Почніть консультацію з юристом онлайн
Задайте питання юристу
952 юристів готові відповісти зараз
Відповідь за ~15 хвилин
Я є клієнтом Пумб банку. Кілька днів тому мені в додатку надійшло повідомлення, що мені необхідно оновити мої дані. І просять повідомити про те, де я плачу податки. Зараз я працюю за контрактом за кордоном. В Україні я не мешкаю з 2020 року. Чи маю я надавати інформацію про мої податки в іншій країні для українського банку? На скільки законні ці вимоги?
Банк повідомляє , що як що я не надам інформацію то зі мною буде розторгнут контракт.
Схожі питання
Кодекси Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНове у блогах Юристи.UA
Відповіді юристів (5)
Адвокат, м. Миколаїв, 34 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, Костянтине!
В якій країні Ви сплачуєте податки: в Україні чи за кордоном? В якій країні Ви проживаєте?
Після того як Україна здійснила перший автоматичний обмін фінансовою інформацією, питання податкового резиденства набуло критичної ваги. Це прямий наслідок інтеграції України у світову систему фінансового контролю, що може мати серйозні наслідки для ваших рахунків і податкових зобов’язань.
Актуалізація даних клієнтів — це стандартна процедура для будь-якого банку, спрямована на дотримання вимог фінансового моніторингу. Однак після приєднання України до Багатосторонньої угоди компетентних органів про автоматичний обмін інформацією про фінансові рахунки (CRS) та імплементації її норм Законом України № 2970-IX, правила гри кардинально змінилися.
Тепер українські банки, виступаючи в ролі фінансових агентів, зобов’язані не просто запитувати, а ретельно перевіряти статус податкового резидентства своїх клієнтів. Мета — ідентифікувати осіб, які є платниками податків в інших країнах-учасницях обміну, та передати дані про їхні українські рахунки податковим органам відповідних держав.
28 квітня 2023 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо імплементації міжнародного стандарту автоматичного обміну інформацією про фінансові рахунки» № 2970 від 20.03.2023 р.
З 1 липня 2023 року цей закон зобов’язує, щоб підзвітні фінансові установи України проводили належну перевірку фінансових рахунків для встановлення їхньої підзвітності. У разі підтвердження підзвітності рахунку, фінансова установа повинна включити відомості про нього до звіту про підзвітні рахунки та надіслати цей звіт до ДПС.
З огляду на це банк зобов’язаний збирати та розкривати податкову інформацію про клієнтів-нерезидентів (фізичних осіб, ФОП або юридичних осіб, кінцевих бенефіціарних власників клієнтів).
Документ самостійної оцінки CRS (Додаток) надається клієнту для заповнення під час встановлення ділових відносин з банком, під час актуалізації ідентифікаційних даних або за окремим запитом банку.
Документ самостійної оцінки діє безстроково за умови, якщо обставини, що стосуються наданої клієнтом інформації про свій статус податкового резидентства для цілей CRS, залишаються незмінними.
Якщо клієнт не надав документи самостійної оцінки, не повідомив банківську установу про зміну статусу податкового резидентства або не надав протягом тридцяти календарних днів з дня отримання від банку запиту інформації та/або документів для підтвердження статусу власника рахунку для цілей оподаткування, банк має право відмовити клієнту у встановленні ділових відносин та у наданні або подальшому наданні фінансових послуг, зокрема в односторонньому порядку розірвати договірні відносини з клієнтом. При розірванні договірних відносин з власником рахунку банк повертає йому наявний залишок коштів та не несе відповідальності за збитки, завдані клієнту внаслідок розірвання договірних відносин.
Перший автоматичний обмін даними Україна вже здійснила восени 2024 року, надавши та отримавши інформацію за другу половину 2023 року. Станом на липень 2025 року Державна податкова служба (ДПС) вже аналізує ці дані, співставляючи їх з деклараціями громадян та звітами компаній.
30.09.2024: 01.07.2023 – 31.12.2023
1. Усі нові рахунки (фізичних та юридичних осіб), відкриті з 01.07.2023.
2. Існуючі рахунки фізичних осіб з високою вартістю (залишок > $1 млн станом на 30.06.2023).
1. Існуючі рахунки фізичних осіб з низькою вартістю (залишок ≤ $1 млн станом на 30.06.2023).
2. Існуючі рахунки юридичних осіб (залишок > $250 тис. станом на 30.06.2023). 3. Всі нові рахунки, відкриті у 2024 році.
Що це означає на практиці? Якщо ви є податковим резидентом, наприклад, Польщі, ваш український банк зобов’язаний передати до ДПС, а та, в свою чергу, польській податковій службі таку інформацію :
Після отримання цих даних іноземна податкова може вимагати у вас пояснень щодо походження коштів та донарахувати податки згідно з місцевим законодавством.
Перша думка, яка може виникнути — просто вказати в анкеті, що ви є резидентом лише України. Проте це вкрай ризикована стратегія. Банки мають ефективні інструменти для перевірки наданої інформації.
Якщо банк бачить, що ви маєте, нааприклад, посвідку на проживання в Німеччині, переважно витрачаєте кошти з картки на її території, але запевняєте, що є резидентом виключно України, це стане “червоним прапорцем” для служби фінмоніторингу.
Наслідки можуть бути дуже серйозними та болісними для ваших фінансів:
Однак, на тлі цих викликів, існує надзвичайно важливий тимчасовий захисний механізм, запроваджений на період дії воєнного стану. Відповідно до Перехідних положень Податкового кодексу, інформація про фінансові рахунки фізичних осіб-резидентів України, сукупний залишок на яких не перевищує еквівалент $250 000 станом на 31 грудня звітного року, не вважається підзвітною для автоматичного обміну.
Це означає, що для переважної більшості українців, чиї заощадження за кордоном не досягають цього порогу, ризики, пов’язані з CRS, наразі суттєво знижені. Проте ця норма є тимчасовою і не скасовує обов’язку самостійно декларувати іноземні доходи.
Ключовий інструмент для уникнення подвійного оподаткування — це Довідка-підтвердження статусу податкового резидента України. Цей офіційний документ, виданий ДПС, є доказом для податкових органів іншої країни, що ви є резидентом України, і дозволяє застосувати положення угод про уникнення подвійного оподаткування.
Отримати довідку можна, навіть перебуваючи за кордоном :
Подайте заяву. Найзручніше це зробити онлайн через Електронний кабінет платника податків у розділі “Листування з ДПС”. Також можна подати заяву особисто або поштою.
Заповніть форму. У заяві (форма затверджена наказом Мінфіну №248 від 19.08.2022) вкажіть свої дані, назву країни, для якої потрібна довідка, та підставу для визначення резидентства (наприклад, центр життєвих інтересів в Україні).
Оберіть спосіб отримання. Ви можете отримати довідку в паперовій формі поштою або її скан-копію в електронному кабінеті.
Отримайте результат. Термін видачі довідки або обґрунтованої відмови — 10 календарних днів з моменту отримання заяви.
Найкраща стратегія — чесно оцінити свій статус. Якщо ви проживаєте за кордоном, але залишаєтесь податковим резидентом України, отримайте офіційну довідку-підтвердження. Це дозволить вам коректно врегулювати свої податкові зобов’язання та уникнути проблем як з українськими, так і з іноземними фінансовими установами.
https://yankiv.com/ua/podatkove-rezydentstvo-zapyt...
З повагою, адвокат Айвазян.
Адвокат, м. Запоріжжя, 25 років досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня.
Банк має право вимагати інформацію про оновлення ідентифікаційних даних клієнтів в процесі загального фінансвового моніторингу.
Але інформація про те - де Ви платите податки не входить до стандатного обсягу інформації для фінмону, це необхідно для реалізації Українських нормативних актів щодо приєднання до автоматичного обміну інформацією про фінансові рахунки для податкових цілей (CRS).
Держава всіма можливими засобами спонукає українські банки впроваджувати перевірку податкового резидентства свої клієнтів.
Але наразі ще не всі банки впровадили заходи щодо подібної перевірки. Напевно ПУМБ почав цей процес.
CRC впроваджено, зокрема згідно Закону України № 2970-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо імплементації міжнародного стандарту автоматичного обміну інформацією про фінансові рахунки».
Згідно Листа НБУ № 25-0005/38112 від 30.05.2023 (та інших подібних роз'яснень), НБУ:
- Банки повинні збирати інформацію про фінансові рахунки клієнтів-нерезидентів для подальшої передачі до Державної податкової служби (ДПС)
- Наголошує на обов'язку банків розробити та впровадити внутрішні процедури для ідентифікації підзвітних рахунків, включаючи аналіз існуючих клієнтських баз та збір додаткової інформації від нових клієнтів.
- Наголошує на необхідності для банків мати деталізовані внутрішні політики та процедури щодо CRS, які є частиною загальної системи фінансового моніторингу.
Таким чином, якщо ПУМБ зробив перевірку податкового резидентства клієнтів-фізосіб частиною своєї системи Фінансового моніторингу, то так - банк має право розірвати із Клієнтом ділові відносини, якщо Клієнт не надасть документи, які вимагає банк в цілях фінмону.
Адвокат, м. Запоріжжя, 25 років досвіду
Спілкуватися у чатіРекомендую при наданні Банку інформації (при заповненні нової Анкети клієнта) використовувати норми Податкового кодексу України щодо визначення резидентства фізичних осіб:
"п.14.1.213. резиденти - це:
в) фізична особа - резидент - фізична особа, яка має місце проживання в Україні.
У разі якщо фізична особа має місце проживання також в іноземній державі, вона вважається резидентом, якщо така особа має місце постійного проживання в Україні; якщо особа має місце постійного проживання також в іноземній державі, вона вважається резидентом, якщо має більш тісні особисті чи економічні зв'язки (центр життєвих інтересів) в Україні. У разі якщо державу, в якій фізична особа має центр життєвих інтересів, не можна визначити, або якщо фізична особа не має місця постійного проживання у жодній з держав, вона вважається резидентом, якщо перебуває в Україні не менше 183 днів (включаючи день приїзду та від'їзду) протягом періоду або періодів податкового року.
Достатньою (але не виключною) умовою визначення місця знаходження центру життєвих інтересів фізичної особи є місце постійного проживання членів її сім'ї або її реєстрації як суб'єкта підприємницької діяльності.
Якщо неможливо визначити резидентський статус фізичної особи, використовуючи попередні положення цього підпункту, фізична особа вважається резидентом, якщо вона є громадянином України.
Якщо всупереч закону фізична особа - громадянин України має також громадянство іншої країни, то з метою оподаткування цим податком така особа вважається громадянином України, який не має права на залік податків, сплачених за кордоном, передбаченого цим Кодексом або нормами міжнародних угод України.
Якщо фізична особа є особою без громадянства і на неї не поширюються положення абзаців першого - четвертого цього підпункту, то її статус визначається згідно з нормами міжнародного права.
Достатньою підставою для визначення особи резидентом є самостійне визначення нею основного місця проживання на території України у порядку, встановленому цим Кодексом, або її реєстрація як самозайнятої особи."
Юрист, м. Полтава, 5 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю Вас, Костянтине!
На жаль, вимоги банку законні.
У зв’язку із приєднанням України до Багатосторонньої угоди CRS та набранням 28.04.2023 чинності Закону України від 20.03.2023 №2970-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та законодавчих актів України щодо імплементації міжнародного стандарту автоматичного обміну інформацією про фінансові рахунки», Банк, як фінансовий агент зобов’язаний здійснювати заходи належної комплексної перевірки (due diligence) фінансових рахунків клієнтів та серед власників рахунків (у певних випадках і серед їх контролюючих осіб) виявляти осіб, які є податковими резидентами інших підзвітних юрисдикцій - партнерів з обміну інформацією. Інформація про такі рахунки у вигляді звіту про підзвітні рахунки подається до Державної податкової служби України.
39-3.2.1. З метою виявлення підзвітних рахунків фінансові агенти зобов’язані вживати заходів належної комплексної перевірки за правилами, що підлягають застосуванню відповідно до підпункту 39-3.1.3 пункту 39-3.1 цієї статті.
39-3.2.2. У випадках, визначених Угодою FATCA та/або Загальним стандартом звітності CRS, фінансові агенти повинні вимагати, а власники рахунків зобов’язані надавати фінансовим агентам:
1) документи самостійної оцінки стосовно себе та/або стосовно контролюючих осіб відповідно до вимог Додатка 1 до Угоди FATCA для встановлення (перевірки) статусу зазначеної американської особи;
2) документ самостійної оцінки статусу податкового резидентства стосовно себе та/або стосовно контролюючих осіб відповідно до вимог Загального стандарту звітності CRS для встановлення держави (території), резидентом якої є власник рахунку та/або контролююча особа (далі - документ самостійної оцінки CRS);
3) іншу інформацію та/або документи, необхідні фінансовому агенту для вжиття заходів належної комплексної перевірки фінансових рахунків, встановлення їх підзвітності та складання звітності за підзвітними рахунками на виконання вимог Угоди FATCA та/або Загального стандарту звітності CRS відповідно до підпункту 39-3.1.3 пункту 39-3.1 цієї статті.
118-1.8. Умисне надання власником рахунку документів самостійної оцінки CRS стосовно себе та/або стосовно його контролюючих осіб у випадках, передбачених статтею 39-3 цього Кодексу, з недостовірними відомостями, що призвело до невстановлення підзвітності рахунку для власника рахунку та/або для його контролюючих осіб, - тягне за собою накладення штрафу у 100 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року.
Сплата такого штрафу не звільняє власника рахунку від обов’язку власника рахунку щодо надання документів самостійної оцінки CRS стосовно себе та/або стосовно його контролюючих осіб у випадках, передбачених статтею 39-3 цього Кодексу, з достовірними відомостями.
ПРОТЕ!
53-1.3. ПКУ Установити такі особливості застосування положень статті 39-3 цього Кодексу у частині, що стосується застосування Загального стандарту звітності CRS, протягом перехідного періоду:
1) фінансові агенти, які станом на 30 червня 2023 року відповідають критеріям підзвітних фінансових установ, зобов’язані стати на облік у контролюючому органі відповідно до пункту 39-3.3 статті 39-3 цього Кодексу до 31 грудня 2023 року;
2) за порушення, вчинені фінансовими агентами та власниками рахунків до 31 грудня 2024 року включно, штрафні (фінансові) санкції, передбачені пунктами 118-1.3-118-1.8 статті 118-1 цього Кодексу, не застосовуються, а за порушення, вчинені у період з 1 січня по 31 грудня 2025 року, - застосовуються у 0,5 розміру відповідного штрафу.
3) 53-1.4. ПКУ Не вважається податковою інформацією, яка може бути використана контролюючим органом для визначення суми податкових зобов’язань платника податків, інформація, отримана контролюючим органом від іноземних компетентних органів відповідно до Багатосторонньої угоди CRS та яка стосується фінансового рахунку або рахунків громадянина України, відкритих у фінансових установах іноземних юрисдикцій, якщо сукупний залишок або вартість усіх фінансових рахунків, власником яких є одна особа - громадянин України, не перевищує еквівалент 250 тисяч доларів США станом на 31 грудня календарного року, який припадає на період дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX.
ВИСНОВОК
1. Банк як фінансовий агент зобов'язаний виявляти осіб, які є податковими резидентами інших підзвітних юрисдикцій - партнерів з обміну інформацією
2. Інформацію потрібно надавати виключно через офіційні засоби зв'язку.
З повагою, юрист Дерій В.О.!
Адвокат, м. Чернігів, 7 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю Вас.
Я є клієнтом Пумб банку. Кілька днів тому мені в додатку надійшло повідомлення, що мені необхідно оновити мої дані. І просять повідомити про те, де я плачу податки. Зараз я працюю за контрактом за кордоном. В Україні я не мешкаю з 2020 року. Чи маю я надавати інформацію про мої податки в іншій країні для українського банку? На скільки законні ці вимоги?Банк повідомляє , що як що я не надам інформацію то зі мною буде розторгнут контракт.
У Вашій ситуації, на мій погляд, варто виходити з того, що банк діє не «з власної ініціативи», а виконує вимоги закону. В Україні з 2017 року працює система фінансового моніторингу та податкової прозорості, яка базується, зокрема, на нормах Закону «Про банки і банківську діяльність» та Закону «Про запобігання та протидію легалізації доходів». Крім того, банки зобов’язані дотримуватися міжнародних стандартів автоматичного обміну податковою інформацією (CRS). Саме тому вони мають право вимагати від клієнтів підтвердження того, де саме вони є податковими резидентами.
Я думаю, що Ваш банк у цьому випадку не порушує Ваших прав, а лише виконує обов’язок, покладений на нього державою. Якщо Ви дійсно сплачуєте податки за кордоном і не є податковим резидентом України, Ви маєте надати відповідну інформацію. Це нормальна практика, яка застосовується до всіх клієнтів, що мешкають або працюють за межами України. Якщо ж відмовитися від надання даних, банк має право обмежити обслуговування або навіть розірвати договірні відносини - і це прямо відповідає вимогам законодавства.
З повагою! Щасти Вам!