Задайте питання юристу

880 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Армія і мобілізація, 20 листопада 2024, питання №123053 340₴

Відстрочка догляд за мамою

Доброго вечора. У чоловіка мати з інвалідністю 2 групи, 76 років. Отримали висновок лкк, що потребує догляду. Батько помер, є сестра 52 роки не військовозобовязана. Чоловік і мати прописані за однією адресою (сестра по іншій адресі). Чи потрібно зараз 2 акти по догляду для оформлення відстрочки: той, що видає управління соцзахисту населення і додаток 8 до постанови 930? Чи один, бо один через управління соцзахисту а інший через ЦНАП. Виплат на догляд не буде, оскільки є офіційна заробітна плата у чоловіка.

Відповіді юристів (5)

    Дерій Владислав Олегович

    Вітаю Вас, пані Юлія!

    Ваш чоловік має 100% право на відстрочку. Йому необхідно додатково отримати довідку про компенсацію за догляд або Акт про встановлення факту здійснення догляду. Якщо він офіційно отримує зарплату, то у компенсації за догляд відмовлять.

    Чи перебуває чоловік на військовому обліку? Чи має військово-обліковий документ?

    Спочатку відправте заяву та документи про відстрочку рекомендованим листом з описом вкладеного. В першу чергу це буде доказом того, що чоловік бажає скористатись своїм правом на відстрочку, якщо при особистому візиті до ТЦК вони не будуть реєструвати заяву про відстрочку.

    Крім того, є теоретична можливість оформити відстрочку дистанційно, адже вже є достатньо судових рішень, де Cуд звертає увагу, що обов`язок «особисто подати», не є тотожним обов`язку «особисто прибути», при цьому ні Закон України «Про військовий обов`язок і військову службу», ні Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", ні Порядок № 560 не зобов`язують військовозобов`язаного особисто прибувати до територіального центру комплектування та соціальної підтримки для реалізації права на відстрочення від призову під час мобілізації з підстав, передбачених статтею 23 Закону № 3543-ХІІ.

    Таким чином, відсутність належним чином оформленого рішення про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації або мотивованої відмови у наданні відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на думку суду, свідчить про протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень.

    Тому, якщо чоловік подасть заяву про відстрочку укрпоштою існують такі варіанти розвитку подій:

    1. Йому нададуть відстрочку.

    2. Йому відмовлять у відстрочці

    3. Його заяву взагалі не розлянуть та не нададуть відповідь.

    В двох останніх випадках Ви можете оскаржити протиправну бездіяльність ТЦК в судовому порядку.

    При особистому візиті до ТЦК чоловік нехай готуєте 2 заяви про відстрочку та такі ж самі документи, що відправив поштою.

    Прибувши до ТЦК спочатку зареєструйте заяву про відстрочку. Для цього чоловік повинен вимагати, щоб на його екземплярі ТЦК проставили відмітку про те, що вони отримали від нього заяву: печатку/підпис та дату прийому. Він цей екземпляр маєте залишити в себе, як доказ подачі документів про відстрочку. Якщо заяву не реєструють – хвилюватись не потрібно, адже в чоловіка буде доказ подачі документів про відстрочку поштою і при неправомірних діях ТЦК можна відстоїти свої права у судовому порядку. Також можна подати скаргу на до обласного ТЦК та Міноборони.

    Згідно пункту 9 частини 1 статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”

    не підлягають призову під час мобілізації військовозобов'язані, які зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір’ю (батьком чи матір’ю дружини (чоловіка), якщо вона сама потребує постійного догляду за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я, померла (загинула), визнана зниклою безвісти або безвісно відсутньою, оголошена померлою, і батько чи мати дружини не має інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати за ними догляд), які за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я потребують постійного догляду.

    Згідно додатку 5 до Постанови КМУ № 560 для оформлення відстрочки за пунктом 9 статті 23 ЗУ "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" потрібно подати такі документи:
    • для особи, яка потребує постійного догляду, - довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією за формою, затвердженою МОЗ, або висновок лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я про потребу в постійному догляді за формою, затвердженою МОЗ;
    • для особи, яка зайнята постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір’ю, - документи, що підтверджують родинні зв’язки (свідоцтво про шлюб або свідоцтво про народження дитини, або свідоцтво про народження особи, яка здійснює постійний догляд)
    Отже, згідно додатку 5 для оформлення відстрочки чоловіку потрібно подати до ТЦК:

    1. Заяву про відстрочку (Додаток 4 до Постанови КМУ № 560)

    2. Довідку ЛКК матері

    3. Свідоцтво про народження чоловіка

    4. Додатково можна надати паспорт та РНОКПП матері

    5. Паспорт, РНОКПП та військово-обліковий документ чоловіка

    ПРОТЕ, згідно пункту 61 постанови КМУ 560

    Військовозобов’язані, які здійснюють постійний догляд за особами, зазначеними у пунктах 9 і 14 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, та не отримують компенсації (допомоги, надбавки) на догляд за ними, для розгляду питання надання їм відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації звертаються за встановленням факту здійснення постійного догляду із заявою у довільній формі на ім’я керівника виконавчого органу сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її утворення) ради, районної у м. Києві військової адміністрації за адресою задекларованого/ зареєстрованого місця проживання особи, зазначеної у пунктах 9 і 14 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, за якою здійснюється догляд. У заяві повинні бути зазначені такі відомості про військовозобов’язаного, який здійснює постійний догляд: прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), адреса задекларованого/зареєстрованого місця проживання, контактні дані, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті); відомості про особу, за якою здійснюється постійний догляд (прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), адреса зареєстрованого/задекларованого місця проживання, контактні дані, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті).

    Військовозобов’язані, які здійснюють постійний догляд за особами, зазначеними у пунктах 9 і 14 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, до заяви, зазначеної в абзаці першому цього пункту, додають документи, визначені у підпунктах 9 і 14 додатка 5 (крім акта про встановлення факту здійснення особою постійного догляду (додаток 8).

    Районні, міські держадміністрації (військові адміністрації), виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад для розгляду документів щодо встановлення факту здійснення військовозобов’язаним постійного догляду за особами, зазначеними у пунктах 9 і 14 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, утворюють постійно діючу комісію із встановлення факту здійснення особою постійного догляду.

    Комісія із встановлення факту здійснення особою постійного догляду здійснює розгляд заяви протягом десяти календарних днів з дати її подання.

    До складу комісії із встановлення факту здійснення особою постійного догляду можуть входити депутати місцевої ради, представники виконавчих органів місцевого самоврядування, громадських організацій загальною чисельністю не менше ніж п’ять осіб.

    Під час своєї роботи комісія із встановлення факту здійснення особою постійного догляду:

    • відвідує місце проживання особи, за якою здійснюється постійний догляд, зазначене у заяві військовозобов’язаного, для встановлення факту здійснення постійного догляду;
    • перевіряє відомості щодо наявності/відсутності інших осіб, які здійснюють постійний догляд за особою, зазначеною в заяві, зокрема інформацію щодо наявних прийнятих структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, міських держадміністрацій (військових адміністрацій), виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад рішень про надання соціальних послуг з догляду за особою, за якою здійснює догляд військовозобов’язаний, за її задекларованим/зареєстрованим місцем проживання.

    За результатами роботи комісія із встановлення факту здійснення особою постійного догляду складає та надає військовозобов’язаному акт про встановлення факту здійснення особою постійного догляду (додаток 8).

    ТОБТО, виникає ситуація, що згідно додатку 5 - чоловіку не потрібен Акт встановлення факту здійснення догляду, але у пункті 61 постанови КМУ 560 вказано, що доглядальник повинен мати довідку про компенсацію за догляд або Акт про встановлення факту здійснення догляду

    Тому зверніться до соцзахисту та спробуйте отримати Акт про встановлення факту здійснення догляду

    Якщо немає можливості оформити компесацію та Акт - чоловік повинен вимагати письмові відмови від соцзахисту і спробувати оформити відстрочку лише згідно додатку 5 постанови КМУ 560.

    Якщо йому відмовлять у відстрочці - дане рішення потрібно буде оскаржувати у судовому порядку.

    Чи є наявність невійськовозобов'язаної сестри підставою для відмови у оформлення відстрочки за пунктом 9?

    Ні, це не буде підставою для відмови у відстрочці.

    Згідно пункту 58-1 постанови КМУ 560. Військовозобов’язані, зайняті постійним доглядом за хворим батьком чи матір’ю дружини (чоловіка), у випадках, передбачених пунктом 9 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, зазначають у заяві, зазначеній у пункті 58 цього Порядку (додаток 4), про відсутність інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати постійний догляд за хворим батьком чи матір’ю дружини (чоловіка). Військовозобов’язані, зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір’ю, НЕ ЗАЗНАЧАЮТЬ У ЗАЯВІ, зазначеній у пункті 58 цього Порядку (додаток 4), інформацію про інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати постійний догляд.

    Відповідно до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період

    58. За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих) особисто подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5. Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації.

    59. Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації може оформлятися за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів на підставі даних, отриманих з інших державних реєстрів або баз даних, які підтверджують, що військовозобов’язаний має право на відстрочку з підстав, визначених статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.

    60. Комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів.

    Комісія зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади.

    На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.

    Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв’язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.

    У разі позитивного рішення військовозобов’язаному надається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою, визначеною у додатку 6.

    У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов’язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.

    До ухвалення комісією рішення військовозобов’язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.

    Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації надається на строк дії відповідних законних підстав, але не більш як на строк проведення мобілізації, встановлений Указом Президента України. У разі продовження строку проведення мобілізації перевірка підстав у військовозобов’язаного на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, крім підстав, зазначених у пункті 2 частини першої, пунктах 3, 4, 5 частини третьої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, здійснюється за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

    Для продовження строку дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язаний з виданням Указу Президента України про продовження строку проведення мобілізації подає (надсилає) на розгляд комісії заяву у паперовій або електронній формі, зокрема, у разі технічної реалізації засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста.

    У разі неможливості провести перевірку у військовозобов’язаного підстав для відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів територіальний центр комплектування та соціальної підтримки повідомляє про необхідність надання відповідних підтвердних документів.

    63. Військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки з заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби.

    У разі ухвалення комісією рішення про відмову у наданні відстрочки військовозобов’язаний, який підлягає призову на військову службу під час мобілізації, направляється на медичний огляд для визначення придатності до військової служби.

    Військовозобов’язані, у яких строк дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не завершився, на медичний огляд не направляються, крім випадків, коли військовозобов’язані приймаються на військову службу за контрактом.

    Отже, заява про відстрочку підлягає обов'язковій реєстрації та під час розгляду заяви про відстрочку чоловіка не мають права направляти на ВЛК

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас.

    Доброго вечора. У чоловіка мати з інвалідністю 2 групи, 76 років. Отримали висновок лкк, що потребує догляду. Батько помер, є сестра 52 роки не військовозобовязана. Чоловік і мати прописані за однією адресою (сестра по іншій адресі). Чи потрібно зараз 2 акти по догляду для оформлення відстрочки: той, що видає управління соцзахисту населення і додаток 8 до постанови 930? Чи один, бо один через управління соцзахисту а інший через ЦНАП. Виплат на догляд не буде, оскільки є офіційна заробітна плата у чоловіка.

    Якщо мати чоловіка потребує постійного догляду - він має право на відстрочку від мобілізації, навіть при умові наявності сестри.

    ЯКЩО ГОВОРИТИ БУКВАЛЬНО, ВЗАГАЛІ ЖОДНОГО АКТУ НЕ ПОТРІБНО.

    ВИ МАЄТЕ ПРАВО НА ВІДСТРОЧКУ, НЕЗАЛЕЖНО ВІД НАЯВНОСТІ СЕСТРИ. ЦЕ СТАЛО РЕАЛЬНИМ З 21 СЕРПНЯ 2024 РОКУ. ВІДТЕПЕР ВИМОГА ПРО ДОВЕДЕННЯ ФАКТУ ВІДСУТНОСТІ ІНШИХ ОСІБ СТОСУЄТЬСЯ ЛИШЕ ВИПАДКІВ ДОГЛЯДУ ЗА БАТЬКАМИ ДРУЖИНИ (ТЕСТЬ, ТЕЩА).

    ЗАКОН УКРАЇНИ

    Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію

    Стаття 23. Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації

    Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані:

    ...

    "...9) зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір’ю (батьком чи матір’ю дружини (чоловіка), якщо вона сама потребує постійного догляду за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я, померла (загинула), визнана зниклою безвісти або безвісно відсутньою, оголошена померлою, і батько чи мати дружини не має інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати за ними догляд), які за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я потребують постійного догляду...".

    Постанова КМУ № 560, яка визначає перелік документів по кожній підставі для відстрочки, для Вашої підстави визначає наступні документи:

    для особи, яка потребує постійного догляду, - довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією за формою, затвердженою МОЗ, або висновок лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я про потребу в постійному догляді за формою, затвердженою МОЗ;

    для особи, яка зайнята постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір’ю, - документи, що підтверджують родинні зв’язки (свідоцтво про шлюб або свідоцтво про народження дитини, або свідоцтво про народження особи, яка здійснює постійний догляд);

    Таким чином, юридично взагалі не варто подавати ні Акт по догляду, ні довідку про відсутність компенсації. АЛЕ ЦЕ ДОВОЛІ ПРОБЛЕМА НОРМА. Я про це говорив у своєму блозі: https://uristy.ua/ua/blogs/kabinet-ministriv-ukrai...

    Але для уникнення проблем та однозначного погодження відстрочки, рекомендував би все таки отримати Акт по догляду, який видає ОМС за місцем проживання чоловіка.

    Водночас мушу зазначити, що інколи трапляються прикрі ситуації, коли навіть члени комісії з надання відстрочок не в курсі про останні зміни. До прикладу, одна із останніх ситуацій, яку я супроводжую - чоловік здійснює постійний догляд за хворою матір'ю, отримує компенсацію та має Акт по догляду. У зв'язку із наявністю сестри йому відмовили у відстрочці по пункту 9. Ми одразу звернулися до членів комісії, де останні дійсно визнали свою провину. Наразі подаємо нову заяву про відстрочку та будемо отримувати вже позитивну відповідь.

    Тому загалом будьте готові до різних варіантів. ТЦК просто не вчитується в статтю Закону України "Про МПтаМ", вимога про доведення факту відсутності інших осіб стосується лише БАТЬКІВ ДРУЖИНИ.

    Якщо дадуть відмову, можете скористатися моїми порадами або одразу подавати позовну заяву до суду.

    З повагою!

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Юлія!

    Оскільки у чоловіка є невійськовозобов'язана сестра, то отримати відстрочку за пунктом 13 (утримання) статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" не вийде. Тож, варіант відстрочки у Вашому випадку - це пункт 9 (постійний догляд) вищезгаданої статті.

    1. Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані:

    «9) зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір’ю (батьком чи матір’ю дружини (чоловіка), якщо вона сама потребує постійного догляду за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я, померла (загинула), визнана зниклою безвісти або безвісно відсутньою, оголошена померлою, і батько чи мати дружини не має інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати за ними догляд), які за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я потребують постійного догляду».

    Відповідно до Постанови КМУ від 16.05.2024 року №560 «Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»:

    «Військовозобов’язані, зайняті постійним доглядом за хворим батьком чи матір’ю дружини (чоловіка), у випадках, передбачених пунктом 9 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, зазначають у заяві, зазначеній у пункті 58 цього Порядку (додаток 4), про відсутність інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати постійний догляд за хворим батьком чи матір’ю дружини (чоловіка). Військовозобов’язані, зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір’ю, не зазначають у заяві, зазначеній у пункті 58 цього Порядку (додаток 4), інформацію про інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати постійний догляд».

    Перелік документів, що подаються військовозобов’язаним для отримання відстрочки від призову на військову службу:

    «для особи, яка потребує постійного догляду, — довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією за формою, затвердженою МОЗ, або висновок лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я про потребу в постійному догляді за формою, затвердженою МОЗ;

    для особи, яка зайнята постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір’ю, — документи, що підтверджують родинні зв’язки (свідоцтво про шлюб або свідоцтво про народження дитини, або свідоцтво про народження особи, яка здійснює постійний догляд);

    для особи, яка зайнята постійним доглядом за батьком чи матір’ю дружини (чоловіка), — документи, що підтверджують родинні зв’язки (свідоцтво про шлюб та свідоцтво про народження дружини (чоловіка), документи, що підтверджують неможливість здійснення постійного догляду дружиною (чоловіком) або іншим працездатним членом сім’ї (висновок медико-соціальної експертної комісії чи лікарськоконсультативної комісії закладу охорони здоров’я про потребу іншого працездатного члена сім’ї в постійному догляді або свідоцтво про смерть такого члена сім’ї, або витяг з Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, або рішення суду про визнання безвісно відсутнім або рішення суду про оголошення його померлим), документи про отримання компенсації (допомоги, надбавки) на догляд або акт про встановлення факту здійснення особою постійного догляду (додаток 8).

    Оформлення акту встановлення факту здійснення догляду:

    Військовозобов’язані, які здійснюють постійний догляд за особами, зазначеними у пунктах 9 і 14 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, та не отримують компенсації (допомоги, надбавки) на догляд за ними, для розгляду питання надання їм відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації звертаються за встановленням факту здійснення постійного догляду із заявою у довільній формі на ім’я керівника виконавчого органу сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її утворення) ради, районної у м. Києві військової адміністрації за адресою задекларованого/ зареєстрованого місця проживання особи, зазначеної у пунктах 9 і 14 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, за якою здійснюється догляд.

    У заяві повинні бути зазначені такі відомості про військовозобов’язаного, який здійснює постійний догляд: прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), адреса задекларованого/зареєстрованого місця проживання, контактні дані, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті); відомості про особу, за якою здійснюється постійний догляд (прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), адреса зареєстрованого/задекларованого місця проживання, контактні дані, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті).

    Військовозобов’язані, які здійснюють постійний догляд за особами, зазначеними у пунктах 9 і 14 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, до заяви, зазначеної в абзаці першому цього пункту, додають документи, визначені у підпунктах 9 і 14 додатка 5 (крім акта про встановлення факту здійснення особою постійного догляду (додаток 8).

    Районні, міські держадміністрації (військові адміністрації), виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад для розгляду документів щодо встановлення факту здійснення військовозобов’язаним постійного догляду за особами, зазначеними у пунктах 9 і 14 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, утворюють постійно діючу комісію із встановлення факту здійснення особою постійного догляду. Комісія із встановлення факту здійснення особою постійного догляду здійснює розгляд заяви протягом десяти календарних днів з дати її подання.

    Під час своєї роботи комісія із встановлення факту здійснення особою постійного догляду:

    відвідує місце проживання особи, за якою здійснюється постійний догляд, зазначене у заяві військовозобов’язаного, для встановлення факту здійснення постійного догляду;

    перевіряє відомості щодо наявності/відсутності інших осіб, які здійснюють постійний догляд за особою, зазначеною в заяві, зокрема інформацію щодо наявних прийнятих структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, міських держадміністрацій (військових адміністрацій), виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад рішень про надання соціальних послуг з догляду за особою, за якою здійснює догляд військовозобов’язаний, за її задекларованим/зареєстрованим місцем проживання.

    За результатами роботи комісія із встановлення факту здійснення особою постійного догляду складає та надає військовозобов’язаному акт про встановлення факту здійснення особою постійного догляду (додаток 8).”

    Згідно із вищезгаданою Постановою КМУ порядок оформлення відстрочки наступний:

    58. За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих) особисто подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5. Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації.

    59. Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації може оформлятися за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів на підставі даних, отриманих з інших державних реєстрів або баз даних, які підтверджують, що військовозобов’язаний має право на відстрочку з підстав, визначених статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.

    60. Комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів. Комісія зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади.

    На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.

    Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв’язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.

    У разі позитивного рішення військовозобов’язаному надається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою, визначеною у додатку 6.

    У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов’язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.

    До ухвалення комісією рішення військовозобов’язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.

    Стосовно Ваших питань:

    Чи потрібно зараз 2 акти по догляду для оформлення відстрочки: той, що видає управління соцзахисту населення і додаток 8 до постанови 930? Чи один, бо один через управління соцзахисту а інший через ЦНАП. Виплат на догляд не буде, оскільки є офіційна заробітна плата у чоловіка.

    Взагалі Постановою КМУ №560 вже не передбачений акт встановлення факту здійснення постійного догляду (додаток 8) або ж компенсація за догляд на непрофесійній основі для військовозобов'язаних, які оформлюють відстрочку по догляду за одним із своїх батьків.

    ІДодаток 8 або довідка про компенсацію (на вибір) визначена у переліку документів, що подаються для оформлення відстрочки разом із заявою, тільки для військовозобов'язаних, які здійснюють догляд за одним із батьків дружини.

    Отже, відповідно до додатку 5 чоловік повинен надати до ТЦК документи, що підтверджують родинні зв’язки (свідоцтво про шлюб або свідоцтво про народження дитини, або свідоцтво про народження особи, яка здійснює постійний догляд) та документ, який підтверджує потребу одного з батьків у постійному догляді.

    Проте, деякі ТЦК, незважаючи на зміни у додатку 5 витребують додаток 8, мотивуючи дану вимогу тим, що інакше військовозобов'язаний не може підтвердити, що саме він здійснює постійний догляд за одним із батьків.

    Тому, раджу чоловіку все ж таки звернутись до виконавчого органу місцевої ради та подати заяву на отримання акту встановлення факту здійснення догляду (додаток 8). Далі може бути декілька варіантів розвитку подій:

    1. Чоловіку видадуть акт.

    2. Чоловіку відмовлять у видачі акту, оскільки останній не передбачений додатком 5для осіб, які здійснюють догляд за одним із своїх батьків. У такому разі чоловік може подати дану відмову разом з іншими документами на відстрочку. Якщо ТЦК оформить відстрочку - проблем немає, якщо відмовить з причини ненадання акту - прийдеться оскаржувати вже відмову ТЦК у суді.

    В іншому варіанті чоловік може оскаржити відмову виконавчого органу у видачі акту до адмінистративного суду. І вже після рішення суду подавати заяву на відстрочку.

    Тож, варіантів може бути декілька, проте, у будь якому випадку раджу обов'язково звернутись до виконавчого органу із заявою на отримання акту встановлення факту здійснення догляду.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Богун Сергій Павлович

    Доброго дня.

    Згідно пункту 9 частини 1 статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані:

    зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір’ю (батьком чи матір’ю дружини (чоловіка), якщо вона сама потребує постійного догляду за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я, померла (загинула), визнана зниклою безвісти або безвісно відсутньою, оголошена померлою, і батько чи мати дружини не має інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати за ними догляд), які за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я потребують постійного догляду.

    Конструкція даного пункту містить в собі два варіанта відстрочки для певних суб’єктів:

    1. особи зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір’ю (напр. син);

    2. особи зайняті постійним доглядом за хворим батьком чи матір’ю дружини (чоловіка) (напр. зять).

    В Вашому випадку це пункт 1.

    Як наслідок Вам жодних актів не потрібно.

    Подаєте виключно документи передбачені Порядком №569 (додаток №5).

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    Ваш чоловік має право оформити відстрочку від мобілізації, не зважаючи на наявність сестри.

    ДЛЯ ОТРИМАННЯ ВІДСТРОЧКИ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ ПО ДОГЛЯДУ (П.9 СТ.23 ЗАКОНУ ПРО МОБІЛІЗАЦІЮ) НЕОБХІДНО РІШЕННЯ ЛКК АБО МСЕК ПРО НЕОБХІДНІСТЬ ПОСТІЙНОГО ДОГЛЯДУ.

    ххх

    ОТРИМАННЯ ВІДСТРОЧКИ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ МОЖЛИВО ТІЛЬКИ ПІСЛЯ ОСОБИСТОГО ЗВЕРНЕННЯ ДО ТЦКСП.

    ПРИ НАДАННІ ЗАЯВИ НА ВІДСТРОЧКУ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ, ТЦКСП НЕ МАЄ ПРАВА ВАС МОБІЛІЗУВАТИ.

    11 квітня Верховна Рада ухвалила у другому читанні проєкт № 10449 Закону про мобілізацію та порядок проходження військової служби. Закон підписан Президентом та оприлюднен - він вступив в дію 18.05.24р.

    Закон УкраїниПро внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку

    8. У Законі України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” (Відомості Верховної Ради України, 2005 р., № 16, ст. 255 із наступними змінами):

    11) статтю 23 викласти в такій редакції:

    1. Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов'язані:

    9) зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір'ю (батьком чи матір'ю дружини (чоловіка), якщо вона сама потребує постійного догляду за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров'я, померла (загинула), визнана зниклою безвісти або безвісно відсутньою, оголошена померлою, і батько чи мати дружини не має інших працездатних членів сім'ї, які зобов'язані та можуть здійснювати за ними догляд), які за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров'я потребують постійного догляду;

    САМЕ ГОЛОВНЕ, ЩОБ У МАМИ БУЛА ДОВІДКА ЛКК АБО МСЕК ПРО НЕОБХІДНІСТЬ ПОСТІЙНОГО ДОГЛЯДУ.

    ххх

    ЗАТВЕРДЖЕНО

    постановою Кабінету Міністрів України

    від 16 травня 2024 р. № 560

    ПОРЯДОК

    проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період

    Надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації та її оформлення

    56. Відстрочка від призову на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період надається військовозобов’язаним з підстав, визначених статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.

    57. Для розгляду питань надання військовозобов’язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період при районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (відокремлених відділах) утворюються комісії...

    58. За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих) особисто подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5. Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації.

    60. Комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів.Комісія зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади.На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв’язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.У разі позитивного рішення військовозобов’язаному надається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою, визначеною у додатку 6.

    У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов’язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.До ухвалення комісією рішення військовозобов’язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.

    61. Військовозобов’язані, які здійснюють постійний догляд за особами, зазначеними у пунктах 9 і 14 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, та не отримують компенсації (допомоги, надбавки) на догляд за ними, для розгляду питання надання їм відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації звертаються за встановленням факту здійснення постійного догляду із заявою у довільній формі на ім’я керівника виконавчого органу сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її утворення) ради, районної у м. Києві військової адміністрації за адресою задекларованого/ зареєстрованого місця проживання особи, зазначеної у пунктах 9 і 14 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, за якою здійснюється догляд. У заяві повинні бути зазначені такі відомості про військовозобов’язаного, який здійснює постійний догляд: прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), адреса задекларованого/зареєстрованого місця проживання, контактні дані, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті); відомості про особу, за якою здійснюється постійний догляд (прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), адреса зареєстрованого/задекларованого місця проживання, контактні дані, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті).

    Військовозобов’язані, які здійснюють постійний догляд за особами, зазначеними у пунктах 9 і 14 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, до заяви, зазначеної в абзаці першому цього пункту, додають документи, визначені у підпунктах 9 і 14 додатка 5 (крім акта про встановлення факту здійснення особою постійного догляду (додаток 8).

    Районні, міські держадміністрації (військові адміністрації), виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад для розгляду документів щодо встановлення факту здійснення військовозобов’язаним постійного догляду за особами, зазначеними у пунктах 9 і 14 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, утворюють постійно діючу комісію із встановлення факту здійснення особою постійного догляду.

    Комісія із встановлення факту здійснення особою постійного догляду здійснює розгляд заяви протягом десяти календарних днів з дати її подання.

    До складу комісії із встановлення факту здійснення особою постійного догляду можуть входити депутати місцевої ради, представники виконавчих органів місцевого самоврядування, громадських організацій загальною чисельністю не менше ніж п’ять осіб.

    Під час своєї роботи комісія із встановлення факту здійснення особою постійного догляду:

    відвідує місце проживання особи, за якою здійснюється постійний догляд, зазначене у заяві військовозобов’язаного, для встановлення факту здійснення постійного догляду;

    перевіряє відомості щодо наявності/відсутності інших осіб, які здійснюють постійний догляд за особою, зазначеною в заяві, зокрема інформацію щодо наявних прийнятих структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, міських держадміністрацій (військових адміністрацій), виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад рішень про надання соціальних послуг з догляду за особою, за якою здійснює догляд військовозобов’язаний, за її задекларованим/зареєстрованим місцем проживання.

    За результатами роботи комісія із встановлення факту здійснення особою постійного догляду складає та надає військовозобов’язаному акт про встановлення факту здійснення особою постійного догляду (додаток 8).

    {Пункт 61 в редакції Постанови КМ № 930 від 16.08.2024}

    63. Військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки з заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби.

    ДОДАТОК 5:

    9) зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір’ю...:

    • для особи, яка потребує постійного догляду, - довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією за формою, затвердженою МОЗ, або висновок лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я про потребу в постійному догляді за формою, затвердженою МОЗ;
    • для особи, яка зайнята постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір’ю, - документи, що підтверджують родинні зв’язки (свідоцтво про шлюб або свідоцтво про народження дитини, або свідоцтво про народження особи, яка здійснює постійний догляд);

    ДЛЯ ВСТАНОВЛЕННЯ ФАКТУ ЗДІЙСНЕННЯ ДОГЛЯДУ НЕОБХІДНО ЗВЕРНУТИСЯ ДО МІСЦЕВИХ ОРГАНІВ ВЛАДИ.

    ОСЬ ОСТАННІ ВИМОГИ ДЛЯ ОФОРМЛЕННЯ ВІДСТРОЧКИ ПО П.9:

    https://elitexpert.ua/news/poryadok-nadannya-vidst...

    НЕ ЗАЙВИМ БУДЕ ОФОРМЛЕННЯ СТАТУСУ ПОМІЧНИКА ДІЄЗДАТНОЇ ОСОБИ - ЦЕЙ СТАТУС ВКАЗАНИЙ В НАКАЗІ Міністерства праці та соціальної політики України від 26 травня 1999 року N 34/166/131/88 "Правила опіки та піклування").

    ВАША МАМА ПОВИННА ЗВЕРНУТИСЯ В ОРГАН ОПІКИ ТА ПРОСИТИ ПРИЗНАЧИТИ ВАС ПІКЛУВАЛЬНИКОМ

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0387-99#Text

    "Про затвердження Правил опіки та піклування"

    2.3. Над повнолітніми дієздатними особами, які за станом здоров'я не можуть самостійно захищати свої права і виконувати свої обов'язки, піклувальник може бути призначений лише на їх прохання.

    2.4. Опіка (піклування) встановлюється за місцем проживання особи, яка підлягає опіці (піклуванню), або за місцем проживання опікуна (піклувальника).


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України