Почніть консультацію з юристом онлайн
Задайте питання юристу
885 юристів готові відповісти зараз
Відповідь за ~15 хвилин
Відмовився від поїздки по форс-мажору. Перед цим забронював поїздку оплативши повну вартість. Договір переслали по пошті , ще не підписував. Туроператор хоче накладати штраф , мотивує тим , що згода з умовами договору наступає при оплаті рахунку. Чи правомірно це ? Договір сам я ще не підписував. Договір і рахунок прикладаю
Схожі питання
Кодекси Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНове у блогах Юристи.UA
Відповіді юристів (12)
Юрист, м. Чернігів, 6 років досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, Андрію!
Насправді підписати договір Вам все таки потрібно буде.
Є договір - є по суті доказ тошо, що для сторін виникли певні права та обов'язки. І непідписання договору у жодному разі не грає на Вашу користь.
Потім у рамках відповідного договору, аналізуючи його положення, можна спробувати вчинити певні дії, у тому числі щодо повернення сплачених коштів.
На жаль, сам договір мабуть не прикріпився.
Чим керується туроператор, накладаючи штраф?
Потрібно бачити договір!
Договір https://drive.google.com/file/d/1PqCex-hYRrElurc1x...
Зараз прикладу договір
https://drive.google.com/file/d/1PqCex-hYRrElurc1x...
Адвокат, м. Дніпро, 22 роки досвіду
Здравствуйте! У ТЕЗ-Тур разные условия по отмене туров в зависимости от отеля/страны. Кроме того, они спокойно идут на замену туриста. Попросите у турагента скрин бронировки по вашему туру с условиями отмены. Тогда вы будете видеть до какого срока можно отменить тур без штрафов. Так же вам попросить агента в случае все-таки наложения штрафа написать письмо о минимизации штрафа.
Учитывая сумму договора решать этот спор через суд с участием адвоката вам откровенно невыгодно.
То есть я верно понимаю, что оплатой счета фактически я могу накладывать свою подпись и соглашаюсь с условиями договора?
Если не так , то объясните как это работает, чтобы я знал на будущее
Адвокат, м. Дніпро, 22 роки досвіду
Если есть какая-либо переписка, совпадают даты пересылки вам договора и счета и т.д., то фактически оплатой счета вы подтверждаете согласие с условиями договора. В каждом конкретном случае суд оценивает совокупность этих обстоятельств.
Закону України "Про туризм"
Стаття 20. Договір на туристичне обслуговування
За договором на туристичне обслуговування одна сторона (туроператор, який укладає договір безпосередньо або через турагента) зобов’язується надати за замовленням іншої сторони (туриста) комплекс туристичних послуг (туристичний продукт), а турист зобов'язується оплатити його.
До договору на туристичне обслуговування застосовуються загальні положення договору про надання послуг, якщо інше не передбачено законом.
Договір на туристичне обслуговування укладається в письмовій чи електронній формі відповідно до закону.
Цивільний кодекс України
Стаття 207. Вимоги до письмової форми правочину
1. Правочин вважається таким, що вчинений у письмовій формі, якщо його зміст зафіксований в одному або кількох документах (у тому числі електронних), у листах, телеграмах, якими обмінялися сторони, або надсилалися ними до інформаційно-телекомунікаційної системи, що використовується сторонами. У разі якщо зміст правочину зафіксований у кількох документах, зміст такого правочину також може бути зафіксовано шляхом посилання в одному з цих документів на інші документи, якщо інше не передбачено законом.
{Абзац перший частини першої статті 207 із змінами, внесеними згідно із Законами № 675-VIII від 03.09.2015, № 738-IX від 19.06.2020}
Правочин вважається таким, що вчинений у письмовій формі, якщо воля сторін виражена за допомогою телетайпного, електронного або іншого технічного засобу зв'язку.
2. Правочин вважається таким, що вчинений у письмовій формі, якщо він підписаний його стороною (сторонами).
Правочин, який вчиняє юридична особа, підписується особами, уповноваженими на це її установчими документами, довіреністю, законом або іншими актами цивільного законодавства.
Адвокат, м. Київ, 31 рік досвіду
Добрий день, Андрій!
Згідно до умов Договору про надання туристичних послуг він набуває сили з моменту його підписання (пункт 6.3. Договору).
У вказаному Договорі не зазначено про те, що при оплаті туру, Договір слід вважати прийнятим, укладеним та тим більше підписаним.
Таким чином, даний Договір про надання туристичних послуг не підписаний, не укладений, тому Ви не зобов’язані його виконувати, а факт оплати Вами туру, не свідчить про підписання, укладання Вами Договору та про наявність підстав для накладання на Вас штрафу.
Вам треба подати офіційну заяву з наданням копій документів щодо наявності форс-мажору про те, що Вы не будете підписувати Договір та про повернення коштів.
У разі відсутності реагування, треба подавати претензію та скаргу до Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області щодо проведення перевірки та вжиття заходів реагування.
Якщо цього буде недостатньо, то треба подавити позовну заяву до суду про захист прав споживачів, без оплати судового збору.
Всього доброго!
Дякую за відповідь
Юрист, м. Суми, 6 років досвіду
Доброго дня!
Повідомляю наступне:
Відповідно до Закону України «Про туризм» туристи наділені низкою прав. Так, туристи і екскурсанти мають право на: реалізацію закріплених Конституцією України прав громадян на відпочинок, свободу пересування, відновлення і зміцнення здоров’я, на безпечне для життя і здоров’я довкілля, задоволення духовних потреб, захист і повагу людської гідності; необхідну і достовірну інформацію про правила в’їзду до країни (місця) тимчасового перебування, а також виїзду з країни (місця) тимчасового перебування і перебування там, про звичаї місцевого населення, пам’ятки природи, історії, культури та інші об’єкти туристичного показу, що знаходяться під особливою охороною, стан навколишнього середовища; інформацію про наявність ліцензії у суб’єкта, що здійснює підприємницьку діяльність у галузі туризму, інших документів, наявність яких передбачена законодавством; отримання обов’язкової інформації, що передує укладенню договору; отримання туристичних послуг, передбачених договором; особисту безпеку, захист життя, здоров’я, прав споживача, а також майна; одержання відповідної медичної допомоги; відшкодування матеріальних і моральних збитків у разі невиконання або неналежного виконання умов договору; сприяння з боку органів державної влади України в одержанні правових та інших видів допомоги, а громадяни України також і за її межами; реалізацію інших прав.
Слід зазначити, що законодавець наділяє також і відповідними обов’язками, а саме: не порушувати права та законні інтереси інших осіб, вимоги законів, які діють на території країни перебування; виконувати митні, прикордонні, санітарні та інші правила; поважати політичний та соціальний устрій, традиції, звичаї, релігійні вірування країни (місця) перебування; зберігати довкілля, дбайливо ставитися до об’єктів природи та культурної спадщини в країні (місці) тимчасового перебування; дотримуватися умов і правил, передбачених договором про надання туристичних послуг; надавати персональну інформацію обсязі, необхідному для реалізації туристичного продукту; дотримуватися під час подорожі правил особистої безпеки; відшкодовувати збитки, завдані їх неправомірними діями; виконувати інші обов’язки, передбачені законодавством України та законодавством країни тимчасового перебування.
Держава гарантує захист законних прав та інтересів громадян України, які здійснюють туристичні подорожі за кордон. У разі виникнення надзвичайних ситуацій держава вживає заходів щодо захисту інтересів українських туристів за межами України, у тому числі заходів для їх евакуації з країни тимчасового перебування.
Безумовно, першочерговим питанням, що виникає в українців, які обов’язки мають туристичні фірми, туроператори. Так, відповідно до норм чинного законодавства вони зобов’язані: проводити діяльність у галузі туризму, яка підлягає ліцензуванню, лише за наявності ліцензій; залучати до надання туристичних послуг осіб, які відповідають встановленим законодавством відповідним кваліфікаційним вимогам; надавати туристам необхідну і достовірну інформацію про туристичні послуги, права, обов’язки та правила поведінки туристів (екскурсантів), умови страхування, порядок відшкодувння завданих збитків, умови відмови від послуг, правила візового митного режиму, перетинання державного кордону та іншу інформацію, передбачену законодавством. Туроператори (туристичні агенції) також зобов’язані надавати туристичні послуги в обсягах та в терміни, обумовлені договором; виконувати вимоги закону щодо забезпечення безпеки туристів, охорони туристичних ресурсів України та довкілля; вести облікову та іншу визначену законодавством документацію, відшкодовувати в установленому порядку збитки, завдані туристам (екскурсантам), іншим особам та довкіллю.
На що слід звертати особливу увагу туристам, плануючи власний відпочинок – це укладення трудового договору, що юридично визначить права та обов’язки сторін та у випадку їх порушення буде правовим інструментом для захисту своїх прав. Відповідно до норм чинного законодавства, за договором на туристичне обслуговування одна сторона (туроператор, який укладає договір безпосередньо або через турагента) зобов’язується надати за замовленням іншої сторони (туриста) комплекс туристичних послуг (туристичний продукт), а турист зобов’язується оплатити його.
Договір на туристичне обслуговування укладається в письмовій чи електронній формі відповідно до закону. У договорі на туристичне обслуговування зазначаються наступні умови: строк перебування у місці надання туристичних послуг із зазначенням дат початку та закінчення туристичного обслуговування; характеристика транспортних засобів, що здійснюють перевезення, зокрема їх вид і категорія, а також дата, час і місце відправлення та повернення (якщо перевезення входить до складу туристичного продукту); готелі та інші аналогічні засоби розміщення, їх місце розташування, категорія, а також строк і порядок оплати готельного обслуговування; види і способи забезпечення харчування; мінімальна кількість туристів у групі (у разі потреби) та у зв’язку з цим триденний строк інформування туриста про те, що туристична подорож не відбудеться через недобір групи; програма туристичного обслуговування; види екскурсійного обслуговування та інші послуги, включені до вартості туристичного продукту; інші суб’єкти туристичної діяльності (їх місцезнаходження та реквізити), які надають туристичні послуги, включені до туристичного продукту; страховик, що здійснює обов’язкове та/або добровільне страхування туристів за бажанням туриста, інших ризиків, пов’язаних з наданням туристичних послуг; правила в’їзду до країни (місця) тимчасового перебування та перебування там;вартість туристичного обслуговування і порядок оплати; форма розрахунку.
Кожна із сторін договору на туристичне обслуговування до початку туристичної подорожі може вимагати внесення змін до цього договору або його розірвання у зв’язку із зміною істотних умов договору та обставин, якими вони керувалися під час укладення договору, зокрема у разі: погіршення умов туристичної подорожі, зміни її строків; непередбаченого підвищення тарифів на транспортні послуги; запровадження нових або підвищення діючих ставок податків і зборів, інших обов’язкових платежів, істотної зміни курсу гривні до іноземної валюти, в якій виражена ціна туристичного продукту; домовленості сторін.
Туроператор (турагент) зобов’язаний не пізніш як через один день з дня, коли йому стало відомо про зміну обставин, якими сторони керувалися підчас укладення договору на туристичне обслуговування, та не пізніш як за три дні до початку туристичної подорожі повідомити туриста про таку зміну обставин з метою надання йому можливості відмовитися від виконання договору без відшкодування шкоди туроператору (турагенту) або внести зміни до договору, змінивши ціну туристичного обслуговування.
На що слід звернути також увагу відпочиваючим, це умови за яких встановлено випадки зміни ціни надання туристичних послуг, адже на практиці досить часто трапляються випадки, що туроператори користуючись незнанням туристів своїх прав зловживаються цим моментом. Так, відповідно до законодавства зміна ціни туристичного продукту після укладення договору на туристичне обслуговування допускається лише у разі необхідності врахування зміни тарифів на транспортні послуги, запровадження нових або підвищення діючих ставок податків і зборів та інших обов’язкових платежів, зміни курсу гривні до іноземної валюти, в якій виражена вартість туристичного продукту. Зміна ціни туристичного продукту можлива не пізніш як за 20 днів до початку туристичної подорожі. При цьому збільшення ціни туристичного продукту не може перевищувати п’яти відсотків його початкової ціни. У разі якщо ціна туристичного продукту вища за початкову ціну на п’ять відсотків, турист має право відмовитися від виконання договору, а туроператор (турагент) зобов’язаний повернути йому раніше сплачену суму.
Важливо також знати у яких випадках турист та туристичні агентства мають право відмовитися від отримання(надання) туристичних послуг та які правові наслідки такої відмови. Туроператор або турагент вправі відмовитися від виконання договору лише за умови повного відшкодування замовникові збитків, підтверджених у встановленому порядку та заподіяних внаслідок розірвання договору, крім випадку, якщо це відбулося з вини туриста. Турист вправі відмовитися від виконання договору на туристичне обслуговування до початку туристичної подорожі за умови відшкодування туроператору (турагенту) фактично здійснених ним документально підтверджених витрат, пов’язаних із відмовою. Якщо під час виконання договору на туристичне обслуговування туроператор не в змозі надати значну частину туристичного продукту, щодо якоговідповідно до договору на туристичне обслуговування сторони досягли згоди, туроператор повинен з метою продовження туристичного обслуговування вжити альтернативних заходів без покладення додаткових витрат на туриста, а в разі потреби відшкодувати йому різницю між запропонованими послугами і тими, які були надані. У разі неможливості здійснення таких заходів або відмови туриста від них туроператор зобов’язаний надати йому без додаткової оплати еквівалентний транспорт для повернення до місця відправлення або іншого місця, на яке погодився турист, а також відшкодувати вартість ненаданих туроператором туристичних послуг і виплатити компенсацію у розмірі, визначеному в договорі за домовленістю сторін.
Що стосується відповідальності туроператорів, то відповідно до норм чинного законодавства, туроператор несе перед туристом відповідальність за невиконання або неналежне виконання умов договору на туристичне обслуговування, крім випадків, якщо: невиконання або неналежне виконання умов договору на туристичне обслуговування сталося з вини туриста; невиконання або неналежне виконання умов договору на туристичне обслуговування сталося з вини третіх осіб, не пов’язаних з наданням послуг, зазначених у цьому договорі, та жодна із сторін про їх настання не знала і не могла знати заздалегідь; невиконання або неналежне виконання умов договору на туристичне обслуговування сталося внаслідок настання форс-мажорних обставин або є результатом подій, які туроператор (турагент) та інші суб’єкти туристичної діяльності, які надають туристичні послуги, включені до туристичного продукту, не могли передбачити. За неналежне виконання своїх зобов’язань туроператор, турагент, інші надавачі туристичних послуг несуть майнову та іншу відповідальність, визначену в договорі відповідно до чинного законодавства. Розмір їх майнової відповідальності не може перевищувати фактично завданих замовнику збитків з їх вини.
Крім того, туроператори (турагенти), які порушили законодавство в галузі туристичної діяльності при наданні туристичної послуги, що завдало шкоду, зобов’язані відшкодувати туристу збитки у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі.
Вам необхідно зібрати всі документи про поїздку(договір, додатки, квитанції ,чеки , квитки , виписки з банку про всі оплати, і інші документи в якості доказів) та направити поштою претензію до компанії поштою з врученням рекомендованим листом та через 30 -ть днів подати позов до суду про стягнення збитків.
На даний час договір не підписано , а отже правових наслідків не настало для його виконання та накладення санкцій , щодо Вас .
У разі відсутності реагування, треба подавати претензію та скаргу до Держпродспоживслужби тієї області де зареєстровано туристичну компанію.
З повагою,
Костянтин Гончаренко
Юрист, м. Чернігів, 10 років досвіду
Цивільний кодекс України (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15/conv#n1...):
Стаття 638. Укладення договору
2. Договір укладається шляхом пропозиції однієї сторони укласти договір (оферти) і прийняття пропозиції (акцепту) другою стороною.
Стаття 640. Момент укладення договору
1. Договір є укладеним з моменту одержання особою, яка направила пропозицію укласти договір, відповіді про прийняття цієї пропозиції.
2. Якщо відповідно до акта цивільного законодавства для укладення договору необхідні також передання майна або вчинення іншої дії, договір є укладеним з моменту передання відповідного майна або вчинення певної дії.
Висновок: на жаль, у вашому випадку навіть без підпису договір вважається укладеним. Оплата рахунку означає прийняття пропозиції туроператора, підтверджує укладання договору та відповідно погодження з його умовами.
Відповідно до пп. 2.2.10 договору турист зобов'язується відшкодувати Туроператору його витрати, пов’язані з відмовою Туриста(тів) від цього Договору до початку подорожі або при зміні замовлення. Зазначені витрати відповідно до укладених Туроператором угод з основними партнерами, які надають туристичні послуги для реалізації, складають:
1) від 7 днів до 4 днів -30 (тридцять) відсотків від вартості Турпродукта*;
2) від 3 днів до 2 днів -50 (п'ятдесят) відсотків від вартості Турпродукта*;
3) від 1 дня і менше - 100 (сто) відсотків від вартості Турпродукта*.
Однак, потрібно знати через який саме форс-мажор Ви вирішили розірвати договір. Адже, це може звільнити Вас від відповідальності.
Цивільний кодекс України (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15/conv#n1...):
Стаття 617. Підстави звільнення від відповідальності за порушення зобов'язання
1. Особа, яка порушила зобов'язання, звільняється від відповідальності за порушення зобов'язання, якщо вона доведе, що це порушення сталося внаслідок випадку або непереборної сили.
Закон України "Про торгово-промислові палати в Україні" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/671/97-%D0%B2%...):
Стаття 14-1. Видача сертифікатів щодо форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили)
1. Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб’єкта господарської діяльності за собівартістю. Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) для суб’єктів малого підприємництва видається безкоштовно.
2. Форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об’єктивно унеможливлюють виконання зобов’язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов’язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо.
Якщо буде потрібна допомога, звертайтеся через контакти (пошту) в моєму профілі або через Звернутися біля фото.
Всього доброго!
Щасти Вам!
Юрист, м. Дніпро, 31 рік досвіду
Цивільний кодекс України (ЦК; https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#n3191):
"Стаття 642. Прийняття пропозиції
1. Відповідь особи, якій адресована пропозиція укласти договір, про її прийняття (акцепт) повинна бути повною і безумовною.
2. Якщо особа, яка одержала пропозицію укласти договір, у межах строку для відповіді вчинила дію відповідно до вказаних у пропозиції умов договору (відвантажила товари, надала послуги, виконала роботи, сплатила відповідну суму грошей тощо), яка засвідчує її бажання укласти договір, ця дія є прийняттям пропозиції, якщо інше не вказане в пропозиції укласти договір або не встановлено законом.
3. Особа, яка прийняла пропозицію, може відкликати свою відповідь про її прийняття, повідомивши про це особу, яка зробила пропозицію укласти договір, до моменту або в момент одержання нею відповіді про прийняття пропозиції.".
Відповідно до ч.2 цієї ст.652 ЦК дія сплати Вами вартості туру не є прийняттям пропозиції, не є моментом укладення договору, оскільки згідно самого договору: "6.3. Даний Договір набуває сили з моменту підписання...".
Відповідно до ч.3 ст.652 Ви маєте право відкликати свою відповідь про прийняття пропозиції, повідомивши особу, яка зробила пропозицію (Туроператора) до моменту одержання Туроператором від Туриста відповіді про прийняття пропозиції.
Фактично договір не укладений, не набрав чинності, в тому числі щодо штрафних санкцій. Спірні відносини полягають у поверненні сплачених Вами коштів. Подайте на адресу Туроператора заяву-претензію (під реєстрацію її вручення на Вашому екземплярі; рекомендованим листом з повідомленням про вручення зі складенням свого екземпляру заяви) про повернення, перерахування коштів (з викладенням банківських реквізитів для перерахунку) під страхом звернення до суду або (якщо приймете рішення) про продаж, уступку Вашого права вимоги колектроській компанії.