Задайте питання юристу

922 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Військове право, 30 травня 2025, питання №137642 350₴

Анулювання бронювання за непроходження ВЛК до 05.06.2025

Підприємство забронювало двох працівників через портал Дії на підставі постанови 76 про визначення підприємства критично важливим. Працівники були раніше визнані обмежено придатними, до 5 червня повинні пройти повторне ВЛК на визначення ступеня придатності до військової служби, але не встигають це зробити. Скоріше за все після 05.06.2025р. вони матимуть статус "в розшуку". Які дії підприємства та чи потрібно даним працівників анулювати бронювання? Який штраф за це підприємству?

Відповіді юристів (4)

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго дня!

    Підприємство повинно проінформувати ТЦК про те, що працівники порушують правила військового обліку.

    Проте, даним працівникам анульовувати бронювання не потрібно, адже це не передбачено Порядком бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час, згідно якого надане бронювання підлягає анулюванню лише в таких випадках:

    1) закінчення строку його дії;

    2) завершення критично важливим підприємством виробництва товарів, виконання робіт і надання послуг для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань;

    3) позбавлення підприємства, установи, організації статусу критично важливого підприємства, критично важливої установи державним органом, який прийняв рішення про визначення їх критично важливою установою;

    4) ліквідації органу державної влади, іншого державного органу, органу місцевого самоврядування, критично важливого підприємства, критично важливої установи;

    5) звільнення військовозобов’язаного з органу державної влади, іншого державного органу, органу місцевого самоврядування, критично важливого підприємства, критично важливої установи (крім звільнення з посади з подальшим призначенням на іншу посаду в межах одного органу державної влади, іншого державного органу, органу місцевого самоврядування, критично важливого підприємства, критично важливої установи);

    6) тимчасового припинення дії трудового договору військовозобов’язаного з критично важливим підприємством, критично важливою установою;

    7) обґрунтованого подання керівника органу державної влади, іншого державного органу, органу місцевого самоврядування засобами Порталу Дія;

    8) обґрунтованого подання керівника критично важливого підприємства, критично важливої установи, але не частіше ніж один раз на п’ять календарних днів засобами Порталу Дія;

    9) надання відстрочки з інших причин, визначених статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”;

    10) припинення укладеного договору (контракту) або закінчення строку призначення - для працівників спеціалізованих установ ООН, міжнародних судових органів, міжнародних та неурядових організацій та установ, членом, учасником або спостерігачем у яких є Україна відповідно до укладених міжнародних договорів України;

    11) невиконання оператором протимінної діяльності протягом шести місяців робіт з розмінування (гуманітарного розмінування) за сертифікованим процесом (процесами) на основі інформації, поданої Центром протимінної діяльності;

    12) невідповідності військовозобов’язаного умовам, зазначеним в абзаці третьому пункту 8 цього Порядку;

    13) звільнення з посади священнослужителя (за заявою ДЕСС в електронній формі про анулювання бронювання військовозобов’язаного працівника, що формується на основі інформації, поданої юридичною особою - релігійною організацією);

    14) виключення суб’єкта господарювання з переліку, зазначеного в абзаці п’ятнадцятому пункту 5 цього Порядку, або працівника суб’єкта господарювання із складу бригади, зазначеної в абзаці п’ятнадцятому пункту 5 цього Порядку.

    У чинному законодавстві немає прямої норми, яка б передбачала штраф для підприємства за те, що працівники не пройшли ВЛК у відведений строк та їм не анулювали бронювання.

    Проте, якщо підприємство не поінформує ТЦК про порушення правил військового обліку своїми працівниками — це може трактуватися як недостовірність поданих відомостей, що порушує норми пункту 34 Постанови КМУ 1487 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1487-2022-%D0%... і ТЦК може ініціювати перевірку в результаті якої відповідальних осіб підприємства притягнуть до адмістративної відповідальності за статтею 210-1 КУпАП (штраф від 34 тис грн до 59,5 тис. грн).

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Анна!

    Дійсно, згідно пункту 2 прикінцевих та перехідних положень ЗаконуУкраїни "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист" встановлено:

    "...що громадяни України віком від 25 до 60 років, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом (крім осіб, визнаних в установленому порядку особами з інвалідністю), з дня набрання чинності цим Законом зобов’язані до 5 червня 2025 року пройти повторний медичний огляд з метою визначення придатності до військової служби. Такі громадяни зобов’язані самостійно звернутися до територіального центру комплектування та соціальної підтримки (військовозобов’язані та резервісти Служби безпеки України - до Центрального управління або регіональних органів Служби безпеки України, військовозобов’язані та резервісти розвідувальних органів України - до відповідного підрозділу розвідувальних органів України) або через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного та резервіста з метою отримання направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду.".

    Проте, це зовсім не означає, що Ваші працівники, якщо вони отримали направлення на ВЛК до цієї дати і просто не встигають пройти комісію з об'єктивних чи поважних причин, будуть притягнуті за це до адміністративної відповідальності і тим більше, що їм треба за таких обставин анулювати бронь!

    У зв'язку з тим, що більшість ВЛК працює зараз у надмірному для вчасного виконання своїх обов'язків режимі (деякі обмежено придатні військовозобов'язані, в тому числі, заброньовані, мають електронне направлення на ВЛК вже на кінець серпня цього року!), порушення строку проходження ВЛК за таких умов вважатиметься цілком закономірним й таким, що має логічне пояснення.

    Так що не думаю, що Вам варто за це переживати. Головне, аби обидва Ваші працівники звернулись до ВЛК через Резерв+ й отримали направлення до 5 червня. Рекомендую також в цьому випадку повідомити ТЦК, що працівники звернулись до ВЛК щодо його проходження, але не встигають пройти ВЛК з поважних причин, додавши до повідомлення підтверджувальні документи. Тобто в даному випадку мова йде про звичайнісіньку неспроможність ВЛК провести обстеження всім представникам цієї категорії військовозобов'язаних ВЧАСНО.

    Якщо ж навіть уявити собі, що якісь "розумники" з ТЦК спробують притягати осіб цієї категорії до адмінвідповідальності - я того не виключаю, на жаль, то такі дії ТЦК за наявності у працівників поважних причин можна буде легко оскаржити. Тим більше, що законом це питання прямо не врегульоване.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас.

    Підприємство забронювало двох працівників через портал Дії на підставі постанови 76 про визначення підприємства критично важливим. Працівники були раніше визнані обмежено придатними, до 5 червня повинні пройти повторне ВЛК на визначення ступеня придатності до військової служби, але не встигають це зробити. Скоріше за все після 05.06.2025р. вони матимуть статус "в розшуку". Які дії підприємства та чи потрібно даним працівників анулювати бронювання? Який штраф за це підприємству?

    Всі підстави для анулювання бронювання чітко визначені чинним законодавством. Навіть порушення правил військового обліку не є такою підставою.

    КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ПОСТАНОВА

    від 27 січня 2023 р. № 76 Київ

    Деякі питання реалізації положень Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” щодо бронювання військовозобов'язаних на період мобілізації та на воєнний час

    31. Надана відстрочка підлягає анулюванню в разі:

    1) закінчення строку її дії;

    2) завершення критично важливим підприємством виробництва товарів, виконання робіт і надання послуг для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань;

    3) позбавлення підприємства, установи, організації статусу критично важливого підприємства, критично важливої установи державним органом, який прийняв рішення про визначення їх критично важливою установою;

    4) ліквідації органу державної влади, іншого державного органу, органу місцевого самоврядування, критично важливого підприємства, критично важливої установи;

    5) звільнення військовозобов’язаного з органу державної влади, іншого державного органу, органу місцевого самоврядування, критично важливого підприємства, критично важливої установи (крім звільнення з посади з подальшим призначенням на іншу посаду в межах одного органу державної влади, іншого державного органу, органу місцевого самоврядування, критично важливого підприємства, критично важливої установи);

    6) тимчасового припинення дії трудового договору військовозобов’язаного з критично важливим підприємством, критично важливою установою;

    7) обґрунтованого подання керівника органу державної влади, іншого державного органу, органу місцевого самоврядування засобами Порталу Дія;

    8) обґрунтованого подання керівника критично важливого підприємства, критично важливої установи, але не частіше ніж один раз на п’ять календарних днів засобами Порталу Дія;

    9) надання відстрочки з інших причин, визначених статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”;

    10) припинення укладеного договору (контракту) або закінчення строку призначення - для працівників спеціалізованих установ ООН, міжнародних судових органів, міжнародних та неурядових організацій та установ, членом, учасником або спостерігачем у яких є Україна відповідно до укладених міжнародних договорів України;

    11) невиконання оператором протимінної діяльності протягом шести місяців робіт з розмінування (гуманітарного розмінування) за сертифікованим процесом (процесами) на основі інформації, поданої Центром протимінної діяльності;

    12) невідповідності військовозобов’язаного умовам, зазначеним в абзаці третьому пункту 8 цього Порядку;

    13) звільнення з посади священнослужителя (за заявою ДЕСС в електронній формі про анулювання бронювання військовозобов’язаного працівника, що формується на основі інформації, поданої юридичною особою - релігійною організацією);

    14) виключення суб’єкта господарювання з переліку, зазначеного в абзаці п’ятнадцятому пункту 5 цього Порядку, або працівника суб’єкта господарювання із складу бригади, зазначеної в абзаці п’ятнадцятому пункту 5 цього Порядку.

    На мій погляд, аби підприємство взагалі не мало ніяких проблем, їм краще проінформувати у письмовому вигляді осіб із обов'язком проходження ВЛК до 05.06.2025. Не зайвим буде і нагадати в такому інформуванні про наслідки. Якщо це зробити, далі - це все зона відповідальності працівників. Роботодавець не буде нести відповідальність про те, що особи не пройдуть медичний огляд.

    З повагою! Щасти Вам!

    Корнійчук Євген Іванович

    Доброго дня, надаю відповідь на ваше запитання.

    Скоріше за все після 05.06.2025р. вони матимуть статус "в розшуку". Які дії підприємства та чи потрібно даним працівників анулювати бронювання? Який штраф за це підприємству?

    Скоріше за все ні, який розшук не з'явиться,бо термін буде продовжувати,бо нажаль вже є черги до 10 черга,у даному випадку, головне виготовити собі електронне направлення до 5 червня, а що черги це вже не ваших проблеми.

    Порушення правил військового обліку не є підставою для анулювання броні, це є перепоною для її отримання.

    Підприємство, лише інформує своїх працівників, тому у разі надходження повістки ви повинні їх ознайомити під особистий підпис. Підприємство не несе будь яку відповідальність за працівників у разі порушення правил військового обліку.


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України