Задайте питання юристу

915 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

17 квітня 2022, питання №62160 150₴

Чи законною є таке повістка?

Повістку вручили, коли чоловік переїхав кордон в Україну у Львівській області, проживає в іншій області. В повістці виправлена/ закреслена по-перше дата, по-друге місце куди потрібно з'явитись. (з воєнкомату Львівської обл, преправлено на місто проживання і навіть без адреси). Повістку підписав через застосування сили. Чи правомірно вручена ця повістка, чи взагалі вона законна? Чи потрібно з'являтись у воєнкомат і що буде якщо не з'явитись? Чи можна писати скаргу про те, що повістка вручена незаконно?

Відповіді юристів (11)

    Промський Євгеній Сергійович
    33.3%
    Промський Євгеній Сергійович 3 роки тому

    Адвокат, м. Київ, 5 років досвіду

    Вітаю!

    Повістку вам має право вручити представник військомату за місцем вашої прописки, після попереднього розпорядження керівника військомату.

    Рекомендую терміново поскаржитись про те, що повістка була вручена незаконно до Міністерства оборони.

    Гарячі лінії Міністерства оборони та ЗС України 0 800 50 04 42

    Для письмових скарг: 03168, м. Київ-168, Повітрофлотський проспект, 6

    E-mail: admou@mil.gov.ua, тел.факс (044) 226-20-15

    Окрім того, Існують законні (поважні) причини для неявки в військкомат!!!

    Так, найпоширенішою поважною підставою для неявки в військкомат є хвороба (будь-яка).

    Ви можете:

    • викликати швидку допомогу та отримати довідку про виклик
    • звернутися до лікарні та отримати довідку про хворобу
    • лягти на стаціонарне лікування лікарню та отримати відповідну довідку.

    Зазначені документислід направити до військкомату зручним способом (пошта, електронна пошта).

    Теоретично, вас можуть притягнути до адміністративної відповідальності за неявку по повістці

    Кодекс України про адміністративні правопорушення https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80731-10

    Стаття 210-1. Порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію

    Порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію -

    тягне за собою накладення штрафу на громадян від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, а також вчинення такого порушення в особливий період -

    тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    1 неоподаткований мінімум = 17 грн.

    Притягнення до адмін. відповідальності можливе лише умови складення протоколу та вручення його порушнику!!!

    Як тільки виникнуть питання - звертайтесь! Буду радий допомогти.

    Кирда Вячеслав Володимирович
    33.3%

    Вітаю, Тетяно!

    Те, що повістка отримана під підпис, це вже факт, і яким чином вона була вручена - це вже трошки інша історія.

    Повістка дійсно містить неправильні формулювання і сама по собі некоректна, однак з'явитись по такій повістці особа повинна.

    Якщо чоловік не з'явиться за даною повісткою, може настати адміністративна відповідальність.

    Наразі повідомляю Вам про наступне.

    Стаття 210-1. Порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію

    Порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію -

    тягне за собою накладення штрафу на громадян від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб- від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, а також вчинення такого порушення в особливий період -

    тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    ШТРАФ 1700-3400 ГРН.

    Однак звертаю увагу на наступне. Є законні причини неявки по повістці.

    Це 1) перешкода стихійного характеру, хвороба або інші обставини, що позбавили можливості особисто прибути в зазначені частину, пункт і строк;

    2) смерть близького родича (чоловіка, дружини, сина, дочки, батька, матері, діда, баби або рідного (повнорідного, неповнорідного) брата чи сестри) або близького родича подружжя.

    Раджу оформити лікарняний. Це буде дійсно поважною причиною неявки по повістці.

    Всього доброго! Сподіваюсь, що консультація була корисною. Якщо є додаткові питання, звертайтесь індивідуально через "Звернутись"!

    Айвазян Юрій Климентійович

    Добрий день, Тетяна!

    Повістка з помилками та видана силомець не є стопроцентно законною. Прочитай уважно мої міркування з приводу законності оформлення та вручення повістки. Також тут є статті про відповідальність за неявку.

    Порядок вручення повістки та відповідальність

    Постановою Кабінету Міністів України від 21 березня 2002 р. № 352 «Про затвердження Положення про підготовку і проведення призову громадян України на строкову військову службу та прийняття призовників на військову службу за контрактом» (далі – Положення),передбачений лише порядок вручення повістки при призові на строкову військову службу, проте, він є загальним і не встановлює деталі та особливості вручення повістки. Інші випадки призову на військову службу, зокрема у зв’язку із мобілізацією законом, не врегулюванні взагалі.

    Хто може вручати повістку?

    Отже, п. 64 Положення оповіщення громадян про призов на строкову військову службу та їх прибуття на призовні дільниці, відбувається за наказами районних військових комісарів і повістками, врученими призовникам через житлово-експлуатаційні організації домовласників, відповідні виконавчі органи сільських, селищних і міських рад, де немає військових комісаріатів, керівників підприємств,установ, організацій, навчальних закладів незалежно від підпорядкування і форми власності.

    Необхідно звернути увагу, що у зв’язку із великим колом осіб, що можуть бути наділеними повноваженнями для вручення повістки, особа, що вручає повістку не обов’язково має бути військовослужбовцем та носити форму.

    В той же час, особа, що має намір вручити повістку має представитися, назвати свою посаду, підстави відповідно яких, особам надані повноваження на вручення повістки.

    Якщо зі слів особи стає зрозуміло, що вона є військовослужбовцем та служить у військовому комісаріаті, це означає, що вона перебуває при виконанні службових обов’язків, така особа має пред’явити військовий квиток або посвідчення офіцера. Крім того, при виконанні військових обов’язків особа має бути одягнена у військову форму, що має містити знаки розрізнення військовослужбовців, зокрема погони, нашивки.

    Проте, важливим є той факт, що ні офіцер, ні цивільна особа при врученні повістки, не має права вимагати від особи пред’явити документи та назви свого прізвища.

    Відповідно чинного законодавства, представники поліції мають права перевіряти документи у осіб, якщо є підозра щодо вчинення злочину, появи в стані алкогольного сп’яніння та інше, проте вони повинні назвати причину такої перевірки документів. В той же час, представники поліції повноважень на вручення повісток не мають.

    Чи мають право працівники поліції вручати повістки?

    Якщо Ви є учасником дорожнього руху і переймаєтесь, чи може працівник поліції зупинити транспортний засіб і після перевірки документів вручити повістку, то наразі можливо з упевненістю сказати, що працівники поліції повноважень на вручення повісток не мають і повістка, отримана таким шляхом, може бути оскаржена в судовому порядку.

    Де повістка може бути вручена майбутньому військовослужбовцю?

    Саме питання місця вручення повістки у нормативних документах детально не описано, проте більшість юристів з цього питання вважають, що повістка має бути вручена за місцем роботи/навчанням або місцем проживання громадянина для можливості встановлення особи.

    Чи можуть представники військомату примусово доставити військовозобов’язаного до призивного пункту?

    Згідно із чинним законодавством, прибуття особи до призовного пункту покладається на військовозобов’язаного. Будь-які дії його примусового характеру щодо утримання особи – є незаконними та законодавством не передбачені.

    Випадки затримки особи можливі лише поліцією при вчиненні або замаху на вчинення кримінального правопорушення, та безпосередньо після вчинення кримінального правопорушення чи під час безперервного переслідування особи, яка підозрюється у його вчиненні.

    Що має містити повістка?

    У повістці повинно бути вказано прізвище, ім’я та по батькові мобілізованого, його адреса. Також, військова спеціальність повинна співпадати зі спеціальністю записаною у військовому квитку. Крім того, в повістці повинні бути вказані: дата, час, адреса місця прибуття та перелік документів, які особа повинна мати при собі. Повістка повинна бути скріплена печаткою та підписом військового комісара.

    Чи вважається, отримання повістки поштою належним повідомленням?

    Відповідно Положення, особа має отримати повістку від представника особисто, для належного повідомлення військовозобов’язаний має підписати корінець повістки, який підлягає зберіганню у військоматі.

    Чи вважається передача повістки родичам військовозобов’язаного належним повідомленням?

    Оскільки особа має отримати повістку особисто, під підпис, отримання повістки родичами не вважається належним її отриманням.

    Чи вважається належним повідомленням отримання інформації про призов телефонним дзвінком?

    Оскільки особа має отримати повістку особисто, під підпис, отримання інформації про призов або отримання повістки або запрошення до военкомату телефонним зв’язком, не може вважатися належним повідомленням особи.

    Чи можна відмовитися від підпису повістки, якщо особа призовника встановлена?

    У випадку відмови призовника від підпису повістки, особою, що вручає таку повістку можливе складання акту відмови від отримання повістки. Складений акт про відмову від отримання повістки може можу бути направлений до правоохоронних органів для притягнення до кримінальної або адміністративної відповідальності щодо ухилення від військової служби.

    Адміністративна відповідальність передбачена ст. 210 та 210-1 КУпАП. Зокрема ст. 210 КУпАП, стосується порушення військовозобов’язаним законодавства про військову службу в мирний час та передбачає покарання у вигляді

    штрафу розміром від 5 до 7 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 85 до 119 грн.),

    за повторне порушення накладається

    штраф розміром від 10 до 15 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 170 до 255 грн.)

    Ст. 210-1 КУпАП, передбачає відповідальність за порушення законодавства про мобілізаційну підготовку та мобілізацію тягне за собою

    накладення штрафу на громадян від одного до трьох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян ( від 17 до 54 грн.)

    і на посадових осіб –

    від семи до десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян( від 119 до 170 грн.).

    Повторне протягом року вчинення порушення тягне за собою

    накладення штрафу на громадян від трьох до семи неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 54 до 119 грн.)

    і на посадових осіб –

    від десяти до п'ятнадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян( від 170 до 255 грн.).

    Нагадую, що відбуття покарання не тягне за собою звільнення від виконання обов’язку, внаслідок не виконання якого накладено покарання.

    Кримінально караним порушенням законодавства про військову службу є ухилення від призову на строкову військову (ст. 335 КК України), Ухилення від призову за мобілізацією (ст. 336 КК України), Ухилення від військового обліку або спеціальних зборів ( ст. 337 КК України), покараннями є:

    обмеженням волі на строк до трьох років, позбавленням волі на строк від двох до п'яти років, штрафом до п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до двох років, або арештом на строк до шести місяців, відповідно.

    Пользователь не активен
    33.3%
    Пользователь не активен 3 роки тому

    Адвокат, м. Київ

    Стаття 2101 Кодексу про адміністративні правопорушення України (далі — КУпАП) скеровує: в разі незʼявлення за викликом територіального центру комплектування та соціальної підтримки для визначення призначення у воєнний час тягне за собою накладення штрафу у розмірі від 3400 до 5100 грн. Національна поліція має право здійснювати адміністративне затримання військовозобовʼязаних при порушенні законодавства про мобілізаційну підготовку та мобілізацію та доставляти їх до територіального центру комплектування (ст.ст. 259, 262 КУпАП, ч. 3 ст. 38 Закону України «Про військовий обовʼязок і військову службу»). Крім того, статтею 336 Кримінального кодексу України передбачена відповідальність за ухилення від призову на військову службу під час мобілізації. За вчинення даного злочину передбачено покарання у вигляді позбавлення волі на строк від трьох до п’яти років.

    Ви пфідписалися під отриманням повістки, тепер вже без варіантів, і ви ніколи не доведете, що саме цей папірець вам вручили. а не надали нормальну, і оформлену за усіма правилами

    Айвазян Юрій Климентійович

    Тетяна!

    Законом передбачена можливість оскарження рішень чи дій ТЦКСП включно із законністю вручення повістки:

    По-перше, скарги на незаконні дії представників «військоматів», пов’язані із процесом мобілізації можуть бути в усній формі викладені на гарячій лінії Міністерства Оборони: 0-800-500-410, 0-800-500-442, 044-454-44-99 (нижче більш детально).

    По-друге, скарги на порушення законодавства під час мобілізації подаються керівнику Центру комплектування та соціальної підтримки (воєнкому) або до вищестоячого обласного ТЦКСП (військкомату).

    Скарга має містити детальний опис обставин порушення і клопотання про припинення порушення.

    По-третє, у випадку відсутності належної реакції «воєнкома), незаконні дії, що стосуються мобілізації можуть бути оскаржені до адміністративного суду. Для отримання правової допомоги з цього питання необхідно звернутися до адвоката.

    Гарячі лінії Міністерства оборони та ЗС України

    0 800 50 04 42

    Call-центр Міністерства оборони Українидля вирішення проблемних питань та координації розгляду звернень громадян:

    Розпорядок роботи Саll-центру Міністерства оборони України

    Понеділок — четвер з 09.00 до 18.00

    П’ятниця з 09.00 до 16.45

    Перерва на обід з 13.00 до 13.45

    Субота з 09.00 до 15.00

    Call-центр Збройних Сил України для забезпечення своєчасного та якісного розгляду звернень (заяв) громадян. До нього входять Call-центри видів, окремих родів військ (сил) Збройних Сил України, оперативних та повітряних командувань, Call-центри Командування об'єднаних сил, ОТУ "Північ", ОТУ "Схід", ОУВ "Південь", Головнокомандувача Збройних Сил України, Психологічної допомоги.

    Номер багатоканального зв'язку Call-центру Збройних Сил України — 0800500410, (044) 454-44-99.

    Графік роботи Call-центрів видів, окремих родів війск (сил) Збройних Сил України, оперативних та повітряних командувань - у робочі дні з 09.00 до 18.00.

    Графік роботи Call-центрів Командування об'єднаних сил, ОТУ "Північ", ОТУ "Схід", ОУВ "Південь" —цілодобово, щоденно.

    Графік роботи Call-центру Головнокомандувача Збройних Сил України, Психологічної допомоги — у робочі дні з 09.00 до 18.00. Електронна адреса: Call-center_ZSU@mil.gov.ua.

    «Гаряча лінія» з питань проходження військової служби за контрактом, в тому числі для бажаючих вступити до українського війська, відповіді на телефонні дзвінки за телефоном

    0 800 500 051 — щоденно з 09.00 до 18.00 крім суботи та неділі;

    Адвокат  Євген Олександрович
    Адвокат Євген Олександрович 3 роки тому

    Адвокат, м. Київ, 31 рік досвіду

    Здравствуйте, Татьяна!

    ДАННАЯ ПОВЕСТКА ЯВЛЯЕТСЯ НЕЗАКОННОЙ, ТАК КАК ОН ПРОЕЗЖАЛ ТРАНЗИТОМ, А НЕ ПРОЖИВАЕТ НА ТЕРРИТОРИИ ЭТОГО РАЙОНА, К ТОМУ ЖЕ: "В повістці виправлена/ закреслена по-перше дата, по-друге місце куди потрібно з'явитись. (з воєнкомату Львівської обл, преправлено на місто проживання і навіть без адреси). Повістку підписав через застосування сили", НЕ ИМЕЕТ НОМЕР, ДАТУ ВЫДАЧИ, ПРИЧИНУ ВЫЗЫВА ПО ПОВЕСТКЕ, ИМЕЕТ ИСПРАВЛЕНИЯ.

    НО УЧИТЫВАЯ ТО, ЧТО ОНА ВСЕ-ТАКИ ВРУЧЕНА, ТО РЕКОМЕНДУЮ ЕЕ НЕ ИГНОРИРОВАТЬ, А ПРОСТО ПЕРЕКРЫТЬ ПУТЕМ НАПРАВЛЕНИЯ ПО ПОЧТЕ, ЧЕРЕЗ УКРПОЧТУ ЦЕННЫМ ПИСЬМОМ С ОПИСЬЮ ВЛОЖЕНИЯ И УВЕДОМЛЕНИЕМ - ЗАЯВЛЕНИЯ, ГДЕ УКАЗАТЬ О НЕЗАКОННОСТИ ЕЕ ВРУЧЕНИЯ, НАРУШЕНИЙ ПРИ ЕЕ ОФОРМЛЕНИИ И ПО ВОЗМОЖНОСТИ, УКАЗАТЬ УВАЖИТЕЛЬНУЮ ПРИЧИНУ ДЛЯ НЕЯВКИ - "БОЛЕЗНЬ", ПРИЛОЖИВ СПРАВКУ С БОЛЬНИЦЫ (ЛЮБОЕ ЗАБОЛЕВАНИЕ, ПРИ НАЛИЧИИ ТАКОЙ ВОЗМОЖНОСТИ).

    Так, самым распространенным законным основанием для неявки в ТЦКСП (военкомат), является болезнь (любое заболевание), что есть уважительной причиной для неявки в ТЦКСП (военкомат) .

    Он можете вызвать скорую помощь и получить справку о вызове скорой помощи с последующим направлением на лечение в больницу, которую потом направит в ТЦКСП (военкомат) с заявлением по почте через Укрпочту и на электронную почту.

    Также, он можете обратиться в любую больницу и получить справку о том, что заболел и проводится лечение в отношении него, которую потом направите в ТЦКСП (военкомат) с заявлением по почте через Укрпочту и на электронную почту.

    Кроме того, он можете лечь на стационар или дневной стационар любой больницу и получить справку о том, что заболел и проводится лечение в отношении него, которую потом направите в ТЦКСП (военкомат) с заявлением по почте через Укрпочту и на электронную почту.

    ЗАКОН УКРАЇНИ

    Про військовий обов'язок і військову службу

    (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1992, № 27, ст.385):

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2232-12#Text

    "Стаття 15. Призовний вік. Призов громадян України на строкову військову службу...

    8. Після набрання чинності Указом Президента України щодо проведення чергового призову:... у разі якщо за будь-яких обставин повістка не надійшла, громадяни призовного віку зобов'язані з'явитися до призовної дільниці в десятиденний строк з дня початку відповідного чергового призову, визначеного Указом Президента України;... ".

    "10. У разі неявки призовника без поважних причин за викликом відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки на призовну комісію він несе відповідальність, установлену законом".

    "11. Поважними причинами неприбуття призовників до призовних дільниць у строк, установлений територіальним центром комплектування та соціальної підтримки, які підтверджені відповідними документами, визнаються:

    перешкода стихійного характеру, хвороба призовника або інші обставини, які позбавили його можливості особисто прибути у зазначені пункт і строк;

    смерть його близького родича (батьків, дружини, дитини, рідних брата, сестри, діда, баби) або близького родича його дружини".

    Эта же норма, распространяется и на военнообязанных запаса, резервистов.

    ЗА НЕЯВКУ ПО ПОВЕСТКЕ ДЛЯ ПРИЗЫВА ПО МОБИЛИЗАЦИИ ПРЕДУСМОТРЕНА АДМИНИСТРАТИВНАЯ ОТВЕТСТВЕННОСТЬ:

    Кодекс України про адміністративні правопорушення:

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80731-10#Text

    Стаття 210-1. Порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію

    Порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію -

    тягне за собою накладення штрафу на громадян від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, а також вчинення такого порушення в особливий період -

    тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    - ШТРАФ ОТ 3400 грн. ДО 5100 грн..

    ЗАОЧНО ШТРАФА БЫТЬ НЕ МОЖЕТ, ДЛЯ ТОГО ЧТОБЫ ЕГО ПРИВЛЕЧЬ К АДМИНИСТРАТИВНОЙ ОТВЕТСТВЕННОСТИ НУЖНО ТОЛЬКО ЛИЧНОЕ ПРИСУТСТВИЕ, ЧТОБЫ СОСТАВИТЬ ПРОТОКОЛ И ВРУЧИТЬ ЕГО, ВЫНЕСТИ ПОСТАНОВЛЕНИЕ И ВРУЧИТЬ ЕГО!

    БЕЗ ОФОРМЛЕНИЯ ДОКУМЕНТОВ НЕ БУДЕТ ШТРАФА.

    В ЛЮБОМ СЛУЧАЕ, УГОЛОВНАЯ ОТВЕТСТВЕННОСТЬ ЗА ЭТО НЕ ПРЕДУСМОТРЕНА.

    В ТО ЖЕ ВРЕМЯ УДЕЖИВАТЬ И ПРИМЕНЯТЬ НАСИЛИЕ К НЕМУ НЕ ИМЕЛИ ПРАВО:

    Такі дії були незаконні.

    Утримання дитини або дорослого де б то не було проти його волі порушує основні людські права – свободу особистості, можливість на свій розсуд вибирати місце перебування і безперешкодно пересуватися в просторі. Винятковими повноваженнями обмежувати ці привілеї, що належать кожному громадянину з народження, мають правоохоронні органи і суд, які реалізують свої функції в рамках закону.

    Викрадення людини або протиправне позбавлення волі в Україні підпадає під ст.146 Кримінального кодексу. Це суспільно небезпечне діяння є тяжким злочином з максимальною санкцією до 10 років тюремного ув’язнення. Для передачі в суд обвинувального акта наслідком повинен бути встановлений склад даного кримінального правопорушення, а саме:

    Об’єкт — особиста свобода потерпілого, недоторканність якої гарантується ст.5 Конвенції ООН і ст.29 Конституції України.

    Об’єктивна сторона — це активні дії, виражені в формі:

    1. Викрадення людини:
    • відкритого – коли жертва, присутні розуміють наслідки того, що відбувається (наприклад, під час захоплення заручників, пограбування, розбійного нападу);
    • таємного – зловмисники отримують владу над потерпілим без свідків, або з використанням безпорадного стану, нездатності оцінювати ризики через малолітній вік, психічних, фізіологічних обмежень;
    • шляхом обману або зловживання довірою;
    • із застосуванням насильства, погроз, шантажу.
    1. Протизаконного позбавлення людини свободи – якщо захоплення або утримання особи проводиться з порушенням порядку, встановленого ратифікованими міжнародними угодами та нормативними актами України.

    При дотриманні всіх процесуальних норм допускається затримання:

    • осіб, оголошених в розшук;
    • в порядку адміністративного арешту;
    • при спробі нелегального перетину кордону;
    • на місці злочину, з негайним викликом поліції;
    • з метою депортації або екстрадиції (видачі іншій державі);
    • з метою приводу осіб, що ухиляються від допиту засідання суду, в військкомат;
    • з метою утримання під вартою за рішенням слідчого судді або суду;
    • для відбування покарання в вигляді арешту, обмеження волі, ув’язнення, примусових заходів медичного характеру або заходів виховного характеру за вироком суду;
    • приміщення безпритульних дітей до 16 років в притулки або реабілітаційні центри;
    • напрямок на примусове лікування хворих з венеричними, карантинними захворюваннями, СНІДом, хронічний алкоголізм, ін’єкційних наркоманів, осіб з небезпечними для суспільства психічними відхиленнями;
    • приміщення в спеціальні розподільники осіб без певного місця проживання, яких запідозрено у занятті бродяжництвом.

    Злочин вважається завершеним з моменту заволодіння людиною і / або фактичного початку позбавлення його волі, тобто тримання в місці, де потерпілий не бажає перебувати і не може самовільно покинути (будівля, його частина, транспортний засіб, огороджена місцевість, скеля, острів).

    Суб’єкт — особа старше 16 років. Кримінальну відповідальність несуть не тільки ті, хто безпосередньо здійснював протиправне захоплення або викрадення, а й причетні до подій водії транспортних засобів, власники приміщень, наглядачі, замовники, підбурювачі, переховувачі і інші.

    Не є суб’єктами злочину за ст.146 КК:

    • представники державних органів, що діють на підставі своїх повноважень;
    • батьки і особи які їх замінюють, вихователі, вчителі, викладачі, що обмежують свободу неповнолітніх в їх інтересах, якщо це не завдає шкоди здоров’ю останніх і не перешкоджає нормальному розвиткові;
    • опікуни, піклувальники недієздатних, обмежено дієздатних громадян, якщо відсутність нагляду за ними може привести до негативних наслідків;
    • особи, зобов’язані піклуватися про кого-небудь на підставі трудового або цивільно-правового договору (гувернантки, доглядальниці, охоронці, вожаті в дитячих таборах, члени екіпажу морських і повітряних суден і т.п.).

    Суб’єктивна сторона характеризується умисною формою вини. Викрадачі та інші співучасники усвідомлюють, що за законом вони не мають права позбавляти жертву волі, однак навмисно роблять це. Мотив може бути будь-яким – користь, помста, вимагання, залякування, бажання бачити дитину, спілкування з якою було неможливим через позбавлення батьківських прав або заборони з боку іншого з батьків і т.п.

    Стаття 146 КК України. Незаконне позбавлення волі або викрадення людини:

    Залежно від обставин і наслідків злочинної діяльності, міри покарання для осіб, визнаних судом винними за ст.146 КК складають:

    1. За протизаконне позбавлення волі або викрадення людини старше 14:
    • обмеження волі до 3 років;
    • тюремне ув’язнення до 3 років.
    1. За ті ж дії, якщо:
    • постраждала малолітня дитина (молодше 14);
    • зловмисники утримували двох і більше осіб;
    • співучасники попередньо домовилися між собою;
    • мотиви були корисливими (для отримання вигоди);
    • існувала небезпека для здоров’я або життя жертви;
    • потерпілому заподіяли фізичні страждання;
    • було використано зброю (в тому числі для погроз);
    • утримування тривало довго,

    засудженим призначаються санкції у вигляді:

    • обмеження волі до 5 років;
    • тюремне ув’язнення до 5 років.
    1. Якщо викрадення або позбавлення волі:
    • скоєно злочинним угрупованням;
    • спричинило тяжкі наслідки (тяжкі тілесні ушкодження за результатами судово-медичної експертизи, п.2.1.1 Наказу МОЗ №6 від 17.01.1995г.);
    • тюремне ув’язнення триває від 5 до 10 років.

    Відповідно до ст.18 Резолюції Генеральної Асамблеї ООН 47/33 від 18.12.1992г., на засуджених за насильницьке викрадення людей не можуть поширюватися закони про амністію і інші заходи звільнення від кримінальної відповідальності.

    При наличии вопросов обращайтесь индивидуально через кнопку Звернутися.

    Всего доброго!

    Карпенко Андрій Володимирович
    Карпенко Андрій Володимирович 3 роки тому

    Адвокат, м. Київ, 26 років досвіду

    Здравствуйте!

    Согласно статье 22 Закона «О мобилизации и мобилизационную подготовку», во время проведения мобилизации военнообязанные должны явиться в военные части или на сборочные пункты в сроки, указанные в полученных документах (мобилизационных предписаниях, повестках или распоряжениях военных комиссаров).

    Только личное вручение военнообязанному под подпись одного из вышеперечисленных документов (в большинстве случаев речь идёт о повестке) подтверждает надлежащее уведомление военнообязанного о призыве в 2022 году.

    Порядок осуществления призыва по мобилизации законодательством не установлен. В том числе законом не определены места, где военнообязанному должны вручить повестку о призыве по мобилизации.

    Отдельные специалисты считают, что вручить повестку могут только по месту жительства или по месту работы, поскольку только там может быть установлена личность. Однако, на мой взгляд, такая позиция выглядит сомнительной. Ведь основное требование при вручении такого документа военкомата в Украине как повестка – это установление личность. А личность устанавливают на основании документов, а не исходя из нахождения в том или ином месте.

    Это приводит нас к тому, что вручить повестку могут в любом месте, если только будет установлена личность человека на основании документов, удостоверяющих личность.

    Неправильное указание ФИО в повестке или неуказание даты явки снижают вероятность привлечения лица к ответственности, если оно по разным причинам не явилось по такой повестке. Поскольку сотрудники военкоматов и органов власти могут несознательно сделать ошибку, а защищать независимость, суверенитет и территориальную целостность Украины является обязанностью гражданина Украины, то все же следует явиться по указанному в повестке месту и уточнить, была ли это ошибочная повестка либо же гражданина действительно мобилизовали на защиту страны.

    Для обеспечения воинского учета в Украине функционирует Единый государственный реестр призывников, военнообязанных и резервистов. Это автоматизированная информационная телекоммуникационная система, предназначенная для сбора, хранения, обработки и использования данных о военнообязанных (призывниках). Владельцем Реестра является Министерство обороны Украины, распорядителями — Генеральный штаб ВСУ, СБУ и Служба внешней разведки Украины.

    Реестр ведется в электронной форме с единой централизованной базой данных, которая содержит персональные и служебные данные всех призывников, военнообязанных и резервистов.

    24.02.2022 все государственные реестры были отключены для обеспечения кибербезопасности. После этого некоторые реестры возобновили работу, но с ограниченным функционалом.

    Сейчас нет публичной информации о возобновлении работы Единого государственного реестра призывников, военнообязанных и резервистов.

    Личность граждан Украины подтверждается следующими документами:

    • паспорт;
    • заграничный паспорт;
    • водительские права;
    • дипломатический паспорт;
    • служебный паспорт;
    • временное удостоверение гражданина Украины;
    • удостоверение на возвращение в Украину;
    • удостоверения моряка или члена экипажа;

    Полный список приведен в статье 13 Закона Украины «О Едином государственном демографическом реестре и документах, подтверждающих гражданство Украины, удостоверяющих лицо или его специальный статус».

    Проверять документы имеют право только сотрудники полиции и только в определённых случаях, предусмотренных в ст. 32 Закона Украины «О национальной полиции».

    КОГДА СОТРУДНИК ПОЛИЦИИ МОЖЕТ ПРОВЕРИТЬ ВАШИ ДОКУМЕНТЫ

    Вот эти случаи:

    1. сходство с внешностью разыскиваемого преступника или человека, пропавшего без вести;
    2. достаточные основания подозревать человека в совершении правонарушения или намерении его совершить;
    3. нахождение на территории или объекте со специальным режимом или в месте осуществления специального полицейского контроля;
    4. нахождение в месте совершения преступления или ДТП;
    5. если внешние признаки человека, следы на машине или его действия дают основания подозревать, что человек причастен к совершению правонарушения, или же что ваш автомобиль был средством или объектом правонарушения;
    6. если у человека есть при себе оружие, боеприпасы, наркотики или вещи, на хранение или использование которых нужно разрешение.

    Отметим, что законом не установлена обязанность граждан носить при себе документы, удостоверяющие личность. Однако при наличии одного из оснований для проверки, приведённых выше, в случае если такие документы отсутствуют, сотрудники полиции имеют право задержать вас до 3 cуток для установления личности. Поводы для задержания предусмотрены соответствующим законодательством.

    За нарушения закона в сфере мобилизации предусмотрена уголовная и административная ответственность.

    Уголовная ответственность за уклонение от призыва по мобилизации предусмотрена статьёй 336 Уголовного Кодекса Украины. Согласно этой статье наказанием за неявку в военкомат в этом случае является лишение свободы на срок от 2 до 5 лет.

    Административная ответственность предусмотрена статей 2101 Кодекса Украины об административных правонарушениях за нарушения законодательства о мобилизации и тянет наложение штрафа в размере от 170 до 510 гривен, а за повторное в течение года нарушение от 510 до 1 700 гривен для не должностных лиц.

    Уголовная ответственность наступает за неявку для отправки на военную службу (то есть в воинскую часть), когда уже пройдена медкомиссия. Административная ответственность наступает в случае неприбытия для прохождения медкомиссии или для того, чтобы стать на учет в военкомат.

    Как мы уже говорили выше, уклонение или нарушение законодательства о мобилизации имеет место только, если военнообязанного надлежащим образом уведомили о необходимости явки по призыву. В случае вызова для уточнения ведомостей в военкомат или для прохождения медкомиссии – военнообязанный уведомляется повесткой. Если не явился в военкомат по повестке, полученной ранее, то его могут привлечь к административной ответственности.

    Если же военнообязанного уведомили о необходимости явки в пункт сбора для отправки в воинскую часть, и он в назначенный день не явился, тогда это будет рассматриваться как уклонение от мобилизации и ему может угрожать уголовная ответственность. При этом учтите, что если военнообязанный явился для прохождения медкомиссии в военкомате и его признали годным, то ему вклеивают в военный билет мобилизационное предписание, что уже будет считаться надлежащим уведомлением о призыве.

    Поэтому явка для прохождения медкомиссии является одним из условий, при которых риски дальнейшего привлечения к уголовной ответственности повышаются.

    ВЫВОД:

    1. Законодательством не установлено место, где могут вручить повестку. Но произойти это может только после установления личности военнообязанного, которому вручают повестку, а сделать это можно при наличии документов, удостоверяющих личность. Проверить такие документы на улице могут только сотрудники полиции и только в случаях, предусмотренных законом.
    2. За уклонение от мобилизации (уклонение от отправки в воинскую часть) предусмотрена уголовная ответственность в виде лишения свободы от 2 до 5 лет. За неявку в военкомат для прохождения медкомиссии или постановки на военный учёт предусмотрена административная в виде штрафов от 170 до 510 гривен, а за повторное в течение года нарушение от 510 до 1 700 гривен.
    3. Ответственность наступает только в случае, если военнообязанный был надлежащим образом уведомлен о призыве. Доказательствами такого уведомления является вручение повестки военнообязанному под подпись или вклеивание в его военный билет мобилизационного предписания медкомиссией при дальнейшем дополнительном уведомлении о дате и месте отправки в воинскую часть.
    Гончаренко Константин
    Гончаренко Константин 3 роки тому

    Юрист, м. Суми, 6 років досвіду

    Доброго дня!

    Відповідно до Указу Президента № 69/2022 призову підлягають: (чоловіки 18-60 років)

    • військовозобов'язані;
    • резервісти;
    • бійці Національної гвардії;
    • працівники Служби безпеки;
    • працівники Державної прикордонної служби;
    • працівники Державної спеціальної служби транспорту;
    • працівники Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації,
    • члени інших військових формувань.

    Щодо черги мобілізації:

    • Перша черга — це оперативний резерв. Йдеться про колишніх військовослужбовців віком до 40 років, які мають бойовий досвід та відслужили в армії. Переважно це ветерани АТО чи бійці ООС.
    • Друга черга — колишні військовослужбовці, які проходили строкову службу до 2014 року або служили за контрактом.
    • 3 черга— мобілізаційний резерв. Сюди відносимо військовозобов’язаних, які закінчили військові кафедри ВНЗ як офіцери запасу та не призивалися під час попередніх мобілізаційних кампаній.
    • 4 черга — громадський резерв. Інші громадяни, які не мають обмежень за віком чи станом здоров’я щодо призову на військову службу та можуть бути залучені для комплектування ЗСУ та інших військових формувань винятково в особливий період.

    Ответственность за неявку

    - УКАЗ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ №69/2022

    Про загальну мобілізацію:

    https://www.president.gov.ua/documents/692022-4141...

    "8. Місцевим органам виконавчої влади у взаємодії з територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки, за участю органів місцевого самоврядування та із залученням підприємств, установ та організацій усіх форм власності, фізичних осіб – підприємців організувати та забезпечити в установленому порядку:

    1) своєчасне оповіщення і прибуття громадян, які призиваються на військову службу, прибуття техніки на збірні пункти та у військові частини;

    2) здійснення призову військовозобов'язаних, резервістів на військову службу, їх доставки до військових частин та установ Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, інших військових формувань України;...".

    Таким образом, должна быть повестка (сообщение) с уведомлением о прибытии в территориальный центр комплектования и социальной поддержки (военкомат) в связи с моьиомщацмей.

    "2) Если мне вручили повестку и я не являюсь, то что будет"?

    - В таком случае Вас могут привлечь к административной ответственности по статье 210-1 Кодекса Украины об административных правонарушениях в виде штрафа в размере от 3400 грн. до 5100 грн..

    "Стаття 210-1. Порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію

    Порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію -

    тягне за собою накладення штрафу на громадян від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, а також вчинення такого порушення в особливий період -

    тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Без подписанной повестки с контрольным талоном о вручении в деле ТЦК СП доказать уклонение от мобилизации сложно.

    --- Если повестку не подписали и контрольного талона о вручени у ТЦК СП НЕТ , то доказать уклонение от мобилизации сложно , Новую повестку могут вручить под подпись только на територрии ТЦК СП , и только их работники. Никаких вручений на улицах постах , по телефону , в полициях и других быть не может у них нет полномочий по вручению повесток. Если повестка не вручена , можно не являтся, протокол без вас не составят , если повестка будет вручена, явитесь пройдете ВЛК и далее решат.Возьмите справку с больницы , что болели и поэтому на учет не стали или не прибыли - это уважительная причина , тогда штрафа за нарушение учета не будет.( ст.210 Купап -510 грн) Явка должна быть в том случае когда повестка вручена работником военкомата тцк сп и подписана вами лично, а талон о вручении лежит в деле , только так , остальное незаконно и требует доказательств. Пока сами не вызовут повесткой вы не обязаны туда прибывать.

    скаржитися на порушення прав під час мобілізації

    Створено та працює «гаряча лінія» Міністерства оборони – 0 800 500 410, 0 800 500 442, 044 454 44 99. Якщо ви помітили порушення під час мобілізації, то можна звертатися до правоохоронних органів.

    С уважением, Константин Гончаренко

    Рибінцев Сергій Сергійович
    Рибінцев Сергій Сергійович 3 роки тому

    Адвокат, м. Київ, 16 років досвіду

    Доброго дня, Тетяна!

    Вручення повістки не законне. Оскільки Ваш чоловік мав дати поясненн, що не змінює місця проживання, та як наслідок обліку. А лише тимчасово переміщується та на зв'язку зі своює військовою частиною.

    Звертайтесь для детальної консультації

    Мєньков Андрій Васильович

    Доброго дня Тетяно.

    Повістка вручена та виписана незаконно, бо повістки вручаються за місцем проживання, роботи чи навчання уповноваженими на те особами військкоматів чи органів місцевого самоврядування відповідальними за військовий облік і заздалегідь щодо конкретної особи військовозобов"язаного. Тобто виписувати "пусті" повістки і на ходу вписувати ПІБ не відповідає законодавству. Змушувати тим більше фізично підписати повістку не мають права.

    По цій повістці чоловік може не з"являтися, відповідальності за це не буде. Моживо інформацію передадуть до військкомату за місцем проживання і тоді випишуть нову повістку у відповідності до законодавства.

    Савченко Олександр
    Савченко Олександр 3 роки тому

    Юрист, м. Чернігів, 10 років досвіду

    Доброго дня, Тетяно!

    В законі не прописано, де заборонено вручати повістки, тому вручати їх можуть в будь-якому місці: на вулиці, на робочому місці, вдома, на блокпостах. На підставі документа, який в умовах воєнного стану потрібно завжди носити з собою і виписується повістка.

    Закон України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3543-12#Text):

    Стаття 22. Обов’язки громадян щодо мобілізаційної підготовки та мобілізації

    3. Під час мобілізації громадяни зобов’язані з’явитися до військових частин або на збірні пункти територіального центру комплектування та соціальної підтримки у строки, зазначені в отриманих ними документах (мобілізаційних розпорядженнях, повістках керівників територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки), або у строки, визначені командирами військових частин (військовозобов’язані, резервісти Служби безпеки України - за викликом керівників органів, в яких вони перебувають на військовому обліку, військовозобов’язані, резервісти Служби зовнішньої розвідки України - за викликом керівників відповідних підрозділів Служби зовнішньої розвідки України, військовозобов’язані Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - за викликом керівників відповідних органів управління центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту).

    ПРАВИЛА військового обліку призовників і військовозобов’язаних (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/921-2016-%D0%B...):

    1. Призовники і військовозобов’язані повинні:

    прибувати за викликом районних (міських) військових комісаріатів (органів СБУ) на збірні пункти, призовні дільниці у строки, зазначені в отриманих ними документах (мобілізаційних розпорядженнях, повістках або розпорядженнях районних (міських) військових комісаріатів (органів СБУ)), для взяття на військовий облік та визначення призначення на воєнний час, оформлення військово-облікових документів, приписки, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на збори військовозобов’язаних;

    Навіть у разі вручення повістки без проходження ВЛК (медкомісії) та визначення ступеня приданості до військової служби за станом здоров'я - мобілізація НЕМОЖЛИВА!

    В своїй роботі ВЛК керується ПОЛОЖЕННЯ про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затверджене наказом Міністра оборони України 14.08.2008 № 402 (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1109-08).

    Згідно ст. 19 Конституції України (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%...): "Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України".

    У разі порушення ваших прав Ви можете:

    1) Подати письмову скаргу начальнику військкомату

    2) Звернутися в Міністерство оборони України (контакти - https://www.mil.gov.ua/kontakti/garyacha-liniya.ht...)

    3) На телефони гарячих ліній

    0-800-500-410

    0-800-500-442

    044-454-44-99

    4) Також можна зателефонувати на Урядову Гарячу лінію 1545.

    5) Постанова ВЛК регіонів може бути оскаржена у ЦВЛК або у судовому порядку (підпункт 2.4.10 пункту 2.4 глави 2 розділу I Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затверджене наказом Міністерства оборони України від 14 серпня 2008 року № 402 (далі - Положення)).

    Постанови ЦВЛК можуть бути оскаржені в судовому порядку (п.п. 2.3.5 п. 2.3 глави 2 розділу І Положення).

    Рішення ВЛК можуть бути оскаржені в такому порядку:

    • постанови ВЛК районного (міського) військового комісаріату переглядаються ВЛК військового комісаріату Автономної Республіки Крим, областей, міста Києва;
    • переглядати або скасовувати постанови підпорядкованих ВЛК мають право ВЛК регіонів (постанову про придатність до військової служби колишніх військовослужбовців на період їх фактичного звільнення зі Збройних Сил України має право переглядати тільки ЦВЛК);
    • постанови будь-яких ВЛК можуть переглядатися ЦВЛК. Постанову про придатність до військової служби колишніх військовослужбовців на період їх фактичного звільнення зі Збройних Сил України має право приймати або переглядати тільки ЦВЛК

    Для перегляду рішення особі необхідно подати у ВЛК вищого рівня або ЦВЛК заяву про перегляд оскаржуваної постанови ВЛК нижчого рівня та додати до заяви всі наявні документи, видані військово-лікарською комісією, рішення якої переглядається. Також в заяві необхідно вказати причини ініціювання перегляду.

    Оскарження рішення ВЛК в суді здійснюється в порядку адміністративного судочинства відповідно до вимог Кодексу адміністративного судочинства України.

    Судова практика:

    Скільки хвиль мобілізації, і на якій ми зараз? Хто вже мобілізований, і хто на черзі?

    Резерв першої черги — це колишні військовослужбовці віком до 40 років, які мають бойовий досвід і відслужили в армії за контрактом або в одній із хвиль мобілізації (переважно учасники АТО).

    Резерв другої черги — військовослужбовці, які проходили строкову службу до 2014 року або служили за контрактом.

    За повідомленнями ЗСУ, насамперед комплектування бойових частин проводили за рахунок резервістів першої черги, а також резервістів, які уклали контракт на проходження служби у військовому резерві.

    Такі категорії громадян було відправлено прямо до військових частин. Вони не потребували додаткової підготовки, їх залучили до виконання завдань з оборони держави.

    Залежно від мобілізаційних потреб, викликалися також військовозобов’язані потрібних спеціальностей поза резервом першої черги.

    15 березня 2022 року Командування СВ ЗСУ повідомило про мобілізацію військовозобов’язаних, які не входили до резервістів першої черги, та інших категорій. Передусім це резервісти другої черги і особи, які мають бойовий досвід. Отже, Україна на другій хвилі мобілізації.

    Мобілізаційний резерв — військовозобов’язані громадяни, які закінчили військові кафедри ВНЗ як офіцери запасу і не призивалися під час попередніх мобілізаційних кампаній.

    Громадський резерв — інші громадяни, які не мають вікових та фізичних обмежень для призову на військову службу і можуть бути залучені для комплектування Збройних сил та інших військових формувань виключно в особливий період.

    Хто не підпадає під призов?

    Відповідно до ст. 23 ЗУ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» не підлягають призову на військову службу під час мобілізації:

    1) заброньовані на період мобілізації та на воєнний час за органами, підприємствами, установами і організаціями в порядку, встановленому Кабінетом міністрів України;

    2) народні депутати України, депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим;

    3) працівники правоохоронних чи силових органів;

    4) визнані особами з інвалідністю або відповідно до висновку військово-лікарської комісії тимчасово непридатними до військової служби за станом здоров’я на термін до шести місяців (з наступним проходженням військово-лікарської комісії);

    5) жінки та чоловіки, опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки-вихователі:

    — на утриманні яких перебувають троє і більше дітей віком до 18 років;

    — які самостійно виховують дитину (дітей) віком до 18 років;

    — виховують дитину з інвалідністю віком до 18 років;

    — утримують повнолітню дитину, яка є особою з інвалідністю I чи II групи;

    — які виховують дитину з тяжкими захворюваннями;

    — на утриманні яких перебувають діти-сироти або діти віком до 18 років, позбавлені батьківського піклування;

    — зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною, а також батьками своїми чи дружини (чоловіка), які за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я потребують постійного догляду;

    — які мають дружину (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю та/або одного із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю I чи II групи.

    Призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також:

    1) здобувачі фахової передвищої та вищої освіти, асистенти-стажисти, аспіранти та докторанти, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти;

    2) наукові та науково-педагогічні працівники закладів вищої та фахової передвищої освіти, наукових установ та організацій, які мають вчене звання та/або науковий ступінь, і педагогічні працівники закладів загальної середньої освіти;

    3) жінки та чоловіки, чиї близькі родичі (чоловік, дружина, син, донька, батько, мати, дід, баба або рідний (повнорідний, неповнорідний) брат чи сестра) загинули або пропали безвісти під час проведення антитерористичної операції з числа:

    a) військовослужбовців;

    b) працівників підприємств, установ, організацій, які залучалися до забезпечення проведення антитерористичної операції;

    c) добровольчих формувань.

    Згідно із законопроектом №7209 (який після підписання президентом стане законом), додається нова категорія осіб, які звільняються від мобілізації, а саме — жінки та чоловіки, які мають неповнолітню дитину (дітей) і чоловіка (дружину), який проходить військову службу. Тобто якщо у вас є неповнолітня дитина, а чоловік чи дружина вже проходять військову службу, то вас мобілізовувати вже не будуть.

    Що таке бронь на період мобілізації та воєнного часу?

    В умовах воєнного стану органи державної влади, а також банки та деякі підприємства мають задовольняти потреби Збройних сил і населення.

    Військовозобов’язані з числа працівників таких органів та підприємств можуть підлягати бронюванню терміном на 6 місяців, упродовж яких діє відстрочка від мобілізації.

    Списки таких осіб складає Міністерство економіки (за заявками профільних міністерств) і погоджує Міністерство оборони. Бронює військовозобов’язаних водіїв та працівників залізничного транспорту Мінінфраструктури.

    Відстрочка підтверджується відповідним витягом з наказу, який розсилається на військкомати. Заброньовані особи підлягають спеціальному військовому обліку.

    Хто має вручати повістку? Як вона має виглядати?

    Вручити повістку може співробітник територіального центру комплектування та соціальної підтримки (ТЦКСП), а також уповноважені особи органів місцевого самоврядування, керівники підприємств, установ, організацій, у тому числі закладів освіти, фізичні особи-підприємці, керуючі багатоквартирних будинків, власники будинків.

    У повістці зазначаються:

    — прізвище, ім’я, по батькові, рік народження призовника та його адреса;

    — місце роботи особи;

    — вид повістки (уточнення облікових даних, проходження медкомісії, прибуття до ТЦКСП, призов на військову службу до ЗСУ);

    — дата, час та адреса, за якою необхідно з’явитися;

    — застереження щодо необхідних документів;

    — назва органу, печатка, підпис, прізвище, ім’я та по батькові керівника ТЦКСП.

    Повістка — це письмовий документ, і законом не передбачене вручення повісток усно або іншим чином, без видачі письмового документа.

    Якщо є помилки в повістці у зазначенні ПІБ, чи законна/дійсна вона?

    Під час мобілізації громадяни зобов’язані з’явитися до військових частин або на збірні пункти територіального центру комплектування та соціальної підтримки у строки, зазначені в отриманих ними документах. Повістка має вручатися конкретній особі. Місце і час явки вказані у повістці.

    Неправильне зазначення ПІБ у повістці або незазначення дати явки знижують імовірність притягнення особи до відповідальності, якщо вона з різних причин не з’явилася за такою повісткою. Оскільки співробітники військкоматів та органів влади можуть несвідомо зробити помилку, а захищати незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України є обов’язком громадянина України, то все ж таки варто з’явитися на вказане в повістці місце й уточнити, чи була це помилкова повістка, чи громадянина справді мобілізували на захист країни.

    Де має вручатися повістка? Буває, що вручають на роботі, на вулиці, і роблять це представники сільських рад, поштарі, а не люди з військкомату. І не за місцем прописки. Як має реагувати людина, який алгоритм дій?

    Законодавством не встановлено місце, де можна або не можна вручити повістку.

    Фактично, її можуть вручити особисто в руки в будь-якому місці: на вулиці, на блокпостах, на робочому місці, в магазині. Однак перед врученням повістки встановлюють особу військовозобов’язаного. Вручити повістку може співробітник ТЦКСП, а також уповноважені особи органів місцевого самоврядування, керівники підприємств, установ, організацій, у тому числі закладів освіти, фізичні особи-підприємці, керуючі багатоквартирних будинків, власники будинків. Під час вручення повістки особа повинна отримати її, розписатися про отримання й надалі з'явитися в зазначену дату на вказане місце.

    Чи можливе вручення повістки телефоном?

    Законодавством не передбачено виклику до військкомату по телефонному зв’язку, оскільки особа має отримати повістку особисто, під підпис. Тому отримання інформації про призов або запрошення до військкомату з допомогою телефонного зв’язку не може вважатися належним повідомленням.

    Тимчасом в умовах воєнного стану деякі конституційні права громадян обмежені, а обов’язок захищати незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України набуває найвищого пріоритету.

    Це означає, що повістки можуть вручатися на вулицях, на підприємствах, а також може надійти повідомлення про виклик телефоном. Тому в разі телефонного дзвінка з військкомату необхідно з’явитися до відповідного військкомату для отримання повістки.

    Оскарження таких дій практично неможливе через обмежене функціонування судової системи і обставини воєнного стану.

    Буває, вручення повістки мотивують тим, що під час перенесення військкомату в інше місце пропала база і тепер її нібито збирають знову. Чи законно це?

    Для забезпечення військового обліку в Україні функціонує Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів. Це автоматизована інформаційна телекомунікаційна система, яка призначена для збирання, зберігання, обробки та використання даних про військовозобов’язаних (призовників). Володільцем Реєстру є Міністерство оборони України, розпорядниками — Генеральний штаб ЗСУ, СБУ та Служба зовнішньої розвідки України.

    Реєстр ведеться в електронній формі з єдиною централізованою базою даних, яка містить персональні та службові дані всіх призовників, військовозобов'язаних і резервістів.

    24.02.2022 всі державні реєстри було відключено для забезпечення кібербезпеки. Після цього деякі реєстри відновили роботу, але з обмеженим функціоналом.

    Наразі немає публічної інформації про відновлення роботи Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

    Яка відповідальність за неявку до військкомату за викликом повісткою?

    Судова практика довоєнного стану пов’язувала відповідальність саме з діями/бездіяльністю громадянина після отримання повістки, а не усної розмови.

    Втім, якщо громадянина було проінформовано про необхідність з’явитися до військкомату в якийсь інший спосіб, крім вручення повістки, слід мати на увазі, що ст. 337 Кримінального кодексу України говорить про ухилення від військового обліку після «попередження», зробленого керівником ТЦКСП.

    Відтак, за наявності доказів, навіть усного попередження (отриманого в належному процесуальному порядку запису розмови, акта) від керівника територіального центру комплектування, не можна виключати ризику притягнення до кримінальної відповідальності у вигляді штрафу на суму від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (5100–8500 грн) або виправних робіт на термін до одного року.

    Яка відповідальність за ухилення від призову?

    Ризики істотно підвищуються, якщо громадянин отримав повістку і на вимогу з’явитися у ТЦКСП або військову частину для подальшої служби не з’явився.

    За ухилення від призову на військову службу під час мобілізації передбачено кримінальну відповідальність у вигляді позбавлення волі на термін від 3 до 5 років.

    Якщо неявки мають постійний характер, то дії громадянина будуть розцінені як ухиляння від служби в армії. Тоді військкомат направляє до прокуратури відповідного листа, на підставі якого починають проводитися слідчі дії.

    Якщо виникнуть додаткові питання, звертайтеся через кнопку "Звернутися".

    При зверненні вказуйте свою е-пошту.

    ВСЬОГО НАЙКРАЩОГО!


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України