Задайте питання юристу

835 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Трудове право, 26 вересня 2023, питання №93457 450₴

Праця вчителем без педагогічної освіти, при майже року роботи в цій діяльності

Доброго ранку, підкажіть, будь ласка, як ліпше вчинити.

Передісторія:
Збираюся переїжджати до Коханої на Західну Україну і треба змінювати місце роботи, як варіант: викладач далі. Маю освіту інженера-програміста. По вересень місяць працював викладачем в закладі професійно-технічної освіти майже цілий рік. У мене добрі фахові знання тому було нормально. Там навчаються діти після 9го та 11го класів, ~4 років після 9го. Коли телефонував по ваканціям частина роботодавців боїться бо не педагогічна освіта,)

Питання :
1. Маю обов'язково пройти атестацію і іспит щоб іти далі в цій галузі?
В Законі України «Про освіту» стаття 58 частині 5: "Особи, які здобули вищу... за іншою спеціальністю ... можуть бути призначені на посаду педагогічного працівника строком на один рік.
... продовжити працювати .... після їх успішної атестації..
... кваліфікація педагогічного працівника ... за умови успішного складення кваліфікаційного іспиту"
В Положенні «Про атестацію педагогічних працівників закладів (установ) освіти сфери культури» розділ І пункт 17: "Особи, призначені на посади педагогічних працівників ... для продовження роботи ... атестацію через рік після призначення. "

1. Що робити якщо педагогічної інтернатури по документах не було?
Підказували, однак старші схоже не знали за це положення.
В Законі України «Про повну загальну середню освіту» Стаття 23. Педагогічна інтернатура. В частині 1: "Особи, які не мають досвіду ... протягом першого року роботи повинні пройти педагогічну інтернатуру ... "
В частині 2: "... організовується відповідно до наказу керівника закладу освіти..."
В Положенні «Про педагогічну інтернатуру» частині 14: "Звіт про виконання програми педагогічної інтернатури заслуховується на засіданні педагогічної ради,"

3. У випадку зміни закладу освіти чи це буде знову перший рік викладання?

4. Який правильний порядок дій на Вашу думку щоб мати змогу швидше викладати далі, аргументувати роботодавцю при прийомі на роботу?

Дякую, за Ваш час

Відповіді юристів (6)

    Айвазян Юрий Климентьевич
    16.7%

    Доброго дня, Владиславе!.

    Закон "Про повну загальну середню освіту" дає можливість залучення до викладання осіб, які мають фахову освіту, але не мають педагогічної.

    В Законі чітко зазначено:

    "На посади педагогічних працівників приймаються особи, які мають педагогічну освіту, вищу освіту та/або професійну кваліфікацію, вільно володіють державною мовою (для громадян України) або володіють державною мовою в обсязі, достатньому для спілкування (для іноземців та осіб без громадянства), моральні якості та фізичний і психічний стан здоров’я яких дозволяють виконувати професійні обов’язки".

    ТЕПЕР ВІДПОВІДІ НА ПИТАННЯ:

    1. Маю обов'язково пройти атестацію і іспит щоб іти далі в цій галузі?В Законі України «Про освіту» стаття 58 частині 5: "Особи, які здобули вищу... за іншою спеціальністю ... можуть бути призначені на посаду педагогічного працівника строком на один рік... продовжити працювати ... після їх успішної атестації... кваліфікація педагогічного працівника ... за умови успішного складення кваліфікаційного іспиту"В Положенні «Про атестацію педагогічних працівників закладів (установ) освіти сфери культури» розділ І пункт 17: "Особи, призначені на посади педагогічних працівників ... для продовження роботи ... атестацію через рік після призначення. "

    Так Ви маєте пройти іспит після року роботи.

    Згідно статті 58 Закону, яка визначає вимоги до освіти та професійної кваліфікації педагогічного працівника закладу освіти:

    1. Педагогічну діяльність у закладах освіти здійснюють особи, які працюють на посадах педагогічних працівників.

    2. На посади педагогічних працівників приймаються особи, фізичний і психічний стан яких дозволяє здійснювати педагогічну діяльність та які мають освітню та/або професійну кваліфікацію, що відповідає встановленим законодавством, зокрема професійним стандартом (за наявності), кваліфікаційним вимогам до відповідних посад педагогічних працівників.

    3. Особам, які здобули вищу, фахову передвищу чи професійну (професійно-технічну) освіту за педагогічною спеціальністю (педагогічну освіту), відповідний заклад освіти присвоює професійну кваліфікацію педагогічного працівника. Педагогічна освіта передбачає підготовку особи, результатом якої є набуття компетентностей зі спеціальності (предметної спеціальності, спеціалізації), педагогіки, психології, у тому числі шляхом проходження педагогічної практики, необхідних для забезпечення процесу навчання, виховання і розвитку особистості, у тому числі осіб з особливими освітніми потребами, моніторингу педагогічної діяльності та аналізу педагогічного досвіду, проведення освітніх вимірювань, застосування освітніх технологій і методів навчання, ефективних способів взаємодії всіх учасників освітнього процесу.

    4. Особам, які здобули у закладі освіти вищу, фахову передвищу чи професійну (професійно-технічну) освіту за іншою спеціальністю, цей заклад може присвоїти професійну кваліфікацію педагогічного працівника у разі, якщо це передбачено відповідною освітньою програмою.

    5. Особи, які здобули вищу, фахову передвищу чи професійну (професійно-технічну) освіту за іншою спеціальністю та яким не було присвоєно професійну кваліфікацію педагогічного працівника, можуть бути призначені на посаду педагогічного працівника строком на один рік.

    Особи можуть продовжити працювати на відповідних посадах педагогічних працівників системи дошкільної, позашкільної, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої та післядипломної освіти після їх успішної атестації у порядку, визначеному законодавством.

    Особам, які забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти, професійна кваліфікація педагогічного працівника може бути присвоєна закладом вищої чи післядипломної освіти або відповідним кваліфікаційним центром після одного року роботи на посадах педагогічних працівників, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти, за умови успішного складення кваліфікаційного іспиту відповідно до кваліфікаційних вимог до педагогічного працівника чи відповідного професійного стандарту (за наявності).

    Питання врегульоване

    • Типовим положенням про атестацію педагогічних працівників, затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 06.10.2010 № 930
    • Постановою Кабінету Міністрів України від 23.12.2015 № 1109 "Про затвердження переліку кваліфікаційних категорій і педагогічних звань педагогічних працівників та порядку їх присвоєння"
    • Постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 800 "Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників"
    • Наказом Міністерства освіти і науки України від 04.12.2020 № 1522 "Про деякі питання проведення сертифікації педагогічних працівників у 2021 році"

    Атестація педагогічних працівників — це система заходів, спрямованих на всебічне та комплексне оцінювання педагогічної діяльності педагогічних працівників (частина перша статті 50 Закону України "Про освіту").

    Атестація педагогічних працівників може бути черговою або позачерговою. Педагогічний працівник проходить чергову атестацію не менше одного разу на п’ять років, крім випадків, передбачених законодавством.

    За результатами атестації визначається відповідність педагогічного працівника займаній посаді, присвоюються кваліфікаційні категорії, педагогічні звання, перелік яких затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23.12.2015 № 1109 "Про затвердження переліку кваліфікаційних категорій і педагогічних звань педагогічних працівників та порядку їх присвоєння".

    Рішення атестаційної комісії може бути підставою для звільнення педагогічного працівника з роботи у порядку, встановленому законодавством.

    Порядок атестації педагогічних працівників регулює Типове положення про атестацію педагогічних працівників, затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 06.10.2010 № 930.

    За результатами атестації педагогічних працівників керівник навчального закладу має виконати певний порядок дій. Розглянемо, які саме:

    Атестаційні комісії відповідно до затвердженого графіку роботи вивчають педагогічну діяльність осіб, які атестуються, до 15 березня. Після цього терміну — ухвалюють відповідні рішення.

    Атестація педагогічних працівників має бути проведена у такі терміни:

    • до 1 квітня — атестаційними комісіями I рівня
    • до 10 квітня — атестаційними комісіями II рівня
    • до 25 квітня — атестаційними комісіями III рівня

    Педагогічні працівники, які працювали на своїх посадах, не маючи вищої освіти, після отримання відповідної повної вищої освіти можуть бути атестовані на присвоєння кваліфікаційних категорій лише за наявності стажу педагогічної роботи: «спеціаліст другої категорії» — не менше двох років «спеціаліст першої категорії» — не менше п'яти років «спеціаліст вищої категорії» — не менше восьми років.

    1. Що робити якщо педагогічної інтернатури по документах не було?Підказували, однак старші схоже не знали за це положення.В Законі України «Про повну загальну середню освіту» Стаття 23. Педагогічна інтернатура. В частині 1: "Особи, які не мають досвіду ... протягом першого року роботи повинні пройти педагогічну інтернатуру ... "В частині 2: "... організовується відповідно до наказу керівника закладу освіти..."В Положенні «Про педагогічну інтернатуру» частині 14: "Звіт про виконання програми педагогічної інтернатури заслуховується на засіданні педагогічної ради,"

    Це не є проблемою. Ви можете пройти інтернатури саме в тому закладі, де влаштувались на роботу.

    Питання порядку проходження інтернатури регулююється Положенням про педагогічну інтернатуру, затвердженим наказом МОН від 25 жовтня 2021 р. №1128, який було зареєстровано в Міністерстві юстиції України 24 грудня 2021 р. за №1670/37292.

    Положення визначає порядок проходження педагогічної інтернатури педагогічними працівниками закладів освіти, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти.

    Згідно статті 3 Положення основними завданнями педагогічної інтернатури є:

    • створення системи професійно-педагогічної адаптації інтерна до умов педагогічної діяльності, формування сприятливого мікроклімату та відчуття соціально-психологічного комфорту, встановлення доброзичливих взаємовідносин із учасниками освітнього процесу;
    • набуття фахових компетентностей, педагогічної майстерності, формування професійної готовності інтерна до самостійної педагогічної діяльності;
    • формування поваги до професії та сумлінного ставлення до трудової діяльності;
    • формування інституту наставництва у закладах освіти, розвиток професійних спільнот педагогічних працівників.

    Педагогічна інтернатура організовується відповідно до наказу керівника закладу освіти, що видається в день призначення інтерна на посаду педагогічного працівника. Строк інтернатури становить один рік, що відраховується від дати видання наказу про організацію проведення педагогічної інтернатури. До строку інтернатури включається період тимчасової непрацездатності інтерна та час його перебування у відпустці.

    Педагогічна інтернатура провадиться відповідно до програми, що затверджується керівником закладу освіти. Програма педагогічної інтернатури має передбачати теоретичну та практичну допомогу інтерну, що спрямована на розвиток професійних компетентностей.

    Фахівці, які не мають педагогічної освіти повинні пройти педагогічну інтернатуру протягом першого року роботи.

    У відповідності зі статтею 6 Положення

    "Наказ про організацію педагогічної інтернатури має містити:

    інформацію про інтерна та педагогічного працівника, на якого покладається виконання обов’язків педагога-наставника;

    строк проходження педагогічної інтернатури.".

    Згідно статті 6 Положення

    "Педагогічна інтернатура провадиться відповідно до програми, що затверджується керівником закладу освіти.

    Програма педагогічної інтернатури має передбачати теоретичну та практичну допомогу інтерну, що спрямована на розвиток професійних компетентностей, зокрема щодо:

    ознайомлення з нормативно-правовими актами, що визначають особливості діяльності закладу освіти, організації освітнього процесу, посадові обов’язки педагогічного працівника;

    застосування сучасних методик і технологій (використання предметних знань в освітньому процесі, добору та використання доцільних форм, методів, технологій та засобів навчання й оцінювання, орієнтування в інформаційному просторі, розвитку мовно-комунікативної компетентності в учнів, пошуку, оцінювання інформації та застосування її в професійній діяльності, використання відкритих ресурсів, інформаційно-комунікаційних та цифрових технологій в освітньому процесі тощо);

    партнерської взаємодії між учасниками освітнього процесу (визначення ефективних способів комунікацій з педагогічними працівниками, батьками (законними представниками) та учнями, врахування в освітньому процесі вікових, психолого-педагогічних та індивідуальних особливостей учнів);

    формування мотивації та організації пізнавальної діяльності учнів (управління емоційними станами, активне залучення батьків до освітнього процесу на засадах партнерства, координація взаємодії між учасниками освітнього процесу з метою надання додаткової підтримки учням тощо);

    організації здорового, безпечного, розвивального, інклюзивного освітнього середовища (забезпечення сприятливих умов в освітньому середовищі залежно від індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів учнів, проєктування осередків навчання, виховання та розвитку учнів в освітньому середовищі, здійснення профілактичних заходів щодо збереження життя та здоров’я учнів, попередження і протидії булінгу, різним проявам насильства тощо);

    управління освітнім процесом (планування освітнього процесу залежно від мети, індивідуальних особливостей учнів, особливостей діяльності закладу освіти, прогнозування результатів освітнього процесу, організація різних форм навчальної та пізнавальної діяльності учнів, здійснення оцінювання результатів навчання учнів);

    дотримання академічної доброчесності, запобігання і протидії булінгу (цькуванню) та порушенню гідності дітей, формування в них культури нетерпимості до проявів дискримінації та корупції.".

    Згідно статті 14 Положення

    "Звіт про виконання програми педагогічної інтернатури заслуховується на засіданні педагогічної ради, за результатами якого можуть надаватися рекомендації інтерну щодо подальших напрямів професійного розвитку, що відображається у відповідному наказі керівника закладу освіти.".

    3. У випадку зміни закладу освіти чи це буде знову перший рік викладання?

    За наявності документів, що підтверджують відпрацювання року викладання в учбовому закладі того ж рівня та проходження Вам інтернатури повторювати ту саму процедуру, передбачену згаданими мною нормами законів та підзаконних актів не прийдеться.

    4. Який правильний порядок дій на Вашу думку щоб мати змогу швидше викладати далі, аргументувати роботодавцю при прийомі на роботу?

    Якогось особливого порядку дій, регламентованого писаними правилами в даному випадку не існує. Вам треба лише довести керівнику учбового закладу, де Ви хочете працювати, що Ваша кваліфікація і досвід є достатніми та відповідними майбутній посаді викладача. Бажано доводити це документально, як також і по можливості мати письмові рекомендації.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Корнійчук Євген Іванович
    8.4%

    Доброго дня! Відповідно до статті 22. Педагогічні працівники, ЗУ "Про повну загальну середню освіту" Із змінами, внесеними згідно із Законом № 764-IX від 13.07.2020 "п. 1 на посади педагогічних працівників приймаються особи, які мають педагогічну освіту, вищу освіту та/або професійну кваліфікацію, вільно володіють державною мовою (для громадян України) або володіють державною мовою в обсязі, достатньому для спілкування (для іноземців та осіб без громадянства), моральні якості та фізичний і психічний стан здоров’я яких дозволяють виконувати професійні обов’язки." Отже,відповідно до законодавства Ви можете працювати викладачем, вища освіта є, за спеціальністтю "

    Тому спирайтесь на це, у разі запитань. Також рекомендую отримати консультацію, зателефонувавши на гарячу лінію Міністерства освіти.

    • 044-481-47-58, 044-481-47-66
    Гончаренко Константин
    8.4%

    Добрый день!

    Письмо от 30.01.2018 г. № 2.4-227 МОН

    Департамент общего среднего и дошкольного образования рассмотрел письмо <…> о предоставлении разъяснения об аттестации педагогических работников, работающих в заведениях образования не по специальности, и сообщает.

    В своем ответе МОН указывает следующее: педагогов без соответствующего образования после курсов повышения квалификации можно аттестовать как имеющих соответствующее образование. Таким специалистам можно присвоить квалификационную категорию и педагогическое звание, если они соответствуют критериям, установленным в пп. 4.3 — 4.6, 5.2 Типового положения № 930.

    С уважением,

    Константин Гончаренко

    Крикун Сергій  Павлович
    16.7%

    Наказ МОН України від 09.09.2022р. №805 "Про затвердження Положення про атестацію педагогічних працівників" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1649-22#Text):

    "1. Затвердити Положення про атестацію педагогічних працівників, що додається.

    2. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства освіти і науки України від 06 жовтня 2010 року № 930 «Про затвердження Типового положення про атестацію педагогічних працівників», зареєстрований у Міністерстві юстиції України 14 грудня 2010 року за № 1255/18550.

    3. Установити, що:

    1) кваліфікаційні категорії, педагогічні звання, присвоєні до набрання чинності цим наказом, є дійсними до атестації педагогічних працівників, проведеної згідно згідно з Положенням про атестацію педагогічних працівників, затвердженим цим наказом;

    2) педагогічні працівники, які були прийняті на посади до набрання чинності цим наказом, продовжують працювати у закладах освіти та мають вищу освіту за спеціальностями, що не відповідають навчальним предметам (інтегрованим курсам, дисциплінам), які вони викладають, або педагогічній діяльності за посадою, вважаються такими, що мають відповідну посаді професійну кваліфікацію та атестуються на відповідність займаній посаді з присвоєнням кваліфікаційної категорії та педагогічних звань як такі, що мають відповідну освіту;

    3) педагогічним працівникам, які до набрання чинності цим наказом, успішно пройшли сертифікацію і мають чинні сертифікати (один раз протягом дії сертифіката), проходження сертифікації зараховується як проходження чергової (позачергової) атестації із присвоєнням наступної (збереженням присвоєної) кваліфікаційної категорії, педагогічного звання;

    4) мінімальний загальний обсяг (загальна тривалість) підвищення кваліфікації педагогічних працівників (крім педагогічних працівників закладів загальної середньої, професійної (професійно-технічної) освіти), необхідний їм для проходження атестації, становить не менше ніж 120 годин або 4 кредити ЄКТС упродовж п’яти років;

    5) мінімальний загальний обсяг (загальна тривалість) підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів загальної середньої, професійної (професійно-технічної) освіти, необхідний їм для проходження атестації, становить не менше ніж 150 годин або 5 кредитів ЄКТС упродовж п’яти років...

    6. Цей наказ набирає чинності з 01 вересня 2023 року, крім підпункту 3 пункту 3 цього наказу, який набирає чинності з дня його офіційного опублікування...

    ПОЛОЖЕННЯ про атестацію педагогічних працівників

    I. Загальні положення...

    4. Атестація є обов’язковою.

    Атестація може бути черговою або позачерговою. Педагогічний працівник проходить чергову атестацію не менше одного разу на п’ять років, окрім випадків, визначених пунктом 7 розділу III цього Положення.

    Атестація проводиться не раніше ніж через рік після призначення педагогічного працівника на посаду...

    III. Порядок проведення атестації...

    7. У разі тимчасової непрацездатності педагогічного працівника, який атестується, або настання інших обставин, що не залежать від його волі та перешкоджають проходженню ним атестації, проведення атестації або окремих засідань атестаційної комісії має бути перенесено за рішенням відповідної атестаційної комісії до припинення таких обставин, але не більше ніж на один рік. У такому випадку за педагогічним працівником зберігається раніше присвоєна кваліфікаційна категорія (педагогічне звання) до проходження ним атестації у порядку, визначеному цим Положенням...".

    ---

    Доброго дня, пане Владиславе! Як передбачено наведеними наказом МОН та Положенням про атестацію педагогічних працівників Ваша попередня робота (посада) для врахування Вас таким, що має відповідну (педагогічну) освіту та підлягає до атестації впродовж одного року після прийняття на роботу.

    Турчин Ярослав Александрович
    27.6%

    Щиро вітаю Вас знову, Владиславе!

    ПИТАННЯ № 1. Маю обов'язково пройти атестацію і іспит щоб іти далі в цій галузі? Що робити якщо педагогічної інтернатури не було?

    Так. Кожен педагогічний працівник проходить атестацію за наслідками якої йому присвоюється відповідна категорія, згідно з якою й оплачується його робота за відповідним тарифним розрядом.

    Атестація є обов’язковою відповідо до пункту 4 Розділу І Положення про атестацію педагогічних працівників, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 04 09.09.2022 № 805.

    Атестація може бути черговою або позачерговою. Педагогічний працівник проходить чергову атестацію не менше одного разу на п’ять років, окрім випадків, визначених пунктом 7 розділу III цього Положення.

    Атестація проводиться не раніше ніж через рік після призначення педагогічного працівника на посаду.

    Атестація проводиться не раніше ніж через рік після призначення педагогічного працівника на посаду.

    Позачергова атестація педагогічного працівника освітній рівень, стаж роботи на посадах педагогічних працівників якого відповідає вимогам, визначених у пунктах 8, 9 цього розділу, може проводиться за його ініціативою та/або за однією з таких умов:

    1) визнання переможцем, лауреатом фінальних етапів всеукраїнських, міжнародних фахових конкурсів;

    2) наявності освітньо-наукового / освітньо-творчого, наукового ступеня;

    3) успішного проходження сертифікації.

    Відповідно до пункту 8 Розділу І Порядку атестації, підвищення кваліфікації педагогічних працівників проводиться в міжатестаційний період відповідно до законодавства і є необхідною умовою атестації.

    Загальний обсяг (загальна тривалість) підвищення кваліфікації визначається сумарно за останні 5 років перед атестацією та незалежно від суб’єкта підвищення кваліфікації, виду, форми чи напряму, за якими педагогічний працівник пройшов підвищення кваліфікації.

    Відовідно до пункту 9 Розділу І Порядку атестації, кваліфікаційна категорія «спеціаліст» присвоюється педагогічному працівникові, який має освітній рівень фаховий молодший бакалавр (освітньо-кваліфікаційний рівень молодший спеціаліст), молодший бакалавр, бакалавр чи магістр (освітньо-кваліфікаційний рівень спеціаліст).

    Кваліфікаційна категорія «спеціаліст другої категорії» присвоюється педагогічному працівникові, який має освітній рівень молодший бакалавр (освітньо-кваліфікаційний рівень молодший спеціаліст), бакалавр чи магістр (освітньо-кваліфікаційний рівень спеціаліст) (для працівників закладів дошкільної освіти також освітньо-професійний ступінь фаховий молодший бакалавр), стаж роботи на посадах педагогічних працівників не менше ніж три роки.

    Кваліфікаційна категорія «спеціаліст першої категорії» присвоюється педагогічному працівникові, який має освітній рівень бакалавр, магістр (освітньо-кваліфікаційний рівень спеціаліст) (для працівників закладів дошкільної освіти також освітньо-професійний ступінь фаховий молодший бакалавр або ступінь вищої освіти молодший бакалавр (освітньо-кваліфікаційний рівень молодший спеціаліст), стаж роботи на посадах педагогічних працівників не менше ніж п’ять років.

    Кваліфікаційна категорія «спеціаліст вищої категорії» присвоюється педагогічному працівникові, який має освітній рівень магістр (освітньо-кваліфікаційний рівень спеціаліст), стаж роботи на посадах педагогічних працівників не менше ніж сім років.

    Педагогічному працівнику, який має освітньо-науковий / освітньо-творчий, науковий ступінь, за результатами атестації без дотримання послідовності на присвоєння може бути присвоєна кваліфікаційна категорія «спеціаліст вищої категорії», за умови наявності в нього стажу роботи на посадах педагогічних працівників не менше ніж один рік.

    Особи, які не мають педагогічної освіти, але мають стаж роботи в одній із галузей економіки (крім освітньої) та працюють на посадах педагогічних працівників, атестуються як педагогічні працівники без дотримання послідовності на присвоєння кваліфікаційної категорії:

    «спеціаліст другої категорії» за наявності не менше двох років стажу роботи;

    «спеціаліст першої категорії» - не менше п’яти років;

    «спеціаліст вищої категорії» - не менше семи років.

    Зазначений в останньому абзаці стаж - мається на увазі не педагогічний, а стаж роботи в одній із галузей економіки окрім освіти.

    ПИТАННЯ № 2. Інтернатура розпочала діяти з вересня 2022 року. Якщо вступили на роботу до цього - законодавство не застосовувалось. Якщо інтернатури не було, але Ви рік відпрацювали у закладі загальної середньої освіти з вересня 2022 року - то як кажуть в народі - фарш назад прокрутити через м"ясорубку, щоб вийшла корова - не вийде. Ви вже маєте відповідний педагогічний стаж згідно із записом до трудової книжки і організація інтернатури для Вас як вперше починаючого працювати - не передбачена законом. Але вимоги щодо атестації та присвоєння категорії педагогічного працівника - зберігаються.

    Відповідно до пункту 11 частини першої статті 1 Закону України "Про повну загальну середню освіту", педагогічна інтернатура - система заходів, спрямованих на підтримку педагогічного працівника закладу освіти, призначеного на посаду вперше, у провадженні ним педагогічної діяльності та набутті (вдосконаленні) його фахової майстерності

    Згідно з частинами першою та другою статті 22 цього Закону,

    На посади педагогічних працівників приймаються особи, які мають педагогічну освіту, вищу освіту та/або професійну кваліфікацію, вільно володіють державною мовою (для громадян України) або володіють державною мовою в обсязі, достатньому для спілкування (для іноземців та осіб без громадянства), моральні якості та фізичний і психічний стан здоров’я яких дозволяють виконувати професійні обов’язки.

    Перелік посад педагогічних працівників встановлюється Кабінетом Міністрів України.

    Педагогічні працівники мають права, визначені Законом України "Про освіту", цим Законом, законодавством, колективним договором, трудовим договором та/або установчими документами закладу освіти.

    Педагогічні працівники закладів освіти приймаються на роботу за трудовими договорами відповідно до вимог цього Закону та законодавства про працю.

    Аналогічні вимоги містяться і в Професійному стандарті для професії "Вчитель закладу загальної середньої освіти", який затверджено наказом Мінекономіки від 23.12.2020 р. № 2736.

    https://register.nqa.gov.ua/uploads/0/266-nakaz_27...

    Стаття 23 цього Закону передбачає, що Особи, які не мають досвіду педагогічної діяльності та приймаються на посаду педагогічного працівника, протягом першого року роботи повинні пройти педагогічну інтернатуру. Положення про педагогічну інтернатуру затверджується центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.

    Педагогічна інтернатура організовується відповідно до наказу керівника закладу освіти, що видається в день призначення особи на посаду педагогічного працівника.

    Педагогічна інтернатура має передбачати заходи, що забезпечать здобуття та/або вдосконалення професійних компетентностей і педагогічної майстерності протягом першого року професійної діяльності педагогічного працівника, зокрема:

    супровід та підтримка у педагогічній діяльності з боку досвідченого педагогічного працівника (педагога-наставника);

    різні форми професійного розвитку (відвідування навчальних занять, опрацювання відповідної літератури тощо).

    Виконання обов’язків педагога-наставника покладається на педагогічного працівника з досвідом педагогічної діяльності, як правило, не менше п’яти років за відповідною спеціальністю (такою самою або спорідненою предметною спеціальністю або спеціалізацією).

    Відповідно до рішення керівника закладу освіти педагогічному працівникові за виконання обов’язків педагога-наставника призначається доплата у граничному розмірі 20 відсотків його посадового окладу (ставки заробітної плати) в межах фонду оплати праці закладу освіти.

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1670-21

    ПИТАННЯ № 3. У випадку зміни закладу середньої освіти до року - можуть бути проблеми. Адже така ситуація не урегульована законом. Але у разі, якщо Ви рік відпрацювали - Ви вважаєтесь таким, що набув педагогічний досвід і зарахуванню в інтернатуру не підлягаєте. За логікою цього закону і пропрацювавши місяць, Ви вже не вважаєтесь таким, що не маєте педагогічного досвіду.. але тут все на розсуд конкретного тлумача законодавства в особі адміністрації закладу.

    ПИТАННЯ № 4. Для продовження роботи вчителем.

    Рекомендував би пройти атестацію в перший рік, перед цим обов"язковою умовою є підвищення кваліфікації на курсах у відповідному закладі підвищення кваліфікації педагогічної майстерності. Направляє на курси підвищення кваліфікації заклад, в якому Ви працюєте згідно з графіком, узгодженим з органом управління освітою місцевого самоврядування чи райдержадміністрації.

    Після присвоєння першої категорії - категорії "спеціаліст" Ви за наявності досвіду роботи в інших галузях маєте право на позачергову атестацію і отримання інших категорій без дотримання послідовності.

    Також бажано в майбутньому отримати сертифікат. Сертифікація педагогічного працівника відбувається виключно на добровільних засадах.

    Наразі сертифікуються лише вчителі трьох фахів - початкові класи, українська мова та математика. Це звісно черговий бардель від МОН та Уряду, але маємо те, шо маємо.

    Сертифікація педагогічних працівників – це зовнішнє оцінювання професійних компетентностей педагогічного працівника, що здійснюється шляхом незалежного тестування, самооцінювання та вивчення практичного досвіду роботи.

    Сертифікація проводиться в тому числі у вигляді тестування за принципами та стандартами ЗНО на базі організаційної структури Українського центру оцінювання якості освіти.

    Сертифікація складається з трьох етапів, що відбуваються послідовно один за одним, а саме із:

    1) незалежного тестування учасників сертифікації (проводить Український та регіональні центри оцінювання якості освіти);

    2) самооцінювання учасниками сертифікації власної педагогічної майстерності (проводить Державна служба якості освіти та її територіальні органи);

    3) вивчення практичного досвіду роботи учасників сертифікації (проводить Державна служба якості освіти та її територіальні органи).

    До кожного наступного етапу допускатимуться ті учасники, які успішно пройшли попередній.

    Педагогічні працівники беруть участь у сертифікації виключно на добровільних засадах і можуть відмовитися від участі на будь-якому її етапі.

    Сертифікація відбувається на підставі Положення про сертифікацію педагогічних працівників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2018 р. № 1190

    Відповідно до наказу МОН у 2023 році участь у сертифікації зможуть взяти не більше 1500 вчителів початкової школи, а також по 500 вчителів з математики і української мови та літератури, які забезпечують реалізацію нового Державного стандарту на першому циклі базової загальної середньої освіти.

    Крім цього, в майбутньому Ви маєте право вступити на заочне навчання за педагогічною спеціальністю, або спеціальністю, яка передбачає присвоєння кваліфікації "вчитель закладу загальної середньої освіти" або "викладач закладу вищої освіти".

    Що це дає?

    - Право бути класним керівником, а не лише вчителем-предметником. Оскільки класний керівник - це педагог з педагогічною або відповідною фаховою вищою освітою (пункт 2.1. Положення про класного керівника навчального закладу системи загальної середньої освіти, затверджене наказом МОН України від 06.09.2000 р. № 434 зі змінами).

    Доплата до посадового окладу за класне керівництво у 5-11 класах - 25 % від посадової ставки.

    - Право на додаткові оплачувані відпустки у зв"язку з навчанням на період сесій.

    - У майбутньому право претендувати на адміністративні посади у закладі освіти.

    Начебто на усі питання відповів.

    Гарного Вам дня та успіхів у Ваших задумах!

    З повагою, юрист

    (з викладацько-педагогічною кваліфікацією

    за додатковою вищою освітою)

    Ярослав Турчин

    Дерій Владислав Олегович
    22.2%

    Доброго дня!

    1. Маю обов'язково пройти атестацію і іспит щоб іти далі в цій галузі?

    Так. Відповідно до п.15 Положення про атестацію педагогічних працівників Особи, призначені на посади педагогічних працівників відповідно до частини п’ятої статті 58 Закону України «Про освіту» та/або ті, які пройшли педагогічну інтернатуру в установленому законодавством порядку, для продовження роботи на цих посадах атестуються упродовж другого року роботи, але не раніше ніж через один рік після призначення на посаду.

    1. Що робити якщо педагогічної інтернатури по документах не було?

    Педагогічна інтернатура необхідна була, якби Ви відразу без досвіду роботи стали вчителем закладу повної загальної середньої освіти.

    А проходження педагогічної інтернатури в закладі технічної-професійної освіти - не передбачено!

    3. У випадку зміни закладу освіти чи це буде знову перший рік викладання?

    Якщо Ви буде знову викладачем ПТУ - тоді Вам потрібно пройти атестацію після того як сумарний досвід роботи буде більше року.

    Якщо Ви плануєте стати вчителем закладу повної загальної середньої освіти - Вам потрібно проходити атестацію через рік після призначення на посаду педагогічного працівника саме закладу середньої освіти. Відповідно до частини п’ятої статті 58 Закону України «Про освіту»

    При прийнятті на роботу керівник закладу середньої освіти видасть Наказ про організацію педагогічної інтернатури.

    4. Який правильний порядок дій на Вашу думку щоб мати змогу швидше викладати далі, аргументувати роботодавцю при прийомі на роботу?

    1. Якщо Ви будете викладачем ПТУ. Педагогічна інтернатура не передбачена для викладачів закладів професійної технічної освіти. Тому після року викладання пройдіть атестацію.

    2. Якщо Ви хочете працювати вчителем у школі (закладі повної загальної середньої освіти) - то Ви повинні проходити атестацію лише після одного року викладання в саме в школі (закладі повної середньої освіти) та паралельно пройшовши в ній педагогічну інтернатуру.

    Тому директору школи для прийняття Вас на роботу можете повідомити наступну інформацію:

    1. На посади педагогічних працівників приймаються особи, які мають педагогічну освіту, вищу освіту та/або професійну кваліфікацію, вільно володіють державною мовою (для громадян України) або володіють державною мовою в обсязі, достатньому для спілкування (для іноземців та осіб без громадянства), моральні якості та фізичний і психічний стан здоров’я яких дозволяють виконувати професійні обов’язки. (стаття 22 ЗУ "Про загальну середню освіту") - Тобто,Вас можуть прийняти на роботу без педагогічної освіти.
    2. Педагогічна інтернатура передбачена лише для закладів повної загальної середньої освіти згідно Положення про педагогічну інтернатуру - Отже, в закладі професійної-технічної освіти не передбачено проходження педагогічної інтернатури
    3. Атестацію Ви обов'язково повинні пройти, якщо викладали більше року в ПТУ та бажаєте продовжити викладати в ПТУ або якщо були вчителем в школі рік, паралельно проходячи педагогічну інтернатуру та бажаєте надалі бути вчителем в школі. Так як Ви не працювали вчителем в закладі повної загальної середньої освіти, то Ви атестацію повинні проходити лише через рік після того як працевлаштуєтесь в школу та паралельно пройдете педагогічну інтернатуру. - Тому, якщо Вас приймуть на роботу в школу, для Вас все розпочнеться з чистого аркушу. Директор школи повинен видати наказ про прийняття на роботу та на організацію педагогічної інтернатури. А вже через рік - Ви повинні пройти атестацію згідно п.15 Положення про атестацію педагогічних працівників

    З повагою, Дерій В.О.!

    Всього доброго!


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України