Задайте вопрос юристу

829 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Защита прав потребителей, 31 марта 2020, вопрос №14923 150₴

Возврат денег за путевку

Добрый день! Приобрели путевку у туроператора. В связи с введением карантина, не поехали. Как вернуть деньги? Туроператор предлагает только перенести дату вылета. Нам не подходит. Жена беременна, 6 месяц.

Ответы юристов (13)

    Кирюшин Артем Андреевич
    13.3%

    Добрый день.

    В данном случае все зависит от условий заключенного между вами і туроператором договора с учетом форс-мажорных обстоятельств.

    Пришлите мне договор для анализа и свяжитесь со мной 098 482 18 02.

    Савченко Олександр
    13.3%
    Савченко Олександр 4 года назад

    Юрист, г. Чернигов, 9 лет опыта

    Общаться в чате

    Доброго дня.

    По-перше, необхідно ознайомитися з умовами договору, який Ви уклали з туроператором (прикріпіть його)

    По-друге, Вам необхідно письмово звернутися до туроператора із заявою про розірвання договору у зв'язку з істотною зміною обставин (виникнення епідемічної ситуації внаслідок поширення територією України та країнами світу коронавірусу та скасування авіаперевезень).

    Цивільний кодекс України (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15/paran3222#n3222):

    Стаття 652. Зміна або розірвання договору у зв'язку з істотною зміною обставин

    1. У разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання.

    Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

    2. Якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний.

    3. У разі розірвання договору внаслідок істотної зміни обставин суд, на вимогу будь-якої із сторін, визначає наслідки розірвання договору виходячи з необхідності справедливого розподілу між сторонами витрат, понесених ними у зв'язку з виконанням цього договору.

    Наразі туроператор пропонує Вам саме внести зміни до договору - перенести дату поїздки. При цьому саме туроператор повинен буде понести витрати, пов'язані з цим перенесенням.

    ЗУ "Про туризм" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/324/95-%D0%B2%D1%80):

    Стаття 20. Договір на туристичне обслуговування

    Якщо під час виконання договору на туристичне обслуговування туроператор не в змозі надати значну частину туристичного продукту, щодо якого відповідно до договору на туристичне обслуговування сторони досягли згоди, туроператор повинен з метою продовження туристичного обслуговування вжити альтернативних заходів без покладення додаткових витрат на туриста, а в разі потреби відшкодувати йому різницю між запропонованими послугами і тими, які були надані.

    Якщо Ви не погодитеся на такі зміни (перенесення дати поїздки), то скоріш за все Вам доведеться розривати договір та повертати свої гроші у судовому порядку.

    При цьому наразі туроператор не надав Вам жодної послуги, а тому повинен відшкодувати всю суму, яку Ви йому сплатили.

    Відповідно до умов договору туроператор надає туристичний продукт і послуги туроператора розглядаються сукупно, а не окремо.

    ЗУ "Про туризм" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/324/95-%D0%B2%D1%80):

    Стаття 1. Визначення термінів

    Туристичний продукт - попередньо розроблений комплекс туристичних послуг, який поєднує не менше ніж дві такі послуги, що реалізується або пропонується для реалізації за визначеною ціною, до складу якого входять послуги перевезення, послуги розміщення та інші туристичні послуги, не пов'язані з перевезенням і розміщенням (послуги з організації відвідувань об'єктів культури, відпочинку та розваг, реалізації сувенірної продукції тощо).

    Тобто, якщо туроператор не може надати Вам весь комплекс туристичних послуг (туристичний продукт) у зв'язку з настанням форс-мажору, то він також повинен повернути Вам всю суму.

    Знову ж таки, якщо не вийде домовитися з оператором у досудовому порядку (шляхом надсилання претензії), для повернення коштів за відповідним договором необхідно буде звертатися до суду.

    Всього доброго.

    • Дмитрий Клиент 3 года назад

      Договор прикрепил. Туроператор предлагает:

      1. Перенести дату вылета. Но нам не подходит. 2. «Продать» свой тур кому либо ещё. Бронировали поездку на 4 взрослых и 1 ребёнок. Мы с женой не можем ехать позже в связи с беременностью. И вряд ли будет удобно в конце 2020 года, как предлагает туроператор.

      Как быть в данной ситуации?

    Костромина Виктория
    13.3%

    все зависит от условий договора и от туроператора

    в любом случаи - обратитесь к ним письменно - они вам дадут ответ и если ві с ним не будете согласні как и с суммой компенсации - ві можете их действия обжаловать в суде

    • Дмитрий Клиент 3 года назад

      Договор прикрепил. Туроператор предлагает:

      1. Перенести дату вылета. Но нам не подходит. 2. «Продать» свой тур кому либо ещё. Бронировали поездку на 4 взрослых и 1 ребёнок. Мы с женой не можем ехать позже в связи с беременностью. И вряд ли будет удобно в конце 2020 года, как предлагает туроператор.

      Как быть в данной ситуации?

    Крикун Сергій  Павлович
    13.3%

    В данном случае применению подлежит ст.652 Гражданского кодекса Украины (ГК; https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15), приведенная коллегой Савченком, содержание которой требует изложения:

    "Стаття 652. Зміна або розірвання договору у зв'язку з істотною зміною обставин

    1. У разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання.

    Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

    2. Якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов:

    1) в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане;

    2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися;

    3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору;

    4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.

    3. У разі розірвання договору внаслідок істотної зміни обставин суд, на вимогу будь-якої із сторін, визначає наслідки розірвання договору виходячи з необхідності справедливого розподілу між сторонами витрат, понесених ними у зв'язку з виконанням цього договору...." -

    другими словами, для применения этой статьи необходимым является наличие всех четырех условий ч.2 статьи одновременно, которые следует, как я считаю, обосновывать при расторжении договора.

    Направьте туроператору заявление (под регистрацию его вручения на Вашем экземпляре или заказным письмом с уведомлением о вручении; с составлением своего экземпляра) о расторжении договора на основании ст.652 ГК , что в данной ситуации (коронавирус, карантин) имеют место все четыре условия части 2 ст.652 ГК, о возврате всей суммы Вами уплаченного.

    • Дмитрий Клиент 3 года назад

      Договор прикрепил. Туроператор предлагает:

      1. Перенести дату вылета. Но нам не подходит. 2. «Продать» свой тур кому либо ещё. Бронировали поездку на 4 взрослых и 1 ребёнок. Мы с женой не можем ехать позже в связи с беременностью. И вряд ли будет удобно в конце 2020 года, как предлагает туроператор.

      Как быть в данной ситуации?

    Гончаренко Константин
    13.3%

    Добрый день!

    По Вашему вопросу сообщаю следующее:

    Отказаться от исполнения туристического договора может как турист, так и туроператор (турагент). Но это будет иметь свои последствия. Таким образом, турист вправе отказаться от исполнения туристического договора только до начала туристического путешествия и при условии, есливозместит туроператору (турагенту) фактически осуществленные им документально подтвержденные расходы, связанные с отказом (ст. 20 Закона Украины «О туризме» от 15.09.1995 г. № 324/95-ВР, далее — Закон о туризме). То есть в данном случае туристу вернут сумму, за исключением фактических расходов на реализацию тура.

    Вместе с тем в ст. 20 Закона о туризме определены условия, при которых турист может отказаться от исполнения договора без возмещения убытков туроператору (турагенту). Это касается случаев, когда изменяются обстоятельства, которыми стороны руководствовались при заключении договора. Об этом туроператор (турагент) обязан сообщить туристу не позднее чем через 1 день со дня, когда ему стало известно об изменении обстоятельств, и не позднее чем за 3 дня до начала туристического путешествия. Если туроператор (турагент) не впишется в данные сроки, турист сможет:

    • отказаться от тура без возмещения убытков туроператору (турагенту)

    или

    • внести изменения в договор, изменив цену туристического обслуживания.

    А вот туроператор или турагент может отказаться от исполнения договора только при условии полного возмещения заказчику убытков, подтвержденных в установленном порядке и нанесенных вследствие расторжения договора. Это, безусловно, не касается случаев, когда в произошедшем виновен турист.

    Если при исполнении туристического договора туроператор не имеет возможности предоставить значительную часть туристического продукта, относительно которого стороны достигли согласия в договоре, туроператор должен с целью продолжения туристического обслуживания принять альтернативные меры без возложения дополнительных расходов на туриста. При необходимости туроператор должен возместить туристу разницу между предлагаемыми и предоставленными услугами.

    Если нет возможности предпринять такие меры или в случае отказа туриста от них туроператор обязан предоставить ему без дополнительной оплаты эквивалентный транспорт для возвращения к месту отправления или другому месту, на которое согласился турист. Также при этом туристу возмещают стоимость непредоставленных туристических услуг и выплачивают компенсацию в размере, определенном в договоре по договоренности сторон.

    Кроме того, туроператор несет ответственность за вред, причиненный жизни, здоровью и имуществу туриста. Данная ответственность устанавливается согласно закону, если договором на туристическое обслуживание не предусмотрена более значительная ответственность туроператора.

    В ст. 20 Закона о туризме также определены случаи, когда при неисполнении/ненадлежащем исполнении туристического договора туроператор НЕ несет ответственности перед туристом. Речь идет о следующих случаях:

    • невыполнение или ненадлежащее выполнение условий туристического договора произошло по вине туриста;
    • невыполнение или ненадлежащее выполнение условий туристического договора произошло по вине третьих лиц, не связанных с предоставлением услуг, указанных в данном договоре, и ни одна из сторон об их наступлении не знала и не могла знать заранее;
    • невыполнение или ненадлежащее выполнение условий договора на туристическое обслуживание произошло вследствие наступления форс-мажорных обстоятельств или является результатом событий, которые туроператор (турагент) и другие субъекты туристической деятельности, предоставляющие туристические услуги, включенные в туристический продукт, не могли предусмотреть.

    Что касается турагента, то ответственность по договору между туроператором и турагентом определяется в соответствии с общими положениями об агентском договоре, если иное не предусмотрено договором, заключенным между ними, а также Законом о туризме. То есть турагент в данном случае выполняет роль посредника, действующего от имени, в интересах, под контролем и за счет туроператора (ч. 1 ст. 295 Хозяйственного кодекса Украины, далее — ХКУ). Поэтому если туристу не предоставлена услуга, отвечать перед ним должен именно туроператор. Турагент в такой ситуации ответственность нести не будет (см. письмо ВСУ от 01.02.2013 г. «Судебная практика по рассмотрению гражданских дел о защите прав потребителей (2009–2012 гг.)»).

    Правда, туристические услуги также могут не предоставляться из-за нарушения турагентом своих обязательств перед туроператором. Например, турагент оплату за услуги от туриста получил, но не перечислил ее туроператору. Как правило, для подобных ситуаций в агентских договорах прописывают условия, согласно которым туроператор освобождается от ответственности. Но вряд ли о них будет знать турист. Он все равно потребует возмещения убытков от туроператора. В таком случае туроператор сможет взыскать убытки с турагента на основании ч. 1 ст. 303 ХКУ.

    С уважением,

    Константин Гончаренко

    Гончаренко Константин

    Додатково повідомляю:

    КОМПЕНСАЦІЯ ДЛЯ ТУРИСТІВ, ЧИЇ ПОЇЗДКИ ПРИПАДАЮТЬ НА ПЕРІОД ДІЇ ЗАБОРОНИ

    У разі скасування туру виплата компенсацій не здійснюється. Обмеження авіасполучення через розповсюдження епідемії нового типу коронавірусу COVID-19 є форс-мажорною обставиною. Тому туроператори пропонують всім своїм туристам дочекатися нормалізації ситуації та скористатися можливістю перепланувати свій відпочинок.

    ЯК ПОВЕРНУТИ ГРОШІ ЗА БРОНЬ ГОТЕЛЮ, В ЯКИЙ ВИ НЕ ПОЇДЕТЕ?

    Злагоджено щодо боротьби з коронавірусів працюють великі мережі готелів - вони легко скасовують броні без комісій.

    ЧИ МОЖУТЬ УНИКНУТИ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ТУРАГЕНТ І ТУРОПЕРАТОР?

    Верховна рада України визнала карантин і ситуацію із коронавірусом підставою для форс-мажору. Також туроператори та авіакомпанії можуть отримати в Торгово-промисловій палаті України довідку про те, що коронавірус є форс-мажором і саме це завадило надати послугу. Кожен окремий туроператор має звертатись особисто для отримання такої довідки.

    Тоді туроператор може не повертати гроші, але це не звільняє його від виконання своїх зобов’язань. Це означає, що в майбутньому, коли пройде карантин і все налагодиться, туроператор повинен надати послугу в повному обсязі.

    Якщо турист погодиться просто перенести поїздку, то він зможе поїхати, можливо, до іншої країни й навіть на більш вигідних умовах. Але трохи пізніше. А якщо турист не захоче домовлятись, то може взагалі нічого не отримати. Звичайно, законодавство передусім захищає інтереси туриста, утім, специфіка відносин побудована в такий спосіб, що «принципові» туристи не часто добиваються правди.

    Є нюанс, що якщо поїздка переноситься, наприклад, на високий сезон, коли ціни вищі, ніж на початку сезону, доведеться доплатити за тур. Домовленості можуть змінюватися залежно від того, як турист буде домовлятися з турагентом, а той – з туропратором, і далі – зі стороною, що приймає.

    ЧИ ПОВЕРНУТЬ ГРОШІ, ЯКЩО ТУРИСТ САМ ВІДМОВИВСЯ ВІД ПОЇЗДКИ?

    Тут залежить від того, які в договорі прописані зобов’язання обох сторін. Турист приймає зобов’язання, що він сплачує гроші й вирушає в цей тур. Якщо в договорі прописано, що скасування поїздки з ініціативи туриста тягне за собою певні штрафи чи неможливість повернення вартості послуги, тоді, на жаль, у цій ситуації турист втрачає гроші.

    Туроператори та інші гравці ринку за останні 15 років настільки відшліфували свої договори, що несуть мінімальні штрафи й втрати. Як правило, в договорі прописується, що якщо туроператор здійснює рейс, а людина фізично може туди доїхати, то вона має їхати. Якщо турист не хоче їхати просто через здоровий глузд, то це тлумачиться, як скасування поїздки за ініціативи туриста.

    ЯКІ СУДОВІ ПОЗОВИ МОЖУТЬ БУТИ ПЕРСПЕКТИВНИМИ? Має сенс звертатись до суду, коли йдеться про значну суму збитків. У такому разі доведеться звертатись до адвоката, підраховувати суму збитків, і якщо тур було скасовано без жодних альтернативних пропозицій, ситуація максимально на стороні туриста, тоді можна звертатися до суду за відшкодуванням.

    Туроператори в таких випадках будуть до останнього пропонувати якісь альтернативи, можливість іншої поїздки з доплатами. Як правило, це менш затратно, ніж судовий процес. Про це свідчить статистика виграшних справ туристів проти туроператорів. І вона доволі скромна, якщо не сказати мінімальна. Туроператори виграють частіше, а позови визнаються безпідставними.

    Перш ніж звертатись до суду, треба зважити, що доведеться платити судовий збір, витрачатись на адвоката і втратити дорогоцінний час. Можливо, вигідніше буде до останнього намагатись домовлятися з туроператором на своїх умовах. Бо є велика ймовірність лишитися ні з чим.

    Н О Р М А Т И В Н Е Р Е Г У Л Ю В А Н Н Я

    Згідно з ч.1, 10 статті 20 Закону України «Про туризм» за договором про туристичне обслуговування одна сторона (туроператор, турагент) за встановлену договором плату зобов`язується забезпечити надання за замовленням іншої сторони (туриста) комплексу туристичних послуг (туристичний продукт).

    Згідно з ч.1, 2 ст.20 Закону України «Про туризм» за договором на туристичне обслуговування одна сторона (туроператор, турагент) за встановлену договором плату зобов'язується забезпечити надання за замовленням іншої сторони (туриста) комплексу туристичних послуг (туристичний продукт). До договору на туристичне обслуговування застосовуються загальні положення договору про надання послуг, якщо інше не передбачено законом.

    Відповідно до ч.10 ст.20 Закону України «Про туризм», відповідно до якої турист вправі відмовитися від виконання договору на туристичне обслуговування до початку туристичної подорожі за умови відшкодування Туроператору (Турагенту) фактично здійснених ним документально підтверджених витрат, пов`язаних із відмовою.

    Відповідно до статті 30 Закону України «Про туризм» порушеннями законодавства в галузі туризму є порушення умов договору між туристом і суб`єктом туристичної діяльності з надання туристичних послуг.

    Згідно зі статтею 32 Закону України «Про туризм» за неналежне виконання своїх зобов`язань туроператор, турагент, інші суб`єкти туристичної діяльності несуть майнову та іншу відповідальність, визначену в договорі відповідно до чинного законодавства. Розмір майнової відповідальності туроператора, турагента чи іншого суб`єкта туристичної діяльності не може перевищувати фактично завданих замовнику збитків з їх вини.

    Статтею 33 Закону України «Про туризм» встановлено, що суб`єкт туристичної діяльності, який порушив законодавство в галузі туристичної діяльності при наданні туристичної послуги, що завдало шкоду, зобов`язаний відшкодувати туристу збитки у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі.

    За змістом ч.1, 2, 10 ст.20, ч.2 ст.30, ч.1,2 ст.32, ч.1 ст.33 Закону України «Про туризм», ч.4 ст.10 Закону України «Про захист прав споживачів», ст.610, 611, ч.5 ст.653, ч.1 ст.901 ЦК України майнову відповідальність несе суб`єкт туристичної діяльності, який порушив законодавство в галузі туристичної діяльності при наданні туристичної послуги, порушив умови договору між туристом і суб`єктом туристичної діяльності з надання туристичних послуг, та за вини якого замовнику (туристу) завдано збитків.

    Відповідно до статті 1 Закону України «Про захист прав споживачів» послугою вважається діяльність виконавця послуг з надання (передачі) споживачеві певного визначеного договором матеріального блага, що здійснюється за індивідуальним замовленням споживача для задоволення його особистих потреб. Договором є усний чи письмовий правочин між споживачем і виконавцем.

    Агентські відносини (між туроператором та турагентом) регулюються главою 31 ГК України, відповідно до статті 297 ГК якого за агентським договором одна сторона (комерційний агент) зобов`язується надати послуги другій стороні (суб`єкту, якого представляє агент) в укладенні угод чи сприяти їх укладенню (надання фактичних послуг) від імені цього суб`єкта і за його рахунок. Агентський договір повинен визначати сферу, характер і порядок виконання комерційним агентом посередницьких послуг, права та обов`язки сторін, умови і розмір винагороди комерційному агентові, строк дії договору, санкції у разі порушення сторонами умов договору, інші необхідні умови, визначені сторонами.

    Згідно з ч.1, п.2 ч.2, ч.4 ст.23 ЦК України особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав. Моральна шкода полягає у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з протиправною поведінкою щодо неї самої, членів її сім`ї чи близьких родичів. Моральна шкода відшкодовується незалежно від майнової шкоди, яка підлягає відшкодуванню, та не пов`язана з розміром цього відшкодування.

    Відповідно до статті 610 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

    За змістом статті 611 ЦК України у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема: припинення зобов`язання внаслідок односторонньої відмови від зобов`язання, якщо це встановлено договором або законом, або розірвання договору; відшкодування збитків та моральної шкоди.

    Згідно зі статтею 653 ЦК України, якщо договір змінений або розірваний у зв`язку з істотним порушенням умов договору однією зі сторін, друга сторона може вимагати відшкодування збитків, завданих зміною або розірванням договору.

    Статтею 901 ЦК України визначено, що за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором. Положення цієї глави можуть застосовуватися до всіх договорів про надання послуг, якщо це не суперечить суті зобов`язання.

    Згідно зі статтею 902 ЦК України виконавець повинен надати послугу особисто. У випадках, установлених договором, виконавець має право покласти виконання договору про надання послуг на іншу особу, залишаючись відповідальним у повному обсязі перед замовником за порушення договору.

    Згідно ч.1 ст.1167 ЦК України моральна шкода, завдана фізичній або юридичній особі неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю, відшкодовується особою, яка її завдала, за наявності її вини, крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

    З повагою,

    Костянтин Гончаренко

    • Дмитрий Клиент 3 года назад

      Договор прикрепил. Туроператор предлагает:

      1. Перенести дату вылета. Но нам не подходит. 2. «Продать» свой тур кому либо ещё. Бронировали поездку на 4 взрослых и 1 ребёнок. Мы с женой не можем ехать позже в связи с беременностью. И вряд ли будет удобно в конце 2020 года, как предлагает туроператор.

      Как быть в данной ситуации?

      • Гончаренко Константин
        20%

        Якщо Ви маєте письмовий договір.

        Вам необхідно надіслати письмову претензію рекомендованим листом з описом вкладення та повідомленням про вручення на юридичну та фактичну адресу туристичної компанії з обгрунтуванням необхідності повернення коштів , фактів порушення Вашого права та додаванням доказів цих порушень( довідки з лікарні, висновки лікарів, квитанції про оплату путівки , договір і т.д.) в порядку ст. ст. 222 ГК, ст. 19 ГПК, або ст.530 ЦК. України. В ній зазначаєте про те,

        Якщо через 30 -ть днів письмової відповіді не надійде то Ви направляєте позовну заяву до суду про відшкодування збитків та компенсації за неналежне виконання договору: до заяви додаєте копії: договору , претензії та доказами до неї , докази відправки претензії ( чек з пошти) квитанція з банку про оплату , (якщо вона була) і інші докази(всі документи подаються у 2-х екземплярах до канцелярії суду. Чекаєте доки надійде ухвала суду про відкриття провадження(надійде поштою).

        Строк позовної давності 3 роки з моменту коли Ви дізналися або могли знати про істотні порушення у виконанні договору та порушення прав.

        Доказів у Вас достатньо тому перспектива до повернення коштів є.

        З повагою,

        Костянтин Гончаренко

    Беликов Олег  Александрович
    13.3%

    Добрый день. Вам следует обязательно отправить заявление-претензию туроператору, с требованием вернуть деньги. оснований у вас достаточно. Эта претензия ляжет в основу искового заявления, поскольку туроператор не согласен возвращать деньги и их придется истребовать в судебном порядке. У Вас есть 100% перспективы выиграть ваше дело в суде, если ответчик не решит вернуть вам деньги в процессе досудебного урегулирования спора. Удачи вам, обязательно отправьте заявление заказным письмом с уведомлением.

    • Дмитрий Клиент 3 года назад

      Договор прикрепил. Туроператор предлагает:

      1. Перенести дату вылета. Но нам не подходит. 2. «Продать» свой тур кому либо ещё. Бронировали поездку на 4 взрослых и 1 ребёнок. Мы с женой не можем ехать позже в связи с беременностью. И вряд ли будет удобно в конце 2020 года, как предлагает туроператор.

      Как быть в данной ситуации?


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України