Задайте питання юристу

954 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Армія і мобілізація, 25 жовтня 2025, питання №143350 350₴

Розшук в Резерв +, не проходження ВЛК, заброньований, обмежено придатний

Добрий вечір!

Сьогодні побачив в Резерв + повідомлення що ТЦК та СП 09.10.25 звернувся до національної поліції, щоб доставити вас для складання протоколу. Причина: не пройшли (відмовились від проходження) ВЛК.

Я маю діюче бронювання до 23.06.26 року, та маю статус обмежено придатного, дата ВЛК - 20.06.1995. Я є ВПО, фактичне місце проживання згідно ВПО - Київ, Зареєстроване місце проживання - м. Маріуполь. ТЦК та СП в якому стою на обліку Маріупольський районний ТЦК та СП.

Як мене бути, щоб позбавитись повідомлення в Резерв + про розшук та бажано не сплачувати при цьому штраф? Я так розумію, що так як я обмежено придатний то мені все одно потрібно пройти ВЛК (прочитав про цю норму тільки сьогодні, та дізнався що така вимога з'явилась з червня 2025 р.). Мені було би зручніше проходити ВЛК у Києві, так я тут зараз проживаю, та не знаю навіть де зараз знаходиться Маріупольський ТЦК, адресу Маріупольського ТЦК швидко в інтернеті знайти не вдалось, тільки телефони.
Як мені бути? Подати на ВЛК через Резерв +, але я так розумію, що мені направлять на ВЛК по місту розташування ТЦК (можливо це м. Дніпро, і це дуже не зручно, особливо якщо на проходження ВЛК потрібно буде декілька днів). Чи може мені потрібно стати на облік в ТЦК у Києві, то як це правильно зробити? А потім вже подати на ВЛК через Резерв +, але коли я почну змінювати реєстрацію в ТЦК, я отримаю відразу протокол про порушення правил обліку. То як краще бути?

Відповіді юристів (11)

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго вечора, пане Сергію!

    Як давно Ви оформили ВПО?

    Незалежно від того є у Вас бронювання чи немає - Ви як обмежено придатний повинні були самостійно пройти ВЛК до 5 червня 2025 року. І на даний час у Вас даний обов'язок залишається.

    Крім того, Ви були зобов'язані стати на військовий облік до місцевого ТЦК протягом 7 днів після оформлення ВПО.

    На жаль, щоб пройти ВЛК за місцем проживання Вам потрібно змінити ТЦК - для цього Ви повинні звернутися до них особисто.

    Згідно ч. 4 статті 37 ЗУ "Про військовий обов'язок та військову службу"

    У період проведення мобілізації (крім цільової) та/або протягом дії воєнного стану призовники, військовозобов’язані та резервісти, які залишили або покинули своє місце проживання, зобов’язані в семиденний строк з дати взяття на облік внутрішньо переміщеної особи стати на військовий облік у територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки за місцем перебування на обліку внутрішньо переміщеної особи (військовозобов’язані та резервісти Служби безпеки України - у Центральному управлінні або регіональних органах Служби безпеки України, а військовозобов’язані та резервісти розвідувальних органів України - у зазначений строк повідомити про зміну місця проживання відповідному підрозділу розвідувальних органів України).

    Для цього Вам потрібно подати ТЦК письмову заяву про взяття на військовий облік, заяву про оформлення паперового ВОД (за необхідності) та документи, які підтверджують зміну місця проживання - довідка про реєстрацію ВПО.

    Обов'язково зареєструйте заяву - для цього її необхідно подати в 2-х екземлярах. На другому екземлярі ТЦК має проставити відмітку про те, що вони отримали від Вас заяву: печатку/підпис та дату прийому. Ви цей екземляр маєте залишити в себе, як доказ Вашого бажання стати на військовий облік.

    Якщо заяву не реєструють або відмовляють у взятті на облік - отримайте письмову відмову та подавайте скаргу до обласного ТЦК, Міноборони, Генштабу.

    Потім Вас повинні зняти з обліку за місцем прописки без Вашої присутності!

    Згідно частини 1 статті 37 ЗУ "Про військовий обов'язок і військову службу" взяттю на військовий облік військовозобов’язаних - підлягають військовозобов’язані, які прибули з інших місцевостей (адміністративно-територіальних одиниць) України або з-за кордону на нове місце проживання.

    Згідно частини 5 статті 37 ЗУ "Про військовий обов'язок і військову службу" зняттю з військового обліку військовозобов’язаних - підлягають військовозобов’язані, які вибули в іншу місцевість (адміністративно-територіальну одиницю) України і стали на військовий облік за новим місцем проживання.

    Згідно пункту 81 Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів Особиста присутність призовників, військовозобов’язаних та резервістів для ЗНЯТТЯ або виключення з військового обліку у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, відповідних підрозділах розвідувальних органів НЕ ОБОВ'ЯЗКОВА.

    ОТЖЕ, ТЦК за Вашим новим місцем проживання зобов'язаний взяти Вас на військовий облік та направити на ВЛК. При цьому Вас повинні зняти з військового обліку за місцем прописки без Вашої особистої присутності.

    ЩОДО ШТРАФУ

    Вас теоретично можуть притягнути до адмінвідповідальності відразу за ДВА правопорушення: 1 - непроходження ВЛК до 5 червня та 2 - за неприбуття до ТЦК протягом 7 днів після оформлення ВПО.

    ПРОТЕ, існують строки давності щодо накладення штрафу. Відповідно до статті 38 Кодексу про адміністративні правопорушення адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210-1 цього Кодексу, може бути накладено протягом ТРЬОХ місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.

    Тобто, Ви можете нічого не сплачувати (на бронювання це ніяким чином не впливає), а вже після того як перебуватиме у розшуку ТРИ місяці (за відмову від ВЛК) можете ініціювати закриття справи у зв'зку зі сплином строків давності.

    Крім того, якщо Ви оформили ВПО більше року назад, то Вам також вже не можуть виписати штраф, адже справу про притягнення до адміністративної відповідальності не мать права відкривати.

    Інший варіант - скасувати, а потім заново оформити ВПО через ДІЮ та стати на військовий облік протягом 7 днів після оформлення нового статусу.

    Стаття 247 КУпАП передбачає, що

    Провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за таких обставин:

    1) відсутність події і складу адміністративного правопорушення;

    7) закінчення на момент розгляду справи про адміністративне правопорушення строків, передбачених статтею 38 цього Кодексу.

    Проблема лише в тому, що якщо Ви на даний час натрапите на ТЦК та при перевірці військово-облікових документів виявиться, що Ви перебуваєте у розшуку, то працівники поліції, які входять в групу оповіщення можуть Вас затримати та доставити до наближчого ТЦК.

    Це буде тривати поки ТЦК не знімуть статус про порушення в Резерв+ та не повідомлять Національну поліцію про відсутність підстав для його адміністративного затримання.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Бажаю успіхів у вирішенні Вашого питання!

    Sergiy Tupikin Клієнт 13 годин тому

    ВПО оформлено 12.07.2024 р.

    • Айвазян Юрій Климентійович

      Тоді вже сплинув строк притягнення Вас до відповідальності, оскільки пройшов рік з дня вчинення Вами правопорушення. Проте, залишається питання із непроходженням ВЛК, а це правопорушення було виявлено ТЦК 09.10.2025 року.

      Відповідно до статті 38 КУпАП адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210 - 1 цього Кодексу, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.

    • Дерій Владислав Олегович

      В ТАКОМУ ВИПАДКУ ВАС ВЖЕ НЕ МАЮТЬ ПРАВА ШТРАФУВАТИ ЗА ТЕ, ЩО ВИ НЕ СТАЛИ НА ОБЛІК ДО МІСЦЕВОГО ТЦК ПРОТЯГОМ 7 ДНІВ ПІСЛЯ РЕЄСТРАЦІЇ ВПО.

      А от щодо непроходження ВЛК, то можете сплатити штраф через Резерв+ (8500 грн) або зачекати до 10 січня та подати заяву про закриття справи через закінчення строків давності.

      Проте, за цей час роботодавець може повідомити ТЦК про те, що Ви порушуєте правила військового обліку або якщо натрапите на поліцію, то Вас можуть затримати та доставити до ТЦК.

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Сергію!

    На жаль, розшук з'явився з причини того, що Ви не пройшли ВЛК до 5 червня 2025 року, як обмежено придатний.

    При тому, навідміну від інших військовозобов'язаних, які маючи діючу відстрочку не повинні проходити медичний огляд, Вам все одно прийдеться пройти ВЛК.

    Відповідно до пункту 63 Постанови КМУ №560 "Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період":

    "Військовозобов’язані, у яких строк дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не завершився, на медичний огляд не направляються, крім випадків, коли військовозобов’язані приймаються на військову службу за контрактом, або були визнані обмежено придатними та не проходили повторний медичний огляд з метою визначення їх придатності до військової служби (за винятком тих, які визнані в установленому порядку особами з інвалідністю), або самостійно виявили бажання пройти медичний огляд".

    Я маю діюче бронювання до 23.06.26 року, та маю статус обмежено придатного, дата ВЛК - 20.06.1995. Я є ВПО, фактичне місце проживання згідно ВПО - Київ, Зареєстроване місце проживання - м. Маріуполь. ТЦК та СП в якому стою на обліку Маріупольський районний ТЦК та СП.

    З якого року Ви ВПО у місті Києві?

    Поки що вбачаю ще одну підставу для притягнення Вас до адміністративної відповідальності з боку ТЦК, а саме: Ви не стали на облік в ТЦК за місцем обліку ВПО упродовж тижня.

    Як мене бути, щоб позбавитись повідомлення в Резерв + про розшук та бажано не сплачувати при цьому штраф?

    Якщо мова йде про несплату штрафу, то шляхів тільки два:

    1. Оскаржити внесення даних про порушення правил ВО у судовому порядку.

    2. Зачекати, коли сплинуть строки притягнегнення Вас до адмінвідповідальності, визначені статтею 38 КУпАП.

    Цілком очевидно, що посадовими особами РТЦК та СП не складались ані протокол, ані постанова про адміністративне правопорушення на підставі яких передбачено внесення відомостей про притягнення до адміністративної відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого статтями 210, 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів (пункт 20-1 статті 7 Закону України «Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів»).

    Відповідно до статті 38 КУпАП адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210 - 1 цього Кодексу, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.

    В той самий час, згідно статті 247 КУпАП провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю у зв’язку із закінченням на момент розгляду справи про адміністративне правопорушення строків, передбачених статтею 38 цього Кодексу.

    Якщо ж провадження по справі не може бути розпочате, то відсутня й підстава щодо доставлення Вас до РТЦК та СП для складання протоколу про адміністративне правопорушення у відповідності із статтею 259 КУпАП.

    Отже, необхідно подати заяву до ТЦК із проханням видалити дані з Реєстру щодо порушення Вами правил ВО та відкликання звернення з НПУ.

    У разі, коли ТЦК відмовить у вирішенні питання про зняття з розшуку, треба звернутися до адміністративного суду із позовною заявою та зобов’язати ТЦК видалити дані про порушення правил ВО з Реєстру. Станом на зараз вже є позитивна судова практика по таких справах.

    Щодо строків розгляду справи в суді, то треба розраховувати мінімум на два-три місяці у суді першої інстанції.

    Я так розумію, що так як я обмежено придатний то мені все одно потрібно пройти ВЛК (прочитав про цю норму тільки сьогодні, та дізнався що така вимога з'явилась з червня 2025 р.).

    Так, ВЛК Вам все одно прийдеться пройти, оскільки статус обмежено-придатний був скасований ще у 2024 році.

    Щодо вимоги пройти ВЛК, то остання з'явилась не в червні, а набагато раніше - у 2024 році. До 5 червня Ви були зобов'язані самостійно ініціювати проходження комісії.

    Відповідно до Закону України № 3621-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист», який набрав чинності 04.05.2024 року:

    ІІ. Прикінцеві та перехідні положення

    «2. Установити, що громадяни України, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом, протягом дев’яти місяців з дня набрання чинності цим Законом підлягають повторному медичному огляду з метою визначення придатності до військової служби».

    Надалі, строк проходження ВЛК для обмежено придатних був продовжений до 5 червня 2025 року:

    2. Установити, що громадяни України віком від 25 до 60 років, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом (крім осіб, визнаних в установленому порядку особами з інвалідністю), з дня набрання чинності цим Законом зобов’язані до 5 червня 2025 року пройти повторний медичний огляд з метою визначення придатності до військової служби. Такі громадяни зобов’язані самостійно звернутися до територіального центру комплектування та соціальної підтримки (військовозобов’язані та резервісти Служби безпеки України - до Центрального управління або регіональних органів Служби безпеки України, військовозобов’язані та резервісти розвідувальних органів України - до відповідного підрозділу розвідувальних органів України) або через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного та резервіста з метою отримання направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду.

    {Пункт 2 розділу II в редакції Закону № 4235-IX від 12.02.2025}.

    Як мені бути? Подати на ВЛК через Резерв +, але я так розумію, що мені направлять на ВЛК по місту розташування ТЦК (можливо це м. Дніпро, і це дуже не зручно, особливо якщо на проходження ВЛК потрібно буде декілька днів).

    Саме так і станеться. Якщо Ви сформуєте направлення у Резерв+, то останнє прийде Вам за місцем знаходження ТЦК, у якому Ви перебуваєте на обліку.

    Чи може мені потрібно стати на облік в ТЦК у Києві, то як це правильно зробити?

    Ви повинні були стати на облік в ТЦК міста Києва ще після того, як стали на облік ВПО.

    А потім вже подати на ВЛК через Резерв +, але коли я почну змінювати реєстрацію в ТЦК, я отримаю відразу протокол про порушення правил обліку.

    Так, скорше за все, коли Ви з'явитесь до ТЦК задля постановки на облік, Вас притягнуть до адмінвідповідальності і за непройдений медогляд, і за несвоєчасну постановку на облік. В такому разі у Вас буде два варіанти дій:

    1. Визнати правопорушення на місці та сплатити штраф за скоєне правопорушення у суммі 8,5 К.

    2. Не визнавати правопорушення, отримати протокол та постанову (сума штрафу від 17К до 25,5К) і оскаржувати штраф у судовому порядку.

    То як краще бути?

    Чекати, коли сплинуть строки притянення Вас до адміністративної відповідальності (три місяці з дня виявлення правопорушення ТЦК щодо проходження ВЛК, по ВПО - залежить від того, який час Ви вже стоїте на обліку).

    За цей час Вам бажано не потрапляти на групи оповіщення, оскільки Вас затримають та доставлять до ТЦК задля складання протоколу й тут вже не вдасться уникнути штрафу. Після того вже займатися питанням проходження ВЛК.

    Головне, аби Ви вирішили всі питання до травня, коли роботодавець буде подавати Вас на перебронювання.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Sergiy Tupikin Клієнт 13 годин тому

    Дуже дякую за відповідь!

    • Дерій Владислав Олегович

      Завжди радий допомогти! Успіхів Вам!

    • Айвазян Юрій Климентійович

      Прошу, Сергію! Був радий допомогти! Вдачі Вам!

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    1.

    САМЕ ГОЛОВНЕ НЕ ПІДПИСУЙТЕ ЖОДНОГО ДОКУМЕНТА ПРО ДОБРОВІЛЬНЕ ПРОХОДЖЕННЯ ВЛК АБО ДОБРОВІЛЬНИЙ ПСИХОЛОГІЧНИЙ ВІДБІР ДЛЯ ВИЗНАЧЕННЯ ВАШОЇ ПРИДАТНОСТІ ДО ВІЙСЬКОВОЇ СЛУЖБИ - ЯКЩО ВИ ТАКЕ ПІДПИШЕТЕ, ТО СКОРІШЕ ЗА ВСЕ ВАС МОБІЛІЗУЮТЬ.

    Військовозобов’язані з чинною відстрочкою від призову або бронюванням не направляються на проходження медичного огляду військово-лікарською комісією.

    Це визначено Порядком проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, який регулюється постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 року № 560.

    Винятками є випадки, коли військовозобов’язані з чинною відстрочкою від призову або бронюванням:

    • приймаються на військову службу за контрактом;
    • були визнані обмежено придатними та не проходили повторний медичний огляд (за винятком осіб з інвалідністю, визнаних у встановленому порядку);
    • самостійно виявили бажання пройти медичний огляд.

    ---

    Військовий облік в Україні та за кордоном для українців регулює Порядок організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов'язаних та резервістів, прийнятий постановою КМУ № 1487 від 30 грудня 2022 року.

    Особи, які змінили місце проживання і отримали статус ВПО також змінюють Територіальні центри комплектування і стають на військовий облік за місцем фактичного проживання.

    За п. 21 Порядку, взяття громадян, які прибули з тимчасово окупованих територій України, на персонально-первинний та персональний військовий облік здійснюється після взяття таких осіб на облік ВПО та на військовий облік у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки.

    За правилами маєте стати на військовий облік за новим місцем фактичного проживання. Зробити це потрібно протягом 7 днів після приїзду.

    Відповідно до ч. 1 ст. 210-1 КУпАП порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію тягне за собою накладення штрафу на громадян від трьохсот до п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та громадських об`єднань - від однієї тисячі до однієї тисячі п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Згідно з ч. 3 ст. 210-1 КУпАП вчинення дій, передбачених частиною першою цієї статті, в особливий період тягне за собою накладення штрафу на громадян від однієї тисячі до однієї тисячі п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та громадських об`єднань - від двох тисяч до трьох тисяч п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    ОТЖЕ ВИ СПЛАЧУЄТЕ ШТРАФ, ВАС СТАВЛЯТЬ НА ВІЙСЬКОВИЙ ОБЛІК - ВИ ПОРУШЕННЯ ВИПРАВИЛИ. ОТЖЕ, ПОВИННІ ЗНЯТИ З РОЗШУКУ.

    НАЖАЛЬ, НЕ СПЛАЧУВАТИ ШТРАФ У ВАШОМУ ВИПАДКУ ПРАКТИЧНО НЕМОЖЛИВО.

    ТЦКПС скеровує лист в поліцію про те, що особа не з’явилася по повістці в ТЦК. На підставі цього поліція вносить в базу даних АРМОР інформацію, що така особа перебуває в розшуку.

    Дійсно, ТЦК може просити поліцію затримати особу, яка не зʼявилася за повісткою. Це передбачає п. 56 Порядку організації та ведення військового обліку, затвердженого постановою Кабміну №1487.

    В ньому вказано, що національна поліція за зверненням ТЦК здійснює адміністративне затримання та доставлення осіб, які вчинили адміністративні правопорушення, передбачені статтями 210, 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

    Стаття 210-1 КУпАП передбачає відповідальність за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію. Одним з таких порушень є неявка за повісткою в ТЦК під час мобілізації.

    Поліція своєю чергою не зобовʼязана перевіряти, чи дійсно людина отримала повістку. Вони просто вносять дані такої людини в базу АРМОР.

    АРМОР – розшифровується, як Автоматизоване Робоче Місце Оперативного Робітника. Це інтегрована інформаційно-пошукова система Міністерства внутрішніх справ України, прийнята за базову у всіх обласних МВСУ з 2002 року. Автоматизовані робочі місця встановлені у міських районних відділах, Функції системи: пошукові, облікові, довідкові, прогнозуючі.

    Це внутрішня база поліції,в якій містяться дані про людей які в них адміністративні відповідальності або кримінальні. І, в принципі, вони бачать по людині, по її документах, до чого вона притягувалася, різні адміністративні правопорушення, кримінальні, а також розшук. Плюс зараз в базі АРМОР є відміточка, що людина ухилянт.

    Необхідно щоб оператор в ТЦКСП вніс інформацію в базу "Оберіг", це в автоматичному режимі передається в АРМОР і у людини має зникнути статус "У розшуку".

    2.

    ВСТАТИ НА ВІЙСЬКОВИЙ ОБЛІК ЗА МІСЦЕМ РЕЄСТРАЦІЇ ВПО.

    ЩОБ СТАТИ НА ВІЙСЬКОВИЙ ОБЛІК ВИ ПОВИННІ МАТИ МІСЦЕ РЕЄСТРАЦІЇ ЗА НОВИМ МІСЦЕМ ПРОЖИВАННЯ.

    ЗАТВЕРДЖЕНО

    постановою Кабінету Міністрів Українивід 30 грудня 2022 р. N 1487

    ПОРЯДОК

    організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов'язаних та резервістів

    81. Взяття на військовий облік призовників, військовозобов'язаних та резервістів у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, відповідних підрозділах розвідувальних органів здійснюється за їх особистої присутності (крім випадків, визначених у пунктах 15, 151 цього Порядку та підпункті 101 пункту 1 додатка 2). При цьому взяття на військовий облік здійснюється за умови наявності паспорта громадянина України (паспорта громадянина України для виїзду за кордон у випадку подання заяви про взяття на військовий облік через закордонну дипломатичну установу України згідно з підпунктом 101 пункту 1 додатка 2) та військово-облікового документа у разі, якщо він видавався та не був втрачений.

    Особиста присутність призовників, військовозобов'язаних та резервістів для зняття або виключення з військового обліку у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, відповідних підрозділах розвідувальних органів не обов'язкова.

    Додаток 2

    до Порядку

    ПРАВИЛАвійськового обліку призовників, військовозобов'язаних та резервістів

    1. Призовники, військовозобов'язані та резервісти повинні:

    1) перебувати на військовому обліку:

    за задекларованим (зареєстрованим) місцем проживання - у відповідних районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (військовозобов'язані СБУ - у Центральному управлінні або регіональних органах СБУ (далі - органи СБУ), військовозобов'язані розвідувальних органів - у відповідному підрозділі розвідувального органу). Крім того, призовники, військовозобов'язані та резервісти, які проживають в селах та селищах, а також у містах, де відсутні відповідні районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, повинні перебувати на персонально-первинному військовому обліку у відповідних виконавчих органах сільських, селищних, міських рад;

    за місцем роботи (навчання) - в центральних і місцевих органах виконавчої влади, в інших державних органах, в органах місцевого самоврядування, в органах військового управління (органах управління), військових частинах (підрозділах) Збройних Сил, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органах спеціального призначення, на підприємствах, в установах, організаціях, закладах освіти, закладах охорони здоров'я незалежно від підпорядкування і форми власності;

    7) особисто в семиденний строк з дня прибуття до нового місця проживання прибувати із паспортом громадянина України і військово-обліковими документами до відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (органу СБУ, відповідного підрозділу розвідувального органу), який організовує та веде військовий облік на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, для взяття на військовий облік;

    НОВИЙ ТЦКСП ПОВИНЕН ВАС ПОСТАВИТИ НА ВІЙСЬКОВИЙ ОБЛІК - СТАТУС В РОЗШУКУ ПОВИНЕН ЗНИКНУТИ ПІСЛЯ ПРИТЯГНЕННЯ ВАС ДО АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗА ПОРУШЕННЯ ПРАВИЛ ВІЙСЬКОВОГО ОБЛІКУ.

    ---

    ОЗНАЙОМТИСЯ З ОФІЦІЙНОЮ ПОЗИЦІЄЮ МО УКРАЇНИ:

    https://mod.gov.ua/news/chi-mozhut-zabronovanih-vi...

    Карпенко Андрій Володимирович

    У ВАС ТРИВАЮЧЕ ПРАВОПОРУШЕННЯ - ПЕРЕБІГ СТРОКУ ПРИТЯГНЕННЯ ВАС ДО АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ПОЧИНАЄТЬСЯ З МОМЕНТУ, ЯК ТЦКСП ВИЯВИВ СКОЄНЕ ВАМИ ПРАВОПОРУШЕННЯ.

    У ТЦКСП Є ДВА МІСЯЦІ НА ПРИТЯГНЕННЯ ВАС ДО АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ З МОМЕНТУ ВИЯВЛЕННЯ ПРАВОПОРУШЕННЯ.

    Єдиної практики тлумачення, що таке триваюче правопорушення немає. Так є позиція Верховного Суду у постанові від 11 квітня 2018 року у справі № 804/401/17 , який зазначив, що “триваюче правопорушення – це проступок, пов`язаний з тривалим, неперервним невиконанням обов`язків, передбачених законом”, але вона не стосується ТЦК й не містить жодної конкретизації як цей висновок застосувати до правопорушень у сфері мобілізації. На практиці, це може означати, що ТЦК може тлумачити порушення будь-якого обовʼязку у минулому (рік, два, пʼять років назад) як триваюче правопорушення з відповідними наслідками. На жаль, іноді суди підтримують таку позицію, але й іноді стають і на бік громадян.

    А тепер, власне, про строки притягнення до відповідальності у разі вчинення триваючих правопорушень.

    День вчинення триваючого правопорушення – це останній день вчинення такого правопорушення. З практичної точки зору це означає, що строк в один рік до цих правопорушень, як правило, застосовуватись не буде. Громадянин приходить в ТЦК (з певним невиконаним обовʼязком у минулому), ТЦК зазначає, що це триваюче правопорушення, яке досі вчиняється, адже обовʼязок так і не був виконаний і ТЦК виявило його у день явки громадянина, отже строк в один рік не буде застосовуватись, оскільки правопорушення вже виявлено, а до виявлених правопорушень застосовується правило щодо 3 місяців.

    День виявлення триваючого правопорушення – це день, коли посадова особа чи орган, що розглядає справу про адміністративне правопорушення, дізналися чи за всіма обʼєктивними ознаками повинні були дізнатися про те, що особа вчинила або ще вчиняє адміністративне правопорушення. Тобто тут застосовується такі ж самі правила, як і щодо нетриваючих правопорушень. І це дуже важливо! Зі дня, коли ТЦК дізналося про вчинення триваючого правопорушення (навіть, якщо воно продовжує тривати) у них є лише три місяці для накладення адміністративного стягнення. Тому цю обставину можна і потрібно доводити у суді і це може стати підставою для позитивного рішення на користь громадянина.

    Тут можна навести цитату з рішення апеляційного суду, на яке я давала посилання у попередньому пості щодо триваючих правопорушень: “Отже, відповідачем правопорушення виявлено щонайменше 14 листопада 2023 року, тобто у будь-якому випадку, якщо й вважати таке правопорушення триваючим, адміністративне стягнення накладене на позивача поза межами строку, встановленого частиною першою статті 38 КУпАП.https://reyestr.court.gov.ua/Review/121034451

    Висновок: Доводити, чи є певне правопорушення триваючим або нетриваючим, є справою досить складною та часто субʼєктивною. А ось доведення факту дня виявлення такого правопорушення з боку ТЦК (наприклад, громадянина оголосили в розшук на підставі вчинення певного правопорушення) може бути тією обставиною, що дозволить захистити свої права у суді та врятує від накладення штрафу.

    У ВАС ДВА ПРАВОПОРУШЕННЯ:

    1. ВИ НЕ СТАЛИ НА ВІЙСЬКОВИЙ ОБЛІК ЗА МУСЦЕМ РЕЄСТРАЦІЇ ВПО.

    АЛЕ ТЦКСП ПОВИННО БУЛО ПРО ЦЕ ДІЗНАТИСЯ З РЕЄСТРІВ.

    варто звернути увагу і на прямі норми Закону України “Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів”, де у ст. 14 прямо зазначено, що органи ведення Реєстру одержують в електронному вигляді від центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері міграції (імміграції та еміграції), у тому числі протидії нелегальній (незаконній) міграції, громадянства, реєстрації фізичних осіб, біженців та інших визначених законодавством категорій мігрантів, — відомості про місце проживання та місце перебування призовника, військовозобов’язаного та резервіста.

    Таким чином, фактично, інформація в тому числі про зміну місця проживання та місця перебування призовника, військовозобов’язаного та резервіста, повинна бути відома територіальним центрам комплектування та соціальної підтримки відразу після такої зміни, тому і відлік двомісячного строку починається саме з цього моменту.

    2. ВИ НЕ ПРОЙШЛИ ВЛК ДО 05.06.2025, ЯК ОБМЕЖЕНО ПРИДАТНИЙ.

    А ОТ ТУТ ТРЕБА РОЗУМІТИ, КОЛИ ТЦКСП ДІЗНАВСЯ ПРО ЦЕ ПРАВОПОРУШЕННЯ.

    варто пам’ятати, що КУпАП чітко встановлює строки, в межах яких на особу може бути накладено адміністративне стягнення. Так ч.1 ст.38 КУпАП передбачено, що адміністративне стягнення може бути накладено не пізніш як через два місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні – не пізніш як через два місяці з дня його виявлення, за винятком випадків, коли справи про адміністративні правопорушення відповідно до цього Кодексу підвідомчі суду (судді).

    Відповідно до ст.235 КУпАП, територіальні центри комплектування та соціальної підтримки розглядають справи про такі адміністративні правопорушення: про порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку, про порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, про зіпсуття військово-облікових документів чи втрату їх з необережності (статті 210, 210-1, 211 (крім правопорушень, вчинених військовозобов’язаними чи резервістами, які перебувають у запасі Служби безпеки України або Служби зовнішньої розвідки України).

    Зважаючи на комплексний аналіз даних норм, а саме – те, що справи про порушення правил військового обліку не підвідомчі суду, то можна зробити висновок, що строк накладення адміністративного стягнення за порушення правил військового обліку становить 2 місяці.

    При чому, оскільки таке правопорушення є триваючим, то строк накладення адміністративного стягнення буде рахуватися з дня виявлення такого правопорушення уповноваженою особою ТЦК та СП.

    Досить часто днем виявлення є саме день, коли особа з порушенням визначеного строку самостійно з’явилась для актуалізації своїх даних, однак в інших випадках варто все ж таки звертатися із запитами про отримання інформації з проханням надати інформації коли саме та з яких джерел стало відомо про порушення особою строку актуалізації даних, оскільки саме з цього моменту буде починати відлік строку для застосування адміністративного стягнення.

    ЯКЩО З МОМЕНТУ ЯК ТЦКСП ДІЗНАВСЯ ПРО ПРАВОПОРУШЕННЯ - В НЬОГО Є ДВА МІСЯЦІ НА ПРИТЯГНЕННЯ ВАС ДО АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ.

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас.

    Сьогодні побачив в Резерв + повідомлення що ТЦК та СП 09.10.25 звернувся до національної поліції, щоб доставити вас для складання протоколу. Причина: не пройшли (відмовились від проходження) ВЛК.Я маю діюче бронювання до 23.06.26 року, та маю статус обмежено придатного, дата ВЛК - 20.06.1995. Я є ВПО, фактичне місце проживання згідно ВПО - Київ, Зареєстроване місце проживання - м. Маріуполь. ТЦК та СП в якому стою на обліку Маріупольський районний ТЦК та СП.Як мене бути, щоб позбавитись повідомлення в Резерв + про розшук та бажано не сплачувати при цьому штраф? Я так розумію, що так як я обмежено придатний то мені все одно потрібно пройти ВЛК (прочитав про цю норму тільки сьогодні, та дізнався що така вимога з'явилась з червня 2025 р.). Мені було би зручніше проходити ВЛК у Києві, так я тут зараз проживаю, та не знаю навіть де зараз знаходиться Маріупольський ТЦК, адресу Маріупольського ТЦК швидко в інтернеті знайти не вдалось, тільки телефони.Як мені бути? Подати на ВЛК через Резерв +, але я так розумію, що мені направлять на ВЛК по місту розташування ТЦК (можливо це м. Дніпро, і це дуже не зручно, особливо якщо на проходження ВЛК потрібно буде декілька днів). Чи може мені потрібно стати на облік в ТЦК у Києві, то як це правильно зробити? А потім вже подати на ВЛК через Резерв +, але коли я почну змінювати реєстрацію в ТЦК, я отримаю відразу протокол про порушення правил обліку. То як краще бути?

    Ви порушили вимоги чинного законодавства, а тому штраф, на жаль, може бути. Оскільки Ви були обмежено придатним, порушення правил військового обліку у Вас саме через цю причину. Тому тут треба вирішувати питання з ТЦК та СП. Так чи інакше, ВЛК доведеться пройти, якщо Ви не маєте групи інвалідності, до прикладу. Є, звісно, і дистанційні способи вирішення цього питання, але, враховуючи відсутність ВЛК, так чи інакше медичний огляд доведеться проходити.

    Для зняття з розшуку, треба вирішувати питання з ТЦК та СП.

    Вам будуть корисними мої матеріали на цьому сайті:

    https://uristy.ua/ua/blogs/znatta-administrativnog...

    https://uristy.ua/ua/blogs/rozsuk-tck-ta-sp-sut-ta...

    Загалом питання зняття з розшуку наразі є одним із пріоритетних у нашій діяльності, і є чимало успішної практики. Але пам'ятати потрібно про те, що всі ТЦК доволі різні у своїй діяльності. Позбутися відмітки можливо, але все залежить від ТЦК.

    Варто залучити адвоката, аби це все рухалося швидше, інакше ТЦК може затягувати відповіді на питання або взагалі їх не надавати.

    Далі - можливо подавати заяву про визнання факту вчинення Вами адміністративного правопорушення та сплачувати штраф.

    В цілому, успішні кейси по даним питанням є, але повторюся, все залежить від Вашої ситуації та наявності вільного часу. Якщо Ви обмежені одним або двома тижнями, нічого не вийде.

    З повагою! Щасти Вам!


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України