Задайте питання юристу

835 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Трудове право, 18 грудня 2023, питання №98890 250₴

Конфлікт інтересів у місцевому самоврядуванні

Добрий день, я і моя сестра прийшли на роботу звичайними бухгалтерами, у 2020 році наша Мигіївська сільська рада стала ОТГ почали створюватись відділи , ми як бухгалтера пішли у відділ бухгалтерського обліку, потім наш головний бухгалтер процшов конкурс на начальника фінансового відділу, появилась ваканція головного бухгалтера, на яку я подала заяву, і мене було принято та працюю по теперішній час, 15 грудня 2023 прийшов наш секретар і каже що комусь потрібно звідьнитись, підскажіть може є вихід з даної ситуації, мені казали що для сільської місцевості , є винятки.

Відповіді юристів (5)

    Кирда Вячеслав Володимирович
    20%

    Вітаю Вас!

    Добрий день, я і моя сестра прийшли на роботу звичайними бухгалтерами, у 2020 році наша Мигіївська сільська рада стала ОТГ почали створюватись відділи , ми як бухгалтера пішли у відділ бухгалтерського обліку, потім наш головний бухгалтер процшов конкурс на начальника фінансового відділу, появилась ваканція головного бухгалтера, на яку я подала заяву, і мене було принято та працюю по теперішній час, 15 грудня 2023 прийшов наш секретар і каже що комусь потрібно звідьнитись, підскажіть може є вихід з даної ситуації, мені казали що для сільської місцевості , є винятки.

    Так, є певні винятки, але все одно може бути конфлікт інтересів. Зокрема, накази на преміювання підпорядкованої сестри підписує начальник фінансового відділу чи голова сільської ради?

    ЗАКОН УКРАЇНИ

    Про запобігання корупції

    Стаття 1. Визначення термінів

    1. У цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:

    ...

    пряме підпорядкування - відносини прямої організаційної або правової залежності підлеглої особи від її керівника, в тому числі через вирішення (участь у вирішенні) питань прийняття на роботу, звільнення з роботи, застосування заохочень, дисциплінарних стягнень, надання вказівок, доручень тощо, контролю за їх виконанням.

    близькі особи - члени сім’ї суб’єкта, зазначеного у частині першій статті 3 цього Закону, а також чоловік, дружина, батько, мати, вітчим, мачуха, син, дочка, пасинок, падчерка, рідний та двоюрідний брати, рідна та двоюрідна сестри, рідний брат та сестра дружини (чоловіка), племінник, племінниця, рідний дядько, рідна тітка, дід, баба, прадід, прабаба, внук, внучка, правнук, правнучка, зять, невістка, тесть, теща, свекор, свекруха, батько та мати дружини (чоловіка) сина (дочки), усиновлювач чи усиновлений, опікун чи піклувальник, особа, яка перебуває під опікою або піклуванням зазначеного суб’єкта.

    Стаття 27. Обмеження спільної роботи близьких осіб

    1. Особи, зазначені у пункті 1 частини першої статті 3 цього Закону, не можуть мати у прямому підпорядкуванні близьких їм осіб або бути прямо підпорядкованими у зв’язку з виконанням повноважень близьким їм особам.

    Особи, які претендують на зайняття посад, зазначених у пункті 1 частини першої статті 3 цього Закону, зобов’язані повідомити керівництво органу, на посаду в якому вони претендують, про працюючих у цьому органі близьких їм осіб.

    Положення абзаців першого та другого цієї частини не поширюються на:

    1) народних засідателів і присяжних;

    2) близьких осіб, які прямо підпорядковані один одному у зв’язку з набуттям одним з них статусу виборної особи, крім випадків прийняття близької особи на роботу помічником-консультантом народного депутата України, помічником-консультантом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, помічником-консультантом депутата місцевої ради;

    3) осіб, які працюють у сільських населених пунктах (крім тих, що є районними центрами), а також гірських населених пунктах.

    2. У разі виникнення обставин, що порушують вимоги частини першої цієї статті, відповідні особи, близькі їм особи вживають заходів щодо усунення таких обставин у п’ятнадцятиденний строк.

    Якщо в зазначений строк ці обставини добровільно не усунуто, відповідні особи або близькі їм особи в місячний строк з моменту виникнення обставин підлягають переведенню в установленому порядку на іншу посаду, що виключає пряме підпорядкування.

    У разі неможливості такого переведення особа, яка перебуває у підпорядкуванні, підлягає звільненню із займаної посади.

    Стаття 29. Заходи зовнішнього та самостійного врегулювання конфлікту інтересів

    1. Зовнішнє врегулювання конфлікту інтересів здійснюється шляхом:

    1) усунення особи від виконання завдання, вчинення дій, прийняття рішення чи участі в його прийнятті в умовах реального чи потенційного конфлікту інтересів;

    2) застосування зовнішнього контролю за виконанням особою відповідного завдання, вчиненням нею певних дій чи прийняття рішень;

    3) обмеження доступу особи до певної інформації;

    4) перегляду обсягу службових повноважень особи;

    5) переведення особи на іншу посаду;

    6) звільнення особи.

    2. Особи, зазначені у пунктах 1, 2 частини першої статті 3 цього Закону, у яких наявний реальний чи потенційний конфлікт інтересів, можуть самостійно вжити заходів щодо його врегулювання шляхом позбавлення відповідного приватного інтересу з наданням підтверджуючих це документів безпосередньому керівнику або керівнику органу, до повноважень якого належить звільнення/ініціювання звільнення з посади.

    Успіхів. Всього доброго Вам. З повагою.

    Айвазян Юрий Климентьевич
    20%

    Доброго дня, Віта!

    Згідно зі статтею 1 Закону України "Про запобігання корупції":

    "пряме підпорядкування - відносини прямої організаційної або правової залежності підлеглої особи від її керівника, в тому числі через вирішення (участь у вирішенні) питань прийняття на роботу, звільнення з роботи, застосування заохочень, дисциплінарних стягнень, надання вказівок, доручень тощо, контролю за їх виконанням;

    близькі особи - члени сім’ї суб’єкта, зазначеного у частині першій статті 3 цього Закону, а також чоловік, дружина, батько, мати, вітчим, мачуха, син, дочка, пасинок, падчерка, рідний та двоюрідний брати, рідна та двоюрідна сестри, рідний брат та сестра дружини (чоловіка), племінник, племінниця, рідний дядько, рідна тітка, дід, баба, прадід, прабаба, внук, внучка, правнук, правнучка, зять, невістка, тесть, теща, свекор, свекруха, батько та мати дружини (чоловіка) сина (дочки), усиновлювач чи усиновлений, опікун чи піклувальник, особа, яка перебуває під опікою або піклуванням зазначеного суб’єкта;:"

    потенційний конфлікт інтересів - наявність у особи приватного інтересу у сфері, в якій вона виконує свої службові чи представницькі повноваження, що може вплинути на об’єктивність чи неупередженість прийняття нею рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень;

    Відповідно до стаття 27 Закону України "Про запобігання корупції":

    1. Особи, зазначені у пункті 1 частини першої статті 3 цього Закону, не можуть мати у прямому підпорядкуванні близьких їм осіб або бути прямо підпорядкованими у зв’язку з виконанням повноважень близьким їм особам.

    Особи, які претендують на зайняття посад, зазначених у пункті 1 частини першої статті 3 цього Закону, зобов’язані повідомити керівництво органу, на посаду в якому вони претендують, про працюючих у цьому органі близьких їм осіб.

    Положення абзаців першого та другого цієї частини не поширюються на:

    1) народних засідателів і присяжних;

    2) близьких осіб, які прямо підпорядковані один одному у зв’язку з набуттям одним з них статусу виборної особи, крім випадків прийняття близької особи на роботу помічником-консультантом народного депутата України, помічником-консультантом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, помічником-консультантом депутата місцевої ради;

    3) осіб, які працюють у сільських населених пунктах (крім тих, що є районними центрами), а також гірських населених пунктах.

    2. У разі виникнення обставин, що порушують вимоги частини першої цієї статті, відповідні особи, близькі їм особи вживають заходів щодо усунення таких обставин у п’ятнадцятиденний строк.

    Якщо в зазначений строк ці обставини добровільно не усунуто, відповідні особи або близькі їм особи в місячний строк з моменту виникнення обставин підлягають переведенню в установленому порядку на іншу посаду, що виключає пряме підпорядкування.

    У разі неможливості такого переведення особа, яка перебуває у підпорядкуванні, підлягає звільненню із займаної посади".

    Проте, оскільки Ви є головним бухгалтером, в незалежності від того, що Ви працюєте у сільській місцевості, може мати місце конфлікт інтересів.

    Стаття 29 вищезгаданного Закону зазнчає наступне:

    "1. Зовнішнє врегулювання конфлікту інтересів здійснюється шляхом:

    1) усунення особи від виконання завдання, вчинення дій, прийняття рішення чи участі в його прийнятті в умовах реального чи потенційного конфлікту інтересів;

    2) застосування зовнішнього контролю за виконанням особою відповідного завдання, вчиненням нею певних дій чи прийняття рішень;

    3) обмеження доступу особи до певної інформації;

    4) перегляду обсягу службових повноважень особи;

    5) переведення особи на іншу посаду;

    6) звільнення особи.

    2. Особи, зазначені у пунктах 1, 2 частини першої статті 3 цього Закону, у яких наявний реальний чи потенційний конфлікт інтересів, можуть самостійно вжити заходів щодо його врегулювання шляхом позбавлення відповідного приватного інтересу з наданням підтверджуючих це документів безпосередньому керівнику або керівнику органу, до повноважень якого належить звільнення/ініціювання звільнення з посади.

    Позбавлення приватного інтересу має виключати будь-яку можливість його приховування."

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Турчин Ярослав Александрович
    20%

    ВІТАЮ ВАС, пані ВІКТОРІЯ! За загальним правилом у сільській місцевості такі речі дозволені, тому, враховуючи, що Ваше село Мигія не є районним центром, а входить до Первомайського району, то жодних проблем я в цьому взагалі не бачу.

    Мигіївська сільська територіальна громада - територіальна громада в Україні, в Первомайському районі Миколаївської області. Адміністративний центр - село Мигія. Тобто Ви працюєте в сільській місцевості в розумінні законодавства про запобігання корупції.

    Відзначу, що Первомайський район чомусь дуже проблемний щодо правильного тлумачення та застосування положень про заборону роботи близьких осіб... зустрічав у практиці навіть кілька судових процесів щодо цього. У всіх випадках суди пояснювали горе-антикорупціонерам місцевого рівня, що подібна вимога до сільської місцевості не застосовна за чинного законодавчого регулювання.

    Однак, щоб зняти усі питання, скажіть будь-ласка: Чи є Ваша сестра перебуваючи на посаді - посадовою особою місцевого самоврядування? Чи присвоювався їй ранг посадової особи, чи приймала вона Присягу та чи зобов"язана згідно закону подавати декларацію?! Якщо ні - то питання до Вас не має бути взагалі. Якщо - так, то діє виключення щодо роботи близьких осіб в сільській місцевості, проте при бажанні - для однозначної відсутності питань до Вас збоку антикорупційних органів (хоча на рівні ОТГ вони виникають вкрай рідко) Ви можете вивести свою сестру із прямого підпорядкування чи перевести її на іншу посаду.

    ЮРИДИЧНО ПИТАННЯ РЕГУЛЮЄТЬСЯ НАСТУПНИМИ ПОЛОЖЕННЯМИ.

    Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

    Статтею 140 Конституції України встановлено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

    У частині першій статті 1 Закону України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - Закон № 280/97-ВР) передбачено:

    територіальна громада - жителі, об'єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями, або добровільне об'єднання жителів кількох сіл, що мають єдиний адміністративний центр;

    виконавчі органи рад - органи, які відповідно до Конституції України та цього Закону створюються сільськими, селищними, міськими, районними в містах (у разі їх створення) радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування у межах, визначених цим та іншими законами;

    посадова особа місцевого самоврядування - особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження у здійсненні організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету;

    Відповідно до частини другої статті 2 Закону № 280/97-ВР місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

    Згідно з частинами 1, 2, 4, статті 64 Закону № 280/97-ВР Видатки, які здійснюються органами місцевого самоврядування на потреби територіальних громад, їх розмір і цільове спрямування визначаються відповідними рішеннями про місцевий бюджет; видатки, пов'язані із здійсненням районними, обласними радами заходів щодо забезпечення спільних інтересів територіальних громад, - відповідними рішеннями про районний та обласний бюджети.

    Сільські, селищні, міські, районні в містах (у разі їх створення) ради та їх виконавчі органи самостійно розпоряджаються коштами відповідних місцевих бюджетів, визначають напрями їх використання.

    Видатки місцевого бюджету формуються відповідно до розмежування видатків між бюджетами, визначеного Бюджетним кодексом України, для виконання повноважень органів місцевого самоврядування.

    ВІдповідно до статті 12-1 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування в Україні", Посадові особи місцевого самоврядування зобов’язані дотримуватися правил запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, передбачених Законом України "Про запобігання корупції".

    ВІдповідно до частини першої статті 1 Закону України "Про запобігання корупції".

    пряме підпорядкування - відносини прямої організаційної або правової залежності підлеглої особи від її керівника, в тому числі через вирішення (участь у вирішенні) питань прийняття на роботу, звільнення з роботи, застосування заохочень, дисциплінарних стягнень, надання вказівок, доручень тощо, контролю за їх виконанням;

    близькі особи - члени сім’ї суб’єкта, зазначеного у частині першій статті 3 цього Закону, а також чоловік, дружина, батько, мати, вітчим, мачуха, син, дочка, пасинок, падчерка, рідний та двоюрідний брати, рідна та двоюрідна сестри, рідний брат та сестра дружини (чоловіка), племінник, племінниця, рідний дядько, рідна тітка, дід, баба, прадід, прабаба, внук, внучка, правнук, правнучка, зять, невістка, тесть, теща, свекор, свекруха, батько та мати дружини (чоловіка) сина (дочки), усиновлювач чи усиновлений, опікун чи піклувальник, особа, яка перебуває під опікою або піклуванням зазначеного суб’єкта;

    потенційний конфлікт інтересів - наявність у особи приватного інтересу у сфері, в якій вона виконує свої службові чи представницькі повноваження, що може вплинути на об’єктивність чи неупередженість прийняття нею рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень;

    реальний конфлікт інтересів - суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об’єктивність або неупередженість прийняття рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень;

    Обмеження спільної роботи близьких осіб встановлене статтею 27 Закону України "Про запобігання корупції".

    ВІдповідно до абзацу 1 частини першої статті 27 Закону, особи, зазначені у пункті 1 частини першої статті 3 цього Закону (в т.ч. пункт "в" - посадові особи місцевого самоврядування), не можуть мати у прямому підпорядкуванні близьких їм осіб або бути прямо підпорядкованими у зв’язку з виконанням повноважень близьким їм особам.

    Згідно з пунктом 3 абзаца 3 частини першої статті 27 Закону, положення абзаців першого та другого цієї частини не поширюються на: осіб, які працюють у сільських населених пунктах (крім тих, що є районними центрами), а також гірських населених пунктах.

    Згідно з частиною другою статті 27 Закону, У разі виникнення обставин, що порушують вимоги частини першої цієї статті, відповідні особи, близькі їм особи вживають заходів щодо усунення таких обставин у п’ятнадцятиденний строк.

    Якщо в зазначений строк ці обставини добровільно не усунуто, відповідні особи або близькі їм особи в місячний строк з моменту виникнення обставин підлягають переведенню в установленому порядку на іншу посаду, що виключає пряме підпорядкування.

    У разі неможливості такого переведення особа, яка перебуває у підпорядкуванні, підлягає звільненню із займаної посади.

    До сільських населених пунктів належали села і селища незалежно від їх адміністративної підпорядкованості.Селища міського типу належали не до сільських, а до міських населених пунктів (Положення про порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою Української РСР, затверджене Указом Президії Верховної Ради Української РСР від 12.03.1981 № 1654-Х).

    В Україні ліквідували термін "селище міського типу", ліквідувавши статус "селище міського типу" для населених пунктів. Верховна Рада ухвалила Закон 28 липня 2023 року "Про порядок вирішення окремих питань адміністративно-територіального устрою України" (Окремі положення закону набрали чинності - 27.10.2023.Закон набуде чинності в цілому з 26.01.2024).

    ВІдповідно до частин четвертої - шостої статті 1 цього Закону, Селище є населеним пунктом з переважно садибною забудовою, загальна чисельність жителів якого становить не менш як 5 тисяч.

    Село є населеним пунктом із садибною забудовою, загальна чисельність жителів якого становить менше 5 тисяч.

    Міста є міськими, а селища та села - сільськими населеними пунктами.

    ВИСНОВКИ.

    ОТЖЕ, по-перше - Ваша ОТГ не є районним центром, а тому вимога абзацу 1 частини першої статті 27 Закону України "Про запобігання корупції" не розповсюджується на Вас та Вашу сестру в силу приписів абзацу 3 цієї ж частини статті 27 Закону України "Про запобігання корупції".

    По-друге - питання вирішується не шляхом звільнення, а спочатку особу мають перевести на посаду, що виключає пряме підпорядкування.

    По-третє - треба бачити посадову інструкцію Вашої сестри і розуміти, чи взагалі у неї є перед Вами пряме підпорядкування. Якщо у неї є безпосередній керівник, то може і не бути такої проблеми.

    По-четверте - у разі протиправного звільнення - Ваша сестра має право на судовий захист, поновлення на роботі тат стягнення з роботодавця середнього заробітку за весь час вимушеного прогулу.

    По-п"яте - відсутність заборони прямого підпорядкування близьких осіб, зокрема, в сільській місцевості, зокрема, не спростовує можливості виникнення в такому разі потенційного чи реального конфлікту інтересів при здійсненні ними службових обов`язків.

    Згідно з частиною першою статті 28 Закону України «Про запобігання корупції», особи, зазначені в пунктах 1, 2 частини першої статті 3 цього Закону, зобов`язані:

    1) уживати заходів щодо недопущення виникнення реального, потенційного конфлікту інтересів;

    2) повідомляти не пізніше наступного робочого дня з моменту, коли особа дізналася чи повинна була дізнатися про наявність у неї реального чи потенційного конфлікту інтересів безпосереднього керівника, а у випадку перебування особи на посаді, яка не передбачає наявності в неї безпосереднього керівника, або в колегіальному органі – Національному агентстві чи іншому визначеному законом органі або колегіальному органі, під час виконання повноважень, у якому виник конфлікт інтересів, відповідно;

    3) не вчиняти дій та не приймати рішень в умовах реального конфлікту інтересів;

    4) ужити заходів щодо врегулювання реального чи потенційного конфлікту інтересів.

    Підсумовуючи наведене, вимоги до Вашої сестри є неправомірними та не грунтуються на законі.

    З повагою, юрист Ярослав Турчин

    Корнійчук Євген Іванович
    20%

    Доброго дня, якщо ви працюєте в сільській місцевості це не є конфліктом інтересів.

    Коло осіб на яких не поширюються обмеженні щодо спільної роботи близьких осіб

    Обмеженні щодо спільної роботи близьких осіб не поширюються на:

    • народних засідателів і присяжних;
    • близьких осіб, які прямо підпорядковані один одному у зв’язку з набуттям одним з них статусу виборної особи;
    • осіб, які працюють у сільських населених пунктах (крім тих, що є районними центрами), а також гірських населених пунктах.

    Сільська місцевість - території, що знаходяться за межами міст і є переважно зонами сільськогосподарського виробництва та сільської забудови (ст.1 Закону України «Про сільськогосподарську дорадчу діяльність»).

    До гірських населених пунктів належать міста, селища міського типу, селища, сільські населені пункти, які розташовані у гірській місцевості, мають недостатньо розвинуті сферу застосування праці та систему соціально-побутового обслуговування, обмежену транспортну доступність (ст. 1 Закону України "Про статус гірських населених пунктів в Україні").

    Населені пункти, які отримали статус гірських, закріплені в Постанові Кабінету Міністрів України від 11 серпня 1995 № 647 «Про перелік населених пунктів, яким надається статус гірських».

    При цьому слід звернути увагу на абзац 7 розділу 1.2.3 Методичних рекомендацій щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, затверджених рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції від 29.09.2017 №839, де визначено, «що не зважаючи на те, що вказані суб'єкти не підпадають під дію обмеження щодо спільної роботи близьких осіб, це не означає, що на них не поширюються загальні вимоги щодо врегулювання конфлікту інтересів з урахуванням особливостей їх статусу. Відтак, вказаним особам варто вживати заходів, передбачених Закону України «Про запобігання корупції» для його врегулювання. При цьому, до них в залежності від конкретної ситуації може бути застосований будь-який із передбачених Законом захід врегулювання конфлікту інтересів».

    Відповідно до постанови КМ УРСР від 03 листопада 1980 року №539 Про часткову зміну постанови Ради Народних Комісарів УРСР від 4 червня 1933 "Про суміщення посад і службу родичів в установах, підприємствах та організаціях громадського сектора" , виключеннями з правил щодо заборони спільної роботи близьких осіб можуть бути:

    • Працівників, які займають безпосередньо підпорядковані або підконтрольні виборні посади;
    • Фахівців сільського господарства, що працюють в радгоспах і інших державних сільськогосподарських підприємствах і організаціях, а також в науково-дослідних установах по сільському господарству, розташованих в сільській місцевості;
    • Працівників лінійних підприємств залізничного транспорту, крім головних бухгалтерів і касирів цих підприємств;
    • Працівників плаваючого складу суден річкового флоту і працівників експлуатаційних підприємств і організацій річкового транспорту (за винятком розташованих в обласних центрах), крім головних бухгалтерів і касирів цих підприємств і організацій;
    • Працівників дорожніх організацій, що здійснюють експлуатацію автомобільних доріг загального користування, крім головних бухгалтерів і касирів цих організацій;
    • Працівників з експлуатаційно-технічного обслуговування лінійних і станційних споруд зв'язку, радіо і телебачення;
    • Працівників будівельно-монтажних і мостобудівних поїздів, механізованих колон та інших пересувних спеціальних будівельних формувань, крім головних бухгалтерів і касирів цих організацій;
    • Лікарів лікувально-профілактичних і санітарно-профілактичних закладів охорони здоров'я;
    • Наукових та педагогічних працівників, лекторів, бібліотекарів і бібліографів у всіх наукових, навчальних і виховних установах;
    • Артистів, художників і музикантів державних театрів, художніх колективів та студій;
    • Працівників кульових геологічних експедицій, партій, загонів і ділянок;
    • Фахівців лісового та водного господарства, працівників освіти, медичних працівників, працівників культурно-просвітніх установ, працівників підприємств роздрібної торгівлі та громадського харчування споживчої кооперації, що працюють в сільській місцевості;
    • Працівників ставкових і озерних рибоводних господарств, рибоводних заводів, нерестово- вирастних господарств і риборозплідників, крім головних бухгалтерів і касирів цих підприємств ".

    Більше детально за посиланням

    https://wiki.legalaid.gov.ua/index.php/%D0%9E%D0%B...

    Токмач Галина Николаевна
    20%

    Вітаю!

    Відповідно до частини 1 статті 27 Закону України «Про запобігання корупції» особи, зазначені у пункті 1 частини першої статті 3 цього Закону, не можуть мати у прямому підпорядкуванні близьких їм осіб або бути прямо підпорядкованими у зв’язку з виконанням повноважень близьким їм особам.

    Особи, які претендують на зайняття посад, зазначених у пункті 1 частини першої статті 3 цього Закону, зобов’язані повідомити керівництво органу, на посаду в якому вони претендують, про працюючих у цьому органі близьких їм осіб.

    У разі виникнення таких обставин, відповідні особи, близькі їм особи вживають заходів щодо усунення таких обставин у п’ятнадцятиденний строк.

    Якщо в зазначений строк ці обставини добровільно не усунуто, відповідні особи або близькі їм особи в місячний строк з моменту виникнення обставин підлягають переведенню в установленому порядку на іншу посаду, що виключає пряме підпорядкування.

    У разі неможливості такого переведення особа, яка перебуває у підпорядкуванні, підлягає звільненню із займаної посади.

    Підставою розірвання трудового договору з ініціативи власника або уповноваженого ним органу також може бути - перебування всупереч вимогам Закону України "Про запобігання корупції" у прямому підпорядкуванні у близької особи (п.4 ч.1 ст. 41 Кодексу законів про працю України)

    Особи, які претендують на зайняття посад, зазначених у пункті 1 частини першої статті 3 цього Закону, зобов’язані повідомити керівництво органу, на посаду в якому вони претендують, про працюючих у цьому органі близьких їм осіб.Враховуючи положення статті 251 Кодексу законів про працю України, власник вправі запроваджувати обмеження щодо спільної роботи на одному і тому ж підприємстві, в установі, організації осіб, які є близькими родичами чи свояками (батьки, подружжя, брати, сестри, діти, а також батьки, брати, сестри і діти подружжя), якщо у зв'язку з виконанням трудових обов'язків вони безпосередньо підпорядковані або підконтрольні один одному.На підприємствах, в установах, організаціях державної форми власності порядок запровадження таких обмежень встановлюється законодавством.

    Обмеженні щодо спільної роботи близьких осіб не поширюються на:

    • народних засідателів і присяжних;
    • близьких осіб, які прямо підпорядковані один одному у зв’язку з набуттям одним з них статусу виборної особи;
    • осіб, які працюють у сільських населених пунктах (крім тих, що є районними центрами), а також гірських населених пунктах.

    Сільська місцевість - території, що знаходяться за межами міст і є переважно зонами сільськогосподарського виробництва та сільської забудови (ст.1 Закону України «Про сільськогосподарську дорадчу діяльність»).

    До гірських населених пунктів належать міста, селища міського типу, селища, сільські населені пункти, які розташовані у гірській місцевості, мають недостатньо розвинуті сферу застосування праці та систему соціально-побутового обслуговування, обмежену транспортну доступність (ст. 1 Закону України "Про статус гірських населених пунктів в Україні").

    Населені пункти, які отримали статус гірських, закріплені в Постанові Кабінету Міністрів України від 11 серпня 1995 № 647 «Про перелік населених пунктів, яким надається статус гірських».

    При цьому слід звернути увагу на абзац 7 розділу 1.2.3 Методичних рекомендацій щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, затверджених рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції від 29.09.2017 №839, де визначено, «що не зважаючи на те, що вказані суб'єкти не підпадають під дію обмеження щодо спільної роботи близьких осіб, це не означає, що на них не поширюються загальні вимоги щодо врегулювання конфлікту інтересів з урахуванням особливостей їх статусу. Відтак, вказаним особам варто вживати заходів, передбачених Закону України «Про запобігання корупції» для його врегулювання. При цьому, до них в залежності від конкретної ситуації може бути застосований будь-який із передбачених Законом захід врегулювання конфлікту інтересів».

    Відповідно до постанови КМ УРСР від 03 листопада 1980 року №539 Про часткову зміну постанови Ради Народних Комісарів УРСР від 4 червня 1933 "Про суміщення посад і службу родичів в установах, підприємствах та організаціях громадського сектора" , виключеннями з правил щодо заборони спільної роботи близьких осіб можуть бути:

    • Працівників, які займають безпосередньо підпорядковані або підконтрольні виборні посади;
    • Фахівців сільського господарства, що працюють в радгоспах і інших державних сільськогосподарських підприємствах і організаціях, а також в науково-дослідних установах по сільському господарству, розташованих в сільській місцевості;
    • Працівників лінійних підприємств залізничного транспорту, крім головних бухгалтерів і касирів цих підприємств;
    • Працівників плаваючого складу суден річкового флоту і працівників експлуатаційних підприємств і організацій річкового транспорту (за винятком розташованих в обласних центрах), крім головних бухгалтерів і касирів цих підприємств і організацій;
    • Працівників дорожніх організацій, що здійснюють експлуатацію автомобільних доріг загального користування, крім головних бухгалтерів і касирів цих організацій;
    • Працівників з експлуатаційно-технічного обслуговування лінійних і станційних споруд зв'язку, радіо і телебачення;
    • Працівників будівельно-монтажних і мостобудівних поїздів, механізованих колон та інших пересувних спеціальних будівельних формувань, крім головних бухгалтерів і касирів цих організацій;
    • Лікарів лікувально-профілактичних і санітарно-профілактичних закладів охорони здоров'я;
    • Наукових та педагогічних працівників, лекторів, бібліотекарів і бібліографів у всіх наукових, навчальних і виховних установах;
    • Артистів, художників і музикантів державних театрів, художніх колективів та студій;
    • Працівників кульових геологічних експедицій, партій, загонів і ділянок;
    • Фахівців лісового та водного господарства, працівників освіти, медичних працівників, працівників культурно-просвітніх установ, працівників підприємств роздрібної торгівлі та громадського харчування споживчої кооперації, що працюють в сільській місцевості;
    • Працівників ставкових і озерних рибоводних господарств, рибоводних заводів, нерестово- вирастних господарств і риборозплідників, крім головних бухгалтерів і касирів цих підприємств ".

    Неповідомлення особою у встановлених законом випадках та порядку про наявність у неї реального конфлікту інтересів -

    • тягне за собою накладення штрафу від ста (1 700 грн) до двохсот (3 400 грн) неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Вчинення дій чи прийняття рішень в умовах реального конфлікту інтересів -

    • тягнуть за собою накладення штрафу від двохсот (3 400 грн) до чотирьохсот (6 800 грн) неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Дії, зазначені вище, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за такі ж порушення, -

    Примітка.1. Суб’єктом правопорушень у цій статті є особи, зазначені у пунктах 1, 2 частини першої статті 3 Закону України "Про запобігання корупції".2. У цій статті під реальним конфліктом інтересів слід розуміти суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об’єктивність або неупередженість прийняття рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання вказаних повноважень.

    Згідно статті 29 Закону України "Про запобігання корупції", зовнішнє врегулювання конфлікту інтересів здійснюється шляхом:

    • усунення особи від виконання завдання, вчинення дій, прийняття рішення чи участі в його прийнятті в умовах реального чи потенційного конфлікту інтересів;
    • застосування зовнішнього контролю за виконанням особою відповідного завдання, вчиненням нею певних дій чи прийняття рішень;
    • обмеження доступу особи до певної інформації;
    • перегляду обсягу службових повноважень особи;
    • переведення особи на іншу посаду;
    • звільнення особи.

    Особи, зазначені у пунктах 1, 2 частини першої статті 3 Закону України "Про запобігання корупції ", у яких наявний реальний чи потенційний конфлікт інтересів, можуть самостійно вжити заходів щодо його врегулювання шляхом позбавлення відповідного приватного інтересу з наданням підтверджуючих це документів безпосередньому керівнику або керівнику органу, до повноважень якого належить звільнення/ініціювання звільнення з посади.

    Позбавлення приватного інтересу має виключати будь-яку можливість його приховування.Файл:Зразок повідомлення про реальнийпотенційний конфлікт інтересів.odt

    Джерело - https://wiki.legalaid.gov.ua/index.php/%D0%9E%D0%B...


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України