Задайте вопрос юристу

883 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Трудовое право, 30 сентября 2022, вопрос №73776 400₴

Який тип оподаткування мені потрібно обрати для моєї діяльності?

Добрий день!
В мене ще не було досвіду реєстраціі свого бізнесу. Тож не дуже розумію нюанси. Я знайшла відповідний КВЕД - 90.01 Театральна та Концертна діяльність. Я сама хореограф і артистка власного шоу. Маю намір найняти 1-3 артистів у свій колектив для праці закордоном (виступи на 1-3 дні або 2-6 місяців, залежить від пропозицій) та можливо іноді в Україні (на святах). Проходила тест в Дії та в мене вийшло 2 варінти: або ФОП 2 група або Загальна система опадаткування. Не дуже розумію яка саме форма дозволить працювати закордоном та сплачувати податки в Україну.


Буду дуже вдяча за допомогу.

Ответы юристов (12)

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Эвгеныя!

    А на мою думку Вам найбільше підійде ФОП 3 групи на єдиному податку. Причин тому кілька:

    1. У Вас мало витрат, якщо не зважати на оренду, і то треба дивитись, яка вона за ціною.

    2. Хоч Ви і платите податки з доходу, але при тому всього 2% у військовий час!

    3. При єдиному податку дуже зручна система звітності і за певних обставин не треба використовувати РРО.

    Втім, якщо Ви хочете знати про оподаткування все і мати вибір, то читайте про це нижче:

    Досить умовно, всі податки з бізнесу можна розділити на 4 групи:

    Прямі податки,

    Непрямі податки,

    Податки, пов’язані з оплатою праці,

    та Інші податки.

    Розмір прямих податків залежить від фінансових результатів діяльності (прибутку або доходу). До них належать податок на прибуток підприємств, податок на доходи фізичних осіб – підприємців та єдиний податок.

    Непрямі податки не пов’язані з прибутковістю бізнесу. Їх розмір залежить від обсягів виробництва та реалізації товарів або послуг. До них належать податок на додану вартість (ПДВ) та акцизний податок.

    Коли йде мова про вибір системи оподаткування, то на увазі перш за все маються прямі податки, а також непрямі податки. Податки, пов’язані з оплатою праці найманих працівників, та більшість інших податків не залежить від обраної системи оподаткування, а визначається наявністю чи відсутністю у компанії відповідних об’єктів оподаткування.

    У вас є такий вибір:

    Загальна система оподаткування (з ПДВ або без – залежить від обсягів реалізації);

    Єдиний податок без ПДВ;

    Єдиний податок 3-ї групи з ПДВ.

    Слід мати на увазі, що деякі види діяльності не дозволяють застосування єдиного податку (спрощеної системи оподаткування). До них належать всі види фінансового посередництва, виробництво та продаж підакцизних товарів (крім роздрібного продажу пива та столових вин), видобуток корисних копалин, виробництво дорогоцінних металів, реалізація антикваріату, та деякі інші види діяльності.

    ФОП

    ЗАГАЛЬНА СИСТЕМА ОПОДАТКУВАННЯ ДЛЯ ФОП У МИРНИЙ ЧАС.

    Фізична особа – підприємець, який обрав загальну систему оподаткування сплачує такі податки з чистого доходу (тобто різниці між виручкою та документально підтвердженими витратами):

    податок на доходи фізичних осіб за ставкою 18 відсотків,

    єдиний соціальний внесок (ЄСВ) за ставкою 22 відсотки, та

    військовий збір за ставкою 1,5 відсотки.

    Сукупна ефективна ставка оподаткування чистого доходу підприємця становить 34 відсотки (в силу специфічних правил розрахунку, вона дещо менша за суму ставок трьох податків).

    Крім цього, підприємець на загальній системі оподаткування має сплачувати ПДВ, але тільки після того, як сума його виручки перевищить 1 мільйон грн. за 12 місяців. До того моменту він може або не платити податок на додану вартість взагалі, або добровільно зареєструватися платником ПДВ.

    Ставка ПДВ складає 20 відсотків різниці між вартістю реалізованих товарів та послуг та вартістю товарів та послуг, придбаних у платників ПДВ. На медикаменти діє пільгова ставка 7 відсотків. На практиці сума ПДВ, яка підлягає сплаті до бюджету, обчислюється за досить складними правилами. Але доволі приблизно можна вважати, що вона дорівнює 1/6 (16,67%) суми чистого доходу (до вирахування прямих податків) та витрат на оплату праці (включаючи податки на фонд оплати праці).

    Як бачите, сукупне податкове навантаження підприємця на загальній системі оподаткування досить велике. Крім того, сам розрахунок суми податків доволі складний. Тому у багатьох випадках є сенс розглянути застосування спрощеної системи оподаткування.

    СПРОЩЕНА СИСТЕМА ОПОДАТКУВАННЯ ДЛЯ ФОП У МИРНИЙ ЧАС.

    Для ФОП існує три групи єдиного податку, ставка єдиного податку залежить від обраної групи.

    ПЕРША ГРУПА – це підприємці без найманих працівників, що здійснюють роздрібну торгівлю на ринках або надання побутових послуг населенню. Друга група єдиного податку – підприємці, що мають не більше 10 найманих працівників та займаються торгівлею, виробництвом, наданням побутових послуг населенню та платникам єдиного податку, утримують кафе та ресторани. Всі інші підприємці належать до третьої групи.

    Крім обмежень за видами діяльності та кількістю найманих працівників, існують і обмеження щодо максимальної річної суми виручки підприємців – платників єдиного податку:

    1 група – 300 тис. грн.;

    2 група – 1 млн. 500 тис. грн.;

    3 група – 5 млн. грн.

    Для ФОП 3-ї групи ставка єдиного податку встановлена у відсотках від виручки (5 відсотків), а для ФОП 1-ї та 2-ї груп – у фіксованій щомісячній сумі, що встановлюється органами місцевого самоврядування (не більше 10% прожиткового мінімуму для 1-ї групи та не більше 20% мінімальної зарплати для 2-ї групи ФОП).

    Крім єдиного податку, підприємці всіх груп сплачують ЄСВ у фіксованій сумі, що дорівнює 22 відсотка мінімальної заробітної плати (станом на 1 січня 2018 року це становить 819.06 грн. на місяць).

    Підприємці – платники єдиного податку не зобов’язані сплачувати податок на додану вартість, але ФОП 3-ї групи може добровільно зареєструватися платником ПДВ. В такому випадку він сплачуватиме єдиний податок за зменшеною ставкою (3 відсотка замість 5).

    ВИБІР СИСТЕМИ ОПОДАТКУВАННЯ ДЛЯ ФОП У МИРНИЙ ЧАС.

    Яка система оподаткування є найбільш привабливою для використання?

    На перший погляд відповідь є очевидною – спрощена система оподаткування. Але це не завжди вірно. Щоб більш-менш точно розрахувати суму податків, яку треба буде заплатити у випадку обрання тієї чи іншої системи оподаткування, необхідно знати прогнозні суми виручки та витрат, що не завжди можливо. Але для типових випадків ми можемо надати рекомендації, базуючись на знанні типових економічних показників, навіть без проведення точних розрахунків.

    Якщо ви плануєте надавати бізнес-послуги, обирайте 3 групу єдиного податку, без ПДВ (за ставкою 5 відсотків), а якщо виключно побутові послуги – то першу або другу групу, залежно від наявності найманих працівників та запланованого обсягу виручки.

    У разі здійснення роздрібної торгівлі (крім торгівлі алкоголем, тютюном, пальним, автомобілями, ювелірними виробами), обирайте 2 групу єдиного податку. Якщо ви здійснюєте роздрібну торгівлю пивом або столовими винами, ви теж можете обрати цю групу.

    Якщо ви плануєте продавати підакцизні товари (алкоголь, тютюн, автомобілі), вам доведеться здійснювати цю діяльність на загальній системі оподаткування, але якщо виручка за 12 місяців не перевищує 1 млн. грн., то вам при цьому не обов’язково реєструватися платником ПДВ.

    Якщо ви плануєте продавати ювелірні вироби, то вам буде вигідніше бути платником єдиного податку 3-ї групи (за умови, що ваша націнка складає не менше за 20 відсотків роздрібної ціни).

    Також обирайте 2 групу, якщо плануєте здійснювати виробництво товарів (крім підакцизних) у невеликих обсягах (менше 1,5 млн. грн. на рік). Якщо ж ваші обсяги перевищують цей показник (але не більше 5 млн. грн. на рік), доцільно обрати:

    єдиний податок 3-ї групи за ставкою 3 відсотки, зі сплатою ПДВ, у разі придбання сировини та матеріалів у платників ПДВ;

    єдиний податок 3-ї групи за ставкою 5 відсотків, без сплати ПДВ, у разі придбання сировини та матеріалів у неплатників ПДВ.

    У разі здійснення оптової торгівлі у обсягах більше 5 млн. грн. на рік вам доведеться обрати загальну систему оподаткування з ПДВ, але якщо виручка не перевищує цю суму, ви маєте вибір – обрати загальну систему або спрощену. В такому разі:

    Оберіть загальну систему оподаткування, якщо ваша маржа менша за 15 відсотків ціни продажу;

    Якщо вашими покупцями є неплатники ПДВ, а ваша маржа більша за 20 відсотків ціни продажу, обирайте спрощену систему за ставкою 5 відсотків (без ПДВ);

    Якщо ви придбаваєте товари у платників ПДВ та реалізуєте також платникам ПДВ, а ваша маржа більша за 20 відсотків ціни продажу, оберіть спрощену систему із сплатою ПДВ, ставка єдиного податку складатиме при цьому 3 відсотка

    ЗМІНИ ДО ПОДАТКОВОГО ЗАКОНОДАВСТВА ЩОДО СПРОЩЕНОЇ СИСТЕМИ НА ЧАС ВІЙНИ

    У зв'язку з військовою агресією рф проти України Верховною Радою України прийнято Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану», яким підрозділ 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу доповнено пунктом 9, який визначає особливості справляння єдиного податку під час воєнного, надзвичайного стану на території України.

    З 1 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, положення розділу XIV Кодексу застосовуються з урахуванням особливостей, зокрема, платниками єдиного податку третьої групи можуть бути ФОП та юридичні особи - суб'єкти господарювання будь-якої організаційно-правової форми, в яких протягом календарного року обсяг доходу не перевищує 10 мільярдів гривень. Без обмежень щодо кількості осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах.

    Не зможуть обрати спрощену систему оподаткування зі сплатою єдиного податку за ставкою 2% доходу:

    суб'єкти господарювання (юридичні особи та фізичні особи- підприємці), які здійснюють:

    - діяльність з організації, проведення азартних ігор, лотерей (крім розповсюдження лотерей), парі (букмекерське парі, парі тоталізатора);

    - обмін іноземної валюти;

    - виробництво, експорт, імпорт, продаж підакцизних товарів (крім роздрібного продажу паливно-мастильних матеріалів в ємностях до 20 літрів та діяльності фізичних осіб, пов'язаної з роздрібним продажем пива, сидру, пері (без додання спирту) та столових вин);

    - видобуток, реалізацію корисних копалин;

    страхові (перестрахові) брокери, банки, кредитні спілки, ломбарди, лізингові компанії, довірчі товариства, страхові компанії, установи - накопичувального пенсійного забезпечення, інвестиційні фонди і компанії, інші фінансові установи, визначені законом; реєстратори цінних паперів;

    представництва, філії, відділення та інші відокремлені підрозділи юридичної особи, яка не є платником єдиного податку;

    фізичні та юридичні особи - нерезиденти.

    Форма заяви про застосування спрощеної системи оподаткування затверджена наказом Міністерства фінансів України від 16 липня 2019 року № 308.

    Для новостворених зареєстрованих в установленому законом порядку суб'єктів господарювання термін для подання Заяви становить 10 днів з дня державної реєстрації. Такі суб'єкти господарювання вважатимуться платниками єдиного податку третьої групи з дня їх державної реєстрації.

    Діючі суб'єкти господарювання з метою обрання спрощеної системи оподаткування зі ставкою 2% доходу також можуть подати до контролюючого органу Заяву.

    У спеціальному полі «ставка у відсотках до доходу» рядка 5.1.1 «Обрана ставка єдиного податку під час переходу на спрощену систему оподаткування» Заяви зазначається ставка у розмірі 2% єдиного податку.

    Відсоткова ставка для платників єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, визначені пунктом 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, встановлюється у розмірі 2% доходу.

    Такі платники звільняються від обов'язку нарахування, сплати та подання податкової звітності з таких податків і зборів:

    1) податку на прибуток підприємств, крім випадків, передбачених абзацами другим і третім підпункту 133.1.1 та підпунктом 133.1.4 пункту 133.1 статті 133 Кодексу;

    2) ПДФО у частині доходів (об'єкта оподаткування), що отримані в результаті господарської діяльності платника єдиного податку (фізичної особи) та оподатковані згідно з главою 1 розділу XIV Кодексу;

    3) ПДВ з операцій з постачання товарів, робіт та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України;

    4) земельного податку за земельні ділянки, що використовуються платниками єдиного податку третьої групи зі ставкою у розмірі 2 відсотки доходу для провадження господарської діяльності (крім діяльності з надання земельних ділянок та/або нерухомого майна, що знаходиться на таких земельних ділянках, в оренду (найм), позичку, на іншому праві користування).

    Крім того, платниками єдиного податку третьої групи зі ставкою у розмірі 2 відсотки доходу, тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї)), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї)), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.

    Для платників податків, у т. ч. для платників єдиного податку третьої групи зі ставкою у розмірі 2 відсотки доходу, передбачено звільнення від нарахування та сплати:

    -загального мінімального податкового зобов'язання за земельні ділянки, що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та/або за земельні ділянки, визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди, за 2022 та 2023 податкові (звітні) роки;

    -екологічного податку за об'єкти оподаткування, що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації.

    Платники єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, встановлені цим пунктом, звільняються від обов'язку нарахування, сплати та подання податкової звітності з ПДВ з операцій з постачання товарів, робіт та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

    Таким чином, застосування ставки податку у розмірі 2 відсотки доходу передбачає включення ПДВ до складу єдиного податку (як у випадку застосування ставки єдиного податку у розмірі 5 відсотків доходу).

    Суб'єктам господарювання, які оберуть третю групу єдиного податку зі ставкою 2 відсотки доходу та на час переходу на спрощену систему оподаткування перебуватимуть у статусі платника ПДВ, реєстрація платника ПДВ не анулюється, а є призупиненою.

    При цьому такі платники податку позбавляються права на складання податкових накладних та розрахунків коригування за операціями, дата виникнення податкових зобов'язань за якими припадає (припадала) на період перебування такого суб'єкта господарювання на третій групі єдиного податку зі ставкою 2 відсотки доходу.

    Після припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України платники єдиного податку третьої групи, які на день припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України використовували особливості оподаткування, встановлені пунктом 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, з першого дня місяця, наступного за місяцем припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, втрачають право на використання особливостей оподаткування, передбачених цим пунктом, і автоматично вважаються такими, що застосовують систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування, передбачених цим пунктом.

    Крім того, платники єдиного податку мають право самостійно відмовитись від використання особливостей оподаткування, передбачених пунктом 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, з першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому було прийнято таке рішення, або втрачають право на використання таких особливостей оподаткування з першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому було перевищено передбачений Кодексом граничний обсяг доходу (10 млрд гривень).

    СПРОЩЕНА СИСТЕМА ОПОДАТКУВАННЯ ДЛЯ ТОВ.

    На відміну від підприємців, які можуть застосовувати одну з трьох груп єдиного податку, юридичні особи обмежені у своєму виборі лише 3-ю групою. Ставка податку для них складає 5 відсотків від обороту, а у разі добровільної реєстрації платником ПДВ – 3 відсотки.

    Обмеження щодо максимальної річної суми виручки для юридичних осіб – платників єдиного податку таке саме, як і для ФОП 3-ї групи, тобто 5 млн. грн.

    ВИБІР СИСТЕМИ ОПОДАТКУВАННЯ ДЛЯ ТОВ.

    Для юридичної особи правильний вибір системи оподаткування є більш складним завданням, ніж для підприємця – фізичної особи. Найбільш точно це можна зробити шляхом порівняння результатів розрахунків кількох альтернативних варіантів з використанням прогнозних сум доходів та витрат. За відсутності таких даних можна лише надати рекомендації загального характеру. Отже:

    Якщо ваша маржа (різниця між виручкою та витратами) менша за 10-12 відсотків – завжди обирайте загальну систему;

    Якщо ваша маржа більша за 25-30 відсотків – однозначно оберіть спрощену систему;

    Якщо ваша маржа складає 15-20 відсотків – оберіть загальну систему, якщо ви не є платником ПДВ, у разі ж сплати ПДВ краще буде обрати спрощену систему.

    ОТЖЕ У ВАЩОМУ ВИПАДКУ ВСЕ ЗАЛЕЖИТЬ ВІД ТОГО, ЯКУ САМЕ СПЕЦИФІКУ МАЄ ВАШ БІЗНЕС:

    ЦЕ ТОРГІВЛЯ, ВИРОБНИЦТВО ЧИ ПОСЛУГИ?

    ЧИ БАГАТО У ВАС ПОТОЧНИХ ВИТРАТ ЧИ НАВПАКИ?

    ТОЩО.

    ДУМАЮ, В ТОМУ, ЩО Я ВАМ НАПИСАВ, РОЗІБРАТИСЯ НЕ СКЛАДНО, Й КІНЦЕВИЙ ВИБІР ВИ ЗМОЖЕТЕ ЛЕГКО ЗРОБИТИ САМІ. ТАКОЖ МОЖЕТЕ ОРІЄНТУВАТИСЬ НА ТЕ, ЩО Я НАПИСАВ ВАМ НА САМОМУ ПОЧАТКУ ЦЬОГО ТЕКСТУ.

    Якщо будуть питання, звертайтесь персонально, натиснувши кнопку "звернутись" біля мого профілю. Охоче на них відповім!. Успіхів Вам!

    Савченко Олександр
    Савченко Олександр 2 года назад

    Юрист, г. Чернигов, 10 лет опыта

    Доброго дня, Євгенія!

    Вам потрібно обрати 3 групу ЄП. Ознайомтеся - https://journal.ostapp.com.ua/uk/articles/post/pre...

    З початку війни Верховною Радою України було прийнято низку зміни до Податкового Кодексу України щодо питань оподаткування та звітності ФОП. Зміни, що безпосередньо стосуються оподаткування ФОП, було внесено Законами № 2120-ІХ від 15.03.2022, № 2142-ІХ від 24.03.2022, № 2173-ІХ від 01.04.2022, № 2192-ІХ від 14.04.2022.

    На сьогодні, фізичні особи - підприємці можуть продовжувати працювати або обрати третю групу платників єдиного податку з загальними правилами обрання системи оподаткування, сплати податку, декларування та подання звітності, що встановлені Главою 1 розділу XIV Податкового кодексу України (ставка ЄП - 5% або 3%, обмеження розміру річного доходу, щоквартальною звітністю тощо).

    Особливості сплати та декларування ЄСВ для ФОП платників 3ї групи єдиного податку на період воєнного стану встановлені такі ж як і для ФОП платників 2ї групи єдиного податку, що розглянуті вище.

    При цьому, на період воєнного стану Податковим кодексом України визначена можливість обрання/переходу на спрощену систему оподаткування - третю групу платника єдиного податку з особливостями оподаткування, встановленими Підрозділом 8 Перехідних положень Податкового кодексу України (далі - 3 група єдиного податку з особливостями оподаткування).

    ФОП - платники єдиного податку 3 групи з особливостями оподаткування

    Ставка ЄП: ставка ЄП для платників податків, що обрали 3 групу платника єдиного податку з особливостями оподаткування встановлюється в розмірі 2 % доходу.

    Порядок обрання/переходу на 3 групу єдиного податку з особливостями:

    Для обрання або переходу на 3 групу єдиного податку з особливостями ФОП має подати до ДПС заяву. Форма заяви про застосування спрощеної системи оподаткування затверджена наказом Міністерства фінансів України від 16 липня 2019 року № 308 (F/J0102003 - в Електронному кабінеті). При цьому до заяви не додається розрахунок доходу за попередній календарний рік.

    Заява може подаватися у паперовій формі або засобами електронного зв'язку в електронній формі.

    Варто зазначити, що автоматичного переходу ФОП, що були платниками єдиного податку 3 групи до 1 квітня 2022 року на правила оподаткування з особливостями не відбувається. Тобто, ФОП, що є платниками єдиного податку 3-ї групи на загальних підставах для можливості сплату єдиного податку за ставкою 2% повинні подати до ДПС відповідну заяву про зміну ставки.

    При цьому, у заяві про зміну ставки:

    - не заповнюється розділ 5.1 «Обрання або перехід на спрощену систему оподаткування»;

    - зазначається у розділі 5.2 «Зміна ставки та групи» у полі «зі ставки» діюча ставка у розмірі 3 або 5 відсотків, а у полі «на ставку» - обрана ставка у розмірі 2 відсотки доходу.

    Суб'єкт господарювання вважається платником єдиного податку 3-ї групи з особливостями:

    з 1 квітня 2022 року - у разі подання заяви до 1 квітня 2022 року;

    з наступного робочого дня після подання заяви - у разі подання заяви починаючи з 1 квітня 2022 року.

    Новостворені ФОП, які протягом 10 днів з дня державної реєстрації подали заяву про обрання спрощеної системи оподаткування з урахуванням особливостей оподаткування, встановлених цим пунктом, вважаються платниками єдиного податку третьої групи з дня їх державної реєстрації. Таку заяву можна подати одразу під час реєстрації ФОП.

    Припинення статусу платника єдиного податку 3ї групи з особливостями:

    Автоматичне припинення: після припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України платники єдиного податку 3ї групи, які на день припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України використовували особливості оподаткування, з першого дня місяця, наступного за місяцем припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, втрачають право на використання особливостей оподаткування, і автоматично вважаються такими, що застосовують систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування, передбачених цим пунктом.

    Наприклад, якщо воєнний стан буде припинено 24 серпня 2022 року, то з 1 вересня 2022 року всі ФОП, що обрали 3-тю групу оподаткування з особливостями оподаткування, автоматично вважатимуться платниками податку на тій системі оподаткування, що були до подання заяви про перехід.

    Варто сказати, що закон не визначає, на яку систему оподаткування перейдуть ФОП, що були зареєстровані після 1 квітня 2022 року та при реєстрації обрали спрощену систему оподаткування 3ї групи з ставкою 2%. З цього питання наразі чекаємо на роз'яснення ДПС або внесення відповідних змін до Податкового кодексу України.

    Самостійна відмова: ФОП має право самостійно відмовитися від використання особливостей оподаткування з першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому прийнято таке рішення.

    Розмір річного доходу: до ФОП - платників податків, що обрали 3 групу платника єдиного податку з особливостями оподаткування не застосовується обмеження щодо розміру річного доходу.

    Залишається дискусійним питання як буде розраховуватись граничний обсяг доходу для ФОП 3 групи для можливості перебування на єдиному податку і надалі після припинення воєнного стану. Наприклад, якщо воєнний стан буде припинено в серпні 2022 року, а дохід ФОП за «воєнний період» перевищить 7 585 500 грн., чи матиме ФОП 3-ї групи далі перебувати на спрощеній системі чи має перейти на загальну систему.

    В своїх роз'ясненнях ДПС зазначає «платники третьої групи, що сплачували єдиний податок до 31.03.2022 за ставкою 5 %, та які перейшли на сплату єдиного податку з 01 квітня 2022 року на ставку 2 % з першого дня місяця, наступного за місяцем припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану повертаються знову на сплату єдиного податку за ставкою 5 % з дотриманням обмеження в обсязі доходу, одержаного протягом календарного року, що повинен не перевищувати 1167 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року (не більше 7 585 500 грн). При цьому, ДПС у своїх роз'ясненнях зазначає, що дохід, отриманий фізичною особою - підприємцем - платником єдиного податку третьої групи під час використання таким платником особливостей оподаткування, встановлених п. 9 підрозд. 8 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ, оподатковується виключно за ставкою єдиного податку у розмірі 2 % доходу, визначеного відповідно до ст. 292 ПКУ. Після автоматичного повернення на систему оподаткування, що застосовувалась до початку воєнного стану ставка у розмірі 15 відс. яка визначена п. 293.8 ст. 293 ПКУ, до вказаного доходу не застосовується.

    ПДВ платника єдиного податку 3ї групи з особливостями

    ФОП, що обрали 3-тю групу платника єдиного податку з особливостями звільняються від обов'язку нарахування та сплати ПДВ за операціями з постачання товарів, робіт та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, та при ввезенні товарів на митну територію України, а також від подання податкової звітності з податку на додану вартість, а їх реєстрація платником податку на додану вартість є призупиненою.

    Звітність та сплата єдиного податку для ФОП 3ї групи єдиного податку з особливостями оподаткування

    Податковий (звітний) період: дорівнює календарному місяцю.

    Строк подання декларації: протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.

    Форма податкової декларації платника єдиного податку третьої групи за ставкою 2 % доходу затверджена наказом Міністерства фінансів України від 26.04.2022 № 124 «Про затвердження форми податкової декларації платника єдиного податку третьої групи на період дії воєнного, надзвичайного стану в Україні», який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05.05.2022 за № 495/37831.

    Сплата ЄП: сума податкового зобов'язання, зазначена платником податку в поданій ним податковій декларації, підлягає сплаті протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку для подання податкової декларації.

    Звільнення від відповідальності:

    Варто зазначити, що на сьогодні для всіх платників податків, не тільки ФОП встановлено, звільнення від відповідальності за виконання свого податкового обов'язку, у тому числі щодо дотримання термінів сплати податків та зборів та подання звітності, у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов'язок. При цьому, такий обов'язок має бути виконаним протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

    12 травня 2022 року Верховною Радою України прийнято Закон № 2260-IX від 12.05.2022, відповідно до якого внесено ряд змін до Податкового кодексу України.

    Зокрема, встановлено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов'язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов'язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

    Крім того, встановлено, що Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов'язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

    Тому, у разі невиконання обов'язків ФОП щодо сплати податку чи подання звітності варто виконати такі обов'язки у строки, що встановлені законом або подбати про підготовку обґрунтування невиконання такого обов'язку.

    Якщо буде потрібна моя допомога, звертайтеся через кнопку зеленого кольору "Звернутися".

    При зверненні вказуйте свою е-пошту, по якій з Вами можна зв'язатися.

    ВСЬОГО НАЙКРАЩОГО!

    Гончаренко Константин
    Гончаренко Константин 2 года назад

    Юрист, г. Сумы, 5 лет опыта

    Добрій день!

    Вместе с регистрацией бизнеса необходимо выбрать одну из двух систем налогообложения:

    1. общая система (налог на прибыль предприятия);
    2. упрощенная система (единый налог).

    Рассмотрим ключевые особенности каждой системы.

    Налог на прибыль предприятия: ТОВ

    • ➖ставка составляет 18%;
    • ➕начисляется на чистый доход (доходы - расходы);
    • ➖более сложные бухгалтерский учет и финансовая отчетность;
    • ➕отсутствуют ограничения по объему годового оборота, видам деятельности, количеству наемных сотрудников.

    Единый налог:ФОП

    • ➕ставка фиксированная (10% - 20% от минимальной зарплаты) или составляет процент оборота (3% или 5%);
    • ➕более простые бухгалтерский учет (не нужно сводить доходы и расходы) и финансовая отчетность;
    • ➖для каждой группы единого налога установлены ограничения по объему годового оборота, видам деятельности, количеству наемных сотрудников;
    • ➖в случае нарушения условий пребывания на едином налоге - обязательный переход на общую систему.

    1-й — зарегистрировать ФЛП.

    ФЛП ведут упрощенную бухгалтерию. Есть два варианта ведения предпринимательской деятельности: либо регистрировать ФЛП на упрощенной системе налогообложения 3-й группы (поскольку только третья группа может оказывать услуги иностранным заказчикам) или регистрировать ФЛП на общей системе налогообложения.

    ФЛП 3-й группы упрощенной системы налогообложения: сумма дохода в год составляет 7 585 500 млн.грн. Должен платить 2 налоги: ЕСВ за квартал в размере 22% от размера минимальной заработной платы, установленной в данном месяце, — до 19-го числа месяца, следующего за кварталом; единый налог в размере 5% (если без НДС) от суммы валового дохода, то есть от всей суммы, которую вы получили на счет, либо наличными, и 3% ( на период военного положения 2% от суммы дохода на счет ФОП (если НДС) от суммы валового дохода, то есть от всей суммы, которую вы получили на счет, за минусом НДС — оплатить нужно в течение 50 дней после окончания квартала. ФЛП на едином налоге должен подавать налоговую отчетность по единому налогу ежеквартально в течение 40 дней после окончания квартала.

    ФЛП на общей системе налогообложения: нет ограничений по сумме дохода, количества наемных работников и видов деятельности. Здесь нюанс заключается в том, что налоги уплачиваются от суммы чистого дохода: валовой доход минус расходы, однако расходы должны быть документально подтверждены — только в этом случае расходы будут засчитаны. На общей системе налогообложения ФЛП должен платить следующие налоги:

    • НДФЛ — в размере 18,0% от суммы чистого дохода;
    • Военный сбор — в размере 1,5% от суммы чистого дохода;
    • ЕСВ — в размере 22% от суммы чистого дохода, однако не меньше минимального платежа (22% от минимальной заработной платы в месяц).

    Кроме того, если вы на общей системе налогообложения получили доход более 1 млн.грн. вы зарегистрироваться плательщиком НДС.

    2-й вариант — регистрация юридического лица, ООО (ЮЛ).

    Есть также два варианта регистрации: либо юридическое лицо на упрощенной системе налогообложения, или юридическое лицо на общей системе налогообложения.

    ЮЛ на упрощенной системе налогообложения: предельная сумма дохода в год, так же как у ФЛП на 3-й группе, составляет 7 585 500 млн. Грн. Юридические лица так же платят 5% единого налога от суммы валового дохода, если ЮЛ не платник ПДВ, и 3% единого налога от суммы валового дохода за минусом НДС.

    Подавать потребуются следующие отчеты:

    1. Приложение 4 по наемным работникам — ежемесячно до 20-го числа;
    2. Декларация по НДС (если ЮЛ плательщик НДС) — ежемесячно до 20-го числа;
    3. Отчет по форме 1-ДФ — ежеквартально, в течение 40 дней после окончания квартала;
    4. Декларация плательщика единого налога — ежеквартально, в течение 40 дней после окончания квартала;
    5. Упрощенная финансовая отчетность в отдел статистики и органов ДФС в составе Баланса (форма 1-мс) и отчета о финансовых результатах (форма 2-мс) — ежегодно, в течение 60 дней по окончании года.

    ЮЛ на общей системе налогообложения: предельного объема дохода нет. Обязательной регистрации в качестве плательщика НДС подпадает лицо, у которого общая сумма дохода от осуществления операций по поставке товаров / услуг, подлежащих налогообложению, в том числе с использованием локальной или глобальной компьютерной сети, начисленная (уплаченная) такому лицу в течение последних 12 календарных месяцев, совокупно превышает 1 млн грн. (Без учета НДС). ЮЛ на общей системе налогообложения должны платить 18% на прибыль от суммы чистой прибыли (доход-расходы).

    Подавать потребуются следующие отчеты:

    1. Приложение 4 по наемным работникам — ежемесячно до 20-го числа;
    2. Декларация по НДС (если ЮЛ плательщик НДС) — ежемесячно до 20-го числа;
    3. Отчет по форме 1-ДФ — ежеквартально, в течение 40 дней после окончания квартала;
    4. Финансовая отчетность в отдел статистики и органов ДФС в составе Баланса (форма 1-м) и отчета о финансовых результатах (форма 2-м) — ежегодно, в течение 60 дней по окончании года;
    5. Декларация о прибыли — ежегодно, в течение 60 дней по окончании года — для малых предприятий с объемом дохода за прошлый год согласно финансовой отчетности в 20 млн. Грн. Без НДС.

    Основные разногласия между ФЛП и ООО (ЮЛ):

    • При оформлении юридического лица обязательно нужно оформить хотя бы одного наемного работника — директора. Платить налоги по наемному работнику в размере: НДФЛ 18%; ЕСВ 22%, военный сбор 1,5%. Зарплату директору желательно не устанавливать минимальную, чтобы не вызвать подозрения и проверки со стороны органов ДФС и Управление труда и социальной защиты населения. При оформлении деятельности через СПД, предпринимателю как физическому лицу не нужно платить зарплату. Предприниматель получает доход, с которого платит налоги, и все.
    • В случае оформления юридического лица КРОМЕ налогового учета, нужно вести еще и бухгалтерский учет. А здесь уже без знаний бухгалтерии не обойтись, нужно будет нанимать или бухгалтера или передавать бухгалтерию на аутсорс. В случае оформления ФЛП можно вести бухгалтерию самостоятельно. Хотя если вы не хотите следить за изменениями в законодательстве, в реквизитах счетов — проще также передать аутсорс. Однако стоимость бухгалтерских услуг для ФЛП гораздо меньше, чем для юрлица.
    • Все расходы юридического лица должны быть документально подтвержденными, поскольку их зачислят к затратам. Надо внимательно следить за тем, какие расходы можно отнести на себестоимость работ и услуг.
    • Вероятность вызова на аудит для юридического лица на порядок выше по моментов, к чему могут придраться также больше. Поэтому здесь важно иметь грамотного бухгалтера.
    • Исторически сложилось, что доверия к юридическому лицу больше, потому при участии в тендерах лучше подавать заявки от юридических лиц.
    • К 01.01.2023 года действует ИТ-льгота по НДС — для ФЛП и ЮЛ ИТ-сферы. А именно из-под НДСного прессу вывели операции по поставке программной продукции, а также операции с программной продукцией, плата за которые нельзя считать роялти по пп. 14.1.225 НКУ (п. 261 подраздела 2 р. ХХ НКУ). (Подробнее здесь: ИТ-льгота по НДС).
    • При оформлении наемных работников нужно вести, кроме бухгалтерской, еще и кадровую документацию.
    • При оформлении юридического лица каждый учредитель несет ответственность в пределах своей доли в уставный капитал ЗУ «Об ООО».

    Вам больше подойдет ФОП 3 группы - ЕСВ 22% +2% ОТ ДОХОДА и нет ограничений по работникам.

    С уважением,

    Константин Гончаренко

    Гіммельфарб Станіслав  Олегович
    100%

    Доброго дня.

    Якщо Ви плануєте отримувати прибуток від діяльності за кордоном, то Вам з спрощених груп оподаткування підійде тільки 3 група. Вказаний Вами КВЕД може бути застосований для цієї групи податків.

    Платник 3 групи, в звичайний час - ставка єдиного податку:

    • 3% від суми доходу станом на 1 січня поточного року, якщо ви є платником ПДВ. Якщо ви обираєте цей випадок, необхідно додатково зареєструватися платником ПДВ;
    • 5% від суми доходу станом на 1 січня поточного року, якщо ви не є платником ПДВ.

    Сплачувати податок потрібно кожен квартал протягом 10 календарних днів після подання податкової декларації. ФОП 3 групи повинен вести:

    • книгу обліку доходів (якщо не є платником ПДВ);
    • книгу доходів та витрат (якщо є платником ПДВ).

    Подати декларацію потрібно протягом 40 календарних днів після закінчення календарного кварталу. Також ви є платником єдиного соціального внеску у розмірі 22% від мінімальної з/п. Єдиний соціальний внесок треба сплачувати щомісяця. ЄСВ сплачується також за кожного найманого працівника.

    На сьогодні, фізичні особи - підприємці можуть продовжувати працювати або обрати третю групу платників єдиного податку з загальними правилами обрання системи оподаткування, сплати податку, декларування та подання звітності, що встановлені Главою 1 розділу XIV Податкового кодексу України (ставка ЄП - 5% або 3%, обмеження розміру річного доходу, щоквартальною звітністю тощо).

    При цьому, на період воєнного стану Податковим кодексом України визначена можливість обрання/переходу на спрощену систему оподаткування - третю групу платника єдиного податку з особливостями оподаткування

    Ставка ЄП для платників податків, що обрали 3 групу платника єдиного податку з особливостями оподаткування встановлюється в розмірі 2 % доходу.

    Якщо Ви бажаєте отримання повної консультації та надання алгоритму всіх можливих дій в Вашій ситуації, Ви можете звернутися до мене персонально, натиснувши кнопку "Звернутись" вгорі.

    Мєньков Андрій Васильович

    Доброго дня Євгенія.

    Щодо податків з вашого ФОП не рахуючи податків і зборів за найманих працівників.

    У разі реєстрації ФОП на загальній системі Ви сплачуєте 18% податку з доходів (за мінусом виробничих витрат, які можна підтвердити документально), також необхідно сплатити 1,5 % військового збору з тих же доходів та єдиний соціальний внесок 22% від мін. з/п (мінімальний розмір ЄСВ за місяць складає 1474,0 грн з 01.10.22).

    У разі реєстрації ФОП на спрощеній системі ІІ групи (за загальним правилом Ви маєте платити податок навіть якщо немає доходів). Єдиний податок визначається місцевими органами, але не більше 20% мін. з/п (з 01.10.22 розмір єдиного податку за місяць не більше 1340 грн. Також сплачуєте ЄСВ за місяць складає 1474,0 грн з 01.10.22.

    У разі реєстрації ФОП на спрощеній системі ІІІ групи податок складатиме 2%, 3% або 5% від отриманого доходу. Також сплачуєте ЄСВ в сумі за місяць 1474,0 грн з 01.10.22.

    Нижче інша корисна загальна інформація щодо відкриття ФОП.

    Етап І. Види діяльності й система оподаткування

    Передусім майбутньому підприємцеві необхідно визначитися, які види діяльності він планує провадити, та підібрати відповідні коди у КВЕД ДК 009:2010.

    Для чого це треба? Під час реєстрації підприємницької діяльності майбутній підприємець вказує обрані КВЕДи у заяві про державну реєстрацію фізичної особи підприємцем (про це йтиметься далі). Зверніть увагу, що підприємець може провадити підприємницьку діяльність лише в межах обраних і зареєстрованих ним КВЕДів (особливо актуально для єдинників). Тож варто якомога зваженіше поставитися до такої процедури — заздалегідь спрогнозувати, які операції можуть виникнути під час діяльності та зареєструвати потрібні КВЕДи для того, аби надалі уникнути внесення змін до реєстраційних даних. Під час вибору потрібних КВЕДів допоможе спеціальний сервіс, розроблений Держстатом України.

    Дуже важливо уважно прорахувати та визначити, на якій системі оподаткування економічно вигідніше провадити діяльність: на загальній чи спрощеній.

    Загальна система оподаткування вигідніша тим підприємцям, які під час провадження своєї підприємницької діяльності мають значні витрати, адже на цій системі витрати враховуються при розрахунку бази оподаткування. Зазвичай це підприємці, які займаються виробничою діяльністю (придбаваючи сировину для виробництва) або торгівлею товарами, де на переважну частину витрат припадають собівартість продукції, витрати на транспортування, оплата праці тощо.

    Спрощену систему оподаткування (єдиний податок) найчастіше обирають підприємці, які мають незначні витрати, адже особливістю такої системи оподаткування є визначення бази оподаткування без урахування витрат. Зазвичай це сфера послуг із незначною питомою вагою витрат або торгівля продукцією власного виробництва (без залучення сировини для її виробництва). Для спрощеної системи оподаткування (1–3 групи платників єдиного податку) є чимало обмежень як у частині видів діяльності, кількості найманих працівників, так і в частині граничного обсягу річного доходу.

    Докладно про переваги, недоліки й обмеження загальної та спрощеної систем оподаткування ви можете прочитати у статті «Яку систему оподаткування обрати під час реєстрації підприємця: порівняльна характеристика» газети № 38/2016.

    Етап ІІ. Подання документів до держреєстратора

    Для реєстрації фізособа може звернутися із заявою до суб’єкта держреєстрації або до нотаріуса (далі — держреєстратор). Заяву та відповідні документи для державної реєстрації можна подавати в паперовій або в електронній формі (п. 1 р. ІІ Порядку державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, затвердженого наказом Мін’юсту України від 09.02.2016 р. № 359/5, далі —Порядок № 359/5, ст. 14 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 р. № 755-IV, далі — Закон № 755).

    Реєстраційні документи в паперовій формі можна подати:

    • особисто;
    • поштовим відправленням (з описом вкладення);
    • через представника (уповноважену особу).

    У разі якщо майбутній підприємець подає реєстраційні документи держреєстратору особисто, він має пред’явити документ, що відповідно до закону посвідчує особу (наприклад, паспорт громадянина України).

    Коли такі документи подають держреєстратору поштовим відправленням, справжність підпису заявника на заяві про державну реєстрацію має бути нотаріально засвідчена.

    Якщо ж реєстраційні документи подають через представника, доведеться додатково надати примірник оригіналу (нотаріально засвідчену копію) документа, що підтверджує його повноваження (крім випадку, коли відомості про повноваження цього представника містяться в Єдиному державному реєстрі) (ст.ст. 14, 15 Закону № 755).

    Для проведення державної реєстрації фізичної особи підприємцем подають такі документи (ч. 1 ст. 18 Закону № 755):

    1) заяву про державну реєстрацію фізичної особи підприємцем (форма 10 затверджена наказом Мін’юсту України від 18.11.2016 р. № 3268/5);

    2) заяву про обрання фізичною особою спрощеної системи оподаткування, форму якої затверджено наказом Мінфіну України від 20.12.2011 р. № 1675, та/або реєстраційну заяву про добровільну реєстрацію як платника податку на додану вартість, форма № 1-ПДВ якої затверджено наказом Мінфіну України від 14.11.2014 р. № 1130, — за бажанням заявника;

    3) нотаріально засвідчену письмову згоду батьків (усиновлювачів) або піклувальника чи органу опіки та піклування — для фізичної особи, яка досягла 16 років і воліє займатися підприємницькою діяльністю, але не має повної цивільної дієздатності;

    4) договір (декларацію) про створення сімейного фермерського господарства — у разі державної реєстрації фізичної особи, яка самостійно або із членами сім’ї створює сімейне фермерське господарство відповідно до Закону № 973-IV.

    Інші додаткові документи для проведення реєстраційних дій вимагати заборонено. Утім, зважаючи на практику, заявнику може знадобитися ще й копія документа про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків.


    (!) Під час подання реєстраційних документів через представника до пакета паперів також доведеться долучити примірник оригіналу (нотаріально засвідчену копію) документа, що підтверджує його повноваження (наприклад, довіреності)

    (ч. 2 ст. 14 Закону № 755).


    Як альтернативу можна використати онлайн-реєстрацію підприємцем. Особливості проведення державної реєстрації за заявами в електронній формі викладено в р. IV Порядку № 359/5. Відповідний електронний сервіс й інструкції до нього розміщено на офіційному сайті Мін’юсту. Не вдаватимемося в деталі цього процесу, проте зауважимо, що для ідентифікації фізичної особи за таких обставин використовується електронний цифровий підпис. Тобто на момент подання всіх необхідних реєстраційних документів через електронний сервіс Мін’юсту необхідно отримати електронний цифровий підпис.

    Декілька слів про правила заповнення реєстраційних документів, установлених ч. 1 ст. 15 Закону № 755:

    • документи мають бути викладені державною мовою та додатково, за бажанням заявника, — іншою мовою (за винятком заяви про державну реєстрацію, яку заповнюють лише державною мовою);
    • текст документів має бути написаний розбірливо (машинодруком або від руки друкованими літерами);
    • документи не повинні містити підчищення або дописки, закреслені слова й інші виправлення, не обумовлені в них, орфографічні й арифметичні помилки, заповнюватись олівцем, а також містити пошкодження, які не дають змоги однозначно тлумачити їх зміст;
    • документи в електронній формі повинні бути оформлені згідно з вимогами, визначеними законодавством;
    • заява про державну реєстрацію підписується заявником. У разі подання заяви про державну реєстрацію поштовим відправленням справжність підпису заявника має бути нотаріально засвідчена.
    Відмова або призупинення реєстрації

    Держреєстратор може призупинити розгляд реєстраційних документів, поданих для державної реєстрації (на 15 к.дн. із дати їх призупинення), за таких підстав:

    • подання документів не в повному обсязі, передбаченому Законом № 755;
    • невідповідність таких документів вимогам, установленим ст. 15 Закону № 755 (див. вище).

    Призупинення розгляду документів з інших підстав, аніж передбачено ст. 27 Закону № 755, заборонено.

    Повідомлення про призупинення розгляду документів із зазначенням строку та виключного переліку підстав для його призупинення та відповідне рішення держреєстратора розміщуються на порталі електронних сервісів у день призупинення та надсилаються заявнику на адресу його електронної пошти. Якщо фізособа подасть документи, необхідні для усунення підстав для призупинення розгляду реєстраційних документів, строк розгляду документів поновлять (ч.ч. 4–7 ст. 27 Закону № 755).

    До того ж фізособі можуть відмовити в держреєстрації підприємцем. Можливі підстави для цього прописані у ч. 2 ст. 28 Закону № 755:

    • документи подані особою, яка не має на це повноважень;
    • у Єдиному державному реєстрі містяться відомості про судове рішення щодо заборони в проведенні реєстраційної дії;
    • не усунено підстави для призупинення розгляду документів протягом установленого строку;
    • наявні обмеження на провадження підприємницької діяльності, установлені законом;
    • наявність у Єдиному державному реєстрі запису про те, що фізична особа вже зареєстрована як фізична особа — підприємець;
    • подані документи суперечать вимогам законів України.

    Відмова в держреєстрації підприємцем з інших підстав не допускається. Після усунення причин, що слугували підставою для відмови в держреєстрації, фізособа може повторно подати документи для державної реєстрації.


    (!) Документи, подані для державної реєстрації, мають розглянути протягом 24 годин після їх надходження (крім вихідних та святкових днів) (ч. 1 ст. 26 Закону № 755).

    Держреєстрація підприємницької діяльності проводиться безкоштовно (реєстраційний збір не справляється).


    Постановка на облік у Податковій, Пенсійному фонді й органі статистики

    Для провадження підприємницької діяльності зареєстрованому підприємцю необхідно стати на облік:

    • в орган ДФС — як платник податків і зборів;
    • до Пенсійного фонду — як платник ЄСВ;
    • до органу статистики.

    Взяття на облік не вимагає від підприємця суттєвих зусиль, адже цей процес відбувається автоматично без участі підприємця. Держреєстратор після внесення відомостей про реєстрацію фізособи-підприємця до Єдиного державного реєстру, тобто в день проведення реєстраційної дії, самостійно передає інформацію про реєстрацію підприємницької діяльності до органів ДФС, ПФУ й статистики для постановки на облік (ч. 2 ст. 13 Закону № 755).

    Постановка на облік в органах ДФС. Узяття на облік підприємця в податкових органах за основним місцем обліку проводиться в день отримання від держреєстратора відомостей про державну реєстрацію фізособи-підприємця та здійснюється датою внесення даних до Реєстру самозайнятих осіб. Цього ж дня податкова передає назад держреєстратору інформацію про постановку підприємця на облік (п.п. 6.4, 6.5 Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Мінфіну від 09.12.2011 р. № 1588).

    Власне, підприємцю до органу ДФС йти не потрібно. Взяття на облік відбувається автоматично, інформація про це вказується у виписці з Єдиного державного реєстру, яку підприємець отримує від держреєстратора.

    Вище ми зазначали, що разом із реєстраційною заявою на проведення держреєстрації майбутній підприємець може подати держреєстратору й заяву щодо обрання спрощеної системи оподаткування. За таких обставин держреєстратор передає до органів ДФС разом із відомостями про проведення держреєстрації підприємницької діяльності копію заяви про обрання спрощеної системи оподаткування в електронній формі (ч.2 ст. 13 Закону № 755, п. 299.4, пп. 298.1.1 ПКУ).

    У такому випадку орган ДФС здійснює реєстрацію підприємця як платника єдиного податку протягом двох робочих днів із дати отримання нею електронної копії заяви (пп.пп. 298.1.2, 298.8.5, п. 299.4 ПКУ).

    За бажанням зареєстрований платник єдиного податку може безоплатно та безумовно отримати витяг із реєстру платників єдиного податку (п. 299.9 ПКУ). Цей витяг підтверджує підприємницький статус єдинника, однак таку інформацію можна перевірити в будь-який момент на сайті ДФС у реєстрі платників єдиного податку. Строк надання витягу не має перевищувати одного робочого дня із дня надходження запиту. Витяг діє до внесення змін у реєстр.

    Якщо підприємець бажає стати платником ПДВ, він або подає відповідну заяву про добровільну реєстрацію як платника ПДВ разом із реєстраційною заявою держреєстратору, або згодом особисто до органів ДФС за місцезнаходженням (місцем проживання) особи.

    За відсутності підстав для відмови в реєстрації особи як платника ПДВ контролюючий орган зобов’язаний протягом трьох робочих днів після надходження реєстраційної заяви до контролюючого органу внести до реєстру платників податку запис про реєстрацію такої особи як платника ПДВ (п. 183.9 ПКУ).

    Постановка на облік у ПФУ. Узяття на облік фізособи-підприємця в Пенсійному фонді за місцем проживання особи як платника ЄСВ здійснюється не пізніше наступного робочого дня із дня отримання зазначених відомостей органами Пенсійного фонду від держреєстратора (п. 2.2 Порядку взяття на облік та зняття з обліку в органах Пенсійного фонду України платників єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженого постановою Правління ПФУ від 27.09.2010 р. № 21-6).

    Узяття на облік підприємців, на яких поширюється дія Закону № 755, підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру, що видається підприємцеві держреєстратором. У виписці вказується також присвоєний підприємцеві клас професійного ризику виробництва. Тому для підприємців, які мають виписку із Єдиного державного реєстру, немає потреби отримувати повідомлення про взяття їх на облік у ПФУ та присвоєння класу профризику. Таке повідомлення за формою № 2-ЄСВ надсилається (вручається) контролюючим органом тим платникам ЄСВ, на яких не поширюється дія Закону № 755 (п. 4 р. ІІІ Порядку обліку платників єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Мінфіну України від 24.11.2014 р. № 1162).

    Щодо постановки на облік в органах статистики, то вона відбувається також без участі підприємця. У виписці з Єдиного державного реєстру указуються дата й номер запису про взяття підприємця на облік в органі статистики.

    Завершення процедури державної реєстрації підприємницької діяльності

    Після отримання інформації від органів ДФС, Пенсійного фонду та статистики про взяття підприємця на облік держреєстратор формує виписку із Єдиного державного реєстру.

    Нині отримати виписку з Єдиного державного реєстру з даними про проведення державної реєстрації фізичної особи — підприємця та взяття на облік в органах ДФС можна не пізніше наступного робочого дня з дня подання відповідних реєстраційних документів державному реєстратору. Таку виписку розміщують на порталі електронних сервісів у день проведення державної реєстрації. Якщо заяву про держреєстрацію подавали в паперовій формі, за бажанням заявника виписку з Єдиного державного реєстру нададуть у паперовій формі (з підписом та печаткою держреєстратора) (п. 15 р. II Порядку № 359/5, ч. 1 ст. 26, ч. 4 ст. 11, ч. 2 ст. 25 Закону № 755). Перелік інформації, яку вказують у виписці з Єдиного державного реєстру, наведено в п. 1 р. VII Порядку надання відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, затвердженого наказом Мін’юсту України від 10.06.2016 р. № 1657/5. Серед іншого у виписці з Єдиного державного реєстру відображають:

    • номер, дату й час формування виписки;
    • відомості про державного реєстратора, який сформував виписку;
    • ім’я та по батькові (за наявності) фізичної особи — підприємця;
    • реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта) фізичної особи — підприємця;
    • місцезнаходження (місце проживання або іншу адресу, за якою здійснюється зв’язок із фізичною особою — підприємцем) фізичної особи — підприємця;
    • відомості, отримані в порядку інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами державних органів:
      • дату запису про взяття на облік, назву й ідентифікаційний код органу державної статистики, у якому фізична особа — підприємець перебуває на обліку;
      • дату й номер запису про взяття на облік як платника податків і зборів, платника єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, назву й ідентифікаційний код органу ДФС, у якому фізична особа — підприємець перебуває на обліку;
      • клас професійного ризику виробництва платника єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за основним видом його економічної діяльності;
      • дату й номер запису в Єдиному державному реєстрі про проведення державної реєстрації фізичної особи — підприємця;
      • види діяльності;
      • інформацію для здійснення зв’язку з фізичною особою — підприємцем: телефон, адресу електронної пошти.
    Етап ІІІ. Відкриття підприємницького рахунка в банку

    Фізособи мають право (але не зобов’язані) відкривати рахунки в банках для провадження підприємницької діяльності (п. 1.3 Інструкції про порядок відкриття, використання і закриття рахунків у національній та іноземних валютах, затвердженої постановою Правління Нацбанку України від 12.11.2003 р. № 492, далі — Інструкція № 492).

    Наявність підприємницького поточного рахунка в одному банку не позбавляє підприємця права відкривати такі рахунки в інших банках, якщо вони йому потрібні.

    Банк відкриває клієнтові поточний рахунок за договором банківського рахунка. Під час відкриття рахунка й укладання договору підприємець обов’язково проходить процедуру ідентифікації та верифікації. Водночас згідно з п. 69.7 ПКУ фізичні особи — підприємці й особи, які провадять незалежну професійну діяльність, зобов’язані повідомляти про свій статус банки й інші фінансові установи, у яких такі особи відкривають рахунки.

    Для відкриття підприємницького поточного рахунка в банку, у якому у підприємця ще немає рахунків, він повинен (п.п. 1,8, 3.1, 3.4 Інструкції № 492):

    • пред’явити паспорт (або інший документ, що посвідчує особу), а також документ, що засвідчує його реєстрацію в Державному реєстрі фізичних осіб — платників податків;
    • подати заяву про відкриття поточного рахунка (додаток 2 до Інструкції № 492), що підписана фізичною особою — підприємцем або її представником.

    Представник підприємця також має подати документи, що підтверджують його повноваження й відповідно до законодавства України можуть бути використаними на території України для укладення правочинів.

    Усі підприємницькі рахунки підлягають обов’язковому взяттю на облік у фіскальних органах за місцем реєстрації підприємця (ст. 69 ПКУ).

    У день відкриття рахунка підприємцю банк надсилає до податкового органу, у якому такий підприємець обліковується як платник податків, повідомлення про відкриття рахунка (п. 1.14 Інструкції № 492, п. 69.2 ПКУ). Своєю чергою, податковий орган не пізніше наступного робочого дня з дня отримання повідомлення від банку про відкриття рахунка зобов’язаний надіслати банку повідомлення про взяття рахунка на облік або про відмову в узятті рахунка на облік із зазначенням підстав для відмови (п. 69.3 ПКУ).


    (!) Забороняється використовувати поточні рахунки фізичних осіб (непідприємців) для здійснення операцій, пов’язаних із провадженням підприємницької та незалежної професійної діяльності (п. 7.7 Інструкції № 492). Отже, поточний рахунок, відкритий на звичайну фізичну особу, підприємець не може використовувати для проведення операцій, пов’язаних із провадженням підприємницької діяльності.


    Етап ІV. Реєстрація Книги обліку (зараз це не обов"язково, але бажано для самого підприємця під час ревізії податкової).

    Незалежно від обраної системи оподаткування, підприємці мають вести облік результатів своєї господарської діяльності.

    Підприємці-загальносистемники ведуть книгу обліку доходів і витрат, яку ведуть фізичні особи — підприємці, окрім осіб, що вибрали спрощену систему оподаткування, і фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, затверджену наказом Міндоходів від 16.09.2013 р. № 481.

    Підприємці-єдинники груп 1–3 (неплатники ПДВ) ведуть книгу обліку доходів. Єдинники групи 3 — платники ПДВ — книгу обліку доходів і витрат. Обидві книги затверджені наказом Мінфіну від 19.06.2015 р. № 579.

    І загальносистемникам, і єдинникам дозволено вести книгу або в паперовому, або в електронному вигляді. У разі обрання підприємцем ведення книги в електронній формі йому попередньо необхідно отримати посилені сертифікати відкритих ключів, сформовані акредитованими центрами сертифікації ключів, й укласти договір про визнання електронних документів з контролюючим органом.

    Фізособи-підприємці зобов’язані зареєструвати книги в органі ДФС, у якому вони перебувають на обліку в порядку, передбаченому згаданими вище наказами. За нереєстрацію (неведення) відповідних книг, на думку фіскальних органів, до підприємців мусять застосовуватися штрафні санкції, передбачені ст. 121 ПКУ (510 грн, а за повторне порушення протягом року — 1020 грн) і ст. 1641 Кодексу України про адміністративні правопорушення(попередження або штраф від 3 до 8 НМДГ, а в разі накладення штрафу протягом року за те саме порушення — від 5 до 8 НМДГ) — див. роз’яснення з категорій 103.13 та 105.13 розділу «Запитання – відповіді з Бази знань» ЗІР (zir.sfs.gov.ua).

    Особливості реєстрації платником єдиного податку

    У разі якщо підприємець не подавав заяви держреєстратору про обрання спрощеної системи оподаткування, це абсолютно не означає, що він не може стати єдинником. Підприємець може подати таку заяву безпосередньо до податкового органу за місцем своєї реєстрації (пп. 298.1.1 ПКУ).

    Фізособи-підприємці, що до закінчення місяця, у якому відбулася їхня державна реєстрація, подали заяву про обрання групи 1 або 2 єдиного податку, вважаються платниками єдиного податку з першого числа місяця, наступного за місяцем, у якому відбулася державна реєстрація.

    Фізособи-підприємці, які планують працювати єдинниками групи 3, мають подати заяву протягом 10 днів із дня їх державної реєстрації. У такому випадку вони вважаються платниками єдиного податку з дня їх державної реєстрації (пп. 298.1.2 ПКУ).

    Зареєстровані в установленому порядку фізичні особи — підприємці, що до закінчення місяця, у якому відбулася державна реєстрація, подали заяву про обрання спрощеної системи оподаткування та ставки єдиного податку, установленої для групи 4, вважаються платниками єдиного податку з дня державної реєстрації (пп. 298.8.5 ПКУ).

    Якщо ж підприємець не встиг подати заяву в зазначені вище строки, він втрачає статус новоствореного підприємця й тепер може стати єдинником у загальному порядку — шляхом подання заяви до контролюючого органу не пізніше ніж за 15 к.дн. до початку наступного календарного кварталу.

    https://report.ligazakon.net/reyestratsia/

    Керімов Рафаель Рагимович

    Вітаю, Євгенія.

    Податковий кодекс України прямо забороняє єдиноподатникам займатися діяльністю з організації та проведення гастрольних заходів:

    291.5. Не можуть бути платниками єдиного податку першої - третьої груп:
    291.5.1. суб'єкти господарювання (юридичні особи та фізичні особи - підприємці), які здійснюють:
    10) діяльність з організації, проведення гастрольних заходів;

    Тому, краще обирайте загальну систему оподаткування.

    • Євгенія Клиент 2 года назад

      Добрий день, чи вважається в моєму випадку гастролями - одноразовий виступ в іншому місті або країні або праця на 6 місяці на одного работодавця, наприклад, при одному готелі, парку чи клубі. Тобто я домовляюся з замовником щодо умов виступу/ів мого або мого колективу і в нас немає стаціонарних сценічних майданчиків в Україні. Та як щодо виступів закордоном? Вони дозволяються?Гастролери - заклади, підприємства і організації культури, творчі колективи, окремі виконавці, які здійснюють гастрольні заходи на території України;

      організатори гастрольних заходів - суб'єкти господарювання, що займаються організацією гастрольних заходів на території України і статутними документами яких передбачено таку діяльність; стаціонарний сценічний майданчик - сценічний майданчик, який належить закладу, підприємству чи організації культури, творчому колективу, виконавцю на правах власності або регулярно використовується ним не менше одного року на підставі інших цивільно-правових угод.

      • Гіммельфарб Станіслав  Олегович

        Не плутайте організацію та проведення гастрольної діяльності та гастролерів. Відповідно до Закону України "Про гастрольні заходи", організатори гастрольних заходів - суб'єкти господарювання, що займаються організацією гастрольних заходів, тобто це агенції що є організаторами гастролей та надають послуги з цього приводу (укладають договори з сценічними майданчиками, розповсюджують білети, тощо) та є представником гастролеру (заклади, підприємства і організації культури, творчі колективи, окремі виконавці, які здійснюють гастрольні заходи). Тобто той хто виступає є гастролером і може бути на спрощеній системі оподаткування.

        Для цілей оподаткування важливим є джерело отримання доходів - від концертного або розважального виступу, а формат виступу - на стаціонарному майданчику чи при одному готелі, парку чи клубі, не має значення.

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю, Євгенія.

    Раджу Вам обрати загальну систему оподаткування (спрощена не підійде).

    Коли загальна система є обов’язковою?
    1. У випадку перевищення річного ліміту доходів;
    2. У разі вибору заборонених для спрощеної системи видів діяльності ;
    3. При потребі використання інших способів розрахунків, ніж дозволені для спрощеної системи (наприклад, бартер чи інші негрошові форми).

    Перейдемо до найголовнішого питання, що цікавить всіх підприємців – який же податок необхідно сплатити на загальній системі оподаткування

    Перелік податків, що сплачуються з прибутку, наразі наступний:

    ПДФО (податок на доходи фізичних осіб) = 18%

    Військовий збір = 1,5%

    ЄСВ (єдиний соціальний внесок) = 22%

    а також податки по найманим працівникам у разі наявності таких.

    Крім того, є можливість виникнення додаткового податку – ПДВ (податок на додану вартість). Він виникає у разі, якщо ФОП добровільно реєструється платником ПДВ або якщо його дохід перевищує допустимий ліміт (1 млн гривень).В оподаткуванні на загальній системі є важливий нюанс – податки рахуються та сплачуються не з загального доходу, а з чистого прибутку. Що це фактично означає?Прибуток – це доходи підприємця мінус дозволені витрати, пов’язані із веденням діяльності. Отже, у разі наявності у підприємця суттєвих витрат, більш вигідною є саме загальна система, оскільки таким чином зменшується база оподаткування.

    Періодичність сплати податків на загальній системі

    ЄСВ є обов’язковим до сплати раз на квартал та сплачується до 20-го дня після його завершення. До речі, з 1 січня 2021 року ЄСВ можна не сплачувати за умови повної відсутності доходів протягом року.

    ПДФО розраховується щокварталу. Платежі за 1-й, 2-й і 3-й квартали називаються авансовими і сплачуються до 20-го числа місяця, що настає після завершення кварталу.

    За останній 4-й квартал авансовий платіж з ПДФО не розраховують та не сплачують, оскільки сплачується загальна сума податку за рік з урахуванням вже сплачених авансових платежів. Це потрібно здійснити протягом 10 календарних днів після граничного терміну для подання декларації про майновий стан та доходи.

    Військовий збір розраховується за результатами року та сплачується разом з річною сумою ПДФО.

    Всього доброго! Сподіваюсь, що консультація була корисною.Якщо є додаткові питання або Вам потрібна індивідуальна консультація, натискайте зелену кнопку «Звернутися»!

    • Євгенія Клиент 2 года назад

      Добрий день. Чому мені спрощена не підійде?

      • Гіммельфарб Станіслав  Олегович

        Ви можете бути на спрощеній системі оподаткування

      • Кирда Вячеслав Володимирович

        Євгенія!

        Тому що не можуть бути платниками єдиного податку першої – третьої групп суб’єкти господарювання (зокрема фізичні особи – підприємці), які здійснюють:

        ...

        10) діяльність з організації, проведення гастрольних заходів;

        Нагадаю, що на сьогодні в Україні існує 2 системи оподаткування:

        • спрощена система (єдиний податок);
        • загальна система.

        За тих чи інших умов Ваша діяльність може мати ознаки саме організації та проведення гастрольних заходів.

        Успіхів.


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України

Новое в блогах Юристи.UA

Официальный блог Юристы.UA 19 0 23 нояб. 2024
Официальный блог Юристы.UA 0 0 19 нояб. 2024