Задайте вопрос юристу

885 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Банковское право, 02 января 2024, вопрос №99591

Загальна думка юристів щодо фінмоніторингу

Вітаю.

Цікавить думка юристів щодо фінмоніторингу як такового.
Він направлений на протидію відмиванню коштів, фінансування тероризму й таке інше. Ця протидія базується на попередньому блокуванні рахунків клієнтів банків, обмеження користування їхніми ж коштами. В результаті клієнт має самостійно доводити, що кошти не використовуються в незаконних схемах. У нас діє презумпція невинуватості і обвинувач має доводити провину, щоб до обвинуваченого були застосовоні якісь заходи. Фінмоніторг же перевертає з голови на ноги цю суть. По такій логікі можна попередньо людину звинуватити в чомусь (маю на увазі відразу винести рішення суду з, наприклад, ув'язненням), а вона вже хай сама доводить, що нічого не робила.
Як у судових справах відносяться до фінмоніторингу, якщо він порушує презумпцію?

Ответы юристов (5)

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Олександре!

    Фінмоніторинг існує не сам по собі, він має певні визначені законом критерії, за якими і діють банки.

    Законодавчою основою фінансового моніторингу є Закон «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» від 06.12.2019 р. № 361.

    Пороговими цифрами обсягу готівкових і безготівкових операцій у фінансовому моніторингу є 5 тис. грн, 30 тис. грн, 55 тис. грн, 400 тис. грн, а також значна сума при операції з готівкою. Вони впливають на обрання тих чи інших заходів фінансового моніторингу. Однак банк за своїми внутрішніми правилами визнати підозрілою будь-яку операцію незалежно від суми, а також визначати значимість суми тих чи інших операцій з готівкою.

    Увага: обсяг платіжної операції впливає, але не є вирішальним.

    Під фінансовий моніторинг, у першу чергу, потрапляють видаткові операції (перекази коштів) у безготівковій формі, готівкою в залежності від суми платежу. Ідентифікація клієнта здійснюється зокрема за допомогою банківської картки чи кваліфікованого електронного підпису. Верифікація операції потребує додаткових підтверджень, зокрема можливий дзвінок з банку, сканування обличчя, перевірка даних платежу, підтвердження особи платника, чи дійсно саме власник картки її використовує, з’ясування мети операції та походження коштів тощо.

    Вартісні межі фінансового моніторингу 2024 такі:

    1. Для переказу безготівкових коштів для зарахування на рахунок отримувача в оплату вартості товарів, робіт, послуг, погашення зобов’язання за кредитом (пп «5» ч. 18 ст. 14 Закону № 361)

    Коли банки не зобов'язані реагувати - менше 3000 грн.

    Коли можлива перевірка - від 30 тис. грн до 400 тис. грн.

    Повідомлення до органу фінмоніторингу - більше 400 тис. грн.

    2. Для переказу готівкових коштів (пп. «8» ч. 18 ст. 14 Закону № 361) - 5 тис. грн та менше (можна без ідентифікації особи платника, у т.ч. при переказі без відкриття рахунка).

    Коли банки не зобов'язані реагувати - 5000 грн. та менше.*

    Коли можлива перевірка - більше 5 тис. грн до 400 тис. грн.

    Повідомлення до органу фінмоніторингу - більше 400 тис. грн.

    *(можна без ідентифікації особи платника, у т.ч. при переказі без відкриття рахунка)

    Національний банк України запланував у 2024 році виїзні перевірки з питань фінансового моніторингу, дотримання вимог валютного та санкційного законодавства семи банків та дев’яти небанківських установ.

    До переліку банків увійшли:

    • у I кварталі – АТ КБ "ПриватБанк", АТ "РВС БАНК";
    • у II кварталі – АТ "ОТП БАНК", АТ "БАНК КРЕДИТ ДНІПРО";
    • у III кварталі – АТ "КРИСТАЛБАНК", АТ "АБ "РАДАБАНК";
    • у IV кварталі – ПАТ "БАНК ВОСТОК".

    До переліку небанківських установ увійшли:

    • у I кварталі – ТОВ "ФК "МОНБЛАН ФІНАНС" (код за ЄДРПОУ 44413938), ТОВ ФК "ВЕЙ ФОР ПЕЙ" (код за ЄДРПОУ 39626179);
    • у II кварталі – ПОВНЕ ТОВАРИСТВО "ЛОМБАРД "ФІНАНС" (код за ЄДРПОУ 40104971), ТОВ "ОТП Лізинг" (код за ЄДРПОУ 35912126);
    • у III кварталі – ПрАТ "СК "НАДІЙНА" (код за ЄДРПОУ 34350924), ТОВ "НоваПей" (код за ЄДРПОУ 38324133);
    • у IV кварталі – КС "Кредит-СоюЗ" (код за ЄДРПОУ 25204519), ТОВ "АВАНС КРЕДИТ" (код за ЄДРПОУ 43619089), ПрАТ "СК "УЛЬТРА АЛЬЯНС" (код за ЄДРПОУ 33152597).

    План виїзних перевірок складено на підставі ризик-орієнтованого підходу, у тому числі враховуючи результати проведеної оцінки ризиків діяльності банків та небанківських установ.

    Річний план оприлюднюється згідно з вимогами пункту 11 розділу II Положення про порядок організації та здійснення нагляду у сфері фінансового моніторингу, валютного нагляду, нагляду з питань реалізації і моніторингу ефективності персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), затвердженого постановою Правління Національного банку України від 30 червня 2020 року № 90.

    Оприлюднений план перевірок з питань фінмоніторингу, дотримання вимог валютного та санкційного законодавства на 2024 рік (частина I. Перевірки банків).

    Оприлюднений план перевірок з питань фінмоніторингу, дотримання вимог валютного та санкційного законодавства на 2024 рік (частина II. Перевірки небанківських установ).

    З повагою, адвокат Айвазян.

    • Олександр Клиент 11 месяцев назад

      Цікавить саме думка юристів щодо фінмоніторнигу, як такового, що пурушує презумпцію невинуватості. Як до цього відносяться в суді тощо.

      Посилання на сам документ або опис лімітів не треба.

    Дерій Владислав Олегович

    Вітаю Вас!

    Розділ ІІІ ЗУ "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" відносить до фінансових операцій, які підлягають фінансовому моніторингу:

    • порогові фінансові операції

    • підозрілі фінансові операції (діяльність)

    Згідно статті 20 Закону про ПВК/ФТ, щоб фінансова операція вважалась ПОРОГОВОЮ, повинно одночасно виконуватись ДВІ умови:

    1. Сума фінансової операції дорівнює чи перевищує 400 тисяч гривень або суму в іноземній валюті/банківських металах/інших активах, гривневий еквівалент якої за офіційним курсом гривні до іноземних валют і банківських металів на момент проведення фінансової операції дорівнює або перевищує зазначену суму.

    2. Фінансова операція має мати одну або більше із ЧОТИРЬОХ ознак.

    1. Наявність зв'язку з токсичними державами (юрисдикціями).

    Пороговою буде вважатись фінансова операція, якщо:

    • хоча б одна із сторін - учасників фінансової операції має реєстрацію, місце проживання чи місцезнаходження в державі, що здійснює збройну агресію проти України - рф

    • якщо хоча б одна зі сторін - учасників фінансової операції має реєстрацію, місце проживання чи місцезнаходження в державі (юрисдикції), що не виконує чи неналежним чином виконує рекомендації міжнародних, міжурядових організацій, задіяних у сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванням тероризму чи фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення (у тому числі дипломатичне представництво, посольство, консульство такої держави) - Іран, Північна Корея (КНДР)

    • якщо однією зі сторін - учасників фінансової операції є особа, яка має рахунок у банку, зареєстрованому в зазначеній вище державі (юрисдикції), тобто в рф, Ірані або КНДР

    2. Фінансові операції політично значущої особи, членів його сім'ї та/або осіб, пов'язаних з політично значущою особою (РЕРs). Пороговою буде вважатись фінансова операція виключно фізичної особи, яка відноситься до РЕРs.

    Операції юридичних осіб, кінцевими бенефіціарними власниками яких є зазначені вище РЕРs, до порогових не відносяться, тому по відношенню до юридичних осіб зазначена ознака не спрацьовує.

    3. Платіжні операції з переказу коштів за кордон (у тому числі до держав, віднесених Кабінетом Міністрів України до офшорних зон). Пороговою буде будь-яка платіжна операція з переказу за кордон, незалежно від призначення платежу та особи, яка її ініціює (фізична або юридична особа).

    4. Фінансові операції з готівкою (внесення, переказ, отримання коштів). В цьому випадку не має значення, хто є учасником операції, та напрямок руху готівкових коштів (переказ або отримання).

    5. Фінансові операції електронного резидента (е-резидента).

    Крім порогових, фінмоніторингу згідно статті 21 Закону про ПВК/ФТ підлягають ПІДОЗРІЛІ фінансові операції.

    Підозрілі фінансові операції (діяльність) та індикатори підозрілості

    Особливістю підозрілих фінансових операцій є те, що вони НЕ ЗАЛЕЖАТЬ ВІД СУМИ, на яку проводяться.

    Головна ознака - наявність у фінустанови ПІДОЗРИ або ДОСТАТНІХ ПІДСТАВ ДЛЯ ПІДОЗРИ, що операції є результатом злочинної діяльності або пов'язані чи стосуються фінансування тероризму або фінансування розповсюдження зброї масового знищення.

    Для виявлення підозрілих операцій фінансові установи розробляють ІНДИКАТОРИ ПІДОЗРІЛОСТІ. Інформаційний матеріал для визначення індикаторів підозрілості надзвичайно широкий. При цьому враховуються:

    • типологічні дослідження Держфінмоніторингу

    • рекомендації Національного банку України

    • власний досвід фінустанови

    Враховується невідповідність операцій очікуванням фінустанови від співпраці з клієнтом. Йдеться про суперечність між інформацією, яку клієнт повідомив про себе в момент встановлення ділових відносин, та тими операціями, які має намір провести або вже провів. Наприклад, анонсований обсяг операцій, нетипова діяльність, невідповідність масштабів діяльності наявній у фінустанови фінансовій звітності за попередній період тощо.

    Наявності одного чи декількох індикаторів підозрілості в фінансових операціях (діяльності) клієнта недостатньо для ПІДОЗРИ.

    Для того, щоб повідомити Держфінмоніторинг про підозру, фінустанова має скласти обґрунтований висновок, який забезпечує максимально чітке та всебічне викладення своєї підозри та інших обставин, фактів, подій, що призвели до виникнення такої підозри, та додати до висновку копії документів та іншої інформації, на основі яких цю підозру сформовано.

    Ненадання банку документів про походження коштів та ігнорування звернень банку є підставою для передання відомостей про виявлення підозрілих операцій до Державної служби фінансового моніторингу та в подальшому до правоохоронних органів.

    Якщо не робите нічого незаконного, але попри усе фінустанова постійно чіпляється до ваших фінансових операцій (діяльності), пошукайте іншу установу для співпраці. Справа не в Вас, а у необґрунтованому застосуванні фінустановою моніторингу.

    Якщо Ви не надасте документи про походження коштів - банк розірве з Вами договір та заблокує рахунки, адже Ви будете вважатися ризиковим клієнтом. Кошти Вам повинні повернути.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Бажаю успіхів!

    • Олександр Клиент 11 месяцев назад

      Цікавить саме думка юристів щодо фінмоніторнигу, як такового, що пурушує презумпцію невинуватості. Як до цього відносяться в суді тощо.

      Посилання на сам документ або опис лімітів не треба.

      • Дерій Владислав Олегович

        Стаючи клієнтом банку Ви підписуєте з ним угоду про обслуговування. Як правило в цій угоді вказуються права та обов'язки сторін. В даній угоді зазначається, що Банк має право призупинити обслуговування Клієнта та обмежити доступ до програмних комплексів Банку в разі виникнення у Банку підозр щодо можливих незаконних операцій із платіжним інструментом зі сторони Клієнта.

        Банк не має права ні в чому звинувачувати, він лише дивиться на операції по рахунку, якщо вони здаються підозрілими - просить довести правомірність походження коштів та надати необхідні документи та/або відомості/інформацію. Якщо підтверджень немає - повідомляє у Державну службу фінансового моніторингу та в подальшому до правоохоронних органів.

        Органи Національної поліції аналізують узагальнений матеріал, отриманий від служби фінмоніторингу та в межах своєї компетенції можуть здійснити досудове розслідування.

        За наданням поліції зведеної інформації можливе відкриття кримінальної справи за статтею 209 КК України - легалізація (відмивання) майна, одержаного злочинним шляхом.

        Якщо доказів вчинення правопорушення немає - слідчий не відкриватиме справу, а відкрите кримінальне провадження - закриє, в протилежному випадку - направить до суду обвинувальний акт.

        Крім того, до банку можна звернутися з письмовою заявою про припинення обслуговування та закриття заблокованого банківського рахунку, та просити переказати залишок коштів на ваш рахунок в іншому банку.

        В такому випадку банк буде зобов’язаний повернути вам ваші кошти, проте найближчими роками, обслуговуватись в цьому банку ви більше не зможете.


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України

Новое в блогах Юристи.UA