Задайте вопрос юристу

827 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Налоговое право, 27 февраля 2023, вопрос №81348 150₴

ПДФО для фізособи-волонтера

Доброго дня.

Прохання пролити світло на наступну ситуацію.

Дано.

I. Я -- фізособа, занесена у "Реєстр волонтерiв антитерористичної операцiї та/або здiйснення заходiв iз забезпечення нацбезпеки i оборони".
II. Кошти на зареєстрований у "Реєстрі" рахунок (картку) надходять від звичайних громадян-резидентів.
III. Кошти, що отримані на цю картку, витрачаються:
а) як придбання товарів цільової групи (спорядження, медикаменти тощо)
б) так і на перерахування на рахунок іншого ФО-благодійника (якого також внесено у "Реєстр волонтерiв")

Питання.

1. Загальне:
Чи мушу я, будучи фізособою-волонтером, щорічно звітувати по ПДФО з огляду на наступне положення:
"Благодійник-фізична особа, яка внесена до Реєстру волонтерів в порядку, визначеному Законом № 5073, подає до контролюючого органу декларацію у разі, якщо на її банківський рахунок, призначений для здійснення благодійної діяльності, надходять кошти від не податкових агентів."?

2. Стосовно III(б):
Чи не буде переказ між рахунками зареєстрованих фізособ-волонтерів розцінено як порушення, зокрема недотримання вимог щодо цільового використання коштів?

Ответы юристов (7)

    Винограденко Антон Анатолійович
    Общаться в чате Винограденко Антон Анатолійович год назад

    Юрист, г. Харьков, 13 лет опыта

    Обратиться Бесплатная оценка вашей ситуации

    Доброго дня!

    1. Чи мушу я, будучи фізособою-волонтером, щорічно звітувати по ПДФО з огляду на наступне положення:

    "Благодійник-фізична особа, яка внесена до Реєстру волонтерів в порядку, визначеному Законом № 5073, подає до контролюючого органу декларацію у разі, якщо на її банківський рахунок, призначений для здійснення благодійної діяльності, надходять кошти від не податкових агентів."?

    Відповідь: Згідно з п. п. «б» п. 165.1 ст. 165 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включається сума (вартість) благодійної допомоги, зокрема, отриманої благодійниками – фізичними особами, які внесені до Реєстру волонтерів антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації (далі – Реєстр волонтерів) в порядку, визначеному Законом України від 05 липня 2012 року №5073-VI «Про благодійну діяльність та благодійні організації» (далі – Закон №5073), для надання благодійної допомоги на користь осіб, визначених у підпунктах «а» та «в» п. п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 ПКУ (безпосередньо таким особам або через Міністерство оборони України, Головне управління Національної гвардії України, Службу безпеки України, Службу зовнішньої розвідки України, Адміністрацію Державної прикордонної служби України, Міністерство внутрішніх справ України, Національну поліцію України, Управління державної охорони України, Адміністрацію Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, через органи управління інших утворених відповідно до законів України військових формувань, їх з’єднання, військові частини, підрозділи, установи або організації, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету), у розмірі, фактично використаному на такі цілі, та на відшкодування документально підтверджених витрат таких благодійників, пов’язаних із наданням зазначеної благодійної допомоги.

    Положення п. п. «б» п. п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 ПКУ застосовуються також до благодійної допомоги, отриманої зазначеними благодійниками – фізичними особами у звітному податковому році, що передує року їх внесення до Реєстру волонтерів.

    Зазначені у п. п. «б» п. п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 ПКУ доходи не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платників податку до 31 грудня включно року, наступного за роком, в якому завершено проведення антитерористичної операції та/або припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан в Україні, та/або завершено здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії росії.

    Особливості оподаткування благодійної допомоги встановлено п. 170.7 ст. 170 ПКУ.

    Порядок подання фізичними особами – платниками податку на доходи фізичних осіб Декларації встановлений ст. 179 ПКУ, згідно з п. 179.1 якої платник податку зобов’язаний подавати Декларацію відповідно до ПКУ.

    Водночас п. 179.2 ст. 179 ПКУ визначені випадки, в яких обов’язок платника податку щодо подання декларації вважається виконаним і декларація не подається, якщо, зокрема, такий платник податку отримував доходи: від податкових агентів, які згідно з розд. IV ПКУ не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу; виключно від податкових агентів незалежно від виду та розміру нарахованого (виплаченого, наданого) доходу, крім випадків, прямо передбачених розд. IV ПКУ.

    Враховуючи викладене, так, ви як благодійник – фізична особа, яка внесена до Реєстру волонтерів в порядку, визначеному Законом № 5073, подаєте до контролюючого органу декларацію, якщо на її банківському рахунку, призначеному для здійснення благодійної діяльності, надходять кошти не від податкових агентів.

    Щодо того, хто є податковим агентом - то податковий агент щодо податку на доходи фізичних осіб - юридична особа (її філія, відділення, інший відокремлений підрозділ), самозайнята особа, представництво нерезидента - юридичної особи, інвестор (оператор) за угодою про розподіл продукції, які незалежно від організаційно-правового статусу та способу оподаткування іншими податками та/або форми нарахування (виплати, надання) доходу (у грошовій або негрошовій формі) зобов’язані нараховувати, утримувати та сплачувати податок, передбачений розд.IV ПКУ, до бюджету від імені та за рахунок фізичної особи з доходів, що виплачуються такій особі, вести податковий облік, подавати податкову звітність контролюючим органам та нести відповідальність за порушення його норм в порядку, передбаченому ст.18 та розд.IV ПКУ.

    2. Чи не буде переказ між рахунками зареєстрованих фізособ-волонтерів розцінено як порушення, зокрема недотримання вимог щодо цільового використання коштів?

    На законодавчому рівні немає однозначної відповіді. Відповідно до закону України "Про гуманітарну допомогу" (№1192-ХІV від 22 жовтня 1999 року), гуманітарна допомога – це цільова адресна безоплатна допомога в грошовій чи натуральній формі, яка:

    • може надаватися у вигляді безповоротної фінансової допомоги, добровільних пожертвувань, виконання робіт, надання послуг;
    • надається іноземними та вітчизняними донорами із гуманних мотивів;
    • надається отримувачам гуманітарної допомоги в Україні або за кордоном, які потребують її у зв’язку з соціальною незахищеністю, матеріальною незабезпеченістю, а також для підготовки до збройного захисту держави та її захисту у разі збройної агресії.
    Наразі діє спрощена процедура визнання гуманітарною допомогою соціально значущих товарів, перелік яких затверджений Кабінетом міністрів України, без прийняття відповідних рішень про визнання таких товарів гуманітарною допомогою у кожному конкретному випадку.

    Крім того, законодавцем передбачена спрощена процедура митного оформлення та звільнення від оподаткування вантажів, які визнані гуманітарною допомогою.

    Очевидно, що все це поряд з мінімальним звітуванням та контролем створило ідеальні умови для зловживань у цій сфері з боку недобросовісних осіб.

    З огляду на численні випадки використання товарів гуманітарної допомоги не за призначенням та з метою отримання прибутку, до Кримінального кодексу України (ККУ) внесли певні зміни.

    У березні ККУ доповнили статтею 201-2 "Незаконне використання з метою отримання прибутку гуманітарної допомоги, благодійних пожертв або безоплатної допомоги".Предметом вказаного кримінального правопорушення є саме гуманітарна допомога.При цьому, у розумінні закону про гуманітарну допомогу, певний товар є гуманітаркою виключно, якщо він передається від донора до юридичної особи, — отримувача безплатно та з конкретною метою.

    Як же бути з тим товаром, який закуповується безпосередньо громадською організацією чи індивідуально зайнятими волонтерами на кошти, зібрані на благодійних зборах або ж на резервні кошти фонду? Кого в такому випадку вважати донором, адже фактично закупівля відбувається отримувачем, який потім здійснює передачу вказаного товару набувачам? Чи можна вважати закуплене безпосередньо благодійним фондом предметом вказаного злочину?

    Ці всі питання мають бути вирішені шляхом внесення відповідних змін до профільного законодавства.Альтернативними діяннями, що утворюють об’єктивну сторону незаконного використання гуманітарної допомоги є:- продаж товарів (предметів) гуманітарної допомоги;- використання благодійних пожертв, безоплатної допомоги;- укладання інших правочинів щодо розпорядження таким майном.

    Також для застосування вищевказаної статті обов’язково необхідний "значний розмір". Наразі мінімальний поріг загальної вартості такої гуманітарної допомоги, благодійних пожертв або безоплатної допомоги для притягнення до кримінальної відповідальності за вказаною статтею має становити не менше 434 175 грн.

    У випадку якщо загальна вартість товарів гуманітарної допомоги не досягає "значного розміру", діяння може бути кваліфіковане як шахрайство або ж як привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем.

    Кого можуть притягнути до відповідальностіУ статті 201-2 ККУ суб’єкта вчинення вказаного злочину не конкретизовано. Хоча ним мав би бути безпосередньо той, хто отримує від донора гуманітарну допомогу.

    Цікавим є те, що отримувачами законодавець визначає виключно юридичних осіб, зареєстрованих в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги. Тобто, жодної згадки про індивідуальну гуманітарну діяльність не міститься. Відповідно, волонтери у розумінні закону не можуть бути отримувачами гуманітарної допомоги.Однак, з огляду на конструкцію ст. 201-2 ККУ, це не заважає їм бути суб’єктом вказаного злочину.

    Мета отримання прибутку як доказ злочинуОбов’язковою для кваліфікації діяння за ст. 201-2 ККУ є мета отримання прибутку. ЇЇ може бути доведено, якщо особа фактично отримала прибуток або якщо вона вчинила дії (замах на кримінальне правопорушення), в результаті яких повинна була отримати такий прибуток. Відповідальність за нецільове використання гуманітарної допомоги може наступати не лише під час дії воєнного стану, водночас така обставина є такою, що обтяжує та передбачає кваліфікацію за ч. 3 ст. 201-2 ККУ.

    Інші нюансиНа сьогодні проблемних питань, пов’язаних з гуманітарною допомогою, благодійними пожертвами, безоплатною допомогою на практиці чимало. Більшість з них є суперечливим та потребують додаткового аналізу.

    Зокрема, певні питання можуть виникати у випадку, коли фактичний набувач гуманітарної допомоги, вказаний в електронній декларації, не збігається з реальним.

    Або ж у разі виявлення серед товарів гуманітарної допомоги предметів, обіг яких обмежено чи заборонено. Яка в такому разі має бути відповідальність для отримувача гуманітарної допомоги?

    Пожертви на картки фізичних осібЩе одним чутливим питанням є проведення збору коштів та отримання благодійних пожертв безпосередньо на картки фізичних осіб. Здавалось би щодня ми чуємо про такі збори. Та далеко не всі благодійники замислюються над правильністю оформлення цих надходжень, хоча це також містить певні кримінально-правові ризики. Відповідно до податкового законодавства на кошти, зібрані на особисту банківську картку фізичної особи, нараховується податок на доходи фізичних осіб (ПДФО) та військовий збір (ВЗ), що становитиме 19,5% таких коштів. Водночас не підлягає оподаткуванню благодійна допомога, сплачена благодійниками на користь учасників бойових дій, Майдану, внутрішньо переміщених осіб та жителів територій, де проводилось АТО/ООС.

    Контроль використання коштівКонтроль за використанням благодійних пожертв потребує окремої уваги. Зокрема, у випадку здійснення благодійною організацією або волонтером закупівлі на ці кошти певного виду товарів.

    Що треба знати, щоб вас не переслідували за ст. 201-2 ККПроаналізувати усі болючі питання в межах однієї статті навряд чи можливо. Проте, ось кілька універсальних практичних порад, як убезпечити себе від можливого кримінального переслідування за ст. 201-2 ККУ:

    1. За можливості здійснюйте максимально повне документальне оформлення руху гуманітарної допомоги – донор → отримувач → набувач.

    Фіксуйте, куди ви спрямовуєте допомогу. Обов'язково зберігайте товарні чеки, митні декларації, складайте та підписуйте акти приймання-передання та гарантійні листи, особливо якщо йдеться про великі партії товарів.

    2. Не декларуйте як гуманітарну допомогу товари, які купуються за кордоном за власні кошти волонтерів, а не надаються донорами безоплатно. Так, розмитнення в загальному порядку триватиме довше та обійдеться вам дорожче, водночас вбереже вас від ризиків притягнення до кримінальної відповідальності за ст. 201-2 КК України.

    3. Не спрямовуйте на власний розсуд гуманітарну допомогу, отриману від донора, до іншого набувача, ніж той який уже був визначений донором, або ж до іншого отримувача.Навіть, до прикладу, іншому волонтеру. Адже відсутність гуманітарної допомоги у конкретно визначеного донором набувача неодмінно викличе у правоохоронних органів додатковий інтерес.

    4. Будьте пильні щодо пропозиції третіх осіб допомогти у придбанні певних товарів, які вони не можуть самостійно знайти та привезти на територію України. Ви ризикуєте потрапити на "контрольовану закупку".

    Айвазян Юрий Климентьевич
    Общаться в чате Айвазян Юрий Климентьевич год назад

    Адвокат, г. Николаев, 32 года опыта

    Обратиться Бесплатная оценка вашей ситуации

    Доброго дня, Станіславе!

    По-перше, я Вам дзвонив по Вашій заявці і надсолав повідомлення, але Ви не відізвалися чомусь. Може Ви не бачили?

    По-друге, ось відповіді на Ваші питання:

    Дано.

    I. Я -- фізособа, занесена у "Реєстр волонтерiв антитерористичної операцiї та/або здiйснення заходiв iз забезпечення нацбезпеки i оборони".II. Кошти на зареєстрований у "Реєстрі" рахунок (картку) надходять від звичайних громадян-резидентів.III. Кошти, що отримані на цю картку, витрачаються:а) як придбання товарів цільової групи (спорядження, медикаменти тощо)б) так і на перерахування на рахунок іншого ФО-благодійника (якого також внесено у "Реєстр волонтерiв")

    Питання.

    1. Загальне:Чи мушу я, будучи фізособою-волонтером, щорічно звітувати по ПДФО з огляду на наступне положення:"Благодійник-фізична особа, яка внесена до Реєстру волонтерів в порядку, визначеному Законом № 5073, подає до контролюючого органу декларацію у разі, якщо на її банківський рахунок, призначений для здійснення благодійної діяльності, надходять кошти від не податкових агентів."?

    Це питання риторичне. В тому сенсі, шо якщо Ви отримаєте на свій рахунок ФО-волонтера лише волнтерські надходження від благодійників, то звітувати про них в декларації не треба.2. Стосовно III(б):Чи не буде переказ між рахунками зареєстрованих фізособ-волонтерів розцінено як порушення, зокрема недотримання вимог щодо цільового використання коштів?

    Все в цьому випадку залежить не від числа рахунків, а від цільового використання переказаних грошей: якщо далі ці кошти були витрачені на волонтерські цілі, то все в порядку - закон не порушено.

    Будуть питання, натискайте кнопку "звернутись" біля мого профілю!

    • Общаться в чате Станіслав Клиент год назад

      Доброго дня ще раз, Юрiй. Зараз поза телефонним звязком, нажаль.

      Дякую за відповідь!

      якщо Ви отримаєте на свій рахунок ФО-волонтера лише волнтерські надходження від благодійників, то звітувати про них в декларації не треба

      1. "Благодійників" згідно якогось класифікатору чи на свій власний розсуд?

      2. А якщо такий благодійник-донор не є податковим агентом (доречі, як це взагалі мені як приймаючій стороні визначити)?

      • Айвазян Юрий Климентьевич
        100%
        Общаться в чате Айвазян Юрий Климентьевич год назад

        Адвокат, г. Николаев, 32 года опыта

        Обратиться Бесплатная оценка вашей ситуации

        1. "Благодійників" згідно якогось класифікатору чи на свій власний розсуд?

        Звідки Ви отримуєте гроші на волонтерську діяльність значення не має. Враховується лише їх цільове використання. А Ви, не забуваймо, є в Реєстріі волонтерів.

        2. А якщо такий благодійник-донор не є податковим агентом (доречі, як це взагалі мені як приймаючій стороні визначити)?

        Ще раз, це не Ваша проблема в даному випадку, а того, хто надсилає гроші. Якщо він не є податковим агентом і переказує на Ваш рахунок кошти, то краще, аби він зазначав в переказі - "на благодійні цілі". Тоді до Вас взагалі не буде питань!

        • Общаться в чате Станіслав Клиент год назад

          Дякую!

          Сподіваюсь, у ДПС трактуватиметься це все в такий самий спосіб, як і у наданій Вами відповіді.

          • Айвазян Юрий Климентьевич
            Общаться в чате Айвазян Юрий Климентьевич год назад

            Адвокат, г. Николаев, 32 года опыта

            Обратиться Бесплатная оценка вашей ситуации

            Так воно і буде!

    Гончаренко Константин
    Общаться в чате Гончаренко Константин год назад

    Юрист, г. Сумы, 5 лет опыта

    Обратиться Бесплатная оценка вашей ситуации

    Доброго дня!

    Для того, щоб відокремити волонтерів, було створено Реєстр волонтерів. Веде його згідно з законодавством (зокрема, наказу Мінфіну від 30.10.14 № 1089) Державна податкова служба. Саме до неї треба звернутися для включення в реєстр.

    Згідно з Податковим кодексом, суми коштів, які збирає волонтер, не будуть включатися до його щорічного оподаткованого доходу. Важливо, щоб кошти, які ви отримуєте, були зібраними на спеціальний рахунок або карту, а також, щоб витрати на благодійність (чеки, накладні, фотозвіти) були документально підтвердженими.

    Потрібно зробити запит у податкову за місцем реєстрації або особисто, або поштовим відправленням. До заяви обов’язково додаються копії паспорта та ідентифікаційного коду (у разі відправки поштою − засвідчені нотаріально), а також довідка з банку про відкритий рахунок або карту, на яку збиратимуться кошти.

    На сьогодні в ПКУ (п. 165.1.54) існує норма, що звільнення від оподаткування застосовуються також у податковому році, що передує року внесення до Реєстру. Тобто можна не оподатковувати подібний дохід і за 2021 рік. А ось про період з початку року 2022-го до моменту внесення в Реєстр поки що — тиша. Хоча існує законопроєкт 7492, яким хочуть виправити цю колізію.

    Внесений до Реєстру волонтер/волонтери має право не платити 19,5% податку із зібраних на особистий рахунок коштів, якщо ці кошти були надалі використані для благодійної допомоги учасникам бойових дій та деяким іншим категоріям осіб (повний перелік – у пп. “а” п. 165.1.54 Податкового кодексу). Під звільнення від оподаткування також потрапляють документально підтверджені витрати волонтера, пов’язані із наданням такої благодійної допомоги (наприклад витрати на паливо при доставці допомоги на позиції).

    Від оподаткування звільняються лише кошти, що були використані на вищевказані цілі та надійшли на конкретний банківський рахунок, який волонтер вказав під час реєстрації. Бажано, щоб усі пожертви на цей рахунок мали призначення платежу “благодійна допомога”. Слід також пам’ятати, що у разі перевірки податкової волонтеру доведеться підтвердити цільове використання зібраних коштів. Саме тому краще зберігати докази закупівлі товарів (наприклад чеки з воєнторгу) та підтвердження їх подальшої безкоштовної передачі ЗСУ (договори пожертви, акти приймання-передачі тощо).

    Подібне звільнення від оподаткування діє не тільки на майбутнє. Закон також дозволяє не платити податки з коштів, що отримані волонтером “у податковому році, що передує року внесення до Реєстру волонтерів” (пп “б” п. 165.1.54 Податкового кодексу). Зокрема, якщо особа внесеться до Реєстру у 2023 році, вона зможе претендувати на звільнення від оподаткування усіх надходжень за попередній 2022 рік (звісно, за умови їх цільового використання).

    З повагою,

    Костянтин Гончаренко


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України