Задайте питання юристу

880 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Цивільне право, 15 липня 2024, питання №115553 350₴

ТЦК не надсилає письму відповідь на звернення, а пропонує з'явитися особисто.

Доброго дня. Чоловік надіслав заяву на відстрочку з усіма необхідними документами, у заяві вказали, що відповідь направили письмово на адресу вказану у заяві. У підсумку на телефон чоловіка прийшла смс, що заяву розглянуто і для отримання письмової відповіді йому треба звернутися у певний кабінет ТЦК у приймальні години. Підкажіть, що в цьому випадку робити і як правильно поступити, щоб відповідь таки надіслали письмово?

Відповіді юристів (12)

    Айвазян Юрій Климентійович
    33.1%

    Доброго дня, Наталія!

    Відповідно до пункту 60 Постанови КМУ від 16.05.2024 року №560 «Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»:

    "На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.

    Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв’язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.

    У разі позитивного рішення військовозобов’язаному надається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою, визначеною у додатку 6.

    У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов’язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку".

    Отже, як бачите, якщо відповідь позитивна, то військовозобов'язанному надається довідка. Якщо ж негативна, то повідомляють письмово.

    Якщо чоловіка викликають до ТЦК, то я так розумію, що йому погоджено відстрочку. У іншому випадку він отримав би письмову відмову від ТЦК.

    Як варіант, Ваш чоловік може укласти угоду з адвокатом за місцем Вашого проживання, який надішле до ТЦК запит з приводу надання інформації щодо розгляду заяви на відстрочку. Отримавши відповідь ТЦК Ви матимете ц відповідь на своє питання: чи безпечно чоловіку йти до ТЦК.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    • Наталя Клієнт 4 місяці тому

      А чи можуть вони таким чином "заманювати" для вручення повістки? Ну припустимо надати відмову і одразу видати повістку?

      • Айвазян Юрій Климентійович

        Наталія, наразі можливо все, що завгодно. Проте, надати відмову і одразу видати МБ не можуть, оскільки ще потрібно пройти ВЛК.

        На якій підставі в чоловіка відстрочка?

        • Наталя Клієнт 4 місяці тому

          Відстрочка по утриманню 3-х неповнолітніх. Проблема в тому, що один з дітей мій син від першого шлюбу і хоч ми і зібрали різні довідки і докази, які доводять що біологічний батько не приймає ніякої участі і він на утриманні у мого нинішнього чоловіка, але це не гарантує, що вони не знайдуть до чого причепитися...

          • Айвазян Юрій Климентійович

            Вони точно знайдуть і я можу Вам відповісти, що саме:

            3) жінки та чоловіки, на утриманні яких перебувають троє і більше дітей віком до 18 років, крім тих, які мають заборгованість із сплати аліментів, сукупний розмір якої перевищує суму платежів за три місяці;

            Відповідно до Постанови КМУ від 16.05.2024 року №560 «Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»:

            Перелік документів, що подаються військовозобов’язаним для отримання відстрочки від призову на військову службу:

            свідоцтво про народження дітей (трьох і більше) із зазначенням батьківства військовозобов’язаного

            Вже маю три відмови по даній підставі, якщо чоловік не зазначений у свідотцвах про народження всіх дітей, як батько.

    Карпенко Андрій Володимирович
    25.1%

    Вітаю!

    ЩОБ ОТРИМАТИ ВІДСТРОЧКУ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ, НЕОБХІДНО ОСОБИСТО ЗВЕРНУТИСЬ ДО ТЦКСП.

    НА ЗАЯВУ ПО ПОШТІ ВИ ВІДСТРОЧКУ НЕ ОТРИМАЄТЕ.

    ПОСТАНОВА КМУ 560:

    58. За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих та посадових (службових) осіб, зазначених у підпунктах 16-23 пункту 1 додатка 5) особисто подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5. Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації.

    60.

    Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв’язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.

    У разі позитивного рішення військовозобов’язаному надається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою, визначеною у додатку 6.

    • Наталя Клієнт 4 місяці тому

      Дивно, бо це саме вони зорієнтували куди відправляти заяву на відстрочку для розгляду. І головне вони ж написали в смс, що заява розглянута, але, щоб отримати відповідь потрібно до них приходити. Просто знаючи на що вони зараз йдуть переживаю, що там одразу вручать повістку. А по телефону вони ж повинні надати відповідь згідно Постанови? Тобто ми можемо подзвонити за для отримання результату?

      • Карпенко Андрій Володимирович

        Підтвердження може бути по телефону.

        АЛЕ паперовий варіант можна отримати ТІЛЬКІ В ТЦКСП.

    Дерій Владислав Олегович
    25.1%

    Вітаю Вас!

    Не буду тішити Вас ілюзіями, але за викладених Вами обставин Вашому чоловіку буде надзвичайно складно отримати відстрочку, адже є рідний батько дитини, який не позбавлений батьківських справ.

    Тому при явці до ТЦК чоловіку відмовлять у наданні відстрочки та повідомлять його про це письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7.

    Таке рішення чоловіку доведеться оскаржувати у судовому порядку.

    Крім того, ситуація ускладнюється тим, що з 18 травня потрібно подавати вичерпний перелік документів для оформлення відстрочки і головними документами по даній підставі є свідоцтва про народження дітей, де вказано батьківство військовозобов'язаного.

    Згідно пункту 3 частини 1 статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані: жінки та чоловіки, на утриманні яких перебувають троє і більше дітей віком до 18 років, крім тих, які мають заборгованість із сплати аліментів, сукупний розмір якої перевищує суму платежів за три місяці.

    Отже, у Вашому випадку необхідно довести саме факт утримання 3х дітей, адже в законі не вказано, що потрібно бути рідним батьком!

    Проте, згідно додатку 5 до Постанови КМУ № 560 від 16.05.2024 року «Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»

    Для оформлення відстрочки за пунктом 3 статті 23 ЗУ "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" чоловіку потрібно подати такі документи:

    1. Свідоцтво про народження дітей (трьох і більше) із зазначенням батьківства військовозобов’язаного

    2. Один із документів:

    • свідоцтво про реєстрацію шлюбу з матір’ю (батьком) дітей (трьох і більше) або
    • рішення суду про розірвання шлюбу та визначення місця проживання дітей з батьком (матір’ю), або
    • рішення органу опіки і піклування про визначення місця проживання з тим із батьків, який є військовозобов’язаним, або
    • письмовий договір між батьками про те, з ким будуть проживати діти та участь другого з батьків у їх вихованні, або
    • рішення суду про встановлення факту перебування дитини на утриманні військовозобов’язаного відповідно до положень статті 315 Цивільного процесуального кодексу України, а також договір про сплату аліментів на дитину

    Тому, якщо в свідоцтві про народження дитини від першого шлюбу чоловік не вказаний як батько, то є такі варіанти вирішення питання:

    1. Усиновити дитину у судовому порядку та змінити батьківство у свідоцтві про народження дитини https://wiki.legalaid.gov.ua/index.php/%D0%A3%D1%8... Проте, якщо рідний батько не надасть згоду - Ваш батько не зможете усиновити дитину. Тут вже потрібно домовлятись.

    2. Подати заяву про відстрочку з наявними у чоловіка документами та отримавши відмову у відстрочці оскаржувати її у судовому порядку. Але, якщо рідний батько дитини не має заборгованості по аліментам та не позбавлений бактьківських прав, то вважається, що він утримує дитину і суд буде на стороні ТЦК.

    Загалом, щоб рідний батько дитини був більш схильних до надання згоди на усиновлення, то можна сказати, що після усиновлення йому не потрібно буде сплачувати аліменти, але в протилежному випатку у нього накопичиться борг, йому заблокують рахунки та при певних обставинах арештують майно.

    Якщо Ваш чоловік звернутись до ТЦК особисто - йому нададуть відмову у відстрочці та вручать направлення на ВЛК.

    На жаль, оскарження рішення ТЦК не є підставою для відстрочки, тому за цей час чоловіка можуть мобілізувати

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас.

    Якщо документи було направлено поштовим зв'язком, нічого позитивного у даній ситуації не буде. У Вашому питанні не описано, у зв'язку з якою підставою для відстрочки було надіслано документи, але тим не менше, радив би направити адвокатський запит до ТЦК щодо отримання письмової відповіді. У ситуації точно потрібно розбиратися більш предметно.

    З повагою!

    Богун Сергій Павлович
    16.6%

    Доброго дня.

    Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

    Відповідно до статті 1 Закону України “Про звернення громадянˮ громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об'єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов'язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення.

    Згідно з статтею 20 Закону України “Про звернення громадянˮ звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п'ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п'яти днів.

    Подайте письмове звернення до ТЦКСП.

    Турчин Ярослав Олександрович

    ВІТАЮ ВАС!

    Це грубе порушення правил діловодства у державній установі.

    В інші часи за таку виконавську дисципліну та рівень діловодства й роботи зі зверненнями громадян - керівників звільняли з роботи по результатам службового розслідування.

    Але зараз часи інші. І це ж ТЦК. Вони вважають, що їм закон не писаний взагалі.

    Вже сам цей факт є підставою для звернення до суду і визнання дій ТЦК протиправним.

    Крім того, у заяві, припускаю - зазначено електронну адресу. Тож якщо вже ТЦК бідне і в них немає грошей на поштові конверти (від плати за поштові послуги держава ТЦК звільнила), то хай би надіслали на електронну пошту відповідь.

    Звісно це повне неподобство і ніхто бігати в державний орган за відповіддю не має.

    Але щиро рекомендую перш ніж піднімати шкандаль, встановити на телефон Резерв+ і перевірити чи внесли в Реєстр запис про відстрочку, чи ні.

    Якщо запису про відстрочку в Резерв+ немає, то можна надіслати в ТЦК лист із пропозицією виконати Закон України "Про звернення громадян", а також постанови КМУ № 560 від 16.05.2024 р., від 23.02.2022 р. № 154, Інструкцію з діловодства у Збройних Силах України від 31.01.2024 р. № 40, затверджену наказом Головнокомандувача ЗСУ від 31.01.2024 р. № 40.

    Але будьте готові, що може бути реакція - "Що, самі розумні?". На жаль, така реакція у державних службовців, які порушують закон - дуже часта. У суспільства формують сприйняття - що вимагати виконати закон, це щось неправильне і табуйоване.

    ВІдповідно до підпункту 2.8.3. Інструкції з діловодства у Збройних Силах України

    2.8.3. Службові листи

    З метою обміну інформацією складаються службові листи, а саме:

    • відповіді про виконання завдань, визначених в актах органів державної влади, дорученнях (резолюціях) вищих посадових осіб;
    • відповіді на запити, звернення народних депутатів України, а також кореспонденцію Верховної Ради України;
    • відповіді на виконання доручень органів військового управління, військових частин, установ вищого рівня;
    • відповіді на запити інших військових частин (установ) ;
    • відповіді на звернення громадян;
    • відповіді на запити на інформацію;
    • ініціативні листи;
    • супровідні листи.

    Службові листи підписуються відповідно до пунктів 2.7.19.1 та 2.7.19.2 цієї Інструкції. Гербовою печаткою засвідчуються лише гарантійні листи.

    Усі візи та внутрішні погодження викладаються на зворотному боці другого примірника службового листа.

    Службовий лист візує виконавець документа, командир (керівник) військової частини (установи), в якому його створено, за потреби (якщо в листі порушуються важливі та принципові питання) – керівники заінтересованих підрозділів військової частини (установи), а також заступники командира (керівника) військової частини (установи) згідно з розподілом обов’язків.

    2.8.11. Обмін документами електронною поштою

    Обмін документами електронною поштою здійснюється через інформаційно-телекомунікаційні системи Збройних Сил України, а саме:

    • систему електронного документообігу (далі – СЕДО)
    • інформаційну систему з доступом до мережі Інтернет
    • (далі – ІСД-Інтернет). Порядок обміну документами по ІСД-Інтернет визначено наказом Міністерства оборони України 29.01.2015 № 44 “Про затвердження Інструкції з обміну інформацією в автоматизованій системі управління Збройних Сил України “Дніпро”.
    • захищену систему обміну інформацією Збройних Сил України (далі – ЗСОІ) та мережу обміну службовою інформацією (далі – МОСІ). Порядок обміну документами по ЗСОІ та МОСІ визначено наказом Міністерства оборони України від 29.12.2017 № 20дск “Про затвердження Інструкції з організації обміну інформацією на автоматизованих робочих місцях загального користування захищеної системи обміну інформацією Збройних Сил України, мережі обміну службовою інформацією Міністерства оборони України та збройних Сил України”.
    • Для обміну документами електронною поштою у Збройних Силах України використовуються електронні адреси, які налагоджуються на автоматизованих робочих місцях:
    • експедицій інформаційно-телекомунікаційного вузла органу військового управління, військової частини та установи (далі – електронна адреса експедиції);
    • службової особи, визначеної відповідальною за ведення діловодства, військової частини (установи) (далі – електронна адреса діловодства);
    • службових осіб військової частини (установи) (далі – електронна адреса службової особи);
    • чергової служби військової частини (далі – електронна пошта чергової служби).

    Електронні адреси експедицій призначені для обміну службовими документами:

    • що надходять на адреси командирів (керівників) військових частин (установ), які не мають автоматизованих робочих місць, підключених до зазначених інформаційно-телекомунікаційних систем;
    • в яких ставиться завдання щодо його виконання підпорядкованим військовим частинам (установам) за підписом керівника (його заступників) структурного підрозділу Міністерства оборони України, Генерального штабу Збройних Сил України та органу військового управління.

    Електронні адреси діловодства призначені для обміну службовими документами, які:

    • надходять на ім’я керівника (його заступників) структурного підрозділу Генерального штабу Збройних Сил України та органів військового управління від структурних підрозділів Генерального штабу Збройних Сил України, органів військового управління та військових частин (установ);
    • підписані керівником (його заступниками) структурного підрозділу Генерального штабу Збройних Сил України та органів військового управління на адресу структурного підрозділу Генерального штабу Збройних Сил України, органу військового управління, військової частини (установи).

    Електронна адреса службової особи призначена для обміну документами, які не містять розпоряджень (вказівок) та підписані керівником (його заступниками) цього структурного підрозділу Генерального штабу Збройних Сил України та органів військового управління на адресу структурного підрозділу Генерального штабу Збройних Сил України, органу військового управління, військової частини (установи).

    Електронна адреса чергової служби призначена для обміну документами в неробочий час та іншою службовою та довідковою інформацією, пов’язаною з виконанням своїх службових обов’язків.

    Електронні адреси експедицій (діловодства, службових осіб, чергової служби) військової частини та установи розміщуються в СЕДО.

    Документи, призначені для відправлення через автоматизовані робочі місця СЕДО та ІСД-Інтернет, не повинні містити інформації з обмеженим доступом.

    Відправлення документів з обмеженим доступом через автоматизовані робочі місця СЕДО та ІСД-Інтернет забороняється.

    Після підписання документа та його реєстрації в службі діловодства військової частини (установи) здійснюється підготовка його електронного варіанту до відправлення електронною поштою:

    • вказуються реєстраційний номер та дата реєстрації в полі кутового штампу;
    • електронна версія документа, у тому числі додатки до нього, архівується в один файл та обчислюється його контрольна сума. Назва архіву-файла, його контрольна сума та обсяг зазначається виконавцем на паперовому документі в полі “службові відмітки” на зворотному боці документа.

    Назва архіву-файла документа повинна бути аналогічною вихідному номеру документа, наприклад: вихідний номер документа – 308/23/56, назва архіву файла повинна бути – 308_23_56.zip. У разі наявності додатків до документа, назви їх файлів наводяться латинськими літерами: – “dod_1” – для додатку 1, “dod_2” – додаток 2 тощо.

    Реєстрація відправлених та прийнятих документів електронною поштою обов’язково здійснюється у відповідних журналах реєстрації вихідних (вхідних) файлів, відправлених або прийнятих засобами відповідної інформаційно-телекомунікаційні системи.

    Під час відправлення документів електронною поштою через експедицію ІТВ виконавець надає до експедиції оригінал документа в паперовому вигляді та на електронному носії інформації його електронний варіант, підготовлений до відправлення.

    Документи, отримані електронною поштою, роздруковуються в діловодстві, реєструються в Журналі реєстрації вхідних документів та надаються на доведення встановленим порядком.

    Документи, отримані електронною поштою експедицією ІТВ, надаються в електронному вигляді до діловодства військових частин (установ).

    3. Організація документообігу та виконання документів

    ...

    3.9. Реєстрація документів

    3.9.1. Реєстрація документів в електронній та паперовій формах (далі - документи) усіх категорій полягає у створенні запису облікових даних про документ та оформленні РМК в електронній формі у СЕДО із зазначенням обов’язкових реквізитів, за допомогою яких фіксується факт створення, відправлення або одержання документа шляхом проставлення на ньому реєстраційного індексу з подальшим записом у РМК необхідних відомостей про документ. Реєстрація документів проводиться з метою забезпечення їх обліку, моніторингу стану виконанням і оперативним використанням наявної в документах інформації.

    Реєструються документи незалежно від способу їх доставки, передачі чи створення.

    Документи тимчасового зберігання, отримані по СЕВ ОВВ, реєструються виключно в електронній формі.

    Подавати на розгляд командиру (керівнику) незареєстровані документи забороняється.

    3.9.1.1. Реєстрація вхідних документів

    Реєстрація вхідної кореспонденції здійснюється реєстратором лише після проведення попереднього розгляду документа.

    Не допускається проведення подвійної реєстрації електронного документа у системі електронного документообігу.

    На документ, що надійшов у паперовій формі, після реєстрації шляхом друку наноситься його штрих-код або QR-код, присвоєний системою електронного документообігу, та створюється фотокопія, яку реєстратор вносить до РМК.

    Вхідний документ постійного та тривалого (понад 10 років) зберігання, що надійшов у паперовій формі, після реєстрації та створення фотокопії реєстратором передається безпосередньо в структурний підрозділ військової частини (установи), визначений в установленому порядку відповідальним за виконання цього документа, лише для зберігання з подальшим формуванням у справи відповідно до затвердженої номенклатури справ.

    ...

    3.9.6. Реєстрація документа здійснюється з використанням СЕДО.

    3.9.7. Журнальна (паперова) або карткова форма реєстрації допускається лише в умовах та протягом строку дій військового чи надзвичайного стану на території, де розташований структурний підрозділ, та на етапі впровадження СЕДО у структурних підрозділах. Електронні журнали в паперовому вигляді не відтворюються.

    ...

    3.13. Порядок опрацювання та надсилання вихідних документів.

    3.13.1. Вихідні документи надсилаються службою діловодства військової частини (установи) адресатам із використанням засобів поштового зв’язку і технічних засобів зв’язку, кур’єрською та фельд’єгерською службою, а також із використанням системи електронної взаємодії органів виконавчої влади. За необхідності невідкладної доставки вихідних документів нарочним документ доставляється адресату відповідальним виконавцем.

    3.13.2. Підготовка документів для відправлення поштовим зв’язком здійснюється службою діловодства відповідно до Правил надання послуг поштового зв’язку.

    3.13.3. Із використанням засобів технічних засобів зв’язку служба діловодства здійснює передачу телеграм, факсограм, телефонограм, електронних документів із застосуванням електронного цифрового підпису та документів у сканованій формі без електронного цифрового підпису.

    Не допускається одночасне надсилання одного і того самого документа в електронній та паперовій формі, крім випадків, передбачених Порядком здійснення в особливий період обміну медичними та іншими документами військовослужбовців між закладами охорони здоров’я державної та комунальної власності, державними установами Національної академії медичних наук, в яких військовослужбовці перебували (перебувають) на лікуванні, військовими частинами і територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23 серпня 2023 року № 901.

    3.13.4. У разі надсилання факсограм і документів у сканованій формі без електронного цифрового підпису необхідно надіслати також оригінал документа в паперовій формі.

    Види документів, інформація з яких передається каналами технічних засобів зв’язку, а також необхідність і порядок надсилання адресатові їх оригіналів у паперовій формі визначаються окремою інструкцією з урахуванням наявних технічних і програмних засобів.

    3.13.5. Інформаційні, телекомунікаційні та інформаційно-телекомунікаційні системи мають забезпечувати захист від несанкціонованих дій, які можуть призвести до випадкових або умисних змін чи знищення інформації.

    3.13.6. Вихідні документи опрацьовуються і надсилаються централізовано в день їх надходження від структурних підрозділів – виконавців або не пізніше наступного робочого дня.

    3.13.7. Не допускається надсилання або передавання документів без їх реєстрації у службі діловодства.

    ОТЖЕ, Інструкція з діловодства у ЗСУ, яка визначає особливості діловодства в тому числі у військових установах і частинах, які підпорядковані Генеральному штабу ЗСУ та Командуванню Сухопутних військ, в тому числі ТЦК, не передбачає можливість розсилання смс-ок громадянам щодо прибуття для отримання відповіді у якісь там кабінети ТЦК. Не хочуть працювати - хай пишуть рапорти на звільнення або переведення у інші підрозділи, де не треба працювати з громадянами.

    Варіанти дій:

    1. По телефону повідомити, що хай шлють поштою.

    2. Написати листа, щоб слали поштою відповідь.

    3. Оскаржити бездіяльність до суду.

    З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин (м. Гамбург, Німеччина)


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України