Начните консультацию с юристом онлайн
Турфірма відмовляється повертати гроші за тур. Замовили тур. Група 11 чоловік. Дата замовлення 12.01.2020. 10.03.2020 туроператор повідомляє що група людей не зібралися. Запропоновано поїхати з іншою турфірмою. Група відмовляється. Туроператор обіцяє повернути гроші в повному обсязі на протязі 2тижнів. Чекаємо. На даний момент туроператор гроші не повертає. Офіс зачинений. Які подальші наші дії?
Похожие вопросы
Кодексы Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНовое в блогах Юристи.UA
Ответы юристов (12)
Юрист, г. Харьков, 32 года опыта
Добрый день. Вы общались с представителем туроператора по телефону или между вами велась переписка? Это важно для обращения в суд, так как письменные подтверждения будут доказательством в вашу пользу. Если переговоры велись устным путем, то напишите туроператору претензию с требованием вернуть денежные средства, а дальше надо будет истребовать их в судебном порядке.
Добрий день! Общались с туроператором по переписке. Есть договор между туроператором и группой о предоставлении информационних услуг. Есть отказ.
Юрист, г. Харьков, 32 года опыта
Это хорошо, что есть документация - договор и переписка. Дальнейшие ваши действия должны быть такими - вам надо обратиться в суд, но есть стадия досудебного урегулирования спора. Вы направляете письмо туроператору с предложением решить все "вне стен суда", расторгнуть договор и вернуть вам деньги. Если ответа не будет или отрицательный ответ, тогда суд расставит все точки над "И". По статистике процентов 90% таких споров удовлетворяются в пользу истца.
Адвокат, г. Киев, 31 год опыта
Здравствуйте, Екатерина!
Рекомендую Вам подать претензию в адрес туристической компании о возврате денежных средств за тур на электронную почту и через Укрпочту.
Если не будет результата, то рекомендую подать иск в суд к туристической компании о взыскании денежных средств и морального ущерба.
Всего доброго!
Удачи Вам!
Юрист, г. Сумы, 6 лет опыта
Доброго дня!
По Вашому питанню повідомляю наступне:
Вам слід письмово звернутися до туроператора із заявою про розірвання договору у зв'язку з істотною зміною обставин (виникнення епідемічної ситуації внаслідок поширення територією України та країнами світу коронавірусу та скасування авіаперевезень).У разі, якщо туроператор відмовиться розірвати договір в повернути кошти потрібно буде звернутися до нього з вимогою про досудове врегулювання спору.
У разі скасування туру виплата компенсацій не здійснюється. Обмеження авіасполучення через розповсюдження епідемії нового типу коронавірусу COVID-19 є форс-мажорною обставиною. Тому туроператори пропонують всім своїм туристам дочекатися нормалізації ситуації та скористатися можливістю перепланувати свій відпочинок.
ЯК ПОВЕРНУТИ ГРОШІ ЗА БРОНЬ ГОТЕЛЮ, В ЯКИЙ ВИ НЕ ПОЇДЕТЕ:
Злагоджено щодо боротьби з коронавірусів працюють великі мережі готелів - вони легко скасовують броні без комісій.
ЧИ МОЖУТЬ УНИКНУТИ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ТУРАГЕНТ І ТУРОПЕРАТОР:
Верховна рада України визнала карантин і ситуацію із коронавірусом підставою для форс-мажору. Також туроператори та авіакомпанії можуть отримати в Торгово-промисловій палаті України довідку про те, що коронавірус є форс-мажором і саме це завадило надати послугу. Кожен окремий туроператор має звертатись особисто для отримання такої довідки.
Тоді туроператор може не повертати гроші, але це не звільняє його від виконання своїх зобов’язань. Це означає, що в майбутньому, коли пройде карантин і все налагодиться, туроператор повинен надати послугу в повному обсязі.
Якщо турист погодиться просто перенести поїздку, то він зможе поїхати, можливо, до іншої країни й навіть на більш вигідних умовах. Але трохи пізніше. А якщо турист не захоче домовлятись, то може взагалі нічого не отримати. Звичайно, законодавство передусім захищає інтереси туриста, утім, специфіка відносин побудована в такий спосіб, що «принципові» туристи не часто добиваються правди.
Є нюанс, що якщо поїздка переноситься, наприклад, на високий сезон, коли ціни вищі, ніж на початку сезону, доведеться доплатити за тур. Домовленості можуть змінюватися залежно від того, як турист буде домовлятися з турагентом, а той – з туропратором, і далі – зі стороною, що приймає.
ЧИ ПОВЕРНУТЬ ГРОШІ, ЯКЩО ТУРИСТ САМ ВІДМОВИВСЯ ВІД ПОЇЗДКИ:
Тут залежить від того, які в договорі прописані зобов’язання обох сторін. Турист приймає зобов’язання, що він сплачує гроші й вирушає в цей тур. Якщо в договорі прописано, що скасування поїздки з ініціативи туриста тягне за собою певні штрафи чи неможливість повернення вартості послуги, тоді, на жаль, у цій ситуації турист втрачає гроші.
Туроператори та інші гравці ринку за останні 15 років настільки відшліфували свої договори, що несуть мінімальні штрафи й втрати. Як правило, в договорі прописується, що якщо туроператор здійснює рейс, а людина фізично може туди доїхати, то вона має їхати. Якщо турист не хоче їхати просто через здоровий глузд, то це тлумачиться, як скасування поїздки за ініціативи туриста.
СУДОВІ ПОЗОВИ МОЖУТЬ БУТИ ПЕРСПЕКТИВНИМИ:
Має сенс звертатись до суду, коли йдеться про значну суму збитків. У такому разі доведеться звертатись до адвоката, підраховувати суму збитків, і якщо тур було скасовано без жодних альтернативних пропозицій, ситуація максимально на стороні туриста, тоді можна звертатися до суду за відшкодуванням.
Туроператори в таких випадках будуть до останнього пропонувати якісь альтернативи, можливість іншої поїздки з доплатами. Як правило, це менш затратно, ніж судовий процес. Про це свідчить статистика виграшних справ туристів проти туроператорів. І вона доволі скромна, якщо не сказати мінімальна. Туроператори виграють частіше, а позови визнаються безпідставними.
Перш ніж звертатись до суду, треба зважити, що доведеться платити судовий збір, витрачатись на адвоката і втратити дорогоцінний час. Можливо, вигідніше буде до останнього намагатись домовлятися з туроператором на своїх умовах. Бо є велика ймовірність лишитися ні з чим.
Н О Р М А Т И В Н Е Р Е Г У Л Ю В А Н Н Я
Згідно з ч.1, 10 статті 20 Закону України «Про туризм» за договором про туристичне обслуговування одна сторона (туроператор, турагент) за встановлену договором плату зобов`язується забезпечити надання за замовленням іншої сторони (туриста) комплексу туристичних послуг (туристичний продукт).
Згідно з ч.1, 2 ст.20 Закону України «Про туризм» за договором на туристичне обслуговування одна сторона (туроператор, турагент) за встановлену договором плату зобов'язується забезпечити надання за замовленням іншої сторони (туриста) комплексу туристичних послуг (туристичний продукт). До договору на туристичне обслуговування застосовуються загальні положення договору про надання послуг, якщо інше не передбачено законом.
Відповідно до ч.10 ст.20 Закону України «Про туризм», відповідно до якої турист вправі відмовитися від виконання договору на туристичне обслуговування до початку туристичної подорожі за умови відшкодування Туроператору (Турагенту) фактично здійснених ним документально підтверджених витрат, пов`язаних із відмовою.
Відповідно до статті 30 Закону України «Про туризм» порушеннями законодавства в галузі туризму є порушення умов договору між туристом і суб`єктом туристичної діяльності з надання туристичних послуг.
Згідно зі статтею 32 Закону України «Про туризм» за неналежне виконання своїх зобов`язань туроператор, турагент, інші суб`єкти туристичної діяльності несуть майнову та іншу відповідальність, визначену в договорі відповідно до чинного законодавства. Розмір майнової відповідальності туроператора, турагента чи іншого суб`єкта туристичної діяльності не може перевищувати фактично завданих замовнику збитків з їх вини.
Статтею 33 Закону України «Про туризм» встановлено, що суб`єкт туристичної діяльності, який порушив законодавство в галузі туристичної діяльності при наданні туристичної послуги, що завдало шкоду, зобов`язаний відшкодувати туристу збитки у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі.
За змістом ч.1, 2, 10 ст.20, ч.2 ст.30, ч.1,2 ст.32, ч.1 ст.33 Закону України «Про туризм», ч.4 ст.10 Закону України «Про захист прав споживачів», ст.610, 611, ч.5 ст.653, ч.1 ст.901 ЦК України майнову відповідальність несе суб`єкт туристичної діяльності, який порушив законодавство в галузі туристичної діяльності при наданні туристичної послуги, порушив умови договору між туристом і суб`єктом туристичної діяльності з надання туристичних послуг, та за вини якого замовнику (туристу) завдано збитків.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про захист прав споживачів» послугою вважається діяльність виконавця послуг з надання (передачі) споживачеві певного визначеного договором матеріального блага, що здійснюється за індивідуальним замовленням споживача для задоволення його особистих потреб. Договором є усний чи письмовий правочин між споживачем і виконавцем.
Агентські відносини (між туроператором та турагентом) регулюються главою 31 ГК України, відповідно до статті 297 ГК якого за агентським договором одна сторона (комерційний агент) зобов`язується надати послуги другій стороні (суб`єкту, якого представляє агент) в укладенні угод чи сприяти їх укладенню (надання фактичних послуг) від імені цього суб`єкта і за його рахунок. Агентський договір повинен визначати сферу, характер і порядок виконання комерційним агентом посередницьких послуг, права та обов`язки сторін, умови і розмір винагороди комерційному агентові, строк дії договору, санкції у разі порушення сторонами умов договору, інші необхідні умови, визначені сторонами.
Згідно з ч.1, п.2 ч.2, ч.4 ст.23 ЦК України особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав. Моральна шкода полягає у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з протиправною поведінкою щодо неї самої, членів її сім`ї чи близьких родичів. Моральна шкода відшкодовується незалежно від майнової шкоди, яка підлягає відшкодуванню, та не пов`язана з розміром цього відшкодування.
Відповідно до статті 610 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
За змістом статті 611 ЦК України у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема: припинення зобов`язання внаслідок односторонньої відмови від зобов`язання, якщо це встановлено договором або законом, або розірвання договору; відшкодування збитків та моральної шкоди.
Згідно зі статтею 653 ЦК України, якщо договір змінений або розірваний у зв`язку з істотним порушенням умов договору однією зі сторін, друга сторона може вимагати відшкодування збитків, завданих зміною або розірванням договору.
Статтею 901 ЦК України визначено, що за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором. Положення цієї глави можуть застосовуватися до всіх договорів про надання послуг, якщо це не суперечить суті зобов`язання.
Згідно зі статтею 902 ЦК України виконавець повинен надати послугу особисто. У випадках, установлених договором, виконавець має право покласти виконання договору про надання послуг на іншу особу, залишаючись відповідальним у повному обсязі перед замовником за порушення договору.
Згідно ч.1 ст.1167 ЦК України моральна шкода, завдана фізичній або юридичній особі неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю, відшкодовується особою, яка її завдала, за наявності її вини, крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
З повагою,
Костянтин Гончаренко
Добрий день! Група туристів замовила тур. Отримала відмову через відсутність людей ( не набралась група). Дата відмови 10.03.2020. Турфірма відмовляється повертати кошти в повному обсязі. Як нам повернути свої кошти?
Юрист, г. Сумы, 6 лет опыта
Вам слід письмово звернутися до туроператора із заявою про розірвання договору у зв'язку з істотною зміною обставин.У разі, якщо туроператор відмовиться розірвати договір в повернути кошти потрібно буде звернутися до нього з вимогою про досудове врегулювання спору.
ВСЮ ПЕРЕПИСКУ ВЕСТИ ПИСЬМОВО ПОШТОЮ, АБИ В ПОДАЛЬШОМУ БУЛИ ДОКАЗИ ДЛЯ СУДУ - ОБГРУНТОВАНІ ТА МОТИВОВАНІ.
З повагою,
Костянтин Гончаренко
Адвокат, г. Киев, 31 год опыта
Здравствуйте, Екатерина!
Рекомендую Вам подать претензию в адрес туристической компании о возврате денежных средств за тур на электронную почту и через Укрпочту.
Если не будет результата, то рекомендую подать иск в суд к туристической компании о взыскании денежных средств и морального ущерба.
Всего доброго!
Удачи Вам!
Щире дякую!
Адвокат, г. Киев, 31 год опыта
Катерина!
Будь ласка!
Крім того, за порушення: Ліцензійних умов провадження туроператорської діяльності, Законів України “Про ліцензування видів господарської діяльності”, “Про туризм”, “Про захист прав споживачів”, Ви маєте право окрім претензії, позовної заяви до суду, ще подати скаргу до Держпродспоживслужби України (колишня Інспекція по захисту прав споживачів) для проведення перевірки діяльності туристичної компанії та вжиття заходів реагування.
У разі наявності запитань звертайтеся!
Всього доброго!
Успіхів Вам!
Юрист, г. Днепр, 31 год опыта
Цивільний кодекс України (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15):
"Стаття 652. Зміна або розірвання договору у зв'язку з істотною зміною обставин
1. У разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання.
Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.
2. Якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов:
1) в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане;
2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися;
3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору;
4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.
3. У разі розірвання договору внаслідок істотної зміни обставин суд, на вимогу будь-якої із сторін, визначає наслідки розірвання договору виходячи з необхідності справедливого розподілу між сторонами витрат, понесених ними у зв'язку з виконанням цього договору.
4. Зміна договору у зв'язку з істотною зміною обставин допускається за рішенням суду у виняткових випадках, коли розірвання договору суперечить суспільним інтересам або потягне для сторін шкоду, яка значно перевищує затрати, необхідні для виконання договору на умовах, змінених судом.";
"Стаття 530. Строк (термін) виконання зобов'язання ...
2. Якщо строк (термін) виконання боржником обов'язку не встановлений або визначений моментом пред'явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов'язок у семиденний строк від дня пред'явлення вимоги, якщо обов'язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства.".
Подайте в адрес туроператора коллективное заявление-претензию (под регистрацию его вручения на Вашем экземпляре, заказным письмом с уведомлением о вручении, в электронном виде с применением ЕЦП) о расторжении договора в связи с изменением существенных условий согласно приведенной статьи ГК, с изложением требования возврата уплаченных денежных средств в 7-дневный срок отдельно каждому участнику группы с указанием суммы и реквизитов возврата. В случае отказа или оставления заявления без ответа - коллективный иск в суд о взыскании отдельно каждому участнику группы выплаченных средств.
Юрист, г. Чернигов, 10 лет опыта
Добрий день, Катерино!
Цивільний кодекс України (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15/conv#n4309):
Стаття 901. Договір про надання послуг
1. За договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов'язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов'язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.
2. Положення цієї глави можуть застосовуватися до всіх договорів про надання послуг, якщо це не суперечить суті зобов'язання.
Стаття 903. Плата за договором про надання послуг
1. Якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов'язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.
2. У разі неможливості виконати договір про надання послуг, що виникла не з вини виконавця, замовник зобов'язаний виплатити виконавцеві розумну плату. Якщо неможливість виконати договір виникла з вини замовника, він зобов'язаний виплатити виконавцеві плату в повному обсязі, якщо інше не встановлено договором або законом.
Закон України "Про захист прав споживачів" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1023-12#Text):
Стаття 10. Права споживача у разі порушення умов договору про виконання робіт (надання послуг)
1. Споживач має право відмовитися від договору про виконання робіт (надання послуг) і вимагати відшкодування збитків, якщо виконавець своєчасно не приступив до виконання зобов'язань за договором або виконує роботу так повільно, що закінчити її у визначений строк стає неможливим.
5. У разі коли виконавець не може виконати (прострочує виконання) роботу (надання послуги) згідно з договором, за кожний день (кожну годину, якщо тривалість виконання визначено у годинах) прострочення споживачеві сплачується пеня у розмірі трьох відсотків вартості роботи (послуги), якщо інше не передбачено законодавством. У разі коли вартість роботи (послуги) не визначено, виконавець сплачує споживачеві неустойку в розмірі трьох відсотків загальної вартості замовлення.
Сплата виконавцем неустойки (пені), встановленої в разі невиконання, прострочення виконання або іншого неналежного виконання зобов'язання, не звільняє його від виконання зобов'язання в натурі.
Звичайно, бажано бачити укладений договір. У будь-якому разі Вам потрібно направити турфірмі письмову претензію з вимогою негайно або протягом 7 днів від дня пред'явлення вимоги повернути Вам передоплату по договору про надання послуг (так як вони не були надані у строки, передбачені даним договором тощо).
Вкажіть, що у разі несвоєчасного повернення Вам коштів, Ви будете звертатися до суду з позовом та вимагати стягнути з турфірми окрім передоплати також пеню за кожен день прострочення надання послуги по договору.
Також, відповідно до ЗУ "Про захист прав споживачів", ЗУ "Про звернення громадян" Ви можете подати скаргу на турфірму до Держпродспоживслужби України. Це можна зробити онлайн за посиланням http://consumer.gov.ua/appeal
Всього доброго!
Успіхів Вам!