Почніть консультацію з юристом онлайн
Задайте питання юристу
962 юристів готові відповісти зараз
Відповідь за ~15 хвилин
Допоможіть зрозуміти мою ситуацію.
Я ВПО з 2014 року (в 2020 році змінював адресу в межах одного міста, та довідку ВПО відповідно).
На військовий облік по адресі ВПО не ставав.
В Резерві дані оновив вчасно.
В Резерві спочатку була "не повна інформація", а у травні 2025 року стало "на обліку" в ТЦК з Луганської області.
Тиждень тому в Резерві прийшло повідомлення: Не стали на військовий облік за місцем перебування як ВПО і тепер статус "У розшуку".
В розділі Резерву "Штрафи" з'явився штраф (на фото), що я не став на облік - 8500 грн.
Питання:
1. Правильно я розумію, що штраф буде штрафом, тільки якщо я подам заяву і погоджусь с порушенням у Резерві? Бо пройшло вже більше 3х місяців з дати порушення (не став на облік у 2014/2020 роках).
2. Чи можуть цей штраф з Резерву стягнути примусово (і заблокувати рахунки) та внести дані у реєстр боржніків?
3. Чи можливо у моєму випадку дистанційно стати на облік та зняти розшук? Якщо так, то які варіанти?
4. Чи може поліція чи ТЦК затримувати мене силою на вулиці з таким статусом та доставляти до ТЦК? Якщо ні, то який алгоритм моїх дій?
5. Як поліція чи ТЦК будуть мене затримувати якщо я сам на вулиці з дитиною 8 років і у матері не буде можливості забрати дитину на протязі дня?
Схожі питання
Кодекси Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНове у блогах Юристи.UA
Відповіді юристів (4)
Юрист, м. Дніпро, 25 років досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня.
Відповідно до пункту 4 статті 37 ЗУ «Про військовий обов'язок і військову службу» у період проведення мобілізації (крім цільової) та/або протягом дії воєнного стану призовники, військовозобов’язані та резервісти, які залишили або покинули своє місце проживання, зобов’язані в семиденний строк з дати взяття на облік внутрішньо переміщеної особи стати на військовий облік у територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки за місцем перебування на обліку внутрішньо переміщеної особи (військовозобов’язані та резервісти Служби безпеки України - у Центральному управлінні або регіональних органах Служби безпеки України, а військовозобов’язані та резервісти розвідувальних органів України - у зазначений строк повідомити про зміну місця проживання відповідному підрозділу розвідувальних органів України).
Під час мобілізації або у період воєнного стану ВПО зобов’язані:• бути зареєстрованим для проходження військової служби;• звернутися до ТЦК після отримання повістки;• пройти військово-лікарську комісію (ВЛК) у встановлені терміни;• якщо змінюється місце проживання, слід зареєструватися у новому військкоматі впродовж 7 днів;• вчасно оновлювати дані військового обліку;• носити із собою військовий квиток чи інший військово-обліковий документ та пред’являти його на вимогу уповноважених осіб;• у разі втрати або знищення військового квитка (іншого військово-облікового документа) негайно звернутися до ТЦК.
Тобто громадяни, які прибули з тимчасово окупованих територій, можуть стати на військовий облік після отримання статусу внутрішньо переміщеної особи. Після цього їх дані вносяться до військового реєстру в районних або міських ТЦК та СП. Для цього необхідно надати в ТЦК відповідні документи.
КУПаП має чіткі строки притягнення до адміністративної відповідальності. У разі спливу відповідного строку, штраф не може бути накладеним.
Адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210-1 цього Кодексу, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.
У разі неявки за повісткою, штраф за дане правопорушення на військовозобовʼязаного може бути накладеним не пізніше ніж протягом одного року з дати явки. Якщо ТЦК та СП зафіксувано дане правопорушення, постанова про накладення штрафу складається протягом наступних 3 місяців. Виявленням правопорушення може слугувати подача в адміністративний розшук порушника з метою складення протоколу. З дати розшуку відповідальність може бути накладена протягом 3 місяців.
З таким статусом Вас можуть затримати та примусово доставити до ТЦКСП.
У разі несплати штрафу буде відкрито виконавче провадження в рамках якого буде накладено штраф на будь-які ваші банківські рахунки та майно.
Юрист, м. Полтава, 5 років досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, Олексію!
Чи маєте Ви право на відстрочку?
Ви все правильно розумієте! На даний час у Вас ще НЕМАЄ штрафу, а сповіщення, яке Ви отримали у Резерв+, це лише пропозиція визнати правопорушення та надати згоду притягнути Вас до адмінвідповідальності без Вашої присутності.
Водночас Ви можете нічого не сплачувати, а просто ініціювати закриття справи у зв'зку зі сплином строків давності.
Згідно статті 38 Кодексу про адміністративні правопорушення адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210-1 цього Кодексу, може бути накладено протягом ТРЬОХ місяців з дня його виявлення, але не пізніше ОДНОГО року з дня його вчинення.
Стаття 247 КУпАП передбачає, що
Провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за таких обставин:
1) відсутність події і складу адміністративного правопорушення;
7) закінчення на момент розгляду справи про адміністративне правопорушення строків, передбачених статтею 38 цього Кодексу.
Тобто, так як ВПО Ви вже більше року, то штрафувати Вас не мають права.
НЕ МОЖУТЬ. ТЦК не мають права без Вашої особистої присутності складати протокол та виносити ПОСТАНОВУ про притягнення до відповідальності, а потім звертатися до державного виконавця та блокувати Ваші рахунки
Сам процес накладення штрафу виглядає так:
1. Спочатку ТЦК повинен належним чином повідомити Вас про місце та час розгляду справи (звичайно ж, якщо Ви не подасте заяву про визнання штрафу через Резерв+ або поштою)
2. Потім проходить сам розгляд справи за Вашої присутності. Відповідно до ст. 268 КУпАП, Особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання, подавати заяви; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи, виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі. Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, якщо є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи. Особливості розгляду справ про адміністративні правопорушення, передбачені статтями 210 і 210-1 цього Кодексу, а також про адміністративні правопорушення у сферах забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі, безпеки на автомобільному транспорті та про порушення правил зупинки, стоянки, паркування транспортних засобів, зафіксовані в режимі фотозйомки (відеозапису), встановлюються статтями 279-1-279-9 цього Кодексу.
3. Після розгляду справи, керівник ТЦК виносить постанову, яка повинна містити:
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Справа про адміністративне правопорушення розглядається за Вашої присутності. А якщо сповістити Вас належним чином не зможуть - то заочно штрафувати не мають права. (Проте, якщо Ви подасте заяву про визнання правопорушення та притягнення Вас до адмінвідповідальності за Вашої відсутності - то протокол не складається, а Вам відразу надішлють постанову про штраф, який Ви будете зобов'язані сплатити.)
Якщо ж Вас взагалі не повідомлять про час та місце розгляд справи, винесуть постанову про накладення штрафу та звернуться до державного виконавця, то ТЦК порушить Ваші права як особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Таке рішення ТЦК може бути оскаржене у судовому порядку.
На жаль, дистанційно стати на облік НЕМОЖЛИВО! Потрібна особиста присутність. Проте, йти до ТЦК потрібно якщо у Вас є підстави для відстрочки (навчання, бронювання на підприємстві, догляд за родичами, тощо). Інакше ризикуєте бути мобілізованим.
Щодо зняття розшуку, то можна спробувати рекомендованим листом направити ТЦК повідомлення про те, що сплили строки давності, тому справу повинні закрити, а розшук зняти. Також можна оскаржити розшук у судовому порядку.
Проте, самий швидкий та оперативний спосіб зняття з розшуку - це сплата штрафу (8500 грн) через Резерв+
На жаль, якщо Ви натрапите на ТЦК та при перевірці військово-облікових документів виявиться, що Ви перебуваєте у розшуку, то працівники поліції, які входять в групу оповіщення можуть Вас затримати та доставити до наближчого ТЦК.
Це буде тривати поки ТЦК не знімуть статус про порушення в Резерв+ та не повідомлять Національну поліцію про відсутність підстав для Вашого адміністративного затримання.
Це все залежить від фантазії працівників ТЦК та поліції. Якщо вони адекватні, то просто вручать Вам повістку. Якщо ні, то будуть викликати Вашу дружину чи інших знайомих/родичів, щоб пригледіли за дитиною поки Вас доставлять до ТЦК. В ЗМІ неодноразово висвічували інформацію про недопустимість неправомірної поведінки ТЦК, але поки що неопоодинокі випадки незаконної мобілізації та протиправної поведінки ТЦК до сих пір існують.
З повагою, юрист Дерій В.О.!
Бережіть себе!
Адвокат, м. Миколаїв, 34 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, Алексію!
Ви правильно розумієте цю ситуацію, тобто штраф залишиться штрафом в тому випадку, якщо Ви його не оплатите, визнавши свою провину, або якщо Ви його не оскаржите і його буде скасовано в адміністративному чи в судовому порядку.
Все те саме стосується й розшук, який може бути знятий лишще тоді, коли ТЦК відкличе його з поліції.
Є кілька варіантів вирішення питання про зняття з розшуку. Проте, перш ніж перейти до них, хочу наголосити, що в таких випадках треба знати напевно причину подання ТЦК заяви на розшук до поліції, бо від цього залежить ефектичність та швидкіть вирішення питання.
Для того робиться запит до ТЦК на отримання інформації. Запит Ви можете зробити сам і або за допомогою адвоката. Адвокатський запит розглядається значно швиче, та й ставлення до нього з боку працівників ТЦК більш "дисципліноване",
Тепер про варіанти:
Варіант перший - визнати правопорушення та сплатити штраф у сумі 8,5 тисяч грн.
Проте, оплата штрафу через Резерв+ не завжди спрацьовує з наступних причин:
1. Незважаючи на те, що визнання правопорушення та сплата штрафу означає неможливість складання протоколу, а саме із цією метою військовозобов'язаного й повинні доставити в ТЦК, розшук все одно залишається.
2. У багатьох чоловіків після сплати штрафу за неявку по повістці дійсно зникає запис про порушення правил ВО, проте, майже одразу може з'явитися запис вже про інше правопорушення.
3. В деяких випадках просто не надходить постанова про притягнення до адміністративної відповідальності, в якій зазначені реквізити для сплати штрафу.
В цілому, оплата штрафу без та подальше зняття з розшуку без будь яких проблем, більш гарантовані для тих військовозобов'язаних, які, наприклад, мають оформлену відстрочку.
Варіант другий - не передбачає сплату штрафу на відміну від першого.
Цілком очевидно, що посадовими особами РТЦК та СП не складались ані протокол, ані постанова про адміністративне правопорушення на підставі яких передбачено внесення відомостей про притягнення до адміністративної відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого статтями 210, 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів (пункт 20-1 статті 7 Закону України «Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів»).
Відповідно до статті 38 КУпАП адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210 - 1 цього Кодексу, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.
В той самий час, згідно статті 247 КУпАП провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю у зв’язку із закінченням на момент розгляду справи про адміністративне правопорушення строків, передбачених статтею 38 цього Кодексу.
Якщо ж провадження по справі не може бути розпочате, то відсутня й підстава щодо доставлення Вас до РТЦК та СП для складання протоколу про адміністративне правопорушення у відповідності із статтею 259 КУпАП.
Отже, у цьому варіанті необхідно подати заяву до ТЦК із проханням видалити дані з Реєстру щодо порушення Вами правил ВО та відкликання звернення з НПУ.
У разі, коли ТЦК відмовить у вирішенні питання про зняття з розшуку, треба звернутися до адміністративного суду із позовною заявою та зобов’язати ТЦК видалити дані про порушення правил ВО з Реєстру. Станом на зараз вже є позитивна судова практика по таких справах.
Щодо строків розгляду справи в суді, то треба розраховувати мінімум на два-три місяці у суді першої інстанції.
Варіант третій - також передбачає подання заяви до ТЦК.
Проте у разі відмови, замість подання позову до адміністративного суду можна спробувати звернутися зі скаргою до ОТЦК чи вищих за рівнем установ (Генштаб, МОН тощо). В деяких випадках такий алгоритм дій працює так само ефективно, як і судовий, та забирає менше часу.
Остаточний вибір варіанту залежить від ситуації, яка склалася та особливостей "підходів" конкретного ТЦК до співпраці з Вами.
Так це може зробити державний виконавець, але тільки в тому випадку, якщо буде відповідна постанова ТЦК про адміністративне правопорушення за ст. 210 або ст. 210-1 КУпАП, яке набрало законної сили.
Порядок звернення стягнення на кошти врегульовано статтею 48 ЗУ "Про виконавче провадження". В ній зазначено:
"1. Звернення стягнення на майно боржника полягає в його арешті, вилученні (списанні коштів з рахунків) та примусовій реалізації (пред’явленні електронних грошей до погашення в обмін на кошти, що перераховуються на відповідний рахунок органу державної виконавчої служби, рахунок приватного виконавця).
{Абзац перший частини першої статті 48 в редакції Закону № 2888-IX від 12.01.2023}
Про звернення стягнення на майно боржника виконавець виносить постанову.
2. Стягнення за виконавчими документами звертається в першу чергу на кошти боржника у національній та іноземній валютах, інші цінності, у тому числі на кошти на рахунках боржника у банках та інших фінансових установах.
Забороняється звернення стягнення та накладення арешту на кошти на єдиному рахунку, відкритому у порядку, визначеному статтею 35-1 Податкового кодексу України, кошти на рахунках платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, кошти на електронних рахунках платників акцизного податку, на кошти, що перебувають на поточних рахунках із спеціальним режимом використання, відкритих відповідно до статті 15-1 Закону України "Про електроенергетику", на поточних рахунках із спеціальним режимом використання, відкритих відповідно до статті 19-1 Закону України "Про теплопостачання", на поточних рахунках із спеціальним режимом використання для проведення розрахунків за інвестиційними програмами, на поточних рахунках із спеціальним режимом використання для кредитних коштів, відкритих відповідно до статті 26-1 Закону України "Про теплопостачання", статті 18-1 Закону України "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення", на поточних рахунках із спеціальним режимом використання, відкритих відповідно до пункту 1 частини другої статті 8 Закону України "Про компенсацію за пошкодження та знищення окремих категорій об’єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, та Державний реєстр майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України", на спеціальному рахунку експлуатуючої організації (оператора) відповідно до Закону України "Про впорядкування питань, пов’язаних із забезпеченням ядерної безпеки", на кошти на інших рахунках боржника, накладення арешту та/або звернення стягнення на які заборонено законом.
{Абзац другий частини другої статті 48 в редакції Закону № 2417-VIII від 15.05.2018; із змінами, внесеними згідно із Законом № 559-IX від 13.04.2020 - зміни набирають чинності з дня наступного за днем опублікування, в частині накладення арешту на кошти на єдиному рахунку, відкритому у порядку, визначеному статтею 35-1 Податкового кодексу з 01.01.2021; в редакції Закону № 2923-IX від 23.02.2023}
Арешт на майнові права у вигляді майнових прав у внутрішній системі обліку особи, яка провадить клірингову діяльність, накладається в порядку, встановленому статтею 64 Закону України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки".
{Частину другу статті 48 доповнено абзацом третім згідно із Законом № 738-IX від 19.06.2020}
Не допускається накладення арешту на кошти, що знаходяться в Національному банку України або інших банках на рахунках, відкритих Центральному депозитарію цінних паперів та/або кліринговим установам для забезпечення здійснення грошових розрахунків.
{Частину другу статті 48 доповнено абзацом четвертим згідно із Законом № 738-IX від 19.06.2020; в редакції Законів № 1587-IX від 30.06.2021, № 3585-IX від 22.02.2024}
Не допускається накладення арешту, звернення стягнення за власними зобов’язаннями Центрального депозитарію цінних паперів як суб’єкта господарювання на кошти, що знаходяться в Національному банку України або інших банках на рахунках, відкритих Центральному депозитарію цінних паперів для забезпечення виплати доходів за цінними паперами, при погашенні боргових цінних паперів чи при здійсненні емітентом інших корпоративних операцій, що передбачають виплату коштів.
{Частину другу статті 48 доповнено абзацом п’ятим згідно із Законом № 1587-IX від 30.06.2021; в редакції Закону № 3585-IX від 22.02.2024}
Не допускається накладення арешту, звернення стягнення на кошти, що отримуються (утримуються) небанківським надавачем платіжних послуг на розрахунковому рахунку, відкритому банком небанківському надавачу платіжних послуг для виконання платіжних операцій, за зобов’язаннями такого небанківського надавача платіжних послуг перед будь-яким кредитором, крім звернення стягнення за зобов’язаннями цього небанківського надавача платіжних послуг перед користувачем, за умови що таке зобов’язання пов’язано з наданням ним платіжних послуг такому користувачу. Порядок звернення стягнення на кошти, що знаходяться на розрахункових рахунках небанківських надавачів платіжних послуг, встановлюється Національним банком України.
{Частину другу статті 48 доповнено абзацом шостим згідно із Законом № 2888-IX від 12.01.2023}
3. Готівкові кошти, виявлені у боржника, вилучаються та зараховуються на відповідні рахунки органів державної виконавчої служби, приватного виконавця не пізніше наступного робочого дня після вилучення, про що складається акт.
4. На кошти та інші цінності боржника, що знаходяться на рахунках та на зберіганні у банках чи інших фінансових установах, небанківських надавачах платіжних послуг, або на електронні гроші, що зберігаються на електронних гаманцях в емітентах електронних грошей, на рахунках у цінних паперах у депозитарних установах, накладається арешт не пізніше наступного робочого дня після їх виявлення. Арешт поширюється також на кошти на рахунках та електронні гроші, що зберігаються на електронних гаманцях в емітентах електронних грошей, відкритих після винесення постанови про накладення арешту.
{Частина четверта статті 48 в редакції Закону № 2888-IX від 12.01.2023}
5. У разі відсутності у боржника коштів та інших цінностей, достатніх для задоволення вимог стягувача, стягнення невідкладно звертається також на належне боржнику інше майно, крім майна, на яке згідно із законом не може бути накладено стягнення. Звернення стягнення на майно боржника не зупиняє звернення стягнення на кошти боржника. Боржник має право запропонувати види майна чи предмети, які необхідно реалізувати в першу чергу. Черговість стягнення на кошти та інше майно боржника остаточно визначається виконавцем.
6. Стягнення на майно боржника звертається в розмірі та обсязі, необхідних для виконання за виконавчим документом, з урахуванням стягнення виконавчого збору, витрат виконавчого провадження, штрафів, накладених на боржника під час виконавчого провадження, основної винагороди приватного виконавця. У разі якщо боржник володіє майном разом з іншими особами, стягнення звертається на його частку, що визначається судом за поданням виконавця.
7. У разі якщо сума, що підлягає стягненню за виконавчим провадженням, не перевищує 20 розмірів мінімальної заробітної плати, звернення стягнення на єдине житло боржника та земельну ділянку, на якій розташоване таке житло, не здійснюється. У такому разі виконавець зобов’язаний вжити заходів для виконання рішення за рахунок іншого майна боржника.
8. Виконавець проводить перевірку майнового стану боржника у 10-денний строк з дня відкриття виконавчого провадження. У подальшому така перевірка проводиться виконавцем не менше одного разу на два тижні - щодо виявлення рахунків, електронних гаманців боржника, не менше одного разу на три місяці - щодо виявлення нерухомого та рухомого майна боржника та його майнових прав, отримання інформації про доходи боржника".
Стати на облік дистанційно неможливо. Для того усі військовозобов’язані зобов’язані особисто прибути до районних (міських) військових комісаріатів за місцем проживання та подати заяву на ім’я військового комісара про взяття їх на військовий облік.
Згідно пункту 3 статті 37 ЗУ "Про військовий обов'язок і військову службу":
"Призовники, військовозобов’язані та резервісти після прибуття до нового місця проживання зобов’язані в семиденний строк стати на військовий облік.".
Щодо алгоритму дій з приводу зняття з розшуку, то я описав Вам його детально у відповіді на перше питання.
Якщо в Резерві+ у Вас є відмітка про розшук, то Вас мають прави затримати та достати до ТЦК для складання протоколу і винесення постанови про штраф.
Відповідно до Закону України 3633-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку», який набрав чинності з 18 травня цього року:
14. У Законі України "Про Національну поліцію" (Відомості Верховної Ради України, 2015 р., № 40-41, ст. 379 із наступними змінами):
1) статтю 24 доповнити частиною п’ятою такого змісту:
"5. За зверненням територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів Служби безпеки України або розвідувальних органів України органи та підрозділи, що входять до системи поліції, беруть участь у здійсненні заходів щодо оповіщення військовозобов’язаних та резервістів спільно з представниками територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, а також здійснюють адміністративне затримання та доставлення до цих центрів та органів призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які вчинили адміністративні правопорушення, передбачені статтями 210, 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення".
Адміністративне затримання застосовується у випадках та з метою:
Адміністративне затримання проводиться Національною поліцією.
Причиною затримання поліцією може бути зафіксований факт вчинення адміністративного правопорушення, наприклад:
Крім того, керівники територіальних органів поліції з набранням чинності Указом Президента України про оголошення (продовження) мобілізації та/або з отриманням розпорядження про проведення заходів мобілізації відповідного начальника держадміністрації (військової адміністрації) організовують проведення поліцейськими перевірок в осіб чоловічої статі віком від 18 до 60 років військово-облікового документа разом з документом, що посвідчує особу, та у разі відсутності у такої особи військово-облікового документа чи наявності інформації в реєстрах та базах даних, що входять до єдиної інформаційної системи МВС, про розшук такої особи здійснення адміністративного затримання та доставлення такої особи до найближчого ТЦК та СП.
Детальніше про причини адміністративного затримання читайте у пп. 16, 47, 54 Постанови Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 року № 560 “Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період”.
Про адміністративне затримання складається протокол, в якому зазначаються:
Протокол підписується посадовою особою, яка його склала, і затриманим.
У разі відмовлення затриманого від підписання протоколу, в ньому робиться запис про це.
Про місце перебування особи, затриманої за вчинення адміністративного правопорушення, негайно повідомляються її родичі, а на її прохання також власник відповідного підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган.
Адміністративне затримання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, може тривати не більш як три години.
У випадку здійснення незаконних дій ТЦК та СП, можна повідомити усно на гарячу лінію Міноборони на короткий номер 1512 або на гарячу лінію з питань мобілізації : 0 800 301 937.
У випадку, коли дії працівників мали протиправний характер, а військовозобов’язаному нанесли тілесні ушкодження, військовозобов’язаний має право звернутися із заявою до керівника спеціалізованої прокуратури у сфері оборони про вчинення працівниками ТЦК та СП кримінальних правопорушень з метою внесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань.
У разі незаконного затримання ТЦК та СП, військовозобов’язаний може звернутися до юристів системи надання безоплатної правничої допомоги з метою оскарження дій вищезазначених органів.
Це питання складне й законом воно прямо не врегульовано. Проте очевидно, що таких умов полція зобов'язана надати Вам можливість або викликати мати чи іншого близького родича дитини, або доставити дитину додому самостійно.
З повагою, адвокат Айвазян.
Адвокат, м. Київ, 26 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю!
Питання:
1. Правильно я розумію, що штраф буде штрафом, тільки якщо я подам заяву і погоджусь с порушенням у Резерві? Бо пройшло вже більше 3х місяців з дати порушення (не став на облік у 2014/2020 роках).
НІ, ВИ НЕВІРНО РОЗУМІЄТЕ СИТУАЦІЮ.
ПРОТОКОЛ, ПРО ПРИТЯГНЕННЯ ВАС ДО АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЩЕ НЕ СКЛАДАЛИ. ЯКЩО БУДЕ СКЛАДЕНО ПРОТОКОЛ, ТО СУМА ШТРАФУ БУДЕ 17 000 ГРН.
ВАМ ПРОПОНУЮТЬ ДОБРОВІЛЬНО ВИЗНАТИ ПРАВОПОРУШЕННЯ ТА СПЛАТИТИ 50% ШТРАФУ.
Як працює алгоритм сплати штрафу?
1. Завантажте застосунок Резерв у App Store (для пристроїв iOS/Apple) або Google Play (для Android).
2. Авторизуйтесь у застосунку, перейдіть до розділу «Штрафи онлайн» та подайте заяву про визнання порушення.
3. Протягом трьох днів ТЦК та СП має розглянути заяву та надіслати постанову про порушення. Після цього зʼявляється можливість сплатити штраф у розмірі 8 500 грн — 50% від повної суми. На оплату дається 20 днів.
Якщо не сплатити вчасно — доведеться платити 17 000 грн. У разі несплати протягом наступних 20 днів сума подвоюється і становитиме 34 000 грн.
Після оплати червона стрічка з попередженням про порушення у застосунку зникає. Весь процес зазвичай триває близько 4 днів. Щоб побачити свій актуальний статус, після сплати штрафу оновіть військовий документ у Резерв .
Наголошую: обов'язок виконувати вимоги військового обліку зберігається. Тому повістки можуть надходити й надалі.
Якщо я сплачу штраф, порушення закриють?
Так, у Резерв це буде видно. Відмітка про порушення та червона стрічка зникнуть. Проте якщо штраф не сплачений, ви й надалі бачитимете червону стрічку в Резерв .
Чи перестануть надходити повістки після сплати штрафу?
Сплата штрафу дозволяє закрити одне порушення — за яке цей штраф був нарахований — і прибирає червону стрічку. Але це не скасовує вашого обов’язку виконувати вимоги військового обліку. Тому повістки можуть надходити й надалі.
---
З ПРИВОДУ СТРОКІВ - У ВАС ТРИВАЮЧЕ ПРАВОПОРУШЕННЯ:
Ч.7 ст. 38 КУпАП передбачає, що адміністративне стягнення (за ст. 210, 210-1) може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше року з дня його вчинення.
Тут важливо розрізняти поняття “день вчинення правопорушення” і “день виявлення правопорушення”.
День вчинення правопорушення – це день, коли відповідне правопорушення було вчинено особою (наприклад, наступний день після дня неявки по повістці, чи наступний день після граничного дня на уточнення даних тощо). Відповідно від цього дня необхідно відраховувати один рік, протягом якого ТЦК має право накласти штраф, але тільки у тому разі, якщо не пройшло три місяці з дня виявлення правопорушення (про це нижче).
День виявлення правопорушення – це день, коли посадова особа чи орган, що розглядає справу про адміністративне правопорушення, дізналися чи за всіма обʼєктивними ознаками повинні були дізнатися про те, що особа вчинила адміністративне правопорушення. У разі виявлення правопорушення, у ТЦК за законом є лише три місяці, щоб накласти штраф ( з урахуванням при цьому граничного строку один рік з дня вчинення).
День виявлення правопорушення можна і потрібно доводити у суді. Якщо прямі докази чи певна сукупність непрямих доказів буде підтверджувати той факт, що ТЦК дізналось чи повинно було дізнатись про вчинення правопорушення, то у них з цього моменту є лише три місяці, щоб розглянути справу і накласти штраф.
ВАМ МОЖУТЬ КАЗАТИ ПРО ТРИВАЮЧЕ ПРАВОПОРУШЕННЯ - ДАВАЙТЕ РОЗБЕРЕМОСЯ.
Єдиної практики тлумачення, що таке триваюче правопорушення немає. Так є позиція Верховного Суду у постанові від 11 квітня 2018 року у справі № 804/401/17 , який зазначив, що “триваюче правопорушення – це проступок, пов`язаний з тривалим, неперервним невиконанням обов`язків, передбачених законом”, але вона не стосується ТЦК й не містить жодної конкретизації як цей висновок застосувати до правопорушень у сфері мобілізації. На практиці, це може означати, що ТЦК може тлумачити порушення будь-якого обовʼязку у минулому (рік, два, пʼять років назад) як триваюче правопорушення з відповідними наслідками. На жаль, іноді суди підтримують таку позицію, але й іноді стають і на бік громадян.
А тепер, власне, про строки притягнення до відповідальності у разі вчинення триваючих правопорушень.
День вчинення триваючого правопорушення – це останній день вчинення такого правопорушення. З практичної точки зору це означає, що строк в один рік до цих правопорушень, як правило, застосовуватись не буде. Громадянин приходить в ТЦК (з певним невиконаним обовʼязком у минулому), ТЦК зазначає, що це триваюче правопорушення, яке досі вчиняється, адже обовʼязок так і не був виконаний і ТЦК виявило його у день явки громадянина, отже строк в один рік не буде застосовуватись, оскільки правопорушення вже виявлено, а до виявлених правопорушень застосовується правило щодо 3 місяців.
День виявлення триваючого правопорушення – це день, коли посадова особа чи орган, що розглядає справу про адміністративне правопорушення, дізналися чи за всіма обʼєктивними ознаками повинні були дізнатися про те, що особа вчинила або ще вчиняє адміністративне правопорушення. Тобто тут застосовується такі ж самі правила, як і щодо нетриваючих правопорушень. І це дуже важливо! Зі дня, коли ТЦК дізналося про вчинення триваючого правопорушення (навіть, якщо воно продовжує тривати) у них є лише три місяці для накладення адміністративного стягнення. Тому цю обставину можна і потрібно доводити у суді і це може стати підставою для позитивного рішення на користь громадянина.
Доводити, чи є певне правопорушення триваючим або нетриваючим, є справою досить складною та часто субʼєктивною. А ось доведення факту дня виявлення такого правопорушення з боку ТЦК (наприклад, громадянина оголосили в розшук на підставі вчинення певного правопорушення) може бути тією обставиною, що дозволить захистити свої права у суді та врятує від накладення штрафу.
2. Чи можуть цей штраф з Резерву стягнути примусово (і заблокувати рахунки) та внести дані у реєстр боржніків?
ПІСЛЯ СКЛАДАННЯ ПРОТОКОЛУ, ВИ ПОВИННІ БУДЕТЕ СПЛАТИТИ ШТРАФ. ЯКЩО ВИ ЦЬОГО НЕ ЗРОБИТЕ, МАТЕРІАЛИ ПЕРЕДАДУТЬ ДО ВИКОНАВЧОЇ СЛУЖБИ.
У разі порушення правил військового обліку та несплати відповідного штрафу, порушникам загрожує арешт банківських рахунків і майна — зокрема житла та авто. У період воєнного стану порушення правил військового обліку карається штрафом від 17 000 до 25 500 грн (ст. 210, 210-1 КУпАП).
Сплатити штраф потрібно протягом 15 днів з моменту отримання постанови. Якщо штраф оскаржувався — упродовж 15 днів після рішення про відмову в задоволенні скарги..
Що буде, якщо штраф не сплатити
У разі несплати, ТЦК та СП передає постанову державному виконавцю. Тоді:
Як саме відбувається арешт
Арешт накладається шляхом винесення постанови про:
Сума арешту враховує: штраф, виконавчий збір та витрати виконавчого провадження.
3. Чи можливо у моєму випадку дистанційно стати на облік та зняти розшук? Якщо так, то які варіанти?
ДИСТАНЦІЙНО СТАТИ НА ВІЙСЬКОВИЙ ОБЛІК НЕМОЖЛИВО.
ЩОБ СТАТИ НА ВІЙСЬКОВИЙ ОБЛІК ВИ ПОВИННІ МАТИ МІСЦЕ РЕЄСТРАЦІЇ ВПО ЗА НОВИМ МІСЦЕМ ПРОЖИВАННЯ.
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів Українивід 30 грудня 2022 р. N 1487
ПОРЯДОК
організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов'язаних та резервістів
81. Взяття на військовий облік призовників, військовозобов'язаних та резервістів у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, відповідних підрозділах розвідувальних органів здійснюється за їх особистої присутності (крім випадків, визначених у пунктах 15, 151 цього Порядку та підпункті 101 пункту 1 додатка 2). При цьому взяття на військовий облік здійснюється за умови наявності паспорта громадянина України (паспорта громадянина України для виїзду за кордон у випадку подання заяви про взяття на військовий облік через закордонну дипломатичну установу України згідно з підпунктом 101 пункту 1 додатка 2) та військово-облікового документа у разі, якщо він видавався та не був втрачений.
Особиста присутність призовників, військовозобов'язаних та резервістів для зняття або виключення з військового обліку у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, відповідних підрозділах розвідувальних органів не обов'язкова.
Додаток 2
до Порядку
ПРАВИЛАвійськового обліку призовників, військовозобов'язаних та резервістів
1. Призовники, військовозобов'язані та резервісти повинні:
1) перебувати на військовому обліку:
за задекларованим (зареєстрованим) місцем проживання - у відповідних районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (військовозобов'язані СБУ - у Центральному управлінні або регіональних органах СБУ (далі - органи СБУ), військовозобов'язані розвідувальних органів - у відповідному підрозділі розвідувального органу). Крім того, призовники, військовозобов'язані та резервісти, які проживають в селах та селищах, а також у містах, де відсутні відповідні районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, повинні перебувати на персонально-первинному військовому обліку у відповідних виконавчих органах сільських, селищних, міських рад;
за місцем роботи (навчання) - в центральних і місцевих органах виконавчої влади, в інших державних органах, в органах місцевого самоврядування, в органах військового управління (органах управління), військових частинах (підрозділах) Збройних Сил, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органах спеціального призначення, на підприємствах, в установах, організаціях, закладах освіти, закладах охорони здоров'я незалежно від підпорядкування і форми власності;
7) особисто в семиденний строк з дня прибуття до нового місця проживання прибувати із паспортом громадянина України і військово-обліковими документами до відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (органу СБУ, відповідного підрозділу розвідувального органу), який організовує та веде військовий облік на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, для взяття на військовий облік;
НОВИЙ ТЦКСП ПОВИНЕН ВАС ПОСТАВИТИ НА ВІЙСЬКОВИЙ ОБЛІК - СТАТУС В РОЗШУКУ ПОВИНЕН ЗНИКНУТИ ПІСЛЯ ПРИТЯГНЕННЯ ВАС ДО АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗА ПОРУШЕННЯ ПРАВИЛ ВІЙСЬКОВОГО ОБЛІКУ.
ВИ НЕ СТАЛИ НА ВІЙСЬКОВИЙ ОБЛІК ЗА МІСЦЕМ ПРОЖИВАННЯ.
Військовий облік в Україні та за кордоном для українців регулює Порядок організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов'язаних та резервістів, прийнятий постановою КМУ № 1487 від 30 грудня 2022 року.
Особи, які змінили місце проживання і отримали статус ВПО також змінюють Територіальні центри комплектування і стають на військовий облік за місцем фактичного проживання.
За п. 21 Порядку, взяття громадян, які прибули з тимчасово окупованих територій України, на персонально-первинний та персональний військовий облік здійснюється після взяття таких осіб на облік ВПО та на військовий облік у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки.
За правилами маєте стати на військовий облік за новим місцем фактичного проживання. Зробити це потрібно протягом 7 днів після приїзду.
Відповідно до ч. 1 ст. 210-1 КУпАП порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію тягне за собою накладення штрафу на громадян від трьохсот до п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та громадських об`єднань - від однієї тисячі до однієї тисячі п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Згідно з ч. 3 ст. 210-1 КУпАП вчинення дій, передбачених частиною першою цієї статті, в особливий період тягне за собою накладення штрафу на громадян від однієї тисячі до однієї тисячі п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та громадських об`єднань - від двох тисяч до трьох тисяч п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
4. Чи може поліція чи ТЦК затримувати мене силою на вулиці з таким статусом та доставляти до ТЦК? Якщо ні, то який алгоритм моїх дій?
ПОЛІЦІЯ МАЄ ПРАВО ВАС ЗАТРИМАТИ ТА ДОСТАВИТИ ДО ТЦКСП.
ТЦКПС скеровує лист в поліцію про те, що особа не з’явилася по повістці в ТЦК. На підставі цього поліція вносить в базу даних АРМОР інформацію, що така особа перебуває в розшуку.
Дійсно, ТЦК може просити поліцію затримати особу, яка не зʼявилася за повісткою. Це передбачає п. 56 Порядку організації та ведення військового обліку, затвердженого постановою Кабміну №1487.
В ньому вказано, що національна поліція за зверненням ТЦК здійснює адміністративне затримання та доставлення осіб, які вчинили адміністративні правопорушення, передбачені статтями 210, 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Стаття 210-1 КУпАП передбачає відповідальність за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію. Одним з таких порушень є неявка за повісткою в ТЦК під час мобілізації.
Поліція своєю чергою не зобовʼязана перевіряти, чи дійсно людина отримала повістку. Вони просто вносять дані такої людини в базу АРМОР.
АРМОР – розшифровується, як Автоматизоване Робоче Місце Оперативного Робітника. Це інтегрована інформаційно-пошукова система Міністерства внутрішніх справ України, прийнята за базову у всіх обласних МВСУ з 2002 року. Автоматизовані робочі місця встановлені у міських районних відділах, Функції системи: пошукові, облікові, довідкові, прогнозуючі.
Це внутрішня база поліції,в якій містяться дані про людей які в них адміністративні відповідальності або кримінальні. І, в принципі, вони бачать по людині, по її документах, до чого вона притягувалася, різні адміністративні правопорушення, кримінальні, а також розшук. Плюс зараз в базі АРМОР є відміточка, що людина ухилянт.
Необхідно щоб оператор в ТЦКСП вніс інформацію в базу "Оберіг", це в автоматичному режимі передається в АРМОР і у людини має зникнути статус "У розшуку".
5. Як поліція чи ТЦК будуть мене затримувати якщо я сам на вулиці з дитиною 8 років і у матері не буде можливості забрати дитину на протязі дня?
ВАС СКОРІШЕ ЗА ВСЕ ЗАТРИМАЮТЬ - ПИТАННЯ З ДИТИНОЮ БУДЕ ВИРІШЕНЕ НА РОЗСУД ПОЛІЦІЇ (НА ВУЛИЦІ НЕ ЛИШАТЬ).