Задайте питання юристу

836 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Захист прав споживачів, 05 грудня 2020, питання №34406 300₴

Не отримав оплачений товар.

Замовив ліжко, матрац і шухляди в одному магазині (одним замовленням). Матрац і ліжко були в наявності, а шухляди домовились що довезуть протягом місяця. В результаті вже пройшло більше 2 місяців, а шухляд немає. Звязався з магазином, виявилось що вони забули про шухляди, а замовлення в якому вказаний колір шухляд загубили. Проблема в тому що вони дуже неохоче йдуть на контакт по вирішенню створеної ними ж проблеми (тобто вони ніби і не проти її відправити, але...). Доводиться по 2-3 рази писати людині, щоб вона відписала хоча б щось, хоча повідомлення в мессенджері прочитані. Ми переписуємося вже близько місяця, і нічого конкретного так і не вирішили. Чи можу я подати якусь досудову претензію (або щось таке), щоб в них трохи піднялось бажання вирішити цю проблему? Товар був оплачений карточкою, чек є.

Відповіді юристів (11)

    Кальницкий Георгий  Валериевич
    Кальницкий Георгий Валериевич 3 роки тому

    Юрист, м. Одеса, 32 роки досвіду

    Віталій, доброго дня. Так, звісно, ви можете пред'явити претензію. Тим більше факт договору є, який укладений шляхом пропозиції постачальника, оформленим вами замовленням та оплатою. А головне - частковим виконанням договору у вигляді поставки матраців. Тому питання з доведенням факту договору не буде. Тепер треба грамотно скласти претензію та відправити постачальникові. Сподіваюся їх поштові реквізити у вас є? Бо претензію треба відправити поштою рекомендованим листом з повідомленням і описом. Інакше, якщо по месенджеру відправити, то може бути проблема з доведенням, що постачальник отримав претензію. А вже копію претензії з додаванням чеку пошти про відправлення претензії відіслати їм у месенджеру. І на всяк випадок заскріньте усі сторінки сайту, де є пропозиція придбати товар, де офомлено замовлення, умови і терміни виконання замовлення, та інша суттєва інформація. Якщо потрібна більш детальна допомога, звертайтеся.
    Пользователь не активен
    25%
    Пользователь не активен 3 роки тому

    Адвокат, м. Київ, 11 років досвіду

    Звичайно що Ви маєете таке право - подати претензію до продавця, так як у Вашому випадку було порушено декілька норм Закону України "Про захист прав споживачів". Окрім цього Ви можете подати скаргу до Державної служби з питань безпечності харчових продуктів та захисту прав споживачів, в якій вимагати провести перевірку діяльності продавця для виявлення порушень, зобов'язати Вам все ж таки надатиоплачений Вами товар та накласти на такого продавця штраф.

    Законодавче обгрунтування претензії та скраги :

    Відповідно до ст. 4 Закону України "Про захист прав споживачів", Ви, як споживач, маєте право:

    1. належну якість продукції та обслуговування (що включає в себе доставку товару вчасно та в тому вигляді та комплектації, яку Ви замовляли);

    2. необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію державною мовою про продукцію, її кількість, якість, асортимент (що означає, що продавець повинен був Вас попередити, що шухляд в наявності не має);

    3. відшкодування майнової та моральної шкоди, завданої внаслідок недоліків продукції (дефекту в продукції), відповідно до закону;

    4. звернення до суду та інших уповноважених державних органів за захистом порушених прав;

    Якщо ж шухляди були частиною ліжка, то в даному випадку також продавець порушив вимоги ст. 8 Закону та доставив Вам товар неналежної якості. А в результаті цього Ви маєте право вимагати:

    1) пропорційного зменшення ціни;

    2) безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;

    3) відшкодування витрат на усунення недоліків товару.

    У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків (в Вашому випадку саме це), які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), або фальсифікації товару, підтверджених за необхідності висновком експертизи, споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством і на підставі обов'язкових для сторін правил чи договору, має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:

    1) розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми;

    2) вимагати заміни товару на такий же товар або на аналогічний, з числа наявних у продавця (виробника), товар.

    Для початку спробуйте це все озвучити усно, по телефону. Як правило, продавці одразу міняють свої позицію, коли чують вже законодавчо обгрунтоване поередження. Якщо все ж таки не підуть на діалог, то раджу лодразу подавати скаргу.

    Успіху!

    Кальницкий Георгий  Валериевич
    Кальницкий Георгий Валериевич 3 роки тому

    Юрист, м. Одеса, 32 роки досвіду

    ДОПОВНЕННЯ ДО ПЕРШОЇ ВІДПОВІДІ

    Віталій, до вашої уваги ще раз покрокові дії для вашого випадку:

    1. Відправляєте лист на ім'я керівника продажів інтернет-магазину, або директора з повідомленням і описом, що ви замовили товар (вказуємо дату і час) і перерахували грошову суму в якості передоплати (докладаємо до листа скановані копії платежу).

    2. Пишемо в листі своє бажання відмовитися від отримання товару або вимога із зазначенням граничного терміну доставки, в разі порушення котрого ви відмовляєтеся від товару. Пишемо по пунктам причини, за якими прийняли таке рішення. Тут вказуємо головну причину - товар не доставлений.

    3. У листі вказуємо, що згідно ЗУ «Про захист прав споживачів» кожен громадянин України має право на повернення грошей за ненадані послуги. (Можу допомогти в складанні грамотного листа).

    4. Відправляємо лист з повідомлення про отримання з додатком опису документів до листа.

    5. Якщо з боку власника інтернет-магазину не буде позитивної реакції, то звертаємося до правоохоронних органів.

    6. Якщо обіцяний товар не прийшов, а його вартість вже оплачена хоча б частково, то дії продавця можна розцінювати як шахрайство. У такому випадку варто звернутися в поліцію із заявою.

    Стаття 9 Закону України «Про захист прав споживачів» визначає, що гроші, сплачені за товар, повертаються покупцеві у день розірвання договору або в інший термін за згодою сторін, але не пізніше, ніж протягом семи днів.

    Нещодавно була аналогична справа (постанова Верховного Суду України від 22.09.20 р. ЄДРСР, реєстр. № 92270712), в якої суд став на бок замовника товара і суд надав такі аргументи при поверненні передоплати з приводу непостачання товару, які ви можете положити в основу своєї претензії.

    Аргументи суду

    Частиною 2 ст. 625 ЦК визначений обов’язок боржника, який прострочив виконання грошового зобов’язання, на вимогу кредитора сплатити суму боргу з урахуванням установленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також 3 % річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

    У разі несвоєчасного виконання грошового зобов’язання боржник у силу ч. 2 ст. 625 ЦК зобов’язаний сплатити кредиторові крім суми основного боргу суму інфляційних втрат як компенсацію знецінення коштів за основним зобов’язанням унаслідок інфляційних процесів у період прострочення їх сплати і 3 % річних від простроченої суми.

    Крім того, кредитор має право вимагати від боржника сплати суми інфляційних втрат і 3 % річних за період прострочення у сплаті основного боргу.

    Виходячи із системного аналізу вимог чинного законодавства аванс (передоплата) – це грошова сума, яка не забезпечує виконання договору, а є сумою, яка перераховується відповідно до договору наперед, у рахунок майбутніх розрахунків, зокрема за товар, який повинен бути поставлений, за роботи, які повинні бути виконані.

    При цьому аванс підлягає поверненню особі, яка його видала, тільки в разі невиконання зобов’язання, оплаченого авансом, незалежно від того, з чиєї провини це сталося.

    У ст. 625 ЦК визначені загальні правила відповідальності за порушення будь-якого грошового зобов’язання незалежно від підстав його виникнення. Розпорядження цієї статті поширюються на всі види грошових зобов’язань, якщо інше не передбачено договором або спеціальними нормами закону, що регулює, зокрема, окремі види зобов’язань.

    Не є таким винятком із загального правила випадок, коли покупець має право зажадати повернення суми попередньої оплати на підставі ч. 2 ст. 693 ЦК.

    Висновок

    У силу розпорядження ч. 1 ст. 530 та ч. 2 ст. 693 ЦК постачальник повинен повернути покупцеві суму попередньої оплати з наступного дня після закінчення строку постачання, а також сплатити суми інфляційних втрат і 3 % річних.

    ТОбто ви маєте всі шанси на поверненя суми передоплати з урахуванням пені і інфляційних втрат.

    З повагою.

    Карпенко Андрей Владимирович
    Карпенко Андрей Владимирович 3 роки тому

    Адвокат, м. Київ, 25 років досвіду

    1. Судя по чеку, мебель Вы заказали у физического лица-предпринимателя.

    2. Необходимо понимать, какая связь у магазина и этого предпринимателя:

    а) если этот магазин принадлежит ФОП и он торгует через него, то необходимо руководствоваться законодательством о торговле и защите прав потребителей. Рычаги влияния:

    - жалоба в местные органы власти, выдающие торговлей;

    - жалоба в Государственную службу по вопросам безопасности пищевых продуктов и защиты прав потребителей;

    - иск в Суд (решение всех вопросов в досудебном порядке).

    б) если ФОП не торгует, то тогда это подряд на оказание услуг и в этом случае необходимо подавать иск в Суд, а местные органы власти уведомить о незаконной торговой деятельности.

    3. Перед началом всех вышеперечисленных действий придите в магазин и предупредите его руководство в письменном виде (жалобой, на втором экземпляре которой они должны расписаться и поставить печать), что в случаене не исполнения обязательств, Вы будете защищать свои права, а если необходимо подадите Заявление в полицию о мошенничестве.

    УДАЧИ!

    Кирда Вячеслав Володимирович
    25%

    Доброго дня, Віталію!

    Нещодавно знайомі також мали подібну ситуацію, тільки Вони замовили шкафу та ліжко (близько 15 тис. грн), яких не було в наявності. Продавець обіцяв доставку протягом 2 тижнів, однак через два тижні повідомив, що завод, на якому вони замовляють меблі, не встигає зробити меблі та обробити замовлення. Сказали, що ще через 2 тижні вони точно будуть.

    Однак і через 2 тижні сказали, що меблів немає, вони не винні, а винен в усьому завод-виробник. Як вирішилася ситуація?

    Поїхали до магазину, та повідомили, що у випадку відсутності товару найближчим часом, будемо готувати претензію до магазину.

    Строк, протягом якого має бути пред’явлена претензія, законодавством не встановлено. Однак у разі наміру врегулювати спір саме в цей спосіб треба враховувати перебіг строку позовної давності. Нагадаємо, що відповідно до ст. 256 ЦК це строк, протягом якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.

    Загальна позовна давність становить три роки, але для окремих видів вимог законом може встановлюватися спеціальна позовна давність – скорочена або більш тривала порівняно із загальною позовною давністю. Тому протягом цього строку й потрібно направити претензію.

    Окрім того, при зустрічі повідомили, що після претензії будемо обов'язково звертатися до суду відповідно до законодавтсва "Про захист прав споживачів". Як результат, через тиждень товар був доставлений!

    Отже, раджу Вам такий алгоритм дій:

    1 Розмова про досудове врегулювання спору, якщо товару не буде, подаєте офіційну претензію!

    2. Якщо товару немає, подаєте претензію. Зразків в інтернеті навіть багато, ось один із них https://dndpss.gov.ua/gallery/zayava(4).pdf

    3. У випадку відсутності належної реакції, подання позовної заяви до суду.

    Всього найкращого!

    Крикун Сергій  Павлович
    Крикун Сергій Павлович 3 роки тому

    Юрист, м. Дніпро, 30 років досвіду

    Закон України "Про захист прав споживачів" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1023-12):

    "Стаття 1. Визначення термінів

    У цьому Законі терміни вживаються в такому значенні:...

    3) виконавець - суб'єкт господарювання, який виконує роботи або надає послуги;

    4) виробник - суб'єкт господарювання, який: виробляє товар або заявляє про себе як про виробника товару чи про виготовлення такого товару на замовлення, розміщуючи на товарі та/або на упаковці чи супровідних документах, що разом з товаром передаються споживачеві, своє найменування (ім'я), торговельну марку або інший елемент, який ідентифікує такого суб'єкта господарювання; або імпортує товар;...

    18) продавець - суб'єкт господарювання, який згідно з договором реалізує споживачеві товари або пропонує їх до реалізації;

    Стаття 1-1. Сфера дії цього Закону

    1. Цей Закон регулює відносини між споживачами товарів (крім харчових продуктів, якщо інше прямо не встановлено цим Законом), робіт і послуг та виробниками і продавцями товарів, виконавцями робіт і надавачами послуг..." -

    ці положення я навів для уваги колеги Карпенко щодо його припису: "б) если ФОП не торгует, то тогда это подряд на оказание услуг и в этом случае необходимо подавать иск в Суд, а местные органы власти уведомить о незаконной торговой деятельности.) - по-перше, "підряд" і "послуги" є різними і самостійними правочинами (зобов'язаннями) регулюються не те що різними статтями, а й різними главами Цивільного кодексу України (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15) (гл.61 та гл.64 відповідно); по-друге, чому ФОП-виробник не може укласти угоду з магазином-продавцем договір про продаж свого товару - де тут незаконна торгівельна діяльність;

    "Стаття 22. Судовий захист прав споживачів

    1. Захист прав споживачів, передбачених законодавством, здійснюється судом.

    2. При задоволенні вимог споживача суд одночасно вирішує питання щодо відшкодування моральної (немайнової) шкоди.

    3. Споживачі звільняються від сплати судового збору за позовами, що пов'язані з порушенням їх прав." -

    у цій частині, по суті питання, за змістом наведеної статті, споживач звільнений від сплати судового збору не тільки за позовом відшкодування шоди чи іншого майновогоо інтересу, але й позову про відшокдування моральної шкоди.

    Цивільний процесуальний кодекс України (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1618-15):

    "Стаття 150. Види забезпечення позову

    1. Позов забезпечується:

    1) накладенням арешту на майно та (або) грошові кошти, що належать або підлягають передачі або сплаті відповідачеві і знаходяться у нього чи в інших осіб;...

    Стаття 152. Порядок подання заяви про забезпечення позову

    1. Заява про забезпечення позову подається:

    1) до подання позовної заяви - за правилами підсудності, встановленими цим Кодексом для відповідного позову, або до суду за місцезнаходженням предмета спору - якщо суд, до підсудності якого відноситься справа, визначити неможливо;

    2) одночасно з пред’явленням позову - до суду, до якого подається позовна заява, за правилами підсудності, встановленими цим Кодексом;

    3) після відкриття провадження у справі - до суду, у провадженні якого перебуває справа." -

    у цій частині попередження продавця (виробника) про вжиття в судовому порядку арешту коштів (не тільки на суму вартості шухляд, а суму моральної шкоди) буде вагомим аргументом досудового вирішення питання.

    Савченко Олександр
    Савченко Олександр 3 роки тому

    Юрист, м. Чернігів, 9 років досвіду

    Закон України "Про захист прав споживачів" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1023-12):

    Стаття 1. Визначення термінів

    У цьому Законі терміни вживаються в такому значенні:

    7) договір - усний чи письмовий правочин між споживачем і продавцем (виконавцем) про якість, терміни, ціну та інші умови, за яких реалізується продукція. Підтвердження вчинення усного правочину оформляється квитанцією, товарним чи касовим чеком, квитком, талоном, розрахунковим документом, передбаченим Законом України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг", або іншими документами (далі - розрахунковий документ);

    Цивільний кодекс України (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15/conv#n2...):

    Стаття 526. Загальні умови виконання зобов'язання

    1. Зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

    2. Виконання зобов’язань, реалізація, зміна та припинення певних прав у договірному зобов’язанні можуть бути зумовлені вчиненням або утриманням від вчинення однією із сторін у зобов’язанні певних дій чи настанням інших обставин, передбачених договором, у тому числі обставин, які повністю залежать від волі однієї із сторін.

    Стаття 530. Строк (термін) виконання зобов'язання

    1. Якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

    Зобов'язання, строк (термін) виконання якого визначений вказівкою на подію, яка неминуче має настати, підлягає виконанню з настанням цієї події.

    2. Якщо строк (термін) виконання боржником обов'язку не встановлений або визначений моментом пред'явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов'язок у семиденний строк від дня пред'явлення вимоги, якщо обов'язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства.

    Стаття 536. Проценти

    1. За користування чужими грошовими коштами боржник зобов'язаний сплачувати проценти, якщо інше не встановлено договором між фізичними особами.

    2. Розмір процентів за користування чужими грошовими коштами встановлюється договором, законом або іншим актом цивільного законодавства.

    Стаття 655. Договір купівлі-продажу

    1. За договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов'язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов'язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.

    Стаття 662. Обов'язок продавця передати товар покупцеві

    1. Продавець зобов'язаний передати покупцеві товар, визначений договором купівлі-продажу.

    2. Продавець повинен одночасно з товаром передати покупцеві його приналежності та документи (технічний паспорт, сертифікат якості тощо), що стосуються товару та підлягають переданню разом із товаром відповідно до договору або актів цивільного законодавства.

    Стаття 663. Строк виконання обов'язку передати товар

    1. Продавець зобов'язаний передати товар покупцеві у строк, встановлений договором купівлі-продажу, а якщо зміст договору не дає змоги визначити цей строк, - відповідно до положень статті 530 цього Кодексу.

    Стаття 664. Момент виконання обов'язку продавця передати товар

    1. Обов'язок продавця передати товар покупцеві вважається виконаним у момент:

    1) вручення товару покупцеві, якщо договором встановлений обов'язок продавця доставити товар;

    2) надання товару в розпорядження покупця, якщо товар має бути переданий покупцеві за місцезнаходженням товару.

    Договором купівлі-продажу може бути встановлений інший момент виконання продавцем обов'язку передати товар.

    Товар вважається наданим у розпорядження покупця, якщо у строк, встановлений договором, він готовий до передання покупцеві у належному місці і покупець поінформований про це. Готовий до передання товар повинен бути відповідним чином ідентифікований для цілей цього договору, зокрема шляхом маркування.

    2. Якщо з договору купівлі-продажу не випливає обов'язок продавця доставити товар або передати товар у його місцезнаходженні, обов'язок продавця передати товар покупцеві вважається виконаним у момент здачі товару перевізникові або організації зв'язку для доставки покупцеві.

    Стаття 665. Правові наслідки відмови продавця передати товар

    1. У разі відмови продавця передати проданий товар покупець має право відмовитися від договору купівлі-продажу.

    2. Якщо продавець відмовився передати річ, визначену індивідуальними ознаками, покупець має право пред'явити продавцеві вимоги відповідно до статті 620 цього Кодексу.

    Стаття 693. Попередня оплата товару

    1. Якщо договором встановлений обов'язок покупця частково або повністю оплатити товар до його передання продавцем (попередня оплата), покупець повинен здійснити оплату в строк, встановлений договором купівлі-продажу, а якщо такий строк не встановлений договором, - у строк, визначений відповідно до статті 530 цього Кодексу.

    У разі невиконання покупцем обов'язку щодо попередньої оплати товару застосовуються положення статті 538 цього Кодексу.

    2. Якщо продавець, який одержав суму попередньої оплати товару, не передав товар у встановлений строк, покупець має право вимагати передання оплаченого товару або повернення суми попередньої оплати.

    3. На суму попередньої оплати нараховуються проценти відповідно до статті 536 цього Кодексу від дня, коли товар мав бути переданий, до дня фактичного передання товару покупцеві або повернення йому суми попередньої оплати. Договором може бути встановлений обов'язок продавця сплачувати проценти на суму попередньої оплати від дня одержання цієї суми від покупця.

    ВИСНОВОК: між Вами та продавцем був укладений усний договір купівлі-продажу (це підтверджується товарним чеком). Свої зобов'язання по договору Ви виконали, а продавець - ні. Шухляди були оплачені до їх передання продавцем, а тому Ви маєте право вимагати передання оплаченого товару або повернення суми попередньої оплати. При цьому продавець повинен виконати такий обов'язок у семиденний строк від дня пред'явлення вимоги.

    Якщо він цього не зробить, то на суму попередньої оплати (вартість шухляд) можуть бути нараховані проценти.

    Отже, Вам необхідно надіслати продавцю претензію з вимогою передати Вам шухляди або повернути кошти, сплачені за них, у семиденний строк від дня пред'явлення (отримання) такої вимоги. Претензію потрібно надсилати замовним листом з описом вкладення. До претензії додайте копію документу, який засвідчує факт придбання товару (товарний чек, банківська квитанція).

    Якщо претензія не дасть бажаного результату, тоді вже необхідно подавати скаргу на продавця до Дерспоживслужби України для проведення перевірки та прийняття мір реагування (http://consumer.gov.ua/) та позовну заяву до суду.

    Що стосується скарги до Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держспоживслужби України), то до неї бажано додати наступні документи:

    1. копія звернення до суб'єкта господарювання (продавець);
    2. копія документу, який засвідчує факт придбання товару;
    3. копія технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу;
    4. інші документи, які стосуються розгляду звернення.

    Зразок скарги за посиланням https://drive.google.com/file/d/0B84Fn7fObiluY013Z2RoNmdudmc/view.

    Звернення (скарга) розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п'ятнадцяти днів від дня їх отримання.Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо продавець встановлює необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п'яти днів (відповідно до ЗУ "Про звернення громадян").

    Також споживач для захисту своїх прав має право звернутися в порядку позовного провадження до суду за місцем його проживання/перебування, місцем заподіяння шкоди чи виконання договору.

    Споживачі звільняються від сплати судового збору в усіх судових інстанціях за позовами, що пов'язані з порушенням їх прав (частина третя статті 22 Закону України "Про захист прав споживачів").

    До позовної заяви, оформленої відповідно до вимог ст. 175 ЦПК України (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1618-15/conv#n7328), додаються докази, що обґрунтовують позовні вимоги споживача, наприклад:

    1. копія звернення до суб'єкта господарювання (продавець);
    2. висновок експертизи про невідповідність товару встановленим вимогам якості;
    3. копія документу, який засвідчує факт придбання товару;
    4. копія технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу;
    5. інші документи, які стосуються розгляду звернення.

    Зразок позовної заяви за посиланням https://drive.google.com/file/d/0B84Fn7fObiluZGItTlYzYUw2NlE/view

    Цивільна справа в порядку позовного провадження розглядається судом протягом розумного строку, але не більше 2 місяців з дня відкриття провадження у справі.

    При задоволенні вимог споживача суд одночасно вирішує питання щодо відшкодування моральної (немайнової) шкоди.

    Цивільний кодекс України (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#Text):

    Стаття 1167. Підстави відповідальності за завдану моральну шкоду

    1. Моральна шкода, завдана фізичній або юридичній особі неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю, відшкодовується особою, яка її завдала, за наявності її вини, крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

    Стаття 23. Відшкодування моральної шкоди

    1. Особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав.

    2. Моральна шкода полягає:

    1) у фізичному болю та стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв'язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров'я;

    2) у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв'язку з протиправною поведінкою щодо неї самої, членів її сім'ї чи близьких родичів;

    3) у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв'язку із знищенням чи пошкодженням її майна;

    4) у приниженні честі та гідності фізичної особи, а також ділової репутації фізичної або юридичної особи.

    3. Якщо інше не встановлено законом, моральна шкода відшкодовується грошовими коштами, іншим майном або в інший спосіб.

    Розмір грошового відшкодування моральної шкоди визначається судом залежно від характеру правопорушення, глибини фізичних та душевних страждань, погіршення здібностей потерпілого або позбавлення його можливості їх реалізації, ступеня вини особи, яка завдала моральної шкоди, якщо вина є підставою для відшкодування, а також з урахуванням інших обставин, які мають істотне значення. При визначенні розміру відшкодування враховуються вимоги розумності і справедливості.

    4. Моральна шкода відшкодовується незалежно від майнової шкоди, яка підлягає відшкодуванню, та не пов'язана з розміром цього відшкодування.

    5. Моральна шкода відшкодовується одноразово, якщо інше не встановлено договором або законом.

    Відповідно до п. 3 Постанови Пленуму Верховного Суду України від 31 березня 1995 року №4 "Про судову практику в справах про відшкодування моральної (немайнової) шкоди", під моральною шкодою слід розуміти втрати немайнового характеру внаслідок моральних чи фізичних страждань, або інших негативних явищ, заподіяних фізичній чи юридичній особі незаконними діями або бездіяльністю інших осіб.

    Відповідно до чинного законодавства моральна шкода може полягати, зокрема: у приниженні честі, гідності, престижу або ділової репутації, моральних переживаннях у зв'язку з ушкодженням здоров'я, у порушенні права власності (в тому числі інтелектуальної), прав, наданих споживачам, інших цивільних прав, у зв'язку з незаконним перебуванням під слідством і судом, у порушенні нормальних життєвих зв'язків через неможливість продовження активного громадського життя, порушенні стосунків з оточуючими людьми, при настанні інших негативних наслідків (п. 3 ППВСУ від 31.03.1995 № 4).

    Підставами для відшкодування моральної шкоди можуть бути:

    • порушення майнових (ст.386, ст.396 ЦК України);
    • особистих немайнових прав особи(ст.280 ЦК України), а також зобов’язань у випадках, передбачених договором або законом або розірвання договору (ст.611 ЦК України);
    • прийняття неправомірних рішень, а також дій чи бездіяльності органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб ( ст. 1167 ЦК України);
    • заподіяння каліцтва, іншого ушкодження здоров’я або смерті особи (ст.1168 ЦК України) тощо.

    Моральна шкода, завдана неправомірними діями чи бездіяльністю, відшкодовується особою, яка її завдала, за наявності її вини. Незалежно від наявності вини відшкодовується шкода у випадках, передбачених ч.2 ст.1176 ЦК України.

    Частиною другою п.5 ППВСУ від 31 березня 1995 року №4 визначено, що відповідно до загальних підстав цивільно-правової відповідальності обов'язковому з'ясуванню при вирішенні спору про відшкодування моральної (немайнової) шкоди підлягають:

    • наявність такої шкоди;
    • протиправність діяння її заподіювача;
    • наявність причинного зв'язку між шкодою і протиправним діянням заподіювача;
    • вини останнього в її заподіянні.

    Вищевказані складові є необхідними елементами складу цивільного правопорушення, як підстави деліктної відповідальності.

    Суд, зокрема, повинен з'ясувати, чим підтверджується факт заподіяння позивачеві моральних чи фізичних страждань або втрат немайнового характеру, за яких обставин чи якими діями (бездіяльністю) вони заподіяні, в якій грошовій сумі чи в якій матеріальній формі позивач оцінює заподіяну йому шкоду та з чого він при цьому виходить, а також інші обставини, що мають значення для вирішення спору.

    Докази, що обґрунтовують розмір моральної шкоди:

    Доказами можуть бути будь-які фактичні дані, на підставі яких у визначеному законом порядку суд установлює наявність або відсутність обставин, що обгрунтовують вимоги й заперечення сторін та інші обставини, котрі мають значення для правильного вирішення справи.

    Ці дані встановлюються показаннями свідків, висновками експертів, письмовими доказами (наприклад медичними довідками, висновками) та іншими документами тощо, що підтверджують обставини, що мають значення для доказування факту заподіяння моральної шкоди, обґрунтування визначеного позивачем розміру компенсації і т.ін.

    У відповідності до вимог ч.6 ст. 81 ЦПК України доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

    До вимог про відшкодування моральної шкоди, заподіяної поширенням відомостей, що не відповідають дійсності і порочать честь, гідність чи ділову репутацію фізичної або юридичної особи, згідно з п.2 ч.2 ст.258 ЦКУ застосовується строк позовної давності в один рік.

    До інших вимог про відшкодування моральної шкоди, як вимог, що випливають з порушення особистих немайнових прав, строки позовної давності відповідно до ст.268 ЦКУ не застосовуються.

    Звертайтесь, якщо буде потрібна допомога в підготовці претензії (через Звернутися біля фото).

    Всього доброго!

    Успіхів Вам!

    Гончаренко Константин
    Гончаренко Константин 3 роки тому

    Юрист, м. Суми, 5 років досвіду

    Доброго дня!

    Повідомляю наступне:

    Вам необхідно сформувати та напрвити досудову вимогу про повернення cплачених коштів з обгрунтуванням причин у порядку ст. 530 ЦК Украіни ,рекомендованим листом з описом вкладення та повідомленням про вручення у тексті зазначити ,що в разі не надання відповіді у 30-ти денний термін ви залишаете за собою право позову до суду про стягнення коштів до вимоги додати: копію договору ( якщо є) рахунок -фактуру з пошти ,квитанціі з банку ,розрахунок боргу на папері та сум пені. Відправити поштою документи продавцю . Збережіть квитанцію про відправку вимоги з доказами. Через 30-ть днів подаєте позов до суду з доказами ,копію вимоги з додатками та квитанцію про відправку зберігаєте.

    Чекаєте повідомлення суду про відкриття провадження.

    З повагою,

    Костянтин Гончаренко

    Токмач Галина Николаевна
    Токмач Галина Николаевна 3 роки тому

    Юрист, м. Мирноград, 12 років досвіду

    Спілкуватися у чаті

    Здравствуйте, Виталий. Во-первых, нужно написать им претензию и отправить заказным письмом с уведомлением, чтобы доставили товар, или вернули деньги, иначе обратитесь в суд.

    Если товар не будет доставлен, уже будете подавать иск в суд о том, чтобы разорвать договор в части покупки шкафчиков и суд обяжет их вернуть деньги.

    У вас все шансы на успех. Действуйте! Если нужна будет помощь в составлении претензии или иска в суд, обращайтесь по кнопке в платном формате

    Сергеев Артем
    Сергеев Артем 3 роки тому

    Юрист, м. Харків, 25 років досвіду

    Вам потрібно направити їм вимоги поштою, із повідомленням про вручення.

    Якщо є питання або потрібна допомога - звертайтесь.

    Замовив ліжко, матрац і шухляди в одному магазині (одним замовленням). Матрац і ліжко були в наявності, а шухляди домовились що довезуть протягом місяця. В результаті вже пройшло більше 2 місяців, а шухляд немає. Звязався з магазином, виявилось що вони забули про шухляди, а замовлення в якому вказаний колір шухляд загубили. Проблема в тому що вони дуже неохоче йдуть на контакт по вирішенню створеної ними ж проблеми (тобто вони ніби і не проти її відправити, але...). Доводиться по 2-3 рази писати людині, щоб вона відписала хоча б щось, хоча повідомлення в мессенджері прочитані. Ми переписуємося вже близько місяця, і нічого конкретного так і не вирішили. Чи можу я подати якусь досудову претензію (або щось таке), щоб в них трохи піднялось бажання вирішити цю проблему? Товар був оплачений карточкою, чек є.

    Мєньков Андрій Васильович
    50%

    Доброго дня Віталік! Пропоную Вам звернутись до Продавця з письмовою претензією. Надіслати її цінним листом з повідомленням про вручення. Претензія наступного змісту:

    ФОП Трофимович Т.П.

    Тернопільська обл., Кременецький район, село Лідихів,

    Вул. Центральна, 102, індекс47050

    ПРЕТЕНЗІЯ

    «___»___ 2020 року в ___ (найменування торговельної організації) я придбав ___, за який сплатив ___ грн. ___ коп., (вказати, який товар) що підтверджується ___ (касовий чек, товарний чек, квитанція, тощо), що додається до цієї претензії.

    В порушення взятих на себе зобов’язань Продавця придбаний мною Товар не був мені переданий (надісланий).

    Я неодноразово звертався з проханням та вимогами передати товар, однак магазин позитивної відповіді не дав ___. (причини).

    Згідно статті 665 Цивільного кодексу України, у разі відмови продавця передати проданий товар покупець має право відмовитися від договору купівлі-продажу.

    Таким чином, я вважаю за необхідне відмовитися від договору купівлі продажу товару та вимагати від Відповідача повернення сплаченої за товар грошової суми, а саме: ___. Окрім того, я вважаю, що неправомірними діями Відповідача мені було завдано моральної шкоди, що виражається у ___. (вказати, яких фізичних або моральних страждань було завдано) Також ___, що підтверджується ___. Завдану моральну шкоду я оцінюю у розмірі ___. Мною у зв'язку із ___ також були понесені такі витрати: ___ ___(розрахунок додається). Це підтверджується ___.

    На підставі вищевикладеного, керуючись 665, 1167 Цивільного кодексу України, ВИМАГАЮ:

    Повернути ___ грн. сплачеих за придбаний мною товар ___, та ___ грн. у якості відшкодування завданої мені моральної шкоди, а також ___ грн у якості відшкодування завданих мені збитків (поштові витрати тощо).

    Загальна сума моїх вимог складає ___ грн. (розрахунок додається).

    Додатки: 1. товарний чек магазину, 2. Копія заяви, направленої до торговельної організації та відповідь (якщо такі є). 3. Документи, що підтверджують понесені витрати (чеки, квитанції тощо).

    ___

    Дата Підпис


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України