Задайте питання юристу

932 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Трудове право, 02 липня 2025, питання №138975

Надання ВОД на вимогу роботодавця

ВІтаю. Працівник (наразі перебуває у відпустці без збереження заробітної плати по догляду за дитиною) мав статус "обмежено придатний", вчасно пройшов повторну ВЛК, отримав новий статус, про який повідомив роботодавця, надавши копію довідки ВЛК, оскільки інформація щодо проходження ВЛК не відображається в "Резерв+" (до ТЦК подана заява про внесення інформації в Реєстр). Але роботодавець каже, що йому не достатньо довідки, вимагає ВОД з відміткою про проходження ВЛК, вимагає надати копію заяви до ТЦК, погрожуючи притягненням до відповідальності за порушення правил військового обліку. Чи правомірні такі дії? В чому саме в даній ситуації полягає порушення правил військового обліку? Яка норма закону дозволяє роботодавцю вимагати копію листування працівника з ТЦК, а також обирати, у який саме спосіб працівник має повідомити про зміну своїх даних? Додам, що в працівника є конфлікт з роботодавцем, численними судовими рішеннями встановлено порушення трудових прав працівника, внаслідок чого останнім була подана заява про звільнення на підставі ч.3 ст.38 КЗпПУ і одразу після подання заяви почався прихований шантаж - не буде ВОД, не буде і звільнення + притягнемо до відповідальності. Дякую заздалегідь.

Відповіді юристів (6)

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго дня!

    Роботодавець не може притягувати до адміністративної відповідальності працівника за порушення правил військового обліку, адже це повноваження ТЦК.

    Якщо чоловік пройшов ВЛК, то він нічого не порушує.

    Зверніться зі скаргою на роботодавця до Держпраці.

    Згідно п. 34 постанови КМУ 1487

    З метою ведення персонального військового обліку державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації здійснюють:

    • перевірку у громадян України під час прийняття на роботу (навчання) наявності військово-облікового документа. Приймання на роботу (навчання), взяття на персональний військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів здійснюється тільки після взяття їх на військовий облік у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, відповідних підрозділах розвідувальних органів. В умовах правового режиму воєнного стану зарахування на навчання до закладів освіти громадян, які підлягають військовому обліку та перебувають на тимчасово окупованій території або вибули з тимчасово окупованої території та територій активних бойових дій за кордон, здійснюється з відстроченням взяття їх на військовий облік і оформлення військово-облікових документів у семиденний строк з дати припинення чи скасування правового режиму воєнного стану;
    • доведення до призовників, військовозобов’язаних та резервістів правил військового обліку під особистий підпис під час прийняття на роботу (навчання);
    • надсилання у семиденний строк з дня видання наказу про прийняття на роботу (навчання), звільнення з роботи, завершення навчання (відрахування із закладу освіти) до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів повідомлень про зміну облікових даних призовників, військовозобов’язаних та резервістів (додаток 4);
    • оповіщення на вимогу районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів призовників, військовозобов’язаних та резервістів про їх виклик до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів і забезпечення їх своєчасного прибуття;
    • подання до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів на їх вимогу відомостей про призовників, військовозобов’язаних та резервістів, персональний військовий облік яких вони ведуть;
    • проведення відповідної роз’яснювальної роботи серед призовників, військовозобов’язаних та резервістів щодо виконання ними правил військового обліку;
    • забезпечення повноти та достовірності облікових даних, що вносяться до списків персонального військового обліку;
    • взаємодію з відповідними районними (міськими) територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки, органами СБУ, відповідними підрозділами розвідувальних органів щодо строків та способів звіряння даних списків персонального військового обліку, внесення відповідних змін до них, а також щодо оповіщення призовників, військовозобов’язаних та резервістів;
    • періодичне звіряння списків персонального військового обліку із записами у їх військово-облікових документах. Не рідше одного разу на рік проводять звіряння даних списків персонального військового обліку з обліковими документами відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів, в яких вони перебувають на військовому обліку;
    • внесення у п’ятиденний строк з дня подання відповідних документів (або відображення в електронній формі інформації, що міститься у таких документах, які можуть пред’являтися (надаватися) з використанням мобільного додатка Порталу Дія) змін до списків персонального військового обліку щодо прізвища, власного імені та по батькові (за наявності), реквізитів паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон, адреси задекларованого/зареєстрованого місця проживання, адреси місця фактичного проживання, сімейного стану, освіти, місця роботи і посади та надсилання щомісяця до 5 числа до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів повідомлень про зміну таких облікових даних;
    • складення і подання щороку до 1 грудня до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки списків громадян, які підлягають приписці до призовних дільниць (додаток 6);
    • приймання від призовників, військовозобов’язаних та резервістів під розписку у бланках розписок (додаток 7) їх військово-облікових документів для подання таких документів до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів з метою їх звіряння з обліковими даними, а також оформлення бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час;
    • оформлення документів, необхідних для бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час;
    • постійний контроль за виконанням посадовими особами державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій вимог цього Порядку, а призовниками, військовозобов’язаними та резервістами - правил військового обліку;
    • постійне інформування відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів про посадових осіб державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які порушують вимоги цього Порядку, а також про призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які порушують правила військового обліку, для притягнення їх до відповідальності згідно із законом;
    • ведення та зберігання журналу обліку результатів перевірки.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    • Тетяна Клієнт 21 година тому

      Дякую за відповідь і за пораду! Нажаль, під час воєнного стану Держпраці проводить перевірки виключно з приводу незаконного звільнення, невиплати заробітної плати та щодо неоформлених трудових відносин, бо ми вже неодноразово звертались. Вирішити попередні конфлікти вдалося лише в судовому порядку.

      • Дерій Владислав Олегович

        Будь ласка! Успіхів Вам!

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Тетяна!

    В чому саме в даній ситуації полягає порушення правил військового обліку?

    З боку чоловіка - ні в чому. Він виконав свій обов'язок та своєчасно пройшов ВЛК, як того вимагало законодавство. Проблеми щодо відсутності постанови ВЛК у Єдиному реєстрі - це проблеми ВЛК ТЦК та самого ТЦК, але ж ніяк не чоловіка.

    Згідно Постанови КМУ №560:

    "76. Документально оформлені результати проходження резервістом або військовозобов’язаним медичного огляду військово-лікарської комісії доставляються до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки не пізніше ніж протягом наступного дня після винесення рішення (постанови) про придатність резервіста або військовозобов’язаного до військової служби.

    77. Рішення (постанову) військово-лікарської комісії щодо придатності резервіста або військовозобов’язаного до проходження військової служби під час мобілізації вноситься до бази даних Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів не пізніше ніж протягом наступного дня з дня надходження відповідного рішення до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки".

    Відповідно до Наказу МОУ №402:

    "22.1. Постанови ВЛК оформлюються документами в електронній формі, які створюються засобами ІКС.

    У разі відсутності технічної можливості формування постанов ВЛК в електронній формі засобами ІКС, постанови ВЛК можуть формуватися у паперовій формі відповідно до цього Положення. Усім створеним в паперовій формі документам присвоюється номер на основі фактичної дати та часу початку формування документа у форматі «ррр-ммдд-ггхх» (чотири цифри року, дефіс, дві цифри місяця, дві цифри дня, дефіс, дві цифри години, дві цифри хвилини).

    Після відновлення технічної можливості формування постанов ВЛК в електронній формі засобами ІКС, відомості зі створених у паперовій формі документів, які містять постанови ВЛК, вносяться у ІКС (з поміткою про перенесення відомостей з документа в паперовій формі та присвоєним номером) із застосуванням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису голови та секретаря ВЛК. При цьому оригінали документів, якими оформлені постанови ВЛК у паперовій формі, не знищуються.

    22.2. Для створення, обліку, передачі, подання та обміну медичними та іншими документами між ВЛК використовується ІКС із дотриманням законодавства про захист персональних даних та захисту інформації в інформаційно-комунікаційних системах.

    Відомості, зазначені в постановах ВЛК, прийнятих щодо призовників, військовозобов’язаних та резервістів передаються з ІКС до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів шляхом електронної інформаційної взаємодії".

    Відповідно до Закону України "Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів":

    8. Органами ведення Реєстру є районні (об’єднані районні), міські (районні у місті, об’єднані міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, Центральне управління Служби безпеки України та регіональні органи Служби безпеки України, відповідні підрозділи розвідувальних органів України.

    9. Органи ведення Реєстру забезпечують ведення Реєстру та актуалізацію його бази даних».

    Яка норма закону дозволяє роботодавцю вимагати копію листування працівника з ТЦК, а також обирати, у який саме спосіб працівник має повідомити про зміну своїх даних?

    Немає такої норми у законодавстві. Довідка ВЛК є належним доказом пройденої ВЛК. Всі інші питання не до чоловіка.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    • Тетяна Клієнт 21 година тому

      Щиро вдячна за відповідь!

      • Айвазян Юрій Климентійович

        Прошу, Тетяна! Вдачі Вам та чоловіку!


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України