Задайте вопрос юристу

835 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

03 марта 2020, вопрос №12651 100₴

что значит коммунальна властность?

Участок земли: Тип власності: Комунальна власність
Цільове призначення: 02.01 Для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка). Что значит комунальна власність, может ли обычный гражданин претендовать на этот участок?

Ответы юристов (7)

    Савченко Олександр
    20%
    Савченко Олександр 4 года назад

    Юрист, г. Чернигов, 9 лет опыта

    Доброго вечора.

    Так, Ви можете претендувати на цю земельну ділянку.

    Стаття 83. Право власності на землю територіальних громад (Земельний кодекс України)

    1. Землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю.

    2. У комунальній власності перебувають:

    а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності;

    б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.

    Стаття 116. Підстави набуття права на землю із земель державної та комунальної власності (Земельний кодекс України)

    1. Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

    3. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі:

    а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян;

    б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій;

    в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

    Стаття 118. Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами (Земельний кодекс України)

    1. Громадянин, зацікавлений у приватизації земельної ділянки, яка перебуває у його користуванні, подає заяву до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим.

    2. Рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо приватизації земельних ділянок приймається у місячний строк на підставі технічних матеріалів та документів, що підтверджують розмір земельної ділянки.

    3. Громадяни - працівники державних та комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, а також пенсіонери з їх числа, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельних ділянок, які перебувають у постійному користуванні цих підприємств, установ та організацій, звертаються з клопотанням про приватизацію цих земель до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

    4. Відповідний орган місцевого самоврядування або орган виконавчої влади в місячний термін розглядає клопотання і надає дозвіл підприємствам, установам та організаціям на розробку проекту приватизації земель.

    5. Передача земельних ділянок у власність громадянам - працівникам державних та комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, а також пенсіонерам з їх числа провадиться після затвердження проекту приватизації земель у порядку, встановленому цим Кодексом.

    6. Громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

    7. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

    Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб'єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.

    У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

    9. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

    10. Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

    11. У разі відмови органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення заяви без розгляду питання вирішується в судовому порядку.

    Киншов Дмитрий Сергеевич
    20%
    Киншов Дмитрий Сергеевич 4 года назад

    Адвокат, г. Харьков, 6 лет опыта

    Добрий вечір.

    Комунальна власність - це Землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст. У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділзнок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.

    Тобто, така земельна ділянка належить не особі, не державі, а органам місцевого самоврядування - місцевій раді, наприклад.

    Так, Ви маєте повне право отримати земельну ділянку у свою власність.

    Що стосується процедури приватизації:

    Відповідно до ст. 121 ЗК України, громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах:

    а) для ведення фермерського господарства - в розмірі земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території сільської, селищної, міської ради, де знаходиться фермерське господарство. Якщо на території сільської, селищної, міської ради розташовано декілька сільськогосподарських підприємств, розмір земельної частки (паю) визначається як середній по цих підприємствах. У разі відсутності сільськогосподарських підприємств на території відповідної ради розмір земельної частки (паю) визначається як середній по району;

    б) для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара;

    в) для ведення садівництва - не більше 0,12 гектара;

    г) для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у селах - не більше 0,25 гектара, в селищах - не більше 0,15 гектара, в містах - не більше 0,10 гектара;

    ґ) для індивідуального дачного будівництва - не більше 0,10 гектара;

    д) для будівництва індивідуальних гаражів - не більше 0,01 гектара.

    Згідно з ч. 4 ст. 116 ЗК України, передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання.

    Тобто кожен громадянин України має право безоплатно отримати земельну ділянку певного виду. Але, якщо ранішу Ви вже отримали таку земельну ділянку, то у майбутньому, за цим видом земельної ділянки, Ви втрачаєте право на безоплатне її отримання.

    Що стосується процедури безоплатного отримання ділянки:

    1. шукаємо вільну земельну ділянку

    Це потрібно робити самостійно, зайшовши на публічну кадастрову карту (map.land.gov.ua/kadastrova-karta) та обравши в конкретному населеному пункті, чи за ним, вільну земельну ділянку, яка вас зацікавить. Зверніть увагу: усі земельні ділянки, які зайняті, — виділені синім кольором. Натиснувши на зафарбовану ділянку, також ви отримаєте інформацію щодо землеволодіння. Інші ділянки, не виділені кольором, можуть бути вільними, або наразі про них не внесли інформацію в кадастрову карту. Остання досі перебуває на стадії наповнення, яке ще триватиме 3-4 роки.

    2. пишемо та подаємо заяву

    Стаття 118 Земельного кодексу України повністю описує процедуру отримання земельної ділянки у власність. Зокрема, першим кроком у цій справі є подання до відповідного органу (сільської, міської ради, райдержадміністрації тощо) клопотання (заяви).

    У клопотанні зазначаються:

    1. цільове призначення земельної ділянки;

    2. її орієнтовні розміри (відповідно від цільового призначення)

    3. до клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки.

    3. що робити, якщо відповіді не отримали, або отримали відмову?

    Отож згідно із статтею 118 Земельного кодексу України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об’єкта вимогам:

    1. законів

    2. прийнятих відповідно до законів нормативно-правових актів,

    3. генеральних планів населених пунктів

    4. іншої містобудівної документації,

    5. схем землеустрою

    6. техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель

    7. проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

    У разі отримання відмови варто звернутись із запитом про надання публічної інформації щодо цієї конкретної земельної ділянки, яка, можливо, вже перебуває на стадії реєстрації іншою особою, абощо. Якщо обрана ділянка виявиться зайнятою, варто розпочати таку ж процедуру щодо іншої земельної ділянки, яка на публічній кадастровій карті — вільна.

    Якщо ж впродовж 30-денного терміну ви не отримали жодної відповіді, вступає в силу принцип мовчазної згоди. Зокрема, у статті 118 Земельного кодексу України йдеться, у разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання орган не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою або мотивовану відмову у його наданні, то зацікавлена особа у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє орган місцевого самоврядування.

    До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

    4.звертаємось до землевпорядників

    Отримавши згоду від органів місцевого самоврядування, або «мовчазну згоду», приступаємо до наступного етапу — розробка проектів землеустрою, що передбачає звернення до землевпорядників. І тут виникає перший платіж у цій схемі отримання земельної ділянки — за послуги землевпорядника. Заключивши договір із землевпорядником, чи землевпорядною організацією, в якому варто обов’язково передбачити вартість послуг та строки виконання робіт. Результатом роботи землевпорядника має стати проект землеустрою.

    В середньому термін виконання робіт триває 1 місяць.

    Тут є два варіанти: або ви самостійно берете цей проект землеустрою та віддаєте на погодження в управління Держгеокадастру, або це здійснює сам землевпорядник, про що ви можете домовитись на етапі укладання договору.

    5. затвердження проекту землеустрою в органі місцевого самоврядування

    Далі після узгодження проекту землеустрою з Держгеокадастром, узгоджений проект землеустрою потрібно передати до органів місцевого самоврядування із супроводжуючим листом, в якому вказати, що подається оригінал проекту землеустрою з проханням його затвердити. Суть цього затвердження полягає в тому, щоб орган, який передає земельну ділянку, переконався, що заява подавалась на цю земельну ділянку, проект і узгодження зроблені теж на цю ділянку. Сільрада не може зробити зауважень до затвердженого Держгеокадастром проекту, оскільки не є спеціалістом в землевпорядкуванні.

    Згідно із статтею 118 Земельного кодексу, орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність. Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені у суді.

    6. реєструємо земельну ділянку у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно

    Отож, це заключний етап отримання земельно ділянки у власність. Для того, аби зареєструвати ділянку в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно варто звернутись до нотаріуса та подати такі документи:

    1. копія паспорту та ідентифікаційного номеру;

    2. квитанція про сплату адміністративного збору (0,1 розміру мінімальної заробітної плати, станом на 2017 рік — це 320 грн);

    3. рішення органу про передачу земельної ділянки;

    4. витяг з Державного земельного кадастру.

    Витяг з Державного земельного кадастру можна отримати самостійно.

    Якщо надана консультація Вам допомогла, прошу обрати її як найкраща відповідь. Дякую!

    Костромина Виктория
    20%
    Костромина Виктория 4 года назад

    Адвокат, г. Киев, 19 лет опыта

    государственная земля

    можете претендовать на землю

    Токмач Галина Николаевна
    20%

    Коммунальная - это земля территориальной общины. Можете, если там не присвоен кадастровый и дом никакой не стоит в чьей-то собственности

    Кодолов Олександр Володимирович
    20%
    Кодолов Олександр Володимирович 4 года назад

    Адвокат, г. Киев, 21 год опыта

    Алексей, добрый день,

    1. коммунальная собственность - это как государственная, только в меньших масштабах (в масштабах города, села), т.е. общая собственность граждан данного населенного пункта, на территории которого находится земельный участок

    2. может ли обычный гражданин претендовать на этот участок? - да, обычно именно в пользовании граждан или в их собственности находятся земельные участки с таким целевым назначением. При этом, раз уже есть целевое назначение, значит его кто-то уже присвоил для каких-то целей. Следовательно, если это делали не Вы и Вашего имущества (дом, постройки) на нем нет, то большая вероятность, что этот земельный участок находится уже у кого-то из граждан в пользовании.

    Если на этом участке есть строения, то самое простое - это, например, купить это строение, тогда право пользования на этот земельный участок перейдет Вам вместе с правом собственности на такое строение.

    Удачи Вам!

    Гончаренко Константин
    Гончаренко Константин 4 года назад

    Юрист, г. Сумы, 5 лет опыта

    Доброго дня!

    По Вашому питанню повідомляю:

    Комунальна власність - це власність територіальної громади (селища, міста, області чи ОТГ).

    До такої власності належать землі , майно, обєкти на території громади , котрі не приватизовані у встановленому порядку.

    З а таке мпйно несе відповідальність місцеві органи влади в особі відповідного органу виконавчої влади на місцях - управління чи департамент ком. майна, місцевої ради чи ОДА( Обласна державна адміністрація).

    Так Ви можете претендувати на вказану земельну ділянку , згідно ст 121 Земельного Кодексу України.

    Порядок приватизації є таким:

    ( За прикладом вирішення земельних питань у Сумській міській раді):

    1. Перш за все визначившись з цільовим призначенням зем.ділянки, надаєте до органу місцевого самоврядування уповноваженого вирішувати земельні питання перелік документів( клопотання про надання земельної ділянки- у власність , оренду, чи постійне користування) зазначаєте в ньому наступну інформацію: цільове призначення ділянки , розмір в гектарах , адресу місця розташування до числа земель якої територіальної громади вона зарахована , вся ця інформація про порядок надання зем. ділянок зазначена у Земельному Кодексі України з ст.121 вказані порядок та підстави. До клопотання додаєте копію паспорта , або іншого документа , що засвідчує громадянство України, графічний матеріал на зем. ділянку на якому зазначають Ваше ПІБ повністю ( його можна взяти викопіюванням з кадастрової карти України). Вказані документи надаєте до органу МС уповноваженого займатись зем. питаннями(зазвичай це структурний підрозділ міської ради) - документи можна подавати через ЦНАП( Центр надання адмін. послуг у Вашому місті чи районі) вони самостійно направлять документи до уповноваженого органу МС.).Інформацію стосовно земельних ділянок та їх власників Вам повинні надати у цьому ж органі це їх прямий обов язок.

    2. Після того, як Ваші документи погодять у органі МС їх відправлять на погодження постійної комісії міської ради з земельних питань, як тільки вони надійдуть на комісію зазначену , Ви власноруч пишите заяву на ім я голови вказаної комісії (вказуєте ту інформацію , що була в клопотанні з проханням рекомендувати Вашій міській раді відповідній надати Вам дозвіл на розробку проекту землеустрою.(Ця процедура займає тривалий час, тому за цей період Ви знаходите оргагізацію в якій Вам готові розробити такий проект(на платній основі), звертаєтесь до них з заявою на такі послуги вони(геодезист) виконує Вам всі роботи( робить зйомку на місцевості, проект , направляє документи на перевірку) процедура теж тривала та потрібне рішення міської ради з печаткой прийняте на сесії про надання згоди на розробку проекту землеустрою, тільки в такому випадку можна звертатись за сами проектом.

    3. Після того , як у Вас в руках буде проект землеустрою ділянки , Ви знову пишите заяву на вказану постійну комісію , додаєте проект землеустрою з проханням рекомендувати міській раді надати зем. длянку у Власність, оренду , чи постійне користування ( графічний матеріал є важливим на всіх стадіях).

    4 В результаті Ви отримаєте рішення міської ради про надання у власність , оренду чи ін. формі земельну ділянку , зможете розпочати бізнес чи інше.

    Можу надати контакти землевпорядника для консультації , але вона платна навіть на консультування - 100 грн.

    Зразки документів теж в наявності.

    Діючий помічник - консультант депутата Сумської міської ради інформ. за посиланням https://smr.gov.ua/uk/miska-vlada/miska-rada/deput...

    З повагою,

    Костянтин Гончаренко

    Ковальчук Владимир

    Это значит что участок оформлен на кадастре и относится к распоряжению города села в межах и может передаватся в безоплатную приватизацию.


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України