Задайте питання юристу

880 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Земельне право, 26 вересня 2024, питання №120069 1000₴

Можно ли строить дом на земельном участке с целевым назначением 01.06 Для колективного садівництва

Мне предлагают купить недостроенный дом в коттеджном городке на земельном участке с целевым назначением 01.06 Для колективного садівництва. Хотелось бы понять смогу ли, я достроив дом, ввести его в эксплуатацию, получить право собственности, прописаться там, и вообще реально ли сменить целевое назначение земли на ИЖС?

Відповіді юристів (5)

    Дерій Владислав Олегович

    Вітаю Вас!

    Кожен власник має використовувати землю виключно за її цільовим призначенням.

    Щоб у Вас взагалі не було проблем із органами місцевого самоврядування - краще щоб власник сам змінив цільове призначення земельної ділянки. Для цього йому необхідно звернутися до землевпорядної організації. Він може змінити цільове призначення всієї земельної ділянки або розділити земельну ділянку на частини та змінити цільове призначення лише однієї частини. Щодо вартості кожної послуги Вас проконсультує землевпорядник.

    Згідно Класифікатору видів цільового призначення земельних ділянок - земельна ділянка віноситься до підрозділу 01.06 Для колективного садівництва (Категорія: землі сільськогосподарського призначення), а будинок бажано будувати на земельній ділянці підрозділу 02.01 Для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) (Категорія: землі житлової та громадської забудови) або хоча б 07.03 Для індивідуального дачного будівництва (Категорія: землі рекреаційного призначення)

    Згідно частини 1 статті 19 Земельного кодексу України (далі - ЗКУ)

    Землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії:

    а) землі сільськогосподарського призначення;

    б) землі житлової та громадської забудови;

    в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення;

    г) землі оздоровчого призначення;

    ґ) землі рекреаційного призначення;

    д) землі історико-культурного призначення;

    е) землі лісогосподарського призначення;

    є) землі водного фонду;

    ж) землі промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення.

    Згідно статті 22 ЗКУ

    1. Землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.

    2. До земель сільськогосподарського призначення належать:

    а) сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги);

    б) несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель інших категорій, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі під об’єктами виробництва біометану, які є складовими комплексів з виробництва, переробки та зберігання сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо).

    Згідно статті 23 ЗКУ

    1. Землі, придатні для потреб сільського господарства (крім самозалісених земель), повинні надаватися насамперед для таких цілей:

    1) ведення сільського господарства;

    2) ведення лісового господарства;

    3) створення територій та об’єктів природно-заповідного фонду.

    2. Визначення земель, придатних для потреб сільського господарства, провадиться на підставі даних державного земельного кадастру.

    3. Для будівництва промислових підприємств, об'єктів житлово-комунального господарства, залізниць і автомобільних шляхів, ліній електропередачі та електронних комунікаційних мереж, магістральних трубопроводів, а також для інших потреб, не пов'язаних з веденням сільськогосподарського виробництва, надаються переважно несільськогосподарські угіддя або сільськогосподарські угіддя гіршої якості.

    ВИСНОВОК

    Згідно законодавства допускається будівництво на землях сільськогосподарського призначення, але за умови, що воно буде здійснено на несільськогосподарських угіддях або сільськогосподарських угіддях поганої якості (деградовані або малопродуктивні землі).

    Якщо ж земельна ділянка відноситься до колективного садівництва - у Вас можуть виникнути проблеми з узаконенням будинку, підведенням комунікацій, отримання адреси і т.д.

    Найкращий варіант - змінити цільове призначення земельної ділянки. Ви можете змінити цільове призначення всієї земельної ділянки або розділити земельну ділянку на частини та змінити цільове призначення лише однієї частини.

    Перш за все Вам потрібно перевірити саму можливість зміни цільового призначення земельної ділянки. Така зміна має відповідати плану зонування території, який визначається містобудівними документами. Для цього необхідно спочатку звернутися за консультацією до землевпорядної організації або спеціалістів з земельних питань виконкому міської ради.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    ВИ МОЖЕТЕ ДОБУДУВАТИ САДОВИЙ БУДИНОК, А ПОТІМ ПЕРЕВЕСТИ ЙОГО У ЖИЛИЙ - ЦЕ НАБАГАТО ПРОСТІШЕ, А НІЖ НА ЕТАПІ БУДІВНИЦТВА ЗМІНЮВАТИ ЦІЛЬОВЕ ПРИЗНАЧЕННЯ ЗЕМЛІ В КОТЕДЖНОМУ МІСТЕЧКУ.

    Нормативна база

    ЗАТВЕРДЖЕНОпостановою Кабінету Міністрів Українивід 29 квітня 2015 р. № 321

    "Порядок переведення дачних і садових будинків, що відповідають державним будівельним нормам, у жилі будинки"

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/321-2015-%D0%B...

    2. Переведення дачних і садових будинків, що відповідають державним будівельним нормам, у жилі будинки здійснюється безоплатно органами місцевого самоврядування села, селища, міста, з якими відповідні дачні поселення та садівничі товариства пов’язані адміністративно або територіально.

    3. Для переведення дачного чи садового будинку у жилий будинок громадянин, який є його власником, або уповноважена ним особа (далі - власник) подає до виконавчого органу сільської (селищної, міської) ради, а у разі, коли в сільській раді виконавчий орган не утворено, - сільському голові (далі - уповноважений орган) у паперовій формі особисто (у тому числі через центри надання адміністративних послуг) чи надсилає рекомендованим листом з описом вкладення або в електронній формі через електронний кабінет користувача Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва або іншу державну інформаційну систему, інтегровану з електронним кабінетом власника, заяву за формою згідно з додатком, до якої додаються:

    копія документа, що підтверджує право власності на дачний чи садовий будинок, засвідчена в установленому порядку (крім випадку, коли право власності на такий будинок зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно);

    письмова згода співвласників (за наявності) на переведення такого будинку в жилий;

    звіт про проведення технічного огляду дачного чи садового будинку з висновком про його відповідність державним будівельним нормам, підписаний виконавцем окремих видів робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури, створений виключно з використанням Реєстру будівельної діяльності у формі електронного документа з присвоєнням реєстраційного номера.

    Звіт про проведення технічного огляду дачного чи садового будинку містить відомості, передбачені Порядком ведення Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23 червня 2021 р. № 681 “Деякі питання забезпечення функціонування Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва” (Офіційний вісник України, 2021 р., № 55, ст. 3401).

    Технічний огляд дачного чи садового будинку проводиться з метою визначення відповідності фактичного стану садового або дачного будинку новому функціональному призначенню та надання в разі потреби рекомендацій щодо усунення виявлених недоліків без застосування обладнання для визначення характеристик конструкцій та виконання вишукувальних робіт на підставі укладеного договору суб’єктом господарювання, у якого працює один або більше виконавців окремих видів робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури, які пройшли професійну атестацію згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 р. № 554 “Деякі питання професійної атестації виконавців окремих видів робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури” (Офіційний вісник України, 2011 р., № 41, ст. 1668).

    ххх

    Громадяни, що мають намір перевести дачний чи садовий будинок у жилий, зможуть подати документи в електронній формі. Відповідні зміни було прийнято на засіданні Уряду 18 серпня 2021 року.

    Змінами до Порядку переведення дачних і садових будинків, які відповідають державним будівельним нормам, у жилі будинки передбачено, що:

    • подати заяву про переведення садових або дачних будинків у жилі будинки можна особисто або шляхом надсилання рекомендованим листом з описом вкладення (зокрема, через центри надання адміністративних послуг) або в електронній формі через електронний кабінет або іншу державну інформаційну систему, інтегровану з електронним кабінетом, користувачем якої є власник;
    • рішення про переведення дачного чи садового будинку у жилий будинок або про відмову в такому переведенні створюватиметься виключно з використанням Реєстру будівельної діяльності як електронний документ з присвоєнням реєстраційного номера та підписуватиметься керівником виконавчого органу сільської (селищної, міської) ради. Якщо у сільській раді виконавчий орган не утворено, то документ підписує сільський голова з накладенням кваліфікованого електронного підпису;
    • звіт про проведення технічного огляду дачного чи садового будинку з висновком про його відповідність державним будівельним нормам створюватиметься виключно з використанням Реєстру будівельної діяльності.

    ОСЬ АЛГОРИТМ ДІЙ:

    https://wiki.legalaid.gov.ua/index.php/%D0%9F%D0%B...

    Турчин Ярослав Олександрович
    100%

    ЗДРАВСТВУЙТЕ, АННА!

    Согласно ч. 2 ст. 36 Земельного кодекса Украины на земельных участках, предоставленных для огородничества, закладки многолетних плодовых насаждений, а также сооружения капитальных зданий и сооружений не допускается.

    Согласно ч. 3 ст. 35 Земельного кодекса земельные участки, предназначенные для садоводства, могут использоваться для закладки многолетних плодовых насаждений, выращивания сельскохозяйственных культур, а также для строительства необходимых домов, хозяйственных сооружений и т.д.

    То есть на землях бывших и действующих садовых товариществ или выделенных для садоводства - вполне можно сооружать необходимые дома и иные капитальные, а также вспомогательные строения.

    Для начала поинтересуйтесь - оформляли ли какие-то разрешительные документы нынешние владельцы?

    Если нет, то Вам будет полезна данная информация по ссылке:

    https://dreamdim.ua/uk/budivelna-amnistiya-2024/

    Если коротко, то -

    31 августа 2018 вступил в силу Приказ Минрегиона 03.07.2018 №158 «Об утверждении Порядка проведения технического обследования и принятия в эксплуатацию индивидуальных (усадебных) жилых домов, садовых, дачных домов, хозяйственных (приусадебных) зданий и сооружений, зданий и сооружений , по классу последствий (ответственности) относятся к объектам с незначительными последствиями (СС1), построенные на земельном участке соответствующего целевого назначения без разрешительного документа на выполнение строительных работ» (так называемая строительная амнистия (стройамнистия)).

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0976-18#Text

    Строительная амнистия - это упрощенная процедура принятия в эксплуатацию, в частности, индивидуальных (усадебных) жилых домов, садовых, дачных домов общей площадью до 500 квадратных метров, а также хозяйственных (приусадебных) зданий и сооружений общей площадью до 500 квадратных метров (построенных без разрешительных документов) в период с 5 августа 1992 года по 9 апреля 2015 года, при условии, что они построены на земельном участке соответствующего целевого назначения.

    Оформление дома по строительной амнистии не требует получения строительного паспорта и/или разрешительных документов до начала выполнения строительных работ.

    Строительные амнистии предыдущих лет: за последние 12 лет было еще две строительные амнистии:

    первая — действовала с 25.07.2011 года по 30.01.2013 года и регулировалась Приказом Минрегиона от 24.06.2011 года №91.

    вторая — действовала с 26.05.2015 по 31.12.2015 года и регулировалась Приказом Минрегиона от 24.04.2015 №79.

    Обе вышеуказанные строительные амнистии носили срочный характер (при этом строительная амнистия 2015 года действовала всего 7 месяцев). Действующая (с 2018 года) строительная амнистия носит бессрочный характер.

    Для оформления (ввода в эксплуатацию) индивидуальных (усадебных) жилых домов, садовых, дачных домов и хозпостроек и сооружений необходимо представить пакет документов, предусмотренный Порядком №158, в органы ГАСК: либо лично через ЦНАП, либо средствами почтовой связи, либо в электронном виде через портал "ДИЯ".

    https://diia.gov.ua/services/deklaraciya-pro-gotov...

    Я советую подавать документы в электронном виде, поскольку это экономит не только ваше время, но и сужает возможности для безосновательного возвращения поданной декларации, поскольку практически все данные, необходимые для заполнения декларации, ДІЯ подтягивает автоматически.

    Обязательным документом, который должен быть подан (информация, о котором должна быть указана), является технический паспорт. Важно, что техпаспорт должен быть зарегистрирован в "ЄДЕССБ" (Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва).

    (и иметь регистрационный номер следующего формата: TO01:XXX-XXX-XXX-XXX).

    Принятие в эксплуатацию осуществляется безвозмездно органом государственного архитектурно-строительного контроля в течение 10 рабочих дней со дня подачи соответствующего заявления (при подаче через ЦНАП), заверенных копий документов на землю, технического паспорта и экземпляра заполненной декларации о готовности объекта к эксплуатации (а в случаях , когда площадь хозяйственных построек и сооружений превышает 100 кв.м, заказчик должен дополнительно подать отчет о проведении технического обследования).

    Также важно отметить, что площади не всех хозяйственных построек и сооружений «входят» в названные 100 и 500 кв. Например, не учитываются те, у которых нет фундаментов.

    Планируя строительство на приусадебном, садовом или дачном участке часто возникают вопросы, какие объекты требуют оформления разрешительной документации на строительство (а именно строительного паспорта застройки земельного участка и уведомления о начале выполнения строительных работ), а какие можно строить без оформления соответствующих документов и какие не нуждаются в принятии в эксплуатацию.

    По состоянию на 01.09.2024 года действует Постановление КМУ №406 от 07.06.2017 года (в редакции от 12.04.2024 г.), которым утвержден Перечень строительных работ, не требующих документов, дающих право на их выполнение и после окончания которых объект не подлежит принятию в эксплуатацию. Указанное Постановление вступило в силу 10.06.2017 года.

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/406-2017-%D0%B...

    Пунктом 6 указанного Постановления определен перечень объектов (об индивидуальных (усадебных) жилых домов, садовых, дачных домов), для строительства которых не нужно получать разрешительные документы и которые не нужно вводить в эксплуатацию:

    - возведение на земельном участке временных зданий и сооружений без устройства фундаментов, в частности навесов, беседок, палаток, накрытий, лестниц, эстакад, летних душевых, теплиц, гаражей;

    - скважин, колодцев, люфт-клозетов, уборных, выгребных ям, замощений, заборов, открытых бассейнов и бассейнов с накрытием, погребов, входов в погребы, ворота, калитки, приямки, террасы, крыльцы.

    Также, согласно Постановлению №406 не требуется разрешения сноса и демонтажа зданий и сооружений без дальнейшего строительства, не являющихся подготовительными работами, и без нарушения эксплуатационной пригодности других зданий и сооружений, а также демонтажа объектов, поврежденных или разрушенных в результате чрезвычайных ситуаций, военных действий или террористических актов.

    - Жилые, садовые, дачные дома и хозяйственные постройки, построенные до 05 августа 1992 года, не подлежат принятию в эксплуатацию!

    Также до 15.01.2019 года действовала редакция Инструкции о порядке проведения технической инвентаризации объектов недвижимого имущества (параллельно с действующим Постановлением КМУ №406 - 10.06.2017 года), которая содержала перечень объектов, не относящихся к самочинному строительству: - для одноквартирных (усадебных), дачных и садовых домов:

    • возведение на земельном участке временных зданий и сооружений, навесов, беседок, палаток, накрытий, лестниц, эстакад, летних душевых, теплиц, скважин, колодцев, люфт-клозетов, туалетов, выгребных ям, замощений, заборов, открытых бассейнов и бассейнов конструкции, погребов, входов в погреба, подпорных стен, ворот, калиток, приямков, террас, крыльцов;
    • изменение назначения хозяйственных построек;
    • устройство или закрытие дверных (оконных) проемов во внутренних не капитальных стенах, увеличение или уменьшение жилой или вспомогательной площади за счет демонтирования или устройства перегородок (без нарушения капитальных несущих стен, несущих конструкций, опор, балок), амбаров, утепления и отделки стен;
    • остекление балконов, лоджий, веранд, террас, кроме зданий, занесенных в Государственный реестр недвижимых памятников Украины, замена материала стен домов, хозяйственных построек без увеличения размера фундамента и этажности;
    • и прочее.

    Указанные положения Инструкции о порядке проведения технической инвентаризации должны применяться в случаях, когда объекты были построены в период с 29.01.2013 года по 15.01.2019 года (с 15.01.2019 года Инструкция БТИ была изложена в новой редакции), и встал ли вопрос относить эти объекты к построенным самочинно или нет. Однако в случаях, когда, кроме объектов, не относящихся к "самочинному" строительству, были возведены/реконструированы и объекты, требующие (требующие) оформление разрешительных документов, проще воспользоваться строительной амнистией и узаконить их.

    https://dreamdim.ua/uk/ob-yekty-yaki-mozhna-buduva...

    ТО ЕСТЬ, такой дом можно покупать и его можно узаконить. Если конечно не случится что-то экстраординарное и бессрочную амнистию не отменят. Ничего страшного в этом нет. Все чиновники так живут )))

    С уважением и пониманием, юрист Ярослав Турчин

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Анна!

    Відповідно до частини другої ст. 22 Земельного кодексу України до земель сільськогосподарського призначення належать сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги). Отже, земельні ділянки для садівництва відносяться до земель сільськогосподарського призначення.

    Землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.

    Відповідно до ч. 3 ст. 35 Земельного кодексу України земельні ділянки, призначені для садівництва, можуть використовуватись для:

    • закладання багаторічних плодових насаджень,
    • вирощування сільськогосподарських культур,
    • зведення необхідних будинків, господарських споруд тощо.

    Дачний будинок - це житловий будинок садибного типу для використання протягом року для відпочинку, тимчасового перебування або постійного проживання (ДБН Б.2.2-12:2019).

    Садовий будинок - будiвля для лiтнього (сезонного) використання, яка в частині нормування площi забудови, зовнiшнiх конструкцiй та iнженерного обладнання не вiдповiдає нормативам, установленим для житлових будинкiв (ДБН Б.2.2-12:2019).

    Житловий будинок - будівля капітального типу, споруджена з дотриманням вимог, встановлених законом, іншими нормативно-правовими актами, і призначена для постійного у ній проживання (підпункт 14.1.129 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).

    Переведення дачних і садових будинків, що відповідають державним будівельним нормам, у жилі будинки здійснюється органами місцевого самоврядування села, селища, міста, з якими відповідні дачні поселення та садівничі товариства пов’язані адміністративно або територіально.

    Власник (або уповноважена ним особа) подає до виконавчого органу сільської (селищної, міської) ради, сільському голові (якщо виконавчий орган не утворено) у паперовій формі особисто (у тому числі через центри надання адміністративних послуг) чи надсилає рекомендованим листом з описом вкладення або в електронній формі через електронний кабінет користувача Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва або іншу державну інформаційну систему, інтегровану з електронним кабінетом власника:

    • заяву встановленого зразка;
    • копія документа, що підтверджує право власності на дачний чи садовий будинок, засвідчена в установленому порядку (крім випадку, коли право власності на такий будинок зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно);
    • письмову згоду співвласників (за наявності) на переведення такого будинку в жилий;
    • звіт про проведення технічного огляду дачного чи садового будинку з висновком про його відповідність державним будівельним нормам, підписаний виконавцем окремих видів робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури, створений виключно з використанням Реєстру будівельної діяльності у формі електронного документа з присвоєнням реєстраційного номера.
    1. відповідність вимогам пункту 5.6 розділу 5 ДБН В.2.2-15:2019 "Житлові будинки. Основні положення" у частині висоти житлових приміщень (не менш як 2,5 метра);
    2. відсутність деформацій, що можуть призвести до втрати несучої здатності конструкцій та руйнування будинку;
    3. наявність діючої системи опалення для забезпечення експлуатації будинку протягом року відповідно до ДБН В.2.5-67:2013 "Опалення, вентиляція та кондиціонування";
    4. відповідність вимогам ДБН Б.2.2-12:2019 "Планування та забудова територій" у частині дотримання санітарних та протипожежних розривів;
    5. відповідність вимогам ДБН В.2.2-15:2019 "Житлові будинки. Основні положення".

    Технічний огляд дачного чи садового будинку проводиться з метою визначення відповідності фактичного стану садового або дачного будинку новому функціональному призначенню та надання в разі потреби рекомендацій щодо усунення виявлених недоліків без застосування обладнання для визначення характеристик конструкцій та виконання вишукувальних робіт на підставі укладеного договору суб’єктом господарювання, у якого працює один або більше відповідальних виконавців окремих видів робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури, які пройшли професійну атестацію згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року № 554 "Деякі питання професійної атестації відповідальних виконавців окремих видів робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури".

    Протягом місяця з дня надходження документів орган місцевого самоврядування приймає рішення про переведення дачного чи садового будинку у жилий будинок або про відмову в такому переведенні, яке у триденний строк з дня прийняття рішення видається або надсилається власникові рекомендованим листом з описом вкладення, або в електронній формі через електронний кабінет користувача Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва або іншу державну інформаційну систему.

    У разі подання заяви про переведення дачного або садового будинку у жилий будинок через центр надання адміністративних послуг рішення про переведення дачних і садових будинків, що відповідають державним будівельним нормам, у жилі будинки, видається через зазначені центри.

    Рішення про переведення є підставою для використання дачних і садових будинків як житло, зокрема для реєстрації місця проживання.

    Підстави для відмови

    1. неподання всіх документів;
    2. виявлення в поданих документах недостовірних відомостей;
    3. встановлення відсутності у дачному чи садовому будинку діючої протягом року системи опалення для забезпечення експлуатації будинку та/або її невідповідність державним будівельним нормам, що встановлюють вимоги до опалення, вентиляції та кондиціонування;
    4. встановлення наявності у дачному чи садовому будинку деформацій, що можуть призвести до втрати несучої здатності конструкцій та руйнування будинку, за оцінкою механічного опору та стійкості несучих конструкцій. (пункт 4 Порядку).

    У разі відмови в переведенні дачного чи садового будинку у жилий будинок власник має право повторно подати документи після усунення причин, що стали підставою для прийняття такого рішення (пункт 4 Порядку).

    Порядок не містить жодних вимог до цільового призначення земельної ділянки, на якій розміщений дачний будинок. Однак питання щодо зміни цільового призначення земельної ділянки може виникнути в майбутньому, оскільки попередньо земельна ділянка надавалася, як правило, для ведення садівництва або індивідуального дачного будівництва, а не для будівництва і обслуговування жилового будинку, господарських будівель і споруд.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас, Анно!

    Мне предлагают купить недостроенный дом в коттеджном городке на земельном участке с целевым назначением 01.06 Для колективного садівництва. Хотелось бы понять смогу ли, я достроив дом, ввести его в эксплуатацию, получить право собственности, прописаться там, и вообще реально ли сменить целевое назначение земли на ИЖС?

    На жаль, але не все так просто. Угода виглядає як доволі сумнівна, адже можливо Вам доведеться або змінювати цільове призначення земельної ділянки, що є доволі складним, або потім переводити статус будинку у жилий. Ваше питання регулюється Земельним кодексом України.

    ЗЕМЕЛЬНИЙ КОДЕКС УКРАЇНИ

    (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2002, № 3-4, ст.27)

    Стаття 35. Земельні ділянки для садівництва

    1. Громадяни України із земель державної і комунальної власності мають право набувати безоплатно у власність або на умовах оренди земельні ділянки для ведення індивідуального або колективного садівництва.

    2. Іноземці та особи без громадянства, а також юридичні особи, можуть мати земельні ділянки для ведення індивідуального або колективного садівництва на умовах оренди.

    3. Земельні ділянки, призначені для садівництва, можуть використовуватись для закладання багаторічних плодових насаджень, вирощування сільськогосподарських культур, а також для зведення необхідних будинків, господарських споруд тощо.

    4. До земель загального користування садівницького товариства належать земельні ділянки, зайняті захисними смугами, дорогами, проїздами, будівлями і спорудами загального користування. Землі загального користування садівницького товариства безоплатно передаються йому у власність за клопотанням вищого органу управління товариства до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування на підставі документації із землеустрою, за якою здійснювалося формування земельних ділянок або технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

    5. Приватизація земельної ділянки громадянином - членом садівницького товариства здійснюється без згоди на те інших членів цього товариства.

    6. Використання земельних ділянок садівницьких товариств здійснюється відповідно до закону та статутів цих товариств.

    З 24.07.2021 року в Україні суттєво змінилась процедура зміни цільового призначення земельної ділянки. Це відбулось в зв’язку з набранням чинності Законом України від 17.06.2020 № 711-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо планування використання земель» (далі – Закон № 711). Цим законом ст. 20 Земельного кодексу України (далі – ЗКУ) викладена в новій редакції.

    Стаття 20. Встановлення та зміна цільового призначення земельних ділянок

    1. При встановленні цільового призначення земельних ділянок здійснюється віднесення їх до певної категорії земель та виду цільового призначення.

    При зміні цільового призначення земельних ділянок здійснюється зміна категорії земель та/або виду цільового призначення.

    2. Віднесення земельних ділянок до певної категорії та виду цільового призначення земельних ділянок здійснюється щодо:

    земельних ділянок, якими розпоряджаються Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, - за рішенням відповідного органу;

    земельних ділянок приватної власності - їх власниками.

    Зміна цільового призначення земельних ділянок державної та комунальної власності, віднесених до категорій земель житлової та громадської забудови, земель промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення, а також земельних ділянок (крім земельних ділянок, розташованих на територіях, об’єктах природно-заповідного фонду, та земельних ділянок лісогосподарського призначення), на яких розташовані будівлі, споруди, що є у приватній власності землекористувача, який використовує земельні ділянки на правах постійного користування, оренди, емфітевзису, суперфіцію, може здійснюватися землекористувачем. У такому разі зміна цільового призначення земельної ділянки не потребує прийняття рішень Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органу виконавчої влади та органу місцевого самоврядування, який здійснює розпорядження відповідною земельною ділянкою.

    Зміна землекористувачем цільового призначення земельної ділянки державної, комунальної власності, наданої йому в користування (крім постійного користування) без проведення земельних торгів для провадження певної діяльності, не повинна призводити до провадження ним на такій земельній ділянці іншої діяльності (крім випадків розташування на земельній ділянці будівель, споруд, що перебувають у власності землекористувача).

    ..

    7. Зміна цільового призначення земельних ділянок погоджується у разі:

    якщо земельна ділянка перебуває у користуванні на правах постійного користування, оренди, емфітевзису, суперфіцію, у заставі - із землекористувачем, заставодержателем (підпис якого на погодженні посвідчується нотаріально);

    якщо земельна ділянка відноситься до земель оборони - з Міністерством оборони України або органом державної влади, що здійснює керівництво військовим формуванням, до сфери управління якого належить військова частина, установа, військово-навчальний заклад, підприємство та організація, яка використовує землі оборони на праві постійного користування;

    зміни цільового призначення земельних ділянок державної та комунальної власності природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, історико-культурного, лісогосподарського призначення, внаслідок якої земельні ділянки виводяться із складу таких категорій, а також зміни цільового призначення земель, визначених пунктом "б" частини першої статті 150 цього Кодексу, - з Кабінетом Міністрів України.

    Зміни цільового призначення земельних ділянок державної та комунальної власності природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, історико-культурного, лісогосподарського призначення, внаслідок яких земельні ділянки виводяться із складу таких категорій (крім зміни цільового призначення земельних ділянок лісогосподарського призначення для розміщення на них лінійних об’єктів енергетичної інфраструктури), а також зміни цільового призначення земель, визначених пунктом "б" частини першої статті 150 цього Кодексу, здійснюються за погодженням з Кабінетом Міністрів України.

    {Частину сьому статті 20 доповнено абзацом згідно із Законом № 1657-IX від 15.07.2021}

    8. Зміна цільового призначення земель лісогосподарського призначення здійснюється за умови відшкодування власником земельної ділянки (а для земель державної та комунальної власності - користувачем) втрат лісогосподарського виробництва, крім випадків, визначених законом. Внесення до Державного земельного кадастру відомостей про зміну цільового призначення земельної ділянки в таких випадках здійснюється за умови надання її власником (а для земель державної та комунальної власності - користувачем) забезпечення виконання зобов’язання з відшкодування втрат лісогосподарського виробництва, крім випадків, визначених законом, у вигляді гарантії. Державний кадастровий реєстратор, який вносить до Державного земельного кадастру відомості про зміну цільового призначення такої земельної ділянки, за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру негайно повідомляє установу, що видала гарантію, про настання підстави для відшкодування втрат лісогосподарського виробництва.

    Суть новацій

    Стаття 20 ЗКУ регулює загальний порядок зміни цільового призначення земельних ділянок. Отже, встановлений нею порядок розповсюджується на зміну цільового призначення всіх земельних ділянок, а не лише сільгосппризначення. Зауважу, що для земель сільгосппризначення нею встановлені певні особливості. Тому спочатку коротко розглянемо основні новації, а далі – особливості зміни цільового призначення земель сільгосппризначення.

    Хто приймає рішення. Згідно із новим порядком зміна цільового призначення здійснюватиметься:

    1. за рішенням Верховної Ради АРК, Рада міністрів АРК, органів виконавчої влади та місцевих рад – щодо земельних ділянок державної та комунальної власності згідно із повноваженнями вказаних органів, закріпленими у ст. 122 ЗКУ;
    2. власниками земельних ділянок приватної власності – на підставі їхньої заяви;
    3. за ініціативою землекористувачів, які використовують земельні ділянки на праві постійного користування, оренди, емфітевзису, суперфіцію (далі – землекористувачі) – щодо земельних ділянок державної та комунальної власності, віднесених до категорій:

    а) земель житлової та громадської забудови;

    б) земель промисловості, транспорту, зв’язку, енергетики, оборони та іншого призначення;

    в) земельних ділянок (крім земельних ділянок, розташованих на територіях, об’єктах природно-заповідного фонду), на яких розташовані будівлі, споруди, що є у приватній власності землекористувача.

    Скасовано обов’язок розроблення, прийняття та подання таких документів:

    – проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а також будь-якої іншої документації із землеустрою (крім випадків формування земельної ділянки із земель державної та комунальної власності, не сформованих у земельні ділянки);

    – рішень органів виконавчої влади та місцевої ради (крім рішень про встановлення і зміну цільового призначення земельних ділянок, розпорядження якими здійснюють такі органи).

    Основною ж новацією є те, що визначення категорії земель та цільового призначення земельної ділянки відбуватиметься в межах відповідного виду функціонального призначення території, передбаченого затвердженим комплексним планом просторового розвитку території (далі – КППРТ) територіальної громади або генеральним планом (далі – Генплан) населеного пункту.

    Уряд постановою від 28.07.2021 р. № 821 додатками 58 та 59 до Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою КМУ від 17.10.2012 р. № 1051, затвердив Класифікатор видів цільового призначення земельних ділянок, видів функціонального призначення територій та співвідношення між ними, а також правила їх застосування (далі – Класифікатор).

    Також очікується затвердження КМУ правил застосування Класифікатора з визначенням категорій земель та видів цільового призначення земельних ділянок, які можуть встановлюватися в межах відповідної функціональної зони.

    Зазначені Класифікатор та правила використовуються для ведення Державного земельного кадастру (далі – ДЗК) і містобудівного кадастру.

    Віднесення земельних ділянок до певних категорії та виду цільового призначення земельних ділянок має відповідати Класифікатору та правилам (ч. 5 ст. 20 ЗКУ).

    Отже, новий порядок зміни цільового призначення земельних ділянок застосовуватиметься лише коли відповідний вид функціонального призначення території буде передбачений затвердженим КППРТ територіальної громади або генпланом населеного пункту.

    До настання цієї події зміна цільового призначення земельної ділянки здійснюється за іншими правилами, про які йтиметься нижче.

    https://vysitska.com/2022/02/05/%D0%BD%D0%BE%D0%B2...

    З повагою!


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України