Почніть консультацію з юристом онлайн
Задайте питання юристу
897 юристів готові відповісти зараз
Відповідь за ~15 хвилин
Я ФОП на 3-й групі (здаю в оренду власне нежитлове приміщення) в м.Суми. У мене є нежитлове вбудовано-прибудоване приміщення за яким я сплачую земельний податок. Прочитав в інтернеті, що ФОП 3-ої групи звільняються від подачи декларації на землю за 2025 рік для сплати земельного податку. Хотілося б почути думку фахівця, чи дійсно це так? Можливо є якісь пільги для м.Суми, бо тут прифронтова зона.
Дякую
https://7eminar.ua/news/3248-podatkova-deklaraciya-z-plati-zemlyu-poryadok-podannya-i-zapovnennya
Схожі питання
Кодекси Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНове у блогах Юристи.UA
Відповіді юристів (24)
Юрист, м. Київ, 9 років досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня. Раджу зателефонувати на гарячу лінію податкової служби України.
https://tax.gov.ua/others/kontakti/perelik-garyach...
Оподаткування під час воєнного стану17 березня 2022 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» № 2120-IX. Цим Законом було внесено певні зміни щодо питань оподаткування землі, зокрема до пп. 69.14 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ.
Так, встановлено, що на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний стан, НЕ нараховується та НЕ сплачується плата за землю (земельний податок; орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за:
Вказане положення Закону №2120 розповсюджується на:
Слід звернути увагу, що Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України, але 6 грудня 2022 року КМУ ухвалив Постанову № 1364 , якою встановив, що перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією (далі – Перелік), затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за погодженням (далі – Мінінтеграції) з Міністерством оборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій. Перелік передбачає дві градації ведення бойових дій на території: активні та можливі.
Так, наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» затверджено відповідний Перелік громад, що розташовані в районах проведення бойових дій або які є тимчасово окупованими. Звертаємо увагу, що зазначений перелік НЕ є фіксованим документом він регулярно актуалізується, з урахуванням воєнної ситуації, що відбувається в країні.
Юрист, м. Дніпро, 25 років досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня.
Згідно п.69.14 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
За період з 1 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року - в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Починаючи з 1 січня 2023 року, за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, які включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) не нараховується та не сплачується за період з першого числа місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації, до останнього числа місяця, в якому було завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території.
Дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації визначаються відповідно до даних Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.
Адвокат, м. Чернігів, 6 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю Вас.
Я ФОП на 3-й групі (здаю в оренду власне нежитлове приміщення) в м.Суми. У мене є нежитлове вбудовано-прибудоване приміщення за яким я сплачую земельний податок. Прочитав в інтернеті, що ФОП 3-ої групи звільняються від подачи декларації на землю за 2025 рік для сплати земельного податку. Хотілося б почути думку фахівця, чи дійсно це так? Можливо є якісь пільги для м.Суми, бо тут прифронтова зона.
Питання дискусійне, адже у наведеній Вами статті мова йде про наступне:
"...Згідно з п.п. 297.1.4 ПКУ платники єдиного податку (далі – ЄП) першої – третьої груп звільняються від сплати земельного податку за земельні ділянки, що використовуються ними для провадження господарської діяльності.
При цьому для таких платників вид земельної ділянки не має значення – головне, щоб вона використовувалася в господарській діяльності, а не була, наприклад, передана в оренду (за передані в оренду землі вони мають сплачувати земельний податок)...".
Якщо земельна ділянка не передбачена договором як об'єкт оренди, логічно, що Ви звільняєтеся від сплати такого податку. Водночас рекомендував би Вам отримати додаткове роз'яснення у працівників Державної податкової служби за номером 0800 501 007. Інший варіант - звернутися до податкової очно за місцем проживання.
З повагою!
Добрий день Вячеслав Володимирови,
Хотілося б ще підійти до цього питання але з іншого боку. А саме, а чи повинен я платити податок на землю, якщо у мене взагалі немає ніякого договору оренди на землю, а також я не є власником цієї землі на якій стоять мої нежитлові вбудовано- прибудовані до житлового пʼятиповерхового будинку приміщення, а єдиним документом на базі якого робиться розрахунок зем. податку податковою є довідка з БТІ про долю площі моїх приміщень від загальної площі всього будинку?Відповідно, ані кадастрового номера земельної ділянки, ані будь яких документів підтверджуючих моє право на користування цією землею у мене також немає і це саме тому, що цю землю начебто фізично не можливо відокремити в натурі бо моє приміщення вбудовано- прибудоване. Дякую, та чекаю на Вашу фахову відповідь.
Адвокат, м. Чернігів, 6 років досвіду
Спілкуватися у чатіЮридично, якщо Ви не є ні власником, ні користувачем земельної ділянки, звісно Ви не повинні сплачувати за це земельний податок.
Земельний податок сплачують власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та постійні землекористувачі - фізичні особи. Відповідно, якщо жодного правовстановлюючого документу, жодного договору оренди тощо Ви не маєте, на мій погляд, не повинні сплачувати даний податок.
Органами місцевого самоврядування самостійно встановлюють ставки плати за землю та щодо земельного податку, відповідній території. Відповідні рішення є доступними на сайті територіальних громад. Рекомендував би додатково отримати консультацію у фахівців ОМС.
З повагою!
Адвокат, м. Чернігів, 6 років досвіду
Спілкуватися у чатіЮридично, якщо Ви не є ні власником, ні користувачем земельної ділянки, звісно Ви не повинні сплачувати за це земельний податок.
Земельний податок сплачують власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та постійні землекористувачі - фізичні особи. Відповідно, якщо жодного правовстановлюючого документу, жодного договору оренди тощо Ви не маєте, на мій погляд, не повинні сплачувати даний податок.
Органами місцевого самоврядування самостійно встановлюють ставки плати за землю та щодо земельного податку, відповідній території. Відповідні рішення є доступними на сайті територіальних громад. Рекомендував би додатково отримати консультацію у фахівців ОМС.
З повагою!
Адвокат, м. Миколаїв, 33 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, Михайло!
Саме у контексті наведеної Вами статті до Вас не можливо застосувати дану пільгу, оскільки Ви не використовуєте земельну ділянку для провадження господарської діяльності, а здаєте останню в оренду.
Земельний податок – це обов’язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (пп. 14.1.72 ПКУ).
Підпунктом 14.1.73 ПКУ визначено, що землекористувачі – це юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), які користуються земельними ділянками державної та комунальної власності:
Орендна плата для цілей розділу XII ПКУ – це обов’язковий платіж за користування земельною ділянкою державної або комунальної власності на умовах оренди (пп. 14.1.136 ПКУ).
Згідно зі ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним.
Власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою (абзац перший п. 287.1 ПКУ).
Пунктом 286.1 ПКУ передбачено, що підставою для нарахування земельного податку є:
Статтею 1 Закону України від 06.10.1998 №161-XIV «Про оренду землі» визначено, що оренда землі – це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (абзац перший п. 288.1 ПКУ).
Податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285 – 287 ПКУ (п. 288.7 ПКУ).
Пунктом 286.2 ПКУ визначено, що платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму плати за землю щороку станом на 01 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають до відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому ст. 46 ПКУ, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов’язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, а надалі такий витяг подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки, у тому числі право на яку фізична особа має як власник земельної частки (паю), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному ст. 42 ПКУ, до 01 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному ст. 58 ПКУ, разом із детальним розрахунком суми податку, який, зокрема, але не виключно, має містити кадастровий номер та площу земельної ділянки, розмір ставки податку та розмір пільги зі сплати податку (абзац перший п. 286.5 ПКУ).
Нарахування фізичним особам сум земельного податку з підстав, визначених підпунктами «в», «г», «д» п. 286.1 ПКУ, проводиться контролюючими органами виключно у разі надання зазначених даних такими фізичними особами (абзац другий п. 286.5 ПКУ).
Враховуючи вищевикладене, якщо право власності на земельну ділянку, право постійного користування та / або право оренди земельної ділянки (земельних ділянок) оформлено на фізичну особу-підприємця, то така особа подає до контролюючого органу за місцем знаходження земельної ділянки податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та / або орендна плата).
У разі якщо право власності на земельну ділянку, право постійного користування та / або право оренди земельної ділянки оформлено на фізичну особу, то нарахування плати за землю (земельного податку та / або орендної плати) здійснює контролюючий орган (за місцем знаходження земельної ділянки у тому числі право на яку фізична особа має як власник земельної частки (паю)), який надсилає фізичній особі податкове повідомлення-рішення разом із детальним розрахунком суми податку.
Так, встановлено, що на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний стан, НЕ нараховується та НЕ сплачується плата за землю (земельний податок; орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за:
Вказане положення Закону №2120 розповсюджується на:
Слід звернути увагу, що Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України, але 6 грудня 2022 року КМУ ухвалив Постанову № 1364 , якою встановив, що перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією (далі – Перелік), затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за погодженням (далі – Мінінтеграції) з Міністерством оборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій. Перелік передбачає дві градації ведення бойових дій на території: активні та можливі.
З повагою, адвокат Айвазян.
Адвокат, м. Київ, 25 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю!
У ВАС ПІЛЬГА З БЕРЕЗНЯ 2024 РОКУ.
ЗАТВЕРДЖЕНОНаказ Міністерстваз питань реінтеграціїтимчасово окупованихтериторій України22 грудня 2022 року № 309
ПЕРЕЛІКтериторій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1668-22#n15
м. Суми Сумської міської територіальної громади з 06.03.2024 Р.
---
ЗАКОН УКРАЇНИ
Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2120-20#Text
I. Внести до Податкового кодексу України (Відомості Верховної Ради України, 2011 р., №№ 13-17, ст. 112) такі зміни:
11. У розділі XX "Перехідні положення":
доповнити підпунктами 69.12-69.21 такого змісту:
69.14. Тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.
Добрий день,
Дуже дякую за відповідь. Питання, ще є відкритим. В податковій кажуть, що існують "Території можливих бойових дій", і "Території активних бойових дій". І я бачу дві інтерпритаціі пункту 69.14. Підкажіть будь ласка, чому цей пункт написан по різному і який має більшу вагу? Дяжу дякую.
Адвокат, м. Київ, 25 років досвіду
Спілкуватися у чатіВас ПОДАТКОВА вводить в оману - в п.69.14 такого роз'яснення немає
"69.14. Тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії..."
Є Наказ 309 МІНІСТЕРСТВА З ПИТАНЬ РЕІНТЕГРАЦІЇ ТИМЧАСОВО ОКУПОВАНИХ ТЕРИТОРІЙ УКРАЇНИ
ПЕРЕЛІК
територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1668-22#n15
м. Суми Сумської міської територіальної громади з 06.03.2024 Р.
В ЦЬОМУ НАКАЗІ М.СУМИ ДІЙСНО ВІДНОСИТЬСЯ ДО ТЕРИТОРІЙ МОЖЛИВИХ БОЙОВИХ ДІЙ, АЛЕ ЛИШАЄТЬСЯ В ПЕРЕЛІКУ ТЕРИТОРІЙ БОЙОВИХ ДІЙ.
Дуже дякую за відповідь. В цьому переліку https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1668-22#n15 зазаначені 2 категорії: "Території можливих бойових дій", і "Території активних бойових дій".
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2120-20#Text за цим посиланням можно побачити, що в пункті 69.14 не має роздалення на можливі і активні.
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#n256 а за цим посиланням вже зазанчається саме "активних бойових" дій. в пункті 69.14.
Тому виникає питяння, який з цих документів має більшу вагу і на який треба і можно спиратися? Дякую.
Адвокат, м. Київ, 25 років досвіду
Спілкуватися у чатіНАЖАЛЬ, Я НЕ ПРАВИЙ - ПОДАТКОВА ПРАВА.
Темпоральна (часова) колізія — це колізія, що виникає внаслідок видання в різний час з того самого питання принаймні двох норм права. Загальним колізійним темпоральним принципом, що використовується для подолання таких колізій, є правило, згідно з яким наступний закон з того ж питання скасовує дію попередніх.
Дякую за відповыдь.
Чи правильно я розумію, що були зміни в Законі Україи Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю 3050- IX від 01.01.2024 ?
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3050-20#n105
Тому зараз в 69.14 все ж таки використовується термін "активні бойові дії" ? Дякую за роз'яснення.
Адвокат, м. Київ, 25 років досвіду
Спілкуватися у чатіЯ НЕ ПРАВИЙ.
Темпоральна (часова) колізія — це колізія, що виникає внаслідок видання в різний час з того самого питання принаймні двох норм права. Загальним колізійним темпоральним принципом, що використовується для подолання таких колізій, є правило, згідно з яким наступний закон з того ж питання скасовує дію попередніх.
Адвокат, м. Київ, 25 років досвіду
Спілкуватися у чатіЯ НЕ ПРАВИЙ.
Темпоральна (часова) колізія — це колізія, що виникає внаслідок видання в різний час з того самого питання принаймні двох норм права. Загальним колізійним темпоральним принципом, що використовується для подолання таких колізій, є правило, згідно з яким наступний закон з того ж питання скасовує дію попередніх.
Юрист, м. Харків, 16 років досвіду
Спілкуватися у чатіДОБРОГО ДНЯ, пане МИХАЙЛО! ФОП – платники єдиного податку 1-3 груп, які використовують земельні ділянки для ведення господарської діяльності (крім надання в оренду чи інше право користування), звільнені від сплати податку та подання декларації. Тобто якщо Ви здаєте в оренду - то податкова може вважати, що декларацію треба подавати.
Водночас треба уточнити питання щодо території, адже дійсно є пільги. Проте, треба розуміти чи Ваша земельна ділянка знаходиться на фактично прифронтовій зоні, чи це визнано Україною в наказі Мінреінтеграції, що регулює це питання.
Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України 22 грудня 2022 року № 309 (в редакції від 27.12.2024 р.),
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1668-22#TextЗемля, що належить сдинникам орендодавцям, завжди стояла "кісткою в горлі" у податківців. На жаль, прямого звільнення від земельного податку саме цієї категорії платників у ПКУ не було. Тож фіскали частіше заперечували можливість такого звільнення, ніж погоджувалися із ним. А якщо й погоджувалися, то висували низку додаткових умов, аби максимально звузити коло претендентів на нього. Урешті-решт законодавець теж став на фіскальну позицію: з 1 липня 2020 року единники-орендодавці землі/нерухомості сплачуватимуть земподаток на загальних підставах. Що це означатиме на практиці?
Це все стосується нової редакції підпункту 4 пункту 297.1 Податкового кодексу України, яка запрацювала з 01.07.2020 р. З цієї дати обов"язок нараховувати, сплачувати та подавати податкову звітність із земельного податку буде покладено на платників Єдиного податку 1 - 3 груп.
https://buh.ligazakon.net/news/209011_dps-nazvala-...
Плата за землю — це обов’язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України).Земельний податок — це обов’язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (пп. 14.1.72 п. 14.1 ст. 14 ПК України).Платниками плати за землю є (п. 269.1 ст. 269 ПК України):Не всі платники повинні самостійно визначати суму плати за землю через складання та подання декларації.
Згідно з п. 286.2 ст. 286 ПК України фізособи цю декларацію подавати не повинні, їм суму земельного податку розраховує ДПС і надсилає відповідне податкове повідомлення-рішення (п. 286.5 ст. 286 ПК України).Але від ФОПів, попри те що вони є фізособами, податківці вимагають подання декларації...ДПСУ в ЗІР (категорія консультації 111.05) каже: якщо право власності на земельну ділянку, право постійного користування та/або право оренди земельної ділянки (земельних ділянок) оформлено на ФОПа, то він має подавати декларацію з плати за землю.ЗАБІЖУ НАПЕРЕД - є виключення з цього. А саме ФОП на єдиному податку, які не здають землю в оренду, а використовують її для власної підприємницької діяльності. Про це далі.Утім, з дати припинення підприємницької діяльності цей обов’язок припиняється.Так, у ЗІР зазначається: якщо право власності або договір оренди оформлено на фізособу-підприємця, то після внесення до ЄДР запису про держреєстрацію припинення її підприємницької діяльності податкову декларацію з плати за землю така фізособа на наступний рік до контролюючого органу не подає.Проте на підставі цього податківці роблять ще два висновки, на які колишнім ФОПам треба звернути увагу:їм треба переоформити договір оренди, якщо він був укладений на ФОПа, адже їхня підприємницька діяльність закінчилася. Договір має бути оформлено на фізособу;для землевласників суму земельного податку за рік, за який вони вже не подаватимуть декларацію, обчислять самі податківці.Строки подання декларації Декларацію на 2025 рік подають у строк не пізніше ніж 20.02.2025 р. (п. 286.2 ст. 286 ПК України). Хоча замість річної декларації платник має право подавати декларацію щомісяця протягом 20 календарних днів місяця, наступного за звітним (п. 286.3 ст. 286 ПК України).Платники Єдиного податку
Відповідно до пп. 4 п. 297.1 ст. 297 ПК України платники єдиного податку звільняються від обов’язку нарахування, сплати та подання податкової звітності з земельного податку за земельні ділянки, що використовуються:платниками ЄП першої — третьої груп для провадження госпдіяльності (крім діяльності з надання земельних ділянок та/або нерухомого майна, розташованого на таких земельних ділянках, в оренду (найм), позичку, на іншому праві користування) та платниками ЄП четвертої групи для ведення сільськогосподарського товаровиробництва.Тож платники ЄП, які відповідають наведеним вимогам, декларацію з плати за землю не складають і не подають. Але стосується це лише податку на землю. І не стосується орендної плати за землю. Перелік таких ділянок наведено у ст. 283 ПК України.Об’єктом оподаткування земельним податком є земельна ділянка (пп. 270.1.1 п. 270.1 ст. 270 ПКУ). Якщо земельна ділянка відповідно до ст. 283 ПКУ оподаткуванню не підлягає, тобто не є об’єктом оподаткування, то у власників та користувачів таких земельних ділянок обов’язку зі складання та подання податкової звітності щодо податкових зобов’язань із земельного податку не виникає. Подають податкову декларацію з плати за землю за формою, затвердженою Наказом №560.Електронний ідентифікатор декларації:- для юросіб — J0602008;
- для фізосіб (ФОП) — F0602008.
Причому щодо власних земельних ділянок подають одну декларацію, а щодо орендованих (у частині ділянок державної та/чи комунальної власності) — іншу. Тож якщо підприємство має як власні, так і орендовані земельні ділянки, треба подавати дві декларації.Досить складним є питання визначення статусу фізичної особи — підприємця як суб’єкта права власності. Фізична особа здійснює своє право на підприємницьку діяльність за умови її державної реєстрації в порядку, встановленому законом (частина друга ст. 50 ЦК України).
Фізична особа, яка бажає реалізувати своє конституційне право на підприємницьку діяльність, після проходження відповідних реєстраційних та інших передбачених законодавством процедур, за жодної умови не втрачає і не змінює свого статусу фізичної особи, якого вона набула з моменту народження, а лише набуває до нього нової ознаки — підприємця. При цьому правовий статус ФОП сам по собі не впливає на будь-які правомочності фізичної особи, зумовлені її цивільною право- і дієздатністю, та не обмежує їх.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 13.02.2019 р. у справі № 910/8729/18 також зазначала, що: «у разі припинення підприємницької діяльності ФОП (із внесенням до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань запису про державну реєстрацію такого припинення) її зобов’язання (господарські зобов’язання) за укладеними договорами не припиняються, а продовжують існувати, оскільки вона як фізична особа не перестає існувати та відповідає за своїми зобов’язаннями, пов’язаними з підприємницькою діяльністю, усім своїм майном». Тобто ВП ВС погодилась, що статус фізичної особи — підприємця тимчасовий на відміну від статусу суб’єкта права власності.
Верховний Суд України у постанові від 09.08.2017 р. у справі № 3-3947к06 зазначив: «однією з особливостей підстав припинення зобов’язань для ФОП є те, що у випадку припинення суб’єкта підприємницької діяльності — фізичної особи (виключення з реєстру суб’єктів підприємницької діяльності) її зобов’язання за укладеними договорами не припиняються, а залишаються за нею як фізичною особою, оскільки фізична особа не перестає існувати. ФОП відповідає за своїми зобов’язаннями, пов’язаними з підприємницькою діяльністю, усім своїм майном».
Отже, з точки зору судової влади майно фізичної особи належить фізичній особі і не поділяється на майно, що належить фізичній особі, і майно, що належить їй як ФОП. Фізична особа — підприємець взагалі не є суб’єктом права власності. Визнати фізичну особу — підприємця суб’єктом права власності — усе одно, що визнати таким суб’єктом лікаря, військового чи поліцейського. Право власності фізичної особи не може залежати від того, яку діяльність така особа здійснює.
ДФС України у своєму листі від 08.09.2015 р. № 8523/В/99-99-17-02-02-14 зазначила, що учасниками цивільних відносин та суб’єктами права власності є фізичні особи (частина перша ст. 2 та частина перша ст. 318 ЦКУ). Проте ЦКУ окремо не визначає такий суб’єкт права власності як фізична особа — підприємець, набуття такого статусу дає змогу лише здійснювати господарську діяльність.
Незалежно від того, який статус надалі фізична особа обере для себе, у тому числі у разі прийняття рішення про здійснення будь-якої діяльності, включаючи підприємницьку, суб’єктом права власності виступає саме фізична особа, а не підприємець.
Не передбачено і законодавчих підстав вважати майно, що знаходиться у приватній власності фізичної особи, основними засобами суб’єкта господарювання, якщо такий громадянин зареєструється підприємцем. Використання власного майна для здійснення, зокрема, підприємницької діяльності, є одним із напрямів розпорядження майном фізичної особи.
Корінь проблеми полягає в тому, що ФОП не має відокремленого майна, при державній реєстрації ФОП не виникає окремої квазіособи, але ФОП відповідає за своїми зобов’язаннями всім своїм майном, яке належить їй не як ФОП, а як фізичній особі (частина перша ст. 52 ЦКУ, частина друга ст. 128 ГКУ).
У зв’язку з цим все майно ФОП є майном її ж як звичайної фізособи, і навпаки: все майно фізособи є майном її як ФОП і може використовуватися в підприємницькій діяльності.
Тобто земельний податок (окрім здачі землі в оренду) сплачує фізична особа, а не ФОП. Декларацію при цьому подавати не треба. Податкова щороку нараховує податок на землю, надсилаючи відповідне повідомлення-рішення, яке доступне також у електронному кабінеті платника податків. https://cabinet.tax.gov.ua/
З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин
Адвокат, м. Київ, 25 років досвіду
Спілкуватися у чатіПОРАДА!
ОТРИМАЙТЕ ІНДИВІДУАЛЬНУ ПОДАТКОВУ КОНСУЛЬТАЦІЮ:
https://taxer.ua/uk/kb/otrymannya-konsultatsiyi-vi...
ФОП мають право на отримання індивідуальних консультацій від податкової з питань застосування норм податкового законодавства. Для цього ФОПу потрібно подати до своєї податкової запит:
Юрист, м. Полтава, 4 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня!
Ви як ФОП повинні подавати декларацію та сплачувати земельний податок. Декларацію не подають:
Також від сплати земельного податку звільняються:
У зв'язку із дією воєнного стану є перелік територій, які тимчасово окуповані або на яких ведуться бойові дії https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1668-22#Text, і земельні ділянки в межах цих територій можуть бути визнаними як забруднені вибухонебезпечними предметами й у зв'язку з цим не треба платити земельний податок. Проте для цього є певна процедура. Рішення про визнання земельної ділянки забрудненою вибухонебезпечними предметами приймає орган місцевого самоврядування або військова адміністрація за заявою платника податку. За цей час можна буде не платити земельний податок і до моменту поки землю знову не буде визнано придатною до використання.
Крім того, земельні ділянки можуть бути визнані органами місцевого самоврядування або військовими адміністраціями такими, що вони непридатні до використання у зв'язку із потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами. Платник податку на землю може подати до податкової рішення, за яким місцева влада визнала конкретно його земельну ділянку непридатною до використання у зв'язку із потенційною загрозою її забруднення, і він має право не платити земельний податок з першого числа місяця коли було прийнято рішення до останнього місяця або до кінця строку, на який була надана ця пільга.
На жаль, Ви маєте обов'язок подати до 20 лютого декларацію щодо земельного податку.
Відповідно до п.п. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI зі змінами та доповненнями (далі – ПКУ) плата за землю – обов’язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Земельний податок – це обов’язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (п.п. 14.1.72 п. 14.1 ст. 14 ПКУ).
Власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою (абзац перший п. 287.1 ст. 287 ПКУ).
Пунктом 286.1 ст. 286 ПКУ передбачено, що підставою для нарахування земельного податку є:
а) дані державного земельного кадастру;
б) дані Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;
в) дані державних актів, якими посвідчено право власності або право постійного користування земельною ділянкою (державні акти на землю)
г) дані сертифікатів на право на земельні частки (паї);
ґ) рішення органу місцевого самоврядування про виділення земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв);
д) дані інших правовстановлюючих документів, якими посвідчується право власності або право користування земельною ділянкою, право на земельні частки (паї)
е) дані Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначеного у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку
Пунктом 286.2 ст. 286 ПКУ визначено, що платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму плати за землю щороку станом на 01 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають до відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому ст. 46 ПКУ, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов’язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, а надалі такий витяг подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки, у тому числі право на яку фізична особа має як власник земельної частки (паю), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному ст. 42 ПКУ, до 01 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному ст. 58 ПКУ, разом із детальним розрахунком суми податку, який, зокрема, але не виключно, має містити кадастровий номер та площу земельної ділянки, розмір ставки податку та розмір пільги зі сплати податку (абзац перший п. 286.5 ст. 286 ПКУ).
Враховуючи вищевикладене, якщо право власності на земельну ділянку, право постійного користування та/або право оренди земельної ділянки (земельних ділянок) оформлено на фізичну особу – підприємця, то така особа подає до контролюючого органу за місцем знаходження земельної ділянки податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата).
У разі якщо право власності на земельну ділянку, право постійного користування та/або право оренди земельної ділянки оформлено на фізичну особу, то нарахування плати за землю (земельного податку та/або орендної плати) здійснює контролюючий орган (за місцем знаходження земельної ділянки у тому числі право на яку фізична особа має як власник земельної частки (паю)), який надсилає фізичній особі податкове повідомлення-рішення разом із детальним розрахунком суми податку.
З повагою, юрист Дерій В.О.!
Доброго дня, шановний Владислав Олегович!
В Вашій відповіді на моє питання про пільги сплати земельного податку, Ви зазначили пенсіонерів, як пільгову групу, яка звільняється від сплати цього податку. Тому, разом з цим, хочу у Вас запитати, чи стосується ця норма мене, бо я є пенсіонером з 2023 року?
Юрист, м. Полтава, 4 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, пане Михайло!
Ви пенсіонер за віком чи за вислугою років?
Стаття 281 Податкового кодексу України передбачає пільги щодо сплати земельного податку для фізичних осіб
281.1. Від сплати податку звільняються:
281.1.1. особи з інвалідністю першої і другої групи;
281.1.2. фізичні особи, які виховують трьох і більше дітей віком до 18 років;
281.1.3. пенсіонери (за віком);
281.1.4. ветерани війни та особи, на яких поширюється дія Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту";
281.1.5. фізичні особи, визнані законом особами, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.
281.2. Звільнення від сплати податку за земельні ділянки, передбачене для відповідної категорії фізичних осіб пунктом 281.1 цієї статті, поширюється на земельні ділянки за кожним видом використання у межах граничних норм:
281.2.1. для ведення особистого селянського господарства - у розмірі не більш як 2 гектари;
281.2.2. для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка): у селах - не більш як 0,25 гектара, в селищах - не більш як 0,15 гектара, в містах - не більш як 0,10 гектара;
281.2.3. для індивідуального дачного будівництва - не більш як 0,10 гектара;
281.2.4. для будівництва індивідуальних гаражів - не більш як 0,01 гектара;
281.2.5. для ведення садівництва - не більш як 0,12 гектара.
281.3. Від сплати податку звільняються на період дії єдиного податку четвертої групи власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі за умови передачі земельних ділянок та земельних часток (паїв) в оренду платнику єдиного податку четвертої групи.
281.4. Якщо фізична особа, визначена у пункті 281.1 цієї статті, станом на 1 січня поточного року має у власності декілька земельних ділянок одного виду використання, площа яких перевищує межі граничних норм, визначених пунктом 281.2 цієї статті, така особа до 1 травня поточного року подає письмову заяву у довільній формі до контролюючого органу за місцем знаходження будь-якої земельної ділянки про самостійне обрання/зміну земельних ділянок для застосування пільги (далі - заява про застосування пільги).
Пільга починає застосовуватися до обраних земельних ділянок з базового податкового (звітного) періоду, в якому подано таку заяву, та діє до початку місяця, що настає за місяцем подання нової заяви про застосування пільги.
У разі подання фізичною особою, яка станом на 1 січня поточного року має у власності декілька земельних ділянок одного виду використання, заяви про застосування пільги після 1 травня поточного року пільга починає застосовуватися до обраних земельних ділянок з наступного податкового (звітного) періоду.
Шановний Владиславе Олеговичу! Дякую Вам за надану мені вичерпну інформацію на мої питання, кваліфіковану консультацію та людській відгук. З найщирішими побажаннями.
Юрист, м. Полтава, 4 роки досвіду
Спілкуватися у чатіПане Михайло! Радий, що зміг допомогти вирішити Ваші питання. Гарного дня та успіхів у Вашій діяльності!
Доброго Вам дня, Владислав Олегович!
Повертаючись до Ваших порад з вирішення мого питання стосовно сплати земельного податку, хотілося б ще підійти до цього питання але з іншого боку.А саме, а чи повинен я платити податок на землю, якщо у мене взагалі немає ніякого договору оренди на землю, а також я не є власником цієї землі на якій стоять мої нежитлові вбудовано- прибудовані до житлового пʼятиповерхового будинку приміщення, а єдиним документом на базі якого робиться розрахунок зем. податку податковою є довідка з БТІ про долю площі моїх приміщень від загальної площі всього будинку?Відповідно, ані кадастрового номера земельної ділянки, ані будь яких документів підтверджуючих моє право на користування цією землею у мене також немає і це саме тому, що цю землю начебто фізично не можливо відокремити в натурі бо моє приміщення вбудовано- прибудоване. Дякую, та чекаю на Вашу фахову відповідь.
Юрист, м. Полтава, 4 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, пане Михайло!
Коли Ви зареєстрували право власності на Ваші приміщення?
Загалом ОМС діють правильно, коли звертаються до Державної податкової служби з вимогою виставити податкове повідомлення-рішення про нарахування суми податку за землю відносно власників будівель, що розташовані на земельних ділянках, які перебувають на території відповідного ОМС, навіть якщо право на землю не оформлене належним чином.
Згідно п. 287.1. ПКУ Власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.
Згідно п. 287.6. ПКУ При переході права власності на будівлю, споруду (їх частину) податок за земельні ділянки, на яких розташовані такі будівлі, споруди (їх частини), з урахуванням прибудинкової території сплачується на загальних підставах з дати державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку.
Питання переходу права власності на земельну ділянку в разі набуття права на житловий будинок, будівлю, споруду, що розміщені на ній, регулюються ст. 120 ЗКУ та ст. 377 ЦКУ , якими встановлено, що до особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, переходить право власності або право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені.
Платником земельного податку є особа, яка володіє відповідним речовим правом на земельну ділянку (правом власності або правом користування). З моменту набуття права власності на об’єкт нерухомого майна (нежитлового приміщення) обов’язок зі сплати податку за земельну ділянку, на якій розміщений такий об’єкт, покладається на особу, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду.
12. Платником земельного податку є особа, яка володіє відповідним речовим правом на земельну ділянку (правом власності або правом користування).
З моменту набуття права власності на об'єкт нерухомого майна (нежитлового приміщення), обов'язок зі сплати податку за земельну ділянку, на якій розміщений такий об'єкт, покладається на особу, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду.
13. Нормою пункту 287.6 статті 287 ПК України, законодавець пов'язував обов'язок сплати податку за земельні ділянки з моменту державної реєстрації права власності на нерухоме майно, яке розташоване на такій земельній ділянці (до 01.01.2015) та з моменту державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку (після 01.01.2015).