Начните консультацию с юристом онлайн
Добрый день. Мы купили тур в Турцию, выбрали отель, согласовали с туроператором, полетели. По приезду в отель нас поставили перед фактом : тот отель, который вы выбрали, сейчас закрыт. Поэтому вы будете жить в другом. Сказали, что он ничем не хуже, хотя на самом деле нам предоставили намного более дешёвый вариант. Мы выбрали 4 звёздный, а нам предоставили 2 или меньше. Документов в отеле никаких нет, потому что, как сказал менеджер, он только открывается. То есть, нас заселили нелегально?В не готовый к приему туристов отель. Условия, в которых мы проживаем, нас не устраивают.Здесь даже пляжа нет и кондиционера. На ресепшене девушка говорит что проживание в отеле стоит 28доларов за сутки , у нас получается 100 долларов. Мы хотим подавать в суд, и требовать не только возврат средств, но и моральную компенсацию. Потому что отпуск испорчен. Звонили нашему "гиду", чтобы помог решить ситуацию. Он не брал трубку. В итоге друзья по несчастью дозвонились (кстати, нас таких много, туроператор работает по накатанной схеме), и в итоге из переселили в другой отель в ПОСЛЕДНИЙ день тура.
Вопрос вот в чем: как действовать, чтобы туроператор возместил деньги?
Спасибо огромное за ответы
Похожие вопросы
Кодексы Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНовое в блогах Юристи.UA
Ответы юристов (7)
Адвокат, г. Киев, 16 лет опыта
Добрый день, Алена!
Да, действительно согласно ЗУ "Про туризм" туроператор имеет право заменить туристу туристический продукт, который включает и отель.
Но вот нюанс - замена должна быть на аналогичный отель. И не просто аналогичный по звездности, но и по функциям.
В частности, это означает, что если в отели в который ехали было 3 бассейна, у вас не может быть 2 в текущем объекте размещения.
Что делать сейчас? Как показывает практика, сейчас вы должны собрать максимально данных о категории отеля и его основных функциях. Это делается на ресепшн (там есть вся документация: она может быть на турецком или английском, перевод можно сделать в Украине), а с так называемым "гидом" представителем туроператора вы должны составить акт о наличии у вас претензий по размещению, где подробно изложить разницу в объекте размещения с заказанным вами: первая/вторая линия, расстояние до моря, площадь номер, площадь территории отеля, количество объектов развлечений, бассейнов и т.п.
Главное, не ограничивайтесь фото и постами в фб или инсте - они для суда значения практически не имеют. Представитель оператора в суде Украины скажет что эти фото не из отеля где вы жили.
Юрист, г. Сумы, 6 лет опыта
Доброго дня!
Повідомляю наступне:
Відповідно до Закону України «Про туризм» туристи наділені низкою прав. Так, туристи і екскурсанти мають право на: реалізацію закріплених Конституцією України прав громадян на відпочинок, свободу пересування, відновлення і зміцнення здоров’я, на безпечне для життя і здоров’я довкілля, задоволення духовних потреб, захист і повагу людської гідності; необхідну і достовірну інформацію про правила в’їзду до країни (місця) тимчасового перебування, а також виїзду з країни (місця) тимчасового перебування і перебування там, про звичаї місцевого населення, пам’ятки природи, історії, культури та інші об’єкти туристичного показу, що знаходяться під особливою охороною, стан навколишнього середовища; інформацію про наявність ліцензії у суб’єкта, що здійснює підприємницьку діяльність у галузі туризму, інших документів, наявність яких передбачена законодавством; отримання обов’язкової інформації, що передує укладенню договору; отримання туристичних послуг, передбачених договором; особисту безпеку, захист життя, здоров’я, прав споживача, а також майна; одержання відповідної медичної допомоги; відшкодування матеріальних і моральних збитків у разі невиконання або неналежного виконання умов договору; сприяння з боку органів державної влади України в одержанні правових та інших видів допомоги, а громадяни України також і за її межами; реалізацію інших прав.
Слід зазначити, що законодавець наділяє також і відповідними обов’язками, а саме: не порушувати права та законні інтереси інших осіб, вимоги законів, які діють на території країни перебування; виконувати митні, прикордонні, санітарні та інші правила; поважати політичний та соціальний устрій, традиції, звичаї, релігійні вірування країни (місця) перебування; зберігати довкілля, дбайливо ставитися до об’єктів природи та культурної спадщини в країні (місці) тимчасового перебування; дотримуватися умов і правил, передбачених договором про надання туристичних послуг; надавати персональну інформацію обсязі, необхідному для реалізації туристичного продукту; дотримуватися під час подорожі правил особистої безпеки; відшкодовувати збитки, завдані їх неправомірними діями; виконувати інші обов’язки, передбачені законодавством України та законодавством країни тимчасового перебування.
Держава гарантує захист законних прав та інтересів громадян України, які здійснюють туристичні подорожі за кордон. У разі виникнення надзвичайних ситуацій держава вживає заходів щодо захисту інтересів українських туристів за межами України, у тому числі заходів для їх евакуації з країни тимчасового перебування.
Безумовно, першочерговим питанням, що виникає в українців, які обов’язки мають туристичні фірми, туроператори. Так, відповідно до норм чинного законодавства вони зобов’язані: проводити діяльність у галузі туризму, яка підлягає ліцензуванню, лише за наявності ліцензій; залучати до надання туристичних послуг осіб, які відповідають встановленим законодавством відповідним кваліфікаційним вимогам; надавати туристам необхідну і достовірну інформацію про туристичні послуги, права, обов’язки та правила поведінки туристів (екскурсантів), умови страхування, порядок відшкодувння завданих збитків, умови відмови від послуг, правила візового митного режиму, перетинання державного кордону та іншу інформацію, передбачену законодавством. Туроператори (туристичні агенції) також зобов’язані надавати туристичні послуги в обсягах та в терміни, обумовлені договором; виконувати вимоги закону щодо забезпечення безпеки туристів, охорони туристичних ресурсів України та довкілля; вести облікову та іншу визначену законодавством документацію, відшкодовувати в установленому порядку збитки, завдані туристам (екскурсантам), іншим особам та довкіллю.
На що слід звертати особливу увагу туристам, плануючи власний відпочинок – це укладення трудового договору, що юридично визначить права та обов’язки сторін та у випадку їх порушення буде правовим інструментом для захисту своїх прав. Відповідно до норм чинного законодавства, за договором на туристичне обслуговування одна сторона (туроператор, який укладає договір безпосередньо або через турагента) зобов’язується надати за замовленням іншої сторони (туриста) комплекс туристичних послуг (туристичний продукт), а турист зобов’язується оплатити його.
Договір на туристичне обслуговування укладається в письмовій чи електронній формі відповідно до закону. У договорі на туристичне обслуговування зазначаються наступні умови: строк перебування у місці надання туристичних послуг із зазначенням дат початку та закінчення туристичного обслуговування; характеристика транспортних засобів, що здійснюють перевезення, зокрема їх вид і категорія, а також дата, час і місце відправлення та повернення (якщо перевезення входить до складу туристичного продукту); готелі та інші аналогічні засоби розміщення, їх місце розташування, категорія, а також строк і порядок оплати готельного обслуговування; види і способи забезпечення харчування; мінімальна кількість туристів у групі (у разі потреби) та у зв’язку з цим триденний строк інформування туриста про те, що туристична подорож не відбудеться через недобір групи; програма туристичного обслуговування; види екскурсійного обслуговування та інші послуги, включені до вартості туристичного продукту; інші суб’єкти туристичної діяльності (їх місцезнаходження та реквізити), які надають туристичні послуги, включені до туристичного продукту; страховик, що здійснює обов’язкове та/або добровільне страхування туристів за бажанням туриста, інших ризиків, пов’язаних з наданням туристичних послуг; правила в’їзду до країни (місця) тимчасового перебування та перебування там;вартість туристичного обслуговування і порядок оплати; форма розрахунку.
Кожна із сторін договору на туристичне обслуговування до початку туристичної подорожі може вимагати внесення змін до цього договору або його розірвання у зв’язку із зміною істотних умов договору та обставин, якими вони керувалися під час укладення договору, зокрема у разі: погіршення умов туристичної подорожі, зміни її строків; непередбаченого підвищення тарифів на транспортні послуги; запровадження нових або підвищення діючих ставок податків і зборів, інших обов’язкових платежів, істотної зміни курсу гривні до іноземної валюти, в якій виражена ціна туристичного продукту; домовленості сторін.
Туроператор (турагент) зобов’язаний не пізніш як через один день з дня, коли йому стало відомо про зміну обставин, якими сторони керувалися підчас укладення договору на туристичне обслуговування, та не пізніш як за три дні до початку туристичної подорожі повідомити туриста про таку зміну обставин з метою надання йому можливості відмовитися від виконання договору без відшкодування шкоди туроператору (турагенту) або внести зміни до договору, змінивши ціну туристичного обслуговування.
На що слід звернути також увагу відпочиваючим, це умови за яких встановлено випадки зміни ціни надання туристичних послуг, адже на практиці досить часто трапляються випадки, що туроператори користуючись незнанням туристів своїх прав зловживаються цим моментом. Так, відповідно до законодавства зміна ціни туристичного продукту після укладення договору на туристичне обслуговування допускається лише у разі необхідності врахування зміни тарифів на транспортні послуги, запровадження нових або підвищення діючих ставок податків і зборів та інших обов’язкових платежів, зміни курсу гривні до іноземної валюти, в якій виражена вартість туристичного продукту. Зміна ціни туристичного продукту можлива не пізніш як за 20 днів до початку туристичної подорожі. При цьому збільшення ціни туристичного продукту не може перевищувати п’яти відсотків його початкової ціни. У разі якщо ціна туристичного продукту вища за початкову ціну на п’ять відсотків, турист має право відмовитися від виконання договору, а туроператор (турагент) зобов’язаний повернути йому раніше сплачену суму.
Важливо також знати у яких випадках турист та туристичні агентства мають право відмовитися від отримання(надання) туристичних послуг та які правові наслідки такої відмови. Туроператор або турагент вправі відмовитися від виконання договору лише за умови повного відшкодування замовникові збитків, підтверджених у встановленому порядку та заподіяних внаслідок розірвання договору, крім випадку, якщо це відбулося з вини туриста. Турист вправі відмовитися від виконання договору на туристичне обслуговування до початку туристичної подорожі за умови відшкодування туроператору (турагенту) фактично здійснених ним документально підтверджених витрат, пов’язаних із відмовою. Якщо під час виконання договору на туристичне обслуговування туроператор не в змозі надати значну частину туристичного продукту, щодо якоговідповідно до договору на туристичне обслуговування сторони досягли згоди, туроператор повинен з метою продовження туристичного обслуговування вжити альтернативних заходів без покладення додаткових витрат на туриста, а в разі потреби відшкодувати йому різницю між запропонованими послугами і тими, які були надані. У разі неможливості здійснення таких заходів або відмови туриста від них туроператор зобов’язаний надати йому без додаткової оплати еквівалентний транспорт для повернення до місця відправлення або іншого місця, на яке погодився турист, а також відшкодувати вартість ненаданих туроператором туристичних послуг і виплатити компенсацію у розмірі, визначеному в договорі за домовленістю сторін.
Що стосується відповідальності туроператорів, то відповідно до норм чинного законодавства, туроператор несе перед туристом відповідальність за невиконання або неналежне виконання умов договору на туристичне обслуговування, крім випадків, якщо: невиконання або неналежне виконання умов договору на туристичне обслуговування сталося з вини туриста; невиконання або неналежне виконання умов договору на туристичне обслуговування сталося з вини третіх осіб, не пов’язаних з наданням послуг, зазначених у цьому договорі, та жодна із сторін про їх настання не знала і не могла знати заздалегідь; невиконання або неналежне виконання умов договору на туристичне обслуговування сталося внаслідок настання форс-мажорних обставин або є результатом подій, які туроператор (турагент) та інші суб’єкти туристичної діяльності, які надають туристичні послуги, включені до туристичного продукту, не могли передбачити. За неналежне виконання своїх зобов’язань туроператор, турагент, інші надавачі туристичних послуг несуть майнову та іншу відповідальність, визначену в договорі відповідно до чинного законодавства. Розмір їх майнової відповідальності не може перевищувати фактично завданих замовнику збитків з їх вини.
Крім того, туроператори (турагенти), які порушили законодавство в галузі туристичної діяльності при наданні туристичної послуги, що завдало шкоду, зобов’язані відшкодувати туристу збитки у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі.
Вам необхідно зібрати всі документи про поїздку(договір, додатки, квитанції ,чеки , квитки , виписки з банку про всі оплати, і інші документи в якості доказів) та направити поштою претензію до компанії поштою з врученням рекомендованим листом та через 30 -ть днів подати позов до суду про стягнення збитків.
З повагою,
Костянтин Гончаренко
Юрист, г. Сумы, 6 лет опыта
Претензія про повернення коштів (туристична компанія) (зразок)
ТОВ «АА «SSS»
(реквізити)
Марципанова Олена Володимирівна
(реквізити)
ПРЕТЕНЗІЯ № ___
про повернення коштів
Сума цієї претензії складає 1000,00 грн. (десять тисяч грн. 00 коп.).
Між громадянкою України Марципановою Оленою Володимирівною (Турист, Замовник) та ТОВ «АА «SSS» (Агент, Виконавець), укладено договір № 1212 від 12 травня 2013 р. про надання туристичних послуг (далі – Договір).
Відповідно до умов вказаного Договору, ТОВ «АА «SSS» як Виконавець зобов’язувалося надати туристичні послуги Замовнику (Туристу), а Марципанова Олена Володимирівна як Замовник (Турист) прийняти належним чином надані послуги та оплатити їх вартість.
Вартість послуг згідно із умовами Договору визначається згідно п.4.3.2. Договору, а саме 1000,00 грн. (десять тисяч грн. 00 коп.).
Згідно квитанції № 41 від 18 травня 2013 р. я повністю здійснила розрахунок із Виконавцем (Агентом) та виконала передбачений Договором п. 4.1.
Проте, в період до 28 липня 2013 ні один із представників Виконавця (Агента) не вийшов зі мною на зв’язок та не повідомив про точну дату туристичного туру та про причини невиконання умов Договору. Більше того ані 29, ані 30, 31 липня 2013 року мені не повідомлялось про причини зриву моєї поїздки.
Лише 03 серпня 2013 мені було надіслано на електронну пошту електронний лист за вихідним номером № 776969 від 02 серпня 2013 року про відміну виїзду по програмі «ХАЛЯВА ТЕСТ».
Згідно даного листа мені було запропоновано вибрати на власний розсуд один із варіантів, який мені найбільше підходить. Серед запропонованих варіантів був пункт щодо повного повернення грошових коштів згідно підписаних туристичних договорів.
05 липня 2013 року мною була написана заява на повернення коштів за ненадані послуги. Працівники Виконавця (Агента) мені повідомили, що повернення коштів буде здійснено протягом 10 днів з моменту реєстрації заяви. Проте наразі мені до цих пір не виплачені кошти, а заборгованість ТОВ «АА «SSS» складає 1000,00 грн. (десять тисяч грн. 00 коп.).
Відповідно до ст. 901 Цивільного кодексу України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов’язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов’язується оплатити виконавцеві зазначену послугу
Згідно із ст. 903 Цивільного кодексу України замовник зобов’язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.
Згідно із ст. 906 Цивільного кодексу України збитки, завдані замовнику невиконанням або неналежним виконанням договору про надання послуг за плату, підлягають відшкодуванню виконавцем, у разі наявності його вини, у повному обсязі, якщо інше не встановлено договором. Виконавець, який порушив договір про надання послуг за плату при здійсненні ним підприємницької діяльності, відповідає за це порушення, якщо не доведе, що належне виконання виявилося неможливим внаслідок непереборної сили, якщо інше не встановлено договором або законом.
Відповідно до ст. 626, 629 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов’язків, договір є обов’язковим для виконання сторонами.
На підставі ст. 525, 526 Цивільного кодексу України зобов’язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору, одностороння відмова від зобов’язання або одностороння зміна його умов не допускається.
У випадку затягування процесу повернення коштів за невиконання умов договору буду змушена звертатись за правовою допомогою до адвоката та/або ін. фахівця в галузі права з метою якісної підготовки документів до судового процесу. Також, окрім заявленої суми буду змушена вимагати виплату пені та моральної шкоди завданої бездіяльністю працівників Виконавця (Агента) щодо невиконання умов Договору. Витрати пов’язані з роботою адвоката та/або ін. фахівця у галузі права будуть покладені на Виконавця (Агента).
З врахуванням викладеного, на підставі ст. ст.525, 526, 626, 629, 901, 903, 906 Цивільного кодексу України,
Марципанова Олена Володимирівна
вимагає негайно сплатити заборгованість за ненадані послуги згідно із Договором № 1212 від 12 травня 2013 р. про надання туристичних, що складає 1000,00 грн. (десять тисяч грн. 00 коп.) шляхом перерахуванням грошових коштів згідно із наступними реквізитами: (вказати реквізити банківського рахунку).
«___» ___2013 р. ___ /Марципанова О.В./
З повагою,
Костянтин Гончаренко
Адвокат, г. Киев, 25 лет опыта
Общаться в чатеДобрый вечер!
Конфликт интересов в сфере туризма — явление распространенное. Нередки случаи, когда туристы, желающие поехать в путешествие, сталкиваются с тем, что их подводят компании, обещавшие безопасный и комфортный отдых.
Среди самых распространенных проблем можно назвать внезапную отмену туров, задержку рейсов, отказы в визе, предоставление не тех отелей, которые были забронированы. Результатом некачественного сервиса становятся испорченный отдых, потраченное время, моральный и материальный ущерб. Как правило, туристические компании добровольно возмещать этот ущерб отказываются, и потребителю приходится обращаться в суд.
Иски граждан, связанные с защитой их прав как потребителей туристических услуг, могут быть поданы по их выбору по месту проживания или по местонахождению ответчика, месту причинения вреда или месту исполнения договора. Судебная практика по этой категории споров разнообразна, но как правило, суды становятся на сторону туристов.
Чтобы избежать неприятностей, турист должен знать, как следует действовать, чтобы получить именно ту услугу, которую он заказывал, или получить возмещение нанесенного ущерба.
Ответственность за неисполнение или ненадлежащее исполнение условий договора о туристическом обслуживании несет туроператор. Учитывая это в совокупности с правилами ст. 20 Закона Украины «О туризме», он же является надлежащим ответчиком и исполнителем договора перевозки с потребителем. Соответственно, такие споры должны рассматриваться по правилам подсудности, установленным для исков о защите прав потребителей.
Договор с туроператором: на что нужно смотретьДоговор заключается в письменной или электронной форме, и при его заключении обязательно нужно проверять наличие в нем следующей информации:
1) срок пребывания в месте предоставления туристических услуг с указанием дат начала и окончания туристического обслуживания;
2) характеристики транспортных средств, осуществляющих перевозки, в частности их вид и категория, а также дата, время и место отправления и возвращения (если перевозка входит в состав туристического продукта);
3) гостиницы и другие аналогичные места размещения, их местоположение, категория, а также срок и порядок оплаты обслуживания;
4) виды и способы обеспечения питания;
5) минимальное количество туристов в группе (в случае необходимости) и в связи с этим трехдневный срок информирования туриста о том, что туристическое путешествие не состоится по причине недобора группы;
6) программа туристического обслуживания;
7) виды экскурсионного обслуживания и другие услуги, включенные в стоимость туристического продукта;
8) другие субъекты туристической деятельности (их местонахождение и реквизиты), которые предоставляют туристические услуги, включенные в туристский продукт;
9) страховщик, осуществляющий обязательное и/или добровольное страхование туристов от рисков, связанных с предоставлением туристических услуг;
10) правила въезда в страну, место временного пребывания там (кроме того, на всякий случай следует воспользоваться сервисом Министерства иностранных дел Украины «Советы путешествующим»);
11) стоимость туристического обслуживания и порядок оплаты. Причиной изменения стоимости поездки может быть изменение тарифов на транспортные услуги, изменение налогов и сборов или курса валют, но такое изменение допускается в размере до 5% первоначальной стоимости. Причем туриста должны предупредить об этом не позже, чем за 20 дней до начала путешествия. Если стоимость повысилась на большую сумму, турист имеет полное право отказаться от путешествия, и ему обязаны вернуть уплаченную сумму.
12) форма расчета.
Туроператор (турагент) должен предоставить туристу полную информацию об услугеЛюбая информация, предоставленная туроператором (турагентом), должна содержать достоверные сведения об условиях договора на туристическое обслуживание:
1) место предоставления туристических услуг, программу туристического обслуживания;
2) характеристику транспортных средств, осуществляющих перевозки, в частности их вид и категорию;
3) характеристику отелей и других объектов, предназначенных для предоставления услуг по временному размещению, в т. ч. место их расположения, категорию, сроки и порядок оплаты гостиничного обслуживания;
4) виды и способы обеспечения питания во время туристического путешествия;
5) минимальное количество туристов в группе, а также порядок информирования о том, что туристическая поездка не состоится из-за недобора группы (не позднее, чем за 3 дня до начала поездки);
6) цену туристических услуг.
До заключения договора на туристическое обслуживание потребителю туристического продукта предоставляется информация о:
1) основных требованиях к оформлению въездных/выездных документов (паспорт, разрешение (виза) на въезд/выезд в страну временного пребывания), в т. ч. сроках их оформления;
2) медицинских предостережениях относительно осуществления туристического путешествия, в т. ч. противопоказаниях из-за определенных заболеваний, особенностей физического состояния (физических недостатков) и возраста туристов, а также условиях безопасности туристов в стране (городе) временного пребывания;
3) туроператоре (турагенте), его местонахождении, почтовых реквизитах, контактном телефоне, наличии лицензии на осуществление туристической деятельности и другие сведения в соответствии с законодательством о защите прав потребителей;
4) руководителе группы и средствах связи с ним в случае осуществления туристической поездки за границу или пребывания за границей несовершеннолетнего и/или малолетнего с целью установления законными представителями несовершеннолетнего или малолетнего лица прямой связи с ним;
5) времени и месте промежуточных остановок и транспортных сообщений и категории места, которое потребитель будет занимать в определенном транспортном средстве;
6) видах и тематике экскурсионного обслуживания, порядке осуществления встреч и проводов, сопровождении туристов;
7) состоянии окружающей природной среды, санитарном и эпидемиологическом благополучии;
8) названии, адресе и контактном телефоне представительств туроператора или организации (организаций), уполномоченной туроператором на принятие жалоб и претензий туристов, а также адресах и телефонах дипломатических учреждений Украины в стране (городе) временного пребывания или местных служб, к которым можно обратиться в случае возникновения трудностей во время туристического путешествия;
9) порядке обеспечения туроператором обязательного и/или добровольного страхования туристов, размере, порядке и условиях выплаты страхового возмещения, а также возможности и условиях добровольного страхования расходов, связанных с расторжением договора на туристическое обслуживание по инициативе туриста, страховании имущества;
10) размере финансового обеспечения туроператора (турагента) в случае его неплатежеспособности (банкротства) и кредитном учреждении, которое предоставило такое обеспечение.
Пример:
Поселили не в тот отельПостановлением коллегии судей судебной палаты по рассмотрению гражданских дел Львовского апелляционного суда от 29.12.2018 №454/2742/17 апелляционная жалоба ООО «Джоин Ап!» оставлена без удовлетворения, а решение Сокальского районного суда Львовской области — без изменений.
После осуществления оплаты за туристические услуги истец получил ваучер №758360 на свое имя и на имя дочери ОСОБА_5. Этот ваучер предусматривал предоставление истцу и его дочери для поселения стандартного номера, рассчитанного на одного взрослого и одного ребенка, в отеле Аquа Нотеl Onabrava на период с 05.08 по 16.08.2017 г. с трехразовым питанием. Однако истца вместе с дочерью без их на то согласия поселили в гостиницу Аquа Нотеl-Рrомеnаdе. Из электронной переписки агента с туроператором усматривается, что ФЛП ОСОБА_4 сообщал ООО «Джоин Ап!» о недовольстве ОСОБА_3 заселением в другой отель, требовании клиента переселить их, а затем и вернуть домой. На это был получен ответ о полном заполнении отеля Аquа Нотеl Onabrava и невозможность их переселить.
Как следует из предоставленного истцом диска с видеозаписями условий проживания в гостинице Аquа Нотеl-Рrомеnаdе, а также скриншотов с сайтов с отражением гостиницы Аquа Нотеl Onabrava, условия проживания и сервис в отеле, куда был поселен ОСОБА_3, действительно хуже условий проживания в отеле, который он по договору заказывал. При установленных обстоятельствах суд первой инстанции пришел к обоснованному выводу, что поселение ОСОБА_3 в гостиницу Аquа Нотеl-Рrомеnаdе нельзя считать альтернативным вариантом оплаченного отеля Аquа Нотеl Onabrava, что истец с малолетним ребенком был поставлен в такие условия, при которых у него не оставалось выбора, заселиться в предложенный отель или остаться на улице в чужой стране.
Позиция Верховного Суда Украины:
Відповідно до частини десятої статті 20 Закону України «Про туризм», якщо під час виконання договору на туристичне обслуговування туроператор не може надати значну частину туристичного продукту, щодо якого відповідно до договору на туристичне обслуговування сторони досягли згоди, туроператор повинен з метою продовження туристичного обслуговування вжити альтернативних заходів без покладення додаткових витрат на туриста, а в разі потреби відшкодувати йому різницю між запропонованими послугами і тими, які були надані.
За змістом статті 24 Закону України «Про туризм», суб'єкти туристичної діяльності зобов'язані відшкодовувати в установленому порядку збитки, завдані туристам (екскурсантам), іншим особам та довкіллю.
Рекомендация:
- фиксируйте и документируйте все происходящее;
- пишите электронные письма туроператору;
- жалуйтесь в Посольство Украины в Турции.
По приезду домой подавайте иск.
Адвокат, г. Киев, 31 год опыта
Здравствуйте, Алёна!
Возможность изменения части туристического продукта закреплена в статье 20 Закона Украины «О туризме». Так, согласно данной статье «если во время выполнения договора на туристическое обслуживание туроператор не в состоянии предоставить значительную часть туристического продукта, по которому в соответствии с договором на туристическое обслуживание стороны достигли согласия, туроператор должен с целью продления туристического обслуживания принять альтернативные меры без возложения дополнительных расходов на туриста, а в случае необходимости возместить ему разницу между предлагаемыми услугами и теми, которые были предоставлены.
В случае невозможности осуществления таких мер или отказа туриста от них туроператор обязан предоставить ему без дополнительной оплаты эквивалентный транспорт для возвращения к месту отправления или иного места, на которое согласился турист, а также возместить стоимость предоставленных туроператором туристических услуг и выплатить компенсацию в размере, определенном в договоре по договоренности сторон».
Обычно аналогичные положения также содержатся в самом договоре на туристическое обслуживание, поэтому переселение в другой отель является законной процедурой.
В таком случае, если вас переселили в гостиницу равнозначного качества или более высокого класса, никаких возмещений быть не может. Если же вас поселили в отель похуже или же номер отеля не соответствует заявленным требованиям, в будущем вы имеете право на возмещение.
Всего доброго, удачи Вам!
Юрист, г. Днепр, 31 год опыта
Закон Украины "Про туризм" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/324/95-%D0%B2%...):
"Стаття 1. Визначення термінів
У цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:...
туристичний продукт - попередньо розроблений комплекс туристичних послуг,...
Стаття 19-1. Інформування споживачів про умови надання туристичних послуг
Будь-яка інформація, надана туроператором (турагентом), повинна містити достовірні відомості про умови договору на туристичне обслуговування.
Інформація про умови надання туристичних послуг, яку туроператор (турагент) поширює до укладення договору на туристичне обслуговування, має доводитися у доступній, наочній формі, бути розбірливою, зрозумілою та містити відомості про:...
3) характеристику готелів та інших об'єктів, призначених для надання послуг з тимчасового розміщення, у тому числі місце їх розташування, категорію, строки і порядок оплати готельного обслуговування;...
Туроператор (турагент) зобов'язаний додержуватися умов надання комплексу туристичних послуг, про які був поінформований споживач до укладення договору на туристичне обслуговування, крім випадків, коли про зміну таких умов повідомлено споживача до укладення договору або якщо зміни внесено на підставі угоди, укладеної між сторонами договору.
До укладення договору на туристичне обслуговування споживачеві туристичного продукту надається інформація про:...
3) туроператора (турагента), його місцезнаходження, поштові реквізити, контактний телефон, наявність ліцензії на провадження туристичної діяльності та інші відомості відповідно до законодавства про захист прав споживачів;...
Кожна із сторін договору на туристичне обслуговування до початку туристичної подорожі може вимагати внесення змін до цього договору або його розірвання у зв'язку із зміною істотних умов договору та обставин, якими вони керувалися під час укладення договору, зокрема у разі:
1) погіршення умов туристичної подорожі, зміни її строків;...
Туроператор (турагент) зобов'язаний не пізніш як через один день з дня, коли йому стало відомо про зміну обставин, якими сторони керувалися під час укладення договору на туристичне обслуговування, та не пізніш як за три дні до початку туристичної подорожі повідомити туриста про таку зміну обставин з метою надання йому можливості відмовитися від виконання договору без відшкодування шкоди туроператору (турагенту) або внести зміни до договору, змінивши ціну туристичного обслуговування....
Якщо під час виконання договору на туристичне обслуговування туроператор не в змозі надати значну частину туристичного продукту, щодо якого відповідно до договору на туристичне обслуговування сторони досягли згоди, туроператор повинен з метою продовження туристичного обслуговування вжити альтернативних заходів без покладення додаткових витрат на туриста, а в разі потреби відшкодувати йому різницю між запропонованими послугами і тими, які були надані...
Стаття 22. Договір на готельне обслуговування...
До відносин за договором на готельне обслуговування застосовуються норми цивільного законодавства, цей Закон, законодавство з питань захисту прав споживачів та інші нормативно-правові акти, прийняті відповідно до них...
Стаття 24. Права та обов'язки суб'єктів туристичної діяльності...
Суб'єкти туристичної діяльності зобов'язані:...
надавати туристичні послуги в обсягах та в терміни, обумовлені договором;...
відшкодовувати в установленому порядку збитки, завдані туристам (екскурсантам), іншим особам та довкіллю...
Стаття 32. Цивільно-правова та інші види відповідальності суб'єктів туристичної діяльності
За неналежне виконання своїх зобов'язань туроператор, турагент, інші суб'єкти туристичної діяльності несуть майнову та іншу відповідальність, визначену в договорі відповідно до чинного законодавства.
Розмір майнової відповідальності туроператора, турагента чи іншого суб'єкта туристичної діяльності не може перевищувати фактично завданих замовнику збитків з їх вини.
Спори майнового характеру між суб'єктами туристичної діяльності та споживачами туристичних послуг вирішуються у встановленому порядку з дотриманням вимог цього Закону...
Стаття 33. Відшкодування шкоди, завданої порушенням законодавства у галузі туристичної діяльності
Суб'єкт туристичної діяльності, який порушив законодавство в галузі туристичної діяльності при наданні туристичної послуги, що завдало шкоду, зобов'язаний відшкодувати туристу збитки у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі.
Заподіяна туристу моральна (немайнова) шкода, якою порушені його законні права, відшкодовується суб'єктом туристичної діяльності в порядку, встановленому законом.
Стаття 34. Порядок розгляду спорів з питань надання туристичних послуг
Спори з питань надання туристичних послуг розглядаються у встановленому законом порядку третейськими судами та судами загальної юрисдикції...".
Закон Украины "Про захист прав споживачів" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/1023-12#Text):
"Стаття 1. Визначення термінів
У цьому Законі терміни вживаються в такому значенні:...
12) істотний недолік - недолік, який робить неможливим чи недопустимим використання товару відповідно до його цільового призначення, виник з вини виробника (продавця, виконавця), після його усунення проявляється знову з незалежних від споживача причин і при цьому наділений хоча б однією з нижченаведених ознак:...
в) він робить товар суттєво іншим, ніж передбачено договором;...
Стаття 10. Права споживача у разі порушення умов договору про виконання робіт (надання послуг)...
3. У разі виявлення недоліків у виконаній роботі (наданій послузі) споживач має право на свій вибір вимагати:...
4) відшкодування завданих йому збитків з усуненням недоліків виконаної роботи (наданої послуги) своїми силами чи із залученням третьої особи;...
4. За наявності у роботі (послузі) істотних недоліків споживач має право вимагати розірвання договору та відшкодування збитків...
Зазначені вимоги можуть бути пред'явлені споживачем протягом строків, передбачених нормативно-правовими актами та умовами договору, а в разі відсутності таких строків - протягом десяти років...
Стаття 21. Порушення прав споживачів
1. Крім інших випадків порушень прав споживачів, які можуть бути встановлені та доведені виходячи з відповідних положень законодавства у сфері захисту прав споживачів, вважається, що для цілей застосування цього Закону та пов'язаного з ним законодавства про захист прав споживачів права споживача вважаються в будь-якому разі порушеними, якщо:..
3) при наданні послуги, від якої споживач не може відмовитись, а одержати може лише в одного виконавця, виконавець нав'язує такі умови одержання послуги, які ставлять споживача у нерівне становище порівняно з іншими споживачами та/або виконавцями, не надають споживачеві однакових гарантій відшкодування шкоди, завданої невиконанням (неналежним виконанням) сторонами умов договору;...
Стаття 22. Судовий захист прав споживачів
1. Захист прав споживачів, передбачених законодавством, здійснюється судом.
2. При задоволенні вимог споживача суд одночасно вирішує питання щодо відшкодування моральної (немайнової) шкоди.
3. Споживачі звільняються від сплати судового збору за позовами, що пов'язані з порушенням їх прав.
Стаття 23. Відповідальність за порушення законодавства про захист прав споживачів
1. У разі порушення законодавства про захист прав споживачів суб'єкти господарювання сфери торговельного та інших видів обслуговування несуть відповідальність за:
1) відмову споживачу в реалізації його прав, установлених частиною першою статті 8, частиною першою статті 9 і частиною третьою статті 10 цього Закону, - у десятикратному розмірі вартості продукції виходячи з цін, що діяли на час придбання цієї продукції, але не менше п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;...".
Вы вправе обратиться в суд о взыскании материального и возмещения морального вреда без оплаты, при этом, судебного сбора, а также подать жалобу в областное управление Госпродпотребслужбы о наложении на турагента штрафной санкции.
Юрист, г. Чернигов, 10 лет опыта
Закон України "Про захист прав споживачі" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1023-12#Text):
Стаття 10. Права споживача у разі порушення умов договору про виконання робіт (надання послуг)
1. Споживач має право відмовитися від договору про виконання робіт (надання послуг) і вимагати відшкодування збитків, якщо виконавець своєчасно не приступив до виконання зобов'язань за договором або виконує роботу так повільно, що закінчити її у визначений строк стає неможливим.
Якщо значну частину обсягу послуги чи робіт (понад сімдесят відсотків загального обсягу) вже було виконано, споживач має право розірвати договір лише стосовно частини послуги або робіт, що залишилася.
2. Якщо під час виконання робіт (надання послуг) стане очевидним, що їх не буде виконано з вини виконавця згідно з умовами договору, споживач має право призначити виконавцю відповідний строк для усунення недоліків, а в разі невиконання цієї вимоги у визначений строк - розірвати договір і вимагати відшкодування збитків або доручити виправлення недоліків третій особі за рахунок виконавця.
3. У разі виявлення недоліків у виконаній роботі (наданій послузі) споживач має право на свій вибір вимагати:
1) безоплатного усунення недоліків у виконаній роботі (наданій послузі) у розумний строк;
2) відповідного зменшення ціни виконаної роботи (наданої послуги);
3) безоплатного виготовлення іншої речі з такого ж матеріалу і такої ж якості чи повторного виконання роботи;
4) відшкодування завданих йому збитків з усуненням недоліків виконаної роботи (наданої послуги) своїми силами чи із залученням третьої особи;
5) реалізації інших прав, що передбачені чинним законодавством на день укладення відповідного договору.
Зазначені вимоги підлягають задоволенню у разі виявлення недоліків під час приймання виконаної роботи (наданої послуги) або під час її виконання (надання), а в разі неможливості виявлення недоліків під час приймання виконаної роботи (наданої послуги) - протягом гарантійного чи іншого строку, встановленого договором, чи протягом двох років з дня прийняття виконаної роботи (наданої послуги) у разі відсутності гарантійного чи іншого строку, встановленого законодавством або договором.
4. За наявності у роботі (послузі) істотних недоліків споживач має право вимагати розірвання договору та відшкодування збитків.
Якщо істотні недоліки було виявлено в роботі (послузі), виконаній з матеріалу споживача, споживач має право вимагати на свій вибір або виконання її з такого ж матеріалу виконавця, або розірвання договору і відшкодування збитків.
Зазначені вимоги можуть бути пред'явлені споживачем протягом строків, передбачених нормативно-правовими актами та умовами договору, а в разі відсутності таких строків - протягом десяти років.
5. У разі коли виконавець не може виконати (прострочує виконання) роботу (надання послуги) згідно з договором, за кожний день (кожну годину, якщо тривалість виконання визначено у годинах) прострочення споживачеві сплачується пеня у розмірі трьох відсотків вартості роботи (послуги), якщо інше не передбачено законодавством. У разі коли вартість роботи (послуги) не визначено, виконавець сплачує споживачеві неустойку в розмірі трьох відсотків загальної вартості замовлення.
Сплата виконавцем неустойки (пені), встановленої в разі невиконання, прострочення виконання або іншого неналежного виконання зобов'язання, не звільняє його від виконання зобов'язання в натурі.
6. Виконавець не несе відповідальності за невиконання, прострочення виконання або інше неналежне виконання зобов'язання та недоліки у виконаних роботах або наданих послугах, якщо доведе, що вони виникли з вини самого споживача чи внаслідок дії непереборної сили.
7. Про відступи від умов договору та інші недоліки в роботі (послузі), що не могли бути виявлені при звичайному способі її прийняття, споживач зобов'язаний повідомити виконавцеві не пізніше трьох діб після їх виявлення.
8. Виконавець залежно від характеру і специфіки виконаної роботи (наданої послуги) зобов'язаний видати споживачеві розрахунковий документ, що засвідчує факт виконання роботи (надання послуги), або відтворити на дисплеї програмного реєстратора розрахункових операцій (дисплеї пристрою, на якому встановлений програмний реєстратор розрахункових операцій) QR-код, що дає змогу споживачеві здійснювати його зчитування та ідентифікацію з розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому містяться, або надіслати електронний розрахунковий документ на наданий споживачем абонентський номер чи адресу електронної пошти.
9. Виконавець зобов'язаний протягом місяця відшкодувати збитки, що виникли у зв'язку з втратою, псуванням чи пошкодженням речі, прийнятої ним від споживача для виконання робіт (надання послуг). Виконавець не звільняється від відповідальності, якщо рівень його наукових і технічних знань не дав змоги виявити особливі властивості речі, прийнятої ним від споживача для виконання робіт (надання послуг).
Якщо виконання робіт (надання послуг) вимагає використання додаткових матеріалів, такі матеріали повинні відповідати вимогам безпеки, встановленим законодавством до таких матеріалів.
10. Виконавець несе відповідальність за шкоду, завдану життю, здоров'ю або майну споживача, що виникла у зв'язку з використанням речей, матеріалів, обладнання, приладів, інструментів, пристосувань чи інших засобів, необхідних для виконання ним робіт (надання послуг), незалежно від рівня його наукових і технічних знань, що дає змогу виявити їх властивості, згідно із законодавством.
11. Якщо під час виконання робіт (надання послуг) виникає необхідність у додаткових роботах (послугах), що не були передбачені умовами договору, виконавець зобов'язаний одержати від споживача дозвіл на виконання таких робіт (надання послуг).
Будь-які додаткові роботи (послуги), виконані (надані) виконавцем без згоди споживача, не створюють для споживача будь-яких зобов'язань щодо їх оплати.
12. Якщо після укладення договору стане очевидним, що роботи (послуги), зважаючи на їх ціну (вартість) та характеристики або інші обставини, явно не задовольнятимуть інтереси або вимоги споживача, виконавець зобов'язаний негайно повідомити про це споживача.
Виконавець зобов'язаний таким же чином повідомити споживача, якщо вартість робіт (послуг) може істотно зрости, ніж можна було очікувати під час укладення договору.
Споживач має право відмовитися від договору про виконання робіт (надання послуг) без штрафних санкцій з боку виконавця у разі виникнення обставин, передбачених в абзацах першому та другому цієї частини.
13. Вимоги цієї статті не поширюються на виконання робіт з гарантійного ремонту.
Цивільний кодекс України (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#Text):
Стаття 15. Право на захист цивільних прав та інтересів
1. Кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
2. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Стаття 16. Захист цивільних прав та інтересів судом
1. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
2. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути:
1) визнання права;
2) визнання правочину недійсним;
3) припинення дії, яка порушує право;
4) відновлення становища, яке існувало до порушення;
5) примусове виконання обов'язку в натурі;
6) зміна правовідношення;
7) припинення правовідношення;
8) відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди;
9) відшкодування моральної (немайнової) шкоди;
10) визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом чи судом у визначених законом випадках.
3. Суд може відмовити у захисті цивільного права та інтересу особи в разі порушення нею положень частин другої - п'ятої статті 13 цього Кодексу.
Стаття 22. Відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди
1. Особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування.
2. Збитками є:
1) втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки);
2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).
3. Збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі.
Якщо особа, яка порушила право, одержала у зв'язку з цим доходи, то розмір упущеної вигоди, що має відшкодовуватися особі, право якої порушено, не може бути меншим від доходів, одержаних особою, яка порушила право.
4. На вимогу особи, якій завдано шкоди, та відповідно до обставин справи майнова шкода може бути відшкодована і в інший спосіб, зокрема, шкода, завдана майну, може відшкодовуватися в натурі (передання речі того ж роду та тієї ж якості, полагодження пошкодженої речі тощо), якщо інше не встановлено законом.
Стаття 23. Відшкодування моральної шкоди
1. Особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав.
2. Моральна шкода полягає:
1) у фізичному болю та стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв'язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров'я;
2) у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв'язку з протиправною поведінкою щодо неї самої, членів її сім'ї чи близьких родичів;
3) у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв'язку із знищенням чи пошкодженням її майна;
4) у приниженні честі та гідності фізичної особи, а також ділової репутації фізичної або юридичної особи.
3. Якщо інше не встановлено законом, моральна шкода відшкодовується грошовими коштами, іншим майном або в інший спосіб.
Розмір грошового відшкодування моральної шкоди визначається судом залежно від характеру правопорушення, глибини фізичних та душевних страждань, погіршення здібностей потерпілого або позбавлення його можливості їх реалізації, ступеня вини особи, яка завдала моральної шкоди, якщо вина є підставою для відшкодування, а також з урахуванням інших обставин, які мають істотне значення. При визначенні розміру відшкодування враховуються вимоги розумності і справедливості.
4. Моральна шкода відшкодовується незалежно від майнової шкоди, яка підлягає відшкодуванню, та не пов'язана з розміром цього відшкодування.
5. Моральна шкода відшкодовується одноразово, якщо інше не встановлено договором або законом.
Стаття 1166. Загальні підстави відповідальності за завдану майнову шкоду
1. Майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
2. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
3. Шкода, завдана каліцтвом, іншим ушкодженням здоров'я або смертю фізичної особи внаслідок непереборної сили, відшкодовується у випадках, встановлених законом.
4. Шкода, завдана правомірними діями, відшкодовується у випадках, встановлених цим Кодексом та іншим законом.
Стаття 1167. Підстави відповідальності за завдану моральну шкоду
1. Моральна шкода, завдана фізичній або юридичній особі неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю, відшкодовується особою, яка її завдала, за наявності її вини, крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
2. Моральна шкода відшкодовується незалежно від вини органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, фізичної або юридичної особи, яка її завдала:
1) якщо шкоди завдано каліцтвом, іншим ушкодженням здоров'я або смертю фізичної особи внаслідок дії джерела підвищеної небезпеки;
2) якщо шкоди завдано фізичній особі внаслідок її незаконного засудження, незаконного притягнення до кримінальної відповідальності, незаконного застосування запобіжного заходу, незаконного затримання, незаконного накладення адміністративного стягнення у вигляді арешту або виправних робіт;
3) в інших випадках, встановлених законом.
ВИСНОВОК: У даному випадку туроператор порушив умови договору та ваші права як споживача. Спочатку Ви можете спробувати вирішити все в досудовому порядку (надіслати туропературу претензію з відповідними вимогами), а якщо туроператор не задовольнить ваші законні та обгрунтовані вимоги - звернутися до суду, де вимагати стягннення завданої Вам майнової та моральної шкоди.
Цивільний процесуальний кодекс України (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1618-15/conv#n...):
Стаття 4. Право на звернення до суду за захистом
1. Кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
Стаття 81. Обов’язок доказування і подання доказів
1. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Стаття 175. Позовна заява
1. У позовній заяві позивач викладає свої вимоги щодо предмета спору та їх обґрунтування.
2. Позовна заява подається до суду в письмовій формі і підписується позивачем або його представником, або іншою особою, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах іншої особи.
3. Позовна заява повинна містити:
1) найменування суду першої інстанції, до якого подається заява;
2) повне найменування (для юридичних осіб) або ім’я (прізвище, ім’я та по батькові - для фізичних осіб) сторін та інших учасників справи, їх місцезнаходження (для юридичних осіб) або місце проживання чи перебування (для фізичних осіб), поштовий індекс, ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України (для юридичних осіб, зареєстрованих за законодавством України), а також реєстраційний номер облікової картки платника податків (для фізичних осіб) за його наявності або номер і серію паспорта для фізичних осіб - громадян України (якщо такі відомості позивачу відомі), відомі номери засобів зв’язку, офіційної електронної адреси та адреси електронної пошти;
3) зазначення ціни позову, якщо позов підлягає грошовій оцінці; обґрунтований розрахунок сум, що стягуються чи оспорюються;
4) зміст позовних вимог: спосіб (способи) захисту прав або інтересів, передбачений законом чи договором, або інший спосіб (способи) захисту прав та інтересів, який не суперечить закону і який позивач просить суд визначити у рішенні; якщо позов подано до кількох відповідачів - зміст позовних вимог щодо кожного з них;
5) виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги; зазначення доказів, що підтверджують вказані обставини;
6) відомості про вжиття заходів досудового врегулювання спору, якщо такі проводилися, в тому числі, якщо законом визначений обов’язковий досудовий порядок урегулювання спору;
7) відомості про вжиття заходів забезпечення доказів або позову до подання позовної заяви, якщо такі здійснювалися;
8) перелік документів та інших доказів, що додаються до заяви; зазначення доказів, які не можуть бути подані разом із позовною заявою (за наявності); зазначення щодо наявності у позивача або іншої особи оригіналів письмових або електронних доказів, копії яких додано до заяви;
9) попередній (орієнтовний) розрахунок суми судових витрат, які позивач поніс і які очікує понести у зв’язку із розглядом справи;
10) підтвердження позивача про те, що ним не подано іншого позову (позовів) до цього ж відповідача (відповідачів) з тим самим предметом та з тих самих підстав.
4. Якщо позовна заява подається особою, звільненою від сплати судового збору відповідно до закону, у ній зазначаються підстави звільнення позивача від сплати судового збору.
5. У разі пред’явлення позову особою, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах іншої особи, в заяві повинні бути зазначені підстави такого звернення.
6. У позовній заяві можуть бути вказані й інші відомості, необхідні для правильного вирішення спору.
Стаття 177. Документи, що додаються до позовної заяви
1. Позивач повинен додати до позовної заяви її копії та копії всіх документів, що додаються до неї, відповідно до кількості відповідачів і третіх осіб.
У разі подання до суду позовної заяви та документів, що додаються до неї в електронній формі, позивач зобов’язаний додати до позовної заяви доказ надсилання листом з описом вкладення іншим учасникам справи копій поданих до суду документів.
2. Правила цієї статті щодо подання копій документів не поширюються на позови, що виникають з трудових правовідносин, а також про відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок кримінального правопорушення чи каліцтвом, іншим ушкодженням здоров’я або смертю фізичної особи, незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю органів, що здійснюють оперативно-розшукову діяльність, досудове розслідування, прокуратури або суду.
3. У разі необхідності до позовної заяви додаються клопотання та заяви позивача про звільнення (відстрочення, зменшення) від сплати судового збору, про призначення експертизи, витребування доказів тощо.
4. До позовної заяви додаються документи, що підтверджують сплату судового збору у встановлених порядку і розмірі, або документи, що підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону.
5. Позивач зобов’язаний додати до позовної заяви всі наявні в нього докази, що підтверджують обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги (якщо подаються письмові чи електронні докази позивач може додати до позовної заяви копії відповідних доказів).
6. До заяви про визнання акта чи договору недійсним додається також копія (або оригінал) оспорюваного акта чи договору або засвідчений витяг з нього, а у разі відсутності акта чи договору у позивача - клопотання про його витребовування.
7. До позовної заяви, підписаної представником позивача, додається довіреність чи інший документ, що підтверджує повноваження представника позивача.
Якщо буде потрібна допомога, звертайтеся через контакти (пошту) в моєму профілі.
Всього доброго!
Щасти Вам!