Задайте вопрос юристу

835 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Налоговое право, 29 ноября 2022, вопрос №76373 150₴

Я фото-художник, фотошопер. Маю можливість зробити принт на чашку. Але не знаю як такі чашки потім продавати в плані з податками.

Я не знаю до кого можна звернутись. Чи це повинен бути податківець, чи юрист. І не маю можливість спитати ні в кого. Суть така... я можу зробити принт на чашку і пробувати його потім продавати вже як продукт ( готовий на чашці). Але проблема в іншому. Цю чашку можуть не купувати. Взагалі. А можуть і купувати. І якщо до прикладу будуть купувати, але не багато, то оформлюватись ФОП...я не бачу сенсу, адже доведеться багато платити. Чи маю я право продавати не оформленим - ну а скажімо якось в кінці року подати податки від прибутку? І що це повинен бути за податок? Чи можливо я можу спробувати оформити договір з магазином по виготовленню принта не будучи підприємцем і цей магазин буде продавати ці чашки? Який це може бути договір?

Ответы юристов (2)

    Айвазян Юрий Климентьевич
    50%
    Айвазян Юрий Климентьевич год назад

    Адвокат, г. Николаев, 32 года опыта

    Общаться в чате

    Доброго дня, Олександре!

    Обрання системи оподаткування залежить від багатьох чинників: розміру постійного обороту, доходів, витрат, специфіки виробництва тощо. Ось Вам короткий лікбез про податки в контексті Вашого питання:

    Досить умовно, всі податки з бізнесу можна розділити на 4 групи:

    Прямі податки,

    Непрямі податки,

    Податки, пов’язані з оплатою праці,

    та Інші податки.

    Розмір прямих податків залежить від фінансових результатів діяльності (прибутку або доходу). До них належать податок на прибуток підприємств, податок на доходи фізичних осіб – підприємців та єдиний податок.

    Непрямі податки не пов’язані з прибутковістю бізнесу. Їх розмір залежить від обсягів виробництва та реалізації товарів або послуг. До них належать податок на додану вартість (ПДВ) та акцизний податок.

    Коли йде мова про вибір системи оподаткування, то на увазі перш за все маються прямі податки, а також непрямі податки. Податки, пов’язані з оплатою праці найманих працівників, та більшість інших податків не залежить від обраної системи оподаткування, а визначається наявністю чи відсутністю у компанії відповідних об’єктів оподаткування.

    У вас є такий вибір:

    Загальна система оподаткування (з ПДВ або без – залежить від обсягів реалізації);

    Єдиний податок без ПДВ;

    Єдиний податок 3-ї групи з ПДВ.

    Слід мати на увазі, що деякі види діяльності не дозволяють застосування єдиного податку (спрощеної системи оподаткування). До них належать всі види фінансового посередництва, виробництво та продаж підакцизних товарів (крім роздрібного продажу пива та столових вин), видобуток корисних копалин, виробництво дорогоцінних металів, реалізація антикваріату, та деякі інші види діяльності.

    ФОП

    ЗАГАЛЬНА СИСТЕМА ОПОДАТКУВАННЯ ДЛЯ ФОП У МИРНИЙ ЧАС.

    Фізична особа – підприємець, який обрав загальну систему оподаткування сплачує такі податки з чистого доходу (тобто різниці між виручкою та документально підтвердженими витратами):

    податок на доходи фізичних осіб за ставкою 18 відсотків,

    єдиний соціальний внесок (ЄСВ) за ставкою 22 відсотки, та

    військовий збір за ставкою 1,5 відсотки.

    Сукупна ефективна ставка оподаткування чистого доходу підприємця становить 34 відсотки (в силу специфічних правил розрахунку, вона дещо менша за суму ставок трьох податків).

    Крім цього, підприємець на загальній системі оподаткування має сплачувати ПДВ, але тільки після того, як сума його виручки перевищить 1 мільйон грн. за 12 місяців. До того моменту він може або не платити податок на додану вартість взагалі, або добровільно зареєструватися платником ПДВ.

    Ставка ПДВ складає 20 відсотків різниці між вартістю реалізованих товарів та послуг та вартістю товарів та послуг, придбаних у платників ПДВ. На медикаменти діє пільгова ставка 7 відсотків. На практиці сума ПДВ, яка підлягає сплаті до бюджету, обчислюється за досить складними правилами. Але доволі приблизно можна вважати, що вона дорівнює 1/6 (16,67%) суми чистого доходу (до вирахування прямих податків) та витрат на оплату праці (включаючи податки на фонд оплати праці).

    Як бачите, сукупне податкове навантаження підприємця на загальній системі оподаткування досить велике. Крім того, сам розрахунок суми податків доволі складний. Тому у багатьох випадках є сенс розглянути застосування спрощеної системи оподаткування.

    СПРОЩЕНА СИСТЕМА ОПОДАТКУВАННЯ ДЛЯ ФОП У МИРНИЙ ЧАС.

    Для ФОП існує три групи єдиного податку, ставка єдиного податку залежить від обраної групи.

    ПЕРША ГРУПА – це підприємці без найманих працівників, що здійснюють роздрібну торгівлю на ринках або надання побутових послуг населенню. Друга група єдиного податку – підприємці, що мають не більше 10 найманих працівників та займаються торгівлею, виробництвом, наданням побутових послуг населенню та платникам єдиного податку, утримують кафе та ресторани. Всі інші підприємці належать до третьої групи.

    Крім обмежень за видами діяльності та кількістю найманих працівників, існують і обмеження щодо максимальної річної суми виручки підприємців – платників єдиного податку:

    1 група – 300 тис. грн.;

    2 група – 1 млн. 500 тис. грн.;

    3 група – 5 млн. грн.

    Для ФОП 3-ї групи ставка єдиного податку встановлена у відсотках від виручки (5 відсотків), а для ФОП 1-ї та 2-ї груп – у фіксованій щомісячній сумі, що встановлюється органами місцевого самоврядування (не більше 10% прожиткового мінімуму для 1-ї групи та не більше 20% мінімальної зарплати для 2-ї групи ФОП).

    Крім єдиного податку, підприємці всіх груп сплачують ЄСВ у фіксованій сумі, що дорівнює 22 відсотка мінімальної заробітної плати (станом на 1 січня 2018 року це становить 819.06 грн. на місяць).

    Підприємці – платники єдиного податку не зобов’язані сплачувати податок на додану вартість, але ФОП 3-ї групи може добровільно зареєструватися платником ПДВ. В такому випадку він сплачуватиме єдиний податок за зменшеною ставкою (3 відсотка замість 5).

    ВИБІР СИСТЕМИ ОПОДАТКУВАННЯ ДЛЯ ФОП У МИРНИЙ ЧАС.

    Яка система оподаткування є найбільш привабливою для використання?

    На перший погляд відповідь є очевидною – спрощена система оподаткування. Але це не завжди вірно. Щоб більш-менш точно розрахувати суму податків, яку треба буде заплатити у випадку обрання тієї чи іншої системи оподаткування, необхідно знати прогнозні суми виручки та витрат, що не завжди можливо. Але для типових випадків ми можемо надати рекомендації, базуючись на знанні типових економічних показників, навіть без проведення точних розрахунків.

    Якщо ви плануєте надавати бізнес-послуги, обирайте 3 групу єдиного податку, без ПДВ (за ставкою 5 відсотків), а якщо виключно побутові послуги – то першу або другу групу, залежно від наявності найманих працівників та запланованого обсягу виручки.

    У разі здійснення роздрібної торгівлі (крім торгівлі алкоголем, тютюном, пальним, автомобілями, ювелірними виробами), обирайте 2 групу єдиного податку. Якщо ви здійснюєте роздрібну торгівлю пивом або столовими винами, ви теж можете обрати цю групу.

    Якщо ви плануєте продавати підакцизні товари (алкоголь, тютюн, автомобілі), вам доведеться здійснювати цю діяльність на загальній системі оподаткування, але якщо виручка за 12 місяців не перевищує 1 млн. грн., то вам при цьому не обов’язково реєструватися платником ПДВ.

    Якщо ви плануєте продавати ювелірні вироби, то вам буде вигідніше бути платником єдиного податку 3-ї групи (за умови, що ваша націнка складає не менше за 20 відсотків роздрібної ціни).

    Також обирайте 2 групу, якщо плануєте здійснювати виробництво товарів (крім підакцизних) у невеликих обсягах (менше 1,5 млн. грн. на рік). Якщо ж ваші обсяги перевищують цей показник (але не більше 5 млн. грн. на рік), доцільно обрати:

    єдиний податок 3-ї групи за ставкою 3 відсотки, зі сплатою ПДВ, у разі придбання сировини та матеріалів у платників ПДВ;

    єдиний податок 3-ї групи за ставкою 5 відсотків, без сплати ПДВ, у разі придбання сировини та матеріалів у неплатників ПДВ.

    У разі здійснення оптової торгівлі у обсягах більше 5 млн. грн. на рік вам доведеться обрати загальну систему оподаткування з ПДВ, але якщо виручка не перевищує цю суму, ви маєте вибір – обрати загальну систему або спрощену. В такому разі:

    Оберіть загальну систему оподаткування, якщо ваша маржа менша за 15 відсотків ціни продажу;

    Якщо вашими покупцями є неплатники ПДВ, а ваша маржа більша за 20 відсотків ціни продажу, обирайте спрощену систему за ставкою 5 відсотків (без ПДВ);

    Якщо ви придбаваєте товари у платників ПДВ та реалізуєте також платникам ПДВ, а ваша маржа більша за 20 відсотків ціни продажу, оберіть спрощену систему із сплатою ПДВ, ставка єдиного податку складатиме при цьому 3 відсотка

    ЗМІНИ ДО ПОДАТКОВОГО ЗАКОНОДАВСТВА ЩОДО СПРОЩЕНОЇ СИСТЕМИ НА ЧАС ВІЙНИ

    У зв'язку з військовою агресією рф проти України Верховною Радою України прийнято Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану», яким підрозділ 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу доповнено пунктом 9, який визначає особливості справляння єдиного податку під час воєнного, надзвичайного стану на території України.

    З 1 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, положення розділу XIV Кодексу застосовуються з урахуванням особливостей, зокрема, платниками єдиного податку третьої групи можуть бути ФОП та юридичні особи - суб'єкти господарювання будь-якої організаційно-правової форми, в яких протягом календарного року обсяг доходу не перевищує 10 мільярдів гривень. Без обмежень щодо кількості осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах.

    Не зможуть обрати спрощену систему оподаткування зі сплатою єдиного податку за ставкою 2% доходу:

    суб'єкти господарювання (юридичні особи та фізичні особи- підприємці), які здійснюють:

    - діяльність з організації, проведення азартних ігор, лотерей (крім розповсюдження лотерей), парі (букмекерське парі, парі тоталізатора);

    - обмін іноземної валюти;

    - виробництво, експорт, імпорт, продаж підакцизних товарів (крім роздрібного продажу паливно-мастильних матеріалів в ємностях до 20 літрів та діяльності фізичних осіб, пов'язаної з роздрібним продажем пива, сидру, пері (без додання спирту) та столових вин);

    - видобуток, реалізацію корисних копалин;

    страхові (перестрахові) брокери, банки, кредитні спілки, ломбарди, лізингові компанії, довірчі товариства, страхові компанії, установи - накопичувального пенсійного забезпечення, інвестиційні фонди і компанії, інші фінансові установи, визначені законом; реєстратори цінних паперів;

    представництва, філії, відділення та інші відокремлені підрозділи юридичної особи, яка не є платником єдиного податку;

    фізичні та юридичні особи - нерезиденти.

    Форма заяви про застосування спрощеної системи оподаткування затверджена наказом Міністерства фінансів України від 16 липня 2019 року № 308.

    Для новостворених зареєстрованих в установленому законом порядку суб'єктів господарювання термін для подання Заяви становить 10 днів з дня державної реєстрації. Такі суб'єкти господарювання вважатимуться платниками єдиного податку третьої групи з дня їх державної реєстрації.

    Діючі суб'єкти господарювання з метою обрання спрощеної системи оподаткування зі ставкою 2% доходу також можуть подати до контролюючого органу Заяву.

    У спеціальному полі «ставка у відсотках до доходу» рядка 5.1.1 «Обрана ставка єдиного податку під час переходу на спрощену систему оподаткування» Заяви зазначається ставка у розмірі 2% єдиного податку.

    Відсоткова ставка для платників єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, визначені пунктом 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, встановлюється у розмірі 2% доходу.

    Такі платники звільняються від обов'язку нарахування, сплати та подання податкової звітності з таких податків і зборів:

    1) податку на прибуток підприємств, крім випадків, передбачених абзацами другим і третім підпункту 133.1.1 та підпунктом 133.1.4 пункту 133.1 статті 133 Кодексу;

    2) ПДФО у частині доходів (об'єкта оподаткування), що отримані в результаті господарської діяльності платника єдиного податку (фізичної особи) та оподатковані згідно з главою 1 розділу XIV Кодексу;

    3) ПДВ з операцій з постачання товарів, робіт та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України;

    4) земельного податку за земельні ділянки, що використовуються платниками єдиного податку третьої групи зі ставкою у розмірі 2 відсотки доходу для провадження господарської діяльності (крім діяльності з надання земельних ділянок та/або нерухомого майна, що знаходиться на таких земельних ділянках, в оренду (найм), позичку, на іншому праві користування).

    Крім того, платниками єдиного податку третьої групи зі ставкою у розмірі 2 відсотки доходу, тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї)), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї)), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.

    Для платників податків, у т. ч. для платників єдиного податку третьої групи зі ставкою у розмірі 2 відсотки доходу, передбачено звільнення від нарахування та сплати:

    -загального мінімального податкового зобов'язання за земельні ділянки, що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та/або за земельні ділянки, визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди, за 2022 та 2023 податкові (звітні) роки;

    -екологічного податку за об'єкти оподаткування, що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації.

    Платники єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, встановлені цим пунктом, звільняються від обов'язку нарахування, сплати та подання податкової звітності з ПДВ з операцій з постачання товарів, робіт та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

    Таким чином, застосування ставки податку у розмірі 2 відсотки доходу передбачає включення ПДВ до складу єдиного податку (як у випадку застосування ставки єдиного податку у розмірі 5 відсотків доходу).

    Суб'єктам господарювання, які оберуть третю групу єдиного податку зі ставкою 2 відсотки доходу та на час переходу на спрощену систему оподаткування перебуватимуть у статусі платника ПДВ, реєстрація платника ПДВ не анулюється, а є призупиненою.

    При цьому такі платники податку позбавляються права на складання податкових накладних та розрахунків коригування за операціями, дата виникнення податкових зобов'язань за якими припадає (припадала) на період перебування такого суб'єкта господарювання на третій групі єдиного податку зі ставкою 2 відсотки доходу.

    Після припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України платники єдиного податку третьої групи, які на день припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України використовували особливості оподаткування, встановлені пунктом 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, з першого дня місяця, наступного за місяцем припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, втрачають право на використання особливостей оподаткування, передбачених цим пунктом, і автоматично вважаються такими, що застосовують систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування, передбачених цим пунктом.

    Крім того, платники єдиного податку мають право самостійно відмовитись від використання особливостей оподаткування, передбачених пунктом 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, з першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому було прийнято таке рішення, або втрачають право на використання таких особливостей оподаткування з першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому було перевищено передбачений Кодексом граничний обсяг доходу (10 млрд гривень).

    СПРОЩЕНА СИСТЕМА ОПОДАТКУВАННЯ ДЛЯ ТОВ.

    На відміну від підприємців, які можуть застосовувати одну з трьох груп єдиного податку, юридичні особи обмежені у своєму виборі лише 3-ю групою. Ставка податку для них складає 5 відсотків від обороту, а у разі добровільної реєстрації платником ПДВ – 3 відсотки.

    Обмеження щодо максимальної річної суми виручки для юридичних осіб – платників єдиного податку таке саме, як і для ФОП 3-ї групи, тобто 5 млн. грн.

    ВИБІР СИСТЕМИ ОПОДАТКУВАННЯ ДЛЯ ТОВ.

    Для юридичної особи правильний вибір системи оподаткування є більш складним завданням, ніж для підприємця – фізичної особи. Найбільш точно це можна зробити шляхом порівняння результатів розрахунків кількох альтернативних варіантів з використанням прогнозних сум доходів та витрат. За відсутності таких даних можна лише надати рекомендації загального характеру. Отже:

    Якщо ваша маржа (різниця між виручкою та витратами) менша за 10-12 відсотків – завжди обирайте загальну систему;

    Якщо ваша маржа більша за 25-30 відсотків – однозначно оберіть спрощену систему;

    Якщо ваша маржа складає 15-20 відсотків – оберіть загальну систему, якщо ви не є платником ПДВ, у разі ж сплати ПДВ краще буде обрати спрощену систему.

    ОТЖЕ У ВАЩОМУ ВИПАДКУ ВСЕ ЗАЛЕЖИТЬ ВІД ТОГО, ЯКУ САМЕ СПЕЦИФІКУ МАЄ ВАШ БІЗНЕС:

    ЧИ БАГАТО У ВАС ПОТОЧНИХ ВИТРАТ ЧИ НАВПАКИ?

    ДУМАЮ, В ТОМУ, ЩО Я ВАМ НАПИСАВ, РОЗІБРАТИСЯ НЕ СКЛАДНО, Й КІНЦЕВИЙ ВИБІР ВИ ЗМОЖЕТЕ ЛЕГКО ЗРОБИТИ САМІ.

    Я БИ ДЛЯ ПОЧАТКУ РАДИВ ВАМ СПРОБУВАТИ ПОПРАЦЮВАТИ НА ТРЕТІЙ ГРУПІ фоп ЗІ СПРОЩЕНОЮ СИСТЕМОЮ ОПОДАТКУВАННЯ! ПОТІМ САМІ ПОБАЧИТЕ, ЩО ВАМ БУКДЕ ЗРУЧНІШЕ!

    Якщо будуть питання, звертайтесь персонально, натиснувши кнопку "звернутись" біля мого фото. Допоможу обрати спосіб оподаткування та мінімізувати податки!

    Успіхів Вам!

    Гончаренко Константин
    50%
    Гончаренко Константин год назад

    Юрист, г. Сумы, 5 лет опыта

    Добрый день.

    Вы можете выбрать для себя 2 варианта:

    1. Стать на учет в налоговой инспекции как самозанятое лицо ( осуществляющий независимую профессиональную деятельность).

    Согласно п. 14.1.226 ст. 14 Налогового кодекса Украины, самозанятое лицо - плательщик налога, который является физическим лицом - предпринимателем или осуществляет независимую профессиональную деятельность при условии, что такая особо не является работником в пределах такой предпринимательской или независимой профессиональной деятельности.

    Независимая профессиональная деятельность - участие физического лица в научной, литературной, артистичний, художественной, образовательной или преподавательской деятельности, деятельность врачей, частных нотариусов, частных исполнителей, адвокатов, арбитражных управляющих (розпорядникив имущества, управляющих санацией, ликвидаторов), аудиторов, бухгалтеров, оценщиков, инженеров или архитекторов, лица, занятого религиозной (миссионерской) деятельностью, другой подобной деятельностью при условии, что такая особо не является работником или физическим лицом - предпринимателем и використовуе Наемный п ацю НЕ более четырех физических лиц.

    Для того, чтобы стать на учет как самозанятое лицо, необходимо подать в налоговую инспекцию по месту регистрации Заявку формы 5-ОПП. Зарегистрировать книгу учета доходов и расходов. Одновременно подается также Заявка о взятии на учет плательщика единого взноса Формы 1-ЕСВ.

    Вы будете платить ежемесячно ЕСВ (отчисление в Пенсионный фонд) 22%от суммы чистого дохода за месяц, но не ниже 22% от минимальной заработной платы (сегодня это 1 474 грн.), а также налог на доходы физических лиц 18% и военный сбор 1,5 от суммы чистого дохода за 1 календарный год. Отчет по ЕСВ подается 1 раз в год, а также декларация про майновый стан тоже 1 раз в год за прошлый отчетный. Т.е. за 2022 год Вы подадите отчетность в 2023 году.

    Коды КВЕД, подходящие Вашей деятельности: 90.03 Індивідуальна мистецька діяльність (как основной), 32.40 Виробництво ігор та іграшок, .

    2. Продолжать работать как как физическое лицо без регистрации, оказывать услуги по договору и получать авторский гонорар.

    Но, при этом, Вы должны показывать свои доходы как физическое лицо в ежегодной декларации про майновий стан, оплачивать налог на доходы физических лиц (НДФЛ) 18% и 1,5 военный сбор за весь календарный год, поскольку согласно п. 162.1.1. Налогового кодекса Украины, плательщиками налога на доходы физических являются: физическое лицо - резидент, получающее доходы как из источника их происхождения в Украине, так и иностранные доходы.

    А согласно п. 164.2.3. ст. 164 НКУ, в общий месячный (годовой) налогооблагаемый доход плательщика налога включаются: доходы от продажи объектов имущественных и неимущественных прав, в частности интеллектуальной (промышленной) собственности, и приравненные к ним права, доходы в виде сумм авторского вознаграждения, другой платы за предоставление права на пользование или распоряжение другим лицам нематериальным активом (произведениями науки, искусства, литературы или другими нематериальными активами), объекты права интеллектуальной промышленной собственности и приравненные к ним права (далее - роялти), в том числе полученные наследниками владельца такого нематериального актива.

    Первый вариант отличается тем, что если Вы будете работать как самозанятое лицо, у Вас также будет идти страховой стаж, поскольку Вы будете производить отчисления (ЕСВ) в Пенсионный фонд.

    С уважением,

    Константин Гончаренко


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України