Задайте вопрос юристу

854 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Защита прав потребителей, 11 июля 2024, вопрос №114976 650₴

Продавець відмовляється повернути товар, хоча ще не пройшло 14 днів з покупки.

Пару тижнів тому купив фітнеc-трекер Fitbit Charge 6.Замовляв його заздалегідь зі штатів, магазин давав гарантію на нього. Однак як приїхав, трекер завжди некоректно показував час, та не міг підключити карти до NFC.

Магазин відмовляється повернути оплату за товар мотивуючи тим що він є "під замовлення" та використовувався.

Ответы юристов (6)

    Богун Сергій Павлович
    16.6%

    Доброго дня.

    Відповідно до ст. 42 Конституції України держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт, сприяє діяльності громадських організацій споживачів.

    Стаття 4 Закону України «Про захист прав споживачів» передбачає, що споживачі під час придбання, замовлення або використання продукції, яка реалізується на території України, для задоволення своїх особистих потреб мають право на: захист своїх прав державою; належну якість продукції та обслуговування тощо.

    Згідно ч. 1 ст. 6 вказаного закону продавець зобов'язаний передати споживачеві продукцію належної якості, а також надати інформацію про цю продукцію.

    Положеннями ч. 1 ст. 655 ЦК України визначено, що за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов'язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов'язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.

    Товар вважається наданим у розпорядження покупця, якщо у строк, встановлений договором, він готовий до передання покупцеві у належному місці і покупець поінформований про це (ч. 1 ст. 664 ЦК України).

    Відповідно до ч. 1 ст. 673 ЦК України, продавець повинен передати покупцеві товар, якість якого відповідає умовам договору купівлі-продажу.

    Відповідно до ч. 2 ст. 673 ЦК України, у разі відсутності в договорі купівлі-продажу умов щодо якості товару продавець зобов'язаний передати покупцеві товар, придатний для мети з якою товар такого роду звичайно використовується.

    Перелік товарів належної якості згідно з додатком №3, що не підлягають обміну (поверненню), якщо вони не задовольняють споживачів з будь-яких причин, затверджений Постановою КМУ від 19 березня 1994 р. №172 Про реалізацію окремих положень Закону України «Про захист прав споживачів», не містить такий непродовольчий товар як інвертор.

    Відповідно до Закону України «Про захист прав споживачів», протягом 14 днів з моменту оформлення покупки товар належної якості, який з будь-яких причин не сподобався покупцю, можна повернути.

    Для того щоб повернути гроші або обміняти товар у покупця, обов’язково має бути чек (касовий або товарний).

    Згідно зі статтею 9 Закону України «Про захист прав споживачів», обмін товару належної якості провадиться, якщо збережено розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром. Наявність чеку є підставою для обміну або повернення товару та доказом того, що саме в цьому магазині ви придбали товар.

    Споживач має право на обмін товару належної якості протягом чотирнадцяти днів, не враховуючи дня купівлі, якщо триваліший строк не оголошений продавцем (ст. 9 Закону України «Про захист прав споживачів»). Останнім днем, коли ви можете вимагати повернути вам гроші та прийняти назад товар належної якості, буде 14 день періоду, який почався на наступний день після покупки.

    Обмін товару належної якості на аналогічний товар провадиться, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а якщо на момент обміну аналогічного товару немає у продажу, споживач має право або придбати будь-які інші товари з наявного асортименту з відповідним перерахуванням вартості, або розірвати договір та одержати назад гроші у розмірі вартості повернутого товару, або здійснити обмін товару на аналогічний при першому ж надходженні відповідного товару в продаж.

    Права споживача у разі придбання ним товару неналежної якості передбачені ст. 8 Закону України «Про захист прав споживачів».

    Відповідно до частини 1 статті 8 цього Закону у разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків споживач в порядку та у строки, що встановлені законодавством, має право вимагати: пропорційного зменшення ціни; безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк, або відшкодування витрат на усунення недоліків.

    У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця) або фальсифікації товару, підтверджених за необхідності висновком експертизи, споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством і на підставі обов'язкових для сторін правил чи договору, має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника: розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми; заміни товару на такий же товар або аналогічний з числа наявного у продавця (виробника) товару.

    За змістом ст. 678 ЦК України покупець, якому переданий товар неналежної якості, має право, незалежно від можливості використання товару за призначенням, вимагати від продавця за своїм вибором: пропорційного зменшення ціни; безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк; відшкодування витрат на усунення недоліків товару. У разі істотного порушення вимог щодо якості товару (виявлення недоліків, які не можна усунути, недоліків, усунення яких пов'язане з непропорційними витратами або затратами часу, недоліків, які виявилися неодноразово чи з'явилися знову після їх усунення) покупець має право за своїм вибором: відмовитися від договору і вимагати повернення сплаченої за товар грошової суми; вимагати заміни товару.

    Відповідно до ст. 679 ЦК України продавець відповідає за недоліки товару, якщо покупець доведе, що вони виникли до передання товару покупцеві або з причин, які існували до цього моменту. Якщо продавцем надані гарантії щодо якості товару, продавець відповідає за його недоліки, якщо він не доведе, що вони виникли після його передання покупцеві внаслідок порушення покупцем правил користування чи зберігання товару, дій третіх осіб, випадку або непереборної сили.

    Гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, а в разі неможливості повернути гроші у день розірвання договору — в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом 7 днів.

    Виходячи з Вашого опису ситуації Ви маєте право на розірвання договору купівлі-продажу та повернення сплаченої оплати за товар.

    У ситуації відмови в обміні товару чи поверненні коштів представником торговельного закладу, єдиним варіантом вирішення спору буде звернення до суду.

    Згідно ст.22 Закону України «Про захист прав споживачів» захист прав споживачів, передбачених законодавством, здійснюється судом. При задоволенні вимог споживача суд одночасно вирішує питання щодо відшкодування моральної (немайнової) шкоди. Споживачі звільняються від сплати судового збору за позовами, що пов'язані з порушенням їх прав.

    Для цього зафіксуйте факт звернення до магазину, тобто вручіть під підпис представнику магазину заяву із законними вимогами про обмін товару, якщо ж відмовляють у прийняті заяви – її потрібно направити поштою або кур’єром та зберегти докази відправлення.

    Згідно ст. 21 Закону України «Про захист прав споживачів» крім інших випадків порушень прав споживачів, які можуть бути встановлені та доведені виходячи з відповідних положень законодавства у сфері захисту прав споживачів, вважається, що для цілей застосування цього Закону та пов'язаного з ним законодавства про захист прав споживачів права споживача вважаються в будь-якому разі порушеними, якщо:

    - При реалізації продукції будь-яким чином порушується свобода волевиявлення споживача та/або висловлене ним волевиявлення;

    - Порушується принцип рівності сторін договору, учасником якого є споживач.

    Також Ви можете подати скаргу до Державної служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів.

    Відповідно до ст. 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» однією з підстав для здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) є звернення фізичної особи про порушення, що спричинило шкоду її правам, законним інтересам, життю чи здоров’ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності).

    Айвазян Юрий Климентьевич
    16.6%

    Доброго дня, Михайло!

    Стаття 8. Права споживача у разі придбання ним товару неналежної якості.

    1. У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством, має право вимагати:

    1) пропорційного зменшення ціни;

    2) безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;

    3) відшкодування витрат на усунення недоліків товару.

    У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), або фальсифікації товару, підтверджених за необхідності висновком експертизи, споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством і на підставі обов'язкових для сторін правил чи договору, має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:

    1) розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми;

    2) вимагати заміни товару на такий же товар або на аналогічний, з числа наявних у продавця (виробника), товар.

    3. Вимоги споживача, встановлені частиною першою цієї статті, пред'являються на вибір споживача продавцеві за місцем купівлі товару, виробникові або підприємству, що задовольняє ці вимоги за місцезнаходженням споживача.

    Споживач має право пред'явити одну з вимог, передбачених частиною першою цієї статті, а в разі її невиконання заявити іншу вимогу, передбачену частиною першою цієї статті.

    5. Продавець, виробник (підприємство, що задовольняє вимоги споживача, встановлені частиною першою цієї статті) зобов'язані прийняти товар неналежної якості у споживача і задовольнити його вимоги.

    6. За наявності товару вимога споживача про його заміну підлягає негайному задоволенню, а в разі виникнення потреби в перевірці якості - протягом чотирнадцяти днів або за домовленістю сторін.

    7. Під час заміни товару з недоліками на товар аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) належної якості, ціна на який змінилася, перерахунок вартості не провадиться.

    Під час заміни товару з недоліками на такий же товар іншої марки (моделі, артикулу, модифікації) належної якості перерахунок вартості товару з недоліками у разі підвищення ціни провадиться виходячи з його вартості на час обміну, а в разі зниження ціни - виходячи з вартості на час купівлі.

    При розірванні договору розрахунки із споживачем у разі підвищення ціни на товар провадяться виходячи з його вартості на час пред'явлення відповідної вимоги, а в разі зниження ціни - виходячи з вартості товару на час купівлі. Гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, а в разі неможливості повернути гроші у день розірвання договору - в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом семи днів.

    Отже, у Вашому випадку Ви придбали товар НЕНАЛЕЖНОЇ якості, а тому під час звернення до продавця повинні керуватись не статтею 9 Закону, а статтею 8. Продавець зобов'язаний прийняти у Вас товар та усунути недоліки упродовж 14 днів, незалежно від того використовувався останній чи ні.

    В результаті гарантійного ремонту Ви повинні отримати відремонтований трекер. Якщо у товарі присутній істотний недолік, тобто він не підлягає ремонту, Ви маєте право вимагати повернення коштів або заміни на анологічний товар.

    Наразі Вам потрібно скласти лист претензію та направити її продавцю. Залежно від відповіді рухатись далі: або продавець задовільнить Ваші вимоги, або Вам прийдеться звертатись до суду.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Кирда Вячеслав Володимирович
    16.6%

    Вітаю Вас!

    Насправді дуже не проста ситуація з точки зору практики.

    ЗАКОН УКРАЇНИ

    Про захист прав споживачів

    Стаття 13. Право споживача у разі укладення договору на відстані

    ...

    2. Перед укладенням договорів на відстані продавець (виконавець) повинен надати споживачеві інформацію про:

    1) найменування продавця (виконавця), його місцезнаходження та порядок прийняття претензії;

    2) основні характеристики продукції;

    3) ціну, включаючи плату за доставку, та умови оплати;

    4) гарантійні зобов'язання та інші послуги, пов'язані з утриманням чи ремонтом продукції;

    5) інші умови поставки або виконання договору;

    6) мінімальну тривалість договору, якщо він передбачає періодичні поставки продукції або послуг;

    7) вартість електронних комунікаційних послуг, якщо вона відрізняється від граничного тарифу;

    8) період прийняття пропозицій;

    9) порядок розірвання договору.

    У разі ненадання такої інформації суб'єкт господарювання несе відповідальність згідно із статтями 15 і 23 цього Закону.

    3. Факт надання інформації відповідно до вимог частини другої цієї статті повинен бути підтверджений письмово або за допомогою електронного повідомлення. Інформація, підтверджена таким чином, не може бути змінена продавцем (виконавцем) в односторонньому порядку.

    Підтвердження інформації не вимагається, якщо послуга надається засобами дистанційного зв’язку і оплачується через оператора електронних комунікацій.

    4. Споживач має право розірвати укладений на відстані договір шляхом повідомлення продавця (виконавця) про це протягом чотирнадцяти днів з моменту підтвердження інформації або з моменту одержання товару чи першої поставки товару.

    Якщо відповідно до абзацу другого частини третьої цієї статті підтвердження інформації не вимагається, споживач може розірвати договір протягом чотирнадцяти днів з моменту його укладення.

    У разі продажу матеріальних речей їх повернення також свідчить про розірвання договору.

    Якщо підтвердження інформації не відповідає вимогам частини третьої цієї статті, строк, протягом якого споживач має право розірвати договір, становить дев'яносто днів з моменту одержання такої інформації, або у разі продажу матеріальних речей - з моменту одержання товару або першої поставки товару. Якщо протягом цього строку підтвердження інформації було виправлене, споживач має право розірвати договір протягом чотирнадцяти днів з моменту одержання виправленого підтвердження.

    Стаття 9. Права споживача при придбанні товару належної якості

    1. Споживач має право обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням.

    Споживач має право на обмін товару належної якості протягом чотирнадцяти днів, не рахуючи дня купівлі, якщо триваліший строк не оголошений продавцем.

    Обмін товару належної якості провадиться, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром, або відтворений на дисплеї програмного реєстратора розрахункових операцій (дисплеї пристрою, на якому встановлений програмний реєстратор розрахункових операцій) QR-код, що дає змогу споживачеві здійснювати його зчитування та ідентифікацію з розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому містяться, або надісланий електронний розрахунковий документ на наданий споживачем абонентський номер чи адресу електронної пошти.

    ...

    3. При розірванні договору купівлі-продажу розрахунки із споживачем провадяться виходячи з вартості товару на час його купівлі. Гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, а в разі неможливості повернути гроші у день розірвання договору - в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом семи днів.

    Проміжний висновок: звернув би додаткову увагу на статті 9 і зокрема 13 Закону України "Про захист прав споживачів". Чи надавав продавець інформацію про властивості товару та іншу інформацію, передбачену ч. 2 ст. 13? Гадаю, що точно ні.

    До того ж, стаття 9 Закону України "Про захист прав споживачів" надає Вам право на повернення товару протягом 14 днів. Розрізнення на нові та б/у товари дана стаття не передбачає.

    СУДОВА ПРАКТИКА:

    Загалом судова практика у таких питаннях доволі неоднозначна. Із всіх проваджень, які мені зустрічалися, все таки більшість ухвалені на користь продавців. Втім, наводжу доволі цікаве рішення, яке схоже до Вашої ситуації (зупинюсь на основних моментах, а повний текст читайте тут: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1023-12#Text)

    "...Справа № 464/2334/18 пр.№ 2/464/382/20

    Р І Ш Е Н Н Я І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

    23.01.2020 року Сихівський районний суд м.Львова

    в с т а н о в и в

    позивач ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до ФОП ОСОБА_2 , в якому просить зобов`язати відповідача ФОП ОСОБА_2 прийняти від позивача ОСОБА_1 придбаний 08.12.2017 товар, а саме: турманієвий шарф J2 в кількості 2 шт. загальною вартістю 7850 грн.; стягнути з ФОП ОСОБА_2 на користь ОСОБА_1 8210,48 грн.; стягнути з ФОП ОСОБА_2 на користь ОСОБА_1 3000 грн. моральної шкоди.

    В обґрунтування позовних вимог позивач покликається на те, що 08.12.2017 року в магазині під назвою «Nuga Best» (Нуга Бест), що знаходиться за адресою: м АДРЕСА_1 Львів АДРЕСА_2 вул. АДРЕСА_3 , у фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 придбала товар – турманієвий шарф J2 в кількості 2 штук загальною вартістю 7850 грн. Зазначений вище товар було придбано в кредит, наданий ПАТ «Альфа-Банк», при цьому сплачено 500 грн. в якості авансу. Після придбання товару, спробувавши його використання в домашніх умовах було виявлено, що такий не відповідає його якісним характеристикам, у зв`язку з чим, вирішено повернути такий продавцеві у строки, передбачені Законом України «Про захист прав споживачів».Проте, повернувшись до магазину, продавець відмовився приймати товар, чим грубо порушив норми чинного законодавства. Позивач неодноразово намагалась повернути придбаний товар, зокрема 16.12.2017 року, 19.12.2017 року та 20.12.2017 року, однак такі спроби були марними. Після невдалих спроб повернути товар, позивач звернулась із скаргою до Головного управління Держпродспоживслужби у Львівській області, а також із заявою про вчинення кримінального правопорушення до Личаківського ВП ГУ НП у Львівській області. Так, станом і на даний час відповідач не приймає придбаний товар, всупереч нормам чинного законодавства України. У зв`язку з протиправними діями відповідача, позивачу також завдано моральної шкоди, оскільки така увесь час перебувала у стресовому стані, постійно було знервована, був порушений нормальний уклад життя, пов`язаний із регулярними поїздками до відповідача із спробами повернути товар, скаргам у контролюючі та правоохоронні органи. Завдану моральну шкоду позивач оцінює у 3000,00 грн.

    ...

    04.12.2018 від представника позивача до суду поступила відповідь на відзив, в якому зазначає, що, ухвалою Сихівського районного суду м. Львова від 25.06.2018 року у даній справі було відкрито провадження та визначено відповідачу п`ятнадцятиденний строк з дня вручення даної ухвали для подання відзиву на позовну заяву. Відповідач же подав відзив, який зокрема ніким не підписаний, лише 26.09.2018 року, тобто з грубим порушенням визначеного строку. У відзиві на позовну заяву, відповідач визнає, що нею було продано товар позивачеві, а саме: турманієвий шарф J2 в кількості 2 штук загальною вартістю 7850 грн. та визнає, що позивач звернулась із вимогою повернути придбаний належної якості товар у встановлений чинним законодавством 14-ти денний строк. Відповідно до ч. 1 ст. 9 Закону України «Про захист прав споживачів», споживач має право обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням. Споживач має право на обмін товару належної якості протягом чотирнадцяти днів, не рахуючи дня купівлі, якщо триваліший строк не оголошений продавцем. Обмін товару належної якості провадиться, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром. У ч. 2 ст. 9 Закону України «Про захист прав споживачів» зазначено, що якщо на момент обміну аналогічного товару немає у продажу, споживач має право або придбати будь-які інші товари з наявного асортименту з відповідним перерахуванням вартості, або розірвати договір та одержати назад гроші у розмірі вартості повернутого товару, або здійснити обмін товару на аналогічний при першому ж надходженні відповідного товару в продаж. Продавець зобов`язаний у день надходження товару в продаж повідомити про це споживача, який вимагає обміну товару. Так, позивачу жодного разу при спробі повернути товар, не було запропоновано здійснити обмін на аналогічний, з чого можна зробити висновок про відсутність аналогічного товару у продажу, а тому позивач вимагала повернути їй кошти за придбаний товар, який їй не підійшов та не міг нею використовуватись, на підставі зазначеної вище норми чинного законодавства України. З описаного вище, можна прийти до висновку, що відповідач свідомо не здійснювала дій, передбачених Законом України «Про захист прав споживачів», метою чого було пропуск позивачем 14-ти денного строку на обмін або повернення товару, при цьому визнаючи, що така зверталась у встановлений строк. Щодо посилань відповідача на те, що позивач неодноразово використовувала придбаний товар, то такі абсолютно не заслуговують на увагу, оскільки жодним чином не підтверджені належними та допустимими доказами. Статтею 76 ЦПК України передбачено, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.Відповідно до ст. 77 ЦПК України, належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. предметом доказування є обставини, що підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. У відповідності до ч. 1 ст. 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Слід також зазначити, що відзив на позовну заяву, що має місце в матеріалах справи, не містить підпису відповідача, а тому вважаю не можливо брати до уваги жодні доводи чи посилання, наведені у ньому. Отже, виходячи з описаного вище, відповідач фактично визнала те, що її дії суперечать нормам Закону України «Про захист прав споживачів», та що нею грубо порушено права позивача як споживача, оскільки не здійснено ні обміну товару, ні повернення коштів, наслідком чого є даний судовий спір. Вважає позовні вимоги такими, що підлягають до задоволення.

    Перевіривши зібрані докази, постановляючи заочне рішення, суд позовні вимоги задовольняє частково з наступних підстав.

    Судом встановлено, що позивач ОСОБА_1 08.12.2017 року в магазині під назвою «Nuga Best» (Нуга Бест), що знаходиться за адресою: АДРЕСА_3 , у фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 придбала товар – турманієвий шарф J2 в кількості 2 штук, устілки – 1950грн. загальною вартістю 7850 грн.

    Як вбачається з довідки наданої представником відповідача ОСОБА_4 вартість товарів придбаних позивачем ОСОБА_1 .: турманієвий шарф J2 – 2950грн., турманієвий шарф J2 – 2950грн , устілки – 1950 грн.

    Зазначений вище товар було придбано в кредит, наданий ПАТ «Альфа-Банк», при цьому сплачено 500 грн. в якості авансу.

    Як вбачається з матеріалів справи 16.12.2017, 19.12.2017, 20.12.2017 року, ОСОБА_1 звернулася у магазин із вимогою про повернення сплаченої за товар грошової суми, у зв`язку з тим, що товар не відповідає якісним характериститкам.

    22.12.2017 року ОСОБА_1 звернулася у ПАТ «АльфаБанк» із заявою про припинення дії кредитного договору про надання споживчого кредиту у зв`язку із невідповідністю якості і заявлених характеристикам товару.

    Згідно відповіді 09.01.2018 ПАТ «АльфаБанк» повідомив ОСОБА_1 , що на адресу Банку не надходило документів на підставі яких розривається договір, а саме «заява про відкликання згоди на укладення договору» в 14 денний строк. Крім цього, на рахунок не надходило грошових коштів, які були надані ОСОБА_1 згідно умовами договру та проценти за користування кредитом.

    Відповідно до ст. 1 п. 22 Закону України «Про захист прав споживачів», споживач - фізична особа, яка придбаває, замовляє, використовує або має намір придбати чи замовити продукцію для особистих потреб, безпосередньо не пов`язаних з підприємницькою діяльністю або виконанням обов`язків найманого працівника

    Відповідно до ст. 6 Закону України «Про захист прав споживачів», продавець (виробник, виконавець) зобов`язаний передати споживачеві продукцію належної якості, а також надати інформацію про цю продукцію.

    Відповідно до ч. 1 ст. 9 Закону України «Про захист прав споживачів», споживач має право обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням. Споживач має право на обмін товару належної якості протягом чотирнадцяти днів, не рахуючи дня купівлі, якщо триваліший строк не оголошений продавцем. Обмін товару належної якості провадиться, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром.

    У ч. 2 ст. 9 Закону України «Про захист прав споживачів» зазначено, що якщо на момент обміну аналогічного товару немає у продажу, споживач має право або придбати будь-які інші товари з наявного асортименту з відповідним перерахуванням вартості, або розірвати договір та одержати назад гроші у розмірі вартості повернутого товару, або здійснити обмін товару на аналогічний при першому ж надходженні відповідного товару в продаж. Продавець зобов`язаний у день надходження товару в продаж повідомити про це споживача, який вимагає обміну товару.

    Якщо всі вищевикладені вимоги дотримано і на момент обміну аналогічного товару немає у продажу, споживач має право або придбати будь-які інші товари, або розірвати договір та отримати грошові кошти у розмірі вартості повернутого товару ч.2 ст.9 ЗУ «Про захист прав споживачів»

    Зважаючи на доводи позивача, суд прийшов до висновку, що права позивача як споживача в даному випадку порушені, оскільки позивачу ОСОБА_1 не було запропоновано здійснити обмін на аналогічний товар, коштів не повернуто, а відтак позовні вимоги в частині повернення коштів за турманієвий шарф J2 в кількості 2 штук загальною вартістю 5 900грн. слід задовольнити.

    Суд приходить до висновку про відмову в задоволенні вимоги в частині повернення коштів за устілки, оскільки обмін або повернення товару підлягає задоволення, якщо товар не був у споживанні, збережено його товарний вид, споживчі властивості. В судовому засіданні позивачка ОСОБА_1 показала, що змінила розмір устілок, а від так в частині задоволення вимоги щодо повернення коштів за устілки слід відмовити.

    Згідно ст. 1167 ЦК України моральна шкода відшкодовується особою, яка її завдала, за наявності її вини.

    Суд вважає, що у частині позовних вимог про стягнення моральної шкоди слід відмовити, оскільки позивачем не надано суду доказів того, що внаслідок придбання турманієвих шарфів та устілок неналежної якості заподіяна шкода її життю та здоров`ю.

    Крім цього, у відповідності до вимог ст. 141 ЦПК України, з відповідача слід стягнути 840,80 грн. судового збору на користь держави.

    На підставі ст.4, 9 Закону України «Про захист прав споживачів», ст. 707, 1167 ЦК України та керуючись ст.ст. 2, 12, 81, 89, 141, 142, 258, 263-265 ЦПК України, суд,-

    ухвалив:

    Позов ОСОБА_1 до ФОП ОСОБА_2 про захист прав споживачів задовольнити частково.

    Зобов`язати фізичну особу-підприємця ОСОБА_2 прийняти від позивача ОСОБА_5 придбаний 08.12.2017 року товар, а саме: турманієвий шарф J2 в кількості 2 штук загальною вартістю 5 900 грн.

    Стягнути з фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 на користь ОСОБА_1 5900 грн.

    В решті задоволення позовних вимог відмовити.

    Стягнути з ОСОБА_2 на користь держави судовий збір в розмірі 840,80 грн.

    Апеляційна скарга на рішення суду подається в порядку визначеному ЦПК України протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

    Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом..."

    Загальні висновки:

    Буде не просто, але варто спробувати стягнути з цього горе продавця як матеріальні збитки, так і моральну шкоду. Мої практичні поради щодо ситуації:

    1. Підготуйте та направте до ФОП лист-претензію про повернення коштів. Зробіть одну, через деякий час іншу претензію, а потім ще одну. На це потрібний час, але нічого страшного.

    2. Паралельно можна подати заяву до правоохоронних органів щодо шахрайських дій. Користі з цього не буде, але факт буде зафіксовано.

    3. Подайте скаргу до управління Держпродспоживслужби у Вашій області.

    4. Якщо нічого не допоможе, з чудовою доказовою базою звертайтеся до правоохоронних органів.

    З повагою до Вас!

    Дерій Владислав Олегович
    16.6%

    Вітаю Вас!

    Направте продавцю товару лист притензію та вимагайте усунення дефектів або повернення коштів.

    Пригрозіть, що звернетесь до правоохоронних органів та органів виконавчої влади про притягнення до відповідальності осіб, винних у випуску та реалізації продукції неналежної якості.

    Згідно статті 8 ЗУ "Про захист прав споживачів"

    1. У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством, має право вимагати:

    1) пропорційного зменшення ціни;

    2) безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;

    3) відшкодування витрат на усунення недоліків товару.

    У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), або фальсифікації товару, підтверджених за необхідності висновком експертизи, споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством і на підставі обов'язкових для сторін правил чи договору, має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:

    1) розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми;

    2) вимагати заміни товару на такий же товар або на аналогічний, з числа наявних у продавця (виробника), товар.

    2. Стосовно непродовольчих товарів, що перебували у використанні та були реалізовані через роздрібні комісійні торговельні підприємства, вимоги споживача, зазначені у частині першій цієї статті, задовольняються за згодою продавця.

    Згідно з цією частиною задовольняються вимоги споживача щодо товарів, гарантійний строк на які не закінчився.

    Згідно статті 229 Цивільного кодексу України

    1. Якщо особа, яка вчинила правочин, помилилася щодо обставин, які мають істотне значення, такий правочин може бути визнаний судом недійсним.

    Істотне значення має помилка щодо природи правочину, прав та обов'язків сторін, таких властивостей і якостей майна, які значно знижують його цінність або можливість використання за цільовим призначенням. Помилка щодо мотивів правочину не має істотного значення, крім випадків, встановлених законом.

    Згідно статті 230 Цивільного кодексу України

    1. Якщо одна із сторін правочину навмисно ввела другу сторону в оману щодо обставин, які мають істотне значення (частина перша статті 229 цього Кодексу), такий правочин визнається судом недійсним.

    Обман має місце, якщо сторона заперечує наявність обставин, які можуть перешкодити вчиненню правочину, або якщо вона замовчує їх існування.

    2. Сторона, яка застосувала обман, зобов'язана відшкодувати другій стороні збитки у подвійному розмірі та моральну шкоду, що завдані у зв'язку з вчиненням цього правочину.".

    У Вашому випадку має місце продажу Вам завідомо несправного трекера, замовчення недоліків, які були б підставою для відмови Вами у його придбанні, тобто продаж обманним шляхом. Направте продавцю заяву-претензію (рекомендованим листом з повідомленням про вручення) про його обманні дії під час продажу товару, про недійсність договору купівлі-продажу, про повернення сторін у початковий стан (взаємне повернення трекера та коштів) із зазначення строку (від 7 днів з моменту отримання заяви) під страхом Вашого звернення до суду та подвійної (потрійної) відповідальності продавця. У заяві викладіть банківські реквізити своє платіжної картки для повернення коштів.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Корнійчук Євген Іванович
    16.6%

    Доброго дня. Відповідно до Закону України «Про захист прав споживачів», протягом 14 днів з моменту оформлення покупки товар належної якості, який з будь-яких причин не сподобався покупцю, можна повернути.

    Спеціалісти управління захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області нагадують основні правила, що дозволять покупцеві повернути гроші або обміняти товар.

    Для того щоб повернути гроші або обміняти товар у покупця, обов’язково має бути чек (касовий або товарний).

    Згідно зі статтею 9 Закону України «Про захист прав споживачів», обмін товару належної якості провадиться, якщо збережено розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром. Наявність чеку є підставою для обміну або повернення товару та доказом того, що саме в цьому магазині ви придбали товар.

    Переконайтесь, що з моменту покупки пройшло не більше 14 днів.

    Споживач має право на обмін товару належної якості протягом чотирнадцяти днів, не враховуючи дня купівлі, якщо триваліший строк не оголошений продавцем (ст. 9 Закону України «Про захист прав споживачів»). Останнім днем, коли ви можете вимагати повернути вам гроші та прийняти назад товар належної якості, буде 14 день періоду, який почався на наступний день після покупки.

    Перевірте товар на збереження первісного вигляду й на сліди зносу чи наявність пошкоджень.

    Обмін товару належної якості на аналогічний товар провадиться, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а якщо на момент обміну аналогічного товару немає у продажу, споживач має право або придбати будь-які інші товари з наявного асортименту з відповідним перерахуванням вартості, або розірвати договір та одержати назад гроші у розмірі вартості повернутого товару, або здійснити обмін товару на аналогічний при першому ж надходженні відповідного товару в продаж.

    Гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, а в разі неможливості повернути гроші у день розірвання договору — в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом 7 днів.

    Зверніть увагу, якщо ви, наприклад, купили сукню, взуття і в перший же день скористалися цими товарами, а потім зрозумілим, що вам не підходить розмір або не подобається колір, то повернути такий товар вже неможливо, оскільки залишаться хоч і незначні, але все ж помітні сліди носіння, що автоматично поставить товар у ряд «вживаного». Якщо ж виявиться, що товар неналежної якості, обміняти його можна тільки за гарантією.

    У ситуації відмови в обміні товару чи поверненні коштів представником торговельного закладу, єдиним варіантом вирішення спору буде звернення до суду.

    Для цього зафіксуйте факт звернення до магазину, тобто вручіть під підпис представнику магазину заяву із законними вимогами про обмін товару, якщо ж відмовляють у прийняті заяви – її потрібно направити поштою або кур’єром та зберегти докази відправлення.

    Судовий порядокКуди звернутися

    Споживач для захисту своїх прав має право звернутися в порядку позовного провадження до суду за місцем його проживання/перебування, місцем заподіяння шкоди чи виконання договору.

    Вартість

    Споживачі звільняються від сплати судового збору за позовами, що пов'язані з порушенням їх прав (частина третя статті 22 Закону України "Про захист прав споживачів").

    Перелік та зразки необхідних документів

    До позовної заяви (Файл:Зразок позовної заяви (обмін-повернення товару належної якості).docx), оформленої відповідно до вимог Цивільного процесуального кодексу України, додаються докази, що обґрунтовують позовні вимоги (відмова покупця обміняти товар належної якості), наприклад:

    1. копія звернення до суб'єкта господарювання (продавець);
    2. копія документу, який засвідчує факт придбання товару;
    3. копія технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу;
    4. інші документи, які стосуються розгляду звернення.
    Строки розгляду питання

    Суд має розпочати розгляд справи по суті не пізніше ніж через 60 днів з дня відкриття провадження у справі, а у випадку продовження строку підготовчого провадження - не пізніше наступного дня з дня закінчення такого строку (частина перша статті 210 Цивільного процесуального кодексу України).

    Порядок оскарження

    Рішення суду першої інстанції може бути повністю або частково оскаржено в апеляційній інстанції протягом 30 днів з дня проголошення рішення суд (протягом 15 днів з дня проголошення ухвали).

    Пам'ятка споживача!Головна заповідь покупця: завжди зберігайте документи, що підтверджують факт купівлі-продажу (договори, чеки, жетони, акти виконаних робіт, свідоцтва суб'єктів підприємницької діяльності, рекламні обіцянки в газетах, буклетах, правила, наприклад, правила страхової діяльності, фотографії, відеокадри, запис на диктофон, медичні документи, рецепти і тощо).

    На ринку продавець зобов'язаний на вимогу споживача виписати товарний чек встановленого зразка. У разі відмови видачі чека слід звернутися до адміністрації ринку для відновлення своїх прав, а у разі ігнорування – до територіального органу з питань захисту прав споживачів із письмовою скаргою.

    У кожному магазині повинен обов’язково міститися «Куточок споживача/покупця», в якому розміщується інформація про найменування власника або уповноваженого ним органу, адреси і номери телефонів органів, що забезпечують захист прав споживачів.

    Продавець і касир мусять мати значки ("бейджики"), на яких вказані їх посади й імена.

    Перш ніж оплачувати обраний товар чи послугу, перевірте:

    • відповідність названої продавцем ціні тій, яка вказана у ціннику чи прейскуранті;
    • якщо товар штучний – чи не пошкоджена упаковка і чи дійсно в ній той товар, за який ви сплачуєте гроші;
    • комплектність товару;
    • наявність супроводжувальної документації.

    Водночас попросіть у продавця продемонструвати, як працює товар і як ним користуватися; якщо товар ваговий – чи правильно працюють ваги; наявність необхідної інформації на упаковці та у супроводжувальній документації. Слід детально ознайомитися з цією інформацією, перш за все – зі строком придатності, гарантійними зобов'язаннями виробника тощо.

    Під час придбання товару (оплати послуг, роботи ), прослідкуйте, щоб вам видали касовий чек (якщо товар тривалого зберігання, попросіть також виписати товарний чек) і щоб на чеку було видно сплачену суму; щоб у паспорті виробу було точно вказано дату покупки і назву магазину-продавця.

    Токмач Галина Миколаївна
    16.9%

    Добрий день!

    У вашому випадку мова йде про повернення товару неналежної якості, а не належної, коли дійсно протягом 14 днів не рахуючи дня купівлі можна розірвати договір та одержати назад гроші у розмірі вартості повернутого товару. Відповідно до статті 8 Закону України "Про захист прав споживачів" у разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством, має право вимагати:

    1) пропорційного зменшення ціни;

    2) безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;

    3) відшкодування витрат на усунення недоліків товару.

    У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), або фальсифікації товару, підтверджених за необхідності висновком експертизи, споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством і на підставі обов'язкових для сторін правил чи договору, має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:

    1) розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми;

    2) вимагати заміни товару на такий же товар або на аналогічний, з числа наявних у продавця (виробника), товар.

    2. Стосовно непродовольчих товарів, що перебували у використанні та були реалізовані через роздрібні комісійні торговельні підприємства, вимоги споживача, зазначені у частині першій цієї статті, задовольняються за згодою продавця.

    Згідно з цією частиною задовольняються вимоги споживача щодо товарів, гарантійний строк на які не закінчився.

    3. Вимоги споживача, встановлені частиною першою цієї статті, пред'являються на вибір споживача продавцеві за місцем купівлі товару, виробникові або підприємству, що задовольняє ці вимоги за місцезнаходженням споживача.

    Споживач має право пред'явити одну з вимог, передбачених частиною першою цієї статті, а в разі її невиконання заявити іншу вимогу, передбачену частиною першою цієї статті.

    Зазначені вимоги за місцезнаходженням споживача задовольняють також створені власником продавця торговельні підприємства та філії, що здійснюють продаж аналогічних придбаним споживачем товарів, або підприємства, на які ці функції покладено на підставі договору. Функції представників підприємств-виробників виконують їх представництва та філії, створені виробниками для цієї мети, або підприємства, які задовольняють зазначені вимоги на підставі договору з виробником.

    4. Продавець і виробник під час продажу (реалізації) товару зобов'язані інформувати споживача про підприємства, що задовольняють вимоги, встановлені частинами першою і третьою цієї статті. За ненадання такої інформації встановлюється відповідальність згідно із статтями 15 і 23 цього Закону.

    5. Продавець, виробник (підприємство, що задовольняє вимоги споживача, встановлені частиною першою цієї статті) зобов'язані прийняти товар неналежної якості у споживача і задовольнити його вимоги.

    Доставка великогабаритних товарів і товарів вагою понад п'ять кілограмів продавцю, виробнику (підприємству, що задовольняє вимоги споживача, встановлені частиною першою цієї статті) та їх повернення споживачеві здійснюються за рахунок продавця, виробника (підприємства, що задовольняє вимоги споживача, встановлені частиною першою цієї статті).

    6. За наявності товару вимога споживача про його заміну підлягає негайному задоволенню, а в разі виникнення потреби в перевірці якості - протягом чотирнадцяти днів або за домовленістю сторін.

    У разі відсутності товару вимога споживача про його заміну підлягає задоволенню у двомісячний строк з моменту подання відповідної заяви. Якщо задовольнити вимогу споживача про заміну товару в установлений строк неможливо, споживач вправі на свій вибір пред'явити продавцю, виробнику (підприємству, що виконує їх функції) інші вимоги, передбачені пунктами 1, 3, 4, 5 частини першої цієї статті.

    7. Під час заміни товару з недоліками на товар аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) належної якості, ціна на який змінилася, перерахунок вартості не провадиться.

    Під час заміни товару з недоліками на такий же товар іншої марки (моделі, артикулу, модифікації) належної якості перерахунок вартості товару з недоліками у разі підвищення ціни провадиться виходячи з його вартості на час обміну, а в разі зниження ціни - виходячи з вартості на час купівлі.

    При розірванні договору розрахунки із споживачем у разі підвищення ціни на товар провадяться виходячи з його вартості на час пред'явлення відповідної вимоги, а в разі зниження ціни - виходячи з вартості товару на час купівлі. Гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, а в разі неможливості повернути гроші у день розірвання договору - в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом семи днів.

    8. У разі придбання споживачем непридатного харчового продукту продавець зобов’язаний замінити його на харчовий продукт, який є придатним до споживання, або повернути споживачеві сплачені ним кошти. Розрахунки із споживачем у такому разі проводяться в порядку, передбаченому абзацом третім частини сьомої цієї статті.

    9. При пред'явленні споживачем вимоги про безоплатне усунення недоліків товару вони повинні бути усунуті протягом чотирнадцяти днів з дати його пред'явлення або за згодою сторін в інший строк.

    На письмову вимогу споживача на час ремонту йому надається (з доставкою) товар аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) незалежно від моделі. Для цього продавець, виробник (підприємство, що задовольняє вимоги споживача, встановлені частиною першою цієї статті) зобов'язані створювати (мати) обмінний фонд товарів. Перелік таких товарів визначається Кабінетом Міністрів України.

    За кожний день затримки виконання вимоги про надання товару аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) та за кожний день затримки усунення недоліків понад установлений строк (чотирнадцять днів) споживачеві виплачується неустойка відповідно в розмірі одного відсотка вартості товару.

    При усуненні недоліків шляхом заміни комплектуючого виробу або складової частини товару, на які встановлено гарантійні строки, гарантійний строк на новий комплектуючий виріб і складову частину обчислюється починаючи від дня видачі споживачеві товару після ремонту.

    10. Споживач має право пред'явити виробнику (продавцю) вимогу про безоплатне усунення недоліків товару після закінчення гарантійного строку. Ця вимога може бути пред'явлена протягом установленого строку служби, а якщо такий не встановлено - протягом десяти років, якщо в товарі було виявлено недоліки (істотні недоліки), допущені з вини виробника. Якщо цю вимогу не задоволено у строки, передбачені частиною дев'ятою цієї статті, споживач має право на свій вибір пред'явити виробникові (продавцеві) інші вимоги, відповідно до частини першої цієї статті.

    11. Вимоги споживача розглядаються після пред’явлення споживачем розрахункового документа, а щодо товарів, на які встановлено гарантійний строк, - технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу. Вимоги споживача щодо лікарських засобів та виробів медичного призначення розглядаються після пред’явлення споживачем розрахункового документа, передбаченого Законом України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг", а щодо технічно складних побутових товарів - після пред’явлення розрахункового документа, передбаченого Законом України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг", та технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу.

    Під час продажу товару продавець зобов'язаний видати споживачеві розрахунковий документ встановленої форми, що засвідчує факт купівлі, з позначкою про дату продажу або відтворити на дисплеї програмного реєстратора розрахункових операцій (дисплеї пристрою, на якому встановлений програмний реєстратор розрахункових операцій) QR-код, що дає змогу особі здійснювати його зчитування та ідентифікацію з розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому містяться, або надіслати електронний розрахунковий документ на наданий споживачем абонентський номер чи адресу електронної пошти.

    Розрахунковий документ має бути виданий або створений в електронній формі не пізніше моменту передачі товару (послуги).

    У разі втрати споживачем технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, їх відновлення здійснюється у порядку, визначеному законодавством.

    12. Виробник зобов'язаний відшкодувати всі збитки продавця (підприємства, що задовольняє вимоги споживача, встановлені частиною першою цієї статті), який розглядає претензію споживача до придбаного товару.

    Продавець (виробник) товарів зобов'язаний у місячний строк відшкодувати підприємству, що виконує його функції, збитки, яких воно зазнало у зв'язку із задоволенням вимог споживача, передбачених цією статтею.

    13. Вимоги, встановлені частиною першою цієї статті щодо товарів, виготовлених за межами України, задовольняються за рахунок продавця (імпортера).

    14. Вимоги споживача, передбачені цією статтею, не підлягають задоволенню, якщо продавець, виробник (підприємство, що задовольняє вимоги споживача, встановлені частиною першою цієї статті) доведуть, що недоліки товару виникли внаслідок порушення споживачем правил користування товаром або його зберігання. Споживач має право брати участь у перевірці якості товару особисто або через свого представника.

    ОЗНАЙОМТЕСЯ - https://wiki.legalaid.gov.ua/index.php/%D0%9F%D1%8...


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України

Новое в блогах Юристи.UA

Советы юристов 3 0 7 сент. 2024
P2P
Законы 110 0 27 авг. 2024