Задайте питання юристу

836 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Цивільне право, 07 грудня 2023, питання №98373 250₴

Можно ли юридически опротестовать выданную ТЦК повестку?

Здравствуйте!
Меня зовут Владимир. Мне почти 54 года. В рядах советской армии не служил по состоянии здоровья. В 88 году комиссией признан негодным к строевой службе с необходимым переосвидетельствованием в 93 году. В конце 89 года опять был вызван в военкомат где снова, но по уже другой статье получил такую же непригодность с переосвидетельствованием в 92году.) Больше меня уже никогда не вызывали в военкомат. Место жительства я не менял и сейчас проживаю там где и в советские годы. Разведён. Проживаю с матерью 1945 года рождения. Недавно в марте для себя в облбольнице проверял свою проблему. Картина и без этого мне была понятна. Улучшений, тем более с годами быть не может. Хотел бы получить консультацию как правильно быть, что делать, если буду нагло затолкнут работниками ТЦК в их автобус или если просто мне будут как сейчас модно пытаться выписать повестку на улице или домой придут с полицией или без?
Заранее спасибо!

Відповіді юристів (14)

    Кирда Вячеслав Володимирович
    10%

    Вітаю, Володимире!

    Хотел бы получить консультацию как правильно быть, что делать, если буду нагло затолкнут работниками ТЦК в их автобус или если просто мне будут как сейчас модно пытаться выписать повестку на улице или домой придут с полицией или без?

    Це питання доволі об'ємне, але спробую його описати коротко і по суті.

    Для того, аби особі вручити повістку, уповноважена особа має отримати її дані, зокрема із документу, що посвідчує особу (паспорт, водійське посвідчення, закордонний паспорт тощо).

    При підході до громадянина України поліцейських разом з представниками ТЦК або самих працівників ТЦК права особи:

    • Аби уповноважені особи пред’явили свої посвідчення та цим самим підтвердили свою посадову приналежність до відповідного органу.
    • Вимагати у працівника Нацполіції, аби у нього була увімкнена body-камера, для фіксації процесу. Це зайвий раз допоможе запобігти упередженого ставлення до громадянина.
    • Здійснювати відео-фіксацію спілкування на власний пристрій. Жодним Законом це не заборонено. Коли говорять, що не мають права знімати військових, це не правда. Не мають права знімати військові об’єкти та викладати такі відео до загального доступу.

    Ви маєте право знімати на відео посадових осіб органів державної влади та місцевого самоврядування під час виконання ними своїх посадових обов’язків. Таке право прямо не заборонено законом. Закон забороняє зйомку приватного життя особи без її згоди.

    ДЛЯ ПОЧАТКУ ВИЗНАЧАЄМО ПОВНОВАЖЕННЯ ОСІБ НА ПЕРЕВІРКУ ДОКУМЕНТІВ.

    • Випадок 1: працівники ТЦК діють спільно з працівників Нацполіції.

    Згідно з ч. 3 ст. 18 Закону України «Про Національну поліцію» звертаючись до вас, або у разі Вашого звернення до поліцейського, поліцейський зобов’язаний:

    • Назвати своє прізвище, посаду, службове звання;
    • Пред’явити своє посвідчення на вимогу та дати можливість ознайомитися із наявною там інформацією;
    • Поліцейський не зобов’язаний передавати особі своє посвідчення, а повинен тримати його у своїх руках.

    У разі відмови пред’явити своє посвідчення, особа має право одразу зателефонувати на номер «102», викликавши наряд поліції або на номер «гарячої лінії» МВС – «1536».

    Документи перевіряє поліцейський. У діяльності керується Законом України «Про національну поліцію України».

    Стаття 32. Перевірка документів особи

    1. Поліцейський має право вимагати в особи пред’явлення нею документів, що посвідчують особу, та/або документів, що підтверджують відповідне право особи, у спосіб, який дає можливість поліцейському прочитати та зафіксувати дані, що містяться в документах, у таких випадках (ЦЕ ВИКЛЮЧНІ ВИПАДКИ):

    1) якщо особа володіє зовнішніми ознаками, схожими на зовнішні ознаки особи, яка перебуває в розшуку, або безвісно зниклої особи, або самовільно залишила місце для утримання військовополонених;

    2) якщо існує достатньо підстав вважати, що особа вчинила або має намір вчинити правопорушення;

    3) якщо особа перебуває на території чи об’єкті із спеціальним режимом або в місці здійснення спеціального поліцейського контролю;

    4) якщо в особи є зброя, боєприпаси, наркотичні засоби та інші речі, обіг яких обмежений або заборонений, або для зберігання, використання чи перевезення яких потрібен дозвіл, якщо встановити такі права іншим чином неможливо;

    5) якщо особа перебуває в місці вчинення правопорушення або дорожньо-транспортної пригоди, іншої надзвичайної події;

    6) якщо зовнішні ознаки особи чи транспортного засобу або дії особи дають достатні підстави вважати, що особа причетна до вчинення правопорушення, транспортний засіб може бути знаряддям чи об’єктом вчинення правопорушення.

    Це всі випадки, у яких працівники національної поліції мають право перевіряти документи. тому спочатку просимо назвати пункт частини першої статті 32 Закону України «Про Національну поліцію», на підставі якого вони хочуть перевірити документи. обов’язок довести дану підставу лежить на поліцейських.

    Уявімо, що поліцейський все ж отримав Ваші документи. Ваші права?

    по-перше, не передавати, а пред’являти документи (передавати документи в руки жодного обов’язку у громадянина немає);

    по-друге, заявити поліцейському про те, що він проти передачі його персональних даних третій особі, зокрема працівнику ТЦК та СП. Право забороняти поліцейському чи іншим особам передавати свої персональні дані третім особам, в тому числі ТЦК, визначено Законом України «Про захист персональних даних» (статті 1, 8, 10, 14).

    Таким чином, працівник Нацполіції обмежений у праві передати Ваші персональні дані працівнику ТЦК та СП. Якщо дане правило порушується, Ви маєте право викликати правоохоронні органи та реєструвати заяву про порушення права недоторканності житла за статтею 182 Кримінального кодексу України.

    • Випадок 2: працівники ТЦК та СП діють самостійно.

    Підстави для перевірки документів тут:

    Постанова Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2021 р. № 1456 «Про затвердження Порядку перевірки документів в осіб, огляду речей, транспортних засобів, багажу та вантажів, службових приміщень і житла громадян під час забезпечення заходів правового режиму воєнного стану».

    2. У цьому Порядку терміни вживаються в такому значенні:

    уповноважена особа - посадова особа, яка призначається наказом коменданта та якій надано повноваження щодо перевірки документів в осіб, огляду речей, транспортних засобів, багажу та вантажів, службових приміщень і житла громадян під час забезпечення заходів правового режиму воєнного стану;

    4. Перевірка документів в осіб, огляд речей, транспортних засобів, багажу та вантажів, службових приміщень і житла громадян здійснюється лише після введення воєнного стану в межах території та у строки, зазначені в указі Президента України про введення воєнного стану, на підставі наказу військового командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення).

    Зазначеним наказом призначається комендант, визначаються його завдання, повноваження із забезпечення єдиного управління визначеними силами та засобами Держспецтрансслужби, Національної гвардії, Держприкордонслужби, Національної поліції, СБУ, ДПС, ДМС, ДСНС, військових адміністрацій (у разі їх утворення) та координації їх дій під час здійснення заходів особливого режиму.

    7. Уповноважена особа має право вимагати в особи пред’явлення нею документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи, у таких випадках ЦЕ ВИКЛЮЧНІ ВИПАДКИ:

    якщо особа має зовнішні ознаки, схожі на ознаки особи, яка перебуває в розшуку, або безвісно зниклої особи;

    якщо існує достатньо підстав вважати, що особа вчинила або має намір вчинити правопорушення;

    якщо особа перебуває на території чи об’єкті із спеціальним режимом;

    якщо в особи є зброя, боєприпаси, наркотичні засоби та інші речі, обіг яких обмежений або заборонений або для зберігання, використання чи перевезення яких потрібен дозвіл, якщо встановити такі права іншим чином не можливо;

    якщо особа перебуває в місці вчинення кримінального, адміністративного правопорушення або дорожньо-транспортної пригоди, іншої надзвичайної події;

    якщо зовнішні ознаки особи чи транспортного засобу або дії особи дають достатні підстави вважати, що особа причетна до вчинення правопорушення, транспортний засіб може бути знаряддям чи об’єктом вчинення правопорушення;

    порушення особою відповідних заборон, введених на території, де запроваджено правовий режим воєнного стану.

    !!! Таким чином, постановою № 1456 надано право на перевірку документів УПОВНОВАЖЕНІЙ ОСОБІ і визначено, що це посадова особа, яка призначається НАКАЗОМ КОМЕНДАНТА.

    На Ваше прохання уповноважена особа повинна надати:

    • службове посвідчення або інший документ, який підтверджує її приналежність до підрозділу, визначеному у наказі коменданта.
    • копію наказу коменданта, яким визначено підрозділи, які мають право на перевірку документів.
    • назвати підставу для перевірки документів.

    Такої підстави, як «у нас війна» - НЕМАЄ. Стаття 19 Конституції України: правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

    Місце вручення повістки, її форма та дані, які вона має містити?

    Чинним законодавством не визначено конкретні місця, де повинна вручатись повістка, тому вручення повісток в різних місцях (вулиця, торгові центри, блок-пости, тощо) за загальним правилом не заборонено законом. Але не допускається вручення повісток з незаповненими даними чи у непередбаченій законодавством формі.

    Фактично можна сказати, що працівники ТЦК мають право вручати повістку у будь-якому громадську місці. Що таке громадське місце?

    Закон України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення»

    громадське місце - частина (частини) будь-якої будівлі, споруди, яка доступна чи відкрита для населення вільно або за запрошенням, або за плату, постійно, періодично або час від часу, у тому числі під’їзди будівель і споруд, а також підземні переходи, стадіони, паркінги.

    Всі інші місця, які не є громадськими, фактично не можуть розглядатися потенційними місцями для вручення повісток працівниками ТЦК.

    Заходити на приватну територію, а тим паче чинити там якісь протиправні дії, виводити силою – такого працівники ТЦК не мають права.

    ЗАТРИМУВАТИ ОСОБУ МАЄ ПРАВО ЛИШЕ ПРАЦІВНИК ПАТРУЛЬНОЇ ПОЛІЦІЇ В ПОРЯДКУ СТАТТІ 261 КУПАП.

    Стаття 261. Адміністративне затримання

    Про адміністративне затримання складається протокол, в якому зазначаються: дата і місце його складення; посада, прізвище, ім’я та по батькові особи, яка склала протокол; відомості про особу затриманого; час і мотиви затримання. Протокол підписується посадовою особою, яка його склала, і затриманим. У разі відмовлення затриманого від підписання протоколу в ньому робиться запис про це.

    Про місце перебування особи, затриманої за вчинення адміністративного правопорушення, негайно повідомляються її родичі, а на її прохання також власник відповідного підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган.

    Органи (посадові особи), правомочні здійснювати адміністративне затримання, про кожний випадок адміністративного затримання осіб інформують у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги, крім випадків, якщо особа захищає себе особисто чи запросила захисника.

    Повістка має бути вручена особисто адресату, і адресат повістки має особисто розписатися за її отримання. Тому повістки, які залишили у дверях квартири або опустили в поштову скриньку, чи вручені родичам, юридично вважаються не врученими.

    Зверніть увагу: повістка має бути підписана саме керівником ТЦК, а не будь-яким працівником ТЦК або головою сільської, селищної, міської ради (коли повістка вручається такими особами).

    Незважаючи на зазначене вище, практика у переважній більшості випадків суттєво відрізняється від теоретичних аспектів з цього питання. Що маємо в реальності?

    Працівники територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки разом з представниками силових структур (НГУ, НПУ) здійснюють перевірку документів громадян на підставі дії режиму воєнного стану, без конкретизації підстав для цього. Непоодинокі випадки такого ставлять під знак питання роль та місце нормативного регулювання суспільних відносин та змушують громадян України шукати захисту юристів, адвокатів, інших обізнаних фахівців, які здатні надати професійний захист прав і свобод людини та громадянина.

    Що ж робити?

    Насправді єдино правильного механізму та алгоритму дій у ситуації безпідставної зупинки для перевірки документів немає. Але, враховуючи непоодиноку практику, корисні поради можна звести до наступного:

    • Бути юридично обізнаним у нормативному регулюванні даного питання.
    • Викликати за можливості на місце події свого представника (юриста, адвоката).
    • Перевірити повноваження уповноважених осіб та працівників Національної поліції або інших силових структур щодо перевірки документів та з’ясувати підставу для такого.
    • Залишатись спокійним та впевненим

    Успіхів. Всього доброго Вам. З повагою.

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго дня!

    Законодавчих вимог щодо місця вручення повісток немає. Тому дати її можуть будь-де: на блокпостах, на робочому місці, у громадських закладах, у будинках тощо.

    Повістки уповноважені вручати:

    • співробітники територіального центру комплектування та соціальної підтримки;
    • представники органів місцевого самоврядування;
    • керівники закладів освіти;
    • керівники підприємств, установ, організацій, незалежно від підпорядкування і форми власності;
    • управителі багатоквартирних будинків, власники будинків.

    ПАМ’ЯТАЙТЕ, що наше законодавство містить конкретно визначену вимогу про те, що повістку повинна вручати уповноважена ТЦКСП особа, а тому ПРЕДСТАВНИКИ ТРО ЧИ ПОЛІЦІЇ НЕ УПОВНОВАЖЕНІ ВРУЧАТИ ПОВІСТКИ.

    Повістка має бути вручена особисто військовозобов’язаному і він має поставити підпис про її отримання, що цілком узгоджується із судовою практикою (постанова ккс вс від 14.12.2021 у справі №761/8429/16-к, постанова вс від 28.01.2020 по справі № 759/5435/16-к).

    Оскільки особа має отримати повістку особисто, під підпис, отримання повістки родичами, телефонним зв’язком, поштою не може вважатися належним повідомленням особи.

    До вручення повістки уповноважений має встановити особу на підставі документів, при цьому не всі особи мають право вимагати у вас документи – якщо стисло, це можуть зробити представники поліції та особи, визначені комендантом Згідно п.5 Постанови КМУ від 29 грудня 2021 р. № 1456.

    Згідно пункту 7 Постанови КМУ № 1456 Уповноважена особа має право вимагати в особи пред’явлення нею документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи, у таких випадках:

    • якщо особа має зовнішні ознаки, схожі на ознаки особи, яка перебуває в розшуку, або безвісно зниклої особи;
    • якщо існує достатньо підстав вважати, що особа вчинила або має намір вчинити правопорушення;
    • якщо особа перебуває на території чи об’єкті із спеціальним режимом;
    • якщо в особи є зброя, боєприпаси, наркотичні засоби та інші речі, обіг яких обмежений або заборонений або для зберігання, використання чи перевезення яких потрібен дозвіл, якщо встановити такі права іншим чином не можливо;
    • якщо особа перебуває в місці вчинення кримінального, адміністративного правопорушення або дорожньо-транспортної пригоди, іншої надзвичайної події;
    • якщо зовнішні ознаки особи чи транспортного засобу або дії особи дають достатні підстави вважати, що особа причетна до вчинення правопорушення, транспортний засіб може бути знаряддям чи об’єктом вчинення правопорушення;
    • порушення особою відповідних заборон, введених на території, де запроваджено правовий режим воєнного стану.

    Ви маєте право знати, хто перед вами, та запитати у нього/неї документи, які підтверджують його/її повноваження. Найчастіше це службовий особовий документ (військовий квиток, службове посвідчення, посвідчення добровольця тощо), а також наказ коменданта.

    Перед тим як ставити свій підпис про одержання повістки, ознайомтесь із її текстом, щоб пересвідчитись у правильності її складення.

    У повістці мають бути вказані:

    • ПІБ та адреса місця проживання призовника;
    • вид повістки (уточнення облікових даних, проходження медкомісії, прибуття до територіального центру комплектування та соціальної підтримки, призов на військову службу);
    • перелік документів, які треба мати із собою;
    • дата, час та адреса – коли й куди необхідно з’явитися;
    • назва органу, печатка, підпис, ПІБ керівника ТЦК та СП.

    Поважними причинами, які підтверджено відповідними документами, для неприбуття громадян до призовних дільниць у строк, встановлений військовим комісаром, визнаються:

    • вплив надзвичайної ситуації, хвороба яка виникла під час призову і стала перешкодою своєчасному прибуттю;
    • смерть або тяжка хвороба близького родича (батьків, дружини, дитини, рідних брата або сестри, дідуся, бабусі) або близького родича його дружини/чоловіка.

    ВАРТО ТАКОЖ ЗНАТИ, ЩО ВАС НЕ МАЮТЬ ПРАВО ДОСТАВЛЯТИ ДО ТЦК ТА СП СИЛОМІЦЬ. Якщо вас намагаються затримати або доправити кудись примусово, варто викликати поліцію, навіть якщо представників ТЦК уже супроводжують правоохоронці.

    ВІДМОВА ВІД ПОВІСТКИ

    Для відмови в отриманні повістки Ви повинні мати конкретні і поважні причини, серед яких:

    • якщо у документі вказані неправильні дані отримувача (помилки в ПІБ, повістка може бути адресована комусь іншому);
    • повістку вручає не уповноважена для цього особа;
    • немає печатки військкомату/підпису військового комісара.

    Таким чином, якщо при вручення повістки, Ви зауважили об’єктивні помилки, існує можливість відмовитись від її підписання.

    У такому разі співробітник ТЦКСП повинен скласти акт про відмову від отримання повістки у присутності свідків.

    Після фіксації Вашої відмови від отримання повістки та складання акту, справа передається на розгляд керівнику ТЦКСП, який в результаті може стягнути штраф за порушення правил військового обліку.

    Штраф можна оскаржити в суді, де ТЦКСП буде доводити, що Ви порушили законодавство про мобілізацію, тобто відповідальність настає саме за порушення мобілізації, а не за те, що Ви відмовились від повістки.

    ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА НЕЯВКУ ЗА ПОВІСТКОЮ

    Якщо особа без поважних причин у зазначений у повістці час не з’явилася до ТЦК та СП, це вважається порушенням правил мобілізації. За це передбачено такі санкції:

    • адміністративна відповідальність настає за статтею 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення у вигляді штрафу в розмірі від 3400-5100 грн, якщо йдеться про повістку для уточнення даних або проходження медкомісії. (тут також багато ньюансів, наприклад розгляд справи не може бути без Вашої присутності, якщо Вас письмово не повідомили про місце і час розгляду справи, то не можливо навіть штраф виписати).
    • кримінальна відповідальність може настати за статтею 336 Кримінального кодексу України, якщо особі вручено мобілізаційне розпорядження або повістку на відправлення у підрозділ, після проходження медкомісії та із зазначенням військової частини, куди вона відбуває і вона не з’явилася до місця збору.

    Щоб взагалі не підлягати мобілізації Ви повинні мати право на відстрочку з підстав, визначених у статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Бажаю успіхів!

    Владимир Клієнт 5 місяців тому

    Спасибо конечно Вячеслав Владимирович! Вы всё правильно изложили Но суть Вашего ответа понятна и проста -Працівники територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки разом з представниками силових структур (НГУ, НПУ) здійснюють перевірку документів громадян на підставі дії режиму воєнного стану, без конкретизації підстав для цього. змушують громадян України шукати захисту юристів, адвокатів, інших обізнаних фахівців, які здатні надати професійний захист прав і свобод людини та громадянина.

    Значит нужно искать здесь юриста на месте. Как то так!

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Володимире!

    По суті - так, наявність місцевого адвоката та його бажання допомогти Вам у подібній ситуації - велика справа. Кожна особа має право на захист. Це гарантується як Конституцією України, так й іншими нормативно-правовими актами.

    Але так чи інакше, Ви також повинні бути усвідомлені в своїх права та вміти їх захищати. Сподіваюсь, що наведена мною інформація хоча б якимось чином допомогла Вам у цьому.

    З повагою!

    Владимир Клієнт 5 місяців тому

    Конечно спасибо, Вячеслав Владимирович!!! Но мне всё же было важнее понять, человеку после 50лет и неслужившему во времена союза по причине имеющего заболевания и не исчезнувшего сейчас, есть смысл выдавать повестку и привлекать к службе? Или тут тоже нужно обращаться если что вдруг к адвокатам?

    С уважением, Владимир

    • Кирда Вячеслав Володимирович

      Володимире!

      На жаль, але зараз Ви теоретично підпадаєте під мобілізацію, оскільки Вам не виповнилося 60 років. З приводу стану здоров'я, це повноваження військово-лікарської комісії.

      Рішення про придатність або непридатність особи приймається виключно військово-лікарською комісією, яка у своїй діяльності керується Положенням про військово-лікарську експертизу у Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 № 402.

      У випадку незгоди з рішенням ВЛК, відповідно до пункту 2.4.10 Положення № 402 постанова ВЛК регіонів може бути оскаржена до Центральної військово-лікарської комісії або до суду.

      Успіхів.

    Айвазян Юрий Климентьевич
    40%

    Доброго дня, Володимире!

    Спочатку про Вашу непридатність до військової служби.

    Який військово-обліковий документ Ви маєте наразі? У зв'язку з Вашою хворобою Вас було виключено з військового обліку? Якщо Вас не було виключено з військового обліку, а Ви були визнані непридатним до служби у мирний час та обмежено придатним у військовий час, станом на зараз Ви є військовозобов'язаним та підлягаєте мобілізації, звісно, за умови того, якщо немаєте підстав для відстрочки. Якщо ж Вас було визнано непридатним до служби з виключенням з військового обліку, то проблем в Вас не бачу, оскільки Ви вже не є військовозобов'язаним.

    Тепер щодо вручення повістки.

    Видавати повістки в Україні мають право:

    1. співробітники територіального центру комплектування та соціальної підтримки;
    2. представники органів для місцевого самоврядування та органів внутрішніх справ.

    Під час вручення повістки Ви обов'язково повинні переконайтеся у тому, хто її вручає. Вручення повістки особою без відповідних повноважень є законною причиною відмови від її отримання.

    Особа, що має намір вручити Вам повістку має представитися, назвати свою посаду, підстави відповідно до яких, їй надані повноваження на вручення повістки.

    Якщо зі слів особи стає зрозуміло, що вона є військовослужбовцем та служить у військовому комісаріаті, це означає, що вона перебуває при виконанні службових обов’язків, тому представник ТЦК має пред’явити військовий квиток або посвідчення офіцера.

    Хочу звернути Вашу увагу на той факт, що працівники поліції повноважень на вручення повісток не мають, так само як і представники ТРО.

    Також вручати повістки можуть:

    1. керівники (голови) держорганів;
    2. керівники органів місцевого самоврядування;
    3. керівники підприємств, установ, організацій.

    Проте ці особи можуть вручити повістку лише після того, як отримають відповідні розпорядження від ТЦК і СП. Самостійно вони видавати повістки не мають права, а їх компетенція обмежується можливістю передачі документа після винесення відповідного розпорядження про необхідність явки конкретних військовозобов'язаних за викликом, винесеного ТЦК і СП.

    У повістці повинно бути вказано Ваш ПІБ та адреса. Крім того, в повістці повинні бути зазначені: дата, час, адреса місця прибуття та перелік документів, які особа повинна мати при собі. Повістка повинна бути скріплена печаткою та підписом керівника ТЦК та СП.

    Відповідно до чинного законодавства Ви повинні отримати повістку особисто. Таке вручення вважається належним повідомленням за умови, що Вами буде підписаний корінець повістки, який підлягає зберіганню у ТЦК.

    Відмовитися від підпису у повістці можна, але тоді, особою, що вручає таку повістку можливе складання акту відмови від отримання повістки. Складений акт про відмову від отримання повістки може бути направлений до правоохоронних органів для притягнення до кримінальної або адміністративної відповідальності щодо ухилення від військової служби.

    Згідно із чинним законодавством, прибуття до ТЦК покладається саме на військовозобов’язаного. Будь-які дії примусового характеру щодо утримання особи – є незаконними та законодавством не передбачені.

    Законодавство покладає обов’язок на особу, після отримання повістки, з’явитися до ТЦК. Навіть у випадку, якщо Ви маєте підстави для відстрочки, до ТЦК все одно потрібно з’явитися аби надати документи, що підтверджують відповідні підстави.

    Якщо такий обов’язок буде проігноровано без поважної причини, Ви ризикуєте бути притягнутими до адміністративної відповідальності.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Владимир Клієнт 5 місяців тому

    Спасибо, Юрий Климентьевич!

    Вы правильно разложили ответ на две части. По первой части. У меня советский военный билет. Сканы печатей выложу Вам. Был ли я исключён из военного учёта, даже не знаю, ведь военкомат моего района меня никогда не вызывал. По крайней мере писем не приходило. Место жительства я не менял. В 22году я тоже повестку не получал. Меня не искали. Может снят с учёта был?

    По второй части всё понятно.

    С уважением, Владимир

    Владимир Клієнт 5 місяців тому

    Спасибо, Юрий Климентьевич!

    Вы правильно разложили ответ на две части. По первой части. У меня советский военный билет. Сканы печатей выложу Вам. Был ли я исключён из военного учёта, даже не знаю, ведь военкомат моего района меня никогда не вызывал. По крайней мере писем не приходило. Место жительства я не менял. В 22году я тоже повестку не получал. Меня не искали. Может снят с учёта был?

    По второй части всё понятно.

    С уважением, Владимир

    • Айвазян Юрий Климентьевич

      Володимире!

      Ось посилання на Наказ МОУ №260 від 09.09.1987 року https://zakononline.com.ua/documents/show/157819__...

      Стаття 20 згаданого Наказу говорить про наступне:

      "Врач может вынести одно из следующих заключений огодности (временной или полной негодности) к действительнойвоенной службе:

      а) годен к строевой службе;

      б) годен к нестроевой службе (заключение выносится в военноевремя);

      в) нуждается в лечении (медицинском наблюдении), а вотношении призываемых на действительную военную службу - нуждаетсяв отсрочке от призыва на действительную военную службу посостоянию здоровья;

      г) негоден к военной службе в мирное время, годен кнестроевой службе в военное время (в военное время заключениевыносится следующего содержания - годен к нестроевой службе);

      д) негоден к военной службе с исключением с воинского учета.

      Як бачите у Вашому квитку не стоїть відмітка "негоден к военной службе с исключением с воинского учета".

      Щодо статті Розкладу хвороб, то в останньому записі у Вашому квитку взагалі немає посилань на статтю, а є лише посилання на графу І.

      Наказ № 175 від 1973 року мені взагалі не вдалося знайти. Проте, якщо розклад хвороб не змінювався з 1973 по 1987, то відповідно Ви були визнані відповідно до статті 69 а) графи І Розкладу хвороб "негодным к военной службе в мирное время, годным к нестроевой службе в военное время".

      Стаття 69 а) у Наказі 260 зазначала наступні прояви хвороби:

      "Понижение слуха:

      а) стойкая полная глухота на одно ухо при восприятии шепотной речи на другое ухо на расстоянии не более 2 м, а также стойкое понижение слуха на оба уха: шепотная речь не воспринимается или воспринимается на расстоянии менее 1 м".

      Якщо спробувати визначити Вашу придатність станом на зараз, то у Наказі МОУ № 402 від 2008 року (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1467-23#Text) дана хвороба віднесена до статті 36, яка включає кондуктивну, сенсоневральну і змішану втрата слуху Н90-Н95 (приглухуватість різного ґенезу, сенсоневральна приглухуватість, вроджена глухота, ототоксична втрата слуху, оталгія, оторея, кровотеча із вуха, дегенеративні і судинні хвороби вуха, ураження структур слухової системи).

      В період воєнного часу для визначення ступеню придатності застосовується графа ІІ розкладу хвороб.

      Пункт а) статті 36, який може надати Вам непридатність з виключенням з військового обліку зазначеє наступні порушення функцій:

      "стійка повна глухота на обидва вуха або глухонімота; двобічне тяжке і глибоке (3-4 ступеня) порушення слухової функції; глухота на одне вухо та тяжка приглухуватість на друге; двобічна прогресуюча тяжка приглухуватість; приглухуватість з ураженням центральних відділів слухового аналізатора, вираженими вегетативними і екстраауральними проявами".

      Пункт б) згаданної статті, зя яким Ви можете бути визнані тимчасово непридатним або обмежено придатним:

      яжка стабільна (не прогресуюча) двобічна приглухуватість; глухота на одне вухо та помірна приглухуватість на друге; сприйняття шепітної мови на відстані від 2 до 3 м на кожне вухо".

      Пункт в), за яким Ви можете бути визнані придатним або обмежено придатним до військової служби:

      "однобічна глухота; однобічні прогресуючі порушення слухової функції 3 ступеня; зниження слуху при сприйнятті шепітної мови на відстані до 3 м на кожне вухо або до 3 м на одне вухо і до 4 м на інше".

      Отже, висновок такий:

      З огляду на все, Ви не були виключені з військового обліку, а тому на даний час є військовозобов'язаним. При врученні повістки і при Вашій явці до ТЦК Вас одназначно направлять на проходження ВЛК. На жаль, я не знаю Вашого точного діагнозу, а тому не можу спрогнозувати висновок ВЛК. Проте його знаєте Ви, і самі більш меньш маєте змогу розібратися у данному питанні ореєнтуючись на Розклад хвороб Наказу №402. Також у Вас завжди є можливість проконсультуватися з профільним лікарем з цього приводу.

      Окрім статті 36, хвороби вуха також зазначені у статтях 33, 34, 35, 37.

      Також хочу звернути Вашу увагу на те, що навіть за умови визнання Вас придатним або обмежено придатним до військової служби, Ви зможете уникнути мобілізації, якщо будете мати підстави для відстрочки.

      З ними Ви можете ознайомитись за посиланням https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3543-12#Text. Перше, про що можна подумати, це про постійний догляд за Вашою матір'ю. Звісно за умови того, якщо стан її здоров'я того потребує.

    Владимир Клієнт 5 місяців тому

    Спасибо, Юрий Климентьевич! Теперь то имею какую то ясность по сути своего вопроса.

    С уважением, Владимир

    • Айвазян Юрий Климентьевич

      Прошу, Володимире! Вдачі Вам!

    • Турчин Ярослав Александрович

      Владимир! Не знаю почему нельзя написать мне комментарий под моим ответом. Ваше сообщение в личные получил. Ответил Вам на Ваш Viber.

      Спасибо на добром слове!

    Турчин Ярослав Александрович
    50%

    Здравствуйте, ВЛАДИМИР! Единственное, что Вы можете сделать с мобилизационной вакханалией, это по возможности игнорировать их и искать основание для отсрочки. Особенно если нет оснований для отсрочки. Т.к., как я понимаю с учёта Вы не исключены. Хотя не удивлюсь, что в виду Вашего возраста - Ваше личное дело еще в бытность военкомата до 2014 года могли сжечь, как сжигали дела всех, кто по возрасту был не пригоден к пребыванию в запасе. Но учитывая, что мужчины по версии ТЦК все "обязанные" до 60 лет, а может продлят и до 65-70... ходят уже такие идеи в Верховной Раде, то на улице особенно с учётом новаций по обязыванию всех и каждого носить с собой военный билет, Вам не отвертеться при встрече с ТЦКшниками, которые распознают в Вас лицо моложе 60 лет.

    При этом, Вы же понимаете, что какие бы у Вас не были железные и бронированные бумажки, от "Швондеров" и перспектив заталкивания в автобус ТЦК Вас никто не избавит, если так действует одесский ТЦК. Такое сейчас время. У людей план по мобилизации. А военные приучены план выполнять любой ценой, а не по закону... При этом здравый смысл и болезни - для них не основание не мобилизовывать... якобы: ходишь, дышишь, соображаешь - значит годен.

    По поводу заглавия Вашего вопроса. Как обжаловать повестку - никак.

    Верховный Суд Украины еще в 2022 году в целях отбеливания ТЦК изрёк, что повестки не обжалуются в судебном порядке, т.к. это не юридически значимый документ, порождающий правовые последствия.

    Повістки не підлягають судовому оскарженню, адже як вважає Верховний Суд - не є документом, який породжує юридичні наслідки, а лише нагадує на необхідність виконати закон. Дуже дивний висновок чесно кажучи... Якщо повістки про виклик ні до чого не спонукають та не мають ніякого юридичного значення, то вибачте якого біса тоді за неявку притягають до адміністративної відповідальності ? Але факт є факт. До такого висновку дійшов / докотився "цілий" Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду у своїй Постанові від 8 вересня 2022 року по справі № 300/1263/22 (провадження № К/990/15867/22).

    Інших рішень Верховний Суд з цього приводу не приймав.

    ЦИТУЮ:

    Така позиція ґрунтується на тому, що за правилами військового обліку призовників та військовозобов`язаних ці особи можуть викликатись до районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки (органів СБУ) на збірні пункти, призовні дільниці у строки, зазначені в отриманих ними документах за допомогою мобілізаційних розпоряджень, повісток або розпоряджень районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки. При цьому обов`язок військовозобов`язаної особи з`явитись за викликом до відповідного територіального центру комплектування встановлений Законом України "Про військовий обов`язок і військову службу". На думку відповідача, повістка являється лише засобом повідомлення військовозобов`язаної особи для її прибуття на вказану дату до територіального центру комплектування, форма якої визначена Порядком організації та ведення військового обліку призовників і військовозобов`язаних. Таким чином оскаржувана позивачем повістка, яка складена відповідачем на виконання законодавства з питань військового обов`язку та вручена позивачу, не є рішенням чи дією суб`єкта владних повноважень у розумінні Кодексу адміністративного судочинства.

    ВІдповідно до пунктів 28, 29, 32, 33 Постанови КАС ВС від 8 вересня 2022 року по справі № 300/1263/22 (провадження № К/990/15867/22).

    28. Отже, територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, виконуючи свої владні управлінські функції, здійснюють оповіщення громадян про виклик за розпорядженнями їх керівників.
    29. Саме по собі оповіщення громадян про виклик до територіального центру комплектування та соціальної підтримки оформлюється у вигляді повісток та по суті оскаржувана позивачем повістка, яка складена відповідачем на виконання законодавства з питань військового обов`язку та вручена позивачу, не є рішенням чи дією суб`єкта владних повноважень у розумінні КАС України.
    32. Варто зауважити, що повістка являється лише засобом оповіщення військовозобов`язаної особи для її прибуття на вказану дату до територіального центру комплектування, форма якої визначена Порядком організації та ведення військового обліку призовників і військовозобов`язаних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07 грудня 2016 року № 921, та не має обов`язкового наслідку укладення контракту для проходження військової служби.33. При цьому обов`язок військовозобов`язаної особи з`явитись за викликом до відповідного територіального центру комплектування встановлений не оскаржуваною позивачем повісткою, а Законом України "Про військовий обов`язок і військову службу".

    З даного рішення можемо зробити висновок, що повістка то взагалі юридичне ніщо Рекламний постер, вітальна листівка. Смішного мало звісно, але саме до такого звів Верховний Суд своє намагання "відмазати" один з територіальних центрів комплектування.

    ТАК ЧТО ПО ЗАКОНУ ВАМ СДЕЛАТЬ НИЧЕГО НЕ МОГУТ. МОГУТ ТОЛЬКО ПО БЕСПРЕДЕЛУ, СКРУТИВ И СИЛОЙ ОТПРАВИВ В АРМИЮ. Но надеюсь это дно ТЦК в очередной раз не пробьет.

    Постарайтесь переждать пока в стране закончится мобилизационная истерия и основу нации - население перестанут "утилизировать", отправляя без выучки и вооружений на фронт. Вечно это не может происходить. В таком как Вы положении миллионы граждан Украины. Кому не повезло не находиться в Украине до февраля 2022 года или же выехать после начала войны.

    В любом случае, до прохождения медицинской комиссии и вручения мобилизационного распоряжения - Вам ничего не могут сделать, разве что пугать, давить морально, психологически, физически и штраф выписать. Но согласитесь, связанным никто никого в окопы не носит и присягу под пытками принимать не заставляет. Значит на каком-то этапе людей ломают и заставляют смириться с тем, что они мобилизованы. Если человек не хочет служить до последнего - он не служит, а получает свой условный срок по уголовному делу и на какое-то время избавляется от назойливого внимания ТЦК.

    Искренне желаю Вам не попасть под мобилизацию.

    С уважением и пониманием, юрист-правозащитник Ярослав Турчин (г. Гамбург, Германия)


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України