Начните консультацию с юристом онлайн
В начале января 2022 года купил в крупной торговой сети фотоаппарат стоимостью практически 2200$. Через несколько месяцев он вышел из строя. В середине июля отдал его в ремонт по гарантии. В течение уже 4 месяцев аппарат не отремонтирован. Говорят нет деталей, сложности с поставками. Признают заводской брак. По их условиям гарантии должны отремонтировать максимум за 60 дней. Заменить фотоаппарат не могут. Такого нет в продаже. Возврат денег меня не устраивает - из-за роста курса доллара я смогу получить в эквиваленте 1500$ вместо потраченных в начале 2022 г 2200$. Могу ли я предъявить претензию на возврат стоимости товара и потребовать неустойку в размере 1% от стоимости товара за каждый день просрочки гарантийного ремонта? Если могу, то с какого срока считать неустойку с 15 дня после сдачи в ремонт, или с 61 как указано в документе подтверждающем принятие фотоаппарата в гарантийный ремонт? Не могут ли отказать в возмещении стоимости фотоаппарата и неустойки прикрываясь форс-мажором связанным с военным положением? Могу ли я требовать до решения вопроса по возврату денег предоставление подобного фотоаппарата в качестве подменного?
Похожие вопросы
Кодексы Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНовое в блогах Юристи.UA
Ответы юристов (5)
Юрист, г. Киев, 9 лет опыта
Общаться в чатеДоброго дня.
Порядок вирішення питанняЗаконодавством України передбачено проведення гарантійного ремонту (гарантійної заміни) побутового товару у випадках, коли протягом встановленого гарантійного строку придбані побутові товари виходять з ладу, або проявляється будь-яка невідповідність побутового товару вимогам нормативно-правових актів чи нормативно-правових документів, умовам договорів та проявляються недоліки, які взагалі роблять неможливим чи недопустимим використання товару за призначенням. Питання можна вирішити в добровільному, позасудовому та судовому порядках.
Підстави гарантійного ремонту (гарантійної заміни) побутових товарівВідповідно до ч.1 ст. 8 Закону України «По захист прав споживачів», у разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством, має право вимагати пропорційного зменшення ціни, безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк, відшкодування витрат на усунення недоліків товару.У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), або фальсифікації товару, підтверджених за необхідності висновком експертизи, споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством і на підставі обов'язкових для сторін правил чи договору, має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:
Перелік товарів, з яких утворюється обмінний фонд наведено у Додатку N 2 до Постанови Кабінету Міністрів України від 19.03.94 р. №172 «Про реалізацію окремих положень Закону України «Про захист прав споживачів».
Добровільний порядокЗгідно із ч.3 ст. 8 Закону України «Про захист прав споживачів», вимоги споживача пред'являються на вибір споживача продавцеві за місцем купівлі товару, виробникові або підприємству, що задовольняє ці вимоги за місцезнаходженням споживача.Споживач має право пред’явити одну з вимог, передбаченою ч. 1 ст.8 Закону України «Про захист прав споживачів», а в разі її невиконання заявити іншу вимогу, передбаченою цією статтею. Зазначені вимоги за місцезнаходженням споживача задовольняють також створені власником продавця торговельні підприємства та філії, що здійснюють продаж аналогічних придбаним споживачем товарів, або підприємства, на які ці функції покладено на підставі договору (сервісні центри).Повідомити про виявлення недоліків або істотних недоліків товару можливо усно, або за допомогою листа-претензії або листа вимоги. Продавець, виробник підприємство, що задовольняє вимоги споживача, зобов'язані прийняти товар неналежної якості у споживача і задовольнити його вимоги.
Доставка великогабаритних товарів і товарів вагою понад п'ять кілограмів продавцю, виробнику (підприємству, що задовольняє вимоги споживача, встановлені ч.5 ст. 8 Закону України «Про захист прав споживачів») та їх повернення споживачеві здійснюються за рахунок продавця, виробника (підприємства, що задовольняє вимоги споживача).
Строк задоволення вимог щодо гарантійної заміни побутових товарів. Перерахунок вартості товару внаслідок заміни.За наявності товару вимога споживача про його заміну підлягає негайному задоволенню, а в разі виникнення потреби в перевірці якості - протягом чотирнадцяти днів або за домовленістю сторін.У разі відсутності товару вимога споживача про його заміну підлягає задоволенню у двомісячний строк з моменту подання відповідної заяви. Якщо задовольнити вимогу споживача про заміну товару в установлений строк неможливо, споживач вправі на свій вибір пред'явити продавцю, виробнику (підприємству, що виконує їх функції) інші вимоги, передбачені пунктами 1, 3, 4, 5 частини першої ст. 8 Закону України «Про захист прав споживачів».
Під час заміни товару з недоліками на товар аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) належної якості, ціна на який змінилася, перерахунок вартості не провадиться. Під час заміни товару з недоліками на такий же товар іншої марки (моделі, артикулу, модифікації) належної якості перерахунок вартості товару з недоліками у разі підвищення ціни провадиться виходячи з його вартості на час обміну, а в разі зниження ціни - виходячи з вартості на час купівлі. При розірванні договору розрахунки із споживачем у разі підвищення ціни на товар провадяться виходячи з його вартості на час пред'явлення відповідної вимоги, а в разі зниження ціни - виходячи з вартості товару на час купівлі. Гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, а в разі неможливості повернути гроші у день розірвання договору - в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом семи днів.
Строк задоволення вимог щодо гарантійного ремонту побутових товарів. Неустойка. Обчислення гарантійного терміну після проведення ремонту товару
При пред'явленні споживачем вимоги про безоплатне усунення недоліків товару вони повинні бути усунуті протягом чотирнадцяти днів з дати його пред'явлення або за згодою сторін в інший строк.На письмову вимогу споживача на час ремонту йому надається (з доставкою) товар аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) незалежно від моделі. Для цього продавець, виробник (підприємство, що задовольняє вимоги споживача, встановлені частиною першою цієї статті) зобов'язані створювати (мати) обмінний фонд товарів. Перелік товарів, з яких утворюється обмінний фонд наведено у Додатку N 2 до Постанови Кабінету Міністрів України від 19.03.94 р. №172 «Про реалізацію окремих положень Закону України «Про захист прав споживачів».
За кожний день затримки виконання вимоги про надання товару аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) та за кожний день затримки усунення недоліків понад установлений строк (чотирнадцять днів) споживачеві виплачується неустойка відповідно в розмірі одного відсотка вартості товаруПри усунення недоліків шляхом заміни комплектуючого виробу або складової частини товару, на які встановлено гарантійні строки, гарантійний строк на новий комплектуючий виріб і складову частину обчислюється починаючи від дня видачі споживачеві товару після ремонту.
Позасудовий порядок вирішення питанняЗгідно із ст.42 Конституції України держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт, сприяє діяльності громадських організацій споживачів.
Відповідно до п.6 ч.1 статті 4 Закону України «Про захист прав споживачів», споживачі під час придбання, замовлення або використання продукції, яка реалізується на території України, для задоволення своїх особистих потреб мають право на звернення до суду та інших уповноважених державних органів за захистом порушених прав. Таким органом може бути інспекція з питань захисту прав споживачів.Так, згідно п.1 ч.1 ст. 26 Закону України «Про захист прав споживачів», центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, здійснює державний контроль за додержанням законодавства про захист прав споживачів, забезпечує реалізацію державної політики щодо захисту прав споживачів і має право, зокрема давати суб'єктам господарювання обов'язкові для виконання приписи про припинення порушень прав споживачів.
Судовий порядок вирішення питанняЗгідно зі статті 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Відповідно до ст. 22 Закону України «Про захист прав споживачів», захист прав споживачів, передбачених законодавством, здійснюється судом. При задоволенні вимог споживача суд одночасно вирішує питання щодо відшкодування моральної (немайнової) шкоди.
Якщо ваше питання вирішино ставте ✅ біля фото підтримайте лайком залиште відгук.
Якщо є питання Задавайте.
Для детальної консультації натискайте кнопку звернутися.
Юрист, г. Киев, 9 лет опыта
Общаться в чате1. З 61 дня за домовленістю сторін.
2. Військовий стан не надає права ухилятися від відповідальності.
3. Гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, а в разі неможливості повернути гроші у день розірвання договору - в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом семи днів
При розірванні договору розрахунки із споживачем у разі підвищення ціни на товар провадяться виходячи з його вартості на час пред'явлення відповідної вимоги.
Якщо я допоміг вирішити ваше питання ставте ✅ біля фото підтримайте лайком залиште відгук.
Для детальної консультації натискайте кнопку звернутися.
Адвокат, г. Киев, 5 лет опыта
Добрый день!
Могу ли я предъявить претензию на возврат стоимости товара и потребовать неустойку в размере 1% от стоимости товара за каждый день просрочки гарантийного ремонта?
Да, это возможно и прямо предусмотрено законом.
Закон України "Про захист прав споживачів" https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1023-12#Text
Стаття 8. Права споживача у разі придбання ним товару неналежної якості
9. При пред'явленні споживачем вимоги про безоплатне усунення недоліків товару вони повинні бути усунуті протягом чотирнадцяти днів з дати його пред'явлення або за згодою сторін в інший строк.
На письмову вимогу споживача на час ремонту йому надається (з доставкою) товар аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) незалежно від моделі. Для цього продавець, виробник (підприємство, що задовольняє вимоги споживача, встановлені частиною першою цієї статті) зобов'язані створювати (мати) обмінний фонд товарів. Перелік таких товарів визначається Кабінетом Міністрів України.
За кожний день затримки виконання вимоги про надання товару аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) та за кожний день затримки усунення недоліків понад установлений строк (чотирнадцять днів) споживачеві виплачується неустойка відповідно в розмірі одного відсотка вартості товару.
Если могу, то с какого срока считать неустойку с 15 дня после сдачи в ремонт, или с 61 как указано в документе подтверждающем принятие фотоаппарата в гарантийный ремонт?
Здесь уже вопрос спорный. С одной стороны стороны могут увеличить срок гарантийного ремонта, с другой стороны в законе прямо указано о 14-дневном сроке. Поэтому требовать нужно с 15 дня, а там уже на усмотрение судьи будет принято решение, если торговая сеть добровольно откажется выполнять требования.
Не могут ли отказать в возмещении стоимости фотоаппарата и неустойки прикрываясь форс-мажором связанным с военным положением?
Сослаться на форс-мажор могут, однако его нужно доказать, само по себе военное положение не подтверждает наличие форс-мажора в конкретной ситуации.
Об’єднана палата Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду у постанові від 19 серпня 2022 року у справі № 908/2287/17 зазначила, що сертифікат торгово-промислової палати, який підтверджує наявність форс-мажорних обставин, не може вважатися беззаперечним доказом їх існування, а повинен критично оцінюватися судом з урахуванням встановлених обставин справи та у сукупності з іншими доказами.
ВС зазначив, що сертифікат видається ТПП за зверненням однієї зі сторін спірних правовідносин, яка оплачує послуги ТПП. Водночас інша сторона спірних правовідносин позбавлена можливості надати свої доводи і вплинути на висновки торгово-промислової палати. Адже визнання сертифіката торгово-промислової палати беззаперечним та достатнім доказом існування форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) без надання судом оцінки іншим доказам суперечить принципу змагальності сторін судового процесу.
Могу ли я требовать до решения вопроса по возврату денег предоставление подобного фотоаппарата в качестве подменного?
Перечень товаров, из которых обязаны формировать обменный фонд (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/172-94-%D0%BF#...), предусматривает только "Апаратура для відеозапису та відтворення зображення і звуку". Как видите, фотоаппарат прямо не указан, что можно трактовать в обе стороны.
Кроме того, хочу отметить следующий пункт касательно возврата средств за некачественный товар, возможно Вам более выгодно требовать возврата средств и неустойку, вместо ремонта.
При розірванні договору розрахунки із споживачем у разі підвищення ціни на товар провадяться виходячи з його вартості на час пред'явлення відповідної вимоги, а в разі зниження ціни - виходячи з вартості товару на час купівлі. Гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, а в разі неможливості повернути гроші у день розірвання договору - в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом семи днів.
Таким образом, рекомендую следующий алгоритм:
1. Подать письменную претензию по одному из требований, предусмотренных Законом выше. В претензии отметить, что в случае неудовлетворения ваших требований будете жаловаться в Госпродпотребслуб и в суд.
2. Жалоба в Госпродпотребслужбу.
3. Иск в суд.
В случае возникновения дополнительных вопросов – обращайтесь! Буду рад помочь.
Спасибо за развернутый ответ. Готов оплатить консультацию. Единственный вопрос - как мне сейчас поступить? Направить на их юридический адрес претензию с требованием возврата денег и расчетом неустойки? Как считать неустойку - с 15 дня или с 61 (у них в акте приемки в гарантийный ремонт есть пункт, что гарантийный ремонт может длится своими силами до 45 календарных дней, с привлечением сторонних организаций до 60 календарных дней. Никаких официальных уведомлений что ремонт затягивается по причинам отсутствия деталей мне не приходило ни на почту ни смс. Было пару звонков менеджера полтора месяца назад с объяснением причин длительного ремонта. На вопрос когда отремонтируют фотоаппарат менеджер сказал что не знает и это от него не зависит. Телефонный разговор мной записан. На вопрос кому направлять претензию менеджер ответил чтоб я ее сфотографировал с сбросил на их Вайбер и они передадут в юротдел. На срок рассмотрения претензии могу ли я требовать фотоаппарат из обменного фонда?
Адвокат, г. Чернигов, 12 лет опыта
Добрый вечер. По Вашему вопросу, скажу следующее.
Во первых-с Ваших слов, срок на который фактически подписались на ремонт фотоаппарата составляет 60 дней.
Согласно ст. 8 ЗУ О защите прав потребителей, при предъявлении потребителем требования о безвозмездном устранении недостатков товара они должны быть устранены в течение четырнадцати дней с даты его предъявления или с согласия сторон в другой срок.
Во-вторых, хотелось бы понимать, по истечению 60 дней, в каком виде Вам сообщили, что не могут заменить фотоаппарат. Важен тот факт, чтобы была переписка в письменном виде с продавцом, чтобы больше было аргументов, если идти судебным порядком.
Согласно ст. 8 ЗУ О защите прав потребителей, в случае обнаружения в течение установленного гарантийного срока существенных недостатков, возникших по вине производителя товара (продавца, исполнителя), или фальсификации товара, подтвержденных при необходимости заключением экспертизы, потребитель, в порядке и в сроки, установленные законодательством и на основании обязательных для сторон правил или договора, имеет право по своему выбору требовать от продавца или производителя:
1) расторжение договора и возврат уплаченной за товар денежной суммы;
2) требовать замены товара на такой же товар или аналогичный, из числа имеющихся у продавца (производителя), товар;
За каждый день задержки выполнения требования о предоставлении товара аналогичной марки (модели, артикула, модификации) и за каждый день задержки устранения недостатков сверх установленного срока (четырнадцать дней) потребителю выплачивается неустойка соответственно в размере одного процента стоимости товара.
Я считаю, поскольку Вы фактически подписались на ремонт со сроками в 60 дней и он фактически выполнен не был, то именно с 61 дня нужно считать невыполненные условия с их стороны. Но при этом можно просить и считать неустойку с 15 дня, поскольку потребители по защите их прав в освобождаются от уплаты судебного сбора. В худшем случае суд сам пересчитает с 61 дня. А сума там и так будет приличная.
Кроме того, в Вашем случае я бы еще рекомендовал бы заявить о взыскании морального ущерба дополнительно, что вполне реально отсудить учитывая сумму товара и сроки невыполнения.
Также отмечу, что ч. 6 ЗУ Об защите прав потребителя, при наличии товара требование потребителя о его замене подлежит немедленному удовлетворению, а при возникновении потребности в проверке качества – в течение четырнадцати дней или по договоренности сторон. При отсутствии товара требование потребителя о его замене подлежит удовлетворению в двухмесячный срок с момента подачи соответствующего заявления. Если удовлетворить требование потребителя о замене товара в установленный срок невозможно, потребитель вправе по своему выбору предъявить продавцу, изготовителю (предприятию, выполняющему их функции) другие требования, предусмотренные пунктами 1, 3, 4, 5 части первой настоящей статьи.
Что касается подменного фонда, Согласно ч. 9 ЗУ о защите прав потребителя При предъявлении потребителем требования о безвозмездном устранении недостатков товара они должны быть устранены в течение четырнадцати дней с даты его предъявления или с согласия сторон в другой срок .
По письменному требованию потребителя на время ремонта ему предоставляется (с доставкой) товар аналогичной марки (модели, артикула, модификации) независимо от модели. Для этого продавец, изготовитель (предприятие, удовлетворяющее требованиям потребителя, установленные частью первой настоящей статьи) обязаны создавать (иметь) обменный фонд товаров. Список таких товаров определяется Кабинетом Министров Украины.
Что касается отказа на основании военного положения, то они конечно могут на это ссылаться, но при этом хочу отметить, что действия положений ЗУ об защите прав потребителя во время военного положения не останавливалось и продолжают действовать.
Согласно Переходным положениям Гражданского кодек5са Украины, а именно п. 18 предусмотрено, что в период действия в Украине военного, чрезвычайного положения и в тридцатидневный срок после его прекращения или отмены в случае просрочки заемщиком выполнения денежного обязательства по договору, согласно которому заемщику был предоставлен кредит (заем) банком или другим кредитодателем (заемодателем), заемщик освобождается от ответственности, определенной статьей 625 настоящего Кодекса, а также от обязанности уплаты в пользу кредитодателя (заемодателя) неустойки (штрафа, пени) за такую просрочку. Установить, что неустойка (штраф, пеня) и другие платежи, уплата которых предусмотрена соответствующими договорами, начислены включая 24 февраля 2022 года за просрочку исполнения (неисполнение, частичное исполнение) по таким договорам, подлежат списанию кредитодателем (заемодателем). То есть, освобождения от уплаты пени, неустойки и прочее касается договоров займов и прочих банковских кредитов, то есть в договорных отношениях, а значит оснований сослаться у продавца в этом моменте не вижу.
Исходя из изложенного, прихожу к выводу, что в Вашем случае верным будет сделать юридически грамотную переписку с продавцом, если Вы ее не делали ранее, далее предъявить претензию в письменном виде с требованиями о возмещении суммы за товар + пени. Далее судебный порядок.
Если возникнут дополнительные вопросы, буду рад ответить.
С уважением, Комаса Александр.