Задайте питання юристу

880 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Трудове право, 27 грудня 2023, питання №99368 400₴

Служба в ЗСУ і робота за сумісництвом в ЗЗСО

Чи може військовий ЗСУ працювати в навчальному закладі за сумісництвом. Робота не викладацька, а технічна: ведення сайтів закладу (тобто, передбачає дистанційну роботу)?

Відповіді юристів (6)

    Корнійчук Євген Іванович
    12.5%

    Доброго дня, нажаль це не можливо. За законом ви не маєте, ще десь працювати коли проходите службу в ЗСУ.

    нормами спеціального антикорупційного закону «Про запобігання корупції», а саме п.п. «г» п. 1 ч. 1 ст. 3 суб’єктами, на яких поширюється дія даного закону, є також військові посадові особи ЗСУ. Це означає, що обмеження щодо суміщення та сумісництва (у тому числі заборона на зайняття іншою оплачуваною діяльністю) поширюється на військових посадових осіб Збройних Сил України,
    Айвазян Юрій Климентійович
    17.5%

    Доброго дня, Тетяна!

    Військова служба є формою виконання особою своїх обов'язків, передбачених Статутом внутрішньої служби та Законом України "Про військовий обов'язок та військову службу" у форматі 24х7. Тому формально військовослужбовець не має права служити та працювати на іншій роботі за сумісництвом.

    Втім, такий військовослужбовець може звернутись з рапортом до свого безпосереднього командира або начальника, який видавав наказ про зарахування військовослужбовця до особового складу підрозділу чи військової частини, та просити його дозволу на викладання в даному випадку. Якщо такий дозвіл буде отриманий, а робота не буде заважати виконанню ВС своїх обов'язків, то це можливо. Проте, це лише гіпотетично. Ще раз повторюсь, військова служба та інша робота по природі своїй не сумісні.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Кирда Вячеслав Володимирович
    20%

    Вітаю Вас!

    ЗАКОН УКРАЇНИ

    Про військовий обов'язок і військову службу

    Стаття 39. Призов на військову службу під час мобілізації. Демобілізація

    ...

    3. За громадянами України, які призвані на строкову військову службу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, або прийняті на військову службу за контрактом, у разі виникнення кризової ситуації, що загрожує національній безпеці, оголошення рішення про проведення мобілізації та (або) введення воєнного стану на строк до закінчення особливого періоду або до оголошення рішення про демобілізацію, не припиняється державна реєстрація підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців. У разі непровадження ними підприємницької діяльності у період проведення мобілізації нарахування податків і зборів таким фізичним особам - підприємцям не здійснюється.

    Закон України "Про військовий обов'язок і військову службу" не встановлює чіткої заборони щодо здійснення громадянами України, які призвані на військову службу, здійснювати підприємницьку діяльність. Можна припустити, що і виконання трудових обов'язків також не забороняється.

    Втім, проаналізувавши вимоги Закону України "Про запобігання корупції", ключовим є віднесення чи невіднесення Вас до військової посадової особи.

    НАЗК повідомляє, що

    "...3. Стосовно допустимості суміщення військової служби з іншою оплачуваною діяльністю.

    Особу призвано на військову службу та призначено на посаду командира роти (є військовою посадовою особою). Разом з тим особа має договірні відносини з низкою підприємств, у межах яких має можливість дистанційно на оплатній основі виконувати визначені договорами роботи у вільний від несення військової служби час.

    Так, порушуватиме обмеження. У той же час порушення буде відсутнє, якщо військовослужбовець не є військовою посадовою особою.

    Оскільки особа є військовою посадовою особою, зайняття нею іншою оплачуваною діяльністю у вільний від несення військової служби час (у наведеному прикладі - виконання умов договорів, укладених із низкою підприємств) порушуватиме передбачене п. 1 ч. 1 ст. 25 Закону обмеження та матиме наслідком адміністративну відповідальність за ст. 1724 Кодексу України про адміністративні правопорушення..."

    Хто така військова посадова особа?

    Стаття 6. Військові посади

    ...

    12. Військові посадові особи - це військовослужбовці, які обіймають штатні посади, пов’язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських обов’язків, або які спеціально уповноважені на виконання таких обов’язків згідно із законодавством.

    Адміністративно-господарські функції (обов’язки) - це обов’язки з управління або розпорядження державним, комунальним майном (встановлення порядку його зберігання, переробки, реалізації забезпечення контролю за цими операціями тощо).

    Організаційно-розпорядчі функції (обов’язки) - це обов’язки з керівництва галуззю промисловості, трудовим колективом, ділянкою роботи, виробничою діяльністю окремих працівників на підприємствах, в установах чи організаціях незалежно від форм власності.

    Таким чином, якщо Ви не виконуєте адміністративно-господарські та організаційно-розпорядчі функції та відповідно не є військовою посадовою особою, Ви маєте право суміщати військову службу з іншою оплачуваною діяльністю.

    Успіхів. Всього доброго! З повагою!

    Дерій Владислав Олегович
    12.5%

    Доброго дня!

    Обмеження щодо суміщення та сумісництва (у тому числі заборона на зайняття іншою оплачуваною діяльністю) поширюється на військових посадових осіб Збройних Сил України, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України та інших утворених відповідно до законів військових формувань, крім військовослужбовців строкової військової служби, курсантів вищих військових навчальних закладів, курсантів вищих навчальних закладів, які мають у своєму складі військові інститути, курсантів факультетів, кафедр та відділень військової підготовки.

    Відповідно до ч. 12 ст. 6 Закону «Про військовий обов’язок і військову службу», військовими посадовими особами є - військовослужбовці, які обіймають штатні посади, пов’язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських обов’язків, або які спеціально уповноважені на виконання таких обов’язків згідно із законодавством.

    Сумісна діяльність не буде порушенням та дозволятиме отримувати доходи, якщо військовослужбовець не є військовою посадовою особою.

    У випадку, якщо особа є військовою посадовою особою, зайняття нею іншою оплачуваною діяльністю у вільний від несення військової служби час порушуватиме передбачене п. 1 ч. 1 ст. 25 ЗУ "Про запобігання корупції" обмеження та матиме наслідком адміністративну відповідальність за ст. 172 4 Кодексу України про адміністративні правопорушення та тягне за собою накладення штрафу від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (5100-8500 грн) з конфіскацією отриманого доходу від підприємницької діяльності чи винагороди від роботи за сумісництвом.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Бажаю успіхів!

    Пономаренко Наталія
    25%

    Доброго дня, шановна Тетяно!

    Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 25 Закону № 1700-VII особам, уповноваженим на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (перелік таких осіб наведено в п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону № 1700-VII), забороняється займатися іншою оплачуваною або підприємницькою діяльністю, якщо інше не передбачено Конституцією або законами України.Згідно з чинною редакцією статті 3 Закону України "Про запобігання корупції" військоволсужбовці як посадові особи ЗСУ віднесені до осіб, уповноважених на виконання функцій держави. Хоча це є спірним.

    г) військові посадові особи Збройних Сил України, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України та інших утворених відповідно до законів військових формувань, крім військовослужбовців строкової військової служби, курсантів вищих військових навчальних закладів, курсантів вищих навчальних закладів, які мають у своєму складі військові інститути, курсантів факультетів, кафедр та відділень військової підготовки, особовий склад штатних військово-лікарських комісій;

    {Підпункт "г" пункту 1 частини першої статті 3 із змінами, внесеними згідно із Законами № 198-VIII від 12.02.2015, № 1975-VIII від 23.03.2017, № 3384-IX від 20.09.2023}

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1700-18#TextЗгідно з ч. 5 ст. 17 Конституції України держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей.Відповідно до ст. 12 Закону України «Про соціальний та правовий захист військовослужбовців та їх сімей» військовослужбовці користуються усіма правами і свободами людини та громадянина, гарантіями цих прав і свобод, закріпленими в Конституції України та законах України, з урахуванням особливостей, встановлених цим та іншими законами. У зв’язку з особливим характером військової служби, яка пов’язана із захистом Вітчизни, військовослужбовцям надаються визначені законом пільги, гарантії та компенсації.Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 9 зазначеного Закону держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів. До складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням, щомісячні та одноразові додаткові види грошового забезпечення.

    Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 25 Закону України "Про запобігання корупції", Особам, зазначеним у пункті 1 частини першої статті 3 цього Закону, забороняється:

    1) займатися іншою оплачуваною (крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту) або підприємницькою діяльністю, якщо інше не передбачено Конституцією або законами України;

    ОТЖЕ, суміщення своєї служби із іншою оплачуваною діяльністю, окрім викладацької, наукової і творчої, а також медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту - заборонено для військовослужбовців законом.

    З повагою, адвокат Наталія Пономаренко

    Токмач Галина Миколаївна
    12.5%

    Вітаю!

    Чинне законодавство не містить прямої заборони виконання мобілізованим військовослужбовцем своїх трудових обов’язків, зокрема в режимі дистанційної праці, навпаки міститься окрема норма стосовно мобілізованих. Проте нормами ЗУ "Про запобігання корупції", а саме п.п. «г» п.1 ч.1 ст.3 суб’єктами, на яких поширюється дія даного закону, є також військові посадові особи ЗСУ.

    Відповідно до ч.12 ст.6 ЗУ "Про військовий обов'язок і військову службу" військовими посадовими особами є військовослужбовці, які обіймають штатні посади, пов’язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських обов’язків, або які спеціально уповноважені на виконання таких обов’язків згідно із законодавством.

    У пп. 17, 30 Роз’яснень НАЗК зазначила, що:

    адміністративно-господарські функції (обов’язки) — це обов’язки з управління або розпорядження державним, комунальним майном (установлення порядку його зберігання, переробки, реалізації забезпечення контролю за цими операціями тощо). Такі повноваження в різному обсязі є у начальників планово-господарських, постачальницьких, фінансових відділів і служб, завідуючих складами, магазинами, майстернями, ательє, їхніх заступників,

    керівників відділів підприємств, відомчих ревізорів та контролерів тощо;

    організаційно-розпорядчі функції (обов’язки) — це обов’язки щодо здійснення керівництва галуззю промисловості, трудовим колективом, ділянкою роботи, виробничою діяльністю окремих працівників на підприємствах, в установах чи організаціях незалежно від форм власності. Такі функції виконують, зокрема, керівники міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, державних, комунальних підприємств, установ, організацій, структурних підрозділів, їхні заступники, особи, які керують ділянками робіт.

    ОТЖЕ, сумісна діяльність вважатиметься порушенням, якщо особа займає військову посаду ЗСУ (наприклад командира роти чи заступника командира роти). Сумісна діяльність не буде порушенням та дозволятиме отримувати доходи, якщо військовослужбовець не є військовою посадовою особою. На жаль, чинне законодавство не встановлює виключний перелік військових посад (або відповідні їх критерії), що дозволяють займатись підприємницькою діяльністю. Це у свою чергу може привести до зловживання контролюючими органами та вибіркового притягнення до адміністративної відповідальності.

    У випадку, якщо особа є військовою посадовою особою, зайняття нею іншою оплачуваною діяльністю у вільний від несення військової служби час порушуватиме передбачене п.1 ч.1 ст.25 Закону обмеження та матиме наслідком адміністративну відповідальність за ст.172-4 Кодексу України про адміністративні правопорушення та тягне за собою накладення штрафу від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (5100-8500 грн) з конфіскацією отриманого доходу від підприємницької діяльності чи винагороди від роботи за сумісництвом.

    Успіхів!


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України