Задайте питання юристу

880 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Армія і мобілізація, 12 липня 2024, питання №115161 800₴

Оновлення даних і відстрочка

Маю два кейси:

Перший кейс:
Приписне, Резерв+ статус "не на обліку", відстрочка по дитині з інвалідністю.
Відправили заяву на відстрочку з нотаріально завіреним приписним, свідоцтвом про народження та формою 088 по інвалідності. Лист було вручено 08.07.2024.

Які мої наступні кроки в цьому випадку? Чекати відмови? Писати до Міноборони? Чи можна отримати відстрочку тільки з приписним? Чи достатньо того, що я відправив заяву і встановив Резерв+, щоб уникнути штрафів?

Другий кейс:
Військово-обліковий документ старого зразка, останній раз був на ВЛК у 2015 році, відстрочка по дружині інвалід 2 групи, але документи ще не на руках, тому подати їх поки що немає можливості.

Що робити в цьому випадку? Дочекатися документів і тоді подавати заяву на відстрочку? Чи краще зараз оновити дані через ЦНАП, щоб уникнути штрафів?

Щодо документів я так розумію, що потрібні:
Військово-обліковий документ
Свідоцтво про шлюб
Довідка ЛКК форми 080-4

Відповіді юристів (17)

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Іване!

    Перший кейс:

    Приписне, Резерв+ статус "не на обліку", відстрочка по дитині з інвалідністю.Відправили заяву на відстрочку з нотаріально завіреним приписним, свідоцтвом про народження та формою 088 по інвалідності. Лист було вручено 08.07.2024.

    Які мої наступні кроки в цьому випадку? Чекати відмови? Писати до Міноборони? Чи можна отримати відстрочку тільки з приписним? Чи достатньо того, що я відправив заяву і встановив Резерв+, щоб уникнути штрафів?

    Оскільки Ви направили листа до ТЦК, то можете чекати відповіді від останнього. Проте, не факт, що Ви отримаєте останню, оскільки заява подається до ТЦК особисто. Також Ви не перебуваєте на обліку, як я зрозумів із даних Резерв+, а отже ТЦК може взагалі не розглядати Вашу заяву.

    Крім того, можливо отримати відповідь із зазначенням того, що Вам потрібно прибути особисто, або відмову у наданні відстрочки у зв'язку з неповним пакетом документів, або ж із-за подання документів, які завірені неналежним чином. Варіантів є багато. Тільки вчора звертався клієнт, який отримав відповідь, що потрібно надати чинний ВОД для розгляду заяви.

    Взагалі з приписним відстрочку отримати неможливо, так як цей документ вже не є чинним для Вашого віку. Тому, якщо б Ви звернулись до ТЦК, Вас спочатку направили б на ВЛК, поставили на облік військовозобов'язаних, видали новий ВОД, а тільки після цього прийняли заяву на оформлення відстрочки.

    Для уникнення штрафів Ви виконали всі належні дії. Не бачу на якій підстві Вас можуть притягнути до відповідальності.

    Відповідно до Закону України 3633-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку», який набрав чинності з 18 травня цього року:

    "II. Прикінцеві та перехідні положення

    2. Установити, що:

    1) під час дії Указу Президента України "Про загальну мобілізацію" від 24 лютого 2022 року № 65/2022, затвердженого Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про загальну мобілізацію" від 3 березня 2022 року № 2105-IX:

    громадяни України, які перебувають на військовому обліку, зобов’язані протягом 60 днів з дня набрання чинності цим Законом уточнити адресу проживання, номери засобів зв’язку, адреси електронної пошти (за наявності електронної пошти) та інші персональні дані:

    у разі перебування на території України - шляхом прибуття самостійно до територіального центру комплектування та соціальної підтримки за місцем перебування на військовому обліку чи за своїм місцем проживання, або до центру надання адміністративних послуг, або через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста (за наявності)".

    Зверніть увагу також на наступне:

    Відповідно примітки до статті 210 КУпАП положення статей 210, 210-1 цього Кодексу не застосовуються у разі можливості отримання держателем Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів персональних даних призовника, військовозобов’язаного, резервіста шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи.

    Тобто, якщо Міністерство оборони України як держатель такого реєстру може отримати відомості про особу шляхом синхронізації з іншими державними електронними реєстрами, то особу не може бути притягнуто до відповідальності за неповідомлення таких відомостей.

    Згідно із Постановою КМУ №560 порядок оформлення відстрочки наступний:

    58. За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих) особисто подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5. Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації.

    59. Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації може оформлятися за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів на підставі даних, отриманих з інших державних реєстрів або баз даних, які підтверджують, що військовозобов’язаний має право на відстрочку з підстав, визначених статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.

    60. Комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів. Комісія зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади.

    На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.

    Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв’язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.

    У разі позитивного рішення військовозобов’язаному надається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою, визначеною у додатку 6.

    У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов’язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.

    До ухвалення комісією рішення військовозобов’язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.

    Другий кейс:Військово-обліковий документ старого зразка, останній раз був на ВЛК у 2015 році, відстрочка по дружині інвалід 2 групи, але документи ще не на руках, тому подати їх поки що немає можливості.

    Що робити в цьому випадку? Дочекатися документів і тоді подавати заяву на відстрочку? Чи краще зараз оновити дані через ЦНАП, щоб уникнути штрафів?

    Ви не можете мати одночасно дві підстави для відстрочки. Вам потрібно оформлювати останню або за наявності дитини з інвалідністю, або за наявності дружини з інвалідністю. Якщо ТЦК вже отримав Вашу заяву про відстрочку з однієї підстави, то не бачу сенсу подавати заяву ще й по інвалідності дружини. Вам просто можуть відмовити у розгляді заяви.

    З приводу документів у даному випадку:

    свідоцтво про шлюб, чинний ВОД та довідка МСЕК. Висновок ЛКК форми 080-4 свідчить не про інвалідність, а про потребу особи у постійному догляді.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Олександр Клієнт 4 місяці тому

    Другий кейс - це інша людина

    • Айвазян Юрій Климентійович

      У такому разі питань немає. Вибачте, не зрозумів того, що мова йд про іншу людину.

      Що робити в цьому випадку? Дочекатися документів і тоді подавати заяву на відстрочку? Чи краще зараз оновити дані через ЦНАП, щоб уникнути штрафів?

      Для оформлення відстрочки на даній підставі необхідна довідка МСЕК. У висновку ЛКК форми 080-4 потреби немає. Тобто чоловік вже може оформлювати відстрочку.

      Стаття 23 ЗАКОНУ УКРАЇНИ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію»

      https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3543-12#Text

      1. Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані:

      11) які мають дружину (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю I чи II групи;

      Відповідно до Постанови КМУ від 16.05.2024 року №560 «Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»:

      Перелік документів, що подаються військовозобов’язаним для отримання відстрочки від призову на військову службу:

      свідоцтво про шлюб та один із документів, що підтверджує інвалідність дружини (чоловіка):

      довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією за формою, затвердженою МОЗ,

      або посвідчення, яке підтверджує відповідний статус,

      або пенсійне посвідчення чи посвідчення, що підтверджує призначення соціальної допомоги відповідно до Законів України “Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю”, “Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю”, в яких зазначено групу та причину інвалідності,

      або довідка для отримання пільг особами з інвалідністю, які не мають права на пенсію чи соціальну допомогу, за формою, затвердженою Мінсоцполітики.

    Турчин Ярослав Олександрович
    25%

    ДОБРОГО РАНКУ!

    Почну з другого кейсу. Там все простіше і зрозуміліше. Подавати звісно коли будуть документи. Без цього мобілізують у кращому випадку... І потім донесені документи не будуть підставою витягнути з учебки. За неоновлення даних - ніякої відповідальності не буде. Вибачте розписувати обидва кейси не можу, обмеження по кількості знаків, а там правові позиції на 7-10 сторінок тексту. Якщо коротко - юристи Міноборони допустили помилки в законі і тепер притягнути за неоновлення неможливо. Лише треба знімати воєнний стан і повторно оголошувати та вводити нову мобілізацію. А заднім числом - ніяк.

    Щодо першого кейсу.

    На жаль ТЦК продовжує вважати, що заяву треба подавати особисто. Хоча окремі суди і приймають рішення про зворотнє тлумачення поняття "особисто", яке відповідає буквальному прочитанню законодавства та здоровому глузду.

    Постанова КМУ № 560 від 16.05.2024 р. не вказує про особисту явку для подання заяви на відстрочку, проте вказує саме про особисту ЯВКУ по повістці.

    На жаль в Україні не прецедентне право і рішення судів першої та апеляційної інстанції не враховуються іншими судами... лише правові позиції Верховного Суду. А у Верховний Суд ТЦК прогнозовано не йдуть, продовжуючи реалізацію своїх шахрайських схем, бо до суду піде 1 зі 100... а інші 99 опустять голову і будуть співати на кухнях сумних пісень про тяжку кріпацьку долю, як писав Тарас Григорович Шевченко.

    Отже, без суду скоріш за все не вийде.

    Відповідь чекайте протягом місяця. Не факт, що її нададуть, але тоді вже Ви матимете право позиватися до суду за бездіяльність ТЦК.

    Наведу приклад позитивної судової практики.

    Справа № 420/840/24

    Суд першої інстанції

    Одеський окружний адміністративний суд (Рішення від 05 квітня 2024 р.)

    https://reyestr.court.gov.ua/Review/118268600

    П’ятий апеляційний адміністративний суд, м. Одеса (Постанова від 04 червня 2024 р.)

    https://reyestr.court.gov.ua/Review/119500498

    В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що 22.06.2023р. він звернувся до відповідача із письмовою заявою про надання йому відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації на підставі абз.6 ч.1 ст.23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» як особі, яка виховує дитину з інвалідністю віком до 18 років, а також проставлення відповідного запису про відстрочку у військово-обліковому документі. Однак, незважаючи на дотримання процедури особистого подання (направлення) документів, що підтверджують право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, відповіді на вказану заяву ОСОБА_1 не отримав. ІНФОРМАЦІЯ_2 , всупереч покладених на нього законодавством обов`язків, не прийняв жодного рішення за заявою ОСОБА_1 від 22.06.2023р. та не направив такого рішення позивачу, що є протиправною бездіяльністю відповідача.

    Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 05 квітня 2024 року позов задоволено частково.

    Визнано протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_3 щодо не розгляду заяви ОСОБА_1 від 22.06.2023р. про відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації на підставі абз.6 ч.1 ст.23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», як особі, яка виховує дитину з інвалідністю віком до 18 років.

    Зобов`язано ІНФОРМАЦІЯ_2 розглянути заяву ОСОБА_1 від 22.06.2023р. про відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації на підставі абз.6 ч.1 ст.23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» та за наслідком розгляду цієї заяви прийняти рішення про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації або мотивовану відмову в її наданні.

    В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

    Стягнуто з ІНФОРМАЦІЯ_3 за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 судовий збір в сумі 605,60 грн.

    В своїй скарзі апелянт(ТЦК та СП) зазначає, що при вирішенні спору судом першої інстанції не враховано, що листом від 31.08.2023р. №4438 ІНФОРМАЦІЯ_2 надав відповідь на заяву ОСОБА_1 від 22.06.2023р, в якій зазначив, що станом на день звернення інформація щодо наявності у позивача права на відстрочку як особі, яка виховує дитину з інвалідністю до 18 років, у ІНФОРМАЦІЯ_5 відсутня, оскільки ОСОБА_1 особисто її не подавав. Також, вказано на відсутність у позивача військового квитка встановленого зразка. Висновок суду першої інстанції про те, що вказаний лист носить інформативний характер та не є рішенням щодо надання/ненадання відстрочки є помилковим.

    Також, апелянт посилається на те, що судом першої інстанції не надано належної правової оцінки посиланням відповідача на недотримання ОСОБА_1 обов`язків військовозобов`язаних, встановлених ч.1 ст.22 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію». Вказаною нормою, серед іншого, передбачено обов`язок військовозобов`язаного з`являтися за викликом до ІНФОРМАЦІЯ_6 для взяття на військовий облік військовозобов`язаних чи резервістів, визначення їх призначення на особливий період. У зв`язку з цим, ІНФОРМАЦІЯ_2 було прийнято рішення щодо запрошення ОСОБА_1 з метою надання йому відстрочки встановленим порядком. Відсутні законні підстави для прийняття рішення щодо надання відстрочки від призову на військову службу за мобілізацією або відмови у її наданні без фізичної особистої присутності ОСОБА_1 .

    Сторонами у справі не заперечується, що ІНФОРМАЦІЯ_2 не розглядав по суті заяву ОСОБА_1 від 22.06.2023р. про відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації на підставі абз.6 ч.1 ст.23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» як особі, яка виховує дитину з інвалідністю віком до 18 років, та не приймав за результатами такого розгляду вмотивованого рішення про надання відстрочки або про відмови в її наданні.

    Позиція відповідача полягає у тому, що ОСОБА_1 з відповідною заявою особисто не звернувся до ІНФОРМАЦІЯ_3 .

    Відповідно до ч.11 ст.38 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» визначено, що призовники, військовозобов`язані, резервісти в разі зміни їх сімейного стану, стану здоров`я, адреси місця проживання (перебування), освіти, місця роботи, посади зобов`язані особисто в семиденний строк повідомити про такі зміни відповідні органи, де вони перебувають на військовому обліку, у тому числі у випадках, визначених Кабінетом Міністрів України, через центри надання адміністративних послуг та інформаційно-телекомунікаційні системи.

    Порядок організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 року №1487.

    Відповідно до п. 2 Порядку №1487 військовий облік є складовою змісту мобілізаційної підготовки держави. Він полягає у цілеспрямованій діяльності державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій щодо: фіксації, накопичення та аналізу наявних людських мобілізаційних ресурсів за військово-обліковими ознаками; здійснення заходів із забезпечення виконання встановлених правил військового обліку призовниками, військовозобов`язаними та резервістами; подання відомостей (персональних та службових даних) стосовно призовників, військовозобов`язаних та резервістів до органів ведення Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів.

    Згідно пп.8 п.1 Правил військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів (додаток 2 до Порядку №1487) призовники, військовозобов`язані та резервісти повинні особисто повідомляти в семиденний строк органам, в яких вони перебувають на військовому обліку, про зміну персональних даних, зазначених у статті 7 Закону України «Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов`язаних та резервістів», а також надавати зазначеним органам документи, що підтверджують право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації з підстав, визначених у статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».

    Таким чином, військовозобов`язані повинні особисто повідомляти в семиденний строк органам, в яких вони перебувають на військовому обліку, про зміну персональних даних та надавати зазначеним органам документи, що підтверджують право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації.

    В той же час, обов`язок «особисто повідомити» та «особисто прибути» не є тотожнім у спірних правовідносинах. При цьому, відповідачем не ставиться під сумнів, що заява позивача була направлена ним особисто.

    З огляду на наведене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про необґрунтованість доводів відповідача щодо неналежного звернення позивача із заявою про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації.

    Відповідно до п.19 Порядку №1487 призовники, військовозобов`язані та резервісти, винні в порушенні вимог правил військового обліку, несуть відповідальність згідно із законом.

    Згідно п.4 Правил військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів (додаток 2 до Порядку №1487) громадяни, які ухиляються від військового обліку, навчальних (перевірочних) або спеціальних зборів, від призову на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, несуть кримінальну відповідальність.

    Таким чином, порушення військовозобов`язаними вимог правил військового обліку має наслідком настання відповідальності згідно із законом.

    Тобто, порушення позивачем вимог правил військового обліку може мати наслідком настання відповідальності, однак це не може бути підставою для не розгляду по суті його заяви про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації.

    Колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції, що ІНФОРМАЦІЯ_2 , як суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого належить вирішення питання щодо надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, після отримання поштою від ОСОБА_1 заяви про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації та документів на підтвердження цього права повинен був прийняти рішення за наслідком розгляду цієї заяви про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації або мотивовану відмову в такому.

    Індивідуальний акт державного органу - це юридична форма рішення суб`єкта владних повноважень, виданого (прийнятого) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк і цей акт породжує певні правові наслідки, спрямований на регулювання тих чи інших суспільних відносин і має обов`язковий характер для суб`єктів цих відносин.

    Разом з цим, відповідач у відповідь на заяву позивача про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації та доданих документів у відповідь направив листа, в якому зазначив про необхідність особистого подання заяви. Лист відповідача від 31.08.2024р. носить інформативний характер, однак в ньому не міститься відмова у наданні відстрочки.

    До того ж, як правильно зазначив суд першої інстанції, в матеріалах справи відсутні відомості про вручення (надіслання) відповідачем позивачу зазначеного листа.

    У даних правовідносинах суб`єкт владних повноважень не може утриматись від прийняття рішення, що входить до його виключної компетенції.

    Відсутність належним чином оформленого рішення про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації або мотивованої відмови в наданні відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, свідчить про протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень, про що правильно зазначив суд першої інстанції.

    У постанові Верховного Суду від 17.04.2019р. у справі №342/158/17 зазначено, що протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень треба розуміти як зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу чи його посадової особи, яка полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону (або ж іншого нормативно-правового регулювання) віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.

    Доводи апеляційної скарги ІНФОРМАЦІЯ_3 не спростовують правильність висновку суду першої інстанції про часткове задоволення позову ОСОБА_1 . Підстав для задоволення апеляційної скарги відповідача та скасування рішення від 05.04.2024р. колегія суддів не вбачає.

    ___

    Чи пощастить Вам з таким складом суду - не гарантую. Буває всяке. Але ТЦК послідовні своєму ігноруванні здорового глузду і того факту, що ОСОБИСТО, значить тією особою, яка має це робити по закону, а не родичем, роботодавцем, квартальним комітетом, ЖЕКом та ін.

    Тому в будь-якому разі поки не наведуть порядок і не привчать ТЦК поважати закон і суди, доведеться судитися по будь-якому банальному приводу, бо у ТЦК "своє бачення", яке генерується або юристом ТЦК чи його керівником... або ж взагалі спускається з Генштабу та Міноборони. Бо в них є мета - набрати воїнів.. і в цьому вони не бачать перешкод в якійсь там Конституції, законах і народі, який давно вже не відчуває себе єдиним джерелом влади і носієм суверенітету.

    Тож в будь-якому разі вирішення питання можливе лише в судовому порядку.

    Вибачте за невтішну відповідь.

    З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин (м. Гамбург, Німеччина)

    Карпенко Андрій Володимирович
    15%

    Вітаю!

    1.

    У ВАС 100% ПІДСТАВА ДЛЯ ОТРИМАННЯ ВІДСТРОЧКИ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ - У ВАС ДИТИНА З ІНВАЛІДНІСТЮ.

    ДИСТАНЦІЙНО ОТРИМАТИ ВІДСТРОЧКУ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ НЕМОЖЛИВО.

    ПЕРЕПОН В ОТРИМАННІ ВІДСТРОЧКИ У ВАС НЕМАЄ, АЛЕ ТРЕБА БУДЕ ОФОРМИТИ ВОД.

    ДЛЯ ОТРИМАННЯ ВОД ПОТРІБНО ПРОЙТИ ВЛК.

    РАЗОМ ЇЗ ЗАЯВОЮ ПРО ОТРИМАННЯ ВОД РЕЄСТРУЙТЕ ЗАЯВУ ПРО НАДАННЯ ВАМ ВІДСТРОЧКИ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ.

    Закон України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію"

    Стаття 23. Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації

    1. Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов'язані:

    5) жінки та чоловіки, опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки-вихователі, які виховують дитину з інвалідністю віком до 18 років;

    ПОРЯДОК ОФОРМЛЕННЯ ВІДСТРОЧКИ :

    ЗАТВЕРДЖЕНО

    постановою Кабінету Міністрів України

    від 16 травня 2024 р. № 560

    ПОРЯДОК

    проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період

    Надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації та її оформлення

    56. Відстрочка від призову на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період надається військовозобов’язаним з підстав, визначених статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.

    57. Для розгляду питань надання військовозобов’язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період при районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (відокремлених відділах) утворюються комісії...

    58. За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих та посадових (службових) осіб, зазначених у підпунктах 16-23 пункту 1 додатка 5) особисто подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5. Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації.

    60. Комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів.Комісія зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади.На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв’язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.У разі позитивного рішення військовозобов’язаному надається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою, визначеною у додатку 6.

    У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов’язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.До ухвалення комісією рішення військовозобов’язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.

    63. Військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки з заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби.

    ДОДАТОК 5 ПОСТАНОВИ КМУ 560 ВИЗНАЧАЄ ПЕРЕЛІК ДОКУМЕНТІВ ДЛЯ ВІДСТРОЧКИ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ ЗА ЦИМ ПУНКТОМ (п.5 ст.23):

    для підтвердження інвалідності дитини - медичний висновок про дитину з інвалідністю віком до 18 років за формою, затвердженою МОЗ, або індивідуальна програма реабілітації дитини з інвалідністю, видана лікарсько-консультативною комісією лікувально-профілактичного закладу;для підтвердження родинних стосунків з батьками (для рідних батьків) - свідоцтво про народження дитини із зазначенням батьківства військовозобов’язаного;для підтвердження повноважень опікуна, піклувальника - рішення районної, районної у мм. Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчого органу міської, районної у місті (у разі утворення) ради, сільської, селищної ради об’єднаної територіальної громади або рішення суду про встановлення опіки, піклування та свідоцтво про народження дитини; для усиновителів - рішення суду про усиновлення та свідоцтво про народження дитини із зазначенням батьківства військовозобов’язаного

    ххх

    ЗА ТЕ ЩО ВИ СВОЄЧАСНО НЕ ОТРИМАЛИ ВОД ВІЙСЬКОВОЗАБОВЯЗАНОГО, ВАС СКОРІШЕ ЗА ВСЕ ПРИТЯГНУТЬ ДО АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ.

    ОБЛІК ВЕДЕТЬСЯ ЗГІДНО"Порядка організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів"https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1487-2022-%D0%...ВИ ЦЕЙ ПОРЯДОК ПОРУШИЛИ.

    ВИ НА ОБЛІКУ ПРИЗОВНИКІВ (ПРИПИСНЕ СВІДОЦТВО), А ВАМ ТРЕБА БУТИ НА ОБЛІКУ ВІЙСЬКОВОЗАБОВЯЗАНИХ.

    В НАЙБЛИЖЧИЙ ЧАС ЙДІТЬ ДО ТЦКСП ТА ПАРАЛЕЛЬНО ОФОРМЛЮВАТИ ВОД (ДЛЯ ЦЬОГО ТРЕБА ПРОЙТИ ВІЙСЬКОВО-ЛІКАРСЬКУ КОМІСІЮ) ТА ПОДАВАЙТЕ ЗАЯВУ НА ВІДСТРОЧКУ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ.ДО МОМЕНТУ ПРИЙНЯТТЯ РІШЕННЯ ПО ВАШІЙ ЗАЯВІ ВАС НЕ МАЮТЬ ПРАВА МОБІЛІЗУВАТИ.

    В МЕНЕ ЗАРАЗ КЛІЄНТ У ВАШІЙ СИТУАЦІЇ (ОНОВИВ ДАНІ ЧЕРЕЗ РЕЗЕРВ).ВІН ПРИЙШОВ ЗА ОФОРМЛЕННЯМ ВІДСТРОЧКИ ДО ТЦКСП КИЄВА І ПОЧАВ ПРОХОДИТИ ДВА ПРОЦЕСИ:1. ОФОРМЛЕННЯ ДІЮЧЕГО ВОД З ПРОХОДЖЕННЯМ ВЛК.2. ОФОРМЛЕННЯ ВІДСТРОЧКИ.

    2.

    ДРУГИЙ КЕЙС:

    ВАШ ВОД ДІЙСНИЙ.

    ОБОВ'ЯЗКОВО ОНОВІТЬ ДАНІ ЧЕРЕЗ РЕЗЕРВ + АБО В ЦНАП, ЩОБ НЕ БУТИ ПРИТЯГНУТИМ ДО ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ.

    Відповідно до підпункту 1 пункту 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону 11 квітня 2024 року № 3633-IX громадяни України, які перебувають на військовому обліку, зобов’язані протягом 60 днів з дня набрання чинності цим Законом уточнити адресу проживання, номери засобів зв’язку, адреси електронної пошти (за наявності електронної пошти) та інші персональні дані:

    • у разі перебування на території України - шляхом прибуття самостійно до ТЦК та СП за місцем перебування на військовому обліку чи за своїм місцем проживання, або до ЦНАП , або через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста (за наявності);
    • у разі перебування за кордоном - шляхом повідомлення на офіційну електронну адресу або на офіційний номер телефону, які зазначені на офіційному сайті ТЦК та СП за місцем перебування на військовому обліку, або через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста (за наявності).

    ЗВЕРНЕННЯ ДО ТЦКСП ПРО ОФОРМЛЕННІ ВІДСТРОЧКИ ПОДАВАТИ ТІЛЬКІ ПІСЛЯ ОТРИМАННЯ ВСІХ ДОКУМЕНТІВ, ЯКІ НАДАЮТЬ ТАКЕ ПРАВО.

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго дня!

    Перший кейс:Приписне, Резерв+ статус "не на обліку", відстрочка по дитині з інвалідністю.Відправили заяву на відстрочку з нотаріально завіреним приписним, свідоцтвом про народження та формою 088 по інвалідності. Лист було вручено 08.07.2024. Які мої наступні кроки в цьому випадку? Чекати відмови? Писати до Міноборони? Чи можна отримати відстрочку тільки з приписним? Чи достатньо того, що я відправив заяву і встановив Резерв+, щоб уникнути штрафів?

    Спочатку Ви можете спробувати оформити електронний військово-обліковий документ в ЦНАП.

    Згідно пункту 9 Порядку оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів Військово-обліковий документ в електронній формі (у тому числі роздрукований) та військово-обліковий документ у паперовій формі мають однакову юридичну силу.

    Якщо Вам не надійде лист-відповідь від ТЦК, то Ви можете особисто звернутись до них. Вам обов'язково потрібно зареєструвати заяву про відстрочку - для цього її необхідно подати в 2-х екземлярах. На другому екземлярі ТЦК має проставити відмітку про те, що вони отримали від Вас заяву: печатку/підпис та дату прийому. Ви цей екземляр маєте залишити в себе, як доказ подачі документів про відстрочку.

    Також Вам потрібно буде подати заяву про видачу військово-облікового документа.

    Ваша підстава - для відстрочки пункт 5 частини1 статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” , згідно якої не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані : жінки та чоловіки, опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки-вихователі, які виховують дитину з інвалідністю віком до 18 років.

    Вам необхідно подати до ТЦК такі документи:

    1. Заява про відстрочку ( Додаток 4 до Постанови КМУ № 560 від 16.05.2024 року «Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»)

    2. Свідоцтво про народження дитини

    3. Документ про інвалідність дитини (медичний висновок про дитину з інвалідністю віком до 18 років за формою, затвердженою МОЗ, або індивідуальна програма реабілітації дитини з інвалідністю, видана лікарсько-консультативною комісією лікувально-профілактичного закладу)

    Потрібно подавати засвідчені копії документів, а не оригінали.

    Способи засвідчення копій документів

    • нотаріальне засвідчення копії документа;
    • засвідчення копій документів посадовими особами органів державної влади;
    • засвідчення копії документа фізичною особою (вказати "копія вірна, згідно з оригіналом", дата, підпис, ПІП)

    Відповідно до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період

    58. За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих) особисто подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5. Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації.

    59. Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації може оформлятися за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів на підставі даних, отриманих з інших державних реєстрів або баз даних, які підтверджують, що військовозобов’язаний має право на відстрочку з підстав, визначених статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.

    60. Комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів.

    Комісія зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади.

    На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.

    Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв’язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.

    У разі позитивного рішення військовозобов’язаному надається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою, визначеною у додатку 6.

    У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов’язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.

    До ухвалення комісією рішення військовозобов’язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.

    Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації надається на строк дії відповідних законних підстав, але не більш як на строк проведення мобілізації, встановлений Указом Президента України. У разі продовження строку проведення мобілізації перевірка підстав у військовозобов’язаного на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, крім підстав, зазначених у пункті 2 частини першої, пунктах 3, 4, 5 частини третьої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, здійснюється за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

    Для продовження строку дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язаний з виданням Указу Президента України про продовження строку проведення мобілізації подає (надсилає) на розгляд комісії заяву у паперовій або електронній формі, зокрема, у разі технічної реалізації засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста.

    У разі неможливості провести перевірку у військовозобов’язаного підстав для відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів територіальний центр комплектування та соціальної підтримки повідомляє про необхідність надання відповідних підтвердних документів.

    63. Військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки з заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби.

    У разі ухвалення комісією рішення про відмову у наданні відстрочки військовозобов’язаний, який підлягає призову на військову службу під час мобілізації, направляється на медичний огляд для визначення придатності до військової служби.

    Військовозобов’язані, у яких строк дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не завершився, на медичний огляд не направляються, крім випадків, коли військовозобов’язані приймаються на військову службу за контрактом.

    Отже, заява про відстрочку підлягає обов'язковій реєстрації та під час розгляду заяви про відстрочку Вас не повинні направляти на ВЛК, але так як Ви не маєте належого ВОД, то Вас можуть спочатку зобов'язати пройти ВЛК. В будь-якому випадку Ви не підлягаєте мобілізації, тому в разі вручення мобілізаційного розпорядження - вимагайте Акт відмови, де вкажете, що маєте право на відстрочку, яким Вам не дали скористатися.

    Другий кейс:Військово-обліковий документ старого зразка, останній раз був на ВЛК у 2015 році, відстрочка по дружині інвалід 2 групи, але документи ще не на руках, тому подати їх поки що немає можливості. Що робити в цьому випадку? Дочекатися документів і тоді подавати заяву на відстрочку? Чи краще зараз оновити дані через ЦНАП, щоб уникнути штрафів?

    Поки немає документів, що підтверджують відстрочку - людина підлягає мобілізації.

    Відповідно до Прикінцевих та перехідних положень закону ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» (набув чинності 18 травня) громадяни України, які перебувають на військовому обліку, зобов’язані протягом 60 днів з дня набрання чинності цим Законом уточнити адресу проживання, номери засобів зв’язку, адреси електронної пошти (за наявності електронної пошти) та інші персональні дані.

    У разі перебування на території України уточнити дані можливо:

    • шляхом прибуття самостійно до територіального центру комплектування та соціальної підтримки за місцем перебування на військовому обліку чи за своїм місцем проживання, або
    • до центру надання адміністративних послуг, або
    • через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста (за наявності).

    За неоновлення даних можливий штраф.

    Проте, положення статей 210, 210-1 КУпАП не застосовуються у разі можливості отримання держателем Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів персональних даних призовника, військовозобов’язаного, резервіста шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи.

    Тобто, якщо ТЦК отримає необхідну інформацію з інших реєстрів - чоловіка не повинні притягнути до відповідальності за неуточнення даних. Поки що судової практики по цьому питанню немає, тому яку позицію займе ТЦК невідомо.

    Згідно пункту 11 частини 1 статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані, які мають дружину (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю I чи II групи.

    Згідно додатку 5 постанови КМУ 590 для оформлення відстрочки необхідно надати ТЦК :

    1. Заяву про відстрочку (Додаток 4 до Постанови КМУ № 560 від 16.05.2024 року «Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»)

    2. Свідоцтво про шлюб

    3. Один із документів, що підтверджує інвалідність дружини:

    • довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією за формою, визначеною МОЗ, або
    • посвідчення, яке підтверджує відповідний статус, або
    • пенсійне посвідчення чи посвідчення, що підтверджує призначення соціальної допомоги відповідно до Законів України “Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю”, “Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю”, в яких зазначено групу та причину інвалідності, або
    • довідка для отримання пільг особами з інвалідністю, які не мають права на пенсію чи соціальну допомогу, за формою, затвердженою Мінсоцполітики та документ, що підтверджує наявність у дружини (чоловіка) захворювання та/або причину інвалідності

    4. Військово-обліковий документ старого зразка, адже згідно Прикінцевих та перехідних положень Закону № 3633-IX військово-обліковий документ, що визначає належність його власника до військового обов’язку, виданий до дня набрання чинності цим Законом, є чинним та не потребує обов’язкової заміни у випадку (з підстав) затвердження органом державної влади нової форми військово-облікового документа.

    Даний перелік документів є вичерпним, чоловіку не потрібно здійснювати догляд за дружиною, щоб оформити відстрочку. Наявність інших родичів не є підставою для відмови у оформленні відстрочки.

    Направляти на ВЛК його не мають права.

    З самого початку на адресу ТЦК де планують оформляти відстрочку чоловік може відправте поштою цінним листом з описом вкладеного звичайні копії документів про відстрочку. Нехай зберігає квитанцію та опис вкладеного. Щоб у разі неправомірних дій зі сторони ТЦК у нього були докази подачі документів про відстрочку.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Кирда Вячеслав Володимирович
    25%

    Вітаю Вас!

    Перший кейс:Приписне, Резерв+ статус "не на обліку", відстрочка по дитині з інвалідністю.Відправили заяву на відстрочку з нотаріально завіреним приписним, свідоцтвом про народження та формою 088 по інвалідності. Лист було вручено 08.07.2024.Які мої наступні кроки в цьому випадку? Чекати відмови? Писати до Міноборони? Чи можна отримати відстрочку тільки з приписним? Чи достатньо того, що я відправив заяву і встановив Резерв+, щоб уникнути штрафів?

    Право на відстрочку у Вас БЕЗУМОВНЕ. Але його потрібно вірно оформити, оскільки ці листи поштовим зв'язком можуть Вас не те, що наблизити до відстрочки, а віддалити.

    16 травня 2024 року Кабінетом Міністрів України було ухвалено постанову за № 560 "Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період", який передбачає, зокрема, перелік підтверджуючих документів для оформлення права на відстрочку по кожній підставі.

    Вона передбачає такий порядок оформлення відстрочки від мобілізації:

    "...58. За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих) *особисто* подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5 Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації.

    60. Комісія зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади.

    На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.

    Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв’язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.

    63. Військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки з заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби..."

    На мою точку зору, найбезпечнішим для Вас буде наступний алгоритм: для початку направляйте документи поштовим зв'язком (рекомендований лист з повідомлення про вручення з описом вкладення). Далі можна йти до ТЦК та проходити ВЛК. Якщо будуть вручати "бойову" повістку, тоді відмовляйтеся від її отримання. За це жодної відповідальності Ви не понесете.

    Відсутність відмітки про перебування на обліку не позбавляє Вас права на відстрочку, не хвилюйтеся. Направити на ВЛК можуть, але саме для того я Вам пропоную спочатку направити документи поштовим зв'язком.

    Перелік підтверджуючих документів виглядає наступним чином:

    для підтвердження інвалідності дитини - довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією за формою, визначеною МОЗ, або посвідчення, яке підтверджує відповідний статус, або пенсійне посвідчення чи посвідчення, що підтверджує призначення соціальної допомоги відповідно до Законів України “Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю”, “Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю”, в яких зазначено групу та причину інвалідності, або довідка для отримання пільг особами з інвалідністю, які не мають права на пенсію чи соціальну допомогу, за формою, затвердженою Мінсоцполітики;

    для підтвердження родинних стосунків - свідоцтво про народження дитини із зазначенням батьківства військовозобов’язаного.

    Другий кейс:Військово-обліковий документ старого зразка, останній раз був на ВЛК у 2015 році, відстрочка по дружині інвалід 2 групи, але документи ще не на руках, тому подати їх поки що немає можливості.Що робити в цьому випадку? Дочекатися документів і тоді подавати заяву на відстрочку? Чи краще зараз оновити дані через ЦНАП, щоб уникнути штрафів?

    Дані у будь-якому випадку я раджу уточнювати.

    Також безумовне право на відстрочку. Жодного висновку про потребу в догляді, жодного постійного догляду у даній ситуації оформлювати не потрібно.

    ЗАКОН УКРАЇНИ

    Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію

    Стаття 23. Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації

    1. Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані:

    ...

    11) які мають дружину (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю I чи II групи.

    16 травня 2024 року Кабінетом Міністрів України було ухвалено постанову за № 560 "Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період", який передбачає, зокрема, перелік підтверджуючих документів для оформлення права на відстрочку по кожній підставі. Зокрема озвучена Вами підстава передбачатим подання такого пакету документів:

    свідоцтво про шлюб та один із документів, що підтверджує інвалідність дружини (чоловіка): довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією за формою, затвердженою МОЗ, або посвідчення, яке підтверджує відповідний статус, або пенсійне посвідчення чи посвідчення, що підтверджує призначення соціальної допомоги відповідно до Законів України “Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю”, “Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю”, в яких зазначено групу та причину інвалідності, або довідка для отримання пільг особами з інвалідністю, які не мають права на пенсію чи соціальну допомогу, за формою, затвердженою Мінсоцполітики.

    Реєстрація місця проживання ("прописка"), потребу в постійному догляді - не має жодного значення. Наявність у Вашої дружини 2-ої групи інвалідності надає Вам право на відстрочку.

    Наводжу Вам алгоритм дій, який буде найбільш безпечним для оформлення відстрочки:

    1.. Готуєте заяву про оформлення відстрочки, до якої додаєте ПРОСТІ копії паспорту, РНОКПП, військово-облікового документу, документів про інвалідність дружини, свідоцтво про шлюб та направляєте це все до ТЦК поштовим зв'язком (рекомендований лист з повідомлення про вручення з описом вкладення).

    2. Реєструєтеся в електронній черзі до ТЦК та СП.

    https://q.mod.gov.ua/registration-place

    3. Готуєте повторно той же пакет документів, що і надісланий поштою, лише вже з нотаріальними копіями.

    4. Йдете до ТЦК та в першу чергу намагаєтеся зареєструвати заяву про відстрочку. Якщо реєструєте - чудово, якщо направляють на ВЛК - йдете та проходите ВЛК.

    5. Якщо після ВЛК направляють для реєстрації заяви про відстрочку - чудово, якщо вручають "бойову" - відмовляєте від отримання через незаконність дій працівників ТЦК та СП. Жодної юридичної відповідальності за це Ви не понесете.

    6. В кінцевому результатів реєструєте заяву про відстрочку, чекаєте +- 2-3 тижні, забираєте довідку.

    З повагою!

    Олександр Клієнт 4 місяці тому

    Чи потрібно оновлювати дані по другому кейсі, іншої людини, якщо документів на відстрочку ще немає на руках?

    • Айвазян Юрій Климентійович

      Доброго дня, Олександре!

      Якщо мова йде про повістки, то немає значення. Оновите дані - отримаєте повістку за фактичним місцем проживання, не оновите - за адресою реєстрації.

    • Кирда Вячеслав Володимирович

      На мою точку зору - так, краще оновитися, оскільки право на відстрочку безумовне.ф

      • Олександр Клієнт 4 місяці тому

        Але документів поки ще немає актуальних, з якими можна подати на відстрочку.

        • Кирда Вячеслав Володимирович

          Який орієнтовний час їх отримання?

    • Дерій Владислав Олегович
      10%

      Якщо про людину є інформація в реєстрі територіальної громади, податковій, МВС та ін. - то чоловіка не зможуть притягнути до адміністративної відповідальності.

      Відправка повістки поштою залежить лише від ТЦК, тому вони можуть надіслати її в будь-який зручний для них час. Явитися по повістці потрібно протягом 14 днів пілся належного вручення.

      Згідно пункту 41 постанови КМУ 560 Належним підтвердженням оповіщення резервіста або військовозобов’язаного про виклик до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу чи відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ є:

      1) у разі вручення повістки - особистий підпис про отримання повістки, відеозапис вручення повістки або ознайомлення з її змістом, у тому числі відеозапис доведення акта відмови від отримання повістки (додаток 2), а також відеозапис відмови резервіста або військовозобов’язаного у спілкуванні з особою, уповноваженою вручати повістки;

      2) у разі надсилання повістки засобами поштового зв’язку:

      • день отримання такого поштового відправлення особою, що підтверджується інформацією та/або документами від поштового оператора;
      • день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою місця проживання особи, повідомленою цією особою територіальному центру комплектування та соціальної підтримки під час уточнення своїх облікових даних;
      • день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання в установленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила територіальному центру комплектування та соціальної підтримки іншої адреси місця проживання.

      Згідно пункту 34 постанови КМУ 560. Повістка про виклик резервіста або військовозобов’язаного до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу чи відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ надсилається адресату протягом 48 годин після підпису повістки відповідним керівником. При цьому день явки за викликом резервіста або військовозобов’язаного визначається не раніше чотирнадцятого дня від дня надсилання повістки засобами поштового зв’язку рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення та повідомленням про вручення.

    Олександр Клієнт 4 місяці тому

    До 2-х місяців, не скоріше чим через приблизно місяць буде форма 088, не пам'ятаю точно номер, висновок мсек з діагнозом, і думаю вже можна подавати документи з тим висновком. Пенсійне десь приблизно 2 місяці буде потрібно, щоб отримати.

    • Кирда Вячеслав Володимирович

      Пенсійне посвідчення або МСЕК - для відстрочки потрібний один із двох документів. Довідку МСЕК видадуть в день проходження МСЕК. Чи варто у такому випадку оновлювати дані - питання спірне, але не хотів би обговорювати його в публічному просторі.

    Корнійчук Євген Іванович
    25%

    Доброго дня. Перший кейс:

    Приписне, Резерв+ статус "не на обліку", відстрочка по дитині з інвалідністю.Відправили заяву на відстрочку з нотаріально завіреним приписним, свідоцтвом про народження та формою 088 по інвалідності. Лист було вручено 08.07.2024.

    Вам відмовлять у наданні відстрочки, так як ви не маєте військового квитка.Тому вам треба особисто звертатись до ТЦК, зробити військовий квиток, пройти ВЛК, подати заяву на відстрочку, до заяви додайте нотаріально завірені копії таких документів

    Свідоцтво про народження дитини

    Документ про інвалідність дитини (медичний висновок про дитину з інвалідністю віком до 18 років за формою, затвердженою МОЗ, або індивідуальна програма реабілітації дитини з інвалідністю, видана лікарсько-консультативною комісією лікувально-профілактичного закладу)

    Заяву пишіть у двох екземплярах, щоб на одному поставили штамп про її прийняття і вона залишилась у вас, як доказ її подачі.

    У разі маніпуляції праціниками ТЦк, та спроби врученн вам мобілізаційного розпорядження на відправку після проходження ВЛК, відмовлятесь його підписувати у такому разі буде складено акт відмови в якому ви зазначте причину вашої відмови у вашому випадку це наявність підстав для відстрочки.

    Які мої наступні кроки в цьому випадку? Чекати відмови? Писати до Міноборони? Чи можна отримати відстрочку тільки з приписним? Чи достатньо того, що я відправив заяву і встановив Резерв+, щоб уникнути штрафів?

    Підготуйте документи, відвідайте ТЦК особисто.Другий кейс:Військово-обліковий документ старого зразка, останній раз був на ВЛК у 2015 році, відстрочка по дружині інвалід 2 групи, але документи ще не на руках, тому подати їх поки що немає можливості.

    Ваш військовий документ є чинним.

    Що робити в цьому випадку? Дочекатися документів і тоді подавати заяву на відстрочку? Чи краще зараз оновити дані через ЦНАП, щоб уникнути штрафів?

    Дочекайтесь документів про інвалідність дружини та прямуте до ТЦК подавайте заяву на відстрочку. до заяви додайте нотаріально завірені копії таких документів

    11) які мають дружину (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю I чи II групи

    свідоцтво про шлюб та один із документів, що підтверджує інвалідність дружини (чоловіка): довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією за формою, затвердженою МОЗ, або посвідчення, яке підтверджує відповідний статус, або пенсійне посвідчення чи посвідчення, що підтверджує призначення соціальної допомоги відповідно до Законів України “Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю”, “Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю”, в яких зазначено групу та причину інвалідності, або довідка для отримання пільг особами з інвалідністю, які не мають права на пенсію чи соціальну допомогу, за формою, затвердженою Мінсоцполітики

    Щодо документів я так розумію, що потрібні:Військово-обліковий документСвідоцтво про шлюбДовідка МСЕК або пенсійне посвідчення або посвідчення інваліда жінки.

    Заяву пишіть у двох екземплярах, щоб на одному поставили штамп про її прийняття і вона залишилась у вас, як доказ її подачі.

    Пунктом 63 Пастанови 560 передбачено у разі подачі заяви на відстрочку на ВЛК не мають право направляти. Тому при вступі, одразу подавайте заяву.

    Зразок заяви додається.

    Богун Сергій Павлович

    Доброго дня.

    Для реалізації права на відстрочку Вам необхідно подати до ТЦКСП разом з заявою документи визначені Порядком проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 р. №560, а саме:

    для підтвердження інвалідності дитини - медичний висновок про дитину з інвалідністю віком до 18 років за формою, затвердженою МОЗ, або індивідуальна програма реабілітації дитини з інвалідністю, видана лікарсько-консультативною комісією лікувально-профілактичного закладу;

    для підтвердження родинних стосунків з батьками (для рідних батьків) - свідоцтво про народження дитини із зазначенням батьківства військовозобов’язаного.

    Перелік документів має імперативний характер та є вичерпним.

    Без надання зазначених документів Ви своє право на відстрочку не реалізуєте.

    Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації.

    На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.

    Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв’язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.

    У разі позитивного рішення військовозобов’язаному надається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою, визначеною у додатку 6 до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 р. №560

    У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов’язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7 до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 р. №560

    Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.

    До ухвалення комісією рішення військовозобов’язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.

    Військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки з заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби (п. 63).

    Вам необхідно оновити свої облікові дані.

    Згідно з пункту 2 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» від 11 квітня 2024 року № 3633-IX громадяни України, які перебувають на військовому обліку, зобов’язані протягом 60 днів з дня набрання чинності цим Законом уточнити адресу проживання, номери засобів зв’язку, адреси електронної пошти (за наявності електронної пошти) та інші персональні дані:

    - у разі перебування на території України - шляхом прибуття самостійно до територіального центру комплектування та соціальної підтримки за місцем перебування на військовому обліку чи за своїм місцем проживання, або до центру надання адміністративних послуг, або через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста (за наявності).

    Відповідальність за Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку визначена ст. 210 КУпАП:

    «Стаття 210. Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку

    Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку -

    тягне за собою накладення штрафу від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, -

    тягне за собою накладення штрафу від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Вчинення дій, передбачених частиною першою цієї статті, в особливий період -

    тягне за собою накладення штрафу від однієї тисячі до однієї тисячі п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Положення статей 210, 210-1 цього Кодексу не застосовуються у разі можливості отримання держателем Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів персональних даних призовника, військовозобов’язаного, резервіста шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи.»


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України