Почніть консультацію з юристом онлайн
Задайте питання юристу
915 юристів готові відповісти зараз
Відповідь за ~15 хвилин
Добрый день, подскажите, пожалуйста. Мы всей семьёй (двое несовершеннолетних детей) находимся в Польше уже 3 года. Мой муж работает и проживает в Польше с 2017 года, имеет вид на жительство. Сейчас услышала, что идёт третья волна мобилизации в Украине. В военных действиях не участвовал, но у него военная кафедра института, имеет военный билет. Сейчас ему 45 лет. Повесток не было. Должен ли он как-то и куда-то сообщить, где он находится? Территория, к которой прописан в Украине, оккупирована. Должен ли он сам сейчас вернуться в Украину?
К сожалению, сейчас мой муж - единственный источник доходов в семье. Поэтому, если уедет, то останемся без средств к существованию, но нарушать закон ни в коем случае не хотим и хотим сделать правильно.
Должен ли он сейчас уволится и уезжать в Украину?
Спасибо за ответ.
Схожі питання
Кодекси Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНове у блогах Юристи.UA
Відповіді юристів (16)
Адвокат, м. Чернігів, 7 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю!
На даний час не потрібно говорити про обов’язковість повернення в Україну.
Однак треба розуміти, що такі розмови дуже актуальні останнім часом у зв’язку із реєстрацією у ВРУ відповідного законопроекту!
На даний час проект Закону про внесення змін до Кримінального кодексу України та Закону України "Про правовий режим воєнного стану" знаходиться тільки на стадії ознайомлення у ВРУ.
Якщо він у кінцевому результаті буде прийнятий, Ваш чоловік матимете 15 днів на повернення в Україну з дати набрання чинності.
Звертаю увагу, згідно із законопроєктом, поважними причинами неприбуття є заборона на виїзд з країни перебування, стихійні лиха, катастрофи, аварії, відрядження, перебування на стаціонарному лікуванні чи інші обставини, які перешкоджають виїзду з країни перебування.
Успіхів!
Большое вам спасибо за консультацию
Адвокат, м. Київ, 26 років досвіду
Вітаю!
1.
Указ
Президента України
Про введення воєнного стану в Україні
3. У зв'язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 30 - 34, 38, 39, 41 - 44, 53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України "Про правовий режим воєнного стану".
ЗАКОН УКРАЇНИ
Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні"
Відповідно до пункту 31 частини першої статті 85 Конституції України та статті 5 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" Верховна Рада України постановляє:
1. Затвердити Указ Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні".
2. Цей Закон негайно оголошується через засоби масової інформації та набирає чинності з дня його опублікування.
Президент України
В. ЗЕЛЕНСЬКИЙ
м. Київ24 лютого 2022 року№ 2102-IX
Президент Володимир Зеленський 24 лютого підписав указ про проведення загальної мобілізації в Україні.
ЗАКОН УКРАЇНИ
Про затвердження Указу Президента України "Про загальну мобілізацію"
Відповідно до пункту 31 частини першої статті 85 Конституції України та Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" Верховна Рада України постановляє:
1. Затвердити Указ Президента України від 24 лютого 2022 року № 65/2022 "Про загальну мобілізацію".
2. Цей Закон набирає чинності і застосовується з дня фактичного початку воєнних дій у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, розпочатої 24 лютого 2022 року.
Президент України
В. ЗЕЛЕНСЬКИЙ
м. Київ3 березня 2022 року№ 2105-IX
ЯК БАЧИМО ЗАКОН О ЗАГАЛЬНОЙ МОБІЛІЗАЦІЇ ВСТУПИВ В ДІЮ 03.03.2022 РОКУ.
ВИСНОВОК:
КОЛИ ВИ ВИЇДЖАЛИ, КОНСТИТУЦІЙНІ ПРАВА ГРОМАДЯН ЩЕ НЕ БУЛИ ОБМЕЖЕНІ.
ВИ ВИЇХАЛИ ЗА КОРДОН 24.02.2022 РОКУ ЦІЛКО ЗАКОННО.
2.
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/587-2006-%D0%B...
ЗАКОН УКРАЇНИ
Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію
Стаття 22. Обов’язки громадян щодо мобілізаційної підготовки та мобілізації
6. Громадянам, які перебувають на військовому обліку, з моменту оголошення мобілізації забороняється зміна місця проживання без дозволу посадової особи, визначеної у частині третій цієї статті.
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2232-12#Text
ЗАКОН УКРАЇНИ
Про військовий обов'язок і військову службу
Стаття 36. Військовий облік громадян України, які перебувають за кордоном
2. Особливості ведення військового обліку громадян України, які тимчасово перебувають за кордоном, визначаються Кабінетом Міністрів України.
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/921-2016-%D0%B...
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИПОСТАНОВА
від 7 грудня 2016 р. № 921Київ
Про затвердження Порядку організації та ведення військового обліку призовників і військовозобов’язаних
57. Дипломатичні та консульські представництва України:
сприяють поверненню військовозобов’язаних в Україну в разі проведення мобілізації та у воєнний час;
повідомляють у семиденний строк з дня взяття на консульський облік або зняття з нього про призовників і військовозобов’язаних відповідним районним (міським) військовим комісаріатам за місцем перебування їх на військовому обліку;
ведуть військовий облік призовників і військовозобов’язаних, які перебувають на тимчасовому консульському обліку, за списком (додаток 14). Список зберігається в консульський установі протягом п’яти років;
проводять роз’яснювальну роботу із призовниками і військовозобов’язаними щодо виконання ними встановлених правил військового обліку;
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/85-2020-%D0%BF...
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 29 січня 2020 р. № 85Київ
Деякі питання обліку громадян України, які проживають за межами України
2. Терміни, що вживаються у цьому Порядку, мають таке значення:
2) консульський облік - вчинення уповноваженими посадовими особами закордонних дипломатичних установ України (далі - уповноважені посадові особи) комплексу дій з реєстрації інформації про місце проживання або перебування громадянина України на території іноземної держави шляхом внесення даних до відомчої інформаційної системи МЗС;
3. Види консульського обліку: постійний, тимчасовий, облік усиновлених дітей.
5. Заяви про взяття на консульський облік (додатки 4 - 6), актуалізацію даних про особу, що містяться в обліковій картці, внесення змін до облікової картки (додаток 7) або зняття з консульського обліку (додаток 8) (далі - заяви) можуть бути подані під час особистого прийому або дистанційно - засобами поштового зв’язку або в електронній формі з використанням відповідних технічних і програмних засобів (вимоги до організації ведення обліку в електронній формі встановлюються МЗС).
Офіційне повідомлення прикордонної служби України:
https://dpsu.gov.ua/ua/news/uryad-vnis-zmini-do-pr...
Нагадаємо, у зв’язку із запровадженням воєнного стану в Україні, за деякими виключеннями заборонено виїзд за межі країни чоловіків віком від 18 до 60 років.
Також перетнути державний кордон на виїзд з України можуть громадяни України, які виїхали до інших держав на постійне місце проживання,
ВИСНОВОК:
ЯК БАЧИМО КОНСУЛЬСКИЙ ОБЛІК ЗДІЙСНЮЄТЬСЯ ЗА ЗАЯВОЮ ГРОМАДЯНИНА УКРАЇНИ - ЦЕ ОЗНАЧАЄ, ЩО ВІН ДОБРОВІЛЬНИЙ
ВАШ ЧОЛОВІК НІЧОГО НЕ ПОРУШУВАВ, ТОМУ ЙОГО НЕМАЄ ЗА ЩО ПРИТЯГУВАТИ ДО ВІДПОАІДАЛЬНОСТІ В ПОДАЛЬШОМУ
В ТЕПЕРІШНІЙ ЧАС ДОЗВОЛЕНО ПЕРЕТИНАТИ КОРДОН ОСОБАМ, КОТРІ "виїхали до інших держав на постійне місце проживання".
Адвокат, м. Миколаїв, 33 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДобрий день, Ольга!
Якщо у Вашого чоловіка тимчасовий вид на проживання, то він залишається військовозобов'язаним й таким, якого можуть призвати під час мобілізації. Проте закону, який би зобов'язував його самостійно повернутись в Україну та йти на призовний пункт до ТЦКСП (тобто військомату) не існує. Інша справа, коли він стоїть на обліку в українському консульстві: тоді можуть визвати і мобілізувати. Але для того повина бути видана особисто оформлена по закону повістка.
У повістці повинно бути вказано прізвище, ім’я та по батькові мобілізованого, його адреса. Також, військова спеціальність повинна співпадати зі спеціальністю записаною у військовому квитку. Крім того, в повістці повинні бути вказані: дата, час, адреса місця прибуття та перелік документів, які особа повинна мати при собі. Повістка повинна бути скріплена печаткою та підписом відповідальної особи.
Також хочу Вас поінформувати про законні підстави звільнення від призову під час мобілізації.
Стаття 23 ЗАКОНУ УКРАЇНИ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3543-12#Text) надає вичерпний перелік категорій осіб, які можуть мати право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації:
Зокрема в ній зазначено:
«Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані:
заброньовані на період мобілізації та на воєнний час за органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, а також за підприємствами, установами і організаціями в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України;
визнані в установленому порядку особами з інвалідністю або відповідно до висновку військово-лікарської комісії тимчасово непридатними до військової служби за станом здоров’я на термін до шести місяців (з наступним проходженням військово-лікарської комісії);
жінки та чоловіки, на утриманні яких перебувають троє і більше дітей віком до 18 років;
жінки та чоловіки, які самостійно виховують дитину (дітей) віком до 18 років;
жінки та чоловіки, опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки-вихователі, які виховують дитину з інвалідністю віком до 18 років;
жінки та чоловіки, опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки-вихователі, які виховують дитину, хвору на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дитину, яка отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, що підтверджується документом, виданим лікарсько-консультативною комісією закладу охорони здоров’я в порядку та за формою, встановленими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, але якій не встановлено інвалідність;
жінки та чоловіки, на утриманні яких перебуває повнолітня дитина, яка є особою з інвалідністю I чи II групи;
усиновителі, опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки-вихователі, на утриманні яких перебувають діти-сироти або діти, позбавлені батьківського піклування, віком до 18 років;
зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною, а також батьками своїми чи дружини (чоловіка), які за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я потребують постійного догляду;
які мають дружину (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю та/або одного із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю I чи II групи;
опікуни особи з інвалідністю, визнаної судом недієздатною; особи, зайняті постійним доглядом за особою з інвалідністю I групи; особи, зайняті постійним доглядом за особою з інвалідністю II групи або за особою, яка за висновком медико-соціальної експертної комісії або лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я потребує постійного догляду, у разі відсутності інших осіб, які можуть здійснювати такий догляд;
народні депутати України, депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим;
органів військового управління (органів управління), військових частин (підрозділів), підприємств, установ та організацій Міністерства оборони України, Збройних Сил України, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Національної гвардії України, Державної прикордонної служби України, Національної поліції України, податкової міліції, Національного антикорупційного бюро України, Державного бюро розслідувань, Державної виконавчої служби України, Управління державної охорони України;
інші військовозобов’язані або окремі категорії громадян у передбачених законом випадках.
Особи з інвалідністю, а також особи, зазначені в абзацах четвертому - дванадцятому частини першої цієї статті, у зазначений період можуть бути призвані на військову службу за їхньою згодою і тільки за місцем проживання.
Призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також:
здобувачі фахової передвищої та вищої освіти, асистенти-стажисти, аспіранти та докторанти, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти;
наукові і науково-педагогічні працівники закладів вищої та фахової передвищої освіти, наукових установ та організацій, які мають вчене звання та/або науковий ступінь, і педагогічні працівники закладів загальної середньої освіти, за умови що вони працюють відповідно у закладах вищої чи фахової передвищої освіти, наукових установах та організаціях, закладах загальної середньої освіти за основним місцем роботи не менш як на 0,75 ставки;
жінки та чоловіки, чиї близькі родичі (чоловік, дружина, син, донька, батько, мати, дід, баба або рідний (повнорідний, неповнорідний) брат чи сестра) загинули або пропали безвісти під час проведення антитерористичної операції з числа:
військовослужбовців або працівників утворених відповідно до законів України військових формувань, що захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, які загинули або пропали безвісти під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення;
працівників підприємств, установ, організацій, які залучалися до забезпечення проведення антитерористичної операції та загинули або пропали безвісти під час забезпечення проведення антитерористичної операції безпосередньо в районах та у період її проведення;
осіб, які загинули або пропали безвісти під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення у складі добровольчих формувань, що були утворені або самоорганізувалися для захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, за умови що в подальшому такі добровольчі формування були включені до складу утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів;
осіб, які загинули або пропали безвісти під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах її проведення у складі добровольчих формувань, що були утворені або самоорганізувалися для захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, але в подальшому такі добровольчі формування не були включені до складу утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів, і виконували завдання антитерористичної операції у взаємодії з утвореними відповідно до законів України військовими формуваннями та правоохоронними органами.
Особи, зазначені в абзацах четвертому - восьмому частини другої цієї статті, у зазначений період можуть бути призвані на військову службу за їхньою згодою.
Не підлягають призову на військову службу під час часткової мобілізації протягом шести місяців з дня звільнення з військової служби військовозобов’язані з числа громадян, які проходили військову службу за призовом під час мобілізації та були звільнені зі служби у запас (крім військовослужбовців, зарахованих на службу у військовому оперативному резерві першої черги). Такі особи у зазначений період можуть бути призвані на військову службу за їх згодою.
Якщо Ви підпадаєте хоча б під один з пунктів згаданого закону, вам треба з документами, які це підтверджують, –
Громадянський паспорт,
ідентифікаційний код,
свідоцтво про народження (своє чи родичів - в залежності від категорії відсрочки),
свідоцтво про брак(в залежності від категорії відсрочки),
довідка МСЕК (за наявності чи вимоги),
військовий квиток,
посвідчення інваліда (за наявності чи вимоги),
пенсійне посвідчення (за наявності чи вимоги),
інші необхідні документи.
звернутись до ТЦКСП (по старому - військомату) та при необхідності пройти ВЛК (воєнно-лікарську комісію).
У разі незгоди з рішенням ВЛК Ви можете оскаржити його до Центральної ВЛК або ж навіть у судовому порядку.
ВАЖЛИВО!!! Проходження медично-соціальної експертної комісії (МСЕК) має важливе значення для об’єктивного висновку ВЛК, оскільки перша провадиться в звичайному медичному закладі за участі незалежних лікарів і є у великій мірі гарантом правильного визначення стану Вашого здоров’я. Довідка МСЕК береться під увагу членами ВЛК, коли вони приймають рішення про придатність чи непридатність особи до військової служби у період воєнного стану.
Спасибо большое за ответ
Юрист, 19 років досвіду
Добрый день Ольга.
Закон еще не принят ВР, но есть законопроект и хотя есть вопросы к самому законопроекту касательно его соответствия Конституции Украины, в случае его принятия действительно военнообязанные должны вернуться в Украину в течении 15 дней с момента вступления в силу нового закона. За нарушение предусматривается наказание в виде лишения свободы на срок от 5 до 10 лет. Опять же это только законопроект, окончательного текста нет.
Пока Вы находитесь в Польше никаких вопросов не будет, они могут появиться когда вернетесь в Украину и это при условии что такой закон примут и он будет действовать когда будете возвращаться. Пока этого нет.
Я вам благодарна, спасибо
Адвокат, м. Київ, 31 рік досвіду
Добрий день, Ольга!
ВІН НЕ ЗОБОВ"ЯЗАНИЙ ПОВЕРТАТИСЯ!
ЯВКА ДО ТЦКСП (ВІЙСЬККОМАТУ), Є ОБОВЯЗКОВОЮ ЛИШЕ ПО ВИКЛИКУ ЗА ПОВІСТКОЮ, ЩО Є ОПОВІЩЕННЯМ:
УКАЗ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ №69/2022
Про загальну мобілізацію:
УКАЗ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ №69/2022 — Офіційне інтернет-представництво Президента України (president.gov.ua)
"У зв'язку з військовою агресією Російської Федерації проти України та з метою забезпечення оборони держави, підтримання бойової і мобілізаційної готовності Збройних Сил України та інших військових формувань, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до частини другої статті 102, пунктів 1, 17, 20 частини першої статті 106 Конституції України постановляю:
1. Оголосити та провести загальну мобілізацію (далі – мобілізація).
2. Мобілізацію провести на території Вінницької, Волинської, Дніпропетровської, Донецької, Житомирської, Закарпатської, Запорізької, Івано-Франківської, Київської, Кіровоградської, Луганської, Львівської, Миколаївської, Одеської, Полтавської, Рівненської, Сумської, Тернопільської, Харківської, Херсонської, Хмельницької, Черкаської, Чернівецької, Чернігівської областей, міста Києва.
3. Мобілізація проводиться протягом 90 діб із дня набрання чинності цим Указом.
4. Призов військовозобов'язаних, резервістів та залучення транспортних засобів для забезпечення потреб Збройних Сил України, Національної гвардії України. Служби безпеки України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, інших військових формувань України здійснити в обсягах, визначених згідно з мобілізаційними планами.
5. Генеральному штабу Збройних Сил України визначити черговість та обсяги призову військовозобов’язаних, резервістів та транспортних засобів національної економіки в межах загального строку мобілізації.
6. Кабінету Міністрів України забезпечити фінансування та вжити в межах повноважень інших заходів, пов'язаних з оголошенням та проведенням загальної мобілізації.
7. Службі безпеки України здійснити заходи контррозвідувального забезпечення під час виконання загальної мобілізації.
8. Місцевим органам виконавчої влади у взаємодії з територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки, за участю органів місцевого самоврядування та із залученням підприємств, установ та організацій усіх форм власності, фізичних осіб – підприємців організувати та забезпечити в установленому порядку:
1) своєчасне оповіщення і прибуття громадян, які призиваються на військову службу, прибуття техніки на збірні пункти та у військові частини;
2) здійснення призову військовозобов'язаних, резервістів на військову службу, їх доставки до військових частин та установ Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, інших військових формувань України;
3) виділення тимчасово будівель, споруд, земельних ділянок, транспортних та інших матеріально-технічних засобів, надання послуг Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Державній прикордонній службі України, Державній спеціальній службі транспорту, Державній службі спеціального зв'язку та захисту інформації України та іншим військовим формуванням України відповідно до мобілізаційних планів.
9. Головам обласних державних адміністрацій забезпечити створення та роботу обласних, районних та міських медичних комісій.
Президент України В.ЗЕЛЕНСЬКИЙ
24 лютого 2022 року".
ПРИ ТАКИХ УМОВАЄ ВОЄННОГО СТАНУ, ВІН ТАК МОЖЕ ВЧИНИТИ, НЕ ПОВЕРТАЮЧИСЬ В УКАРЇНУ, З МЕТОЮ ВРЯТУВАННЯ СВОГО ЖИТТЯ ТА ЖИТТЯ СВОЇХ БЛИЗЬКИХ РОДИЧІВ, ЗА ЦЕ НЕ БУДЕ КРИМІНАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ.
КРИМІНАЛЬНИЙ КОДЕКС УКРАЇНИ
(Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2001, № 25-26, ст.131):
Кримінальний кодекс України | від 05.04.2001 № 2341-III (rada.gov.ua)
"Стаття 39. Крайня необхідність
1. Не є кримінальним правопорушенням заподіяння шкоди правоохоронюваним інтересам у стані крайньої необхідності, тобто для усунення небезпеки, що безпосередньо загрожує особі чи охоронюваним законом правам цієї людини або інших осіб, а також суспільним інтересам чи інтересам держави, якщо цю небезпеку в даній обстановці не можна було усунути іншими засобами і якщо при цьому не було допущено перевищення меж крайньої необхідності.
2. Перевищенням меж крайньої необхідності є умисне заподіяння шкоди правоохоронюваним інтересам, якщо така шкода є більш значною, ніж відвернена шкода.
3. Особа не підлягає кримінальній відповідальності за перевищення меж крайньої необхідності, якщо внаслідок сильного душевного хвилювання, викликаного небезпекою, що загрожувала, вона не могла оцінити відповідність заподіяної шкоди цій небезпеці.
Стаття 40. Фізичний або психічний примус
1. Не є кримінальним правопорушенням дія або бездіяльність особи, яка заподіяла шкоду правоохоронюваним інтересам, вчинена під безпосереднім впливом фізичного примусу, внаслідок якого особа не могла керувати своїми вчинками.
2. Питання про кримінальну відповідальність особи за заподіяння шкоди правоохоронюваним інтересам, якщо ця особа зазнала фізичного примусу, внаслідок якого вона зберігала можливість керувати своїми діями, а також психічного примусу, вирішується відповідно до положень статті 39 цього Кодексу.
Стаття 42. Діяння, пов'язане з ризиком
1. Не є кримінальним правопорушенням діяння (дія або бездіяльність), яке заподіяло шкоду правоохоронюваним інтересам, якщо це діяння було вчинене в умовах виправданого ризику для досягнення значної суспільно корисної мети.
2. Ризик визнається виправданим, якщо мету, що була поставлена, не можна було досягти в даній обстановці дією (бездіяльністю), не поєднаною з ризиком, і особа, яка допустила ризик, обґрунтовано розраховувала, що вжиті нею заходи є достатніми для відвернення шкоди правоохоронюваним інтересам.
3. Ризик не визнається виправданим, якщо він завідомо створював загрозу для життя інших людей або загрозу екологічної катастрофи чи інших надзвичайних подій".
Важливою гарантією дотримання прав підозрюваного та обвинуваченого у кримінальному процесі та обов’язковою складовою справедливого судового розгляду є презумпція невинуватості. Особа вважається невинуватою у вчиненні злочину і не може бути піддана кримінальному покаранню, доки її вину не буде доведено в законному порядку і встановлено обвинувальним вироком суду; ніхто не зобов’язаний доводити свою невинуватість у вчиненні злочину; обвинувачення не може ґрунтуватися на доказах, одержаних незаконним шляхом, а також на припущеннях; усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь (частини перша, друга, третя статті 62 Конституції України). Конституційний Суд України зауважує, що елементом принципу презумпції невинуватості є принцип in dubio pro reo, згідно з яким при оцінюванні доказів усі сумніви щодо вини особи тлумачаться на користь її невинуватості. Презумпція невинуватості особи передбачає, що обов’язок доведення вини особи покладається на державу.
КОНСТИТУЦІЯ УКРАЇНИ
(Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1996, № 30, ст. 141):
Конституція України | від 28.06.1996 № 254к/96-ВР (rada.gov.ua)
"Стаття 62. Особа вважається невинуватою у вчиненні злочину і не може бути піддана кримінальному покаранню, доки її вину не буде доведено в законному порядку і встановлено обвинувальним вироком суду.
Ніхто не зобов'язаний доводити свою невинуватість у вчиненні злочину.
Обвинувачення не може ґрунтуватися на доказах, одержаних незаконним шляхом, а також на припущеннях. Усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь".
КРИМІНАЛЬНИЙ ПРОЦЕСУАЛЬНИЙ КОДЕКС УКРАЇНИ
(Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2013, № 9-10, № 11-12, № 13, ст.88):
Кримінальний процесуальний к... | від 13.04.2012 № 4651-VI (rada.gov.ua)
"Стаття 17. Презумпція невинуватості та забезпечення доведеності вини
1. Особа вважається невинуватою у вчиненні кримінального правопорушення і не може бути піддана кримінальному покаранню, доки її вину не буде доведено у порядку, передбаченому цим Кодексом, і встановлено обвинувальним вироком суду, що набрав законної сили.
2. Ніхто не зобов’язаний доводити свою невинуватість у вчиненні кримінального правопорушення і має бути виправданим, якщо сторона обвинувачення не доведе винуватість особи поза розумним сумнівом.
3. Підозра, обвинувачення не можуть ґрунтуватися на доказах, отриманих незаконним шляхом.
4. Усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на користь такої особи.
5. Поводження з особою, вина якої у вчиненні кримінального правопорушення не встановлена обвинувальним вироком суду, що набрав законної сили, має відповідати поводженню з невинуватою особою.
Стаття 18. Свобода від самовикриття та право не свідчити проти близьких родичів та членів сім’ї
1. Жодна особа не може бути примушена визнати свою винуватість у вчиненні кримінального правопорушення або примушена давати пояснення, показання, які можуть стати підставою для підозри, обвинувачення у вчиненні нею кримінального правопорушення.
2. Кожна особа має право не говорити нічого з приводу підозри чи обвинувачення проти неї, у будь-який момент відмовитися відповідати на запитання, а також бути негайно повідомленою про ці права.
3. Жодна особа не може бути примушена давати пояснення, показання, які можуть стати підставою для підозри, обвинувачення у вчиненні її близькими родичами чи членами її сім’ї кримінального правопорушення".
ДО СКЛАДУ КРИМІНАЛЬНОГО ПРАВОПОРУШЕННЯ, ПЕРЕДБАЧЕНОГО СТ.336 КРИМІНАЛЬНОГО КОДЕКСУ УКРАЇНИ (УХИЛЕННЯ ВІД ПРИЗОВУ ПО МОБІЛІЗАЦІЇ), ВХОДЯТЬ ОЗНАКИ СКЛАДУ ЗЛОЧИНУ: ОБ"ЄКТ, ОБ"ЄКТИВНА СТОРОНА, СУБ"ЄКТ ТА СУБ"ЄКТИВНА СТОРОНА.
ТАК, З ОБ"ЄКТИВНОЇ СТОРОНИ ВІН ФАКТИЧНО НЕ ВЧИНИВ УХИЛЕННЯ ВІД ПРИЗОВУ ПО МОБІЛІЗАЦІЇ, ТАКІ СКЛАДОВІ ВІДСУТНІ.
ТАКОЖ, НЕ МОЖЛИВО СКАЗАТИ, ЩО ВІН Є СУБ"ЄКТОМ ЦЬОГО ЗЛОЧИНУ, ТАК ЯК ЙОМУ НЕ ПРОВЕДЕНО ВЛК (МЕДКОМІСІЮ), ТОМУ НЕ МОЖЛИВО ВИЗНАЧИТИ, ЧИ Є ВІН ПРИДАТНИМ, ЧИ НЕПРИДАТНИМ ДО ПРИЗОВУ НА ВІЙСЬКОВУ СЛУЖБУ ПО МОБІЛІЗАЦІЇ, ТАКОЖ, НЕ ВИВЧВЕНО ЙОГО, ЯК ОСОБУ, ЯКА МАЄ ЧИ НЕ МАЄ ПІДСТАВИ ДЛЯ ОТРИМАННЯ ВІДСТРОЧКИ, ЗВІЛЬНЕННЯ ВІД ПРИЗОВУ НА ВІЙСЬКОВУ СЛУЖБУ ПО МОБІЛІЗАЦІЇ.
КРІМ ТОГО, З СУБ"ЄКТИВНОЇ СТОРОНИ, НЕ ДОВЕДЕНО НАЯВНІСТЬ В НЬОГО УМИСЛУ НА СКОЄННЯ УХИЛЕННЯ ВІД ПРИЗОВУ ПО МОБІЛІЗАЦІЇ, НАСЛІДКИ, ПРИЧИННИЙ ЗВ"ЯЗОК МІЖ НИМИ.
ТАКИМ ЧИНОМ, В ЙОГОДІЯХ ВІДСУТНІ ОЗНАКИ БУДЬ-ЯКОГО КРИМІНАЛЬНОГО ПРАВОПОРУШЕННЯ, У ТОМУ ЧИСЛІ ЗА УХИЛЕННЯ ВІД ПРИЗОВУ ПО МОБІЛІЗАЦІЇ ЗА СТ.336 КРИМІНАЛЬНОГО КОДЕКСУ УКРАЇНИ.
У разі наявності запитань звертайтеся через кнопку "Звернутися".
Всього доброго!
Спасибо вам за ответ, благодарю
Адвокат, м. Київ, 16 років досвіду
Добрый день, Ольга!
На данный момент нет такого обязательства. Но мысли и слухи о таком обязательстве от зарегистрированного законопроекта в ВРУ.
Но на данный момент это законопроект и не более.
Набирайте, если будут вопросы.
Спасибо вам за информацию
Юрист, м. Суми, 6 років досвіду
Доброго дня!
ВКАЗАНИЙ ПРОЕКТ ЩЕ НЕ ПРИЙНЯТО ЯК ЗАКОН ТОМУ ВАМ НЕ ТРЕБА ПОВЕРТАТИСЯ!
Якщо у осіб призовного віку були поважні причини для виїзду то вони не можуть притягнутися до кримінальної відповідальності.( перелік поважних причин остаточно не сформований) , тому говорити рано ( це може бути хвороба, опіка, догляд за особами , що його потребують , наявність батодітної родини , супровід осіб з інвалідністю окремих груп та станів.
Цей проект тільки зайшов на комітет , комітет ще не слухав його , на голосування він ще не внесений та не прийнятий.
https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/39391 - стан проходження тут.
Загальна характеристика і основні положення законопроекту
Проектом Закону пропонується ввести нову статтю до Закону України «Про правовий режим воєнного стану» щодо обов’язку осіб, які згідно з законом підлягають призову на військову службу під час мобілізації, а також членів Кабінету Міністрів України, керівників органів державної влади та їх заступників, народних депутатів України, сільських, селищних, міських голів, працівників правоохоронних органів України, суддів, суддів Конституційного Суду України, прокурорів, які перебувають за межами України, у разі введення в Україні або в окремих її місцевостях воєнного стану, за відсутності поважних причин повернутися в Україну. Крім цього, пропонується ввести нову статтю до Кримінального кодексу України, встановивши кримінальну відповідальність громадян України за невиконання вимог закону щодо повернення в Україну після введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях.
4.Стан нормативно-правової бази у даній сфері регулювання Регулювання правовідносин у зазначеній сфері здійснюється Конституцією України, Кримінальним кодексом України, Законом України «Про правовий режим воєнного стану».
5. Фінансово-економічне обґрунтування Реалізація Закону не потребуватиме додаткових видатків з Державного бюджету України.
6. Прогноз соціально-економічних та інших наслідків прийняття законопроекту Прийняття проекту Закону України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України та Закону України «Про правовий режим воєнного стану» щодо встановлення відповідальності за невиконання вимог закону щодо повернення в Україну після введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях» забезпечить посилення рівня функціональності сил оборони України, органів державної влади та органів місцевого самоврядування в умовах воєнного стану.
З повагою,
Костянтин Гончаренко
Дякую за відповідь
Юрист, м. Суми, 6 років досвіду
Доброго дня!
Відповідно до Указу Президента № 69/2022 призову підлягають: (чоловіки 18-60 років)
Щодо черги мобілізації:
Ответственность за неявку
- УКАЗ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ №69/2022
Про загальну мобілізацію:
https://www.president.gov.ua/documents/692022-4141...
"8. Місцевим органам виконавчої влади у взаємодії з територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки, за участю органів місцевого самоврядування та із залученням підприємств, установ та організацій усіх форм власності, фізичних осіб – підприємців організувати та забезпечити в установленому порядку:
1) своєчасне оповіщення і прибуття громадян, які призиваються на військову службу, прибуття техніки на збірні пункти та у військові частини;
2) здійснення призову військовозобов'язаних, резервістів на військову службу, їх доставки до військових частин та установ Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, інших військових формувань України;...".
Таким образом, должна быть повестка (сообщение) с уведомлением о прибытии в территориальный центр комплектования и социальной поддержки (военкомат) в связи с моьиомщацмей.
"2) Если мне вручили повестку и я не являюсь, то что будет"?
- В таком случае Вас могут привлечь к административной ответственности по статье 210-1 Кодекса Украины об административных правонарушениях в виде штрафа в размере от 3400 грн. до 5100 грн..
"Стаття 210-1. Порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію
Порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію -
тягне за собою накладення штрафу на громадян від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, а також вчинення такого порушення в особливий період -
тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Без подписанной повестки с контрольным талоном о вручении в деле ТЦК СП доказать уклонение от мобилизации сложно.
--- Если повестку не подписали и контрольного талона о вручени у ТЦК СП НЕТ , то доказать уклонение от мобилизации сложно , Новую повестку могут вручить под подпись только на територрии ТЦК СП , и только их работники. Никаких вручений на улицах постах , по телефону , в полициях и других быть не может у них нет полномочий по вручению повесток. Если повестка не вручена , можно не являтся, протокол без вас не составят , если повестка будет вручена, явитесь пройдете ВЛК и далее решат.Возьмите справку с больницы , что болели и поэтому на учет не стали или не прибыли - это уважительная причина , тогда штрафа за нарушение учета не будет.( ст.210 Купап -510 грн) Явка должна быть в том случае когда повестка вручена работником военкомата тцк сп и подписана вами лично, а талон о вручении лежит в деле , только так , остальное незаконно и требует доказательств. Пока сами не вызовут повесткой вы не обязаны туда прибывать. С уважением, Константин Гончаренко
Спасибо за консультацию
Юрист, м. Чернігів, 10 років досвіду
Добрый день, Ольга!
Нужно ли в обязательном порядке возвращаться в Украину в период мобилизации - в законодательстве нету нормы, которая обязывает это делать. Статья 33 Конституции Украины гарантирует право каждому, кто на законном основании находится на территории Украины, свободно покидать ее территорию. Однако, такое право не является абсолютным и может ограничиваться при введении военного или чрезвычайного положения (статья 64 Конституции Украины).
Указом Президента Украины от 24.02.2022 № 64/2022 «О введении военного положения в Украине» установлено, что на период действия военного положения, конституционные права и свободы гражданина предусмотрены, в том числе статьей 33 Конституции Украины, могут быть ограничены.
Всем известно, что с 24 февраля 2022 года и по настоящее время представители Госпогранслужбы ограничивают мужчинам в возрасте от 18 до 60 лет право выезда за границу. Хотя, нет ни одного нормативного акта, который запрещал бы таким лицам пересекать государственную границу Украины. Многие открытые источники ссылаются на указ Президента, которым было введено военное положение, как на основание запрета мужчинам от 18 до 60 пересекать границу, однако это не так.
По факту, в настоящее время в законодательстве есть перечень лиц, которым разрешено пересекать государственную границу, однако нет перечня лиц, которым запрещено это делать.
Какие нормативно-правовые акты регулируют порядок пересечения государственной границы Украины?
Нормативными документами, определяющими порядок пересечения государственной границы Украины, являются Закон Украины «О порядке выезда из Украины и въезда в Украину граждан Украины» и Правила пересечения государственной границы гражданами Украины, утвержденные постановлением Кабинета Министров Украины от 27 января 1995 г. № 57 (далее - Правила пересечения государственной границы).
Именно в правила, начиная с 24 февраля 2022 года, Кабинетом Министров Украины периодически вносились изменения.
В определенных случаях, Правила пересечения государственной границы содержат ссылку на Закон Украины «О мобилизационной подготовке и мобилизации» и на постановление Кабинета Министров Украины от 03.03.2022 № 194 «Некоторые вопросы бронирования военнообязанных в условиях правового режима военного состояния» (далее - Постановление КМУ от 03.03.2022 № 194).
Также, в сети Интернет можно найти письма главы Администрации Государственной пограничной службы Украины с так называемыми разъяснениями о порядке выезда за границу во время действия военного положения. Пример одного из таких писем можно найти по ссылке. Однако, мне не удалось найти такие письма ни на официальном сайте Госпогранслужбы, ни в любых других официальных источниках.
Интересно, что иногда разъяснения Администрации Государственной пограничной службы Украины относительно категорий граждан, которым разрешено пересекать границу в условиях военного положения, не совпадают с перечнем категорий лиц, определенных в Правилах пересечения государственной границы.
Например, в письме речь идет о лицах, выехавших в другие государства на постоянное место жительства, однако в Правилах пересечения государственной границы о таких лицах ничего не сказано.
Обращаю внимание, что глава Администрации Госпогранслужбы не наделен полномочиями выдавать письма с разъяснениями нормативных актов Кабинета Министров Украины, поскольку Положением об Администрации Государственной пограничной службы Украины, утвержденным постановлением Кабинета Министров Украины от 16 октября 2014 г. №533, это не предусмотрено.
Кроме этого, 03.05.2022 года на сайте Госпогранслужбы появилась новость о том, что Кабинет Министров Украины внес изменения в Правила пересечения государственной границы с описанием категорий граждан от 18 до 60 лет, которым разрешен выезд за границу. Хотя, на самом деле, последний раз изменения в Правила пересечения государственной границы вносились 05.04.2022 года, поэтому создается впечатление, что у Госпогранслужбы свое видение относительно лиц, которым можно выезжать за границу.
Особенности пересечения государственной границы отдельными категориями лиц во время военного положения
1. Лица с инвалидностью (пункт 2-1 Правил пересечения государственной границы).
Документами, подтверждающими инвалидность, могут быть:
- справка к акту осмотра медико-социальной экспертной комиссией (форма первичной учетной документации № 157-1/о);
- удостоверение, подтверждающее статус личности с инвалидностью;
- пенсионное удостоверение;
- удостоверение, подтверждающее назначение социальной помощи в соответствии с Законами Украины «О государственной социальной помощи лицам с инвалидностью с детства и детям с инвалидностью», «О государственной социальной помощи лицам, не имеющим права на пенсию, и лицам с инвалидностью», в которых указана группа и причина инвалидности;
- справка для получения льгот лицами с инвалидностью, не имеющими права на пенсию или социальную помощь, по форме, утвержденной Минсоцполитики.
2. Лица, сопровождающие лиц с инвалидностью I и II группы: родители, супруга/супруг, совершеннолетние сын/дочь, их супруга/супруг, опекун, сотрудник учреждения ухода и т.д. (пункт 2-1 Правил пересечения государственной границы).
На границе нужно будет предоставить документ, подтверждающий инвалидность и один из следующих документов:
- документ, подтверждающий родственную связь;
- для лиц, нуждающихся в постоянном уходе - удостоверение, справка о получении компенсации (помощи, надбавки);
- решение о назначении опекуном над недееспособным лицом;
- приказ директора учреждения ухода о выезде лиц с инвалидностью или других лиц, нуждающихся в постоянном уходе, за пределы Украины и т.д.
3. Уполномоченные представители мониторинговой группы, созданной в соответствии с приказом Минсоцполитики, которые проводят мониторинг условий пребывания детей за пределами Украины, соблюдение социальных стандартов и прав в государстве их пребывания (пункт 2-3 Правил пересечения государственной границы).
4. Лица из составляющих сил обороны и сил безопасности, пострадавших в связи с военной агрессией российской федерации против Украины с целью лечения.
Документы, которые нужно предоставить:
- паспорт гражданина Украины для выезда за границу или паспорт гражданина Украины;
- заключение о необходимости направления лица на лечение за границу;
- письмо Минздрава о согласованном с иностранной стороной перечня лиц из составляющих сил обороны и сил безопасности, пострадавших в связи с военной агрессией российской федерации против Украины, которых учреждения здравоохранения иностранных государств могут принять на лечение за границей.
Выезд таких лиц разрешается в сопровождении одного из членов семьи первой ступени родства.
5. Военнообязанные лица, не подлежащие призыву на военную службу во время мобилизации (пункт 2-6 Правил пересечения государственной границы).
Какие военнообязанные лица не подлежат призыву на военную службу во время мобилизации?
Категории таких лиц определены частью 1 статьи 23 Закона Украины «О мобилизационной подготовке и мобилизации»:
1) Военнообязанные, забронированные за органами государственной власти, местного самоуправления, предприятиями, учреждениями и организациями согласно Постановлению КМУ от 03.03.2022 № 194.
Согласно указанному постановлению, бронирование подтверждается выдержкой из приказа Министерства экономики о предоставлении отсрочки от призыва на военную службу во время мобилизации и военное время.
Если речь идет о военнообязанных водителях, осуществляющих перевозки для нужд ВСУ, других образованных в соответствии с законами Украины военных формирований, а также медицинских грузов и грузов гуманитарной помощи, военнообязанных сотрудников предприятий железнодорожного транспорта, то решение о бронировании принимается Мининфраструктуры или военными администрациями, которые направляют это решение прямо в Администрацию Госпогранслужбы.
2) Военнообязанные, которые согласно заключению военно-врачебной комиссии временно непригодны к воинской службе по состоянию здоровья сроком до шести месяцев (с последующим прохождением военно-врачебной комиссии);
3) Военнообязанные женщины и мужчины, на иждивении которых находятся трое и более детей в возрасте до 18 лет.
Документами, подтверждающими это, могут быть:
- свидетельства о рождении троих и более детей;
- свидетельство о регистрации брака с матерью троих и более детей;
- решение суда о расторжении брака и определении места жительства трех и более детей с военнообязанным;
- решение органа опеки и попечительства об определении места жительства троих и более детей с военнообязанным;
- удостоверение многодетной семьи.
4) Военнообязанные (женщины и мужчины), самостоятельно воспитывающие ребенка (детей) в возрасте до 18 лет.
Документами, подтверждающими это, могут быть:
- свидетельство о рождении ребенка (детей);
- свидетельство о смерти матери/отца ребенка;
- решение суда о лишении матери/отца родительских прав;
- решение суда об отнятии ребенка у матери/отца без лишения родительских прав;
- решение суда о признании матери/отца без вести отсутствующими;
- решение суда об объявлении матери/отца умершими.
5) Военнообязанные женщины и мужчины, опекуны, попечители, приемные родители, родители-воспитатели, воспитывающие ребенка с инвалидностью в возрасте до 18 лет;
6) Военнообязанные женщины и мужчины, опекуны, попечители, приемные родители, родители-воспитатели, воспитывающие ребенка, больного тяжелыми перинатальными поражениями нервной системы, тяжелые врожденные пороки развития, редкие орфанные заболевания, онкологические, онкогематологические заболевания, тяжелые психические расстройства, сахарный диабет I типа (инсулинозависимый), острые или хронические заболевания почек IV степени, ребенка, который получил тяжелую травму, требует трансплантации органа, требует паллиативной помощи.
Болезнь подтверждается документом, выданным врачебно-консультативной комиссией заведения здравоохранения. Для пересечения государственной границы сопровождающим лицом, нужно будет предоставить документ, подтверждающий родственные связи или документы, подтверждающие соответствующие полномочия лица, сопровождающего такого ребенка.
7) Военнообязанные женщины и мужчины, на иждивении которых находится совершеннолетний ребенок, являющийся лицом с инвалидностью I или II группы;
8) Военнообязанные усыновители, опекуны, попечители, приемные родители, родители-воспитатели, на содержании которых находятся дети-сироты или дети, лишенные родительской опеки, в возрасте до 18 лет;
9) Военнообязанные, заняты постоянным уходом за больной супругой (супругом), ребенком, а также родителями своими или супруги (супруга), которые по заключению медико-социальной экспертной комиссии или врачебно-консультативной комиссии учреждения здравоохранения нуждаются в постоянном уходе;
10) Военнообязанные, имеющие супругу (супруга) из числа лиц с инвалидностью и/или одного из своих родителей или родителей супруги (супруга) из числа лиц с инвалидностью I или II группы;
11) Военнообязанные опекуны лица с инвалидностью, признанной судом недееспособным; лица, занятые постоянным уходом за лицом с инвалидностью I группы; лица, занятые постоянным уходом за лицом с инвалидностью II группы или за лицом, по заключению медико-социальной экспертной комиссии или врачебно-консультативной комиссии учреждения здравоохранения требует постоянного ухода, в случае отсутствия других лиц, которые могут осуществлять такой уход;
12) Военнообязанные женщины и мужчины, имеющие несовершеннолетнего ребенка (детей) и мужа (жену), проходящего военную службу по одному из видов военной службы, определенных частью шестой статьи 2 Закона Украины «О воинской обязанности и военную службу».
Документы, которые нужно будет предоставить при пересечении границы:
- свидетельство о рождении ребенка (детей);
- свидетельство о браке;
- справка из воинской части о прохождении вторым супругов воинской службы.
13) народные депутаты Украины, депутаты Верховной Рады Автономной Республики Крым;
14) сотрудники органов военного управления (органов управления), воинских частей (подразделений), предприятий, учреждений и организаций Министерства обороны Украины, Вооруженных Сил Украины, Государственной службы специальной связи и защиты информации Украины, Службы безопасности Украины, Службы внешней разведки Украины, Национальной гвардии Украины, Государственной пограничной службы Украины, Национальной полиции Украины, налоговой милиции, Национального антикоррупционного бюро Украины, Государственного бюро расследований, Государственной исполнительной службы Украины, Управления государственной охраны Украины;
15) другие военнообязанные или отдельные категории граждан в предусмотренных законом случаях.
В то же время, пункт 2-6 Правил пересечения государственной границы не распространяется на лиц, определенных в абзацах втором - восьмом части третьей статьи 23 Закона Украины «О мобилизационной подготовке и мобилизации». То есть, распространяется только на часть первую статьи 23 и к указанному выше перечню следует добавить:
16) лиц, получающих высшее образование, ассистентов-стажеров, аспирантов и докторантов, обучающихся по дневной или дуальной форме получения образования.
В дополнение к этому перечню, на вебсайте Госпогранслужбы отмечено, что также за границу могут выехать граждане Украины мужского пола в возрасте от 18 до 60 лет, если они:
- постоянно проживают за границей
Подтверждением тому будет отметка миграционной службы в паспортном документе «Постоянное проживание в ___»/печать «Оформлен выезд на постоянное проживание» или отметка дипломатического учреждения Украины в паспортном документе «Постоянное проживание «___»/«Принят на консульский учет».
- получают высшее образование за рубежом
Документы, подтверждающие это: студенческий билет или студенческая виза; переведенные и нотариально заверенные документы о зачислении/учебе в зарубежном вузе; военно-учетные документы с записью о предоставлении им отсрочки от призыва (призыва по мобилизации), справка выдана территориальным центром комплектования и социальной поддержки для выезда за границу для получателей высшего образования, ассистентов-стажеров, аспирантов и докторантов, обучающихся за границей за дневной или дуальной форме получения образования.
Если возникнут дополнительные вопросы, обращайтесь через кнопку "Обратиться" и я отвечу на них в индивидуальном порядке.
При обращении указывайте свою е-почту, по которой с Вами можно связаться.
ВСЕГО ДОБРОГО!