Задайте вопрос юристу

835 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Миграционное право, 20 сентября 2023, вопрос №93020 300₴

Сам процес отримання документів

Добрий день. Цікавить процес отримання паспорта. Підстави для набуття громадянства- постійний вид на проживання. Документи на отримання громадянства України були подані давно, ще в червні 2021 року і було отримано лист з адміністрації президента України про їх надходження. Та тепер, коли я звернулася до міграційної служби України, щоб дізнатися на якому етапі розгляд справи, мені написали лист, що мої документи не надходили. Я знайшла інформацію в інтернеті, що в Українському законодавстві не існує жодного закону про реєстрацію справ про надання громадянства. Ось мене цікавить це питання і про це я хотіла проконсультуватися. Чи це дійсно так, або можливо документи десь загубили. І як бути в такій ситуації.

Ответы юристов (6)

    Турчин Ярослав Александрович
    17.7%

    Вітаю Вас, Оксано!

    Якщо Ви подавали документи через Консульство чи Посольство України закордоном, то дійсно у Міграційної служби України немає інформації щодо Вашої справи.

    Міграційна відповідає лише за заяви та документи, які подавалися через них.

    Міністерство закордонних справ України - відповідає за заяви та документи, які подавалися через Консульства та Посольства України.

    У виключних випадках Президент України приймає у громадянство осіб, які подали документи безпосередньо через його Адміністрацію / Офіс, а саме через Департамент з питань громадянства, помилування, державних нагород Офісу Президента України, який забезпечує діяльність КОМІСІЇ ПРИ ПРЕЗИДЕНТОВІ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ ГРОМАДЯНСТВА, яка діє на підставі Положення (див. за посиланням)

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/215/2001#n20

    Єдиної бази чи координації МЗС та МВС в цьому питанні нажаль немає і не очікується.

    Тому, для розуміння де треба шукати відповідь - слід зрозуміти яким чином Ви подавали документи. Безпосередньо через Офіс Президента України, через Посольство / Консульство, або через Державну міграційну службу України?

    Якщо саме Президенту через його канцелярію, яка в різні часи називалась Адміністрація, Секретаріат, Офіс - то дійсно треба звертатись безпосередньо в Департамент з питань громадянства, помилування, державних нагород Офісу Президента України.

    Якоїсь окремої контактної електронної пошти у них наразі немає в офіційному доступі. Тож Ви можете звернутись або за адресою Офісу, або через сайт Президента України - вкладка "Звернення громадян".

    З повагою, юрист Ярослав Турчин

    Дерій Владислав Олегович
    17.7%

    Доброго дня!

    Все залежить від того на якій підставі Ви планували отримати громадянство (прийняття чи набуття). Якщо Ви відправили документи в Адміністрацію Президента, то інформацію щодо Ваших документів Вам потрібно дізнаватися в них.

    Згідно пункту 1 Порядку провадження за заявами і поданнями з питань громадянства України та виконання прийнятих рішень заяви з питань громадянства оформлюються:

    - про прийняття до громадянства України та про вихід з громадянства України - на ім'я Президента України;

    - про встановлення та оформлення належності до громадянства України особою, яка проживає на території України, - на ім'я керівника територіального органу Державної міграційної служби України за місцем проживання особи;

    - про оформлення набуття громадянства України особою, яка проживає на території України, - на ім'я керівника територіального органу Державної міграційної служби України за місцем проживання особи;

    - про встановлення та оформлення належності до громадянства України особою, яка постійно проживає за кордоном, - на ім'я керівника дипломатичного представництва чи консульської установи України за місцем постійного проживання особи;

    - про перевірку належності до громадянства України особою, яка перебуває за кордоном, - на ім'я керівника дипломатичного представництва чи консульської установи України за місцем перебування особи;

    - про оформлення набуття громадянства України особою, яка постійно проживає за кордоном, - на ім'я керівника дипломатичного представництва чи консульської установи України за місцем постійного проживання особи.

    4. Заяви та інші документи з питань громадянства подаються:
    • особою, яка проживає в Україні на законних підставах, - до територіального підрозділу Державної міграційної служби України за місцем проживання особи в Україні;
    • особою, якій надано статус біженця в Україні чи притулок в Україні, - до територіального підрозділу Державної міграційної служби України за місцем реєстрації особи;
    • особою, яка постійно проживає за кордоном, - до дипломатичного представництва чи консульської установи України за місцем постійного проживання особи.
    Територіальні органи Державної міграційної служби України приймають рішення про оформлення набуття громадянства України:
    • за народженням;
    • за територіальним походженням;
    • внаслідок поновлення у громадянстві;
    • за іншими підставами, передбаченими міжнародними договорами України.
    Порядок розгляду Державною міграційною службою України, її територіальними органами та територіальними підрозділами заяв і подань з питань громадянства України, рішення за якими приймає Президент України

    Територіальний орган Державної міграційної служби України, до якого подано документи, перевіряє:

    • відповідність оформлення поданих документів вимогам законодавства України;
    • підтвердження документами виконання умов прийняття до громадянства України або виходу з громадянства України;
    • відсутність підстав, за наявності яких прийняття до громадянства України або вихід з громадянства України не допускається.

    Якщо документи оформлені належним чином і підтверджують виконання умов прийняття до громадянства України або виходу з громадянства України, а також відсутні підстави, за наявності яких прийняття до громадянства України або вихід з громадянства України не допускається, Державна міграційна служба України затверджує висновок територіального органу Державної міграційної служби України про можливість задоволення клопотання заявника та надсилає його разом із поданими документами до Комісії при Президентові України з питань громадянства.

    Загальний строк розгляду Державною міграційною службою України, її територіальними органами та територіальними підрозділами заяв і подань з питань громадянства, рішення за якими приймає Президент України, не повинен перевищувати ВОСЬМИ місяців з дня їх надходження.

    Прийняття Президентом України рішень з питань громадянства України

    Рішення про прийняття особи до громадянства України або припинення особою громадянства України приймає Президент України.

    Прийняття до громадянства України або припинення громадянства України здійснюється шляхом видання указів Президента України.

    Рішення Президента України про прийняття особи до громадянства України або припинення громадянства України надсилається Державній міграційній службі України, Міністерству закордонних справ України та Центральній виборчій комісії.

    Матеріали з питань громадянства України, за якими Президентом України прийнято рішення про прийняття особи до громадянства України або припинення громадянства України, повертаються відповідним структурним підрозділом Офісу Президента України до Державної міграційної служби України та Міністерства закордонних справ України.

    Державна міграційна служба України надсилає повідомлення про прийняті Президентом України рішення через територіальний орган Державної міграційної служби України до територіального підрозділу Державної міграційної служби України за місцем проживання осіб, щодо яких прийнято рішення.

    Територіальні підрозділи Державної міграційної служби України, дипломатичні представництва чи консульські установи України у тижневий строк повідомляють у письмовій формі відповідну особу про прийняте Президентом України рішення.

    Висновок

    Ви подали документи для прийняття Вас до громадянства в червні 2021 року.

    Рішення про прийняття до громадянства приймає Президент шляхом видачі Указу.

    Термін прийняття рішення 8 місяців (тобто в лютому-березні 2022 року повинно були прийняти рішення). Тому можна сміливо допустити, що у зв'зку з військовою агресією питання громадянства не були розглянуті.

    Ви отримали від Офісу Президента лист-підтвердження, що вони одержали Ваші документи, це і є доказом того, що Ви подавали документи.

    Зверніться до Офісу президента або по адресі указаній в листі, який одержали - з проханням надати інформацію щодо стану розгляду Ваших документів.

    З повагою, Дерій В.О.!

    Всього доброго!

    Айвазян Юрий Климентьевич
    17.7%

    Доброго дня, Оксана!

    Порядок реєстрації вхідних документів в незалежності від органу, до якого вони надходять, врегульований законодавством України. Тому йому підпорядковані всі, в тому числі ОфісПрезидента України.

    Отримання Вашого звернення про набуття громадянства чи ПМЖ разом із документами можна також підтвердити шляхом направлення до ОП адвокатского запиту.

    ТЕПЕР ВСЕ ЩО МЕНІ ВДОМО ПРО ОТРИМАННЯ ГРОМАДЯНСТВА УКРАЇНИ.

    Найбільш поширеними підставами для оформлення українського громадянства є наявність сімейних/родинних відносин з громадянами України або іншими іммігрантами. Однак дедалі частіше саме іноземні інвестори цікавляться можливістю оформлення постійного проживання в Україні і як наслідок отримання українського громадянства.

    Процедура прийняття до громадянства України

    Іноземець або особа без громадянства, які бажають прийняти громадянство України повинні подати заяву разом з необхідними документами, щодо прийняття громадянства України до Державної міграційної служби України (ДМС). ДМС перевіряє правильність заповнення та оформлення документів, наявність умов для прийняття до громадянства України і відсутність підстав, за наявності яких особа не приймається до громадянства України.

    Після цього ДМС передає документи разом зі своїм висновком на розгляд Комісії при Президентові України з питань громадянства, а вже Президент України приймає рішення і видає указ про прийняття іноземця до громадянства України. Датою набуття громадянства України є дата видання відповідного Указу Президента України.

    Проте для проходження вищевказаної процедури іноземці, які бажають прийняти громадянство України, повинні дотримуватись умов, необхідних для прийняття громадянства України.

    Умовами прийняття до громадянства України є:

    1) визнання і дотримання Конституції України та законів України;

    2) подання зобов’язання припинити іноземне громадянство.

    Іноземці, які подали зобов’язання припинити іноземне громадянство, повинні подати документ про це (виданий уповноваженим органом) до ДМС протягом двох років з моменту прийняття їх до громадянства України. Іноземці, які перебувають у громадянстві (підданстві) кількох держав, подають зобов’язання припинити громадянство (підданство) цих держав.

    Подання зобов’язання припинити іноземне громадянство не вимагається:

    від іноземців, які є громадянами (підданими) держав, законодавство яких передбачає автоматичне припинення особами громадянства (підданства) цих держав одночасно з набуттям громадянства іншої держави. Такі норми, наприклад, діють в Норвегії, Австрії, Японії, Китаї, Індії, Індонезії;

    якщо міжнародні договори України з іншими державами, громадянами яких є іноземці, передбачають припинення особами громадянства цих держав одночасно з набуттям громадянства України. Як приклад, «Договір між Україною та Грузією про запобігання виникненню випадків подвійного громадянства та усунення вже існуючого подвійного громадянства».

    3) безперервне проживання на законних підставах на території України протягом останніх 5 років (таким документом може бути посвідка на постійне проживання в Україні).

    Безперервне проживання на території України – це проживання в Україні особи, якщо її разовий виїзд за кордон у приватних справах не перевищував 90 днів, а в сумі за рік – 180 днів. Не є порушенням вимоги про безперервне проживання виїзд особи за кордон у службове відрядження, на навчання, у відпустку, на лікування за рекомендацією відповідного медичного закладу або зміна особою місця проживання на території України.

    Ця умова не поширюється на іноземців, які перебувають у шлюбі з громадянином України понад 2 роки, і на іноземців чи осіб без громадянства, які перебували з громадянином України понад 2 роки у шлюбі, що припинився внаслідок його смерті.

    4) отримання дозволу на імміграцію.

    5) володіння українською мовою або її розуміння в обсязі, достатньому для спілкування. Ця умова не поширюється на осіб, які мають певні фізичні вади (сліпі, глухі, німі).

    6) документ про наявність законних джерел існування протягом останніх 6 місяців на момент подання заяви про прийняття до громадянства України.

    Таким документом є виписка з банківського рахунка іноземця. При цьому сума коштів на банківському рахунку повинна бути не менше ніж 12 прожиткових мінімумів в Україні, встановлених на момент подання заяви про прийняття до громадянства України.

    До громадянства України не приймається особа, яка:

    1) вчинила злочин проти людства чи здійснювала геноцид;2) засуджена в Україні до позбавлення волі за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину (до погашення або зняття судимості) з урахуванням рівня загрози для національної безпеки держави; 3) вчинила на території іншої держави діяння, яке визнано законодавством України тяжким або особливо тяжким злочином.

    ТЕПЕР ПРО ПМЖ

    Право на отримання посвідки на постійне проживання мають:
    1. іноземці та особи без громадянства, які відповідно до Закону України "Про імміграцію" іммігрували в Україну на постійне проживання;
    2. іноземці та особи без громадянства, які до прийняття рішення про припинення громадянства України постійно проживали на території України і після прийняття такого рішення залишилися постійно проживати на її території (у цьому випадку підставою для видачі посвідки на постійне проживання іноземцям та особам без громадянства є відповідний указ Президента України про припинення громадянства України та заяви таких осіб).
    Посвідки оформляються іноземцям та особам без громадянства, які:
    • досягли 16-річного віку - на підставі заяв-анкет, поданих ними особисто;
    • не досягли 16-річного віку або визнані обмежено дієздатними чи недієздатними, - на підставі заяв-анкет одного з батьків (усиновлювачів), з ким проживають особи на підставі дозволу на імміграцію, опікунів, піклувальників.
    Документи для оформлення посвідок (у тому числі замість втраченої або викраденої), іі обміну подаються за місцем проживання іноземцями та особами без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України, до:
    • державного підприємства, що належить до сфери управління Державної міграційної служби України (далі - ДМС);
    • центру надання адміністративних послуг;
    • територіальних органів/територіальних підрозділів ДМС.

    Документи для оформлення посвідки подаються не пізніше ніж за 15 робочих днів до закінчення встановленого строку перебування/проживання в Україні.

    У разі закінчення строку дії посвідки документи для її обміну можуть бути подані не пізніше ніж за 15 робочих днів до дати закінчення строку її дії.

    Для оформлення посвідки на постійне проживання необхідно подати такі документи:
    • заява-анкета;
    • паспортний документ іноземця або документ, що посвідчує особу без громадянства, з візою типу D, якщо інше не передбачено законодавством і міжнародними договорами України (копія та пред’являється оригінал);
    • документ, що посвідчує особу законного представника, та документ, що підтверджує повноваження особи як законного представника, у разі подання документів законним представником (копія та пред’являється оригінал);
    • переклад на українську мову сторінки паспортного документа іноземця або документа, що посвідчує особу без громадянства, з особистими даними, засвідчений у встановленому законодавством порядку (подається оригінал);
    • копію рішення про надання дозволу на імміграцію (копія);
    • документ, що підтверджує сплату адміністративного збору, або документ про звільнення від його сплати (копія та пред’являється оригінал).
    Для оформлення особам, зазначеним в абзацах другому, третьому та п’ятому пункту 4 Прикінцевих положень Закону України “Про імміграцію”, посвідки на постійне проживання замість копії рішення про надання дозволу на імміграцію, подаються такі документи:
    • іноземцями або особами без громадянства, які прибули в Україну на постійне проживання до набрання чинності Законом України “Про імміграцію” та мають у паспорті громадянина колишнього СРСР зразка 1974 року відмітку про прописку або отримали посвідку в Україні, - оригінал і копія паспорта громадянина колишнього СРСР зразка 1974 року з відміткою про прописку або дійсна посвідка;
    • іноземцями або особами без громадянства, які змушені були залишити місця постійного проживання в Автономній Республіці Абхазія Грузії і прибули в Україну, а також їх повнолітніми дітьми, які прибули в Україну разом з ними до досягнення повноліття, - тимчасова довідка (або довідка, що підтверджує факт прибуття неповнолітнього разом з батьками), отримана після прибуття в Україну, та документ про підтвердження факту проживання в Україні не менш як п’ять років, видані територіальними органами ДМС;
    • іноземцями або особами без громадянства, які прибули в Україну дітьми-сиротами у зв’язку із збройними конфліктами в місцях їх постійного проживання і виховуються або виховувалися у державних дитячих закладах чи дитячих будинках сімейного типу або над якими встановлено чи було встановлено опіку або піклування громадян України, - документ, що підтверджує виховання в державному дитячому закладі чи дитячому будинку сімейного типу або встановлення опіки чи піклування.

    Для оформлення посвідки на постійне проживання особам, які до прийняття рішення про припинення громадянства України постійно проживали на території України і після прийняття такого рішення залишилися постійно проживати на її території, замість рішення про надання дозволу на імміграцію, подається довідка про припинення громадянства України, видана територіальним органом або підрозділом ДМС відповідно до форми 47, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 16 серпня 2012 року № 715 „Про затвердження зразків документів, які подаються для встановлення належності до громадянства України, прийняття до громадянства України, оформлення набуття громадянства України, припинення громадянства України, скасування рішень про оформлення набуття громадянства України, та журналів обліку”, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 7 вересня 2012 року за № 1549/21861.

    Рішення про відмову у видачі посвідки іноземцеві та особі без громадянства приймається у разі:

    • іноземець або особа без громадянства мають посвідку чи посвідку на тимчасове проживання (крім випадків обміну посвідки або оформлення посвідки іноземцю або особі без громадянства, які тимчасово проживали на території України на підставі посвідки на тимчасове проживання), посвідчення біженця чи посвідчення особи, якій надано додатковий захист, які є дійсними на день звернення;
    • іноземець або особа без громадянства перебувають на території України з порушенням встановленого строку перебування або щодо них діє невиконане рішення уповноваженого державного органу про примусове повернення, примусове видворення або заборону в’їзду;
    • дані, отримані з баз даних Реєстру, картотек, не підтверджують надану іноземцем або особою без громадянства інформацію;
    • встановлено належність особи до громадянства України;
    • за видачею посвідки звернувся законний представник, який не має документально підтверджених повноважень для її отримання;
    • іноземцем або особою без громадянства подано не в повному обсязі або з порушенням строків, визначених пунктами 17 і 18 цього Порядку, документи та інформацію, необхідні для оформлення і видачі посвідки;
    • отримано від Національної поліції, СБУ, іншого державного органу інформацію про те, що дії іноземця та особи без громадянства загрожують національній безпеці, громадському порядку, здоров’ю, захисту прав і законних інтересів громадян України та інших осіб, що проживають в Україні;
    • паспортний документ іноземця або документ, що посвідчує особу без громадянства, підроблений, зіпсований або не відповідає встановленому зразку чи належить іншій особі або строк його дії закінчився;
    • встановлено факт подання іноземцем або особою без громадянства завідомо неправдивих відомостей, підроблених документів або встановлено факт скасування наданого їм дозволу на імміграцію;
    • виявлено факти невиконання іноземцем або особою без громадянства рішення суду чи державних органів, уповноважених накладати адміністративні стягнення, або вони мають інші майнові зобов’язання перед державою, фізичними або юридичними особами, включаючи ті, що пов’язані з попереднім видворенням за межі України, у тому числі після закінчення строку заборони подальшого в’їзду в Україну;
    • в інших випадках, передбачених законом.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Гончаренко Константин
    17.7%
    Гончаренко Константин 7 месяцев назад

    Юрист, г. Сумы, 5 лет опыта

    Доброго дня!

    Якщо звернення з документами подавали через канцелярію Офісу Президента чи поштою через інший орган , після отримання його мали зареєструвати та керівник офісу мав передати його в роботу відповідальним працівникам з листом-дорученням.

    Якщо є дата та номер звернення , назва органу , то необхідно дізнаватися його рух у Офісу Президента, або письмово звернутися туди за роз ясненнями вказавши дані звернення через урядову гарячу лінію https://ukc.gov.ua і через 30-ть днів вам точно повідомлять стан розгляду звернення.

    Розгляд звернень громадян здійснюється в порядку, визначеному Законом України “Про звернення громадян”.

    Звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п'ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п'яти днів.

    На обґрунтовану письмову вимогу громадянина термін розгляду може бути скорочено.

    Звернення громадян, які мають встановлені законодавством пільги, розглядаються у першочерговому порядку.

    Розгляд пропозицій (зауважень) громадян

    Органи державної влади і місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації незалежно від форм власності, об'єднання громадян, посадові особи зобов'язані розглянути пропозиції (зауваження) та повідомити громадянина про результати розгляду.

    Пропозиції (зауваження) Героїв Радянського Союзу, Героїв Соціалістичної Праці, інвалідів Великої Вітчизняної війни розглядаються першими керівниками державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій особисто.

    Розгляд заяв (клопотань)

    Органи державної влади, місцевого самоврядування та їх посадові особи, керівники та посадові особи підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, об'єднань громадян, до повноважень яких належить розгляд заяв (клопотань), зобов'язані об'єктивно і вчасно розглядати їх, перевіряти викладені в них факти, приймати рішення відповідно до чинного законодавства і забезпечувати їх виконання, повідомляти громадян про наслідки розгляду заяв (клопотань).

    Заяви (клопотання) Героїв Радянського Союзу, Героїв Соціалістичної Праці, інвалідів Великої Вітчизняної війни розглядаються першими керівниками державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій особисто.

    Відповідь за результатами розгляду заяв (клопотань) в обов'язковому порядку дається тим органом, який отримав ці заяви і до компетенції якого входить вирішення порушених у заявах (клопотаннях) питань, за підписом керівника або особи, яка виконує його обов'язки.

    Рішення про відмову в задоволенні вимог, викладених у заяві (клопотанні), доводиться до відома громадянина в письмовій формі з посиланням на Закон і викладенням мотивів відмови, а також із роз'ясненням порядку оскарження прийнятого рішення.

    Розгляд скарг громадян

    Скарга на дії чи рішення органу державної влади, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, об'єднання громадян, засобів масової інформації, посадової особи подається у порядку підлеглості вищому органу або посадовій особі, що не позбавляє громадянина права звернутися до суду відповідно до чинного законодавства, а в разі відсутності такого органу або незгоди громадянина з прийнятим за скаргою рішенням - безпосередньо до суду.

    Скарги Героїв Радянського Союзу, Героїв Соціалістичної Праці, інвалідів Великої Вітчизняної війни розглядаються першими керівниками державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій особисто.

    Скарги на рішення загальних зборів членів колективних сільськогосподарських підприємств, акціонерних товариств, юридичних осіб, створених на основі колективної власності, а також на рішення вищих державних органів вирішуються в судовому порядку.

    Громадянин може подати скаргу особисто або через уповноважену на це іншу особу. Скарга в інтересах неповнолітніх і недієздатних осіб подається їх законними представниками.

    Скарга в інтересах громадянина за його уповноваженням, оформленим у встановленому законом порядку, може бути подана іншою особою, трудовим колективом або організацією, яка здійснює правозахисну діяльність.

    До скарги додаються наявні у громадянина рішення або копії рішень, які приймалися за його зверненням раніше, а також інші документи, необхідні для розгляду скарги, які після її розгляду повертаються громадянину.

    Термін подання скарги

    Скарга на рішення, що оскаржувалось, може бути подана до органу або посадовій особі вищого рівня протягом одного року з моменту його прийняття, але не пізніше одного місяця з часу ознайомлення громадянина з прийнятим рішенням. Скарги, подані з порушенням зазначеного терміну, не розглядаються.

    Пропущений з поважної причини термін може бути поновлений органом чи посадовою особою, що розглядає скаргу.

    Рішення вищого державного органу, який розглядав скаргу, в разі незгоди з ним громадянина може бути оскаржено до суду в термін, передбачений законодавством України.

    З повагою, Костянтин Гончаренко

    Пуха Наталія ТендерОк
    17.7%

    Доброго Дня

    Щодо вашого питанням

    Загубились, ні, не рекомендую втрачати, на це час.

    Подайте нові документи та отримуйте громадянство.

    Притягувати посадових осіб, до бездіяльності можливо проте процес потягне час, і як результат у разі позитивного рішення, Ви отримаєте рішення про притягнення до відповідальності виних осіб, проте документів про громадянство не отримаєте, тому просто подайте повторно документи.

    https://dmsu.gov.ua/poslugi/nabuttya-gromadyanstva...

    Успіхів

    Токмач Галина Николаевна
    11.7%

    Вітаю!

    Від початку війни умови отримання українського громадянства не зазнали змін. Ч. 2 ст. 9 Закону України «Про громадянство України» (далі - Закон № 2235-ІІІ) передбачає такі умови:

    1) визнання і дотримання Конституції України та законів України, що засвідчується особою у поданій в установленому порядку заяві про прийняття до громадянства України;

    2) подання зобов'язання припинити іноземне громадянство або декларації про відмову від іноземного громадянства;

    3) безперервне проживання на законних підставах на території України протягом останніх п'яти років;

    4) отримання дозволу на імміграцію;

    5) володіння державною мовою або її розуміння в обсязі, достатньому для спілкування;

    6) наявність законних джерел існування.

    Більшість умов прості і напрацьовані роками, проте під час війни найбільше питань виникає щодо поєднання процедур прийняття до українського громадянства з припиненням іноземного громадянства.

    Складнощі виходу:

    Процедура прийняття до громадянства України передбачає подання документа із назвою «зобов'язання припинити іноземне громадянство». Це письмово оформлена заява іноземця про те, що в разі набуття громадянства України він/вона протягом двох років з моменту такого набуття припинить іноземне громадянство і надасть документ, що це підтверджує.

    В демократичних юрисдикціях проблем з виходом зазвичай не існує. У свою чергу, вихід з громадянства РФ чи РБ в сучасних реаліях - це складна та бюрократична процедура, що передбачає низку перешкод у реалізації. В деяких випадках складність може зашкалювати і переходити у практичну неможливість. Пояснюється це рядом проблем:

    • В Україні не працюють консульства вказаних держав. Прямого, законного і безпечного сполучення з РФ Україна також не має. Для тих, хто перебуває в Україні, проблема виникає вже на етапі подання документів про вихід із громадянства - їх не можна подати дистанційно з території України.
    • За деякими документами, які вимагаються російською процедурою виходу з громадянства, найімовірніше, потрібно їхати до РФ / РБ. Мова про довідки про зняття з реєстрації та про відсутність податкової заборгованості тощо. В теорії, ці документи можливо отримати за нотаріальною довіреністю представником, однак залишимо це питання юристам відповідних держав.
    • Ризик бути затриманим / заарештованим на території вказаних держав за проукраїнську позицію. Так, у ЗМІ ще в березні цього року анонсували кримінальні провадження проти учасників білоруського батальйону.
    • Ризик отримати відмову у виході з громадянства РФ / РБ. Внаслідок цього, у випадку невиходу з іноземного громадянства особа ризикує бути позбавленою українського громадянства після спливу встановленого 2-річного строку (ч. 1 ст. 21 Закону № 2235-ІІІ). Тут, як і в проблемі можливого затримання, варто враховувати суб'єктивізм та політизованість органів державної влади РФ / РБ, особливо зараз, коли відповідні політичні режими нестабільні, і репресивна машина набирає свої обертів в умовах війни.

    Законодавчі зміни:

    Законодавець ще за 2,5 місяці до війни, ніби передбачаючи проблему, для деяких категорій осіб спростив процедуру прийняття до громадянства, розширивши перелік осіб, які замість зобов'язання припинити іноземне громадянство (підданство) можуть подати документ із назвою «декларація про відмову від іноземного громадянства». 19 грудня 2021 року набув чинності Закон України “Про внесення змін до Закону України “Про громадянство України” щодо спрощеного набуття громадянства України окремими категоріями осіб (далі - Закон № 1941-IX), яким і були запроваджені нові норми.

    Зміни, які пройшли майже непоміченими у момент прийняття, набули актуальності у перші місяці відкритої збройної агресії РФ.

    Які особи можуть подати декларацію про відмову від іноземного громадянства:

    Для прийняття до громадянства України замість зобов'язання припинити іноземне громадянство декларацію про відмову від громадянства може бути подано іноземцем:

    • у якого існують незалежні від нього причини неотримання документа про припинення іноземного громадянства (підданства) або іноземних громадянств (підданств) (категорія існувала і до змін);
    • якого визнано біженцем або якому надано притулок в Україні (категорія існувала і до змін);
    • який отримав посвідку на тимчасове проживання на підставі ч. 20 ст. 4 Закону України "Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства"(категорія існувала і до змін);
    • який в установленому законодавством України порядку проходить військову службу за контрактом у Збройних Силах України або проходив таку службу, контракт якого припинено (розірвано), та який звільнений з військової служби з підстав, передбачених підпунктами "а", "б" пунктів 1-3 ч. 5 ст. 26 Закону України «Про військовий обов'язок і військову службу» (нова категорія);
    • який має визначні заслуги перед Україною або прийняття якого до громадянства України становить державний інтерес для України (нова категорія);
    • який в установленому законодавством України порядку проходить військову службу за контрактом у Збройних Силах України та нагороджений державною нагородою України (нова категорія);
    • який є громадянином держави, визнаної ВРУ державою-агресором або державою-окупантом, і зазнав переслідувань через політичні переконання у країні своєї громадянської належності (що підтверджується довідкою Міністерства закордонних справ України, дипломатичного представництва чи консульської установи України) (нова категорія);
    • який є одним із подружжя особи, яка має право на подання декларації як особа (нова категорія), яка:

    - в установленому законодавством України порядку проходить військову службу за контрактом у Збройних Силах України або яка в установленому законодавством України порядку проходила військову службу за контрактом у Збройних Силах України, контракт якої припинено (розірвано), та звільнена з військової служби з підстав, передбачених підпунктами "а", "б" пунктів 1-3 частини п'ятої статті 26 Закону України "Про військовий обов'язок і військову службу";

    - має визначні заслуги перед Україною або прийняття якої до громадянства України становить державний інтерес для України;

    - в установленому законодавством України порядку проходить військову службу за контрактом у Збройних Силах України та нагороджена державною нагородою України;

    - є громадянином держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом, та зазнала у країні своєї громадянської належності переслідувань, що підтверджується документом, передбаченим цим Законом.

    Окремо новим законом передбачено декларацію про відмову дитини від іноземного громадянства. Це документ, у якому один із батьків дитини або її опікун чи піклувальник засвідчує відмову дитини від громадянства (підданства) іншої держави або громадянств (підданств) інших держав.

    "Зобов'язання" чи "декларація"

    Як бачимо, процедура подачі декларації стосується лише виключної категорії осіб та потребує документів, які підтверджують таку належність.

    Якщо особа не відноситься до цього переліку, а просто є громадянином РФ / РБ, що проживає на території України, то вона подає зобов'язання припинити іноземне громадянство та самостійно виходить з громадянства РФ.

    Відкритим залишається питання щодо можливості подачі декларації про припинення громадянства особами, які не відносяться до вищезазначених категорій осіб, проте мають інші об'єктивні причини неможливості виходу з іншого громадянства. Зокрема, якщо громадянин РФ / РБ займає активну проукраїнську позицію і відкрито висловлює її в соціальних мережах. У такому разі поїздка такої особи в РФ / РБ для ініціювання процедур виходу може виявитися останньою - її просто заарештують за однією чи кількома політичними статтями.

    Щодо роботи таким громадянам закон прямої відповіді не дає. Формально такі обставини не підпадають під законодавче визначення «незалежна від особи причина неотримання документа про припинення іноземного громадянства» (тут вимагатиметься відсутність законодавчої процедури виходу або її нездійснення, в тому числі у певні строки). Також навряд можна говорити про "переслідування", коли воно ще не розпочалося або про нього невідомо.

    Ймовірно, неповноту законодавства тут перекриватиме ефективне правозастосування. Наприклад, через тлумачення «очевидної загрози переслідування» як рівнозначної самому «переслідуванню». В майбутньому ж можна очікувати розширення категорії «незалежних від особи причин», що зараз закріплена в абзаці 13 ст. 1 ЗУ «Про громадянство України».

    Слід враховувати й те, що на практиці іноземці часто першочергово подають зобов'язання вийти, а в процесі процедури набуття громадянства, коли з'являються вже певні формальні докази неможливості виходу - долучають декларацію про відмову. Тому не виключені варіанти поєднання описаних підходів.

    Інші документи, які необхідно подати для отримання українського громадянства:

    Звісно, що подання зобов'язання вийти / декларації про відмову від іноземного громадянства є не єдиним документом, що вимагається для набуття українського громадянства. Керуючись положеннями п. 47 Порядку провадження за заявами і поданнями з питань громадянства України та виконання прийнятих рішень (далі - Порядок), для прийняття до громадянства України особа подає такі документи:

    а) Заяву про прийняття до громадянства України (в двох примірниках);

    б) Три фотокартки (розміром 35*45 мм);

    в) Один із таких документів:

    - декларацію про відсутність іноземного громадянства (для осіб без громадянства);

    - зобов'язання припинити іноземне громадянство (для іноземців);

    - декларацію про відмову від іноземного громадянства;

    - заяву про зміну громадянства (для іноземців, які є громадянами держав, міжнародні договори України з якими передбачають припинення особами громадянства цих держав одночасно з набуттям громадянства України).

    г) Один із таких документів:

    - документ, що підтверджує безперервне проживання особи на законних підставах на території України протягом останніх п'яти років, - для особи, яка в'їхала в Україну іноземцем (копія паспортного документа);

    - документ, що підтверджує безперервне проживання особи на законних підставах на території України протягом трьох років з моменту в'їзду в Україну, разом із документом, який підтверджує, що особа в'їхала в Україну особою без громадянства, - для особи, яка в'їхала в Україну особою без громадянства (копія паспорта громадянина колишнього СРСР зразка 1974 року, або копія проїзного документа особи без громадянства, або копія посвідчення особи без громадянства для виїзду за кордон).

    д) Один із таких документів:

    - копію документа про дозвіл на імміграцію в Україну;

    - копію паспорта громадянина колишнього СРСР зразка 1974 року з відміткою про прописку на території України;

    - копію посвідки на постійне проживання (для іноземців та осіб без громадянства, які прибули в Україну на постійне проживання до набрання чинності Законом України «Про імміграцію»).

    е) Один із таких документів:

    - документ про володіння державною мовою;

    - копію атестата чи витяг із залікової відомості диплома;

    - документ, що підтверджує інвалідність (для особи, яка має фізичні вади).

    є) Документ про наявність законних джерел існування протягом останніх шести місяців на момент подання заяви про прийняття до громадянства України;

    В залежності від категорії особи, перелік необхідних документів для набуття громадянства може змінюватися (у більшості випадків спрощуватися).

    Так, наприклад, для прийняття до громадянства України особа, яка перебуває у шлюбі з громадянином України понад два роки та отримала дозвіл на імміграцію, повинна подати додатково копію документа, що підтверджує перебування чоловіка (дружини) у громадянстві України, та документ, що підтверджує перебування особи у шлюбі з громадянином України терміном понад два роки. Натомість документи, передбачені п. «г» вищезазначеного переліку, надавати не потрібно.

    Для прийняття до громадянства України особи, яка в установленому законодавством України порядку проходить військову службу за контрактом у ЗСУ, відсутня вимога щодо подання документів, передбачених п.п. «г - д» переліку, проте необхідно подати документ, який підтверджує, що особа в установленому законодавством України порядку проходить військову службу (копію контракту про проходження військової служби у Збройних Силах України та довідку з місця служби, дійсну на момент подання документів), та документ, що підтверджує безперервне проживання особи на законних підставах на території України протягом трьох років з моменту набрання чинності контрактом (копія військового квитка, копія паспортного документа (проїзного документа особи без громадянства, посвідчення особи без громадянства для виїзду за кордон - для осіб без громадянства).

    Для прийняття до громадянства України особа, яка має визначні заслуги перед Україною, або особа, прийняття якої до громадянства України становить державний інтерес для України, подає подання на ім'я Президента України, центрального органу виконавчої влади України, що підтверджує дані обставини, та лише документи, передбачені п.п. «а - в» вищезазначеного переліку. Для прийняття до громадянства України особа, яка в установленому законодавством України порядку проходить військову службу у Збройних Силах України та нагороджена державною нагородою України, подає документи, передбачені п.п. «а - в» вищезазначеного переліку, а також: копію документа, що підтверджує нагородження, копію військового квитка особи, копію контракту про проходження військової служби та довідку з місця служби.

    Законодавець, враховуючи певні заслуги іноземця перед Україною, враховує це та надає можливість отримати громадянство України у спрощений спосіб - усуваючи певні вимоги і тим самим прискорюючи процес. Плюсом є й те, що уточнені переліки / процедури вже передбачені для категорій осіб, введених в законодавство Законом № 1941-IX. Це демонструє вивіреність підходів.

    За подання заяви та інших документів з питань громадянства сплачується державне мито у розмірі 0,5 неоподаткованого мінімуму доходів громадян (8,5 гривень), документ про сплату якого подається разом із заявами та іншими документами з питань громадянства (абц. 2 п. 1 Порядку). Сума мізерна, проте недотриманя цієї формальності може перешкодити процедурі.

    Хто має право подати заяву та документи:

    Заяву та інші документи з питань громадянства заявник подає особисто. За наявності поважних причин (хвороба заявника, стихійне лихо тощо) заява та інші документи з питань громадянства на прохання заявника можуть бути подані іншою особою або надіслані поштою (п. 5 Порядку). Впровадження воєнного стану, ймовірно, відноситься до поважних причин. Водночас, враховуючи важливість кроку та задля усунення будь-яких непорозумінь, рекомендуємо за можливості користуватися загальним правилом і подавати документи особисто.

    Куди необхідно подавати заяву та документи:

    Документи щодо оформлення набуття громадянства України подаються до територіального органу Державної міграційної служби за місцем проживання заявника (абц. 2 п. 2 Порядку). Можливість подачі документів через інші органи (в т.ч. консульства) не передбачена. Отже, заявник має перебувати в Україні.

    З 15 березня територіальні органи та територіальні підрозділи Державної міграційної служби, які знаходяться в безпечних районах, де не ведуться активні бойові дії, відновили роботу з прийому та надання адміністративних послуг. Війна триває, тому ситуація з роботою територіальних органів ДМС досі залишається нестабільною: деякі підрозділи можуть відчувати брак кадрів, також можуть бути офіційні / неофіційні політичні рішення щодо можливості прийому документів у громадян тих чи інших держав на період війни. Тому ми рекомендуємо завжди попередньо дізнаватися графік роботи конкретних державних органів, переліки необхідних документів та можливість подання документів безпосередньо зв'язавшись із відповідними працівниками. З контактами територіальних підрозділів ДМС можна ознайомитися на офіційному сайті.

    Процедура розгляду:

    Після подачі заяви і необхідних документів розпочинається процедура їх перевірки. Якщо під час перевірки буде встановлено, що подані заявником документи не оформлені відповідно до вимог законодавства України, територіальний підрозділ ДМСУ не пізніш як у двотижневий строк з дня надходження документів надсилає їх заявникові для усунення недоліків. Якщо заявник у двомісячний строк з дня повернення йому документів не усуває недоліки та не подає документи повторно, керівник територіального підрозділу ДМСУ приймає рішення про припинення провадження за цією заявою (абц. 2 п. 101 Порядку).

    Державна міграційна служба України відправляє подані іноземцем документи до органів СБУ та МВС, які повинні підтвердити відсутність підстав, за яких прийняття до громадянства України не допускається, зокрема, керуючись, ст. 9 Закону № 2235-ІІІ, до громадянства України не приймається особа, яка:

    1) вчинила злочин проти людства чи здійснювала геноцид;

    2) засуджена в Україні за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину (до погашення або зняття судимості) з урахуванням рівня загрози для національної безпеки держави;

    3) вчинила на території іншої держави діяння, яке визнано законодавством України тяжким або особливо тяжким злочином.

    Дія положень, передбачених пунктами 1, 3 вищезазначеного переліку, не поширюється на іноземців та осіб без громадянства, які:

    • уклали контракт про проходження військової служби у Збройних Силах України;
    • надавали допомогу підрозділам Збройних Сил України та іншим утворених відповідно до законів України військовим формуванням, залученим до проведення антитерористичної операції, перебуваючи безпосередньо у районах її проведення, та/або залученим до здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо у районах їх проведення;
    • мають визначні заслуги перед Україною чи прийняття яких до громадянства України становить державний інтерес для України та/або брали (беруть) участь у здійсненні заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв'язку з військовою агресією Російської Федерації проти України (останнє доповнення здійснено вже під час війни на підставі Закону № 2153-IX від 24.03.2022).

    Для цього компетентні органи України повинні у порядку, встановленому КМУ, визначити, що рішення про притягнення відповідної особи до відповідальності за вчинення злочинів, передбачених пунктами 1 та/або 3 цього переліку, було прийняте з політичних мотивів правоохоронними та/або судовими органами держави, визнаної ВРУ державою-агресором або державою-окупантом, або держави, яка не визнає територіальну цілісність та суверенітет України або відмовляється визнавати протиправність посягань на територіальну цілісність та суверенітет України.

    Підставами для відмови є також:

    • невиконання підстав для отримання послуги;
    • невідповідність оформлення поданих документів вимогам законодавства України.

    Після отримання позитивних рішень ДМСУ відправляє документи до Комісії при Президентові України з питань громадянства, яка розглядає подані документи й у разі відсутності недоліків приймає рішення про внесення пропозицій Президентові України щодо задоволення заяви іноземця про прийняття до громадянства України.

    У разі ухвалення позитивного рішення Президент України виносить Указ про присвоєння іноземцю громадянства України, а документи відправляються разом із наказом до Державної міграційної служби України та Міністерства закордонних справ України.

    Строки та результати:

    Загальний строк розгляду заяв і подань про прийняття до громадянства України або припинення громадянства України не повинен перевищувати 1 року з дня їх надходження (п. 112 Порядку). Проте, враховуючи реалії воєнного часу, строки фактично можуть бути довшими.

    У разі прийняття щодо особи рішення про встановлення прийняття до громадянства України, територіальний орган Державної міграційної служби України реєструє особу громадянином України, про що видається відповідна довідка.

    Особам, які набули громадянство України та взяли зобов'язання припинити іноземне громадянство, видаються тимчасові посвідчення громадянина України. Після подання цими особами в установленому Законом порядку документа про припинення іноземного громадянства або декларації про відмову від іноземного громадянства (якщо така не була подана раніше) їм замість тимчасових посвідчень громадянина України залежно від місця проживання видаються паспорти громадянина України або паспорти громадянина України для виїзду за кордон (п.п. 117-119 Порядку).

    Успіхів!


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України