Задайте вопрос юристу

880 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Экологическое право, 19 ноября 2020, вопрос №33248 100₴

2 запитання Написати відповідь на текст, який я зазначила і я виберу оплату повністю одному юристу, який надасть відповідь.

До господарського суду Черкаської області надійшла позовна заява мешканців одного з багатоповерхових будинків до ТОВ „Мобільні системи”.
У заяві мешканці вимагали відшкодування збитків та демонтування передавачів мобільного зв’язку з даху їх жилого будинку та прилеглих будівель. На думку позивачів дане обладнання спричиняє потужне електромагнітне випромінювання, що шкодить здоров’ю. Крім того, дозволу на його розміщення жоден з мешканців не давав.
Проведене громадськістю вимірювання підтвердило наявність шкідливого випромінювання.
У якості співвідповідача було залучено Мінприроди, бездіяльність якого дозволила розміщення мобільного обладнання.
Мінприроди України заперечило проти позову, вказавши, що:
1) до компетенції органів Мінприроди України не віднесено здійснення контролю за випромінюванням засобів передачі мобільного зв’язку;
2) спеціальних дозволів на розміщення такої техніки не потрібно, оскільки відповідно до інструкції по експлуатації обладнання, воно не потребує отримання дозволів, а також не спричиняє шкідливого впливу на стан здоров’я людей.
Визначити види правовідносин, що склалися.
Проаналізувати викладену ситуацію.
Які правові засоби забезпечення безпеки джерел електромагнітного випромінювання встановлені чинним законодавством?
Які аргументи можуть бути наведені кожною зі сторін у судовому засіданні в обґрунтування своєї позиції?
Вирішити справу з використанням екологічного законодавства.

Ответы юристов (5)

    Марусяк Андрій Романович
    Марусяк Андрій Романович 4 года назад

    Адвокат, г. Харьков, 7 лет опыта

    Доброго дня! вирішення задачі з Екологічного права.

    1) Визначити види правовідносин, що склалися?

    виникли правовідносини у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення та захисту населення від від впливу електромагнітних випромінювань;

    2) Які правові засоби забезпечення безпеки джерел електромагнітного випромінювання встановлені чинним законодавством?

    - ЗУ "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення" від 24 лютого 1994 року№ 4004-XII;

    — Закон України «Про радіочастотний ресурс України» від 01.06.2000 р. № 1770-ІІІ;

    — Закон України «Про телекомунікації» від 18.11.2003 р. № 1280-IV;

    — Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17 лютого 2011 року № 3038-VI

    - "Державні санітарні норми і правила захисту населення від впливу електромагнітних випромінювань" затверджені Наказом Міністерства охорони здоров'я від 01.08.1996 № 239 у чинній редакції;

    - положення "Про територіальні органи Державної санітарно-епідеміологічної служби України"

    Затверджено Наказом Міністерства охорони здоров’я України 19.01.2012 № 34;

    -положення " Про державний санітарно-епідеміологічний нагляд " від 22 червня 1999 р. N 1109;

    - локальний акт для міста Києва - Наказ Головного управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища№ 59 від 30 січня 2010 року "Про затвердження Порядку підготовки дозволів на проектування та реконструкцію, реставрацію та капітальний ремонт об’єктів, перепланування квартир та інших вбудовано-прибудованих приміщень, опорядження фасадів, встановлення антен стільникового (мобільного) зв’язку та переведення жилого будинку (жилого приміщення) до нежитлового фонду у м. Києві" ось посилання http://kreschatic.kiev.ua/ua/4755/doc/1265736388.h...

    3) Які аргументи можуть бути наведені кожною зі сторін у судовому засіданні в обґрунтування своєї позиції?

    АРГУМЕНТИ МІНПРИРОДИ:

    - до компетенції органів Мінприроди України не віднесено здійснення контролю за випромінюванням засобів передачі мобільного зв’язку;

    дійно так, оскільки Згідно пункту 4 положення " Про державний санітарно-епідеміологічний нагляд " від 22 червня 1999 р. N 1109 - Основними завданнями державного санітарно-епідеміологічного нагляду є: контроль за виконанням санітарного законодавства, санітарних та протиепідемічних (профілактичних) заходів, а також приписів, постанов і вимог, викладених у висновках, що видаються головним державним санітарним лікарем (далі - висновки);

    п. 5 зазначеного положення - Державний санітарно-епідеміологічний нагляд здійснюється головними державними санітарними лікарями, їх заступниками, іншими посадовими особами, а також установами і закладами державної санітарно-епідеміологічної служби у порядку запобіжного та поточного нагляду.

    ЗГІДНО ПУНКТІВ чинного положення "Про територіальні органи Державної санітарно-епідеміологічної служби України" Затверджено Наказом Міністерства охорони здоров’я України 19.01.2012 № 34;

    1. Головні управління Державної санітарно-епідеміологічної служби в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, на водному, залізничному, повітряному транспорті (далі - Головні управління) та їх відокремлені структурні підрозділи в містах (міські управління) та районах (районні або міжрайонні управління) (далі - відокремлені структурні підрозділи) підпорядковуються Державній санітарно-епідеміологічній службі України і є її територіальними органами.

    Голови відповідних місцевих держадміністрацій координують діяльність Головних управлінь та сприяють їм у виконанні покладених на них завдань.

    4.4. Здійснюють державний санітарно-епідеміологічний нагляд та контроль за дотриманням вимог санітарного законодавства органами виконавчої влади і органами місцевого самоврядування, органами влади Автономної Республіки Крим, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форми їх власності, фізичними особами та громадянами, виконанням ними санітарних та протиепідемічних (профілактичних) заходів.

    Висновок: Мінприроди є неналежним співвідповідачем і не має повноважень здійснювати нагляд та контроль за вимогами санітарного законодавства

    - спеціальних дозволів на розміщення такої техніки не потрібно, оскільки відповідно до інструкції по експлуатації обладнання, воно не потребує отримання дозволів, а також не спричиняє шкідливого впливу на стан здоров’я людей?

    ст. 1 Закону про телекомунікації

    споруди електрозв’язку - будівлі, вежі, антени, що використовуються для організації електрозв’язку;

    технічні вимоги - (технічний) документ, що встановлює вимоги, які повинні бути виконані під час побудови та функціонування телекомунікаційних мереж, застосування технічних засобів та об’єктів телекомунікацій чи отримання телекомунікаційних послуг;

    Згідно "Державних санітарних норми і правил захисту населення від впливу електромагнітних випромінювань"

    1.4.2. Допускаються розміщення та експлуатація радіотехнічних об’єктів на дахах та у приміщеннях житлових, громадських та інших будівель за умови дотримання вимог пункту 1.3 цього розділу.

    1.3. Гранично допустимі рівні ЕМП для населення - вони мають бути дотримані при встановленні на багатоповерхових будинках.

    1.3.3. Гранично допустимий рівень ЕМП для РТО, що працюють у діапазонах дуже високих, ультрависоких, надвисоких та надзвичайно високих частот, встановлюється на рівні 10 мкВт/см-2 або 6 В/м.

    {Підпункт 1.3.3 пункту 1.3 розділу 1 в редакції Наказів Міністерства охорони здоров'я № 266 від 13.03.2017, № 1477 від 27.11.2017}

    1.3.4. Рівень ЕМП на території, призначеній для забудови, в приміщеннях житлових і громадських будинків, лікувально-профілактичних, оздоровчих, дитячих дошкільних і шкільних закладів, в будинках інвалідів і престарілих, в місцях відпочинку, на дитячих і спортивних майданчиках і т.п., не повинен перевищувати ГДР, встановлені визначеними Правилами.

    ПЕРЕЛІК ДОКУМЕНТІВ ДЛЯ РОЗМІЩЕННЯ ВЕЖІ НА ЖИТЛОВОМУ БУДИНКУ У М. КИЄВІ

    Наказ № 59 від 30 січня 2010 року "Про затвердження Порядку підготовки дозволів на проектування та реконструкцію, реставрацію та капітальний ремонт об’єктів, перепланування квартир та інших вбудовано-прибудованих приміщень, опорядження фасадів, встановлення антен стільникового (мобільного) зв’язку та переведення жилого будинку (жилого приміщення) до нежитлового фонду у м. Києві"

    2.8. Для отримання дозволу на встановлення антен стільникового (мобільного) зв’язку:— правовстановлюючі документи, зареєстровані комунальним підприємством “Київське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації права власності на об’єкти нерухомого майна” та їх посвідчені копії на будинок (його частину), якщо об’єкт нерухомого майна зареєстровано на праві власності та документи про право користування, якщо об’єкт нерухомого майна не зареєстровано на праві власності;— технічний паспорт на відповідне обладнання з висновком Київської міської санітарно-епідеміологічної станції щодо можливості його встановлення;— фотофіксація об’єкта;— згода балансоутримувача будівлі (оригінал); ??? зверніть увагу, згода мешканців не потрібна, треба згода ЖЕК, ОСББ.— відомості про державну реєстрацію (для юридичних осіб, свідоцтво про державну реєстрацію, статут, витяг з бази даних ЄДРПОУ);— викопіювання з чергового кадастрового плану (витяг з бази даних державного земельного кадастру), до якого додаються найменування землекористувачів (землевласників) у межах території проектування та ділянок, що межують з такою територією, з реквізитами документів, що регулюють земельні відносини.2.8.1. Для підготовки відповідного дозволу Головне управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища, у разі необхідності, може витребувати висновки профільних (галузевих) управлінь виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), установ та організацій — стосовно інших питань, пов’язаних з функціональним призначенням об’єкта, та інше.2.8.2. Встановлення зазначеного обладнання здійснюється спеціалізованими організаціями, які мають відповідну ліцензію.

    ВИСНОВОК ПО ПОЗИЦІЇ МІНПРИРОДИ: аргументи законні, якщо вимоги щодо норм випромінювання дотримані і було дотримано порядок одежання дозволу у Київради, то установка вежі є законною. Мінприроди не має повноважень реагувати на такі порушення, повноваження наявні у територіальних огранів санепідем служби з приводу порушення санітарних норм і можна звертатись до Київради з приводу дозволу на розміщення об'єкту - вежі на фасаді.

    4) На думку позивачів дане обладнання спричиняє потужне електромагнітне випромінювання, що шкодить здоров’ю.

    Згідно "Державних санітарних норми і правил захисту населення від впливу електромагнітних випромінювань"

    1.4.2. Допускаються розміщення та експлуатація радіотехнічних об’єктів на дахах та у приміщеннях житлових, громадських та інших будівель за умови дотримання вимог пункту 1.3 цього розділу.

    1.3.4. Рівень ЕМП на території, призначеній для забудови, в приміщеннях житлових і громадських будинків, лікувально-профілактичних, оздоровчих, дитячих дошкільних і шкільних закладів, в будинках інвалідів і престарілих, в місцях відпочинку, на дитячих і спортивних майданчиках і т.п., не повинен перевищувати ГДР, встановлені визначеними Правилами.

    ВИСНОВОК: якщо випромінювання в нормі, то не шкодить

    5) Крім того, дозволу на його розміщення жоден з мешканців не давав.

    ПЕРЕЛІК ДОКУМЕНТІВ ДЛЯ РОЗМІЩЕННЯ ВЕЖІ НА ЖИТЛОВОМУ БУДИНКУ У М. КИЄВІ

    Наказ № 59 від 30 січня 2010 року "Про затвердження Порядку підготовки дозволів на проектування та реконструкцію, реставрацію та капітальний ремонт об’єктів, перепланування квартир та інших вбудовано-прибудованих приміщень, опорядження фасадів, встановлення антен стільникового (мобільного) зв’язку та переведення жилого будинку (жилого приміщення) до нежитлового фонду у м. Києві"

    2.8. Для отримання дозволу на встановлення антен стільникового (мобільного) зв’язку:

    — згода балансоутримувача будівлі (оригінал); ??? з

    ВИСНОВОК: необхідна згода ЖЕКУ - рішення керівника, або згода ОСББ (осбб приймає рішення колективно, якщо порушено порядок прийняття рішення, то воно незаконне)

    Якщо у будинку діє управляюча компанія - ЖЕК, то її згоди достатньо

    Якщо у будинку ОСББ, то рішення мали приймати всі співвласники, установка незаконна, якщо не погодили 50%+1 голос

    6) Проведене громадськістю вимірювання підтвердило наявність шкідливого випромінювання.

    Заміри незаконні, їх має провести або територіальні органи Головного управління Державної санітарно-епідеміологічної служби у м. Києві або сертифіковані експертні кстанови згідно ЗУ "Про судову експертизу".

    ВИСНОВКИ ПО ЗАДАЧІ ВЦІЛОМУ:

    - Мінприроди неналежний співвідповідач;

    - на будинках можна установлювати передавачі мобільного зв’язку;

    - заміри перевищення норм випромінювання незаконні, має бути проведена експертиза згідно ЗУ "Про судову експертизу";

    - для установки передавачів мобільного зв’язку необхідний дозвіл Головного управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища м. Києва (передбачено Наказом Головного управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища № 59 від 30 січня 2010 року "Про затвердження Порядку підготовки дозволів на проектування та реконструкцію, реставрацію та капітальний ремонт об’єктів, перепланування квартир та інших вбудовано-прибудованих приміщень, опорядження фасадів, встановлення антен стільникового (мобільного) зв’язку та переведення жилого будинку (жилого приміщення) до нежитлового фонду у м. Києві"

    - мешканці будинку програють, оскільки у них немає доказів порушень екологічного законодавства.

    • Віктор Клиент 4 года назад

      Напишіть відповідь ще на запитання https://uristy.ua/question/33247 Дуже потрібно

      • Марусяк Андрій Романович
        Марусяк Андрій Романович 4 года назад

        Адвокат, г. Харьков, 7 лет опыта

        Напишіть відповідь ще на запитання https://uristy.ua/question/33247 Дуже потрібно

        доброго дня! не володію достатньою інформацією для вирішення даного питання, відповів вам на питання де маю реальний досвід. Тому чекайте відповді іншого юриста.

    Малик Олександр Володимирович
    100%
    Малик Олександр Володимирович 4 года назад

    Адвокат, г. Винница, 10 лет опыта

    Доброго дня!

    Між сторонами виникли відносини у сфері епідемічного благополуччя населення.

    Враховуючи ситуація в цілому, у задоволенні позову жителів буде відмовлено, оскільки з запитання не вбачається порушення екологічного законодавства, враховуючи, що заміри проведені в порушення вимог Закону України "Про судову експертизу".

    Кальницкий Георгий  Валериевич
    Кальницкий Георгий Валериевич 4 года назад

    Юрист, г. Одесса, 33 года опыта

    Ирина, добрий день!

    По-перше, вимоги до захисту населення від впливу електромагнітних випромінювань радіочастот визначають Державні санітарні норми і правила захисту населення від впливу електромагнітних випромінювань, затверджені наказом МОЗ від 01.08.1996 № 239.

    Рівень електромагнітного випромінювання радіочастот необхідно контролювати не рідше ніж раз на рік. Його вимірюють під час введення в експлуатацію нових чи модернізованих установок із джерелами електромагнітних полів радіочастот, після їх ремонту, переналагодження, а також під час організації нових робочих місць.

    Із правових засобів захисту самий ефективний це подання до суду. Але, перш за все надо провести технічну експертизу, шоб довести, що власник передававчів порушів відповідні вимоги для монтажу або техніки безпеки. Сам по себе підвіщенний рівень випромінювання ще не підстава для суду.

    По-друге. Згоди мешканців будинку закон не вимагає. Договір на аренду частки площі криши складається від імені ОСББ або іншого балансоутримовича будинку.

    Тому однозначної відповіді вам дати зараз неможливо.

    По-перше, це вимагає дуже серйозного занурення в нормативний матеріал, який регламентує рівень випромінювання і його зв'язок з технікою безпеки і можливостями експлуатації, встановленими виробниками і наскільки це відповідає чинним в Україні технічним регламентам.

    По-друге, треба розібратися, ХТО буде відповідачем. А це теж складне питання і залежить від того, хто і на якому етапі що порушив, що в рамках даної консультації неможливо визначити.

    Можна, звичайно, спочатку подати позов до оператора (власнику) передавачів, а потім вже в процесі розгляду залучати треті сторони. Хто ними буде відразу складно сказати, можемо тільки припускати.

    І які будуть аргументи заздалегідь теж складно сказати.

    Найчастіше в таких складних моментах правова позиція (аргументи) з'являються лише після того як всі документи на руках і довгого ретельного вивчення всіх технічних регламентів.

    Якщо ви таки хочете і далі розбиратися в цьому питанні, то я б радив для початку визначитися яким ДСТУ або ТУ або іншим технічним регламентом визначаються вимоги до подібних передавачів, і вже після цього порівняти відповідають вони цим нормам чи ні.

    Якщо відповідають, то вирішити спір в вашу користь буде майже нереально.

    Якщо ж технічна експертиза (яку вам треба замовити за свій рахунок) покаже, що передавачі не відповідають нормам, то ваші шанси виграти суперечку підвищуються.


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України