Начните консультацию с юристом онлайн
Добрый день. У нашей организации заключен договор подряда, сроки выполнения работ по нему подходят к концу. У нас часть работников заболела и мы не успеваем. Заказчик(бюджет) готов продлить срок выполнения работ, но просит правильно это оформить.
Согласно договору мы можем продлить срок выполнения работ в таких случаях:
- виникнення обставин непереборної сили;
- необхідності корегування проектної документації та виконання додаткових робіт;
- невиконання або неналежного виконання «Замовником» своїх зобов'язань (порушення умов фінансування, несвоєчасне надання проектної документації, тощо);
- дій третіх осіб, що унеможливлюють належне виконання робіт, за винятком випадків, коли ці дії зумовлені залежними від «Підрядника» обставинами;
- необхідності приведення кінцевої дати виконання робіт у відповідність до Графіку виконання робіт (Додаток № 2), а саме шляхом відліку відповідної кількості календарних днів від дати реєстрації дозвільного документу.
Думали воспользоваться пунктом "- виникнення обставин непереборної сили", но в договоре есть раздел:
"8. Обставини непереборної сили
8.1. Сторони звільняються від відповідальності за невиконання або неналежне виконання зобов'язань за цим Договором у разі виникнення обставин непереборної сили, які не існували під час укладання Договору та виникли поза волею Сторін (аварія, катастрофа, стихійне лихо, епідемія, епізоотія, війна тощо).
8.2. Сторона, що не може виконувати зобов'язання за цим Договором унаслідок дії обставин непереборної сили, повинна не пізніше ніж протягом доби з моменту їх виникнення повідомити про це іншу Сторону у письмовій формі.
8.3. Доказом виникнення обставин непереборної сили та строку їх дії є відповідні документи, які видаються Торгово-промисловою палатою України."
по которому как я понимаю Доказательство в виде сертификата ТПП...
Подскажите как быть )
Спасибо.
Похожие вопросы
Кодексы Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНовое в блогах Юристи.UA
Ответы юристов (11)
Адвокат, г. Киев, 24 года опыта
Общаться в чатеДобрый день! Все до смешного просто. Если заказчик готов к продлению, то подпишите доп соглашение о продлении/изменении сроков. Для обоюдного соглашения никаких отдельных условий не нужно!
Тот раздел/пункт договора, на который Вы ссылаетесь касается ситуации, когда нужно продлить сроки в ОДНОСТОРОННЕМ порядке, т.е. по Вашей инициативе.
Юрист заказчика говорит что должно быть обоснование продления договора
Адвокат, г. Киев, 25 лет опыта
Общаться в чатеДобрый день!
Распространение коронавируса в ряде случаев может быть признано форс-мажором, последствия которого не позволили выполнить обязательства по экономическим договорам.
В соответствии с законодательством Украины, свидетельствование форс-мажорных обстоятельств на основании общих ситуаций не предусмотрено.
Основанием для свидетельствования форс-мажорных обстоятельств является наличие одного или более обстоятельств, предусмотренных законодательством. Среди них таких обстоятельств, в том числе и эпидемия.
Кроме того, форс-мажорные обстоятельства могут быть определены сторонами в тексте договоров.
Наличие в договорах в числе форс-мажоров таких обстоятельств, как эпидемия, чрезвычайная ситуация в сфере здравоохранения или ограничительные действия власти, усиливает позицию в вопросах признания фактов, которые не позволяют выполнить соответствующие обязательства. Но при этом всегда необходимо, предоставить доказательства того, что именно коронавирус или меры по борьбе с его распространением являются обстоятельствами, которые могли стать причиной невозможности выполнения обязательств.
Порядок засвидетельствования форс-мажорных обстоятельств устанавливается Регламентом ТПП и региональными торгово-промышленными палатами.
В соответствии с Регламентом, форс-мажорные обстоятельства устанавливаются по обращению субъектов хозяйственной деятельности и/или физических лиц по каждому отдельному договору.
ДОНЕЦЬКА ТОРГОВО-ПРОМИСЛОВА ПАЛАТАвул.Ярослава Мудрого, 43-А, м.Краматорськ, 84301, Україна
тел.: +38 (0626) 42-05-40; +38 (050) 477-10-10
ГАРЯЧА ЛIНIЯ: +38 (050) 477-01-11; +38 (067) 567-01-11
dcci@donetskcci.com
ВІДДІЛЕННЯ м.МАРІУПОЛЬпр.Будівельників, 143, м.Маріуполь, 87528
тел.: +38 (067) 620-23-02
Адвокат, г. Киев, 25 лет опыта
Общаться в чатеЕсли к моменту окончания срока действия договора стороны придут к выводу о необходимости продолжить совместное сотрудничество, то договор необходимо перезаключить либо продлить срок действия ранее заключенного договора. На практике нередко участники гражданского оборота забывают предпринять необходимые меры при окончании срока действия договоров, которые они заключили со своими контрагентами, особенно, когда таких договоров много. Такое упущение может создать даже такие неблагоприятные последствия, как приостановление выполнения обязательств в связи с окончанием договора.
Чтобы такой ситуации не произошло, договоры с истекшим сроком действия необходимо продлевать одним из следующих способов:
заключение нового договора;
заключение дополнительного соглашения к прежнему договору;
пролонгация договора в силу закона;
автоматическая пролонгация договора по соглашению сторон.
На практике возможна ситуация, когда стороны устраивают все условия имеющего договора, и ничего менять в нем они не планируют. Они могут просто продлить срок его действия, заключив об этом дополнительное соглашение к уже заключенному договору. Остальные условия стороны оставляют без изменений, либо наряду с продлением договора они могут поменять одно либо несколько условий без принципиального изменения структуры и содержания всего договора. Заключение дополнительного соглашения о продлении срока действия договора равнозначно по своей юридической силе автоматической пролонгации договора, с той лишь разницей, что при заключении дополнительного соглашения требуется составление отдельного документа и его подписание сторонами договора.
Юрист, г. Харьков, 33 года опыта
Если юридическая служба заказчика настаивает на обязательном обосновании причины продления срока выполнения работ, то у вас есть форс мажор в виде эпидемии. В настоящее время настоящая эпидемия короговируса. Необходимо будет получить справки о больных работниках и документ из ТПП. Я думаю они знают, что в Украине реальная эпидемия или пандемия, это уже не существенно. Но это реальная, не выдуманная причина продления сроков выполнения работ. Я уверен, что в случае чего суд будет на вашей стороне.
Юрист, г. Сумы, 6 лет опыта
Доброго дня!
Вам необхідно скласти та підписати сторонами додаткову угоду про перенесення строків виконання робіт за договором у зв язку з погіршенням епідемічної ситуації у регіоні з поширенням гострої распіраторної хвороби covid -19
Відповідно до підпункту 3 пункту 2 розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону України від 17.03.2020 № 530-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» (набрав чинності 17.03.2020) установлено, що на період встановлення карантину або обмежувальних заходів, пов'язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19) з дня оголошення карантину зупиняється перебіг строків звернення за отриманням адміністративних та інших послуг та строків надання цих послуг, визначених законом. Від дня припинення карантину перебіг цих строків продовжується з урахуванням часу, що минув до його зупинення і 30- ть днів після припинення карантину.
Коронавірусна інфекція є форс-мажорною обставиною , яка визнається на ріівні держави, тому вам треба отримати висновок промислової палати України та медичні довідки працівників про стан здоров я.З повагою,
Костянтин Гончаренко
Адвокат, г. Киев, 16 лет опыта
Добрый день, Сергей!
Все дело в вашем Заказчике, который является гос.учереждением, я так понял?
Уточните, ваши роботники, которые заболели, у вас на каких условиях работают? В найме или по ГПД?
Из того что вы описали вижу пойти по пути:
- третьих лиц, если сотрудники заболевшие не наемный персонал по КЗоТУ;
- или форс-мажор, но основываться на решение КМУ по ковиду, по нему можно обойтись без справки с ТПП. Но важно что бы в вашем районе это и местным органом было подкреплено, и болезнь ваших сотрудников как то увязывалась с этим.
Поэтому тут больше вы скажите, чем располагаете их фактических обстоятельств?
Адвокат, г. Киев, 31 год опыта
Добрий вечір, Сергій!
Вам треба і скористатися:
"Согласно договору мы можем продлить срок выполнения работ в таких случаях:
- виникнення обставин непереборної сили;...".
"8. Обставини непереборної сили8.1. Сторони звільняються від відповідальності за невиконання або неналежне виконання зобов'язань за цим Договором у разі виникнення обставин непереборної сили, які не існували під час укладання Договору та виникли поза волею Сторін (аварія, катастрофа, стихійне лихо, епідемія, епізоотія, війна тощо).8.2. Сторона, що не може виконувати зобов'язання за цим Договором унаслідок дії обставин непереборної сили, повинна не пізніше ніж протягом доби з моменту їх виникнення повідомити про це іншу Сторону у письмовій формі.8.3. Доказом виникнення обставин непереборної сили та строку їх дії є відповідні документи, які видаються Торгово-промисловою палатою України."по которому как я понимаю Доказательство в виде сертификата ТПП", в частині обставин непереборної сили,... виникли поза волею Сторін (... тощо).
Визначення форс-мажору закріплене в декількох нормативно-правових актах.
При цьому, торгово-промислові палати України (ТПП) віднесені законодавством України до органів, наділених повноваженнями засвідчувати форс-мажор, то логічно буде застосовувати визначення форс-мажору, яким керуватиметься ТПП при його засвідченні. COVID-19 сам собою не є форс-мажором. Ним є карантин, введений постановою Кабінету МІністрів України.
Треба довести, що порушення зобов’язання (умов договору) сталося внаслідок запроваджених обмежень.
Порядок звернення (регламент), строки видачі сертифікатів, орієнтовний перелік документів, зразки заяв тощо перебувають у вільному доступі на веб-порталі .
Оскільки непереборною силою є надзвичайні та невідворотні обставини, які об’єктивно унеможливлюють виконання зобов’язань (ст. 14-1 Закону про торгово-промислові палати), можна розраховувати на звільнення від відповідальності, якщо дійсно неможливо виконати обов’язки, і така об’єктивна неможливість зумовлена заборонами, які зазначені у Постановах КМУ від 11.03.2020 року №211 та від 16 березня 2020 р. №215.
У свою чергу, сертифікат треба отримувати на кожен договір, щодо якого виникли форс-мажорні обставини чи кожне окреме зобов'язання перед держорганами.
За отримання сертифікату справляється плата. Суб'єкти малого підприємництва отримують сертифікат безкоштовно. Якщо Торгово-промислова палата України відмовила у видачі сертифікату про настання форс-мажорних обставин, ви можете повернути сплачені кошти, звернувшись з відповідною заявою.
Тож сторони за домовленістю між собою можуть встановити, що належним та достатнім доказом існування форс-мажорних обставин є власне рішення КМУ та органів на місцях про запровадження карантинних заходів.
У такому разі звернення до ТПП за засвідченням форс-мажору вже не буде необхідністю.
Значною перевагою звернення саме до ТПП за засвідченням форс-мажору є те, що видання сертифікату ТПП можливе лише за встановлення нею причинно-наслідкового зв’язку між форс-мажором і невиконанням суб’єктом господарювання договірних зобов’язань. Відтак наявність сертифікату ТПП є вагомим аргументом на користь існування такого причинно-наслідкового зв’язку, що значно полегшує задачу для зацікавленої особи. Адже в разі виникнення спірної ситуації самого лише документу про фіксацію обставини непереборної сили буде недостатньо - потрібно буде доводити, що саме і виключно така обставина спричинила неможливість виконання суб’єктом господарювання обов’язків за договором.
Такі критерії прямо передбачені визначенням форс-мажору та були неодноразово визначені українськими судами.
Всього доброго!
Адвокат, г. Ровно
Доброго Дня
Щодо Вашого питання
Укладіть додаткову угоду до договору, де зазначте, що сторони погодили викласти п. (Договору де зазначені строки виконання робіт) у наступній редакції..., або дійте відповідно до вимог ЗУ "Про закупвалі"
Підстави для внесення змін до договору про закупівлю. Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків:
1) зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника (приклад додаткової угоди згідно вказаної підстави за посиланням);
2) збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю (приклад додаткової угоди згідно вказаної підстави за посиланням);
3) покращення якості предмета закупівлі за умови, що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі;
4) продовження строку дії договору про закупівлю та строку виконання зобов’язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі (приклад додаткової угоди згідно вказаної підстави за посиланням);
5) погодження зміни ціни в договорі про закупівлю в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг), у тому числі у разі коливання ціни товару на ринку (приклад додаткової угоди згідно вказаної підстави за посиланням);
6) зміни ціни в договорі про закупівлю у зв’язку зі зміною ставок податків і зборів та/або зміною умов щодо надання пільг з оподаткування - пропорційно до зміни таких ставок та/або пільг з оподаткування;
7) зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS регульованих цін (тарифів) і нормативів, що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни;
8) зміни умов у зв’язку із застосуванням положень частини шостої статті 41.
У зв’язку з необхідністю забезпечення потреб оборони під час дії правового режиму воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях можуть бути змінені істотні умови договору про закупівлю (після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі) замовником за яким є суб’єкт, визначений у частині першій статті 2 Закону України "Про особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб оборони", а саме: обсяг закупівлі, сума договору, строк дії договору та виконання зобов’язань щодо передання товару, виконання робіт, надання послуг.
6. Дія договору про закупівлю може бути продовжена на строк, достатній для проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі на початку наступного року в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної в початковому договорі про закупівлю, укладеному в попередньому році, якщо видатки на досягнення цієї цілі затверджено в установленому порядку(приклад додаткової угоди згідно з вказаною підставою за покликанням).
Отже, статтею 41 Закону обмежено ті випадки, у яких сторони можуть змінити істотні умови договору. Маємо вісім підстав. У договорі можна зменшувати обсяг закупівель. По-друге, можна збільшити ціну на товар, але не частіше, ніж раз на три місяці та лише у разі її коливання на відповідному ринку. Обмеження щодо частоти змін не стосується закупівлі бензину, дизельного пального, газу та електроенергії. Можна покращити якість предмета закупівлі, що постачається. Можна також змінити ціну без зміни обсягу, якщо така ціна пов'язана з біржовими котируваннями. Якщо змінився індекс споживчих цін — відбувається інфляція. Якщо змінився курс валюти, до якого прив'язано договір, якщо змінився регульований державою норматив або тариф, врахований в ціні. Можна у певних об'єктивних випадках продовжити строки виконання зобов'язань. Можна також зменшити ціну без зміни обсягу закупівлі. Можна змінити ціну і у разі зміни ставок податків і зборів. І насамкінець: можна продовжити дію договору на наступний рік у разі потреби на час проведення тендеру, але у обсязі до 20% суми договору. Перераховані зміни можливі лише тоді, коли ви завчасно передбачили у проєкті договору ці випадки та встановили порядок зміни умов. Будь-які зміни, що зініціює замовник або постачальник мають бути документально підтвердженими у той спосіб, який встановлений замовником у договорі. Крім того пам'ятайте: про внесення змін до істотних умов договору слід повідомляти в електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів. Водночас всі перераховані випадки детально розглянуті у листі Мінекономіки від 24.11.2020 № 3304-04/69987-06 «Щодо укладення виконання змін та розірвання договору про закупівлю».
Приклади зміни умов договору:
https://prozorro.gov.ua/tender/UA-202...
https://prozorro.gov.ua/tender/UA-202...
https://prozorro.gov.ua/tender/UA-202...
https://prozorro.gov.ua/tender/UA-202…
Успіхів
Юрист, г. Днепр, 31 год опыта
Гражданский кодекс Украины (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#Text):
"Стаття 652. Зміна або розірвання договору у зв'язку з істотною зміною обставин
1. У разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання.
Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.
2. Якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов:
1) в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане;
2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися;
3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору;
4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона...".
Заключаете допсоглашение об изменении договора, а именно, о продлении срока выполнения работ согласно приведенной ч.1 статьи 652 в связи с существенным изменением обстоятельств, фактическими обстоятельствами - болезнью работников, невозможностью надлежащего исполнения договора, без обоснования эпидемией, карантином - во-первых, договор, как представляется, заключен после объявления карантина, при этом, как изложено в договоре, обстоятельства неопреодолимой силы должны наступить после заключения договора; во-вторых, работники, как представляется, заболели не короновирусом (в любом случае, не все); в-третьих, не будет необходимости подтверждать факт эмидемии в ТПП. Изложенные в ч.2 ст.652 условия подлежат обоснованию в случае недостижения согласия сторон на изменение договора, чего нет в Вашем случае, но и эти условия имеют место у Вас, как заинтересованной стороны. Что касается изложенного в договоре перечня условий продления выполнения работ, то во-первых, это не означает неприменение данной статьи ГК, во-вторых, в договоре, скорее всего, имеет место условия, что по вопросам, не предусмотренных договором или в случае противоречия его закону, стороны руководствуются законодательством.
Юрист, г. Чернигов, 10 лет опыта
Пунктом 4 частини 5 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» визначено, що істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім:
«продовження строку дії договору про закупівлю та строку виконання зобов’язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови, що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю».
Тобто дана норма каже, що:
Під обставинами непереборної сили у даному випадку прийнято вважати надзвичайні та невідворотні обставини, які об’єктивно впливають на хід виконання зобов’язань / унеможливлюють виконання взятих зобов’язань, передбачених умовами договору про закупівлю. Дію таких обставин неможливо було передбачити.
Цікавим є факт, що за статтею 14 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» Торгово-промислова палата України, зокрема, засвідчує форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), а також торговельні та портові звичаї, прийняті в Україні, за зверненнями суб’єктів господарської діяльності та фізичних осіб.
Засвідчити форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) можна за посиланням. За результатом засвідчення ви отримаєте сертифікат, що і буде документальним підтвердженням об’єктивних обставин непереборної сили.
Зверніть увагу! Відповідно до частини 2 статті 141Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи, але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту / імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо.
Враховуючи зазначене, у разі наявності певних відхилень від взятих зобов’язань за договором про закупівлю сторони можуть розглянути можливість укладення додаткової угоди на підставі пункту 4 частини 5 статті 41 Закону на підставі, наприклад, сертифіката Торгово-промислової палати.
Приклад додаткової кгоди за посиланням - https://drive.google.com/file/d/1kiEGqiPNG3LjtgaRX...
Всього доброго!
Успіхів Вам!