Задайте питання юристу

944 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Захист прав споживачів, 07 серпня 2025, питання №140459 340₴

Чи є шанс повернути товар, якщо минув термін перевірки якості товару?

Добрий день.
Порадьте, будь ласка: чи є шанс повернути товар, якщо минув термін перевірки якості товару?
Підприємство купило обладнання. Згідно з договором, перевірка якості обладнання (товару) повинна здійснюватися протягом п'яти днів. В процесі експлуатації, через 6 місяців з дня покупки з'ясувалося, що обладнання не виконує поставлені завдання в повному обсязі.
Продавець згоден його забрати за 60% вартості.
Чи можна повернути повну вартість обладнання? Термін дії договору (гарантійний термін) ще не закінчився.
З повагою.
Лідія.

Відповіді юристів (4)

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    ПОВЕРНУТИ ГРОШІ МОЖЛИВО, АЛЕ ТРЕБА БАЧИТИ ЯКІ ХАРАКТЕРИСТИКИ (ТЕХНІЧНИ УМОВИ) ОБЛАДНАННЯ ВИ ЗАМОВЛЯЛИ У ПРОДАВЦЯ, А ТАКОЖ ПІДТВЕРДЖЕНІ РЕАЛЬНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ОБЛАДНАННЯ.

    СПОЧАТКУ ТРЕБА ПОДАТИ ПРОДАВЦЮ РЕКЛАМАЦІЮ.

    Рекламація по якості є офіційним документом, який споживачі подають продавцям або виробникам у випадку, коли придбаний товар не відповідає заявленим характеристикам або має дефекти. Основна мета рекламації полягає в захисті прав споживача та вимогах до продавця або виробника усунути недоліки товару, замінити товар, знизити його ціну або повернути сплачені кошти.

    Рекламація по якості має бути складена в письмовій формі і включати в себе детальний опис проблеми, що виникла з товаром, та конкретні вимоги споживача. До рекламації слід додати докази покупки (чеки, гарантійні талони) та, за можливості, докази дефектів (фото, експертні висновки).

    Рекламація по якості складається за умов, коли товар було придбано і виявлено, що він не може бути використаний за прямим призначенням через свої недоліки. Складати такий документ споживач може протягом гарантійного терміну, якщо такий є, або протягом розумного терміну після покупки, який визначено законодавством.

    У рекламації сторонами виступають споживач, який подає рекламацію, та продавець або виробник, до якого ця рекламація адресована. В документі слід чітко вказати ім’я та контактні дані споживача, назву та адресу організації-продавця чи виробника, інформацію про товар та детальний опис проблеми.

    Для оформлення рекламації по якості необхідно дотримуватися стандартів ділового листування. Документ має бути чітко структурованим, без емоційних виразів та непрофесійної лексики. Всі вимоги та претензії повинні бути викладені об’єктивно та аргументовано. Рекламацію зазвичай складає сам споживач, однак він може звернутися за допомогою до юристів або споживчих організацій, якщо виникає потреба в професійній підтримці.

    В РАЗІ ЯКЩО ПРОДАВЕЦЬ БУДЕ НЕ ЗГОДЕН З РЕКЛАМАЦІЄЮ, ТО ВАМ НЕОБХІДНО БУДЕ ЗАХИЩАТИ СВОЇ ІНТЕРЕСИ В СУДІ.

    Гіммельфарб Станіслав  Олегович

    Доброго дня.

    Дуже важко надати повну консультацію з цього питання не бачивши, як мінімум, договору поставки.

    Якщо обладнання не працює у відповідності до заявлених технічних характеристик і це було можливо встановити тільки в процесі експлуатації, то Ви маєте право на розірвання договору купівлі-продажу обладнання з поверненням всієї вартості товару та з компенсацією збитків отриманих внаслідок поставки товару неналежної якості.

    Якщо ж обладнання відповідає заявленим технічним характеристикам, але не підходить Вам виходячи з особливостей Вашого технологічного процесу, то права на повне повернення вартості Ви не маєте.

    Але було дуже бажано ознайомитись з первинними документами.

    З повагою, адвокат С. Гіммельфарб

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Лідія!

    Чи можна повернути повну вартість обладнання?

    Є, якщо товар не відповідає характеристикам, які були заявлені продавцем. Тож, першочергово потрібно розібратись саме із цим питанням.

    Відповідно до Цивільного кодексу України:

    Стаття 675. Гарантії якості товару

    1. Товар, який продавець передає або зобов'язаний передати покупцеві, має відповідати вимогам щодо його якості в момент його передання покупцеві, якщо інший момент визначення відповідності товару цим вимогам не встановлено договором купівлі-продажу.

    2. Договором або законом може бути встановлений строк, протягом якого продавець гарантує якість товару (гарантійний строк).

    3. Гарантія якості товару поширюється на всі комплектуючі вироби, якщо інше не встановлено договором.

    Стаття 676. Обчислення гарантійного строку

    1. Гарантійний строк починається з моменту передання товару покупцеві, якщо інше не встановлено договором купівлі-продажу.

    2. Гарантійний строк, встановлений договором купівлі-продажу, продовжується на час, протягом якого покупець не міг використовувати товар у зв'язку з обставинами, що залежать від продавця, до усунення їх продавцем.

    Гарантійний строк продовжується на час, протягом якого товар не міг використовуватися у зв'язку з виявленими в ньому недоліками, за умови повідомлення про це продавця в порядку, встановленому статтею 688 цього Кодексу.

    3. Гарантійний строк на комплектуючий виріб дорівнює гарантійному строку на основний виріб і починає спливати одночасно з ним.

    4. У разі заміни товару (комплектуючого виробу) неналежної якості на товар (комплектуючий виріб), що відповідає умовам договору купівлі-продажу, гарантійний строк на нього починає спливати з моменту заміни.

    Стаття 678. Правові наслідки передання товару неналежної якості

    1. Покупець, якому переданий товар неналежної якості, має право, незалежно від можливості використання товару за призначенням, вимагати від продавця за своїм вибором:

    1) пропорційного зменшення ціни;

    2) безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;

    3) відшкодування витрат на усунення недоліків товару.

    2. У разі істотного порушення вимог щодо якості товару (виявлення недоліків, які не можна усунути, недоліків, усунення яких пов'язане з непропорційними витратами або затратами часу, недоліків, які виявилися неодноразово чи з'явилися знову після їх усунення) покупець має право за своїм вибором:

    1) відмовитися від договору і вимагати повернення сплаченої за товар грошової суми;

    2) вимагати заміни товару.

    3. Якщо продавець товару неналежної якості не є його виготовлювачем, вимоги щодо заміни, безоплатного усунення недоліків товару і відшкодування збитків можуть бути пред'явлені до продавця або виготовлювача товару.

    4. Положення цієї статті застосовуються, якщо інше не встановлено цим Кодексом або іншим законом.

    Стаття 679. Недоліки товару, за які відповідає продавець

    1. Продавець відповідає за недоліки товару, якщо покупець доведе, що вони виникли до передання товару покупцеві або з причин, які існували до цього моменту.

    2. Якщо продавцем надані гарантії щодо якості товару, продавець відповідає за його недоліки, якщо він не доведе, що вони виникли після його передання покупцеві внаслідок порушення покупцем правил користування чи зберігання товару, дій третіх осіб, випадку або непереборної сили.

    Стаття 680. Строки виявлення недоліків і пред'явлення вимоги у зв'язку з недоліками проданого товару.

    1. Покупець має право пред'явити вимогу у зв'язку з недоліками товару за умови, що недоліки виявлені в строки, встановлені цією статтею, якщо інше не встановлено договором або законом.

    2. Якщо на товар не встановлений гарантійний строк або строк придатності, вимога у зв'язку з його недоліками може бути пред'явлена покупцем за умови, що недоліки були виявлені протягом розумного строку, але в межах двох років, а щодо нерухомого майна - в межах трьох років від дня передання товару покупцеві, якщо договором або законом не встановлений більший строк.

    Якщо встановити день передання нерухомого майна неможливо або якщо покупець володів нерухомим майном до укладення договору, зазначені строки обчислюються від дня укладення договору.

    Строк для виявлення недоліків товару, що перевозився або був відправлений поштою, обчислюється від дня одержання товару в місці призначення.

    3. Якщо на товар встановлено гарантійний строк, покупець має право пред'явити вимогу у зв'язку з недоліками товару, які були виявлені протягом цього строку.

    Якщо на комплектуючий виріб встановлено гарантійний строк меншої тривалості, ніж на основний виріб, покупець має право пред'явити вимогу у зв'язку з недоліками комплектуючого виробу, якщо ці недоліки були виявлені протягом гарантійного строку на основний виріб.

    Якщо на комплектуючий виріб встановлено гарантійний строк більшої тривалості, ніж гарантійний строк на основний виріб, покупець має право пред'явити вимогу у зв'язку з недоліками товару, якщо недоліки у комплектуючому виробі виявлені протягом гарантійного строку на нього, незалежно від спливу гарантійного строку на основний виріб.

    4. Покупець має право пред'явити вимогу у зв'язку з недоліками товару, на який встановлений строк придатності, якщо вони виявлені протягом строку придатності товару.

    5. Якщо недоліки товару виявлені покупцем після спливу гарантійного строку або строку придатності, продавець несе відповідальність, якщо покупець доведе, що недоліки товару виникли до передання йому товару або з причин, які існували до цього моменту.

    Відповідно до пункту 6.1.4 договіру, який наданий Вами до питання, продавець гарантує роботу встановленого обладнання протягом 24 місяців з дня підписання видаткової накладної, за умови виконання Замовником п.п.6.2 цього Договору.

    Пунктом 6.1.6. передбачно, що продавець гарантує усунення недоліків обладнання при гарантійному ремонті у строк 10 календарних днів або гарантійна заміна обладнання у строк 15 календарних днів. За погодженням сторін термін може бути збільшеним. Тож, вже зрозуміло, що термін у 5 днів щодо перевірки якості товару Вас не обмежує.

    Ви придбали товар, який не відповідає заявленим характеристикам, а отже не може бути використаний за призначенням. Істотним вважають недолік, який робить неможливим або неприпустимим використання товару за його цільовим призначенням, виник з вини виробника (продавця, виконавця), а після його усунення проявляється знову з незалежних від споживача причин.

    Тобто, з урахуванням того, що недоліки у обладнанні були виявлені під час гарантійного строку та в процесі експлуатації обладнання Ви маєте право на повернення коштів, оскільки відповідний недолік неможливо усунути.

    Отже, пропоную Вам направити офіційну претензію до продавця із вимогою повернути повну вартість товару, оскільки останній не відповідає характеристикам, які були заявлені Продавцем, що унеможливлює використання обладнання.

    Лист-претензія постачальнику є документом, який використовується покупцем або замовником для формального звернення до постачальника з вимогою виправити порушення, що стосуються умов договору поставки. Це може стосуватися недоліків товару, порушення строків постачання, невідповідності кількості або якості товарів зазначеним у договорі вимогам, а також інших умов, що були погоджені між сторонами

    Існують різні форми листів-претензій, які залежать від характеру порушення та вимог, що висуваються. Вони можуть бути стандартними, які використовуються для типових випадків, або індивідуально складеними, де деталізуються конкретні обставини порушення договірних зобов’язань.

    Цей документ важливий для досудового врегулювання спорів, оскільки надає можливість постачальнику усунути порушення без звернення до суду, що економить час і кошти обох сторін. Він також виступає доказом для судового розгляду у випадку, якщо досягнення згоди досудовим шляхом не є можливим.

    Сторонами у документі виступають покупець або замовник, який є відправником листа-претензії, та постачальник, до якого цей лист адресовано. Вимоги до оформлення листа-претензії включають дотримання ділового стилю написання, правильність викладу фактів, наявність усіх необхідних реквізитів та документальних додатків, які підтверджують вимоги відправника. Важливо, щоб цей документ був підписаний уповноваженою особою та, за потреби, скріплений печаткою компанії. Лист повинен бути відправлений таким чином, що відправник може підтвердити факт його доставляння та отримання постачальником.

    Вже після отримання відповіді можна буде рухатись далі. Якщо продавець відмовить Вам у поверненні коштів, то прийдеться звертатись до суду.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Зеленько Юрій Васильович
    Зеленько Юрій Васильович 2 години тому

    Адвокат, м. Запоріжжя, 25 років досвіду

    Спілкуватися у чаті

    У вас по Договору гарантійний термін - 24 місяця.

    Якщо недоліки роботи можна виправити - виправляє продавець згідно ст.678 ЦКУ

    Не виправляє - ви можете вимагати пропорційного зменшення ціни. Вам же пропонують 60%? - задокументуйте цей факт.

    Якщо ж обладнання не відповідає Технічним Умовам щодо цього обладнання, то:

    Зверніться до Торгово-промислової палати України (або сертифікаційні центри), які можуть провести технічну експертизу обладнання.Експертиза повинна встановити, чи відповідає обладнання заявленим технічним умовам і чи здатне воно забезпечувати необхідну точність деталей, кількість, тощо.

    Предмет експертизи:

    - Перевірка технічних характеристик обладнання (наприклад, точність обробки, відповідність паспортним даним).

    - Порівняння фактичних параметрів з умовами договору або ТУ.

    - Визначення причин невідповідності (дефект обладнання, неправильна експлуатація, невідповідність ТУ).

    Документи для експертизи:

    - Договір поставки.

    - Технічна документація (паспорт, ТУ, сертифікати).

    - Зразки деталей, виготовлених на обладнанні.

    - Акти про виявлені недоліки.

    Юридична вага експертизи: Висновок незалежного експерта матиме вагу в суді як доказ невідповідності обладнання.

    Технічні умови (ТУ): чи існують і як їх знайти?

    • Що таке ТУ? Технічні умови – це документ, який встановлює вимоги до якості, технічних характеристик, безпеки та експлуатації обладнання. ТУ можуть бути:
      • Державними (ДСТУ) – загальноприйняті стандарти для певного типу обладнання.
      • Індивідуальними – розроблені виробником для конкретного обладнання (зазвичай додаються до паспорта обладнання).
      • ТУ не завжди є обов’язковими, але якщо вони згадуються в договорі, постачальник зобов’язаний їх надати на вимогу покупця.
    • Як знайти ТУ?
      • Перевірте договір та додатки до нього – ТУ можуть бути вказані за номером або індексом.
      • Запитайте у постачальника копію ТУ, якщо вони не були надані (згідно зі ст. 268 ГК України, постачальник зобов’язаний це зробити).
      • Якщо ТУ не зазначені в договорі, зверніться до галузевих стандартів (ДСТУ, ISO) для обладнання такого типу.
      • У разі відсутності ТУ в договорі суд може керуватися загальними критеріями якості для аналогічного обладнання.
    • Відсутність ТУ:
      • Якщо ТУ не вказані в договорі, можна посилатися на мету використання обладнання (наприклад, виготовлення деталей із певною точністю) або на звичайний рівень якості для такого типу обладнання.
    Юридичні дії

    Якщо постачальник не усуває недоліки добровільно, ви маєте право:

    • Вимагати усунення недоліків за рахунок постачальника (ч.1 ст. 678 ЦК України).
    • Вимагати заміни обладнання на аналогічне належної якості (ч.2 ст. 678 ЦК України).
    • Відмовитися від договору і вимагати повернення сплачених коштів, якщо обладнання вже оплачено.
    • Вимагати компенсації збитків, якщо невідповідність обладнання спричинила втрати (наприклад, брак у виробництві).
    • Звернення до суду:Подайте позов до господарського суду за місцем виконання договору.

Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України