Задайте вопрос юристу

835 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Трудовое право, 06 июля 2022, вопрос №68590 250₴

Податкове резиденство ФОП у іншій країні

Доброго дня!
Проживаю за межами України (Туреччина) більше, ніж 180 днів за туристичним ПНП. При цьому працюю на ремоуті як ФОП 3 групи.
Підкажіть будь ласка, чи втрачу я податкове резиденство України, а разом з ним єдиний податок, а також чи потрібно буде платити податок в Туреччині, враховуючі, що є договір про уникнення подвійного оподаткування між Україною та Туреччиною?
Дякую!

Ответы юристов (3)

    Айвазян Юрий Климентьевич
    34%
    Айвазян Юрий Климентьевич год назад

    Адвокат, г. Николаев, 32 года опыта

    Общаться в чате

    Доброго дня, Андріє!

    Тут, про всяк випадок, я виклав для Вас три типових приклади щодо сплати податків.

    За загальним правилом, особа має сплачувати податок на свій загальносвітовий дохід в країні, податковим резидентом якої вона визнається. Тому отримати статус податкового резидента в кожній країні легко, а втратити його важко, і країни змагаються за право визнати особу своїм податковим резидентом. Наприклад, Польща вважає своїми резидентами осіб, які перебувають на її території понад 183 дні в календарному році (як і більшість країн ЄС) або чий центр життєвих інтересів знаходиться в Польщі (особистих - сім'я, та економічних - джерело доходу). Якщо особа вважається резидентом двох країн, то застосовуються положення Конвенцій про уникнення подвійного оподаткування доходів для визначення країни податкової резиденції особи. Україна уклала Конвенції з країнами ЄС, що здебільшого дозволяє уникати подвійного оподаткування.

    Податкова резиденція визначається за календарний або фіскальний рік або за частину року (наприклад, особа може вважатись податковим резидентом України за січень-лютий 2022 року, і податковим резидентом той же Польщі за період з 01.03.2022 - якщо 01.03.2022 вона переїхала до Польщі на постійне проживання).

    Слід зауважити, що для визначення країни резиденції згідно з Конвенціями необхідно аналізувати обставини кожної особи (зокрема чи планує вона повертатись до України, чи має вона в Україні та за кордоном доступне для її проживання власне чи орендоване житло, де проживають члени її сім'ї, в якій країні вона отримує доходи). Крім того, не виключено що протягом 2022 року OECD чи податкові органи інших країн нададуть роз'яснення їхнього підходу до оподаткування громадян України в цій надзвичайній ситуації, зокрема щодо їхньої податкової резиденції та обчислення тесту 183 днів, як вказується нижче, що наразі є дискусійним. Наприклад, у 2020-2021 роках OECD надала роз'яснення, що обмеження пересування людей між країнами у зв'язку з карантином (що призвело до вимушеного перебування в іншій країні понад 183 дні) не має призводити до зміни їхньої податкової резиденції, оскільки ця ситуація є надзвичайною. Подібним чином, наразі можна аргументувати, що багато українців вимушені залишатись за кордоном, оскільки бояться повертатись до України через воєнні дії - і тому дні перебування в іншій країні з 24.02.2022 до закінчення воєнних дій не мають враховуватись до складу 183 днів. Необхідно буде відслідковувати появу таких роз'яснень.

    Спробуємо провести попередній аналіз кількох типових ситуацій з огляду на допущення, що знаходження резидента України в країні ЄС є вимушеним через бойові дії в Україні, і він повернеться до Україні після закінчення бойових дій - тому така особа залишається податковим резидентом України в 2022 році (і не вважається податковим резидентом іншої країни). Такий висновок також можна зробити в разі перебування в іншій країні менше 183 днів.

    Для осіб, що поїхали в США, Канаду та інші далекі країни, таке допущення, найімовірніше, не застосовне - якщо припустити, що більшість з них не планує повертатись до України.

    2. Особа працює за кордоном - за трудовим договором з іноземним працедавцем

    У такому разі іноземний працедавець буде утримувати податки при виплаті винагороди на банківський рахунок особи в закордонному банку. Наприклад, у Польщі ставки податку складають 17% (на перші 120,000 злотих доходу в календарному році) і 32% (на суму перевищення), в Угорщині - 15%.

    У разі отримання іноземних доходів особа-резидент України має подати в Україні до 1 травня наступного року річну декларацію про її доходи, зокрема отримані за кордоном (додавши до неї нижчевказану довідку). В результаті, на такий закордонний дохід особа має доплатити в Україні:

    • ПДФО - якщо ставка сплаченого за кордоном податку нижча 18% (наприклад, у випадку Польщі - доплатити 1% ПДФО у разі отримання доходу в межах 120,000 злотих за 2022 рік; у випадку Угорщини - 3%). Слід зауважити, що у більшості країн ЄС ставка податку вища 18%, і тому ПДФО доплачувати не потрібно;
    • і 1.5% військовий збір.

    Незважаючи на те, що порядок нарахування, утримання та сплати військового збору ідентичний ПДФО, форма податкової декларації не передбачає зарахування іноземного податку в рахунок сплати військового збору (що має значення у випадку сплати закордонного податку за ставкою вище 18%). Сподіваємось, що податкова служба України змінить форму декларації чи надасть позитивне роз'яснення із цього питання.

    3. Особа дистанційно працює на українського працедавця

    Деякі офісні працівники, що виїхали за кордон, мають можливість продовжувати працювати дистанційно на українського працедавця, і отримують зарплату від нього на банківський рахунок в українському банку. Більшість країн вимагає сплати податку на такі доходи, але за наявності Конвенції українська зарплата особи не підлягає оподаткуванню в країні знаходження, якщо особа знаходиться в ній не більше 183 днів протягом календарного року чи будь-якого 12-місячного періоду, залежно від положень застосовної Конвенції. При цьому дні перебування рахуються по кожній країні окремо.

    При перевищенні 183 днів перебування в іншій країні іноземний податок цієї країни застосовується до української зарплати, нарахованої за період з дати переїзду до такої країни. Тому особа повинна буде звітувати про такі доходи до податкової служби країни перебування та сплачувати податок, згідно з місцевими процедурами.

    Оскільки український працедавець буде продовжувати утримувати українські податки, буде виникати подвійне оподаткування. Для його уникнення, особа-резидент України має подати в Україні до 1 травня наступного року річну декларацію про її доходи з вимогою до української податкової служби про повернення надлишково сплаченого ПДФО, додавши до неї нижчевказану довідку.

    Слід зауважити, що податкова служба Ірландії видала роз'яснення, згідно з яким не обкладається ірландським податком і внеском на соціальне страхування заробітна плата від українських працедавців резидентів України, які приїхали до Ірландії через війну. Можливо, податкові органи інших країн наслідують цей приклад - або погодяться з аргументом, що перебування в іншій країні з 24.02.2022 до закінчення воєнних дій було вимушеним і тому ці дні не мають враховуватись до складу 183 днів.

    4. Український ФОП працює за кордоном

    Більшість ІТ фахівців, що виїхали з України продовжують працювати як зареєстрований в Україні ФОП, який надає послуги українським чи закордонним замовникам за договором підряду і отримує винагороду на рахунок в українському банку (або через платіжні системи типу Payoneer). При цьому здебільшого вони працюють дистанційно з житла, у якому вони проживають за кордоном, іноді з коворкінгу - що в обох випадках може розглядатись як наявність «постійної бази» в іншій країні. Здебільшого така база може вважатись «регулярно доступною» у разі перебування в іншій країні понад 183 днів у будь-якому 12-місячному періоді.

    Відповідно, після 183 днів перебування така особа підлягає оподаткуванню в країні перебування щодо доходів, отриманих як незалежний виконавець з дати приїзду (навіть якщо вона не визнається податковим резидентом цієї країни) - якщо іноземний податковий орган не погодиться з аргументом, що перебування в іншій країні з 24.02.2022 до закінчення воєнних дій було вимушеним і тому ці дні не мають враховуватись до складу 183 днів.

    Слід зауважити, що в такому випадку виникає подвійне оподаткування без можливості його усунення (з огляду на чинну форму декларації платника єдиного податку - яка не передбачає можливості зарахування іноземного податку в рахунок сплати єдиного податку), а саме:

    • сплата в Україні єдиного податку за ставкою 2% чи 5%;
    • сплата податку в країні перебування.

    5. Отримання благодійної допомоги

    Податкові резиденти України мають подавати річну податкову декларацію в певних випадках, наприклад:

    • у разі отримання доходів інших, ніж від українського працедавця (оскільки він утримує податки при виплаті зарплати) - зокрема у вигляді безоплатно отриманих коштів, товарів і послуг;
    • у разі отримання нецільової благодійної допомоги від благодійника - фізичної чи юридичної особи, якщо загальна сума отриманої нецільової благодійної допомоги перевищує 1240,50 грн у 2022 році. Цільовою є благодійна допомога, що надається під визначені умови та напрями її витрачання, а нецільовою вважається допомога, яка надається без встановлення таких умов або напрямів.

    Виникає питання - чи підлягає декларуванню і оподаткуванню в Україні вартість благодійної допомоги (зокрема виплати від урядів інших країн і міжнародних організацій), безоплатного житла, харчування та послуг, отриманих резидентами України в інших країнах у зв'язку з війною. Сподіваємось, що законодавець внесе зміни до Податкового кодексу або податкова служба України надасть роз'яснення щодо цього питання.

    Слід зауважити, що згідно листа податкової служби та Постанови КМУ не підлягають оподаткуванню (хоча Податковий кодекс не містить такого звільнення):

    • допомога в рамках Програми «єПідтримка»;
    • додаткова грошова допомога за рахунок коштів Управління Верховного комісара ООН у справах біженців - внутрішньо переміщеним особам.

    6. Довідка від податкового органу іншої країни про суму сплаченого податку та збору

    Важливо зазначити, що для отримання права на зарахування податків і зборів, сплачених за межами України, особа зобов'язана отримати від податкового органу іншої країни довідку про суму сплаченого податку та збору, а також про базу і/або об'єкт оподаткування. Зазначена довідка підлягає легалізації у відповідній країні, наприклад шляхом проставлення апостилю. На практиці, більшість громадян України не матимуть змоги чи бажання отримувати вказані довідки (як це мало місце із заробітчанами в минулих роках) - що створює ризик подвійного оподаткування таких доходів в Україні.

    Також виникає запитання - наскільки активно українська податкова служба буде намагатись виявляти іноземні доходи за 2022 рік у разі їхнього недекларування. У довоєнні роки більшість заробітчан не декларували свої закордонні доходи (при цьому за 2021 рік трудові мігранти переказали в Україну рекордні 15 млрд доларів, при цьому їхні фактичні доходи були навіть вищі). Озвучення наміру посилити контроль за оподаткуванням доходів заробітчан викликало різко негативну реакцію в суспільстві. Можна припустити, що українська податкова служба не займалась цим питанням, зокрема через відносно невелику суму потенційних податкових надходжень (оскільки у багатьох країнах ставки податку вищі за українські) і відсутність дієвого механізму виявлення таких іноземних незадекларованих доходів. Навіть у разі отримання інформації згідно з CRS Standard щодо банківських рахунків резидентів України в інших країнах (що планувалось зробити у вересні 2023 року за 2022 рік) більшість таких рахунків, найімовірніше, матиме незначні обороти і залишки, і тому інформація щодо них не буде передаватись.

    ВИСНОВОК: Можливо, аби уникнути подвійного оподаткування, Вам не варто показувати доходи на рахунку ФОП (тим більше, що при надзвичайному стані у ДПС не будуть виникати питання з цього приводу), оскільки 3 група передбачає оподаткування всіх без виключення переведень грошей на рахунок ФОП. Можна відкрита рахунок, наприклад у Турції і сплачувати податки там. Якщо, звичайно, для того є можливість.

    Сам факт Вашого перебування в Туреччині більш як 183 дні може стати причиною втрати українського резидентства.

    Будуть питання, звертайтесь до мене персонально, натиснувши зелену кнопку біля моєї аватарки.

    Гіммельфарб Станіслав  Олегович
    20%

    Доброго дня!

    Спробую коротко відповісти на Ваше запитання.

    Якщо ви знаходитися в країні-перебування більш ніж півроку - 183 дні і більше, ви визначаєтесь як платник податків в країні перебування, щодо доходів, отриманих як незалежний виконавець з дати приїзду.

    Але при цьому Ви не втрачаєте статус платника єдиного податку в Україні.

    Якщо Ви бажаєте отримання повної консультації та надання алгоритму всіх можливих дій в Вашій ситуації, Ви можете звернутися до мене персонально, натиснувши кнопку "Звернутись" вгорі.

    За потреби може бути надана письмова консультація

    Савченко Олександр
    46%
    Савченко Олександр год назад

    Юрист, г. Чернигов, 9 лет опыта

    Доброго дня, Андрій!

    Якщо навіть тимчасове проживання в іншій країні перевищуватиме 183 дні, фізичні особи, які проживали в Україні на постійній основі та виїхали з країни, рятуючись від війни, отримали право на тимчасовий захист у країні реєстрації, у тому числі дозвіл на проживання, мають право залишатися податковими резидентами України. Мої аргументи на користь цієї позиції наступні:

    По-перше, українці отримують статус тимчасового захисту за спеціальною процедурою згідно Директиви ЄС 2001/55/ЄС, яка була вперше активована Рішенням Ради ЄС 2022/382 від 04.03.2022 року саме для українців. Тобто, українці не отримують право на постійне проживання в країні реєстрації, процедурою передбачено надання тимчасового захисту громадян України на період військових дій в т. ч. дозвіл на проживання.

    По-друге, вимушене проживання громадян України в іншій країні за процедурою тимчасового захисту не можна вважати центром життєвих інтересів, оскільки ми маємо більш тісні особисті й економічні зв’язки саме в України, де знаходиться наше постійне житло та перебувають члени наших родин, які мужньо боронять кордони України.

    По-третє, конвенцією передбачено, якщо фізична особа звичайно проживає в обох державах, вона вважається резидентом тієї держави, громадянином якої вона є — тобто України.

    По-четверте, ви маєте право отримати довідку про підтвердження статусу податкового резидента України та надати її за місцем витребування. Ви не можете вважатися одночасно податковим резидентом України та іншої країни, в якій ви тимчасово проживаєте. В кінці кінців саме компетентні органи за процедурою взаємного узгодження проведуть консультації один з одним та приймуть рішення.

    Мені зрозуміло, чому іноземні податкові консультанти рекомендують вам отримувати статус податкового резидента та подавати податкові декларації, сплачувати податки в країні реєстрації та отримання статусу тимчасового захисту, в разі вашого перебування там понад 183 дні. Нічого особистого, це ж бізнес.

    Навіть якщо ви погодитеся на це та сплачуватиме податки в іноземній країні, за правилом статті конвенції «Усунення подвійного оподаткування», ви зможете врахувати сплачені в іноземній країні податки під час декларування доходів в Україні.

    Фізичним особам — приватним підприємцям України:

    Якщо ви — фізична особа, яка зареєстрована приватним підприємцем в Україні, отримуєте доходи від здійснення своєї підприємницької діяльності на відкриті рахунки в банківських установах України для ведення підприємницької діяльності, декларуєте та сплачуєте податки в Україні, ви беззаперечно є податковим резидентом України.

    На підтвердження статусу податкового резидента України ви також маєте право звернутися до податкових органів за місцем своєї реєстрації із запитом про надання довідки — підтвердження статусу податкового резидента фізичної особи — приватного підприємця. На жаль, поки не передбачено надання такої довідки в електронній формі, лише в паперовій. Сподіваюся, наша податкова це питання швидко врегулює.

    Закордонні рахунки громадян України — це власні банківські рахунки фізичних осіб, а не приватних підприємців. Тому отримання доходів на закордонні рахунки слід розглядати як іноземні доходи фізичної особи (не приватного підприємця) та оподатковуватимуться вони залежно від того, податковим резидентом якої країни ви є.

    Сподіваюся, Міністерство фінансів України разом з Державною податковою службою України незабаром розпочнуть консультації з компетентними органами країн, до яких тимчасово виїхали громадяни України аби уникнути війни, та захистять інтереси громадян України та нашої державної скарбниці.

    Припинення діяльності ФОП можливе або в добровільному порядку (за власним рішенням шляхом подання заяви) або в примусовому:

    • визнання банкрутом (за рішенням суду);
    • смерть фізичної особи;
    • визнання фізичної особи безвісно відсутньою або померлою (за рішенням суду);
    • обмеження цивільної дієздатності фізичної особи або визнання її недієздатною (за рішенням суду).

    Податковий кодекс України визначає вичерпний перелік підстав для анулювання реєстрації ФОП платником єдиного податку.

    Так п. 299.10 ПК України передбачає, що реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу у разі:

    1) подання платником податку заяви щодо відмови від застосування спрощеної системи оподаткування у зв’язку з переходом на сплату інших податків і зборів, визначених цим Кодексом, - в останній день календарного кварталу, в якому подано таку заяву;

    2) припинення юридичної особи (крім перетворення) або припинення підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем відповідно до закону - в день отримання відповідним контролюючим органом від державного реєстратора повідомлення про проведення державної реєстрації такого припинення;

    3) у випадках, визначених підпунктом 298.2.3 пункту 298.2 та підпунктом 298.8.6 пункту 298.8 статті 298 цього Кодексу;

    4) якщо у податковому (звітному) році частка сільськогосподарського товаровиробництва юридичної особи платника єдиного податку четвертої групи становить менш як 75 відсотків;

    5) якщо платником єдиного податку четвертої групи не подано податкову звітність, передбачену підпунктом 295.9.1 пункту 295.9 статті 295 та підпунктом 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 цього Кодексу.

    Вказаний перелік є вичерпним та розширенню на розсуд контролюючого органу не підлягає. Як бачите в переліку такої підстави для анулювання реєстрації платника ЄП як проживання ФОП в іншій країні протягом тривалого часу ПК не передбачено.

    ВИСНОВОК: якщо ви ведете діяльність та звітність у відповідності до ПК, вчасно сплачуєте податки, не порушуюєте вимог які ставляться до ФОП 3 група ЄП (ліміт, форма розрахунків) то в контролючого органу відсутні підстави для анулювання реєстрації платником ЄП.

    Ви надалі можете вести діяльність свого ФОП на ЄП в Україні та проживати за її межами без періодичного відвідування країни.

    Якщо буде потрібна моя допомога, звертайтеся через кнопку зеленого кольору "Звернутися".

    При зверненні вказуйте свою е-пошту, по якій з Вами можна зв'язатися.

    ВСЬОГО НАЙКРАЩОГО!


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України