Почніть консультацію з юристом онлайн
Задайте питання юристу
880 юристів готові відповісти зараз
Відповідь за ~15 хвилин
Доброго вечора! Чи можу я получити право на вістрочку по догляду за матірʼю інвалідом 2ї групи, якщо склад сімʼї такий : мати інвалід, батько 59 років - війсковозабовʼязаний, я, рідна сестра - але вона доглядає вже за бабусею інвалідом.
Схожі питання
Кодекси Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНове у блогах Юристи.UA
Відповіді юристів (4)
Юрист, м. Дніпро, 24 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня.
Згідно з пункту 2 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист» від 21 березня 2024 року № 3621-IX Громадяни України, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом, протягом дев’яти місяців з дня набрання чинності цим Законом підлягають повторному медичному огляду з метою визначення придатності до військової служби.
Згідно пункту 9 частини 1 статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані:
- зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір’ю (батьком чи матір’ю дружини (чоловіка), якщо вона сама потребує постійного догляду за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я, померла (загинула), визнана зниклою безвісти або безвісно відсутньою, оголошена померлою, і батько чи мати дружини не має інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати за ними догляд), які за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я потребують постійного догляду.
Згідно з п. 61 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період від затвердженого ПКМУ від 16 травня 2024 р. №560 військовозобов’язані, які здійснюють догляд (постійний догляд) за особами, зазначеними у пунктах 9, 13, 14 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, та які не мають права на призначення компенсації (допомоги, надбавки) на догляд за ними, для розгляду питання надання їм відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації звертаються до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу за місцем свого перебування на військовому обліку із заявою у паперовій або електронній формі, зокрема, у разі технічної реалізації засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста, до якої додається письмова заява особи, яка потребує догляду чи постійного догляду, довільної форми із зазначенням реєстраційного номера облікової картки платника податків, про підтвердження відсутності інших осіб, які не є військовозобов’язаними та відповідно до закону зобов’язані її утримувати (чоловік/дружина, працездатні діти), чи інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати постійний догляд.
Районний (міський) територіальний центр комплектування та соціальної підтримки або його відокремлений відділ перевіряє перебування такого військовозобов’язаного на військовому обліку, родинні зв’язки військовозобов’язаної особи та особи, яка потребує догляду (постійного догляду), наявність інших зареєстрованих/задекларованих осіб за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання особи, яка потребує догляду, з використанням відомостей Державного електронного реєстру військовозобов’язаних України, Державного реєстру актів цивільного стану громадян та Єдиного державного демографічного реєстру, інших інформаційних систем, реєстрів та баз даних, у тому числі шляхом інформаційного обміну. Матеріали за результатами перевірки надсилаються керівнику виконавчого органу місцевого самоврядування за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання військовозобов’язаного, який здійснює догляд. У разі виявлення невідповідності наведених у заяві військовозобов’язаного даних або непідтвердження факту встановлення здійснення ним догляду (постійного догляду) комісією заява не розглядається.
Для встановлення факту здійснення догляду (постійного догляду) військовозобов’язаний, який здійснює догляд (постійний догляд), звертається із заявою на ім’я керівника виконавчого органу сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання. Розгляд заяви здійснює комісія із встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду), рішення про утворення якої приймається керівником виконавчого органу сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання військовозобов’язаного, який звернувся із відповідною заявою. До складу комісії із встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) можуть входити депутати місцевої ради, представники виконавчих органів місцевого самоврядування, громадських організацій загальною чисельністю не менше п’яти осіб. За результатами роботи комісія із встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) з урахуванням наданих районним (міським) територіальним центром комплектування та соціальної підтримки або його відділом матеріалів складає акт про встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) (додаток 8 до Порядку).
Зазначений акт є одним із документів, які надаються військовозобов’язаним до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу для отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.
Наразі законодавство не містить порядку видачі таких актів.
Перелік документів, що подаються військовозобов’язаним для отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації відповідно до підстав, зазначених у статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” наведені у Додатку №5 до Порядку.
Згідно з Переліком:
За п.9:
- для особи, яка зайнята доглядом, — подаються документи, що підтверджують родинні зв’язки (свідоцтво про шлюб або свідоцтво про народження дитини, або свідоцтво про народження особи, яка здійснює догляд, та свідоцтво про народження дружини (чоловіка), документи, що підтверджують неможливість здійснення догляду іншим працездатним членом сім’ї, який зобов’язаний здійснювати догляд (висновок медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я про потребу іншого працездатного члена сім’ї в постійному догляді, довідка про смерть такого члена сім’ї, або рішення суду про визнання його безвісно відсутнім, або рішення суду про оголошення померлим, або витяг з Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин), документи про отримання компенсації (допомоги, надбавки) на догляд, або акт про встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) (додаток 8 Порядку), у якому зазначаються відомості про наявність (відсутність) інших працездатних членів сім’ї, які могли б здійснювати такий догляд;
- для особи, яка потребує догляду, — довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією за формою, затвердженою МОЗ, або висновок лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я про потребу в постійному догляді.
Юрист, м. Полтава, 4 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня!
1. Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані:
13) які мають одного із своїх батьків з інвалідністю І чи ІІ групи або одного з батьків дружини (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю І чи ІІ групи, за умови відсутності інших осіб, які не є військовозобов’язаними та відповідно до закону ЗОБОВ'ЯЗАНІ їх утримувати (крім випадків, якщо такі особи самі є особами з інвалідністю, потребують постійного догляду, перебувають під арештом (крім домашнього арешту), відбувають покарання у вигляді обмеження чи позбавлення волі). У разі відсутності невійськовозобов’язаних осіб здійснювати догляд за особою з інвалідністю І чи ІІ групи може лише одна особа з числа військовозобов’язаних за вибором такої особи з інвалідністю.
Щоб отримати відстрочку Вам потрібно, щоб Ваша мати потребувала постійного догляду на підставі довідки ЛКК. Звучить абсурдно, але КМУ у своїй постанові № 560 визначив перелік документів, які необхідно надати військовозобов'язаному для оформлення відстрочки. Так от, одним із головних документів є довідка лікарсько-консультативної комісії про потребу матері у сторонньому догляді. На жаль, але без даної довідки Вам можуть відмовити у оформлнні відстрочки. Ще немає судової практики по цьому питанню, але ТЦК буде орієнтуватись саме по цьому переліку документів. Крім того, наявність працездатної невійськовозобов'язаної сстри значно зменшує шанс на отримання відстрочки.
З повагою, юрист Дерій В.О.!
Юрист, м. Київ, 9 років досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, ви будете мати право на відстрочку, якщо оформите догляд за мамою.
Пункт 9 ст.23 ЗУ про мобілізаційну підготовку та мобілізацію "
Даний пункт по факту складається з двох частин
Перша частина: Це догляд за своїми батьками, дружиною, дитиною. "зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком)" У такому випадку, чоловік буде мати право на відстрочку, якщо здійснює постійний догляд за зазначеними особами. Головне, тут не береться до уваги присутність інших членів сім'ї.
Друга частина: зайняті постійним доглядом за хворим батьком чи матір'ю дружини, тут вже отримати відстрочку на багато складніше, тут вже йде до уваги присутність інших осіб (батьком чи матір’ю дружини (чоловіка), якщо вона сама потребує постійного догляду за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я, померла (загинула), визнана зниклою безвісти або безвісно відсутньою, оголошена померлою, і батько чи мати дружини не має інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати за ними догляд) тобто, для отримання відстрочки за доглядом батьків дружини, треба щоб по перше дружина сама потребувала постійного догляду абодружина визнана зниклою безвісти або безвісно відсутньою, оголошена померлою а також щоб у батьків дружини відсутні інші працездатні члени сім’ї, які зобов’язані ( діти, батьки батьків) та можуть здійснювати за ними догляд. По друге, якщо є ще діти, які не мають інвалідності або не перебувають на пенсії, чоловік у такому випадку не буде мати право на відстрочку. І Навпаки , якщо дружина сама потребує догляду та її рідний брат або сестра (діти батьків) бабуся, дідусь (батьки батьків) мають будь яку групу інвалідності або перебувають не пенсії вони вважаються не працездатними і чоловік буде мати право на відстрочку, відповідно ст.1 ЗУ "про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування"
непрацездатні громадяни - особи, які досягли встановленого цим Законом віку, що дає право на призначення пенсії за віком, у тому числі на пільгових умовах, та дострокової пенсії, або особи з інвалідністю, у тому числі діти з інвалідністю, а також особи, які мають право на пенсію у зв’язку з втратою годувальника відповідно до законуо
Юрист, м. Чернігів, 6 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю Вас.
Так, наявність сестри буде перешкодою, на жаль, як по абзацу 9, так і по абзацу 13 частини першої статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію". Краще йти по абзацу 9, але постанова КМУ № 560 суттєво змінює правила гри, на жаль.
Із 18 травня норма щодо Вашої підстави для відстрочки звучатить наступним чином:
"...9) зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір’ю (батьком чи матір’ю дружини (чоловіка), якщо вона сама потребує постійного догляду за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я, померла (загинула), визнана зниклою безвісти або безвісно відсутньою, оголошена померлою, і батько чи мати дружини не має інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати за ними догляд), які за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я потребують постійного догляду..."
ТАКИМ ЧИНОМ, КЛЮЧОВИМ Є ДОВЕДЕННЯ ФАКТУ ЗДІЙСНЕННЯ ДОГЛЯДУ.
Які є способи підтвердження факту здійснення догляду.
1. Оформлення постійного догляду через управління соціального захисту населення з отриманням компенсації.
2. Оформлення постійного догляду шляхом встановлення юридичного факту в судовому засіданні. До прикладу, Вам може бути цікава позитивна практика з цього. Одне із таких рішень: https://opendatabot.ua/court/109832708-fe627eb3275...
Втім, наразі вистачає безліч рішень судів про відмову у встановленні даного юридичного факту, тому треба заздалегідь опрацювати практику суду, до якого Ви територіально належите, на предмет таких справ.
3. Шляхом оформлення Акту встановлення факту здійснення догляду або Акту про спільне проживання. Це вважається найбільш простий і водночас також дієвий спосіб доведення факту здійснення догляду.
16 травня 2024 року Кабінетом Міністрів України було ухвалено постанову за № 560 "Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період", який передбачає, зокрема, перелік підтверджуючих документів для оформлення права на відстрочку по кожній підставі.
З приводу абзацу 9 частини першої статті 23 ЗУ "Про МПтаМП", дана постанова передбачає:
для особи, яка зайнята доглядом, - документи, що підтверджують родинні зв’язки (свідоцтво про шлюб або свідоцтво про народження дитини, або свідоцтво про народження особи, яка здійснює догляд, та свідоцтво про народження дружини (чоловіка), документи, що підтверджують неможливість здійснення догляду іншим працездатним членом сім’ї, який зобов’язаний здійснювати догляд (висновок медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я про потребу іншого працездатного члена сім’ї в постійному догляді, довідка про смерть такого члена сім’ї, або рішення суду про визнання його безвісно відсутнім, або рішення суду про оголошення померлим, або витяг з Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин), документи про отримання компенсації (допомоги, надбавки) на догляд, або акт про встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) (додаток 8), у якому зазначаються відомості про наявність (відсутність) інших працездатних членів сім’ї, які могли б здійснювати такий догляд.
для особи, яка потребує догляду, — довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією за формою, затвердженою МОЗ, або висновок лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я про потребу в постійному догляді.
Таким чином, чомусь, на відміну від норм Закону, постанова вимагає доведення факту відсутності інших осіб, які можуть та зобов'язані здійснювати догляд.
Доволі неоднозначна постанова, яка повністю не відповідає в даній частині нормативно-правовому документу вищої сили - Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку". Можна було б сказати, що норми постанови, коли вони суперечать Закону, не мають бути застосовані, але ми проживаємо в моменті, коли права та свободи людини та громадянина відходять на інший план. Поки нічого не залишається іншого, ніж просто чекати певної практики. На жаль, але на даний момент так.
Постанова № 560 також передбачає, що:
"...61. Військовозобов’язані, які здійснюють догляд (постійний догляд) за особами, зазначеними у пунктах 9, 13, 14 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, та які не мають права на призначення компенсації (допомоги, надбавки) на догляд за ними, для розгляду питання надання їм відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації звертаються до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу за місцем свого перебування на військовому обліку із заявою у паперовій або електронній формі, зокрема, у разі технічної реалізації засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста, до якої додається письмова заява особи, яка потребує догляду чи постійного догляду, довільної форми із зазначенням реєстраційного номера облікової картки платника податків, про підтвердження відсутності інших осіб, які не є військовозобов’язаними та відповідно до закону зобов’язані її утримувати (чоловік/дружина, працездатні діти), чи інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати постійний догляд..."
"61...
Для встановлення факту здійснення догляду (постійного догляду) військовозобов’язаний, який здійснює догляд (постійний догляд), звертається із заявою на ім’я керівника виконавчого органу сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання.
Розгляд заяви здійснює комісія із встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду), рішення про утворення якої приймається керівником виконавчого органу сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання військовозобов’язаного, який звернувся із відповідною заявою.
До складу комісії із встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) можуть входити депутати місцевої ради, представники виконавчих органів місцевого самоврядування, громадських організацій загальною чисельністю не менше п’яти осіб.
За результатами роботи комісія із встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) з урахуванням наданих районним (міським) територіальним центром комплектування та соціальної підтримки або його відділом матеріалів складає акт про встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) (додаток 8). Зазначений акт є одним із документів, які надаються військовозобов’язаним до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу для отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період...".
Такого Акту на даний момент немає. Загалом норми прийняли, до людей нічого не довели, механізму реалізації немає, як і по іншим моментам.
ВИСНОВОК: єдиний Ваш шанс- оформлення постійного догляду за матір'ю, але з ухваленням постанови № 560 і з цим можуть бути проблеми.
З повагою!