Задайте вопрос юристу

880 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Исполнительное производство, 05 декабря 2023, вопрос №98170

Як зменшити плату за аліменти

Причина стягнення плати 50% якщо у рішенні вказано 1/4 від заробітної плати,а не з премії також?
Стягувати з Антоненка А.С на користь Зембицької Т.О, на
утримання сина Іллі, 20 січня 2017 року аліменти у розмірі 1/4
частини з усіх видів його заробітку, щомісячно до досягнення
дитиною повноліття, тобто до 20.01.2035 року починаючи
стягнення з 25.09.2023 року

Ответы юристов (2)

    Турчин Ярослав Олександрович

    ВІтаю Вас, пане Андрій!

    ВІдповідно до частин першої, другої статті 70 Закону України "Про виконавче провадження",

    Розмір відрахувань із заробітної плати, пенсії, стипендії та інших доходів боржника вираховується із суми, що залишається після утримання податків, зборів та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.

    Із заробітної плати боржника може бути утримано за виконавчими документами до погашення у повному обсязі заборгованості:

    у разі стягнення аліментів, відшкодування шкоди, заподіяної каліцтвом, іншим ушкодженням здоров’я або смертю особи, у зв’язку із втратою годувальника, майнової та/або моральної шкоди, завданої кримінальним правопорушенням або іншим суспільно небезпечним діянням, - 50 відсотків.

    ТОМУ, причиною відрахування із Вашої заробітної плати у максимальному розмірі (50%) скоріш за все може бути накопичення боргу по виплаті аліментів, виконавчого збору за примусове виконання рішення суду, а можливо і штрафних чи інших санкцій збоку виконавця.Штрафи - фактично перетворюються державними виконавцями у легалізований рекет.

    Треба розбиратися. Якщо виконавець "рекетує" Вас шляхом накладення незаконних штрафів, то їх можна оскаржувати в суді, адже Ви "не гуляєте", а на службі, тому не отримували судовий наказ та повідомлення про аліменти - з поважних причин.

    Більш детально про стан виконавчого провадження Ви можете дізнатися шляхом доступу до матеріалів виконавчого провадження. Ідентифікатор доступу Вам мав бути надісланий у постанові про відкриття виконавчого провадження.

    Якщо не надсилався - можна вимагати від державного виконавця направлення такої постанови.

    Після покриття боргу, який накопився - по ідеї виплати мають стабілізуватися та вийти на рівень 1/4 від доходів, як і передбачає судовий наказ від 29.09.2023 р.

    Звісно, якщо виконавець не вигадав Вам штрафи у розмірі 50 % від суми боргу по аліментам та таке інше.

    ВІдповідно до статті 1 Закону України "Про оплату праці", заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором роботодавець виплачує працівникові за виконану ним роботу.

    Структура заробітної плати встановлена статтею 2 згадуваного Закону.

    До заробітної плати в широкому сенсі віднесено:

    Основну заробітну плату. Це - винагорода за виконану роботу відповідно до встановлених норм праці (норми часу, виробітку, обслуговування, посадові обов'язки). Вона встановлюється у вигляді тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок для робітників та посадових окладів для службовців.

    Додаткову заробітну плату. Це - винагорода за працю понад установлені норми, за трудові успіхи та винахідливість і за особливі умови праці. Вона включає доплати, надбавки, гарантійні і компенсаційні виплати, передбачені чинним законодавством; премії, пов'язані з виконанням виробничих завдань і функцій.

    Інші заохочувальні та компенсаційні виплати. До них належать виплати у формі винагород за підсумками роботи за рік, премії за спеціальними системами і положеннями, виплати в рамках грантів, компенсаційні та інші грошові і матеріальні виплати, які не передбачені актами чинного законодавства або які провадяться понад встановлені зазначеними актами норми.

    При визначені розміру аліментів ураховуються такі доходи платника аліментів як: основна заробітна плата, усі види доплат і надбавок до заробітної плати, премії та винагороди, пенсії, стипендії, допомоги по безробіттю, дивіденди та інші доходи, визначені в Переліку видів доходів, які враховуються при визначенні розміру аліментів на одного з подружжя, дітей, батьків, інших осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 лютого 1993 року № 146.

    Крім того, у разі бажання - можна спробувати подати позов до суду про зменшення розміру аліментів, враховуючи співмірність участі матері в утриманні дитини, наявність у Вас інших осіб на утриманні тощо. Адже, якщо батько тимчасово... особливо ризикуючи життям... отримує заробітну плату трохи вище середньої по Україні, то це не означає, що матері треба звісити ноги та нічого не робити, проживаючи на гроші колишнього чоловіка та соціальні виплати. В такому разі виникає логічне запитання.. якщо батько майже повністю утримує дитину за свої доходи, то в чому роль матері і чому тоді дитина має проживати не з батьком, а з матір"ю?!

    "Яжемать" - це совковий рудимент, який ніяк не викоріниться із суспільних відносин в Україні, незважаючи на формальні декларації щодо рівності прав батьків незалежно від статі.

    По Вашій справі нажаль було прийнято судовий наказ від 29.09.2023 р., який знову-таки нажаль - не підлягає скасуванню, бо в країні законодавчий фетиш - "аліменти", тому права чоловіків регулярно дискримінуються та порушуються, шляхом прийняття нормативно-правових актів навіть не на користь дітей, а на користь осіб жіночої статі, які багато років використовують аліменти як інструмент шантажу, приниження, помсти за припинення доступу до можливостей нічого не робити та сидіти на шиях українських чоловіків, які апріорі (за їх логікою) завжди винні і повинні... "як земля ковгоспу".

    Маємо те, шо маємо. Подвійні стандарти сучасного світу та гендерної декларативної псевдо-рівності як вони є. Дуже прикро спостерігати як створюється ціла філософія життя, в якій дітей із повноправних суб"єктів суспільних відносин перетворюють у об"єкт "аліментарного бізнесу" та інструмент вирішення матеріальних питань жінок... Навіщо кимось в житті бути, вчитися, працювати, якщо можна "народити" і до кінця життя тягнути гроші з чоловіка спекулюючи дитиною, не працюючи та не приймаючи спрівмірну чи солідарну участь в утриманні дитини. При цьому жодних інструментів контролю цільового використання коштів "чудове" законодавство України не передбачає. А навіщо?! Вибачте за сумбур, але щиро кажучи вже дістало спостерігати суспільство "нюнь-уклоністів", вихованих отакими "вонажматерями", які вміють лише заганяти чоловіків у борги та пів життя шантажувати аліментами.

    Підсумовуючи наведене мною.

    1. Скоріш за все, стягнення у максимально допустимому розмірі 50% - здійснюється внаслідок накопичення боргу за виконавчим провадженням, що перевищує розмір аліментів за 1 місяць у розмірі 25 % доходів.

    2. У разі неправомірного нарахування штрафних санкцій без врахування необізнаності Боржника зі своїм боргом, що зумовлене перебуванням на службі в ЗСУ, такі санкції слід оскаржувати в судовому порядку.

    3. Розмір аліментів може бути зменшено у разі наявності для цього підстав (наявності інформації про бездіяльність матері дитини по її утриманню, а також наявність інших дітей чи осіб на Вашому утриманні) - шляхом подання позову до суду. Судовий збір за такою позовною заявою - 1073 грн. 60 коп.

    Вибачте, але чим можу.

    З повагою, юрист Ярослав Турчин

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Андрію!

    Законодавством передбачена можливість зміни розміру аліментів:

    • в добровільному порядку (аліментів, встановлених за домовленістю між батьками в нотаріально посвідченому договорі).

    Зміни до нотаріально посвідченого договору оформляються письмово шляхом укладення окремого договору, який підписується сторонами та підлягає обов’язковому нотаріальному посвідченню.

    • в судовому порядку (аліментів, встановлених рішенням суду або за домовленістю між батьками в нотаріально посвідченому договорі).

    У разі нецільового витрачання аліментів платник аліментів має право звернутися до суду з позовом про зменшення розміру аліментів або про внесення частини аліментів на особистий рахунок дитини у відділенні Державного ощадного банку України.

    Контроль за цільовим витрачанням аліментів здійснюється органом опіки та піклування у формі інспекційних відвідувань одержувача аліментів, порядок та періодичність здійснення яких визначаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері усиновлення та захисту прав дітей. За заявою платника аліментів (крім тих, які мають заборгованість зі сплати аліментів) інспекційні відвідування одержувача аліментів здійснюються органом опіки та піклування позапланово, але не більше одного разу на три місяці (ст. 186 СК України).

    Органами опіки та піклування є районні, районні в містах Києві та Севастополі державні адміністрації, виконавчі органи міських, районних у містах, сільських, селищних рад( ст. 56 Цивільного кодексу України).

    Розмір аліментів, визначений за рішенням суду або за домовленістю між батьками, може бути згодом зменшено або збільшено за рішенням суду за позовом платника або одержувача аліментів у разі:

    • зміни матеріального або сімейного стану;
    • погіршення або поліпшення здоров’я когось із них;
    • інших випадках, передбачених Сімейним кодексом України.

    (ст. 192 СК України, пункт 23 постанови Пленуму Верховного Суду України від 15 травня 2006 року № 3 «Про застосування судами окремих норм Сімейного кодексу України при розгляді справи щодо батьківства, материнства та стягнення аліментів»).

    Зміна законодавцем мінімального розміру аліментів, які підлягають стягненню з платника аліментів на одну дитину, не є підставою для зміни розміру аліментів. (постанова Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду Верховного Суду від 20 червня 2019 року в справі № 61-51сво18).

    При цьому, зміна розміру аліментів може мати під собою зміну способу їх присудження (зміна розміру аліментів, стягнутих за рішенням суду у частці від заробітку (доходу) матері, батька дитини на розмір аліментів, визначений у певній твердій грошовій сумі та навпаки) (постанова Судової палати у цивільних справах Верховного Суду України від 05 лютого 2014 року в справі № 6-143цс13).

    Також важливо розуміти та відрізняти між собою поняття розміру аліментів та способу їх стягнення. Так, дійсно у випадках вказаних в ст.192 СК України до суду з позовом про зменшення або збільшення розміру аліментів може звернутись як стягувач, так і платник аліментів. В той же час ст. 181 СК України визначаються способи виконання батьками обов'язку утримувати дитину. А ч.3 ст.181 СК України вказує на те, що за рішенням суду кошти на утримання дитини (аліменти) присуджуються у частці від доходу її матері, батька або у твердій грошовій сумі за вибором того з батьків або інших законних представників дитини, разом з яким проживає дитина. Спосіб стягнення аліментів, визначений рішенням суду, змінюється за рішенням суду за позовом одержувача аліментів. Що й підтверджується судовою практикою — посилання на судове рішення апеляційної інстанції [1]. Наприклад:

    1) аліменти стягуються у твердій грошовій сумі - до суду з позовом про зменшення або збільшення розміру аліментів може звернутись як стягувач, так і платник аліментів.

    2) аліменти винесені у частині від усіх видів доходу (1/4, 1/3 чи інше) - до суду з позовом про зменшення або збільшення розміру аліментів на тверду грошову сумуможе звернутись лише стягувач.

    Отже, наприклад, якщо матеріальне становище платника аліментів значно покращилось матір (батько) дитини може подати до суду заяву про збільшення розміру аліментів. В той же час, значне погіршення матеріального становища платника аліментів може бути підставою для його вимоги про зменшення розміру аліментів.

    З повагою, адвокат Айвазян.


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України