Задайте питання юристу

835 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Трудове право, 07 серпня 2022, питання №70803

Перевищення повноважень вище стоячим лицем

Чи може роботодавець при відрядженні в вихідний день чи вільний від роботи час, обмежувати цей самий час та обмежувати свободу дій?

Відповіді юристів (1)

    Айвазян Юрий Климентьевич
    Айвазян Юрий Климентьевич рік тому

    Адвокат, м. Миколаїв, 32 роки досвіду

    Спілкуватися у чаті

    Доброго дня, Лідія!

    Має певне значення, де Ви працюєте - в державній установі чи на приватному підприємстві.

    Питання направлення у відрядження працівників бюджетних установ та організацій регулює Інструкція про службові відрядження в межах України та за кордон, затверджена наказом Міністерства фінансів України від 13 березня 1998 р. № 59 (далі — Інструкція № 59). Нею встановлено три норми щодо відрядження у вихідний день:

    • якщо працівник спеціально відряджений для роботи у вихідні або святкові й неробочі дні, то за роботу в ці дні виплачується компенсація відповідно до чинного законодавства (п. 10 розділу І Інструкції № 59);
    • якщо працівник вибуває у відрядження у вихідний день, то йому після повернення з відрядження в установленому порядку надається інший день відпочинку (п. 11 розділу І Інструкції № 59);
    • якщо наказом про відрядження передбачено повернення працівника з відрядження у вихідний день, то працівникові може надаватися інший день відпочинку відповідно до законодавства у сфері регулювання трудових відносин (п. 12 розділу І Інструкції № 59).

    Статтею 121 Кодексу законів про працю України встановлено, що працівникам, які направлені у службове відрядження, оплата праці за виконану роботу здійснюється відповідно до умов, визначених трудовим або колективним договором, і розмір такої оплати праці не може бути нижчим середнього заробітку.

    З огляду на п. 10 розділу І Інструкції № 59, додаткових питань виникати не повинно. Але є ще ст. 72 КЗпП, яка прямо визначає порядок компенсації за роботу у вихідні дні. Робота у вихідний день, за згодою сторін, може компенсуватися наданням іншого дня відпочинку або у грошовій формі у подвійному розмірі. Але п. 10 розділу І Інструкції № 59 не дає права вибору і зобов’язує роботодавця роботу у вихідний день лише оплатити «відповідно до чинного законодавства». Чи немає тут порушення норм ст. 72 КЗпП?

    У частині надання інших днів відпочинку п. 11 розділу І Інструкції № 59 відсилає нас до «установленого порядку» їх надання, а п. 12 розділу І Інструкції № 59 — до «законодавства у сфері регулювання трудових відносин». Що це за «установлений порядок» в Інструкції № 59 не уточнюється, як і не уточнюється, чи мається на увазі у п. 12 розділу І Інструкції № 59 саме ст. 72 КЗпП.

    Якщо припустити, що у п. 11 розділу І Інструкції № 59 йдеться таки про ст. 72 КЗпП, то вона зобов’язує роботодавця надавати працівнику інший день відпочинку за роботу у вихідний день або оплатити цей день у подвійному розмірі, залежно від того, яку форму компенсації працівник обирає (звісно, за погодженням з роботодавцем). Водночас, п. 11 розділу І Інструкції № 59 носить імперативний характер і зобов’язує роботодавця в обов’язковому порядку надавати лише день відпочинку, а у п. 12 розділу І Інструкції № 59 все навпаки ― він не має імперативного характеру, а дає роботодавцю право вибору, але знову ж таки тільки в частині (не)надання дня відпочинку. Чи немає і тут порушення норм ст. 72 КЗпП?

    Очевидно, що в усіх згаданих вище випадках мова йде про реалізацію норм ст. 72 КЗпП, застосування якої між п. 10 і п. 11 розділу І Інструкції № 59 «розділено» наступним чином: робота у відрядженні у вихідні оплачується в подвійному розмірі, а вибуття у відрядження у вихідний день компенсується наданням іншого дня відпочинку. Працівник позбавлений права вибору форми компенсації за роботу у вихідний день. Але у зазначених випадках хоча б якась компенсація працівникові надається, а от у разі повернення з відрядження у вихідний день працівник взагалі може її не отримати ― адже за таких обставин лише роботодавець може вибирати, чи надавати працівникові інший день відпочинку, чи ні (і працівник, незалежно від вибору роботодавця, не може претендувати на оплату за цей день).

    З одного боку, вибуття у відрядження у вихідний день і робота у вихідний день — це різні речі, адже працівник не виконує в цей день властиві йому трудові функції. Тому день вибуття/прибуття компенсується наданням іншого дня відпочинку і це вважається достатньою компенсацією. З іншого боку, вибуваючи у відрядження у робочий день, працівник також не виконує властиві йому трудові функції, але отримує за цей день оплату відповідно до ст. 121 КЗпП.

    Отже, ми маємо справу з особливими умовами реалізації норм ст. 72 КЗпП — працівник бюджетної організації позбавлений права вибору компенсації за роботу у вихідний день, якою (роботою) є і вибуття/прибуття у/з відрядження, і власне робота у вихідний день. Це якоюсь мірою не суперечить нормам ст. 8 Закону України «Про оплату праці» від 24 березня 1995 р. № 108/95-ВР, якими встановлено, що умови розміру оплати праці працівників установ та організацій, що фінансуються з бюджету, визначаються Кабінетом Міністрів України (крім оплати праці суддів та встановлення і перегляду розміру мінімальної заробітної плати). А відтак і не можна вважати, що порушено норми ст. 72 КЗпП — вибір за працівника зробила держава, яка його і фінансує.

    Тому, аби у працівників не виникало додаткових запитань, у колективному договорі, положенні про відрядженні (якщо таке окремо розробляється бюджетною організацією) слід чітко і безапеляційно закріпити норми Інструкції № 59, деталізувавши саме п. 12 розділу І, наприклад, таким чином:

    «Дні вибуття або повернення з відрядження, які збігаються з вихідними, святковими або неробочими днями, не вважаються такими, у які працівник спеціально відряджений для роботи у вихідний, святковий або неробочий день.

    Робота у вихідний, святковий або неробочий день у відрядженні є такою, якщо в наказі про відрядження прямо вказано, що працівник відряджається спеціально для роботи у ці дні.

    Якщо працівник спеціально відряджений для роботи у вихідні або святкові й неробочі дні, то робота в ці дні компенсується у подвійному розмірі відповідно до ст. 72 КЗпП.

    Якщо працівник вибуває у відрядження у вихідний день, то йому після повернення з відрядження надається інший день відпочинку у перший робочий день, що є найближчим до вихідного (або як варіант — надається інший день відпочинку за вибором працівника та за погодженням з керівництвом).

    Якщо наказом про відрядження передбачено повернення працівника з відрядження у вихідний день, то працівникові надається інший день відпочинку у перший робочий день, що є найближчим до вихідного (або як варіанти: надається інший день відпочинку за вибором працівника та за погодженням з керівництвом; день відпочинку не надається).

    Вихідні або святкові й неробочі дні, у які працівник вибуває у відрядження або у які він повертається з відрядження, не оплачуються».

    Ці ж норми можна вказувати кожен раз і у наказі про відрядження.

    А от на приватних підприємствах ці питання можуть бути врегульовані зовсім іншим чином:

    Решта підприємств, установ та організацій, які не є бюджетними і не фінансуються з бюджету, питання направлення працівників у відрядження регулюють власним локальним актом — Положенням про відрядження. За його основу Міністерство фінансів України свого часу рекомендувало узяти норми Інструкції № 59, деталізувати її та врегулювати всі спірні та сумнівні моменти відповідно до норм чинного законодавства. Які питання потребують додаткового врегулювання і чому, зокрема у питаннях направлення працівників у відрядження та повернення з нього у вихідні дні, ми могли побачити на прикладі відряджень бюджетників. Тому вдруге повторюватися не будемо, але зазначимо наступне.

    З аналізу норм пунктів 10 – 12 розділу І Інструкції № 59 і ст. 72 КЗпП випливає, що час вибуття у відрядження і час повернення з відрядження у вихідний є роботою працівника у вихідний день. Але, на відміну від бюджетників, на приватному підприємстві працівник має право (за погодженням з роботодавцем) обрати спосіб компенсації за роботу у вихідний — подвійну оплату чи інший день відпочинку. Адже встановлені Інструкцією № 59 правила небюджетників не стосуються. Сторони колективного договору — працівники і роботодавець — вправі закріпити у Положенні про відрядження норми про те, що порядок компенсації за роботу у відрядженні у вихідні або святкові й неробочі дні регулюються нормами ст. 72 КЗпП. Наприклад, це можна зробити шляхом внесення до Положення про відрядження наступних правил:

    «Робота у вихідний, святковий або неробочий день у відрядженні є такою, якщо в наказі про відрядження прямо вказано, що працівник відряджається спеціально для роботи у ці дні.

    Дні вибуття або повернення із відрядження, які збігаються з вихідними, святковими або неробочими днями, вважаються роботою у вихідний, святковий або неробочий день.

    Робота у вихідний, святковий або неробочий день у відрядженні компенсується працівнику відповідно до ст. 72 КЗпП ― або наданням іншого дня відпочинку, або оплатою у подвійному розмірі (за згодою між працівником і роботодавцем).

    Якщо працівник вибуває у відрядження у вихідний день або повертається з відрядження у вихідний день згідно з наказом про відрядження, то день вибуття або день прибуття компенсується працівнику відповідно до ст. 72 КЗпП ― або наданням іншого дня відпочинку, або оплатою у подвійному розмірі (за згодою між працівником і роботодавцем)».

    Ці ж норми можна вказувати кожен раз і у наказі про відрядження.

    НАРЕШТІ ПИТАННЯ ЗАЛУЧЕННЯ ДО РОБОТИ У ВИХІДНИЙ ДЕНЬ В ЦЬОМУ ВИПАДКУ ВИРІШУЮТЬСЯ НАСТУПНИМ ЧИНОМ:

    У ст. 71 КЗпП визначено лише чотири випадки залучення працівників до роботи у вихідний день, які розширеному трактуванню не підлягають:

    1) для відвернення або ліквідації наслідків стихійного лиха, епідемій, епізоотій, виробничих аварій і негайного усунення їх наслідків;

    2) для відвернення нещасних випадків, які ставлять або можуть поставити під загрозу життя чи нормальні життєві умови людей, загибелі або псування майна;

    3) для виконання невідкладних, наперед не передбачених робіт, від негайного виконання яких залежить у подальшому нормальна робота підприємства, установи, організації в цілому або їх окремих підрозділів;

    4) для виконання невідкладних вантажно-розвантажувальних робіт з метою запобігання або усунення простою рухомого складу чи скупчення вантажів у пунктах відправлення і призначення.

    У той же час, маємо очевидний конфлікт інтересів у випадках, коли працівники вибувають у відрядження у вихідний день (наприклад, у неділю), а роботу виконуватимуть у робочий день (понеділок), або ж прибувають з відрядження у вихідний день (наприклад, у суботу), а робота виконувалася у робочий (п’ятницю). Чи можна, зокрема, вважати, що правомірно залучати працівника до роботи у вихідний день (тобто умовно визнати, що працівник витратив на виконання службового завдання цілий день), якщо, скажімо, він був направлений у відрядження увечері в неділю, або ж повернувся з нього вранці в суботу? Очевидно, що ні. Але навіть і за наявності порушення працівник все одно має право на оплату у подвійному розмірі або на інший день відпочинку. Але у такому разі підприємству треба бути готовим до відповідальності за ст. 265 КЗпП — штрафу в розмірі мінімальної заробітної плати. Це нова норма, яка з’явилася у КЗпП з 1 січня 2015 р., і, можливо, допоможе викорінити практику безпідставного направлення працівників у відрядження у вихідні.

    З огляду на вищевикладене, можна дійти висновку, що у бюджетників немає підстав по-іншому трактувати норми пунктів 10 – 11 розділу І Інструкції № 59, ніж передбачено. А от щодо п. 12 розділу І Інструкції № 59 слід чітко визначитися, надається чи не надається день відпочинку працівникові, який повертається з відрядження у вихідний день.

    Небюджетники у питанні надання компенсацій за час відрядження у вихідні дні повинні керуватися тільки нормами трудового законодавства, без огляду на норми Інструкції № 59, яка, як ми могли пересвідчитися, їм частково суперечить. Норми КЗпП дозволяють у повній мірі врегулювати питання надання компенсацій за час відрядження у вихідні дні, які задовольнятимуть і роботодавця, і працівника.

    Будуть питання чи уточнення, тисніть кнопку "звернутись" біля мого профілю!


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України