Почніть консультацію з юристом онлайн
Задайте питання юристу
880 юристів готові відповісти зараз
Відповідь за ~15 хвилин
Добрий день, хотів би прояснити таку ситуацію:
Передісторія
Я офіційно/законно виїхав за кордон перед війною, коли ще не була оголошена мобілізація і не були закриті кордони. При цьому ще задовго до війни, у 2020 році, я був знятий з обліку у військкоматі у зв'язку зі зміною місця проживання і після цього не ставав на облік (також не був більше ніде прописаний). З цієї інформації я розумію, що порушив 210 статтю КУпАП. У липні я оновив дані в застосунку Резерв+ і там зазначено статус "Потребує уточнення" / "Не перебуває на обліку". Зараз я вступив до магістратури на навчання у ВНЗ, і мене офіційно зарахували як студента зі відповідною довідкою з ЄДЕБО про те, що я є студентом. Тепер я збираюся знову легально повернутися в Україну, стати на облік у ТЦК і отримати відстрочку як студент.
Питання
Я бачив багато відео в мережі і постів про незаконні дії ТЦК та інших органів, пов'язаних з мобілізацією. Хотів би дізнатися, які мають бути мої дії з юридичної точки зору, якщо мене затримають при перетині кордону і/або повезуть до місцевого ТЦК/поліції. Причиною може бути як формальне порушення 210 статті через невчасне взяття на облік, так і будь-яка неформальна/незаконна причина. Мене цікавить, що я можу/маю робити в такому випадку: наприклад, відмовлятися підписувати документи/повістки, проводити відеозйомку процесу, дзвонити адвокату, писати заяву на відстрочку, якщо мене привезуть до ТЦК, показувати довідку про зарахування на навчання тощо.
Я розумію, що можлива будь-яка як законна, так і незаконна ситуація, включаючи силове затримання, тому хотів би підготуватися і знати порядок дій на цей випадок.
Дякую.
Схожі питання
Кодекси Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНове у блогах Юристи.UA
Відповіді юристів (6)
Адвокат, м. Київ, 11 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю! Ваша ситуація дійсно складна, і важливо бути підготовленим до різних сценаріїв. Ось поради, як діяти в разі можливих труднощів при поверненні в Україну:
1. Перетин кордону:
2. Якщо вас затримують при перетині кордону:
3. Якщо вас доставляють до ТЦК або поліції:
4. Якщо застосовують фізичну силу або інші незаконні методи:
5. Рекомендації для попередньої підготовки:
Головне - зберігайте спокій і впевненість, дійте відповідно до законів та своїх прав. Ваша підготовка до різних сценаріїв може значно допомогти у разі виникнення непередбачених ситуацій.
Також раджу написати заяву про відстрочку та мати її при собі, якщо вас повезуть до ТЦК, просіть її одразу зареєструвати.
Адвокат, м. Миколаїв, 33 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, Олеже!
Так, Ви порушили Правила військового обліку, оскільки повинні були стати на облік в ТЦК за місцем Вашого проживання упродовж 7 днів.
Відповідно до Постанови КМУ №1487 "Про затвердження Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів":
ПРАВИЛА військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів.
1. Призовники, військовозобов’язані та резервісти повинні:
"1) перебувати на військовому обліку:
за задекларованим (зареєстрованим) місцем проживання - у відповідних районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (військовозобов’язані СБУ - у Центральному управлінні або регіональних органах СБУ (далі - органи СБУ), військовозобов’язані розвідувальних органів - у відповідному підрозділі розвідувального органу). Крім того, призовники, військовозобов’язані та резервісти, які проживають в селах та селищах, а також у містах, де відсутні відповідні районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, повинні перебувати на персонально-первинному військовому обліку у відповідних виконавчих органах сільських, селищних, міських рад;
7) особисто в семиденний строк з дня прибуття до нового місця проживання прибувати із паспортом громадянина України і військово-обліковими документами до відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (органу СБУ, відповідного підрозділу розвідувального органу), який організовує та веде військовий облік на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, для взяття на військовий облік".
Проте, згідно із статтею 38 КУпАП. Строки накладення адміністративного стягнення:
"Адміністративне стягнення може бути накладено не пізніш як через два місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні - не пізніш як через два місяці з дня його виявлення, крім справ про адміністративні правопорушення, зазначених у частині сьомій цієї статті, та за винятком випадків, коли справи про адміністративні правопорушення відповідно до цього Кодексу підвідомчі суду (судді).
Адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210 - 1 цього Кодексу, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення".
Якщо у Вашій довідці з ЄДЕБО зазначено, що Ви не порушуєте послідовність освіти, то Ви маєте право на відстрочку від призову за мобілізацією.
Відповідно до статті 23 ЗАКОНУ УКРАЇНИ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію»
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3543-12#Text
3. Призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також:
1) здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній частиною другою статті 10 Закону України "Про освіту", а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури;».
Згідно із частиною другою статті 10 Закону України «Про освіту»:
Рівнями освіти є:
Відповідно до Постанови КМУ від 16.05.2024 року №560 «Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»:
Перелік документів, що подаються військовозобов’язаним для отримання відстрочки від призову на військову службу:
довідка про здобувача освіти, сформована в Єдиній державній електронній базі з питань освіти, або довідка закладу освіти про зарахування на навчання до інтернатури та довідка закладу охорони здоров’я про місце роботи на посаді лікаря-інтерна".
Чи маєте Ви військово-обліковий документ? Відмовлятись від повістки не раджу, оскільки це може тільки спровокувати Ваше затримання.
Ви можете здійснювати відеозйомку, якщо Ваші права порушуються. Ви маєте законне право викликати адвоката.
Якщо Вам повідомляють, що Ви затримані, то працівник поліції повинен:
Відповідно до Постанови КМУ №560 від 16.05.2024 року «Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»:
Перевірка військово-облікових документів під час мобілізації.
49. У період проведення мобілізації (крім цільової) уповноважені представники територіального центру комплектування та соціальної підтримки або поліцейські, а також представники Держприкордонслужби мають право вимагати у громадян чоловічої статі віком від 18 до 60 років військово-обліковий документ (військово-обліковий документ в електронній формі) разом з документом, що посвідчує особу.
51. Перевірка військово-облікового документа (військово-облікового документа в електронній формі) у громадян чоловічої статі віком від 18 до 60 років може здійснюватися:
у прикордонній смузі, контрольованому прикордонному районі та на пунктах пропуску через державний кордон України — представниками органів охорони державного кордону або їх структурних підрозділів Держприкордонслужби;
за місцем проживання, роботи, навчання, у громадських місцях, громадських будинках та спорудах, місцях масового скупчення людей, на пунктах пропуску (блок-постах) — уповноваженими представниками територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки або поліцейськими.
Поліцейські мають право Вас затримати у наступних випадках:
Відповідно до Постанови КМУ №560 від 16.05.2024 року «Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»:
У ході перевірки документів перевіряється приналежність громадян щодо військового обов’язку, звіряються їх персональні дані, дані військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів (територіального центру комплектування та соціальної підтримки). Із зазначеною метою представники територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів охорони державного кордону або їх структурних підрозділів Держприкордонслужби та поліцейські можуть використовувати технічні прилади, засоби та спеціалізоване програмне забезпечення з доступом до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.
У разі встановлення, що громадянин порушує правила військового обліку, визначені Порядком організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 р. № 1487 (Офіційний вісник України, 2023 р., № 5, ст. 409), або Законом України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, виявлення розбіжностей військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів старший групи оповіщення пропонує резервісту або військовозобов’язаному (крім резервістів та військовозобов’язаних СБУ та розвідувальних органів) прослідувати до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки для взяття на військовий облік, проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби, уточнення своїх персональних даних, даних військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів. Із зазначеною метою громадянину оформляється та вручається повістка.
У разі відмови резервіста або військовозобов’язаного від отримання повістки представником, який уповноважений вручати повістки, складається акт відмови від отримання повістки, який підписується не менш як двома членами групи оповіщення. Акт відмови від отримання повістки оголошується громадянину.
Акт відмови від отримання повістки подається керівнику районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки для вжиття заходів до притягнення правопорушника до адміністративної відповідальності. Акт відмови від отримання повістки реєструється в районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки.
У разі відмови прослідувати до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки поліцейський, який входить до складу групи оповіщення, проводить адміністративне затримання та доставлення громадянина до такого центру на підставі статей 261 і 262 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Згідно із статтею 24 Закону України "Про Національну поліцію":
"5. За зверненням територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів Служби безпеки України або розвідувальних органів України органи та підрозділи, що входять до системи поліції, беруть участь у здійсненні заходів щодо оповіщення військовозобов’язаних та резервістів спільно з представниками територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, а також здійснюють адміністративне затримання та доставлення до цих центрів та органів призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які вчинили адміністративні правопорушення, передбачені статтями 210, 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення".
Раджу Вам мати при собі вже підготовлену заяву на відстрочку та довідку з ЄДЕБО, а також інші документи, які свідчать про Ваше навчання (наказ про зарахування тощо).
З повагою, адвокат Айвазян.
Юрист, м. Харків, 16 років досвіду
Спілкуватися у чатіВІТАЮ, ОЛЕЖЕ!
А Ви нічого не зможете зробити фактично. Як пощастить.
Дуже багато людей в такій ситуації як Ви опинились. Затримали, посадили у підвал, оформили заднім числом військово-облікові документи, ВЛК без її проведення, погрузили в автобус і відвезли до військової частини.
І все. Ви військовослужбовець.
Деякі співгромадяни наївно досі вважають, що неприйняття присяги врятує. Вже не врятує.
Слід усвідомлювати, що ця схема працює у ТЦК саме через наявність в законі норм, які дозволяють перетворювати мобілізованих на фактичних безправних рабів.
Початок і закінчення проходження військової служби визначені статтею 24 Закону України "Про військовий обов'язок і військову службу".
Так, для громадян, призваних на військову службу під час мобілізації, на особливий період, та на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, початком проходження військової служби вважається день відправлення у військову частину з районного (міського) військового комісаріату.
Початком проходження військової служби вважається:
4) день відправлення у військову частину з відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або день прибуття до Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, відповідних підрозділів розвідувальних органів України - для громадян, призваних на військову службу під час мобілізації, на особливий період та на військову службу за призовом осіб офіцерського складу;
(частину першу статті 24 доповнено пунктом 4 згідно із Законом України від 20.05.2014 р. N 1275-VII, пункт 4 частини першої статті 24 у редакції Закону України від 30.03.2021 р. N 1357-IX, із змінами, внесеними згідно із Законом України від 11.04.2024 р. N 3633-IX)
Закінченням проходження військової служби вважається день виключення військовослужбовця зі списків особового складу військової частини (військового навчального закладу, установи тощо) у порядку, встановленому положеннями про проходження військової служби громадянами України.
Тобто, незалежно від факту прийняття присяги, особа вважається військовослужбовцем з моменту відправки з ТЦК, хоч її навіть привезли зв"язаним у учбовий центр. Хоча я маю сумнів, що когось везуть зв"язаним. Просто залякують і заганяють в автобуси, а громадяни не чинять опору, маючи надію на існування якоїсь законності в державі і що можна буде потім щось оскаржити.
Скасувати зарахування на військову службу у зв"язку з незаконними діями ТЦК буде вкрай складно. Особисто я ще не зустрічав позитивної практики на цей рахунок. Судді ухиляються від свого обов"язку захищати народ України від протиправних дій суб"єктів владних повноважень у військовій сфері. Скоріш за все їх теж залякують і тиснуть.
При цьому так званий Уповноважений з прав людини, на жаль, займається виправданням військових злочинів - публічно заявляючи, що все добре і ніяких порушень ним не виявлено в діях ТЦК.
ОТЖЕ, не думайте, що усі дурні, а Ви самий розумний і шляхом освіти зможете не бути мобілізованим.
Це вже не працює таким чином. Кожна людина, яка знаходиться в Україні і не має шалених грошей у іноземній валюті - рано чи пізно буде мобілізована і служити, або виконувати трудову повинність безкоштовного або у кращому випадку за мінімалку.
Тож це вибір кожного. Або знайти собі роботу в ЄС чи навіть 2-3 роботи, чи повертатися у країну з якої Вас не випустять щонайменше до 2030 року. Це не мої фантазії, а офіційна позиція діючого міністра оборони, який заявив нещодавно, що навіть якщо війна завершиться зараз, то до 2030 року ніхто нікого з країни не випустить, бо усі розбіжаться і нікому буде займатися відбудовою.
Люди отримали абсолютну владу при мовчазній згоді народу як єдиного джерела влади. Тепер на додаток до військової повинності планують ввести трудову, як аналог сталінських часів.
Тому кожен вирішує сам для себе чи повертатися, чи ні.
Вибачте за невітішну відповідь. Але певен, що краще Ви зараз це від мене почуєте, ніж перевірите на собі.
Відстрочку Вам ніхто не оформить, бо Ви не на обліку. А для прийняття на облік треба йти в ТЦК, там Вас обов"язково направлять на ВЛК. Оскільки Ви не встигнете між визнанням придатним і прийняттям на облік (це близько 1 місяця) та врученням бойової повістки подати заяву на відстрочку, то Вас можуть з легкістю мобілізувати. Нахабність і беззаконність дій ТЦК варіюються в залежності від регіону та невиконання плану по мобілізації.
Єдине, що може допомогти - додатково відправити заяву на відстрочку поштою з описом вкладення та повідомленням про вручення до візиту в ТЦК. Але і це не панацея, бо якщо фізично Вас відправлять до учбового центру - то все. Ви військовий і будь-які незаконні дії ТЦК до цього значення не мають. Всі питання адресувати треба до Верховної Ради, яка прийняла такий закон, адже це не ТЦК собі закони пишуть, а народні обранці.
А так, закон дає можливість, щоб схема впіймали - доправили - здали у В\ч була працюючою і людину не можливо було звільнити з примусової служби інакше як через кримінальну справу за СЗЧ або непокору та відмову виконувати накази командирів.
Ненадовго вистачило ТЦК. Вже зараз знову почали робити беззаконня, хоча місяць до цього були у вичікуванні.
Їх на рівні міністерства хвалять, бо гарні показники мобілізації. Яким чином ці показники досягаються - на жаль нікого не турбує.
Хай Вам щастить у позитивному вирішенні Вашої ситуації! Бережіть себе!
З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин (м. Гамбург, Німеччина).
Юрист, м. Полтава, 4 роки досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю Вас!
Згідно частини 1 статті 39 ЗУ "Про військовий обов'язок і військову службу" На військову службу під час мобілізації призиваються резервісти та військовозобов’язані, які перебувають у запасі і не заброньовані в установленому порядку на період мобілізації, незалежно від місця їх перебування на військовому обліку.
Тобто, якщо Ви не маєте оформленої відстрочки - Вас можуть направити на ВЛК та призвати з будь-якого ТЦК.
АЛЕ!!! Згідно пункту 81 постанови КМУ 560. У разі призову резервістів та військовозобов’язаних на військову службу під час мобілізації, на особливий період не за місцем їх перебування на військовому обліку такі особи перед призовом на військову службу беруться на військовий облік у районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки, який здійснює їх призов. Відомості про взяття таких осіб на військовий облік вносяться до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів перед їх направленням на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду.
Тобто, спочатку ТЦК повинен взяти військовозобов'язаного на облік та направити на ВЛК. Тому за цей час можна оформити відстроку.
Перш за все Вам потрібно отримати від ВНЗ Довідку про здобувача освіти, сформована в Єдиній державній електронній базі з питань освіти, вказано "Так, не порушує" (Додаток 9 до Постанови КМУ № 560), адже це головний документ, який надає Вам право на відстрочку.
Зробіть побільше копій довідки з ЄДБО та заяв про відстрочку (Додаток 4 до Постанови КМУ № 560), щоб в разі прибуття до будь-якого ТЦК Ви могли відразу подати документи про відстрочку.
Подавши заяву про відстрочку ВАС НЕ МАЮТЬ ПРАВА НАПРАВЛЯТИ НА ВЛК, це прямо передбачено пунктом 63 постанови КМУ 560.
1. Намагайтесь відразу мати при собі роздруковані копії заяв про відстрочку та довідки з ЄДБО
2. Якщо побачили, що до Вас йдуть представники ТЦК сповістіть рідних або адвоката. Говоріть, щоб перетелефонували через декілька хвилин, якщо Ви не візьмите трубку - тоді нехай телефонують до поліції або ДБР із заявами про незаконне позбавлення волі (стаття 146 ККУ) та перевищення військовою службовою особою влади чи службових повноважень (стаття 426-1 ККУ)
3. При спілкуванні з представниками ТЦК вимагайте у них службове посвідчення особи, уповноваженої вручати повістки
4. Представники ТЦК не мають права затримувати громадян та затягувати їх у авто, вже є рішення суду де представника ТЦК притягнули до адміністративної відповідальності за перевищення службових повноважень - https://reyestr.court.gov.ua/Review/120995461
5. Якщо Ви перебуваєте у базі "АРМОР" або відмовляєтесь від повістки, то лише поліцейський може здійнити Ваше затримання, але згідно статті 261 КУпАП під час затримання повинен бути складений протокол, поліцейські повинні повідомити Ваших родичів та правозахисника (або центр безоплатної правової допомоги).
6. Обов'язково здійснюйте відеофіксацію, адже представники ТЦК це не режимний об'єкт, у разі виникнення заперечень (що їх не можна знімати) та вчиненні проти Вас протиправних дій - продовжуйте знімати.
7. Нічого не підписуйте.
Поліція чи військові стосовно вас, коли вони вручають вам повістку або виконують інші дії, – це суб'єкти владних повноважень. Відповідно, на них положення про конфіденційність не поширюються.
Відповідно до статті 21 ЗУ "Про інформацію" конфіденційною є інформація про фізичну особу, інформація, доступ до якої обмежений фізичною або юридичною особою, крім суб'єктів владних повноважень, а також інформація, визнана такою на підставі закону.
З повагою, юрист Дерій В.О.!
Адвокат, м. Київ, 25 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю!
САМЕ ГОЛОВНЕ - У ВАС ПОВИННА БУТИ ПРИ СОБІ ЗАЯВА ПРО НАДАННЯ ВАМ ВІДСТРОЧКИ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ.
ДЛЯ ОТРИМАННЯ ВІДСТРОЧКИ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ:
11 квітня Верховна Рада ухвалила у другому читанні проєкт № 10449 Закону про мобілізацію та порядок проходження військової служби. Закон підписан Президентом та оприлюднен - він вступив в дію 18.05.24р.
Закон України
Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку
8. У Законі України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” (Відомості Верховної Ради України, 2005 р., № 16, ст. 255 із наступними змінами):
11) статтю 23 викласти в такій редакції:
3. Призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також:
1) здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній частиною другою статті 10 Закону України "Про освіту", а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури;
ххх
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 16 травня 2024 р. № 560
ПОРЯДОК
проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період
Надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації та її оформлення56. Відстрочка від призову на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період надається військовозобов’язаним з підстав, визначених статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.
57. Для розгляду питань надання військовозобов’язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період при районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (відокремлених відділах) утворюються комісії...
58. За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих) особисто подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5. Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації.
60. Комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів.Комісія зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади.На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв’язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.У разі позитивного рішення військовозобов’язаному надається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою, визначеною у додатку 6.
У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов’язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.До ухвалення комісією рішення військовозобов’язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.
63. Військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки з заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби.
ДОДАТОК 5 ПОСТАНОВИ КМУ 560 ВИЗНАЧАЄ ПЕРЕЛІК ДОКУМЕНТІВ ДЛЯ ВІДСТРОЧКИ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ ЗА ЦИМ ПУНКТОМ (ст.23):
довідка про здобувача освіти, сформована в Єдиній державній електронній базі з питань освіти, або довідка закладу освіти про зарахування на навчання до інтернатури та довідка закладу охорони здоров’я про місце роботи на посаді лікаря-інтерна
ПРИКОРДОННИКИ НЕ НАДАЮТЬ ПОВІСТКИ ТА НЕ НАПРАВЛЯЮТЬ ДО ТЦКСП.
КОНСТИТУЦІЯ УКРАЇНИ
Стаття 33.
Кожному, хто на законних підставах перебуває на території України, гарантується свобода пересування, вільний вибір місця проживання, право вільно залишати територію України, за винятком обмежень, які встановлюються законом.
Громадянин України не може бути позбавлений права в будь-який час повернутися в Україну.
ххх
ЗАКОН УКРАЇНИ
Про порядок виїзду з України і в'їзду в Україну громадян України
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3857-12
Стаття 1. Право громадян України на виїзд з України і в'їзд в Україну
Громадянин України ні за яких підстав не може бути обмежений у праві на в'їзд в Україну.
ххх
ПОСТАНОВА КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
від 27.01.1995 року # 57
Правила перетинання державного кордону України громадянами України
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/57-95-%D0%BF#t...
7. Громадяни в'їздять в Україну без будь-яких обмежень.
А ОТ ПІСЛЯ ПЕРЕТИНУ КОРДОНУ ВАС МОЖУТЬ ЗАТРИМАТИ ПІД ЧАС ПЕРЕВІРКИ ДОКУМЕНТІВ ТА ВІДВЕЗТИ ДО НАЙБЛИЖЧОГО ТЦКСП. ПРАВО НА ЗАТРИМАННЯ МАЄ ТІЛЬКИ ПОЛІЦІЯ.
Механізм перевірки документів в осіб під час забезпечення заходів правового режиму воєнного стану визначено Порядком перевірки документів в осіб, огляду речей, транспортних засобів, багажу та вантажів, службових приміщень і житла громадян під час забезпечення заходів правового режиму воєнного стану, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2021 № 1456.
Перевірка документів в осіб здійснюється лише після введення воєнного стану в межах території та у строки, зазначені в Указі Президента України про введення воєнного стану, на підставі наказу військового командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення). Зазначеним наказом призначається комендант, визначаються його завдання, повноваження із забезпечення єдиного управління визначеними силами та засобами Держспецтрансслужби, Національної гвардії, Держприкордонслужби, Національної поліції, СБУ, ДПС, ДМС, ДСНС, військових адміністрацій (у разі їх утворення) та координації їх дій під час здійснення заходів особливого режиму.
Право на проведення перевірки документів в осіб надано відповідним уповноваженим особам Національної поліції, СБУ, Національної гвардії, Держприкордонслужби, ДМС, Держмитслужби та Збройних Сил, які визначені в наказі коменданта.
ВАЖЛИВО!!!
Новий закон про мобілізацію №10449 передбачає встановлення обов’язку:
Таким чином усі чоловіки віком від 18 до 60 років повинні мати при собі військово-обліковий документ.
Насамперед слід зазначити, що статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах, повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Працівники ТЦК є посадовими особами органу державної влади, а їх повноваження та дії під час проведення заходів оповіщення та вручення повісток у громадських місцях регламентовані постановою Кабміну № 560 від 16 травня 2024 року.
Пункт 47 постанови Кабміну № 560 чітко встановлює послідовність дій працівників ТЦК під час перевірки військово-облікових документів на вулиці та здійснення заходів оповіщення, а саме: старший групи оповіщення, представник, уповноважений вручати повістки, ТЦК зупиняє (підходить до) громадянина та відрекомендовується, повідомляє про мету зупинки (прибуття) та спілкування.
Тобто, дана постанова Кабміну не дає працівникам ТЦК під час перевірки військово-облікових документів на вулиці та здійсненні заходів оповіщення, права вчиняти явно провокаційні дії, зокрема у вигляді різких раптових зупинок автомобіля біля людини на вулиці, десантування з неї працівників ТЦК (з парашутом чи без) та подальшого примусового захоплення перехожого, оскільки такі дії можуть бути сприйняті особою саме як протиправне посягання на її життя і здоров’я або ж на її власність.
Зазначені дії позбавляють людину можливості ідентифікувати цих осіб саме як уповноважених працівників ТЦК, а не нападників, які для вчинення злочину можуть одягнути камуфляжну форму.
Відповідно до пункту 50 Постанови Кабміну № 560, право на перевірку військово-облікового документа надається представникам ТЦК та СП, уповноваженим вручати повістки (далі – уповноважені представники).
Нагадаю, що згідно з законом, Уповноваженим представником ТЦК та СП є працівник місцевого ТЦК та СП, стосовно якого керівником районного (міського) ТЦК та СП виданий відповідний наказ про його призначення уповноваженим проводити перевірку військово-облікових документів.
Крім того, пункт 32 постанови Кабміну № 560 визначає, що особи, які мають право здійснювати заходи оповіщення на території області повинні мати Посвідчення особи, уповноваженої вручати повістки.
Таке посвідчення видається головою обласної чи районної військової адміністрації, яке засвідчується його особистим підписом та скріплюється гербовою печаткою.
Таке посвідчення дійсне на адміністративно-територіальній одиниці, керівником якої видано посвідчення, у разі пред’явлення паспорта громадянина (посвідчення офіцера, військового квитка).
Представники ТЦК не мають права затримувати громадян та доправляти їх до Територіального центру комплектування для оновлення військово-облікових даних.
Про це йдеться у відповіді Міністерства оборони України на запит РБК-Україна.
Як зазначили у Міноборони, право на адміністративне затримання та доставлення громадянина до ТЦК мають лише поліцейські. Уповноважені представники ТЦК таких прав не мають.
При цьому під час дії воєнного стану уповноважені представники ТЦК вживають заходів разом з поліцейськими до адміністративного затримання та доставляння до ТЦК громадян, які відмовляються від отримання повісток або порушили правила військового обліку.
Про це сказано в абзаці 10 пункту 15 порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженим постановою Кабінету міністрів України від 16.05.2024 року №560.
"Таким чином, адміністративне затримання громадянина поліцейським може відбуватися у присутності уповноважених представників ТЦК. Так само не заборонено законом доставляти громадянина, який був затриманий поліцейським, на транспортному засобі ТЦК за умови присутності у ньому поліцейського. Не суперечить чинному законодавству і доставлення громадянина до ТЦК, яке відбувається добровільно (тобто не всупереч волі громадянина)", - пояснили у Міноборони.
У разі встановлення, що громадянин порушує правила військового обліку, визначені Порядком організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженим постановою КМУ від 30 грудня 2022 р. № 1487, або Законом «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», виявлення розбіжностей військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів старший групи оповіщення (який згідно постанови 560 має бути представником ТЦК) пропонує резервісту або військовозобов’язаному прослідувати до районного (міського) ТЦК для взяття на військовий облік, проходження медичного огляду для визначення придатності, уточнення своїх персональних даних, даних військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів.
Із зазначеною метою громадянину оформляється та вручається повістка.
У разі відмови резервіста або військовозобов’язаного від отримання повістки представником, який уповноважений вручати повістки, складається акт відмови від отримання повістки, який підписується не менш як 2 членами групи оповіщення.
Акт відмови від отримання повістки оголошується громадянину. Акт відмови від отримання повістки подається керівнику районного (міського) ТЦК для вжиття заходів до притягнення правопорушника до адміністративної відповідальності. Акт відмови від отримання повістки реєструється в районному (міському) ТЦК.
У разі відмови прослідувати до районного (міського) ТЦК поліцейський, який входить до складу групи оповіщення, проводить адміністративне затримання та доставлення громадянина до такого центру на підставі статей 261 і 262 Кодексу про адміністративні правопорушення.
Окрім можливості затримати чоловіка у разі відмови прослідувати до ТЦК (яка відповідно до порядку не є вимогою, а «пропозицією»), також Порядок встановлює наслідки відмови від отримання повістки.
Так, у разі відмови від отримання повістки поліцейський, який входить складу групи оповіщення, проводить адміністративне затримання та доставлення громадянина до районного (міського) ТЦК на підставі статей 261 і 262 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
ВАМ ТРЕБА НАПИСАТИ ДВІ ЗАЯВИ:
1. ПРО ВЗЯТТЯ ВАС НА ВІЙСЬКОВИЙ ОБЛІК.
2. ПРО НАДАННЯ ВАМ ВІДСТРОЧКИ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ.
Юрист, м. Чернігів, 6 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю Вас, Олег!
Ви маєте право на відстрочку, якщо довідка ЄДЕБО зазначає про дотримання послідовності.
Чинний Закон України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" передбачає, що:
"...Призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також:
здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої̈ та вищої̈ освіти, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній у частині другій статті 10 Закону України “Про освіту”, а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури..."
Процедура оформлення відстрочки є доволі індивідуальною, тому тут важливий момент: чи маєте Ви актуальний військово-обліковий документ? Якщо так, дійсно можна спробувати оформляти відстрочки дистаційно. Якщо ні - без особистого походу до ТЦК буде складно.
ВАРІАНТ № 1 (ВИ МАЄТЕ АКТУАЛЬНИЙ ПАПЕРОВИЙ ВІЙСЬКОВО-ОБЛІКОВИЙ ДОКУМЕНТ).
За такого сценарію Вам потрібно:
1. Отримати довідку з ЄБЕДО із зазначенням "ТАК, не порушує" щодо послідовності здобуття освіти.
2. Готувати заяву про оформлення відстрочки, до якої додати ПРОСТІ копії паспорту, РНОКПП, військово-облікового документу, довідку ЄДЕБО та направити це все до ТЦК поштовим зв'язком (рекомендований лист з повідомлення про вручення з описом вкладення).
Відповідно до пункту 60 Порядку призову комісія зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади. На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом. Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв’язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення. У разі позитивного рішення військовозобов’язаному надається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою, визначеною у додатку 6. У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов’язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7.
Треба чекати відповіді та у разі негативної - оскаржувати її до суду у встановленому чинним законодавством порядку.
Особистим поданням заяви про відстрочку до ТЦК військовозобов`язаним вважається також направлення її засобами поштового зв’язку. Обов`язок «ОСОБИСТО повідомити» не означає «ОСОБИСТО ПРИБУТИ»! На це вказав у своєму рішенні від 5 серпня 2024 року Тернопільський окружний адміністративний суд.
ВАРІАНТ № 2 (ВИ НЕ МАЄТЕ АКТУАЛЬНОГО ВІЙСЬКОВО-ОБЛІКОВИЙ ДОКУМЕНТУ).
16 травня 2024 року Кабінетом Міністрів України було ухвалено постанову за № 560 "Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період", який передбачає, зокрема, перелік підтверджуючих документів для оформлення права на відстрочку по кожній підставі.
Вона передбачає такий порядок оформлення відстрочки від мобілізації:
"...58. За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих) *особисто* подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5 Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації.
60. Комісія зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади.
На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.
Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв’язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.
63. Військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки з заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби..."
Повний алгоритм для оформлення відстрочки у цій ситуації:
1. Отримуєте довідку з ЄБЕДО із зазначенням "ТАК, не порушує" щодо послідовності здобуття освіти.
2. Готуєте заяву про оформлення відстрочки, до якої додаєте ПРОСТІ копії паспорту, РНОКПП, військово-облікового документу, довідку ЄДЕБО та направляєте це все до ТЦК поштовим зв'язком (рекомендований лист з повідомлення про вручення з описом вкладення).
3. Реєструєтеся в електронній черзі до ТЦК та СП.
https://q.mod.gov.ua/registration-place
4. Готуєте повторно той же пакет документів, що і надісланий поштою, лише вже з нотаріальними копіями.
5. Йдете до ТЦК та в першу чергу намагаєтеся зареєструвати заяву про відстрочку. Якщо реєструєте - чудово, якщо направляють на ВЛК - йдете та проходите ВЛК.
6. Якщо після ВЛК направляють для реєстрації заяви про відстрочку - чудово, якщо вручають "бойову" - відмовляєте від отримання через незаконність дій працівників ТЦК та СП. Жодної юридичної відповідальності за це Ви не понесете.
7. В кінцевому результатів реєструєте заяву про відстрочку, чекаєте +- 2-3 тижні, забираєте довідку про відстрочку.
Ось такий сценарій. Звісно, він зазначений умовно, оскільки всі обставини справи та ситуації чоловіка загалом на сьогодні невідомо. Але я намагався дати універсальний алгоритм, який повинен Вам підійти.
При цьому ще задовго до війни, у 2020 році, я був знятий з обліку у військкоматі у зв'язку зі зміною місця проживання і після цього не ставав на облік (також не був більше ніде прописаний). З цієї інформації я розумію, що порушив 210 статтю КУпАП. У липні я оновив дані в застосунку Резерв+ і там зазначено статус "Потребує уточнення" / "Не перебуває на обліку".
Так, адже Ви повинні були стати на військовий облік до 18 червня 2024 року.
Політика влади в цьому питання однозначна. Звертаю увагу на постанову КМУ від 07.06.2024 № 675 "Про внесення змін до порядків, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 р. № 1487 і від 16 травня 2024 р. № 560".
Вона передбачає, що громадяни України, які були зняті з військового обліку у зв’язку з вибуттям за межі України на строк більше трьох місяців, зобов’язані протягом 30 днів з дня набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 р. № 563 “Про внесення змін до Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів” (Офіційний вісник України, 2024 р., № 49, ст. 2980) стати на військовий облік одним з таких способів:
прибуття особисто до територіального центру комплектування та соціальної підтримки;
шляхом подання заяви про взяття на військовий облік у довільній формі разом із відомостями, визначеними додатком 4 до Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, та копії першої сторінки паспорта громадянина України для виїзду за кордон до територіального центру комплектування та соціальної підтримки, Центрального управління або регіонального органу СБУ або відповідного підрозділу розвідувальних органів, яким такого громадянина України знято з військового обліку, через закордонну дипломатичну установу України.
Втім, Ви завжди можете аргументувати свій приїзд тим, що Ви плануєте стати на військовий облік до ТЦК, заради чого власне і приїхали. Затримувати на пункті перетину кордону Вас точно не будуть, але при дорозі додому силовики можуть вимагати Ваші документи. Ось що Вам важливо розуміти в цій ситуації.
Для того, аби особі вручити повістку, уповноважена особа має отримати її дані, зокрема із документу, що посвідчує особу (паспорт, водійське посвідчення, закордонний паспорт тощо).
При підході до громадянина України поліцейських разом з представниками ТЦК або самих працівників ТЦК права особи:
Ви маєте право знімати на відео посадових осіб органів державної влади та місцевого самоврядування під час виконання ними своїх посадових обов’язків. Таке право прямо не заборонено законом. Закон забороняє зйомку приватного життя особи без її згоди.
В обґрунтування вашого права на відеозйомку необхідно зазначити, що Ви проводите таку відеозйомку, так як вважаєте, що порушуються ваші конституційні права, адже Вас незаконно зупинили (якщо для зупинки немає законних підстав, про що буде зазначено нижче), а також Вам незаконно намагаються вручити повістку (якщо повістка незаповнена або заповнюється на місці під час вручення), або коли працівник поліції без вашої згоди передав чи намагається передати ваші персональні дані (паспортні дані) представникам ТЦК, або до вас намагаються застосувати силу чи погрози.
В такому разі, відповідно до пункту 5 частини 4 статті 21 Закону України «Про інформацію», а також відповідно до Рішення Конституційного суду України № 1-9/2012 від 20.01.2012 р. зйомка на мобільний телефон (що є збиранням інформації) протиправних дій, що здійснюється особою, яка обіймає посаду, пов’язану з виконанням функцій держави або органів місцевого самоврядування, їх посадових та службових осіб, допускаються без їх дозволу за умови, що зйомка спрямована на захист ваших конституційних прав, зокрема право на вільне пересування, гарантоване Ви повинні наполягати, що фіксуєте протиправні дії щодо себе та не знімаєте при цьому жодних військових об’єктів і не маєте наміру оприлюднювати своє відео, окрім як в якості матеріалу, що підтверджує незаконність дій щодо вас.
ДЛЯ ПОЧАТКУ ВИЗНАЧАЄМО ПОВНОВАЖЕННЯ ОСІБ НА ПЕРЕВІРКУ ДОКУМЕНТІВ.
Згідно з ч. 3 ст. 18 Закону України «Про Національну поліцію» звертаючись до вас, або у разі Вашого звернення до поліцейського, поліцейський зобов’язаний:
1.Назвати своє прізвище, посаду, службове звання;
2.Пред’явити своє посвідчення на вимогу та дати можливість ознайомитися із наявною там інформацією;
3.Поліцейський не зобов’язаний передавати особі своє посвідчення, а повинен тримати його у своїх руках.
У разі відмови пред’явити своє посвідчення, особа має право одразу зателефонувати на номер «102», викликавши наряд поліції або на номер «гарячої лінії» МВС – «1536».
Документи перевіряє поліцейський. У діяльності керується Законом України «Про національну поліцію України».
Стаття 32. Перевірка документів особи
1. Поліцейський має право вимагати в особи пред’явлення нею документів, що посвідчують особу, та/або документів, що підтверджують відповідне право особи, у спосіб, який дає можливість поліцейському прочитати та зафіксувати дані, що містяться в документах, у таких випадках (ЦЕ ВИКЛЮЧНІ ВИПАДКИ):
1) якщо особа володіє зовнішніми ознаками, схожими на зовнішні ознаки особи, яка перебуває в розшуку, або безвісно зниклої особи, або самовільно залишила місце для утримання військовополонених;
2) якщо існує достатньо підстав вважати, що особа вчинила або має намір вчинити правопорушення;
3) якщо особа перебуває на території чи об’єкті із спеціальним режимом або в місці здійснення спеціального поліцейського контролю;
4) якщо в особи є зброя, боєприпаси, наркотичні засоби та інші речі, обіг яких обмежений або заборонений, або для зберігання, використання чи перевезення яких потрібен дозвіл, якщо встановити такі права іншим чином неможливо;
5) якщо особа перебуває в місці вчинення правопорушення або дорожньо-транспортної пригоди, іншої надзвичайної події;
6) якщо зовнішні ознаки особи чи транспортного засобу або дії особи дають достатні підстави вважати, що особа причетна до вчинення правопорушення, транспортний засіб може бути знаряддям чи об’єктом вчинення правопорушення.
Це всі випадки, у яких працівники національної поліції мають право перевіряти документи. тому спочатку просимо назвати пункт частини першої статті 32 Закону України «Про Національну поліцію», на підставі якого вони хочуть перевірити документи. обов’язок довести дану підставу лежить на поліцейських.
Уявімо, що поліцейський все ж отримав Ваші документи. Ваші права?
по-перше, не передавати, а пред’являти документи (передавати документи в руки жодного обов’язку у громадянина немає);
по-друге, заявити поліцейському про те, що він проти передачі його персональних даних третій особі, зокрема працівнику ТЦК та СП. Право забороняти поліцейському чи іншим особам передавати свої персональні дані третім особам, в тому числі ТЦК, визначено Законом України «Про захист персональних даних» (статті 1, 8, 10, 14).
Таким чином, працівник Нацполіції обмежений у праві передати Ваші персональні дані працівнику ТЦК та СП. Якщо дане правило порушується, Ви маєте право викликати правоохоронні органи та реєструвати заяву про порушення права недоторканності житла за статтею 182 Кримінального кодексу України.
Підстави для перевірки документів тут:
Постанова Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2021 р. № 1456 «Про затвердження Порядку перевірки документів в осіб, огляду речей, транспортних засобів, багажу та вантажів, службових приміщень і житла громадян під час забезпечення заходів правового режиму воєнного стану».
2. У цьому Порядку терміни вживаються в такому значенні:
уповноважена особа - посадова особа, яка призначається наказом коменданта та якій надано повноваження щодо перевірки документів в осіб, огляду речей, транспортних засобів, багажу та вантажів, службових приміщень і житла громадян під час забезпечення заходів правового режиму воєнного стану;
4. Перевірка документів в осіб, огляд речей, транспортних засобів, багажу та вантажів, службових приміщень і житла громадян здійснюється лише після введення воєнного стану в межах території та у строки, зазначені в указі Президента України про введення воєнного стану, на підставі наказу військового командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення).
Зазначеним наказом призначається комендант, визначаються його завдання, повноваження із забезпечення єдиного управління визначеними силами та засобами Держспецтрансслужби, Національної гвардії, Держприкордонслужби, Національної поліції, СБУ, ДПС, ДМС, ДСНС, військових адміністрацій (у разі їх утворення) та координації їх дій під час здійснення заходів особливого режиму.
…
7. Уповноважена особа має право вимагати в особи пред’явлення нею документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи, у таких випадках ЦЕ ВИКЛЮЧНІ ВИПАДКИ:
якщо особа має зовнішні ознаки, схожі на ознаки особи, яка перебуває в розшуку, або безвісно зниклої особи;
якщо існує достатньо підстав вважати, що особа вчинила або має намір вчинити правопорушення;
якщо особа перебуває на території чи об’єкті із спеціальним режимом;
якщо в особи є зброя, боєприпаси, наркотичні засоби та інші речі, обіг яких обмежений або заборонений або для зберігання, використання чи перевезення яких потрібен дозвіл, якщо встановити такі права іншим чином не можливо;
якщо особа перебуває в місці вчинення кримінального, адміністративного правопорушення або дорожньо-транспортної пригоди, іншої надзвичайної події;
якщо зовнішні ознаки особи чи транспортного засобу або дії особи дають достатні підстави вважати, що особа причетна до вчинення правопорушення, транспортний засіб може бути знаряддям чи об’єктом вчинення правопорушення;
порушення особою відповідних заборон, введених на території, де запроваджено правовий режим воєнного стану.
!!! Таким чином, постановою № 1456 надано право на перевірку документів УПОВНОВАЖЕНІЙ ОСОБІ і визначено, що це посадова особа, яка призначається НАКАЗОМ КОМЕНДАНТА.
На Ваше прохання уповноважена особа повинна надати:
-службове посвідчення або інший документ, який підтверджує її приналежність до підрозділу, визначеному у наказі коменданта.
-копію наказу коменданта, яким визначено підрозділи, які мають право на перевірку документів.
-назвати підставу для перевірки документів.
Такої підстави, як «у нас війна» - НЕМАЄ. Стаття 19 Конституції України: правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Хто має право вручати повістки?
Відповідно до «Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1487 від 30.12.2022 та постанови Кабінету міністрів України від 23.02.2022 № 154 «Про затвердження Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки», здійснювати оповіщення військовозобов'язаних та резервістів шляхом вручення повісток мають право:
керівник Територіального центру комплектування та соціальної підтримки (надалі – «ТЦК»), що призначений наказом на таку посаду або особа (працівник ТЦК), яка на підставі наказу або розпорядження керівника ТЦК уповноважена на вручення повістки;
сільський, селищний, міський голова або особа, яка на підставі розпорядження голови уповноважена на вручення повісток;
керівник підприємства чи уповноважена керівником особа на підприємстві, в установі, організації, де працює військовозобов'язаний;
уповноважені особи у навчальному закладі, де військовозобов’язаний навчається.
Зазначені особи при врученні повістки повинні представитися, викласти суть свого звернення до вас та в обов’язковому порядку надати документальне підтвердження своїх повноважень. У випадку відсутності у таких осіб документального підтвердження їх повноважень та/або їх непред’явлення за вашим проханням, дії таких осіб є неправомірними.
Місце вручення повістки, її форма та дані, які вона має містити?
Чинним законодавством не визначено конкретні місця, де повинна вручатись повістка, тому вручення повісток в різних місцях (вулиця, торгові центри, блок-пости, тощо) за загальним правилом не заборонено законом. Але не допускається вручення повісток з незаповненими даними чи у непередбаченій законодавством формі.
Фактично можна сказати, що працівники ТЦК мають право вручати повістку у будь-якому громадську місці. Що таке громадське місце?
Закон України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення»
громадське місце - частина (частини) будь-якої будівлі, споруди, яка доступна чи відкрита для населення вільно або за запрошенням, або за плату, постійно, періодично або час від часу, у тому числі під’їзди будівель і споруд, а також підземні переходи, стадіони, паркінги.
Всі інші місця, які не є громадськими, фактично не можуть розглядатися потенційними місцями для вручення повісток працівниками ТЦК.
Заходити на приватну територію, а тим паче чинити там якісь протиправні дії, виводити силою – такого працівники ТЦК не мають права.
ЗАТРИМУВАТИ ОСОБУ МАЄ ПРАВО ЛИШЕ ПРАЦІВНИК ПАТРУЛЬНОЇ ПОЛІЦІЇ В ПОРЯДКУ СТАТТІ 261 КУПАП.
Стаття 261. Адміністративне затримання
Про адміністративне затримання складається протокол, в якому зазначаються: дата і місце його складення; посада, прізвище, ім’я та по батькові особи, яка склала протокол; відомості про особу затриманого; час і мотиви затримання. Протокол підписується посадовою особою, яка його склала, і затриманим. У разі відмовлення затриманого від підписання протоколу в ньому робиться запис про це.
Про місце перебування особи, затриманої за вчинення адміністративного правопорушення, негайно повідомляються її родичі, а на її прохання також власник відповідного підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган.
Органи (посадові особи), правомочні здійснювати адміністративне затримання, про кожний випадок адміністративного затримання осіб інформують у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги, крім випадків, якщо особа захищає себе особисто чи запросила захисника.
Повістка має бути вручена особисто адресату, і адресат повістки має особисто розписатися за її отримання. Тому повістки, які залишили у дверях квартири або опустили в поштову скриньку, чи вручені родичам, юридично вважаються не врученими.
Дані, які повинні бути заповнені в повістці:
Номер повістки;
ПІБ адресата;
Найменування ТЦК;
Дата та номер розпорядження ТЦК;
Дата, час, адреса ТЦК, куди необхідно прибути;
Перелік документів та речей, які необхідно мати при собі при прибутті до ТЦК;
Найменування посади керівника ТЦК, підпис, ПІБ та дата.
Зверніть увагу: повістка має бути підписана саме керівником ТЦК, а не будь-яким працівником ТЦК або головою сільської, селищної, міської ради (коли повістка вручається такими особами).
Незважаючи на зазначене вище, практика у переважній більшості випадків суттєво відрізняється від теоретичних аспектів з цього питання. Що маємо в реальності?
Працівники територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки разом з представниками силових структур (НГУ, НПУ) здійснюють перевірку документів громадян на підставі дії режиму воєнного стану, без конкретизації підстав для цього. Непоодинокі випадки такого ставлять під знак питання роль та місце нормативного регулювання суспільних відносин та змушують громадян України шукати захисту юристів, адвокатів, інших обізнаних фахівців, які здатні надати професійний захист прав і свобод людини та громадянина.
Що ж робити?
Насправді єдино правильного механізму та алгоритму дій у ситуації безпідставної зупинки для перевірки документів немає. Але, враховуючи непоодиноку практику, корисні поради можна звести до наступного:
1.Бути юридично обізнаним у нормативному регулюванні даного питання.
2.Викликати за можливості на місце події свого представника (юриста, адвоката).
3.Перевірити повноваження уповноважених осіб та працівників Національної поліції або інших силових структур щодо перевірки документів та з’ясувати підставу для такого.
4.Залишатись спокійним та впевненим
З повагою!