Почніть консультацію з юристом онлайн
Задайте питання юристу
880 юристів готові відповісти зараз
Відповідь за ~15 хвилин
аспірант денної форми навчання за кошти державного бюджету вимагає взяти його на роботу. Щ робити? Якими нормативними документами можна йому відмовити?
Схожі питання
Кодекси Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНове у блогах Юристи.UA
Відповіді юристів (2)
Юрист, м. Харків, 16 років досвіду
Спілкуватися у чатіВІТАЮ ВАС, пані ОКСАНА! Вибачте, а що значить вимагає і що значить "взяти на роботу"?
Він взагалі знає, що зараз не Радянський Союз і ніхто нікого працевлаштовувати не зобов"язаний? А додатково чи знає дана особа, що заклад вищої освіти - це не овочебаза і не фабрика, де прийшов, написав заяву і працевлаштувався.
Зайняття науково-педагогічних та педагогічних посад у закладах вищої освіти і наукових установах, які здійснюють підготовку докторів філософії та докторів наук - здійснюється НА КОНКУРСНІЙ ОСНОВІ (ч. 11 ст. 55 Закону України "Про вищу освіту", пункт 1.9. Стандарту групи професій «Викладачі закладів вищої освіти»).
Нема питань. Якщо у Вас є вакантні посади науково-педагогічних або педагогічних працівників в закладі відповідно до профілю, то аспірант разом з іншими кандидатами має право на участь у конкурсі на рівних умовах та засадах. Проте, якщо участь будуть брати особи з більшим стажем, педагогічним стажем, а також які мають науковий ступінь та / або вчене звання - то вони будуть мати більше переваг. Якщо магістри та спеціалісти, які не навчаються в аспірантурі - то більше переваг буде у Вашого аспіранта. Звісно якщо у інших претендентів не буде більший практичний досвід та науково-педагогічний або педагогічний стаж у галузі. Іншого не дано.
СПОЧАТКУ ПРОЦЕТУЮ ГОЛОВНУ НОРМУ, А ПОТІМ ДОДАТКОВО ОБГРУНТУЮ ЧОМУ ВИ НЕ ТЕ ЩО НЕ ЗОБОВ"ЯЗАНІ ЙОГО ПРИЙМАТИ НА РОБОТУ, А Й МАЄТЕ ПРАВО ЦЕ ВЗАГАЛІ НЕ РОБИТИ.
Аспірант денної державної форми навчання вважається таким, що здобуває освіту з "відривом від виробництва" і не має права працювати і одночасно отримувати стипендію. Якщо особа бажає працювати - право на стипендію він втрачає. Це регламентовано Постановою Кабінету Міністрів України від 12 липня 2004 р. № 882 (в чинній редакції) "Питання стипендіального забезпечення".
Аспірант має право на працю лише в позанавчальний час, що прямо передбачено Законом України "Про вищу освіту".
Відповідно до пункту 3 частини першої статті 62 Закону України "Про вищу освіту", особи, які навчаються у закладах вищої освіти, мають право на: трудову діяльність у позанавчальний час (крім здобувачів вищої освіти вищих військових навчальних закладів, закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти, яким присвоєно військове або спеціальне звання);
Аналогічні положення містяться і в Порядку підготовки здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії та доктора наук у закладах вищої освіти (наукових установах), затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 2016 р. № 261 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19 травня 2023 р. № 502))
Здобувачі виконують обов’язки та користуються правами, що визначені Законами України “Про освіту”, “Про вищу освіту”, “Про наукову і науково-технічну діяльність”, а також можуть мати:
трудову діяльність у позанавчальний час відповідно до законодавства.
ВІдповідно до частин 1, 2, 6 статті 49 Закону України "Про вищу освіту" Особа має право здобувати вищу освіту в різних формах або поєднувати їх.
Основними формами здобуття вищої освіти є:
Очна (денна, вечірня) форма здобуття вищої освіти - це спосіб організації навчання здобувачів вищої освіти, що передбачає проведення навчальних занять та практичної підготовки не менше 30 тижнів упродовж навчального року.
Дуальна форма здобуття вищої освіти - це спосіб здобуття освіти здобувачами денної форми, що передбачає навчання на робочому місці на підприємствах, в установах та організаціях для набуття певної кваліфікації обсягом від 25 відсотків до 60 відсотків загального обсягу освітньої програми на основі договору. Навчання на робочому місці передбачає виконання посадових обов’язків відповідно до трудового договору.
Дуальна освіта здійснюється на підставі договору між закладом вищої освіти та роботодавцем (підприємством, установою, організацією тощо), що передбачає:
ВІдповідно до частин 1 - 3 статті 53, статтею 55 ЗУ "Про вищу освіту", Науково-педагогічні працівники - це особи, які за основним місцем роботи у закладах вищої освіти провадять навчальну, методичну, наукову (науково-технічну, мистецьку) та організаційну діяльність.
Педагогічні працівники - це особи, які за основним місцем роботи у закладах вищої освіти провадять навчальну, методичну та організаційну діяльність.
Наукові працівники - це особи, які за основним місцем роботи та відповідно до трудового договору (контракту) професійно здійснюють наукову, науково-технічну або науково-організаційну діяльність та мають відповідну кваліфікацію незалежно від наявності наукового ступеня або вченого звання.
Основні посади наукових, науково-педагогічних і педагогічних працівників закладів вищої освіти та порядок їх заміщення
1. Основними посадами науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти є:
1) керівник (ректор, президент, начальник, директор);
2) заступник керівника (проректор, віце-президент, заступник начальника, заступник директора, заступник завідувача), діяльність якого безпосередньо пов’язана з освітнім або науковим процесом;
3) директор (начальник) інституту, його заступники, діяльність яких безпосередньо пов’язана з освітнім або науковим процесом;
4) декан (начальник) факультету, його заступники, діяльність яких безпосередньо пов’язана з освітнім або науковим процесом;
5) директор бібліотеки;
5-1) директор музею;
6) завідувач (начальник) кафедри, заступник начальника (завідувача) кафедри вищого військового навчального закладу, закладу вищої освіти із специфічними умовами навчання, військового навчального підрозділу закладу вищої освіти;
7) професор;
8) доцент;
9) старший викладач, викладач, асистент, викладач-стажист;
10) науковий працівник бібліотеки;
10-1) науковий працівник музею;
11) завідувач аспірантури, докторантури.
2. Основними посадами педагогічних працівників закладів вищої освіти є:
1) викладач;
2) методист.
3. Повний перелік посад науково-педагогічних і педагогічних працівників закладів вищої освіти установлюється Кабінетом Міністрів України. Перелік посад наукових працівників закладу вищої освіти визначається відповідно до Закону України "Про наукову і науково-технічну діяльність".
Посади педагогічних працівників можуть займати особи із ступенем магістра за відповідною спеціальністю.
Статутом закладу вищої освіти можуть встановлюватися відповідно до законодавства додаткові вимоги до осіб, які можуть займати посади педагогічних працівників.
В окремих випадках, у разі неможливості забезпечення освітнього процесу наявними штатними працівниками, вакантні посади науково-педагогічних працівників можуть заміщуватися за трудовим договором до проведення конкурсного заміщення цих посад у поточному навчальному році.
Наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства від 23.03.2021 № 610 затверджено професійний стандарт на групу професій «Викладачі закладів вищої освіти».
Пункт 1.9 Професійного стандарту "Умови допуску до роботи за професією", посади викладачів можуть обіймати особи, які мають науковий ступінь та / або вчене звання, освітній ступінь магістра або освітньо-кваліфікаційний рівень спеціаліста у галузі знань відповідно до профілю викладання. У випадку відсутності відповідного наукового ступеня та / або вченого звання від викладача може вимагатися стаж роботи у галузі чи виді професійної діяльності, що відповідає профілю викладання.
Необзідними для допуску до роботи на посаді асистента, викладача, старшого викладача є ступінь магістра (спеціаліста) за відповідною спеціальністю; на посаді доцента, професора - науковий ступінь та / або вчене звання за відповідною галуззю знань. При прийомі на роботу може вимагатись також проходження інструктажу з охорони праці та пожежної безпеки, медичного огляду у випадках, передбачених законодавством.
Статутом закладу вищої освіти можуть встановлюватися відповідно до законодавства додаткові вимоги до осіб, які можуть обіймати посади викладачів. Призначення на посади відбувається за результатами конкурсного відбору, порядок проведення якого затверджує вчена рада закладу вищої освіти.
ОТЖЕ, держава не гарантує працевлаштування аспіранту, здобувачу освітньо-наукового рівня доктора філософії ні під час навчання в аспірантурі, ні після завершення навчання і успішного захисту дослідницької роботи на здобуття наукового ступеня доктора філософії (присвоєння ВАК цього наукового ступеню за результатами захисту).
Заклад вищої освіти не зобов"язаний працевлаштовувати випускника, а тим більше особи, яка навчається.
Якщо особа навчається за цільовим державним замовленням, то саме держава у особі ЗАМОВНИКА визначить де і як його буде працевлаштовано. Але сам заклад вищої освіти до цього ніякого відношення не має і не зобов"язаний надавати робоче місце такій особі.
З повагою, юрист та аспірант Ярослав Турчин (м. Гамбург, Німеччина)
Юрист, м. Київ, 9 років досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, працювати і одночасно навчатися на денній формі не заборонено законом. Треба аналізувати вимоги до посади і т.д. встановіть досвід роботи, який у студентів точно відсутній.