Задайте вопрос юристу

859 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Защита прав потребителей, 25 июня 2024, вопрос №113416 500₴

Чи можу я подати в суд на університет і викладача?

Викладач якого без мого відома було поставлено до мене науковим керівником дипломної роботи - не перевіряв мою роботу та не надавав ніякої консультації. Відкрив мою роботу він лише за 5 днів до захисту, що є порушенням усіх дедлайнів. Окрім цього він постійно намагався мене принизити у діалозі.

Як результат : я не змогла захистити роботу бо він посилався на компіляцію і дайджест у моїй роботі, проте перевірка на плагіат показала 5%, тож його дорікання необʼєктивні. Окрім мене ще 2 студентки не отримали диплом через таку ж поведінку з його сторони.

Як можна оскаржити рішення та притягнути гада до відповідальності за професійну некомпетентність?

Ответы юристов (7)

    Карпенко Андрій Володимирович
    14.2%

    Вітаю!

    Закон України "Про освіту" : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

    Стаття 42. Академічна доброчесність

    7. Види академічної відповідальності (у тому числі додаткові та/або деталізовані) учасників освітнього процесу за конкретні порушення академічної доброчесності визначаються спеціальними законами та/або внутрішніми положеннями закладу освіти, що мають бути затверджені (погоджені) основним колегіальним органом управління закладу освіти та погоджені з відповідними органами самоврядування здобувачів освіти в частині їхньої відповідальності.

    8. Порядок виявлення та встановлення фактів порушення академічної доброчесності визначається уповноваженим колегіальним органом управління закладу освіти з урахуванням вимог цього Закону та спеціальних законів.

    ххх

    Кожна особа, стосовно якої порушено питання про порушення нею академічної доброчесності, має такі права:

    - ознайомлюватися з усіма матеріалами перевірки щодо встановлення факту порушення академічної доброчесності, подавати до них зауваження;

    - особисто або через представника надавати усні та письмові пояснення або відмовлятися від надання будь-яких пояснень, брати участь у дослідженні доказів порушення академічної доброчесності;

    - знати про дату, час і місце та бути присутньою під час розгляду питання про встановлення факту порушення академічної доброчесності та притягнення її до академічної відповідальності. Повідомлення направляються на адресу корпоративної електронної пошти в домені khai.edu або в електронний кабінет системи PILOT, також лист може бути відправлений на адресу електронної пошти, яка була надана учасником освітнього процесу. Особа вважається такою, що отримала повідомлення з моменту його відправлення;

    - оскаржити рішення про притягнення до академічної відповідальності до органу Університету, уповноваженого розглядати такі апеляції, або до суду.

    Особа, яка вважає, що її та/або іншої особи результати навчання були недоброчесно оцінені, має право на оскарження результатів такого оцінювання в порядку, встановленому закладом освіти.

    Кожне рішення уповноваженого органу про притягнення особи до академічної відповідальності має бути обґрунтованим, тобто ухваленим на підставі доказів, повно і всебічно досліджених у процесі розгляду повідомлення, або на підставі визнання особою факту порушення академічної доброчесності, та має містити інформацію про конкретний вид порушення академічної доброчесності та санкцію за таке порушення.

    Особа, стосовно якої встановлено факт порушення академічної доброчесності та винесено рішення про притягнення її до академічної відповідальності, має право оскаржити таке рішення у порядку, визначеному законодавством та/або закладом освіти, науковою установою, організатором конкурсу.

    ВАМ СПОЧАТКУ ТРЕБА ПРОЙТИ ВНУТРІШНЮ ПРОЦЕДУРУ АПЕЛЯЦІЇ.

    ЯКЩО ВАС ЦЯ АПЕЛЯЦІЯ НЕ ЗАДОВОЛЬНИТЬ, ТОДІ ВЖЕ ЗВЕРНУТИСЬ ЗА ЗАХИСТОМ СВОЇХ ПРАВ ДО СУДУ.

    Айвазян Юрий Климентьевич
    14.2%

    Доброго дня, Емілія!

    Відповідно до Постанови КМУ №261 "Про затвердження Порядку підготовки здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії та доктора наук у закладах вищої освіти (наукових установах)":

    "19. Аспіранту (ад’юнкту) протягом місяця з дати наказу керівника закладу про зарахування призначається науковий керівник з числа наукових або науково-педагогічних працівників закладу, які мають науковий ступінь та відповідну наукову кваліфікацію.

    Науковий керівник здійснює наукове керівництво за науковою роботою аспіранта (ад’юнкта) над дисертацією, проведенням його власного наукового дослідження, надає консультації щодо змісту і методології наукових досліджень аспіранта (ад’юнкта), контролює виконання індивідуального плану наукової роботи і відповідає перед вченою радою закладу за належне та своєчасне виконання обов’язків наукового керівника".

    Згідно із Законом України "Про освіту":

    Порушенням академічної доброчесності вважається:

    • академічний плагіат - оприлюднення (частково або повністю) наукових (творчих) результатів, отриманих іншими особами, як результатів власного дослідження (творчості) та/або відтворення опублікованих текстів (оприлюднених творів мистецтва) інших авторів без зазначення авторства;
    • самоплагіат - оприлюднення (частково або повністю) власних раніше опублікованих наукових результатів як нових наукових результатів;
    • фабрикація - вигадування даних чи фактів, що використовуються в освітньому процесі або наукових дослідженнях;
    • фальсифікація - свідома зміна чи модифікація вже наявних даних, що стосуються освітнього процесу чи наукових досліджень;
    • списування - виконання письмових робіт із залученням зовнішніх джерел інформації, крім дозволених для використання, зокрема під час оцінювання результатів навчання;
    • обман - надання завідомо неправдивої інформації щодо власної освітньої (наукової, творчої) діяльності чи організації освітнього процесу; формами обману є, зокрема, академічний плагіат, самоплагіат, фабрикація, фальсифікація та списування;
    • хабарництво - надання (отримання) учасником освітнього процесу чи пропозиція щодо надання (отримання) коштів, майна, послуг, пільг чи будь-яких інших благ матеріального або нематеріального характеру з метою отримання неправомірної переваги в освітньому процесі;
    • необ’єктивне оцінювання - свідоме завищення або заниження оцінки результатів навчання здобувачів освіти.
    • надання здобувачам освіти під час проходження ними оцінювання результатів навчання допомоги чи створення перешкод, не передбачених умовами та/або процедурами проходження такого оцінювання;
    • вплив у будь-якій формі (прохання, умовляння, вказівка, погроза, примушування тощо) на педагогічного (науково-педагогічного) працівника з метою здійснення ним необ’єктивного оцінювання результатів навчання.

    Дотримання академічної доброчесності педагогічними, науково-педагогічними та науковими працівниками передбачає:

    • посилання на джерела інформації у разі використання ідей, розробок, тверджень, відомостей;
    • дотримання норм законодавства про авторське право і суміжні права;
    • надання достовірної інформації про методики і результати досліджень, джерела використаної інформації та власну педагогічну (науково-педагогічну, творчу) діяльність;
    • контроль за дотриманням академічної доброчесності здобувачами освіти;
    • об’єктивне оцінювання результатів навчання.

    Академічна відповідальність за порушення академічної доброчесності педагогічних, науково-педагогічних та наукових працівників закладів освіти:

    За порушення академічної доброчесності педагогічні, науково-педагогічні та наукові працівники закладів освіти можуть бути притягнені до такої академічної відповідальності:

    • відмова у присудженні ступеня освітньо-наукового чи освітньо-творчого рівня чи присвоєнні вченого звання;
    • позбавлення присудженого наукового (освітньо-творчого) ступеня чи присвоєного вченого звання;
    • відмова в присвоєнні або позбавлення присвоєного педагогічного звання, кваліфікаційної категорії;
    • позбавлення права брати участь у роботі визначених законом органів чи займати визначені законом посади.

    Види академічної відповідальності (у тому числі додаткові та/або деталізовані) учасників освітнього процесу за конкретні порушення академічної доброчесності визначаються спеціальними законами та/або внутрішніми положеннями закладу освіти, що мають бути затверджені (погоджені) основним колегіальним органом управління закладу освіти та погоджені з відповідними органами самоврядування здобувачів освіти в частині їхньої відповідальності.

    Порядок виявлення та встановлення фактів порушення академічної доброчесності визначається уповноваженим колегіальним органом управління закладу освіти з урахуванням вимог цього Закону та спеціальних законів.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Кирда Вячеслав Володимирович
    14.2%

    Вітаю Вас!

    Викладач якого без мого відома було поставлено до мене науковим керівником дипломної роботи - не перевіряв мою роботу та не надавав ніякої консультації. Відкрив мою роботу він лише за 5 днів до захисту, що є порушенням усіх дедлайнів. Окрім цього він постійно намагався мене принизити у діалозі.Як результат : я не змогла захистити роботу бо він посилався на компіляцію і дайджест у моїй роботі, проте перевірка на плагіат показала 5%, тож його дорікання необʼєктивні. Окрім мене ще 2 студентки не отримали диплом через таку ж поведінку з його сторони.Як можна оскаржити рішення та притягнути гада до відповідальності за професійну некомпетентність?

    Ви зверталися зі скаргами до керівництва закладу освіти, Міністерства освіти і науки про порушення академічної доброчесності?

    Справа в тому, що всі строки подачі роботи на кафедру, опрацювання тощо чітко передбачені Порядком підготовки здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії та доктора наук у закладах вищої освіти (наукових установах):

    "...25. Стан підготовки дисертації здобувача до захисту визначається науковим керівником (або консенсусним рішенням двох керівників).

    Не пізніше ніж протягом дев’яти місяців до завершення нормативного строку навчання за акредитованою освітньо-науковою програмою здобувач:

    1) отримує довідку про виконання освітньо-наукової програми і висновок наукового керівника (керівників) з оцінкою роботи здобувача у процесі підготовки дисертації та виконання індивідуального плану наукової роботи та індивідуального навчального плану;

    2) звертається до структурного підрозділу закладу, що виконує відповідну освітньо-наукову програму та здійснює підготовку здобувача, з письмовою заявою про отримання висновку про наукову новизну, теоретичне та практичне значення результатів дисертації. До заяви додаються дисертація в друкованому вигляді та електронній формі, наукові публікації (або їх копії), в яких висвітлено наукові результати дисертації, довідка про виконання освітньо-наукової програми та висновок наукового керівника (керівників).

    26. З метою надання висновку про наукову новизну, теоретичне та практичне значення результатів дисертації не пізніше ніж через місяць з дня надходження заяви проводиться публічна презентація здобувачем наукових результатів дисертації та її обговорення на засіданні базового структурного підрозділу закладу, що виконує відповідну освітньо-наукову програму та здійснює підготовку здобувача. Результати обговорення та проведення презентації відображаються у висновку про наукову новизну, теоретичне та практичне значення результатів дисертації, який підписується головуючим на засіданні структурного підрозділу закладу. Висновок про наукову новизну, теоретичне та практичне значення результатів дисертації надається здобувачеві не пізніше ніж протягом двох тижнів з дня проведення презентації.

    У разі отримання негативного висновку про наукову новизну, теоретичне та практичне значення результатів дисертації здобувач може повторно звернутися до структурного підрозділу закладу не пізніше ніж протягом шести місяців до завершення нормативного строку навчання за акредитованою освітньо-науковою програмою з письмовою заявою про отримання такого висновку після доопрацювання дисертації або на поновлення в закладі для завершення виконання відповідної освітньо-наукової програми у разі відрахування.

    27. За наявності позитивного висновку про наукову новизну, теоретичне та практичне значення результатів дисертації здобувач звертається до вченої ради закладу, в якому він виконав освітньо-наукову програму, з письмовою заявою про утворення разової спеціалізованої вченої ради не пізніше ніж протягом двох тижнів з дня отримання зазначеного висновку.

    Утворення разової спеціалізованої вченої ради закладу та присудження нею здобувачеві ступеня доктора філософії здійснюється відповідно до законодавства, що регулює присудження ступеня доктора філософії.

    28. Підготовка в аспірантурі (ад’юнктурі) завершується отриманням диплома доктора філософії після публічного захисту дисертації в разовій спеціалізованій вченій раді.

    29. Особа, яка була відрахована із закладу у зв’язку із завершенням навчання за відповідною освітньо-науковою програмою без захисту дисертації, може вступити до закладу повторно.

    Особа, яка раніше проходила підготовку в аспірантурі (ад’юнктурі) за державним (регіональним) замовленням, може повторно вступити до закладу для підготовки в аспірантурі (ад’юнктурі) за державним (регіональним) замовленням лише за умови відшкодування коштів, витрачених на її підготовку, відповідно до законодавства.

    Здобувач, який був відрахований із закладу до завершення навчання за відповідною освітньо-науковою програмою за власним бажанням, на підставі невиконання індивідуального навчального плану, порушення умов договору (контракту), укладеного між закладом вищої освіти та особою, яка навчається, або фізичною (юридичною) особою, яка оплачує таке навчання, або у зв’язку з іншими випадками, передбаченими законом, може бути поновлений на навчання у цьому закладі на той рік підготовки, з якого здобувач був відрахований, в межах ліцензованого обсягу...".

    Як можна було в таких жорстких рамках допустити серйозні порушення? Я не розумію. Думаю, тут справа не тільки в науковому керівникові, халатність системна. Так чи інакше, але Вам від цього не легше. Треба подавати скарги до керівництва закладу освіти, Міністерства освіти і науки, Національного агентства забезпечення якості вищої освіти.

    З повагою!

    Богун Сергій Павлович
    14.2%

    Доброго дня.

    Відповідно до ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання; має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства. За захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу особа має право звернутися до суду (ст. 16 ЦК України).

    Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути:

    1) визнання права;

    2) визнання правочину недійсним;

    3) припинення дії, яка порушує право;

    4) відновлення становища, яке існувало до порушення;

    5) примусове виконання обов'язку в натурі;

    6) зміна правовідношення;

    7) припинення правовідношення;

    8) відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди;

    9) відшкодування моральної (немайнової) шкоди;

    10) визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

    Вказаний перелік не є вичерпним, оскільки суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом чи судом у визначених законом випадках.

    За змістом положень вище зазначених норм права розпорядження своїм правом на захист є приписом цивільного законодавства і полягає в наданні особі, яка вважає свої права порушеними, невизнаними або оспорюваними, можливості застосувати способи захисту, визначені законом або договором. Суд забезпечує захист осіб, права й охоронювані законом інтереси яких порушені або оспорюються, шляхом здійснення провадження у справах.

    При цьому суд має встановити наявність в особи суб`єктивного права або охоронюваного законом інтересу, про захист яких особа звернулася до суду, адже на звернення до суду за захистом наділена особа в разі порушення, невизнання або оспорювання саме її прав, свобод чи інтересів, а також у разі звернення до суду органів і осіб, яким надано право захищати права, свободи та інтереси інших осіб або державні та суспільні інтереси.

    Крім того, суд з`ясовує наявність чи відсутність факту їх порушення або оспорення і відповідно ухвалює рішення про захист порушеного права або відмовляє в захисті, встановивши безпідставність та (або) необґрунтованість заявлених вимог.

    Для ефективного судового захисту цивільного права або інтересу важливим також є обраний зацікавленою особою спосіб захисту, який має відповідати природі такого права або охоронюваного законом інтересу, характеру незаконного посягання та бути ефективним.

    Корнійчук Євген Іванович
    14.2%

    Доброго дня. рекомендую подати скаргу до Освітнього Омбудсмена, краще подавати колективну скаргу.

    Подання звернень (скарг) здійснюється виключно у електронному вигляді

    Для подання звернення (скарги) перейдіть на сторінку: https://zvernennya.eo.gov.ua/

    Інститут омбудсмена нині – невід’ємний компонент правозахисного механізму демократичної держави, своєрідний посередник між людиною та органами публічної влади, призначення якого – гарантувати права і свободи першої на найвищому державному рівні. Мережу омбудсменів в Україні становить і освітній омбудсмен. Правові засади організації та функціонування цього інституту закладено у міжнародних актах і вітчизняному законодавстві. Особливість правового статусу освітнього омбудсмена полягає у тому, що він поєднує риси державного органу і громадської інституції, має державно-громадський характер. Так, він наділений певними повноваженнями, виконувати які має у тісній взаємодії не лише з органами державної влади та місцевого самоврядування, але й громадянським суспільством. Принципами діяльності освітнього омбудсмена є: гуманізм; законність і конституційність; неперервність функціонування; субсидіарність; політична нейтральність; об’єктивність у розгляді скарг про порушення прав у сфері освіти; транспарентність; партнерські відносини з «підконтрольними» суб’єктами; конфіденційність розслідувань. Освітній омбудсмен у різних напрямах впливає на стан дотримання прав у сфері освіти, проте основною є його правозахисна функція. На її виконання ця посадова особа наділена певними повноваженнями як безпосередніми засобами впливу на «підконтрольних» йому суб’єктів, так і опосередкованими можливостями сприяти покращенню стану реалізації прав у сфері освіти. Освітній 531 омбудсмен здійснює також інформаційно-аналітичну, консультативну, правопросвітницьку функції, має значний потенціал щодо забезпечення умов для реалізації права на освіту та підвищення якості освіти, однак поки що є певні проблеми, які ускладнюють його реалізацію повною мірою.

    Токмач Галина Миколаївна
    14.2%

    Вітаю!

    Вважаю, що у вашій ситуації відсутній предмет спору, тому у разі позову Вам буде відмовлено у відкритті провадження. Тому краще подати скаргу в МОН України.

    Всі строки подачі роботи на кафедру, опрацювання тощо чітко передбачені Порядком підготовки здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії та доктора наук у закладах вищої освіти (наукових установах):

    "...25. Стан підготовки дисертації здобувача до захисту визначається науковим керівником (або консенсусним рішенням двох керівників).

    Не пізніше ніж протягом дев’яти місяців до завершення нормативного строку навчання за акредитованою освітньо-науковою програмою здобувач:

    1) отримує довідку про виконання освітньо-наукової програми і висновок наукового керівника (керівників) з оцінкою роботи здобувача у процесі підготовки дисертації та виконання індивідуального плану наукової роботи та індивідуального навчального плану;

    2) звертається до структурного підрозділу закладу, що виконує відповідну освітньо-наукову програму та здійснює підготовку здобувача, з письмовою заявою про отримання висновку про наукову новизну, теоретичне та практичне значення результатів дисертації. До заяви додаються дисертація в друкованому вигляді та електронній формі, наукові публікації (або їх копії), в яких висвітлено наукові результати дисертації, довідка про виконання освітньо-наукової програми та висновок наукового керівника (керівників).

    26. З метою надання висновку про наукову новизну, теоретичне та практичне значення результатів дисертації не пізніше ніж через місяць з дня надходження заяви проводиться публічна презентація здобувачем наукових результатів дисертації та її обговорення на засіданні базового структурного підрозділу закладу, що виконує відповідну освітньо-наукову програму та здійснює підготовку здобувача. Результати обговорення та проведення презентації відображаються у висновку про наукову новизну, теоретичне та практичне значення результатів дисертації, який підписується головуючим на засіданні структурного підрозділу закладу. Висновок про наукову новизну, теоретичне та практичне значення результатів дисертації надається здобувачеві не пізніше ніж протягом двох тижнів з дня проведення презентації.

    У разі отримання негативного висновку про наукову новизну, теоретичне та практичне значення результатів дисертації здобувач може повторно звернутися до структурного підрозділу закладу не пізніше ніж протягом шести місяців до завершення нормативного строку навчання за акредитованою освітньо-науковою програмою з письмовою заявою про отримання такого висновку після доопрацювання дисертації або на поновлення в закладі для завершення виконання відповідної освітньо-наукової програми у разі відрахування.

    27. За наявності позитивного висновку про наукову новизну, теоретичне та практичне значення результатів дисертації здобувач звертається до вченої ради закладу, в якому він виконав освітньо-наукову програму, з письмовою заявою про утворення разової спеціалізованої вченої ради не пізніше ніж протягом двох тижнів з дня отримання зазначеного висновку.

    Утворення разової спеціалізованої вченої ради закладу та присудження нею здобувачеві ступеня доктора філософії здійснюється відповідно до законодавства, що регулює присудження ступеня доктора філософії.

    28. Підготовка в аспірантурі (ад’юнктурі) завершується отриманням диплома доктора філософії після публічного захисту дисертації в разовій спеціалізованій вченій раді.

    29. Особа, яка була відрахована із закладу у зв’язку із завершенням навчання за відповідною освітньо-науковою програмою без захисту дисертації, може вступити до закладу повторно.

    Особа, яка раніше проходила підготовку в аспірантурі (ад’юнктурі) за державним (регіональним) замовленням, може повторно вступити до закладу для підготовки в аспірантурі (ад’юнктурі) за державним (регіональним) замовленням лише за умови відшкодування коштів, витрачених на її підготовку, відповідно до законодавства.

    Здобувач, який був відрахований із закладу до завершення навчання за відповідною освітньо-науковою програмою за власним бажанням, на підставі невиконання індивідуального навчального плану, порушення умов договору (контракту), укладеного між закладом вищої освіти та особою, яка навчається, або фізичною (юридичною) особою, яка оплачує таке навчання, або у зв’язку з іншими випадками, передбаченими законом, може бути поновлений на навчання у цьому закладі на той рік підготовки, з якого здобувач був відрахований, в межах ліцензованого обсягу...".

    Як можна було в таких жорстких рамках допустити серйозні порушення? Я не розумію. Думаю, тут справа не тільки в науковому керівникові, халатність системна. Так чи інакше, але Вам від цього не легше. Треба подавати скарги до керівництва закладу освіти, Міністерства освіти і науки, Національного агентства забезпечення якості вищої освіти.

    Середницький Євгеній Вікторович
    14.8%

    Шановна Еміліє,

    Ваша ситуація дійсно неприємна і потребує негайних дій.

    Ось кроки, які вам рекомендується зробити:

    1. Звернення до деканату:

    • Напишіть офіційну скаргу на ім'я декана факультету.
    • Вкажіть у скарзі:
      • Ваші персональні дані (ПІБ, курс, група).
      • ПІБ викладача.
      • Детальний опис ситуації (невиконання викладачем своїх обов'язків, порушення дедлайнів, приниження гідності, необґрунтовані дорікання).
      • Додаток:
        • Копія вашої дипломної роботи.
        • Результат перевірки на плагіат.
        • Свідчення інших студентів, які постраждали від дій викладача (якщо такі є).

    2. Звернення до комісії з етики:

    • Якщо декан не реагує на вашу скаргу або ви не задоволені його рішенням, ви можете звернутися до комісії з етики вашого університету.
    • Комісія з етики розгляне вашу ситуацію та дасть свою оцінку діям викладача.

    3. Звернення до Міністерства освіти і науки України:

    • Ви також можете звернутися до Міністерства освіти і науки України з офіційною скаргою на дії викладача.
    • Міністерство освіти і науки може провести перевірку вашого університету та вжити відповідних заходів.

    4. Звернення до суду:

    • Якщо ви вважаєте, що ваші права були грубо порушені, ви можете звернутися до суду.
    • Суд може визнати дії викладача незаконними та притягнути його до відповідальності.

    Важливо!

    • Збирайте всі докази, які можуть підтвердити вашу позицію (копії документів, листування, записи свідків).
    • Зверніться за юридичною консультацією до юриста, який спеціалізується на освітньому праві.
    • Не бійтеся відстоювати свої права!

    Корисні ресурси:


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України

Новое в блогах Юристи.UA