Почніть консультацію з юристом онлайн
Задайте питання юристу
880 юристів готові відповісти зараз
Відповідь за ~15 хвилин
несколько дней назад, сотрудники облгаза были допущены к снятию контрольных показаний счетчика газа, в результате чего был осуществлен ими и осмотр счетчиков на предмет несанкционированного вмешательства и повреждения. Осмотр проводили с использованием увеличительного стекла и предмета похожего на плоскую отвертку или скальпель, а фиксацию с помощью фото на моб.телефон. По результатам осмотра проинформировали о подозрении на несанкционированное вмешательство в работу счетчика на основании выявленных сколов стекла и незначительного повреждения пломб. Никакого документа где было бы зафиксированы результаты осмотра и проверки составлено не было. Через пару дней после проверки, по телефону проинформировали, что необходимо снять счетчик на поверку (так как срок поверки просрочен больше чем на пол года) и на экспертизу для подтверждения предположения о несанкционированном вмешательстве в устройство. Так же, проинформировали что придут снимать счетчик на поверку и экспертизу через три дня.
Можно предположить, что действия сотрудников облгаза носят умышленный и спланированный характер, и что скорее всего результаты экспертизы будут положительны...
1) Каким образом можно попытаться защититься от беспредельных действий сотрудников облгаза? и может ли помочь в этом факт не составление никакого документа по результатам проверки сотрудниками облгаза счетчика?
2) В случае применения санкций в результате положительного решения по экспертизе, за какой предельный период они могут быть насчитаны?
3) Будут ли насчитываться санкции по вышеуказанным причинам, если период поверки счетчика просрочен на 6-8 месяцев?
4) на кого возложена ответственность по контролю сроков поверки газовых счетчиков бытовых потребителей?
5) есть ли перспектива отстоять свои права и выиграть суд (более детально ситуация изложена во влож.файле)?
Схожі питання
Кодекси Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНове у блогах Юристи.UA
Відповіді юристів (10)
Адвокат, м. Київ, 26 років досвіду
Здравствуйте, Сергей! На Ваши вопросы:
1. Чтобы защититься от любых действий сотрудников облгаза (в т.ч. и законных) необходимо требовать: а) - зафиксировать факт посещения вашего дома сотрудниками облгаза (сфотографировать на телефон удостоверения сотрудников, б) -проверить основания для проведения проверки (Вас должны предупредить о сроках проверки и времени посещения. Срочные проверки проводятся с случаях угроз аварийной ситуации), в) -по результатам проверки и выявления нарушений должен быть составлен акт (отсутствие акта подтверждает отсутствие нарушений). Згідно з пунктом 26 розділу III Правил постачання природного газу про порушення, допущені побутовим споживачем під час постачання природного газу, відповідальні представники постачальника складають акт-претензію у двох примірниках, один з яких залишається в побутового споживача.
Саме в цьому акті буде зазначено:
До проведення перевірок комерційного ВОГ можуть залучатися уповноважені представники національної метрологічної служби (за їх згодою) (пункт 3 глави 9 розділу X Кодексу газорозподільних систем).
Представник Оператора ГРМ перед складанням акта про порушення зобов’язаний повідомити споживача (несанкціонованого споживача) про його право внести зауваження та заперечення до акта про порушення, викласти мотиви своєї відмови від його підписання або підписати його без зауважень (пункт 3 глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем).
Крім того, відповідно до пункту 5 глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем зазначено, що до акта про порушення сторонами можуть бути додані пояснення, зауваження, заперечення та докази, перелік яких (за наявності) зазначається в акті про порушення.
Під час здійснення перевірки комерційного ВОГ та його складових сторони мають право здійснювати фото- та відеозйомку (пункт 3 глави 9 розділу X Кодексу газорозподільних систем).
2. Относительно санкций: Чтобы перейти к санкциям, важно знать порядок проведения экспертизы счетчиков.
Главами 9 і 10 розділу X Кодексу газорозподільних систем встановлені правила проведення експертизи лічильників обліку газу.При виявленні ознак пошкодження пломб (крім факту їх відсутності чи розірвання пломбувального матеріалу, на якому встановлено пломбу) та/або несанкціонованого втручання в роботу лічильника, що має бути зазначено в акті про порушення, за домовленістю сторін або за ініціативою оператора газорозподільної системи чи споживача може бути ініційована їх експертиза у порядку, визначеному розділом X Кодексу газорозподільних систем).
При виявленні ознак пошкодження лічильника газу за умови відсутності ознак несанкціонованого втручання в роботу засобу обліку за ініціативою оператора газорозподільної системи чи споживача може бути ініційована його позачергова чи експертна повірка у порядку, визначеному розділом X Кодексу газорозподільних систем).
До отримання результатів експертизи або позачергової чи експертної повірки розрахунок необлікованого або облікованого частково об’єму природного газу внаслідок порушення не здійснюється (пункту 7 глави 9 розділу X Кодексу газорозподільних систем).
Після зняття засобу обліку та/або пломби, пломбувального матеріалу, на якому встановлено пломбу, чи гвинта, на якому закріплено пломбувальний матеріал, в присутності сторін пломба або засіб обліку газу пакується в пакет з поліетилену чи з іншого цупкого матеріалу, який опломбовується пломбою оператора газорозподільної системи з унікальним номером та за бажанням пломбою споживача. При цьому представник оператора газорозподільної системи складає протокол щодо направлення засобу обліку та/або пломби на експертизу (по одному екземпляру для кожної сторони), в якому чітко зазначає:
Експертиза засобу обліку та/або пломби має бути проведена протягом 10 робочих днів з дня складання протоколу.
Сторона, відповідальна за доставку засобу обліку та/або пломби, визначається за домовленістю сторін (в іншому разі оператором газорозподільної системи). Сторона, відповідальна за доставку засобу обліку та/або пломби на експертизу, персонально відповідає за цілісність пломби, встановленої на пакеті (тарі).
У разі відмови споживача від поставлення підпису в протоколі про направлення засобу обліку та/або пломби на експертизу про це в протоколі робиться відповідний запис, а його другий екземпляр надсилається поштою (пункту 2 глави 10 розділу X Кодексу газорозподільних систем).
Експертизу засобу обліку та/або пломби проводить комісія, до складу якої має входити не менше 3 представників оператора газорозподільної системи зі складу інженерно-технічного персоналу та юристів.
Крім того, оператор газорозподільної системи офіційним листом має запросити для участі на постійній основі у складі комісії по одному уповноваженому представнику від метрологічної організації та територіального органу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
Остаточний склад комісії з проведення експертизи засобів обліку та пломб затверджується наказом оператора газорозподільної системи.
За вимогою однієї зі сторін до проведення експертизи в конкретному випадку можуть бути додатково залучені представники виробника засобу обліку чи виробника пломби.
Уповноважені особи при собі повинні мати документ, який посвідчує їх особу, та оригінал листа від виробника за підписом керівника, завірений печаткою (за наявності), в якому чітко зазначені уповноважені від виробника особи для участі в експертизі та їх кваліфікація (пункту 3 глави 10 розділу X Кодексу газорозподільних систем).
Увага! Споживач зобов’язаний бути присутнім під час проведення експертизи.
Санкции: Правила нарахування збитків залежить від типу виявленого порушення.
Так, у разі виявлення несанкціонованого газопроводу або несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу розрахунок об’єму необлікованого природного газу здійснюється за граничними об’ємами споживання природного газу населенням з урахуванням усіх газових приладів і пристроївспоживача за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення.
Якщо несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ здійснено шляхом прихованих заходів, початок періоду, за який визначається об’єм необлікованого природного газу, визначається з дня встановлення відповідного ЗВТ та/або пломби, які виявились пошкодженими (їх встановлення повинно підтверджуватися відповідним актом про їх встановлення), але не більше 12 місяців (пункт 1 глави 3 розділу XI Кодексу).
У разі виявлення Оператором ГРМ позаштатного режиму роботи лічильника газу, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу лічильником газу не обліковується або обліковується некоректно (не в повному обсязі), та за умови відсутності несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу визначення об’єму спожитого природного газу здійснюється залежно від середньомісячного (середньодобового) обсягу споживання природного газу за аналогічний період (опалювальний або міжопалювальний) попереднього року або фактичний період споживання (опалювальний або міжопалювальний), якщо він становить менше шести місяців за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення (Пункт 8 глави 3 розділу ХІ Кодексу).
У разі виявлення у побутового споживача пошкодження лічильника газу та/або пломб на ньому розрахунки за актом про порушення не здійснюються за період після дати прострочення періодичної повірки лічильника у випадку недотримання з вини Оператора ГРМ строків періодичної повірки лічильника газу. (Пункт 11 глави 3 розділу ХІ Кодексу).
Вартість необлікованого (донарахованого) об’єму природного газу зазначається в окремому платіжному рахунку, який надається під особистий підпис споживача (несанкціонованого споживача) або надсилається йому рекомендованим поштовим відправленням разом із супровідним листом, що оформлюється у довільній формі (Пункт 12 глави 5 розділу ХІ Кодексу).
Акт про порушення, акт-розрахунок та рахунок на сплату вартості необлікованого (донарахованого) об’єму природного газу, а також документи, які підтверджують факт їх отримання споживачем (несанкціонованим споживачем), та інші документи, пов’язані з актом про порушення, зберігаються оператором газорозподільної системи не менше 3 років від дати оформлення акта про порушення (Пункт 13 глави 5 розділу ХІ Кодексу).
Все решения можно и нужно обжаловать (имею достаточно положительной судебной практики в таких спорах).
Будут вопросы обращайтесь, контакты в профиле. Удачи!
Адвокат, м. Київ, 26 років досвіду
Дополнительно, Сергей! Ваше заявление составлено правильно-отправляйте, лучшая защита нападение, они должны доказать правомерность своих действий!!!
Удачи! Обращайтесь.
Адвокат, м. Київ, 16 років досвіду
Добрый день, Сергей!
1) Кодекс газораспределительных систем допускает при первом "профилактическом" осмотре ничего не фиксировать, а с документами и уполномоченными на проверку и составление Акта прийдут они во второй раз. О чем даже вас предупредили.
2) Злодеяния и умысел сотрудников облгаза будет лишь сотрясанием воздуха в глазах судиь и иного органа. Если знаете четко где факт нарушение всплывет, и в ваших силах сейчас это исправить- исправляйте.
Если знаете орган, экспертную установу, заключением которого вы могли бы подкрепиться, также обращайтесь.
Здесь важно готовить свою параллельную линию защиты/обороны, доказательства.
Размер санкций беспощадный в финансовом показателе согласно данного кодекса: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1379-15/print
Набирайте, если остались вопросы.
Адвокат, м. Київ, 13 років досвіду
Доброго дня!
1. Відповідно до Кодексу газорозподільних систем, затвердженого Постановою НКРЕКП № 2494 від 30.09.2015 р. зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 06.11.2015 р. за № 1379/27824, а саме п.1,г. 3 Р. XI: «У разі виявлення Оператором ГРМ несанкціонованого газопроводу або несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу розрахунок об’єму необлікованого природного газу здійснюється за граничними об’ємами споживання природного газу населенням (додаток 15 цього Кодексу) з урахуванням усіх газових приладів і пристроїв споживача (фізичної особи) за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення». Граничні обєми доступні за посиланням https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1379-15#n1434 тут Ви зможете обрахувати суму, яку можуть нарахувати.
2. Вам обовязково треба дізнатись до якої саме організації буде направлено лічильник для проведення експертизи на предмет втручання в його роботу. Якщо впевнені, що втручання Вами не здійснювалось, то рекомендував би наполягати на проведенні експертизи в іншій установі, аніж пропонують рпедставники газової служби або ж паралельно з цією ще і у іншій установі.
3. Такі дії представників газової служби бажано завжди фіксувати на відео зйомку.
4. У судовій практиці є непоодинокі випадки доведення правоти споживача, дії представіників газової служби було здійснені з порушенням регламентних норм. Тому радив би скористатись можливістю судового захисту, особливо враховуючи, що сума відшкодування за несанкціоноване використання газу може бути досить суттєвою.
Головнге-не опускайте руки та захищайтесь! Гарного Вам дня!
Адвокат, м. Рівне
Доброго Дня
Щодо Ваших питань
Періодична повірка лічильників газу проводиться один раз на 5 чи 8 років, залежно від типу лічильника і виробника. У кожного приладу є паспорт, де вказано термін повірки і міжповірочний інтервал, але при цьому необхідно пам’ятати, що законодавство дозволяє проводити позачергову повірку приладу до закінчення міжповірочного інтервалу.
Під час візиту до помешкання, де встановлений газовий лічильник, представники постачальника спільно із споживачем складають та підписують «Акт про демонтаж лічильника газу для проведення періодичної повірки» у двох примірниках, один з яких залишається у споживача, а інший у представника газорозподільного підприємства.
Перед демонтажем лічильника проводиться його обстеження, під час якого перевіряються:
наявність, цілісність та співпадіння номерів пломб постачальника на приєднувальних патрубках;
наявність, цілісність пломб заводу-виробника на лічильному механізмі та корпусі лічильника;
зовнішній вигляд лічильника, відсутність на ньому механічних пошкоджень або інших ознак несанкціонованого втручання в роботу;
номер газового лічильника, його показання;
функціонування лічильника;
наявність несанкціонованого газопроводу.
В разі виявлення будь-яких порушень, складається: «Акт про виявлені порушення» (про пошкодження пломб, пошкодження лічильника газу, наявність зміни параметрів параметризації обчислювача чи коректора об’єму газу, наявність ознак несанкціонованого втручання в роботу, наявність несанкціонованого газопроводу, несанкціоноване підключення газових приладів тощо) та «Акт про демонтаж лічильника газу для проведення експертизи».
Демонтовані лічильники централізовано направляються до Сервісного центру з повірки побутових та промислових лічильників постачальника відповідальними працівниками постачальника або особисто споживачем.
У разі, якщо термін повірки закінчився, а лічильник газу не повірений з вини споживача, покази лічильника вважаються недійсними і нарахування за спожитий природний газ проводиться за нормами споживання.
Відповідно до положень глави 7 розділу VI Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2494 (далі – Кодекс), Оператор ГРМ в установленому законодавством порядку має право припинити/обмежити газопостачання (розподіл природного газу) на об’єкт споживача (у тому числі побутового споживача) з дотриманням Правил безпеки систем газопостачання, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 15 травня 2015 року № 285 (далі – Правила безпеки), та нормативних документів, що визначають порядок обмеження/припинення природного газу, у таких випадках:
несвоєчасна та/або неповна оплата послуг згідно з умовами договору розподілу природного газу;
відсутність споживача в Реєстрі споживачів будь-якого постачальника у відповідному розрахунковому періоді;
подання споживачем або його постачальником (який уклав з Оператором ГРМ договір на виконання робіт, пов’язаних з припиненням/обмеженням газопостачання споживачам) письмової заяви про припинення газопостачання;
відмова споживача від встановлення лічильника газу, що здійснюється за ініціативи та за кошти Оператора ГРМ, з урахуванням Закону України “Про забезпечення комерційного обліку природного газу”;
розірвання договору розподілу природного газу;
несанкціонований відбір природного газу або втручання в роботу ЗВТ чи ГРМ;
несанкціоноване відновлення газоспоживання;
визнання в установленому порядку аварійним станом газорозподільної системи та/або ліквідація наслідків аварій, спричинених надзвичайними ситуаціями техногенного, природного або екологічного характеру, та проведення ремонтно-відновлювальних робіт;
наявність заборгованості за несанкціонований відбір природного газу з ГРМ;
необґрунтована відмова від підписання акта наданих послуг та/або акта приймання-передачі природного газу (норма застосовується по об’єкту споживача, що не є побутовим);
відмова представникам Оператора ГРМ в доступі на об’єкти або земельну ділянку Споживача, де розташована газорозподільна система та/або газове обладнання, та/або комерційний вузол обліку газу, для здійснення контролю відповідності встановленого газоспоживаючого обладнання проектній документації, обстеження газових мереж до ВОГ та/або газоспоживаючого обладнання;
в інших випадках, передбачених законодавством.
Якщо припинення газопостачання (розподілу природного газу) на об’єкт побутового споживача буде здійснюватися у випадках, визначених у підпунктах 1 – 5 (крім випадку подання споживачем письмової заяви про припинення газопостачання), 9 цього пункту, Оператор ГРМ має надіслати рекомендованим поштовим відправленням або надати з позначкою про вручення повідомлення про припинення газопостачання/розподілу природного газу побутовому споживачу не менше ніж за три доби до запланованої дати припинення газопостачання (розподілу природного газу). При цьому в повідомленні мають бути зазначені підстави та дата припинення газопостачання (розподілу природного газу) Оператором ГРМ.
Споживач зобов’язаний допустити представників Оператора ГРМ на власні об’єкти та не протидіяти їм при здійсненні заходів з припинення (обмеження) розподілу природного газу. При отриманні від Оператора ГРМ письмової вимоги про самостійне обмеження або припинення споживання (відбору) природного газу споживач зобов’язаний виконати вимогу Оператора ГРМ та самостійно обмежити або припинити споживання (відбір) природного газу.
Якщо внаслідок несвоєчасної та/або неповної оплати послуг за договором розподілу природного газу Оператор ГРМ не здійснив припинення (обмеження) розподілу природного газу споживачу-боржнику через відмову в доступі до об’єкта споживача або на письмову вимогу Оператора ГРМ споживач самостійно не обмежив чи не припинив споживання (відбір) природного газу з ГРМ, Оператор ГРМ має право вимагати від споживача компенсації.
Пломбування та розпломбування газового обладнання на об’єктах споживачів, що пов’язані з припиненням/обмеженням або відновленням газопостачання (розподілу природного газу), виконуються Оператором ГРМ відповідно до вимог розділу Х Кодексу.
При припиненні (відновленні) газопостачання (розподілу природного газу) складається акт у двох примірниках, один з яких залишається у споживача.
У разі відмови споживача від підписання акта про припинення газопостачання (розподілу природного газу) фіксація припинення газопостачання (розподілу природного газу) (крім випадків відключень при аварійних ситуаціях) повинна підтверджуватися відеозйомкою, про що зазначається в акті про припинення газопостачання (розподілу природного газу), та/або підписом акта про припинення газопостачання (розподілу природного газу) однією незаінтересованою особою (представник житлово-експлуатаційної організації, балансоутримувач або управитель будинку, виборна особа будинкового, вуличного, квартального чи іншого органу самоорганізації населення або представник органу місцевого самоврядування тощо) за умови посвідчення такої особи. Акт про припинення газопостачання (розподілу природного газу) у цьому випадку надсилається споживачу рекомендованим поштовим відправленням.
Припинення (обмеження) газопостачання (розподілу природного газу) споживачу здійснюється, зокрема, шляхом перекриття запірних пристроїв або встановлення інвентарної заглушки та їх опломбування.
При несанкціонованому відновленні газоспоживання (розподілу природного газу), відмові представникам Оператора ГРМ в доступі до об’єкта споживача для припинення газопостачання (розподілу природного газу), у тому числі для локалізації чи ліквідації аварійної ситуації, а також після закінчення (розірвання) договору розподілу природного газу Оператор ГРМ може здійснити припинення газопостачання (розподілу природного газу) шляхом механічного від’єднання газових мереж споживача від газорозподільної системи.
Відновлення газопостачання (розподілу природного газу) здійснюється Оператором ГРМ протягом двох робочих днів у містах та п’яти календарних днів у сільській місцевості за письмовим зверненням споживача (його постачальника) про відновлення газопостачання (розподілу природного газу) та після усунення порушень (за їх наявності) і відшкодування Оператору ГРМ витрат на припинення та відновлення газопостачання (розподілу природного газу).
Якщо за ініціативою споживача необхідно припинити газопостачання (розподіл природного газу) на об’єкт споживача чи його окремі газові прилади для проведення ремонтних робіт, реконструкції чи технічного переоснащення або з інших причин, споживач не пізніше ніж за сім днів повинен письмово повідомити про це Оператора ГРМ та узгодити з ним дату припинення газопостачання (розподілу природного газу), а Оператор ГРМ в узгоджену із споживачем дату зобов’язаний припинити газопостачання (розподіл природного газу) споживачеві.
Припинення газопостачання за ініціативою споживача здійснюється, зокрема, шляхом перекриття та опломбування запірних пристроїв або встановлення інвентарної заглушки та її опломбування, або в інший спосіб, визначений споживачем відповідно до Правил безпеки.
Постачання/розподіл природного газу вважається припиненим за умови наявності пломб Оператора ГРМ на запірних пристроях, інвентарних заглушках тощо, що зафіксовано відповідним актом.
У випадку запланованих капітальних ремонтів ГРМ (крім аварійних) Оператор ГРМ має повідомити споживача про припинення розподілу природного газу ГРМ не пізніше ніж за п’ять робочих днів до дати припинення розподілу природного газу ГРМ
Акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення (Пункт 8 глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем).
При складанні акта про порушення представник оператора газорозподільної системи зазначає в ньому про необхідність споживача (несанкціонованого споживача) бути присутнім на засіданні комісії, на якому буде розглянуто складений акт про порушення.
До складу комісії з розгляду актів про порушення має входити не менше 3 представників оператора газорозподільної системи зі складу інженерно-технічного персоналу та юристів. Крім того, оператор газорозподільної системи офіційним листом має запросити для участі на постійній основі у складі комісії по одному уповноваженому представнику метрологічної організації та територіального органу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг. Остаточний склад комісії з розгляду актів про порушення затверджується наказом оператора газорозподільної системи (Пункт 9 глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем).
Споживач (несанкціонований споживач) зобов’язаний бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення, на якому буде розглядатися складений на нього акт про порушення.
За неможливості бути присутнім на засіданні особисто споживач (несанкціонований споживач) має право дати письмову згоду у довільній формі на проведення засідання без його присутності або у присутності його уповноваженої особи. У разі неприбуття споживача (несанкціонованого споживача) та/або уповноваженої ним особи на засідання комісії остання розглядає складений акт про порушення без його (її) участі (Пункт 10 глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем).
За результатами розгляду акта про порушення на засіданні комісії може бути прийнято рішення про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акта про порушення. При задоволенні комісією акта про порушення складається акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об’єму та обсягу природного газу і його вартості (Пункт 11 глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем).
Підпунктом 8 пункту 5.2 розділу V Типового договору постачання природного газу побутовим споживачам постачання природного газу між постачальником та споживачем до обов’язку споживача належить відшкодування постачальнику збитків, понесених ним у зв’язку з невиконанням або неналежним виконанням споживачем своїх зобов’язань перед постачальником, відповідно до чинних нормативно-правових актів та/або Типового договору постачання природного газу побутовим споживачам.
Так, у разі виявлення несанкціонованого газопроводу або несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу розрахунок об’єму необлікованого природного газу здійснюється за граничними об’ємами споживання природного газу населенням з урахуванням усіх газових приладів і пристроївспоживача за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення.
Якщо ж несанкціонований газопровід проведений шляхом прихованих заходів або фізичною особою, яка є несанкціонованим споживачем, то початок періоду, за який визначається об’єм необлікованого природного газу, визначається з дня набуття споживачем (фізичною особою) права власності/користування на житлові (підсобні) приміщення, але не більше 3 років, що передували дню виявлення порушення.
Якщо несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ здійснено шляхом прихованих заходів, початок періоду, за який визначається об’єм необлікованого природного газу, визначається з дня встановлення відповідного ЗВТ та/або пломби, які виявились пошкодженими (їх встановлення повинно підтверджуватися відповідним актом про їх встановлення), але не більше 12 місяців (пункт 1 глави 3 розділу XI Кодексу).
У разі виявлення Оператором ГРМ позаштатного режиму роботи лічильника газу, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу лічильником газу не обліковується або обліковується некоректно (не в повному обсязі), та за умови відсутності несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу визначення об’єму спожитого природного газу здійснюється залежно від середньомісячного (середньодобового) обсягу споживання природного газу за аналогічний період (опалювальний або міжопалювальний) попереднього року або фактичний період споживання (опалювальний або міжопалювальний), якщо він становить менше шести місяців за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення (Пункт 8 глави 3 розділу ХІ Кодексу).
Якщо при порушеннях, визначених в пунктах 1-7 глави 3 розділу ХІ Кодексу, неможливо класифікувати граничні об’єми споживання природного газу населенням (відмова в доступі до об’єкта споживача, газовий відвід без наявного підключеного газового обладнання, несертифіковане обладнання, відсутність заводських паспортів, маркувань тощо), визначення об’єму спожитого природного газу здійснюється з урахуванням проміжку часу, за який необхідно визначити об’єм необлікованого природного газу, помноженого на коефіцієнт сезонності (коефіцієнт сезонності приймається рівним 0,5 в опалювальний період та рівним 1 у міжопалювальний період) та на величину об’ємної максимальної секундної витрати газу, що визначається за формулою, встановленою пунктом 9 глави 3 розділу ХІ Кодексу).
У разі виявлення у побутового споживача пошкодження лічильника газу та/або пломб на ньому розрахунки за актом про порушення не здійснюються за період після дати прострочення періодичної повірки лічильника у випадку недотримання з вини Оператора ГРМ строків періодичної повірки лічильника газу. (Пункт 11 глави 3 розділу ХІ Кодексу).
Вартість необлікованого (донарахованого) об’єму природного газу зазначається в окремому платіжному рахунку, який надається під особистий підпис споживача (несанкціонованого споживача) або надсилається йому рекомендованим поштовим відправленням разом із супровідним листом, що оформлюється у довільній формі (Пункт 12 глави 5 розділу ХІ Кодексу).
Акт про порушення, акт-розрахунок та рахунок на сплату вартості необлікованого (донарахованого) об’єму природного газу, а також документи, які підтверджують факт їх отримання споживачем (несанкціонованим споживачем), та інші документи, пов’язані з актом про порушення, зберігаються оператором газорозподільної системи не менше 3 років від дати оформлення акта про порушення (Пункт 13 глави 5 розділу ХІ Кодексу).
Відповідно до підпункту 9 пункту 5.1 розділу 5 Типового договору постачання природного газу побутовим споживачам передбачено, що споживач має право оскаржувати будь-які несанкціоновані, неправомірні чи інші дії Постачальника, що порушують права Споживача, та брати участь у розгляді цих скарг на умовах, визначених чинними нормативно-правовими актами та цим Договором.
Згідно зі статтею 58 Закону України «Про ринок природного газу» передбачена можливість оскарження рішення комісії з розгляду актів про порушення.
Суб’єктом, що розглядає скарги на такі акти, є територіальний орган Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
Рішення такого органу є обов’язковими для виконання суб’єктами ринку природного газу, яких воно стосується. Крім того, рішення комісії з розгляду актів про порушення та рішення Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, може бути оскаржене у суді.
Спори між споживачем і постачальником вирішуються шляхом досудового врегулювання спорів у прозорий, справедливий і швидкий спосіб. Постачальник зобов'язаний розглянути всі скарги, отримані від споживачів, і протягом одного місяця повідомити про результати їх розгляду.
Процедура вирішення спорів постачальником і контактна інформація підрозділів постачальника, відповідальних за розв’язання спорів (телефони, е-mail, режим роботи, адреси, П.І.Б. відповідальних працівників тощо), публікуються на його сайті.
У разі недосягнення між споживачем та постачальником згоди спірні питання вирішуються у порядку, встановленому чинним законодавством, у тому числі в судовому порядку (Пункт 9 розділу VІ Правил постачання природного газу).
Якщо об’єм та/або вартість необлікованого (донарахованого) природного газу буде оскаржуватися споживачем (несанкціонованим споживачем) у судовому порядку, тоді до винесення остаточного рішення у судовій справі заборгованість за необлікований (донарахований) об’єм природного газу не вважається простроченою.
Успіхів
Адвокат, м. Київ, 25 років досвіду
Спілкуватися у чатіДобрый день!
Порядок выполнения работ прописан в «Кодексе газораспределительных систем».
Поверка приборов учета бывает плановой или внеочередной.
Плановая поверка проводится, чтобы определить пригодность счетчика для достоверного учета газа. Она должна осуществляться раз в 5 или 8 лет в зависимости от типа счетчика и производителя. Для роторных счетчиков установлен межповерочный срок — пять лет, а счетчики мембранного типа поверяются каждые восемь лет.
В Кодексе прописано, что следить за сроками поверки счетчика должна газоснабжающая компания.
Плановая поверка проводится за счет газораспределяющего предприятия. То есть демонтаж счетчика, транспортировка, поверка, ремонт (в случае необходимости), установка поверенного прибора оплачивается поставляющей газ компанией.
Снимать газовый счетчик для проведения поверки разрешено только в присутствии потребителя. При необходимости распломбировки прибора учета, представитель компании составляет соответствующий акт, который подписывает потребитель.
Перед демонтажем прибора специалист компании вправе провести контрольный осмотр узла учета. Также представителю газоснабжающей компании разрешено инициировать проведение экспертизы.
В случае наличия подозрения на вмешательство в работу счетчика газа, его помещают в специальный пакет, который пломбируется в присутствии клиента.
На время поверки взамен снятого счетчика устанавливается временный прибор учета (из обменного фонда) или, если по каким-то причинам это невозможно, перемычка. Прибор, признанный по результатам поверки пригодным для дальнейшей эксплуатации, представители компании должны возвратить потребителю, установить и опломбировать, составив соответствующий акт. Если же счетчик признан негодным к дальнейшей работе (не по вине потребителя) или в ходе поверки обнаружена неисправность, в квартире остается счетчик из обменного фонда или устанавливается новый. Сроки проведения работ не должны превышать двух месяцев с даты демонтажа оборудования для поверки.
Как платить за газ в период, когда счетчик проходит поверку.
Если в доме(квартире) установлен временный счетчик, то потребитель оплачивает использованное топливо по его показаниям. В случае, если вместо него установлена перемычка, платить придется по среднемесячным показателям потребленного газа за аналогичный — отопительный или межотопительный — сезон предыдущего года. Если хозяин жилого помещения отказывается от поверки прибора учета, это является основанием для начисления стоимости газа по предельным нормам потребления, как при отсутствии счетчика.
Что касается внеочередной поверки — по заявлению потребителя, когда, например, он не согласен с объемами потребления или сомневается в показаниях счетчика, то она проводится за его счет.
Если же внеочередную поверку требует произвести газораспределяющее предприятие (например, есть подозрение, что потребитель вмешивался в работу прибора), то в таком случае оно и оплачивает соответствующие расходы. Но если посторонее вмешательство будет доказано, потребителю придется оплатить поверку.
Размеры штрафных санкций, которые применяются при неправильном потреблении энергоресурсов, утверждены в Кодексе Украины об административных правонарушениях. В ст. 103-1 Кодекса значится, что потребителя оштрафуют на сумму от 170 до 850 грн (от 10 до 50 необлагаемых минимумов доходов граждан) в случаях:
В документе предусмотрено наказание в виде предупреждения или наложения штрафа на нарушителя.
Рекомендации:
- на тот день, когда будет назначен демонтаж счетчика, пригласите адвоката и пусть все проводят в его присутствии;
- если Вы будете не согласны с результатами экспертизы в сервисном центре поставщика, необходимо будет обращаться в суд и с его помощью истребовать результаты проведенных экспертиз, которые будут доказательством того, что Вы невиновны;
- подавайте жалобу на действия инспекторов, которые к Вам приходили, руководству поставщика, а в случае не реагирования последним, жалуйтесь в НКРЕКУ (https://www.nerc.gov.ua/)
Юрист, м. Суми, 5 років досвіду
Доброго дня!
Повідомляю наступне:
Періодична повірка проводиться для встановлення придатності до застосування лічильників газу, які перебувають в експлуатації. Міжповірочний інтервал становить 2 або 8 років. Це залежить від типу лічильника і виробника. Цей інтервал зазначений у паспорті вашого приладу.
Як має відбуватись повідомлення споживача про повірку лічильника?
Виконавець не пізніше ніж за місяць до настання строку проведення періодичної повірки засобу вимірювальної техніки інформує про це споживача шляхом надсилання повідомлення рекомендованим листом з повідомленням про вручення або в інший спосіб, що підтверджуватиме отримання його споживачем. Звернення газової компанії має бути подане не пізніше десяти робочих днів до запланованої дати повірки.
Якими мають бути дії споживача?
Споживач забезпечує у зазначений в повідомленні строк доступ представника виконавця до засобу вимірювальної техніки.
Якщо з якихось причин споживач не може забезпечити доступ у квартиру, то він не пізніше ніж за 10 календарних днів до настання такого строку інформує про це виконавця шляхом надсилання рекомендованого листа з повідомленням про вручення або в інший спосіб, що підтверджуватиме отримання виконавцем відповідної інформації.
Інший строк доступу до засобу вимірювальної техніки споживач та виконавець узгоджують, зокрема шляхом обміну листами.
Побутовий споживач, на території та/або в приміщенні якого встановлений лічильник газу, зобов’язаний забезпечити доступ представникам Оператора ГРМ після пред’явлення ними службових посвідчень для проведення робіт з демонтажу лічильника на повірку (або його повірки на місці встановлення).
На кого покладається відповідальність за своєчасність проведення періодичної повірки, обслуговування та ремонту побутового лічильника газу?
Відповідальність за своєчасність проведення періодичної повірки, обслуговування та ремонту (у тому числі демонтажу, транспортування та монтажу) ЗВТ (результати вимірювань яких використовуються для здійснення розрахунків за спожиті для побутових потреб електричну енергію і газ), що є власністю фізичних осіб, спільною власністю співвласників багатоквартирного будинку, покладається на суб’єктів господарювання, що надають послуги з електро- і газопостачання.
У разі пропущення терміну періодичної повірки лічильника газу з вини Оператора ГРМ об’єм спожитого природного газу по об’єкту побутового споживача за відповідний період визначається за фактичними даними лічильника газу, за яким пропущений термін повірки.
За чий рахунок має відбуватись повірка та ремонт лічильників газу?
Відповідно до Закону «Про метрологію та метрологічну діяльність» періодична повірка, обслуговування та ремонт лічильників газу здійснюються за рахунок суб’єктів господарювання, що надають послуги з електро- і газопостачання.
Це стосується навіть тих лічильників, що є власністю фізичних осіб або спільною власністю співвласників багатоквартирного будинку.
Як відбувається нарахування на період повірки?
На період зняття лічильника газу для проведення періодичної повірки Оператор ГРМ встановлює лічильники газу з обмінного фонду.
При цьому:
☑ якщо знятий лічильник газу належав Оператору ГРМ: встановлений на його місце лічильник газу з обмінного фонду стає розрахунковим, що оформлюється відповідним актом, та надалі розрахунки зі споживачем здійснюються згідно з його показаннями;
☑ якщо на період зняття лічильника газу на періодичну повірку неможливо встановити інший, розрахунки зі споживачем здійснюються залежно від середньомісячного (середньодобового) обсягу споживання природного газу за аналогічний період (опалювальний або міжопалювальний) попереднього року або фактичний період споживання (опалювальний або міжопалювальний), якщо він становить менше 6 місяців.
Якими можуть бути результати повірки?
Якщо лічильник пройшов повірку:
☑ лічильник у власності газової компанії – газовики зобов’язані протягом 2 місяців з дати зняття лічильника за власний рахунок забезпечити встановлення розрахункового лічильника газу на місце знятого лічильника газу;
☑ лічильник у власності споживача – газовики зобов’язані протягом 2 місяців з дати зняття лічильника за власний рахунок забезпечити встановлення розрахункового лічильника газу на місце знятого лічильника газу.
Лічильник визнано непридатним: що робити?
Дуже часто після повірки представники “Вінницягаз” повідомляють про те, що лічильник не пройшов повірку і наголошують на тому, що споживач має сам придбати новий лічильник або оплатити його вартість.
У такій ситуації нагадуємо про те, що Постановою Кабінету Міністрів України від 30 січня 2019 року № 63 “Деякі питання споживання природного газу побутовими споживачами” рекомендовано операторам газорозподільних систем забезпечити встановлення індивідуальних лічильників природного газу за заявами побутових споживачів. Ключове – за заявами! Це означає, що споживач може написати заяву щодо встановлення індивідуального лічильника газу за кошти суб’єкта господарювання, того ж Вінницягаз.
Звертаємо увагу і на Постанову НКРЕКП – Національної комісії що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та житлово-комунальних послуг від 30.09.2015 № 2494. Це Кодекс газорозподільних систем. Розділ 8 містить наступну норму:
«У разі прийняття Оператором ГРМ рішення про недоцільність проведення ремонту лічильника газу Оператор ГРМ зобов’язаний протягом 15 робочих днів після результатів проведення періодичної повірки (але не пізніше двомісячного строку після зняття лічильника газу на періодичну повірку) безкоштовно встановити власний розрахунковий лічильник газу (аналогічного типорозміру) для подальших комерційних розрахунків і в цей самий строк повернути побутовому споживачу його лічильник газу та письмово повідомити споживача про результати проведення періодичної повірки і прийняте рішення щодо недоцільності ремонту лічильника газу. У такому разі побутовий споживач не може відмовитись від встановлення лічильника газу Оператора ГРМ».
Якими мають бути дії газовиків, якщо лічильник не пройшов повірку?
Якщо лічильник газу, який перебував у власності побутового споживача, визнаний непридатним:
☑ газорозподільна компанія приймає рішення про доцільність його ремонту – встановлює відремонтований протягом 2-х місяців з дня зняття;
☑ газорозподільна компанія приймає рішення про недоцільність ремонту:
1. повертає споживачу його власний лічильник;
2. письмово повідомляє споживача про результати повірки і прийняте рішення щодо недоцільності ремонту;
3. безкоштовно встановлює новий (власний розрахунковий лічильник газу) – 15 робочих днів, але не пізніше 2 місяців з дати зняття лічильника.
Після повірки лічильника і виявлення несправностей представники Вінницягаз мають прийняти рішення про необхідність/можливість ремонту лічильника. Сплачувати за ремонт має підприємство. Якщо визнано, що ремонт проводити недоцільно, то про це має бути повідомлений споживач. У такому випадку газовики мають безкоштовно встановити власний розрахунковий прилад для подальших комерційних розрахунків і… повернути споживачу його прилад (якщо він належав споживачу). Терміни таких дій – 15 робочих днів після результатів повірки але не пізніше 2 місяців після зняття лічильника на повірку. У такому разі побутовий споживач не може відмовитись від встановлення лічильника газу Оператора ГРМ.
Якими мають бути дії споживача?
Якщо вас не повідомили про недоцільність ремонту лічильника, а вимагають встановити за власний кошт новий:
☑ зафіксуйте, хто саме (попросіть посвідчення, це варто робити при будь-яких діях працівників у вашому житлі або спитайте прізвище оператора);
☑ напишіть письмове звернення до газорозподільної компанії (АТ “Вінницягаз”) і повідомте про те, що з вас вимагають гроші;
☑ посилаючись на Закон «Про метрологію та метрологічну діяльність» попросіть забезпечити виконання ремонту вашого газового лічильника за рахунок суб’єкта господарювання, а отже – газопостачальної компанії АТ «Вінницягаз» або встановити індивідуальний лічильник;
☑ звернення передайте або особисто, отримавши дату і номер вхідного документа, або рекомендованим листом поштою.
Частина 1 статті 3 Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу» містить норму щодо того, що фінансування робіт з оснащення лічильниками газу населення здійснюється за рахунок:
● коштів суб’єктів господарювання, що здійснюють розподіл природного газу на відповідній території;
● коштів відповідного бюджету, крім коштів місцевих бюджетів;
● інших джерел, не заборонених законодавством.
Якщо вам пропонують встановити лічильник за власний рахунок, знайте, фізичні особи (населення) можуть (А НЕ МАЮТЬ) самостійно забезпечити встановлення індивідуальних приладів обліку природного газу (індивідуальних лічильників) з подальшою компенсацією таких витрат за рахунок коштів, які ними сплачуються за тарифом на розподіл природного газу.
Порядок і розміри компенсації витрат на придбання та встановлення індивідуальних приладів обліку природного газу для споживачів природного газу – фізичних осіб (населення) мають встановлюватись Кабінетом Міністрів України. АЛЕ станом на жовтень 2020 року окремого Порядку про порядок і розміри компенсації на придбання індивідуальних лічильників газу Кабінетом Міністрів не прийнято.
ПОРАДА:
Тож вам писати письмове звернення на адресу АТ «Збутгаз» та просити встановити новий лічильник за кошти суб’єкта господарювання, як це передбачено розділом 8 Кодексу газорозподільних систем.
Лист направляйте поштою з повідомленням про вручення
На що потрібно звернути увагу споживачу?
Потурбуйтесь, щоб у момент відвідування представниками газорозподільної компанії ви були вдома не одні.Перевіряйте посвідчення представників газорозподільної компанії перед тим, як запустити в квартиру (будинок).Зняття лічильника газу на періодичну повірку здійснюється у присутності споживача.
За необхідності розпломбування лічильника газу представник газовики складають акт розпломбування, який підписується споживачем.До демонтажу лічильника газу на періодичну повірку представник газової компанії має право проводити контрольний огляд вузла обліку та/або його перевірку, а також ініціювати проведення експертизи або експертної чи позачергової повірки лічильника газу. У такому разі споживач зобов’язаний забезпечити газовикам (разом з їх засобами і матеріалами) відповідний доступ до лічильника газу.
Будьте уважні при всіх діях газовиків та фіксуйте виявлені за їхніми словами порушення.Після встановлення повіреного лічильника газу газовики здійснюють пломбування повіреного лічильника газу, про що складається акт про пломбування, який має підписати споживач.Якщо після виконаних робіт ви відчуваєте запах газу в квартирі, не лінуйтесь перестрахуватись і набирайте 104!
До кого звертатись у разі порушень з боку газовиків?
НКРЕКП (Національна комісія, що здійснює регулювання у галузі енергетики та комунальних послуг): 03057, м.Київ, вул. Смоленська, 19, 044-204-48-27, електронна пошта box@nerc.gov.ua.
Держпродспоживслужба – м.Київ, вул. Бориса Грінченка, 1, електронна адреса: head@consumer.gov.ua.
).
Нормативно-правова база щодо проведення повірки лічильників газу
● Закон України «Про метрологію та метрологічну діяльність»,
● Порядок подання засобів вимірювальної техніки на періодичну повірку, обслуговування та ремонт, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 08.07.2015 № 474
● Кодекс газорозподільних систем, затверджений постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2494
Втручання в систему лічильника:
статья админ. кодекса Украины:Стаття 103/1. Порушення правил користування енергією чи газом
Самовільне використання з корисливою метою електричної та теплової енергії без приладів обліку (якщо використання приладів обліку обов'язкове) або внаслідок умисного пошкодження приладів обліку чи у будь-який інший спосіб, а так само інші порушення правил користування електричною або тепловою енергією, а також самовільне використання з корисливою метою газу, порушення правил користування газом у побуті, що не завдало значної шкоди, - тягнуть за собою попередження або накладення штрафу на громадян від одного до п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і попередження або накладення штрафу на посадових осіб - від трьох до восьми неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
(Доповнено статтею 103і згідно з Указом Президії Верховної Ради Української PCP від 27.06.86 р. № 2444-ХІ; із змінами, внесеними згідно із Законом України від 07.02.97 р. № 55/97-ВР; у редакції Закону України від 31.05.2005 p. № 2598-ІV)
Об'єктом даного адміністративного проступку є суспільні відносини у сфері забезпечення ефективного використання паливно-енергетичних ресурсів.
Безпосередній об'єкт- встановлений порядок користування електричною та тепловою енергією і природним газом.
Предмет посягання - електрична і теплова енергія, природний газ.
Об'єктивна сторона правопорушення виражається у самовільному використанні з корисливою метою електричної та теплової енергії без приладів обліку (якщо використання приладів обліку обов'язкове) або внаслідок умисного пошкодження приладів обліку чи у будь-який інший спосіб, а так само інших порушеннях правил користування електричною або тепловою енергією, а також самовільному використанні з корисливою метою газу, порушенні правил користування газом у побуті, що не завдало значної шкоди (матеріальний склад).
Суб'єкт адміністративного проступку - як громадяни, так і посадові особи.
Суб'єктивна сторона правопорушення визначається ставленням до наслідків і характеризується наявністю вини у формі прямого умислу (крім порушень правил користування газом у побуті та інших порушень правил користування електричної та тепловою енергією, що можуть бути вчинені як з умислом, так і з необережності
Всі складені належним чином акти обстежень ,висновки ,можна оскаржити у суді.
З повагою,
Костянтин Гончаренко
Юрист, м. Дніпро, 31 рік досвіду
"ПРАВИЛА постачання природного газу" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1382-15#Text):
"VII. Порядок відшкодування збитків та вирішення спорів
8. Відшкодування збитків постачальником побутовому споживачу здійснюється в таких випадках:
1) якщо постачання природного газу побутовому споживачу було припинено через дії Оператора ГРМ на виконання неправомірного доручення постачальника про припинення постачання природного газу побутовому споживачу.
У такому випадку постачальник відшкодовує побутовому споживачу вартість робіт з припинення і повторного відновлення подачі природного газу після його безпідставного припинення. При цьому постачальник відшкодовує побутовому споживачу збитки (обсяг недовідпущеного природного газу), які обчислюються виходячи з фактичного середньогодинного споживання природного газу за останній розрахунковий період, кількості годин перерви та цін на природний газ, що діяли в період відсутності газопостачання. Крім того, якщо внаслідок цього побутовому споживачу або його майну завдано матеріальної чи моральної шкоди, постачальник відшкодовує її відповідно до чинного законодавства;
2) у разі якщо постачальник не забезпечив своєчасне включення споживача до власного Реєстру споживачів у погодженому зі споживачем періоді постачання (за умови, що споживачем не порушувались зобов’язання за договором постачання природного газу), що призвело до припинення розподілу природного газу Оператором ГРМ, споживач має право вимагати від постачальника відшкодування вартості або об’єму недовідпущеного природного газу, який обчислюється виходячи з середньодобового споживання природного газу за останні 12 місяців з урахуванням періоду припинення газопостачання та вартості робіт з припинення і повторного відновлення подачі природного газу після його безпідставного припинення.
Крім того, якщо внаслідок цього споживачу або його майну завдано матеріальної чи моральної шкоди, постачальник відшкодовує її відповідно до чинного законодавства.
Для ініціювання процедури відшкодування збитків побутовий споживач складає в довільній формі акт-претензію, в якому зазначає підстави та розмір нарахованих збитків, та надсилає його постачальнику поштовим відправленням з позначкою про вручення, а постачальник зобов’язаний не пізніше двадцяти робочих днів з моменту його отримання відшкодувати завдані збитки або написати мотивовану відмову від їх повного або часткового відшкодування.
У випадку нереагування постачальника у встановлений строк на звернення або невідшкодування завданих збитків побутовий споживач має право звернутись до суду.
9. Спори між споживачем і постачальником вирішуються шляхом досудового врегулювання спорів у прозорий, справедливий і швидкий спосіб. Постачальник зобов'язаний розглянути всі скарги, отримані від споживачів, і протягом одного місяця повідомити про результати їх розгляду.
Процедура вирішення спорів постачальником і контактна інформація підрозділів постачальника, відповідальних за розв’язання спорів (телефони, е-mail, режим роботи, адреси, П.І.Б. відповідальних працівників тощо), публікуються на його сайті.
У разі недосягнення між споживачем та постачальником згоди спірні питання вирішуються у порядку, встановленому чинним законодавством, у тому числі в судовому порядку.".
Закон Украины "Про житлово-комунальні послуги" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2189-19#n436):
"Стаття 19. Послуга з постачання та розподілу природного газу... (изложены общие условия, вопроса не касаются - прим. авт.)
Стаття 27. Порядок оформлення претензій споживачів
1. У разі ненадання, надання не в повному обсязі або неналежної якості комунальних послуг споживач має право викликати виконавця комунальних послуг (його представника) для перевірки кількості та/або якості наданих послуг.
2. У разі ненадання, надання неналежної якості послуги з управління багатоквартирним будинком споживач має право викликати управителя для перевірки якості наданих послуг.
3. Порядок перевірки якості надання комунальних послуг та якості послуги з управління багатоквартирним будинком встановлюється Кабінетом Міністрів України, якщо інше не передбачено законом.
4. За результатами перевірки якості надання комунальних послуг або якості послуг з управління багатоквартирним будинком складається акт-претензія, який підписується споживачем та виконавцем комунальної послуги або управителем (щодо послуги з управління багатоквартирним будинком).
5. Виконавець комунальної послуги або управитель (щодо послуги з управління багатоквартирним будинком) зобов’язаний прибути на виклик споживача у строки, визначені в договорі про надання послуги, але не пізніше ніж протягом однієї доби з моменту отримання повідомлення споживача.
Акт-претензія складається виконавцем комунальної послуги або управителем (щодо послуги з управління багатоквартирним будинком) та споживачем і повинен містити інформацію про те, в чому полягало ненадання, надання не в повному обсязі або неналежної якості комунальної послуги або послуги з управління багатоквартирним будинком, дату (строк) її ненадання, надання не в повному обсязі або неналежної якості, а також іншу інформацію, що характеризує ненадання послуг, надання їх не в повному обсязі або неналежної якості.
У разі проведення перевірки якості наданих послуг з централізованого водопостачання, постачання гарячої води або постачання природного газу споживач має право здійснити забір проб. Інформація про забір проб включається до акта-претензії.
Порядок здійснення забору проб та проведення їх дослідження щодо послуг з централізованого водопостачання, постачання гарячої води та послуг з постачання природного газу затверджується Кабінетом Міністрів України.
У разі встановлення за результатами дослідження відібраних проб факту постачання послуг неналежної якості витрати споживача на оплату проведених досліджень проб підлягають компенсації за рахунок виконавця відповідної послуги.
6. У разі неприбуття виконавця комунальної послуги або управителя (щодо послуги з управління багатоквартирним будинком) в установлений строк або необґрунтованої відмови підписати акт-претензію такий акт підписується споживачем, а також не менш як двома споживачами відповідної послуги, які проживають (розташовані) в сусідніх будівлях (у приміщеннях - якщо послуга надається у багатоквартирному будинку), і надсилається виконавцю комунальної послуги або управителю (щодо послуги з управління багатоквартирним будинком) рекомендованим листом.
7. Виконавець комунальної послуги або управитель (щодо послуги з управління багатоквартирним будинком) протягом п’яти робочих днів вирішує питання щодо задоволення вимог, викладених в акті-претензії, або видає (надсилає) споживачу обґрунтовану письмову відмову в задоволенні його претензії. У разі ненадання виконавцем (управителем) відповіді в установлений строк претензії споживача вважаються визнаними таким виконавцем (управителем).".
Закон Украины "Про захист прав споживачів" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/1023-12#Text):
"Стаття 22. Судовий захист прав споживачів
1. Захист прав споживачів, передбачених законодавством, здійснюється судом.
2. При задоволенні вимог споживача суд одночасно вирішує питання щодо відшкодування моральної (немайнової) шкоди.
3. Споживачі звільняються від сплати судового збору за позовами, що пов'язані з порушенням їх прав.".
"КОДЕКС газорозподільних систем" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1379-15#n1211):
"XI. Порядок перерахунку (донарахування) або зміни режиму нарахування об’ємів природного газу у разі виявлення порушень вимог цього Кодексу
2. Види порушень, внаслідок яких здійснюється перерахунок (донарахування) об’ємів природного газу або зміна їх режиму нарахування...
3. До порушень (за умови відсутності несанкціонованого втручання в ГРМ або роботу ЗВТ), що сталися внаслідок пошкодження чи позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ або його складових (які кваліфікуються як «не з вини споживача»), але внаслідок яких споживачу здійснюється перерахунок розподіленого (спожитого) об’єму природного газу, належать:
1) пошкодження ЗВТ (лічильника газу) або робота комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується або обліковується некоректно;
2) фіксація коректором чи обчислювачем об’єму газу даних щодо збоїв в роботі комерційного ВОГ або його складових, внаслідок чого об’єм розподіленого (спожитого) природного газу за попередній період визначений некоректно;
3) виявлення помилок в конфігурації даних обчислювача об’єму газу, що були введені при його первинному програмуванні, чи в протоколі параметризації (діаметр газопроводу звужуючого пристрою, кількість імпульсів, параметрів ФХП тощо), внаслідок чого об’єм розподіленого (спожитого) природного газу за попередній період визначений некоректно;
4) перевищення діапазону обчислення вузла обліку тощо...
3. Порядок визначення необлікованих об’ємів природного газу та зміни їх режиму нарахування побутовому споживачу (фізичній особі)
1. У разі виявлення Оператором ГРМ несанкціонованого газопроводу або несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу розрахунок об’єму необлікованого природного газу здійснюється за граничними об’ємами споживання природного газу населенням (додаток 15 цього Кодексу) з урахуванням усіх газових приладів і пристроїв споживача (фізичної особи) за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення...
Якщо несанкціоноване втручання в роботу лічильника газу здійснено шляхом прихованих заходів, початок періоду, за який визначається об’єм необлікованого природного газу, визначається з дня встановлення лічильника газу та/або пломби, які виявились пошкодженими (їх встановлення повинно підтверджуватися відповідним актом про їх встановлення), але не більше 12 місяців....".
В заключение следует иметь ввиду, что Кодекс газораспределительных систем утвержден пост. НКРЕКП, т.е. являлется подзаконным актом по отношению к Правилам поставки природного газа (утв. пост. КМУ), Законам о жил.ком. услугах, о защите прав потребителей.
Адвокат, м. Київ, 31 рік досвіду
Здравствуйте, Сергей!
То что не были составлены Акты и иные документы о проверке, это является нарушением закона.
Поверка счетчиков газа осуществляется согласно Закону Украины «О метрологии и метрологической деятельности», Порядком представления средств измерительной техники на периодическую поверку, обслуживание и ремонт утвержденного постановлением Кабинета Министров Украины от 08.07.2015 № 474 (далее – Порядок), Кодексом газораспределительных систем, утвержденным постановлением НКРЭКУ от 30.09.2015 № 2494, зарегистрированной в Министерстве юстиции Украины 06.11.2015 № 1379/27824 (далее – Кодекс ГРМ):
Порядок периодической поверки средств измерительной техники (СИТ) по объектам бытовых потребителей (населению):
1. Периодическая поверка (в том числе демонтаж, транспортировку, монтаж, техническое обслуживание и связанный с такой поверкой ремонт) счетчиков газа, которые установлены для расчетов за потребленный природный газ бытовыми потребителями (населением) для их бытовых нужд, осуществляется за счет Оператора ГРС независимо от того, является ли он владельцем ЗСТ.
2. В случае если меры по периодической поверки счетчиков, установленных на территории и/или в помещении бытовых потребителей, будут осуществляться сразу для всех бытовых потребителей многоквартирного дома (или его подъезда), Оператор ГРС должен заблаговременно вывесить соответствующее объявление в доступном для потребителей месте.
3. Бытовой потребитель, на территории или в помещении которого установлен счетчик газа, обязан обеспечить доступ представителям Оператора ГРС после предъявления ими служебных удостоверений для проведения работ по демонтажу счетчика на поверку (или его поверки на месте установки).
В случае отказа в доступе к объекту бытового потребителя представителю Оператора ГРС для снятия счетчика газа на периодическую поверку (или его поверки на месте установки) потребителю меняется режим начисления объемов природного газа в соответствии с требованиями этого Кодекса.
В случае пропуска срока периодической поверки счетчика газа по вине Оператора ГРС объем потребленного природного газа по объекту бытового потребителя за соответствующий период определяется по фактическим данным счетчика газа, по которым пропущен срок поверки.
4. На период снятия счетчика газа для проведения периодической поверки Оператор ГРС устанавливает счетчики газа из обменного фонда. При этом:
1) если снят счетчик газа принадлежал Оператору ГРМ, установленный на его место счетчик газа из обменного фонда Оператора ГРС становится расчетным, что оформляется соответствующим актом, и в дальнейшем расчеты с потребителем осуществляются согласно его показаниям;
2) если счетчик газа, находящегося в собственности бытового потребителя, прошел периодическую поверку, что подтверждается соответствующим органом в сфере метрологии и метрологической деятельности, Оператор ГРС обязан установить его вместо временно установленного счетчика газа из обменного фонда в течение двух месяцев с даты его снятия;
3) если счетчик газа, находящегося в собственности бытового потребителя, признан соответствующим органом в сфере метрологии и метрологической деятельности непригодным к дальнейшей эксплуатации, решение о целесообразности его ремонта принимает Оператор ГРС, учитывая технические и экономические факторы. В случае принятия Оператором ГРС решение о целесообразности ремонта Оператор ГРС обязан установить отремонтированный счетчик газа бытового потребителя вместо временно установленного счетчика газа из обменного фонда в течение двух месяцев с даты его снятия. В случае принятия Оператором ГРС решение о нецелесообразности проведения ремонта счетчика газа Оператор ГРС обязан в течение пятнадцати рабочих дней после результатов проведения периодической поверки (но не позднее двухмесячного срока после снятия счетчика газа на периодическую поверку) бесплатно установить собственный расчетный счетчик газа (типоразмером не более счетчика газа бытового потребителя) для дальнейших коммерческих расчетов и в этот же срок вернуть бытовому потребителю его счетчик газа и письменно уведомить потребителя о результатах проведения периодической поверки и принято решение о нецелесообразности ремонта счетчика газа. В таком случае бытовой потребитель не может отказаться от установления счетчика газа Оператора ГРС.
5. В случае если на период снятия счетчика газа на периодическую поверку невозможно установить другой, расчеты с потребителем осуществляются в зависимости от среднемесячного (среднесуточного) объема потребления природного газа за аналогичный период (отопительный или межотопительный) предыдущего года или фактический период потребления (отопительный или межотопительный), если он составляет менее шести месяцев. При этом:
1) если снят на периодическую поверку счетчик газа находится в собственности Оператора ГРС, Оператор ГРС обязан в течение двухмесячного срока с даты снятия счетчика за собственный счет обеспечить установку расчетного счетчика газа на место снятого счетчика газа;
2) если счетчик газа, находящегося в собственности бытового потребителя, прошел периодическую поверку, что подтверждается соответствующим органом в сфере метрологии и метрологической деятельности, Оператор ГРС обязан установить его в течение двух месяцев с даты его снятия;
3) если счетчик газа, находящегося в собственности бытового потребителя, признан соответствующим органом в сфере метрологии и метрологической деятельности непригодным к дальнейшей эксплуатации, решение о целесообразности его ремонта принимает Оператор ГРС, учитывая технические и экономические факторы. В случае принятия Оператором ГРС решение о целесообразности ремонта Оператор ГРС обязан установить отремонтированный счетчик газа бытового потребителя в течение двух месяцев с даты его снятия. В случае принятия Оператором ГРС решение о нецелесообразности проведения ремонта счетчика газа Оператор ГРС обязан в течение пятнадцати рабочих дней после результатов проведения периодической поверки (но не позднее двухмесячного срока после снятия счетчика газа на периодическую поверку) бесплатно установить собственный расчетный счетчик газа (аналогичного типоразмера) для дальнейших коммерческих расчетов и в этот же срок вернуть бытовому потребителю его счетчик газа и письменно уведомить потребителя о результатах проведения периодической поверки и принято решение о нецелесообразности ремонта счетчика газа. В таком случае бытовой потребитель не может отказаться от установления счетчика газа Оператора ГРС.
6. Снятия счетчика газа на периодическую поверку (или его поверку на месте установки) осуществляется в присутствии потребителя (собственника или нанимателя объекта бытового потребителя). При необходимости распломбирования счетчика газа представитель Оператора ГРС составляет акт распломбирования, который подписывается потребителем (собственником или нанимателем объекта бытового потребителя).
7. До демонтажа счетчика газа на периодическую поверку или до/во время его периодической поверки на месте установки Оператор ГРС имеет право проводить контрольный осмотр узла учета и/или его проверку в порядке, определенном главой 9 настоящего раздела, а также инициировать проведение экспертизы или экспертной или внеочередной поверки счетчика газа в порядке, определенном главой 10 или 11 этого раздела. В таком случае потребитель обязан обеспечить представителям Оператора ГРС (вместе с их средствами и материалами) соответствующий доступ к счетчику газа.
8. После установки поверенного счетчика газа (или проведения поверки счетчика газа на месте его установки) Оператор ГРС осуществляет пломбирование поверенного счетчика газа, о чем составляет акт о пломбирования, который должен подписать потребитель (собственник или наниматель объекта бытового потребителя).
Перспектива есть, сначала Вы продадите данное заявление, затем жалобу, а в случае отсутствия реакции, Вы имеете право подать иск в суд.
Всего доброго!
Юрист, м. Чернігів, 10 років досвіду
Здравствуйте, Сергей!
Поверка газового счетчика должна проводиться в обязательном порядке. В ее ходе такой выясняется, соответствует ли оборудование метрологическим требованиям. Перед вводом оборудования в эксплуатацию или после его ремонта нужно выполнить первичную поверку газового счетчика. А во время эксплуатации, то есть в самом процессе использования, требуется проводить периодические поверки оборудования.
Периодическая поверка – установление пригодности к применению счетчиков газа, которые находятся в эксплуатации, через межповерочный интервал, который составляет 5 или 8 лет, в зависимости от типа счетчика и производителя, и указаны в паспорте вашего прибора.
В случае отказа в доступе в помещение, где расположен счетчик газа, в результате чего не была осуществлена периодическая поверка, потребителю меняется режим начисления. Согласно Кодексу газораспределительных систем определения объема потребленного газа осуществляется по предельным объемам потребления с дня последнего контрольного снятия показаний счетчика до дня предоставления потребителем свободного доступа к счетчику.
Внеочередная поверка – установление пригодности счетчиков газа к применению во время межповерочного интервала. Проводится по инициативе потребителя или оператора ГРС при необходимости убедиться в пригодности счетчика к применению. Все расходы, связанные с комплексом работ по поверке счетчика, возлагаются на сторону, которая является инициатором ее проведения.
Важно! Если по результатам внеочередной поверки факт несоответствия прибора учета не был подтвержден, расходы, связанные с проведением такой поверки, компенсируются инициатором.
Межповерочный интервал бытовых счетчиков газа указывается в паспортах приборов учета и составляет 5 или 8 лет в зависимости от типа счетчика и производителя. Пожалуйста, ознакомьтесь с паспортом Вашего счетчика. Для примера, если в паспорте счетчика указан межповерочный интервал 5 лет, это означает, что счетчик подлежит периодической поверке каждые 5 лет с даты его первичной поверки на заводе-изготовителе (как правило, это дата выпуска счетчика), но при этом необходимо помнить, что законодательство позволяет проводить внеочередную поверку или экспертизу прибора до истечения межповерочного интервала.
Порядок периодической поверки средств измерительной техники (СИТ) по объектам бытовых потребителей (населению):
Сроки и порядок поверки находят отражение в следующих пунктах постановления:
Если эти правила будут нарушены, поверка газовых счетчиков не будет являться законной.
Если владелец счетчика будет уклоняться от проведения очередной поверки, не будет соблюдать график диагностики, или будет выявлена непригодность счетчика к использованию, оплата за потребленный газ будет рассчитываться по принятым тарифам. Также могут быть пересчитаны и суммы оплаты, начисленные ранее, возможны до начисления.
Диагностика может производиться по двум сценариям.
На время поверки газовщики устанавливают в доме или квартире другой прибор учета.
Если на время проведения таких работ невозможно установить другой счетчик, расчеты производятся в зависимости от среднемесячного объема потребления природного газа за аналогичный период (отопительный или межотопительный) предыдущего года или фактический период потребления (отопительный или межотопительный), если он составляет менее шести месяцев.
Процедуры поверки газовых счетчиков проводятся с целью подтверждения пригодности устройства к последующей эксплуатации или же, напротив, выявления несоответствий между показаниями прибора и фактическим объемом потребленных ресурсов. В последнем случае измерительное оборудование признается не пригодным к эксплуатации.
Проверив оборудование, специалист дает одно из двух заключений:
Если измерительный прибор находится в исправном состоянии, компетентный орган выписывает соответствующий сертификат, на счетчик ставится пломба с поверительным клеймом, информация о проведенной поверке вносится в техпаспорт устройства и заверяется подписью и изображением клейма.
Важно! Если же в ходе диагностики прибора были выявлены неисправности, он признается не пригодным к эксплуатации. Компетентный орган выдает владельцу счетчика «Извещение о непригодности», и устройство не допускается к использованию.
После того как газовый измерительный прибор все же получил разрешение на эксплуатацию, подтвержденное соответствующими официальными документами, счетчик необходимо установить на место. Монтаж и демонтаж устройства должны выполнять только специализированные фирмы, которые имеют соответствующее разрешение от газового хозяйства.
После того как счетчик устанавливается на место, на него наносится пломба. Проводить эту процедуру имеют право только сотрудники газового хозяйства. Они составляют акт поверки газового счетчика и его опломбировки в двух экземплярах – один выдается владельцу прибора, другой отправляется к поставщику. После опломбировки счетчика оплата газа производится по его показаниям.
Размеры штрафных санкций, которые применяются при неправильном потреблении энергоресурсов, утверждены в Кодексе Украины об административных правонарушениях. В ст. 103-1 Кодекса значится, что потребителя оштрафуют на сумму от 170 до 850 грн (от 10 до 50 необлагаемых минимумов доходов граждан) в случаях:
В документе предусмотрено наказание в виде предупреждения или наложения штрафа на нарушителя.
Всего доброго!
Удачи Вам!