Задайте питання юристу

891 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

22 січня 2025, питання №125942 500₴

ВЛК до 04.02 для обмежено придатних з відстрочкою

Колеги, вітаю! Прошу поділитись думкою / досвідом / розумним припущенням.

Я «непридатний до служби у воєнний, обмежено придатний у мирний» з 2001 року, знаю, що статус скасовано, ВЛК ніколи не проходив, всі військово-облікові дані в порядку (квиток, оновлення даних, код вклеєний, резерв стоїть); бронювання з весни 2024 року і діє наразі. Компанія нове бронювання робитиме з 1 березня 2025.

Я вважаю, що не зобов’язаний сам прийти в ТЦК, попросити направлення та пройти ВЛК до 04.02.25, і за те, що я цього сам не зроблю мене не можна притягнути до відповідальності і оголосити в розшук.

Питання: чи може непроходження мною ініціативно ВЛК до 04.02.25 якось перешкодити моєму бронюванню з 01.03.25?

Моя особиста думка – не може, виходячи з такого.
1. По ПКМУ # 76 (п. 29) немає такої підстави для відмови у бронюванні, як «не проходження ВЛК обмежено придатними». Лише розшук. При цьому, я не розумію, як мене можуть поставити в розшук за невчинення того, що я вчиняти не зобов’язаний (і на шо ТЦК мене не може направити поки у мене діє бронювання).
2. саме Міноборони 18.01.2025 пише, що якщо особа зі статусом «Обмежено придатний» не пройде повторний огляд до 5 лютого, електронний військово-обліковий документ в Резерв+ залишиться без змін.
3. По ПКМУ № 560:
- військовозобов’язані, у яких строк дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не завершився, на медичний огляд не направляються (п. 63);
- процедура надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації у зв’язку з бронюванням … не передбачає направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду (п. 69).

Заздалегідь вдячний!

З повагою,
Антон

Відповіді юристів (5)

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго дня!

    Якщо Ви маєте статус обмежено придатний, то Ви підлягаєте повторному медичному огляду до 5 лютого.

    ПРОТЕ, самостійного обов'язку йти до ТЦК та проходити ВЛК у Вас немає, але якщо Вас направлять на медичний огляд (наприклад, повісткою), то Ви будете зобов'язані його пройти.

    4 травня набув чинності Закон України 3621-IX https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3621-20#Text, згідно якого термін обмежено придатний вже не застосовується.

    Відповідно до Прикінцевих та перехідних положень Закону 3621-IX: Установлено, що громадяни України, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом, ПРОТЯГОМ ДЕВ'ЯТИ МІСЯЦІВ з дня набрання чинності цим Законом підлягають повторному медичному огляду з метою визначення придатності до військової служби.

    Пункту 63 постанови КМУ 563 вже зазнав змін після прийняття постанови КМУ 1558 і тепер зазначає наступне "Військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (Центрального управління або регіональних органів СБУ чи відповідного підрозділу розвідувальних органів) із заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби, крім тих, що були раніше визнані обмежено придатними або тимчасово непридатними до військової служби за станом здоров’я на строк від шести до 12 місяців відповідно до висновку військово-лікарської комісії, у разі закінчення строку дії довідки (постанови) військово-лікарської комісії.

    Тобто, тепер ТЦК має повноваження направляти на ВЛК обмежено придатних, які мають право на відстрочку.

    Проте, на даний час підстав для притягнення до адміністративної відповідальності за те, що Ви самостійно не пройшли повторний огляд - немає та не мають права за це накладати штраф в майбутньому, адже згідно законодавства Вас повинні викликати повісткою та вручити направлення на ВЛК.

    В Законі 3621-IX https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3621-20#Text не вказано, що Ви зобов'язані явитися до ТЦК самостійно.

    Згідно пункту 69 постанови КМУ 560 На медичний огляд громадяни, які уточнили свої облікові дані, викликаються повісткою.

    Згідно підпункту 2 пункту 1 Правил військового обліку військовозобов'язані повинні прибувати за ВИКЛИКОМ районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів на збірні пункти, призовні дільниці, до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів у строки, зазначені в отриманих ними документах (мобілізаційних розпорядженнях, повістках, розпорядженнях) районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів для взяття на військовий облік та визначення призначення на особливий період, оформлення військово-облікових документів, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на навчальні (перевірочні) та спеціальні збори військовозобов’язаних та резервістів;

    Згідно роз'яснення Міноборони https://mod.gov.ua/news/obmezheno-pridatni-mayut-p... Якщо особа зі статусом «Обмежено придатний» не пройде повторний огляд до 5 лютого, електронний військово-обліковий документ в Резерв+ залишиться без змін. Проте якщо ТЦК надішле повістку на проходження ВЛК, і військовозобов’язаний не виконає умови цієї повістки – в Резерв+ відобразиться статус «в розшуку».

    Отже, у обмежено придатних немає обов'язку самостійно явитися до ТЦК, тому якщо Вас не викличуть повісткою на проходження ВЛК, то Вас не мають права притягнути до адміністративної відповідальності за статтею 210 КУпАП. Але теоретично можуть виникнути непередбачувані проблеми, рівень яких буде залежати від винахідливості співробітників ТЦК. На жаль, якщо ТЦК розцінять це порушення та відповідний статус з'явиться в Резерв+, то це буде неправомірно, але легше від цього не стане, адже Вам все рівно потрібно буде йти до ТЦК, тому що з таким статусом Вам не зможуть продовжити бронювання.

    Якщо Ви захочете самостійно пройти медичний огляд, то краще йти до ТЦК поки у Вас є право на відстрочку, адже в такому випадку Вас не мають права мобілізувати. Щоб безпечно це зробити - станьте в електронну чергу до ТЦК, де перебуваєте на обліку.

    До ТЦК потрібно прибути з військово-обліковим документом та довідкою про оформлення відстрочки або роздрукованим е-ВОД з Резерв+ та Витягом про бронювання.

    В будь-якому випадку Ви не підлягаєте мобілізації, якщо після ВЛК Вас визнають придатним, то при неправомірному врученні мобілізаційного розпорядження або повістки на відправку після медогляду - вимагайте Акт відмови, де вкажете, що маєте право на відстрочку, яким Вам не дали скористатися.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Корнійчук Євген Іванович

    Доброго дня, моя думка з цього приводу, маючи бронь навіщо собі ускладнювати життя, беріть витяг з наказу про бронювання та відвідайте ТЦК, можливо це буде просто формальності без всякого проходження влк просто переведуть документ. У відповідність до чинного законодавства.

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    П. 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 21.03.2024 № 3621-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист» (далі – Закон 3621) встановлено, що громадяни України, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом, протягом дев’яти місяців з дня набрання чинності цим Законом підлягають повторному медогляду з метою визначення придатності до військової служби.

    Закон набрав чинності 04.05.2024. Отже, до 04.02.2025 усі військовозобов’язані, які були визнані обмежено придатними, повинні пройти військово-лікарську комісію.

    Згідно з підпунктами 2 та 4 п. 1 Правил військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів (додаток 2 до Порядку, затвердженого постановою КМУ від 30.12.2022 № 1487) військовозобов’язаний повинен:

    • прибувати для проходження медичного огляду за викликом територіального центру комплектування та соціальної підтримки (далі – ТЦК) у строки, зазначені в мобілізаційних розпорядженнях, повістках або інших офіційних документах;
    • проходити медичний огляд «…» згідно з рішеннями комісій з питань взяття на військовий облік, направлення для проходження «…» військово-лікарських комісій районних (міських) ТЦК.

    Направлення на ВЛК від ТЦК:

    Перш ніж я ознайомлю Вас з офіційною позицією Міноборони, пропоную запам’ятати словосполучення: «прибувати для проходження ВЛК за викликом ТЦК» та «проходити ВЛК згідно з направленням ТЦК».

    Отже, ТЦК повинен викликати та направити.

    Аналіз вищезазначених норм свідчить про те, що ініціатором направлення на ВЛК повинен бути ТЦК. І незважаючи на обов’язок, визначений законом № 3621, ТЦК повинен викликати та направити на ВЛК військовозобов’язаних, які мають статус обмежено придатних.

    Позиція ТЦК:

    Оскільки ми розуміли, що ТЦК, який має повноваження накладати штрафи, може інакше трактувати обов’язки обмежено придатних військовозобов’язаних, тому зробили офіційний запит до Міноборони.

    Ми запитали:

    1. Який порядок направлення на ВЛК обмежено придатних?
    2. Чи повинні особи, які не досягли 25 років, але мають статус обмежено придатних, проходити ВЛК до 04.02.2025?

    Наше запитання було передане до Київського міського ТЦК та СП. У підсумку отримали такі відповіді на нього:

    1. Для направлення на ВЛК слід з’явитися до ТЦК.
    2. Законом не визначені окремі категорії громадян, які були визначені обмежено придатними та підлягають повторному медичному огляду.

    https://kadroland.com/news/3423-nove-rozyasnennya-...

    І хоча я не поділяю позицію ТЦК щодо того, що саме військовозобов’язаний повинен ініціювати проходження ВЛК, розумію, що перспектива суперечок із цим органом навряд чи здається вам привабливою. Тим часом до завершення строку для проходження ВЛК залишається зовсім небагато часу. Тож не зволікайте з прийняттям рішення - звертайтесь до ТЦК із заявою про проходження ВЛК.

    ___

    Чи настане відповідальність за непроходження ВЛК залежить від того, чи була отримана повістка / наказ про оповіщення від роботодавця.

    Якщо такої повістки / наказу не було, то відповідальності за неявку для проходження ВЛК бути не повинно, адже у військовозобов’язаного немає обов’язку ініціювати проходження військово-лікарської комісії.

    Пояснення ґрунтується на Правилах військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів (додаток 2 до Порядку, затвердженого постановою КМУ від 30.12.2022 №1487).

    Отже, призовники, військовозобов’язані та резервісти повинні:

    1. прибувати за викликом районних (міських) ТЦК та СП «...» у строки, зазначені в отриманих ними документах (мобілізаційних розпорядженнях, повістках, розпорядженнях) районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, «...» для проходження медичного огляду ...;
    2. проходити медичний огляд та лікування в закладах охорони здоров’я згідно з рішеннями комісій з питань взяття на військовий облік, направлення для проходження базової військової служби або ВЛК районних (міських) ТЦК та СП...

    Тобто, саме ТЦК повинен направити військовозобов’язаного на ВЛК.

    Висновки:

    1. Військовозобов’язані, які мають статус обмежено придатних, повинні пройти ВЛК до 5 лютого 2025 року.
    2. Якщо ТЦК не направляв військовозобов’язаного на ВЛК, то відповідальності за непроходження ВЛК до 05.02.2025 не повинно бути.
    3. У разі неявки за повісткою для проходження ВЛК може бути накладений штраф від 17 000 до 25 500 грн.

    ---

    ОСЬ ОФІЦІЙНА ПОЗИЦІЯ ВІЙСЬКОВОГО КЕРІВНИЦТВА КРАЇНИ:

    https://mod.gov.ua/news/obmezheno-pridatni-mayut-p...

    https://censor.net/ua/news/3530857/venislavskyyi-o...

    https://censor.net/ua/news/3531213/yak-proyity-vlk...

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Антоне!

    Я «непридатний до служби у воєнний, обмежено придатний у мирний» з 2001 року, знаю, що статус скасовано, ВЛК ніколи не проходив, всі військово-облікові дані в порядку (квиток, оновлення даних, код вклеєний, резерв стоїть); бронювання з весни 2024 року і діє наразі. Компанія нове бронювання робитиме з 1 березня 2025.

    Так, статус обмежено придатний скасовано відповідно до Закону України № 3621-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист».

    Я вважаю, що не зобов’язаний сам прийти в ТЦК, попросити направлення та пройти ВЛК до 04.02.25, і за те, що я цього сам не зроблю мене не можна притягнути до відповідальності і оголосити в розшук.

    Так, Ви праві. Обмежено придатні однозначно не мають обов'язку йти до ТЦК самостійно для того, аби отримати повістку на переогляд ВЛК, а отже притягнення до адмінистративної відповідальності буде неправомірним, як і подання у розшук.

    Згідно із Постановою КМУ №1487 "Про затвердження Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів":

    ПРАВИЛА військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

    "1. Призовники, військовозобов’язані та резервісти повинні:

    2) прибувати за викликом районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів на збірні пункти, призовні дільниці, до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів у строки, зазначені в отриманих ними документах (мобілізаційних розпорядженнях, повістках, розпорядженнях) районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів для взяття на військовий облік та визначення призначення на особливий період, оформлення військово-облікових документів, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на навчальні (перевірочні) та спеціальні збори військовозобов’язаних та резервістів".

    Статтею 22 Закону України "Про мобіліаційну підготовку та мобілізацію" визначено наступне:

    1. Громадяни зобов’язані:

    "з’являтися за викликом до територіального центру комплектування та соціальної підтримки у строк та місце, зазначені в повістці (військовозобов’язані, резервісти Служби безпеки України - за викликом Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, військовозобов’язані, резервісти розвідувальних органів України - за викликом відповідного підрозділу розвідувальних органів України), для взяття на військовий облік військовозобов’язаних чи резервістів, визначення їх призначення на особливий період, направлення для проходження медичного огляду".

    Питання: чи може непроходження мною ініціативно ВЛК до 04.02.25 якось перешкодити моєму бронюванню з 01.03.25?

    Відповідно до законодавства - ні. пункт 29 Постанови КМУ №76 не містить вимоги щодо проходження ВЛК для бронювання. Є чіткий перелік вимог відповідно до яких Ви можете бути заброньовані та зараховані на спеціальний облік в ТЦК. Серед них:

    • перебуває на військовому обліку;
    • перебуває у трудових відносинах з державним органом, критично важливим підприємством, критично важливою установою;
    • уточнив персональні дані, зазначені у пункті 2 розділу II “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України від 11 квітня 2024 р. № 3633-IX “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку”;
    • не перебуває у розшуку.

    1. По ПКМУ # 76 (п. 29) немає такої підстави для відмови у бронюванні, як «не проходження ВЛК обмежено придатними». Лише розшук.

    Саме так, теж саме я і зазначив вище.

    При цьому, я не розумію, як мене можуть поставити в розшук за невчинення того, що я вчиняти не зобов’язаний (і на шо ТЦК мене не може направити поки у мене діє бронювання).

    Відповідь дуже проста на це питання - неправомірні дії ТЦК та трактування норм законодавства останнім на свій розсуд. Тобто, керівник ТЦК приймає рішення, що всі обмежено придатні повинні з'явитись самостійно для проходження ВЛК (приклад - https://www.bbc.com/ukrainian/articles/crlk3xd42dk...). Військовозобов''язаний не з'являється й ТЦК, як орган ведення реєстру, вносить дані до реєстру про те, що громадянин знаходиться у розшуку.

    2. саме Міноборони 18.01.2025 пише, що якщо особа зі статусом «Обмежено придатний» не пройде повторний огляд до 5 лютого, електронний військово-обліковий документ в Резерв+ залишиться без змін.

    Саме так, але це не спростовує сказаного вище. Міноборони зазначає, що електронний військово-обліковий документ має таку ж саму юридичну силу, як і паперовий, але в деяких випадках ТЦК вимагають оформлення паперового ВОД, оскільки для них е-ВОД - це не документ.

    Так само і в даному випадку. Все, що можна робити з цим далі - це, або йти до ТЦК й проходити ВЛК, або ж оскаржувати дії останнього у суді. При тому, ще й існує вірогідність неправомірного штрафу, який також прийдеться оскаржувати.

    3. По ПКМУ № 560:- військовозобов’язані, у яких строк дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не завершився, на медичний огляд не направляються (п. 63);- процедура надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації у зв’язку з бронюванням … не передбачає направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду (п. 69).

    Так, такі норми є, але є і норма Закону України № 3621-IX...

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас.

    Питання: чи може непроходження мною ініціативно ВЛК до 04.02.25 якось перешкодити моєму бронюванню з 01.03.25?

    Неоднозначне питання, ніхто не надасть Вам точну відповідь. Нещодавно читав в мережі інформацію, що всі, хто були обмежено придатні та не пройдуть ВЛК до 04.02.2025, автоматично матимуть порушення правил військового обліку, що буде відображено у Резерв+. Це, як Ви розумієте, пряма перепона щодо Вашого бронювання. Інформація звісно з роду фантастики, але тим не менше.

    Чому компанія хоче бронювати лише з 01.03.2025? Звертаю увагу на постанову КМУ від 14.01.2025 № 36, якою передбачається, зокрема, розв'язання проблеми із 72-годинною паузою, необхідною для переведення працівника на спеціальний військовий облік, під час якої він залишався без відстрочки.

    Відтепер, з 22 січня до 1 березня 2025 року підприємства, які підтвердили свій статус критично важливих, можуть подавати списки на нове бронювання. Це дозволяє анулювати попереднє бронювання (чинне до 28 лютого) та одразу оформити нове — без жодних перерв. Такі заяви будуть опрацьовувати протягом одного дня.

    Щоб "перебронювати" працівників, не очікуючи 28 лютого 2025 року, потрібно:

    1) підтвердити критичність за новими Критеріями.

    2) анулювати попереднє бронювання працівника;

    3) подати заяву на бронювання (у такому випадку не потрібно буде очікувати 72 години).

    Моя особиста думка – не може, виходячи з такого.1. По ПКМУ # 76 (п. 29) немає такої підстави для відмови у бронюванні, як «не проходження ВЛК обмежено придатними». Лише розшук. При цьому, я не розумію, як мене можуть поставити в розшук за невчинення того, що я вчиняти не зобов’язаний (і на шо ТЦК мене не може направити поки у мене діє бронювання).

    Це помилкова думка, що не можуть. Можуть ще й як, і просто для того, аби Ви не були заброньованим повторно. На практиці ЧАСТО зустрічав такі речі.

    2. саме Міноборони 18.01.2025 пише, що якщо особа зі статусом «Обмежено придатний» не пройде повторний огляд до 5 лютого, електронний військово-обліковий документ в Резерв+ залишиться без змін.

    Дуже хочеться вірити, що так і буде.

    3. По ПКМУ № 560:- військовозобов’язані, у яких строк дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не завершився, на медичний огляд не направляються (п. 63);- процедура надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації у зв’язку з бронюванням … не передбачає направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду (п. 69).

    Це старі редакції даних норм. Хоч нові особливих змін не привносять, але тим не менше:

    63. Військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (Центрального управління або регіональних органів СБУ чи відповідного підрозділу розвідувальних органів) із заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби, крім тих, що були раніше визнані обмежено придатними або тимчасово непридатними до військової служби за станом здоров’я на строк від шести до 12 місяців відповідно до висновку військово-лікарської комісії, у разі закінчення строку дії довідки (постанови) військово-лікарської комісії.

    У разі ухвалення комісією рішення про відмову у наданні відстрочки військовозобов’язаний, який підлягає призову на військову службу під час мобілізації, направляється на медичний огляд для визначення придатності до військової служби.

    Військовозобов’язані, у яких строк дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не завершився, на медичний огляд не направляються.

    69. Резервісти та військовозобов’язані, які в мирний час були призначені на комплектування військових частин (установ) з врученням мобілізаційних розпоряджень під час мобілізаційного розгортання Збройних Сил та інших військових формувань, призиваються на військову службу під час мобілізації, на особливий період за результатами раніше пройдених медичних оглядів та їх опитування про наявність або відсутність скарг на стан здоров’я. Резервісти або військовозобов’язані, у яких відсутні скарги на стан здоров’я, на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду не направляються.

    Особи, які не проходили медичний огляд або в яких закінчився строк дії рішення (постанови) про придатність до військової служби, направляються на військово-лікарську комісію.

    Громадяни України, які перебувають на військовому обліку та з набранням чинності Указом Президента України про оголошення мобілізації, затвердженим Верховною Радою України, прибули до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки для уточнення своїх облікових даних (адреси місця проживання, номерів засобів зв’язку, адреси електронної пошти (за наявності) та інших персональних даних), на медичний огляд не направляються. На медичний огляд громадяни, які уточнили свої облікові дані, викликаються повісткою.

    У разі проходження резервістами та військовозобов’язаними медичного огляду під час мобілізації та/або воєнного стану строк дії довідки з висновком щодо придатності до військової служби становить один рік.

    Процедура надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації у зв’язку з бронюванням та відстрочки, передбаченої підпунктами 16-23 пункту 1 додатка 5, не передбачає направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду.

    ВИСНОВОК:

    На мій погляд, Ви ускладнюєте собі життя. Закон дійсно не передбачає того, що Ви маєте звернутися особисто. Але що Ви будете робити, якщо у Вас з'явиться повідомлення про порушення правил військового обліку? Вірно, йти до ТЦК та вирішувати питання там. То чому краще не зробити цього заздалегідь, тим паче, що після останніх змін до процедури бронювання для перебронювання працівників не треба чекати 01.03.2025.

    З повагою!


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України