Начните консультацию с юристом онлайн
Депутаты земельной комиссии ОТГ на каком основании могут отказать в 2 гектарах земли? У ОТГ нет ген. плана и встановлення меж.
Похожие вопросы
Кодексы Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНовое в блогах Юристи.UA
Ответы юристов (21)
Адвокат, г. Киев, 20 лет опыта
Депутаты земельной комиссии ОТГ на каком основании могут отказать в 2 гектарах земли? У ОТГ нет ген. плана и встановлення меж.
Депутаты земельной комиссии ОТГ на каком основании могут отказать в 2 гектарах земли? У ОТГ нет ген. плана и встановлення меж.
нет земель под паи , нет генплана
Юрист, 19 лет опыта
Добрый день Виктория!
Все зависит от того какую форму собственности и целевое назначение имеет интересующая Вас земля. предположим, что целевое назначение - это сельхоз земли. В таком случае, если земельный участок сформирован, ему присвоен кадастровый номер и этот участок передан в комунальную собственность - то этой землей распоряжается местный совет. Если же нет - то это государственная земля и ей распоряжается областной геокадастр.
Согласно ст. 118 Земельного кодекса Украины: "Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку".
Мы депутаты земельной комиссии отг. У отг не проводилась инвентаризация, нет генералього плана.На землю выдаётся по несколько заявлений. Мы хотим уточнить, на каком законном законном основании мы можем отложить на время инвентаризации и разработки ген. Плана.Мы не хотим на один участок выдавать 2 человекам
Адвокат, г. Киев, 31 год опыта
Добрий вечір, Вікторія!
Законодавство України дає громадянам країни право на отримання землі в особисте користування безкоштовно. Земельний кодекс в ст. 121 містить вказівки про те, на яких підставах і в яких розмірах громадянин може узаконити приватне володіння земельною ділянкою без оплати мита. Норми такі:
Всі повнолітні громадяни України мають право одноразової безкоштовної приватизації для кожного з цільових варіантів використання землі.
Порядок приватизації земельної ділянки спочатку залежить від того, чи користується громадянин даною ділянкою чи ні. Варіантів використання ділянки при відсутності правовстановлюючих документів на землю може бути кілька:
Порядок оформлення земельної ділянки починається з подачі заяви на приватизацію землі в сільську чи селищну раду або місцеву держадміністрацію, в залежності від територіального розташування ділянки.
Як оформити земельну ділянку, що знаходиться за межами населеного пункту? Для цього необхідно звернутися в одну з організацій:
Крім заяви подається викопіювання земельної ділянки, паспорт і ІПН заявника.
Другий етап оформлення – прийняття рішення в держорганах про передачу ділянки в приватну власність. Зазвичай займає близько 1 місяця.
Третій етап – виготовлення техдокументації на землю і видача акту про приватизацію.
На першому етапі оформлення приватизації до заяви, поданої до органів місцевого самоврядування, необхідно додати:
Список необхідних документів на оформлення землі може бути доповнений – наприклад, перед тим, як оформити право власності на земельну ділянку, яка планується використовувати для організації фермерського господарства, потрібно пред'явити підтвердження досвіду роботи в сільськогосподарській сфері або диплом аграрного навчального закладу.
Перед тим, як приватизувати земельну ділянку, не маючи на неї правовстановлюючих документів, буде потрібно довести факт користування землею протягом 15 років (набувальною давністю). Доказом можуть служити свідчення сусідів, але частіше в таких випадках організується судовий розгляд.
В ході приватизації заявнику знадобиться оплатити послуги організацій, що займаються проведенням землевпорядних робіт в даному районі. Скільки коштує приватизація землі в Україні, залежить від конкретної ситуації, розташування і розмірів ділянки. Розміри витрат на оформлення складають від 3 до 10 тис. грн.
На етапі розробки і затвердження проекту землеустрою організації можуть запитувати додаткові документи від заявника. Після оформлення проекту необхідно подати заяву в Реєстраційну службу або через державного кадастрового реєстратора. Через 14 днів видається Свідоцтво про право власності на земельну ділянку.
Юрист, г. Чернигов, 10 лет опыта
Верховний суд в нових правових висновках по ст. 118 Земельного кодексу, зазначив, що самостійною підставою відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки є невідповідність поданого клопотання формальним вимогам.
Він вказав, що підставами для відмови можуть бути:
1) недодержання вимог щодо змісту клопотання. У клопотанні зазначаються та додаються:
2) ненадання належним чином оформлених графічних матеріалів. Графічні матеріали, що подаються громадянами для безоплатного отримання у власність земельних ділянок, мають ґрунтуватись на даних Державного земельного кадастру, що дозволяє встановити координати місця розташування бажаної земельної ділянки з посиланням на об`єкт адміністративно-територіального поділу України, кадастрову зону та кадастровий квартал (фрагмент).
3) ненадання погодження землекористувача, якщо така ділянка не є вільною;
4) відсутність документів, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у випадку надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).
Всього доброго!
Успіхів Вам!
Юрист, г. Чернигов, 6 лет опыта
Общаться в чатеДоброго дня, Вікторіє!
Отримання 2 гектарів землі (як так розумію Ви маєте на увазі 2 га, які кожному громадянину гарантовані для ведення сільського господарства) - дуже складна процедура!
Зазвичай, коли людина подає заяву про отримання земельної ділянки, у органів місцевого самоврядування (з 12 грудня такі повноваження передали на місця) знаходиться безліч причин для відмови громадянину (наприклад, земельна ділянка є землею природо-охоронного значення, або взагалі вільні землі відсутні).
Тому цей процес потрібно розпочинати, маючи наперед якійсь особисті знайомства, тому що відмовити вони можуть без зайвих проблем!
Потім таку відмову, якщо подавати до суду, все таки можна оскаржити, але судовий процес - сама по собі річ долвга та складна, і вимагає значних фінансових затрат!
Всього найкращого!
Адвокат, г. Киев, 25 лет опыта
Общаться в чатеДобрий день!
1. Стаття 118 Земельного кодексу України повністю описує процедуру отримання земельної ділянки у власність. Зокрема, наступним кроком у цій справі є подання до відповідного органу (сільської, міської ради, райдержадміністрації тощо) клопотання (заяви).
У клопотанні зазначаються:
Слід зазначити, що ніде в законодавстві нема пояснення, що таке графічні матеріали. Для того, щоб в органах, куди ви звертаєтесь прийняли рішення про те, чи дати вам дозвіл для початку процедури приватизації чи не дати, мають розуміти, про яку ділянку йде мова. Тому потрібно докласти будь-яку схему, з якої буде зрозуміло, про яку ділянку ви просите.
Отож, зробити такі графічні матеріали можна самостійно, зайшовши на ту ж саму публічну кадастрову карту і виділивши маркером ту ділянку і у тому місці, що ви собі підшукали.
Крім графічних матеріалів варто додати копію паспорта громадянина України.
2. Згідно із статтею 118 Земельного кодексу України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об’єкта вимогам:
У разі отримання відмови варто звернутись із запитом про надання публічної інформації щодо цієї конкретної земельної ділянки, яка, можливо, вже перебуває на стадії реєстрації іншою особою, абощо. Якщо обрана ділянка виявиться зайнятою, варто розпочати таку ж процедуру щодо іншої земельної ділянки, яка на публічній кадастровій карті — вільна.
3. Якщо ж впродовж 30-денного терміну ви не отримали жодної відповіді, вступає в силу принцип мовчазної згоди. Зокрема, у статті 118 Земельного кодексу України йдеться, у разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання орган не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою або мотивовану відмову у його наданні, то зацікавлена особа у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє орган місцевого самоврядування.
До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Згідно із статтею 186-1 Земельного кодексу, проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності підлягає обов’язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин.
Тут є два варіанти: або Ви самостійно берете цей проект землеустрою та віддаєте на погодження в управління Держгеокадастру, або це здійснює сам землевпорядник, про що ви можете домовитись на етапі укладання договору.
Згідно із статтею 118 Земельного кодексу, орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність. Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені у суді.
Вдачі!
Адвокат, г. Харьков, 7 лет опыта
Доброго дня!
аргументи, які ви навели не є підставою для відмови розробки проекту землеустрою для отримання у власність 2 га для ведення особистого селянського господарства.
ст 123 ч. 3 ЗК Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об'єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу.
Стаття 118 ч 9. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Висновок: підстава для відмови у наданні дозволу на розробку проекту може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів.
Можете окаржувати незаконну відмову до суду.
https://protocol.ua/ua/nezakonna_vidmova_u_nadanni...
Юрист, г. Сумы, 6 лет опыта
Доброго дня!
По Вашому питанню повідомляю наступне:
Частиною сьомою статті 118 Земельного кодексу України визначений перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за результатами розгляду належним чином оформлених клопотання та додатків до нього, який є вичерпним, а саме:
Рішення сесії про відмову в надані дозволу з інших підстав не є правомірною та може бути оскаржено в порядку адміністративного судочинства.
Відсутність затвердженого ген. плану територій не може бути такою підставою.
З повагою,
Костянтин Гончаренко
Мы депутаты земельной комиссии отг. У отг не проводилась инвентаризация, нет генералього плана.На землю выдаётся по несколько заявлений. Мы хотим уточнить, на каком законном законном основании мы можем отложить на время инвентаризации и разработки ген. Плана.Мы не хотим на один участок выдавать 2 человекам
Адвокат, г. Харьков, 7 лет опыта
Доброго дня! проведення інвентаризації не є підставою для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою. Відмова: або немає вільних земель, або ст. 123 ЗК. Про це свідчить практика судів всіх інстанцій.
https://zakononline.com.ua/court-decisions/show/84...
https://youcontrol.com.ua/catalog/court-document/8...
Юрист, г. Сумы, 6 лет опыта
У такому разі Вам підходить підстава:
Так я генерального плану територій не існує , а без інвентаризації визначити межі складно.
Для Вас це гарна підстава , законної відмови
З повагою,
Костянтин Гончаренко
Юрист, г. Одесса, 33 года опыта
Виктория, здравствуйте.
Поднятый вами вопрос очень сложный и всеобъемлющий, и не имея на руках всех землеустроительных и прочих документов сложно дать точный совет. Но, мы всегда помним одну простую аксиому - если земля громады не прошла геодастровое обследование, не внесена в кадастр, не сформирована кадастровая карта, не проведено разграничение и прочие технические манипуляции, то технически почти невозможно сделать выдел. Ибо у вас два пути, либо вы сами находите свободный участок зи числа брошенных и бесхозных, которые сначала надо вернуть в состав земель громады, а потом приватизировать, либо сразу из земель громады выбирать, которые еще не освоены.
Если земельный участок не занят, то вопрос о его статусе можно задавать в два органа: первый — это сельсовет, второй — это Госгеокадастр. Они часто друг к другу отсылают. Для того, чтобы вас не отсылали, необходимо запрос формулировать относительно конкретного участка.Если вопрос сформулирован в общем: «А покажите, пожалуйста, где у вас тут свободная земля», то они на него ответят: «Мы не знаем» либо «Ее нет». Или же ответят: обращайтесь в другие инстанции. Вопрос всегда нужно формулировать конкретно, относительно конкретного участка. В кадастровой карте есть кнопка (прим.: вторая слева вверху), которая позволяет выделять участки любой формы. Выделив на карте участок, который вас интересует, и распечатав ее, вы прикладываете это к заявлению о приватизации. Такая распечатка из кадастровой карты является графическим материалом — тем, о чем идет речь в Земельном кодексе. Определения графических материалов в Земельном кодексе не существует. Графическим материалом является любое изображение карты земельных участков, из которой можно делать однозначный вывод, о каком земельном участке идет речь. Кадастровая карта в Интернете, по-моему, самый удобный инструмент. Можно использовать также карты гугл и яндекс.
В 2013-м году законодатели упростили эту ситуацию, и теперь в случае, если сельсовет в 30-дневный срок не ответил, то считается, что он дал молчаливое согласие. Это очень хороший принцип: если вы не успели в 30-дневный срок отреагировать, значит, вы согласны — так гласит ст.118 ЗКУ. И человек может начинать процедуру землеотвода только на основании тех дат, которые указаны у него в уведомлении о вручении или в отметке о приеме канцелярией сельсовета. Эти даты являются основанием для перехода к следующему этапу процедуры приватизации. Единственное условие, чтобы это сработало: необходимо письменно уведомить об этом орган местного самоуправления, то есть о том, что вы начинаете делать это самостоятельно. К письменному уведомлению прилагается письменный договор на выполнение работ по землеустройству.
Т.е. есть вариант, что можно вообще обойтись без согласия ОТГ, если пропустят срок для ответа.
Еще более сложный вариант — заказывать выкопировку в Госгеокадастре. Это нужно идти, писать заявление, объяснять, с какой территории вы хотите делать выкопировку.
Кстати, в заявлении о приватизации можно написать не только приведенный выше текст, а и указать, что вы собираетесь делать с этим участком. Можно добавлять и другие документы, например, о том, что вы — многодетная семья, или о том, что у вас есть какие-либо сертификаты или медали, то есть любым способом как-то себя охарактеризовать. Также неплохо к заявлению прилагать копию паспорта и идентификационного кода. Это символ того, что мы ни от кого не скрываемся, открыты перед сельсоветом и всю информацию о себе готовы предоставить.
Следующий момент очень важный: каким образом подавать эти документы. Есть два способа подачи документов: отправить по почте или самому идти в сельсовет и самостоятельно подавать документы в канцелярию. Если мы самостоятельно идем в сельсовет, то мы должны на своем экземпляре заявления (прим.: заявление делается в двух экземплярах) получить отметку о получении в сельсовете. Если мы отправляем по почте, то мы должны отправить заявление с уведомлением и с описью вложения: нужно использовать оба эти варианта одновременно. Уведомление о вручении нам нужно для того, чтобы зафиксировать дату получения сельсоветом нашего заявления. Эта дата, которая зафиксирована либо в уведомлении, либо в отметке канцелярии, будет являться началом течения 30-дневного срока. В описи вложения описываются документы, которые вы вложили. Для чего нужна опись? Один из способов избежать необходимости отвечать на ваше заявление — это сослаться на то, что вы не приложили к нему графические материалы. Эта опись фиксирует все документы, которые были вложены в конверт (в описи нужно написать, что это заявление о приватизации, и графические материалы). При отправке через сельсовет это не требуется, потому что у нас в заявлении, в приложениях, указано, что есть графические материалы. И лицо, которое принимает заявление под роспись, расписывается, в том числе, и в том, что документы, указанные в приложениях, предоставлены.
У сельсовета 30 дней на рассмотрение нашего заявления, как я уже выше указал.
Итак, истек 30-дневный срок, и мы обращаемся в землеустроительную организацию, к так называемым землеустроителям. Найти их легко. Самый простой вариант — забить в гугле: у них там тысячи землеустроительных организаций. Но нужно каждого прозвонить, узнать их цены, работают ли они в районе, где вы выбрали земельный участок. Вариант более приемлемый — это если у вас есть в этом селе знакомые, могущие посоветовать местных землеустроителей, у которых наверняка имеются планы данного села и близлежащих районов, а посему они быстрее сработают. Лицензии на разработку проектной документации сейчас не требуется. Землеустроители проходят сертификацию: у них должен быть сертификат, а не лицензия.
Проект землеотвода — это большая стопка бумаг с разными чертежами и таблицами. Это действительно сложная работа, требующая высокой квалификации.
Эта же статья 118 (ч. 7, абз. 2) устанавливает, что проект землеустройства разрабатывается по заказу граждан субъектами хозяйствования, которые являются исполнителями работ по землеустройству согласно закону, в сроки, обусловленные соглашением сторон. В плохом случае землеустроители работу затягивают до 1 года. Но обычно срок разработки землеустроительной документации — до 6 месяцев. Я думаю, что со временем сроки будут сокращаться: процесс становится все более технологичным, а окументооборот — электронным (землеустроители обмениваются файлами с Госгеокадастром, а не бумажки носят туда-сюда с печатями, в кадастрах и реестрах забиваются просто таблицы, критерии).
Заключили договор с землеустроителями. Письмом (с копией данного договора) мы уведомляем сельсовет, что самостоятельно приступили к процедуре землеотвода. И всё — дальше работают землеустроители столько времени, сколько им нужно. В конце этого этапа есть очень важный момент. Согласно статье 186-1 ЗКУ проект землеотвода участка любой категории должен быть обязательно согласован землеустроителями с Госгеокадастром. (Проект землеотвода полностью называется так: проект землеустройства относительно отвода земельного участка).
Государственная служба по вопросам геодезии, картографии и кадастра (Госгеокадастр) — это орган, который ведет Земельный кадастр, наполняет его электронную карту. У Госгеокадастра есть сайт — land.gov.ua, имеющий ссылки на публичную карту. Кстати, тут есть интересная информация для воинов АТО: они идут по той же самой процедуре, что и все граждане. Там есть схема-табличка, которую обычным гражданам тоже можно посмотреть.
Процедура уведомления сельсовета (о самостоятельном начале землеотвода) такая же, как и процедура подачи заявления о приватизации. Либо мы сами заносим в сельсовет документы (уведомление о самостоятельном начале землеотвода и копия договора с землеустроителями) и получаем штампик на своем экземпляре — с датой, фамилией, именем и отчеством лица, которое его приняло. Либо отправляем по почте — с уведомлением о вручении и с описью вложения. В случае отправки по почте наш 30-дневный срок считается не нарушенным нами, если мы до его истечения передали уведомление почтовому отделению. (прим.: наш 30-дневный срок отсчитывается с дня окончания 30-дневного срока, данного сельсовету на ответ по нашому заявлению о приватизации: абзац 3 части 7 статьи 118 ЗКУ). Наше обязательство уведомить сельсовет считается исполненным в день отправки документов по почте, а не в день их получения сельсоветом! Это общее юридическое правило.
На этапе согласования проекта землеотвода с Госгеокадастром также могут возникнуть «качели». Землеустроители сделали проект, отравили вам, вы пришли с ним в Госгеокадастр, а Госгеокадастр говорит: «Неправильно». Вы возвращаетесь назад к землеустроителям, они говорят: «Мы все правильно написали, возвращайтесь в Госгеокадастр». Так они могут тыкать друг друга бесконечно. Причиной таких споров всегда является некомпетентность землеустроителей. Если Госгеокадастр нашел какие-то замечания в проекте, то землеустроители обязаны их исправить. Если землеустроители говорят: «Мы не будем их исправлять», то надо писать на них жалобу в этот же Госгеокадастр — их лишат сертификата. В такую ситуацию попадает немного — до 10% всех проектов. Обычно землеустроители, которые немного неаккуратны, начинают ссылаться: «Это у вас в Госгеокадастре взятку просто просят, вы им занесите что-то». Никогда не слушайте этих вещей. Источник более половины коррупционных ситуаций — низкая компетенция сторон. Поэтому в случае, если на этом этапе начинаются какие-то «качели», начинают туда-сюда гонять, то привлекайте к ответственности землеустроителей.
Ключевое значение имеет вывод Госгеокадастра. Он согласовывает проект, который после согласования направляется в сельсовет — тоже согласно этой же статье 118: местный орган самоуправления (в нашем случае сельсовет) в двухнедельный срок с дня получения согласованного проекта землеустройства об отводе земельного участка принимает решение об утверждении проекта и передаче участка в собственность.
Госгеокадастр смотрит, все ли в проекте отвечает законам и техническим требованиям. Госгеокадастр — это специалисты, это такой институт. Он находится возле Севастопольской площади в Киеве. Там действительно сидят высококвалифицированные специалисты. В сельсовете таковых нет. Там просто сидят пожилые люди, которые пытаются разобраться в каких-то бумажках. Принципиальное значение имеет именно согласование в Госгеокадастре. Каким образом согласовывается в Госгеокадастре? Там ставится штамп «погоджено». Если Госгеокадастр согласовал проект, то у сельсовета уже нет никаких аргументов, почему он (сельсовет) не согласовывает его. Фактически Госгеокадастр сделал вывод о полном соответствии проекта всем техническим требованиям закона. Единственно, что сельсовет может из-за своей неорганизованности просто не принять этого решения: не собрать кворум, сказать «у нас нет юриста» и т. п. В таком случае, если вам достался такой не очень хороший сельсовет, то по истечении двухнедельного срока бездействие сельсовета оспаривается в судебном порядке. Вся дальнейшая процедура осуществляется по решению суда. Если сельсовет не может, суд самостоятельно принимает решение об утверждении проекта. Но обычно после согласования в Госгеокадастре сельсовет действует уже побыстрее и все-таки выносит решение. О праве обжаловать отказ или бездействие сельсовета написано в той же ст.118. Суд в этих процедурах может участвовать очень активно.
После утверждения проекта землеотвода начинается не менее важный этап: установление права собственности Министерством юстиции Украины. Сейчас сделана очень удобная централизованная система: есть реестр имущественных прав, и там надо зарегистрировать все то, что вы прошли.
Есть в Министерстве юстиции Департамент государственной регистрации, на сайте которого ddr.minjust.gov.ua есть кнопка «Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно». Если зайдете туда, вы увидите: форму заявления о регистрации прав; куда надо обращаться; адреса всех отделов, которые занимаются регистрацией права собственности; что и куда нужно оплачивать (реквизиты и суммы оплаты).
Инструкция к действию. После того, как сельсовет утвердил вам проект землеотвода, с этим решением на сайте ddr.minjust.gov.ua вы ищете, куда вам надо обратиться, адрес отделения, которое занимается регистрацией имущественных прав. Туда обращайтесь со следующими документами:
1) решение сельсовета, которое вы получили;
2) паспорт и идентификационный код;
3) платежка (оплачивается сам процесс госрегистрации и выдачи документов);
4) заявление определенной формы (на сайте Департамента она есть).
Здесь у нас появился второй платеж — около 250 гривен (эти платежи время от времени меняются: иногда 51 грн., иногда 130). Смысл данного действия в том, чтобы мы передали в Министерство юстиции решение сельсовета. А вместе с ним мы должны подать само заявление, информацию, кто мы такие (что мы — граждане Украины), и оплатить услуги Министерства юстиции. Министерство в течение 14 рабочих дней (это почти 3 недели) выдает документ Выписка. Это цель всей процедуры. Данный документ уже устанавливает то, что вы являетесь собственником. Кто обладает таким свидетельством, тот является полным, полноправным собственником земельного участка. Вся процедура занимает (в зависимости от расторопности землеустроителей и Госгеокадастра) от 2 до 9 месяцев (иногда до года).
Резюмируем:
Прежде чем идти в ОТГ и писать заявление на приватизацию, сходите в землеустроительную организацию и выясните у них - есть ли у них техническая возможность выдела и оформления землеустроительной документации на желаемый вами участок (район примерно, где бы вы хотели). Они вам сразу скажут ЧТО и КАК с этой землей. Если скажут, что выдел можно сделать, то идете в ОТГ и начинает процесс, если скажут, что на данный момент из-за отсутствия кадастровой карты или других формальных причин нет возможности фактического выдела, то и нет смысла идти в ОТГ начинать процесс приватизации.
Я наверное не совсем правильно сформировала вопрос.
Юрист, г. Одесса, 33 года опыта
В украинском законодательстве нет такого понятия как «резервирование (бронирование) земель», поэтому отказ из-за существования очереди на землю будетя являться безосновательным.
Законодательство содержит четкие причины обоснованного отказа в бесплатном выделении земли.
Главной из них является несоответствие места расположения объекта требованиям законов, генеральных планов населенных пунктов и другой градостроительной документации, схем землеустройства и технико-экономических обоснований.
Даю вашему вниманию статью земельного кодекса
Стаття 123. Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування
1. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі:
надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення;
формування нової земельної ділянки (крім поділу та об’єднання).
Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.
Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.
Земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об’єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті "а" частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.
2. Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
У разі звернення з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки особи, яка є державним партнером (концесієдавцем) відповідно до законів України "Про державно-приватне партнерство", "Про концесію" та зацікавлена в отриманні в користування земельної ділянки для здійснення державно-приватного партнерства, у тому числі реалізації проекту, що здійснюється на умовах концесії, або уповноваженої нею особи до клопотання додається копія рішення про доцільність здійснення державно-приватного партнерства, зокрема у формі концесії.
3. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об'єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу.
У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення документації із землеустрою або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Умови і строки розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору. Типовий договір на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки затверджується Кабінетом Міністрів України.
У разі встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) або формування земельної ділянки, необхідної для здійснення державно-приватного партнерства (реалізації проекту, що здійснюється на умовах концесії), замовником документації із землеустрою є державний партнер (концесієдавець), а також за його дорученням державне або комунальне підприємство, установа, організація чи господарське товариство, 100 відсотків акцій (часток) якого належать державі, Автономній Республіці Крим, територіальній громаді або іншому господарському товариству, 100 відсотків акцій (часток) якого належать державі.
4. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.
5. У разі якщо місце розташування об'єкта, розміри і межі земельної ділянки, що пропонується до вилучення (викупу), та умови вилучення (викупу) цієї ділянки погоджені згідно з вимогами статті 151 цього Кодексу, які під час розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не змінилися, проект погодженню не підлягає.
6. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.
7. Якщо земельна ділянка надається у користування за погодженням з Верховною Радою України, погоджений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, які із своїми пропозиціями та позитивним висновком державної експертизи землевпорядної документації подають зазначений проект до Кабінету Міністрів України, який розглядає ці матеріали та подає їх до Верховної Ради України для прийняття відповідного рішення.
8. Якщо земельна ділянка надається у користування за рішенням Кабінету Міністрів України або за погодженням з Кабінетом Міністрів України, погоджений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки (крім проектів землеустрою щодо відведення у користування земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов’язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) подається відповідно до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, які розглядають його і в місячний строк подають зазначений проект зі своїми пропозиціями та позитивним висновком державної експертизи землевпорядної документації до Кабінету Міністрів України для прийняття відповідного рішення.
Проекти землеустрою щодо відведення у користування земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов’язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, подаються до Кабінету Міністрів України центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері управління зоною відчуження та зоною безумовного (обов’язкового) відселення, разом із пропозиціями та позитивним висновком державної експертизи землевпорядної документації.
9. Якщо земельна ділянка надається у користування Верховною Радою Автономної Республіки Крим, погоджений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а у разі необхідності здійснення обов’язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку державної експертизи) подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, яка розглядає його і в місячний строк подає зазначений проект із своїми пропозиціями до Верховної Ради Автономної Республіки Крим.
10. Якщо земельна ділянка надається в оренду для здійснення державно-приватного партнерства, зокрема концесії, погоджений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, замовником якого був державний партнер, концесієдавць або за його дорученням державне або комунальне підприємство, установа, організація чи господарське товариство, 100 відсотків акцій (часток) якого належать державі, Автономній Республіці Крим, територіальній громаді або іншому господарському товариству (а в разі необхідності здійснення обов’язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку державної експертизи), подається приватним партнером, концесіонером до органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
У разі якщо земельна ділянка державної або комунальної власності формується до проведення конкурсу з визначення приватного партнера, концесійного конкурсу, передача її в оренду здійснюється після укладення концесійного договору або іншого договору, укладеного в рамках державно-приватного партнерства.
Якщо така земельна ділянка перебуває у постійному користуванні, рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про передачу її в оренду приватному партнеру, концесіонеру для здійснення державно-приватного партнерства, концесії є одночасно рішенням про припинення права постійного користування такою земельною ділянкою.
Поділ земельної ділянки державної або комунальної власності, яка перебуває у постійному користуванні, здійснений до проведення конкурсу з визначення приватного партнера, концесійного конкурсу з метою подальшої передачі однієї чи декількох земельних ділянок, сформованих внаслідок такого поділу, в оренду приватному партнеру, концесіонеру для здійснення державно-приватного партнерства, концесії, не припиняє права постійного користування до прийняття рішення про передачу її в оренду приватному партнеру, концесіонеру.
Земельні ділянки, необхідні для здійснення державно-приватного партнерства, зокрема концесії, підлягають передачі в оренду приватному партнеру, концесіонеру на строк дії договору, укладеного в рамках державно-приватного партнерства, або концесійного договору.
11. Рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються:
12. У разі надання земельних ділянок державної власності у постійне користування підприємствам, установам, організаціям комунальної власності одночасно здійснюється передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність і навпаки.
13. На підставі рішення про передачу будівлі, споруди, іншого об'єкта нерухомого майна державної власності у комунальну власність приймається рішення про передачу у комунальну власність земельної ділянки, на якій розміщений об'єкт передачі.
На підставі рішення про передачу будівлі, споруди, іншого об'єкта нерухомого майна комунальної власності у державну власність, також передається у державну власність земельна ділянка, на якій розміщений об'єкт передачі.
14. Підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів. Зміна типу акціонерного товариства або перетворення акціонерного товариства в інше господарське товариство не є підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою або технічної документації із землеустрою.
15. Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки у користування або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
Т.е., отказать ТОЛЬКО потому, что у вас нет генплана или другой документации вы как бы не можете, единственный вариант - это найти несоответствия в расположении желаемого участка подателя заявления имеющимся планам. Но что делать, если нет таковых? Ситуация сложная...
Прошу не рассматривать нижесказанное как совет, но я бы просто не рассматривал заявления, т.е. сделал бы пропуск 30 дневного срока. Да, заявитель получит молчаливое согласие на разработку земелустроительной документации. НО!!! При этом заявитель столкнется с проблемой фактической разработки землеустроительной документации, поскольку землеустроительная организации просто напросто не сможет ее сделать из-за отсутствия генплана и прочих градостроительных документов и вопрос сам по себе заглохнет.
Да, это не самый лучший вариант с юридической точки зрения, но в отличие от прямого отказа, где есть риск нарваться на судебный иск, здесь нет оснований для иска, но при этом и нет условий для разработки землеустроительной документации. И таким образом вы выигрываете время для наведения порядка с землей. В любом случае вы потом будете утверждать уже разработанную землеустроительную документацию и принимать решение о приватизации и на этом этапе уже определитесь кому что выдать. Но чтобы люди не делали документацию на один и тот же участок дайте им совет (неофициально) - договориться между собой кто какой часток планирует брать.
Юрист, г. Чернигов, 10 лет опыта
Верховний суд в нових правових висновках по ст. 118 Земельного кодексу, зазначив, що самостійною підставою відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки є невідповідність поданого клопотання формальним вимогам.
Він вказав, що підставами для відмови можуть бути:
1) недодержання вимог щодо змісту клопотання. У клопотанні зазначаються та додаються:
2) ненадання належним чином оформлених графічних матеріалів. Графічні матеріали, що подаються громадянами для безоплатного отримання у власність земельних ділянок, мають ґрунтуватись на даних Державного земельного кадастру, що дозволяє встановити координати місця розташування бажаної земельної ділянки з посиланням на об`єкт адміністративно-територіального поділу України, кадастрову зону та кадастровий квартал (фрагмент).
3) ненадання погодження землекористувача, якщо така ділянка не є вільною;
4) відсутність документів, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у випадку надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).
Всього доброго!
Успіхів Вам!
Мы депутаты земельной комиссии отг. У отг не проводилась инвентаризация, нет генералього плана.На землю выдаётся по несколько заявлений. Мы хотим уточнить, на каком законном законном основании мы можем отложить на время инвентаризации и разработки ген. Плана.Мы не хотим на один участок выдавать 2 человекам
Адвокат, г. Киев, 25 лет опыта
Общаться в чате1. Отсутствие генплана и инвентаризации, не является основанием для отказа в предоставлении земельного участка.
2. Участок, на который претендует несколько лиц, предоставляется тому, кто первый подал в местный совет документы о выделении земли (без ошибок). В этом случае никакого задвоения не будет.
Отказа от 2га нет. Дали решение на 2га, должны ли прописывать, что граждане получившие эти земли должны за ними еще и ухаживать?
Половина участков сейчас стоят в запущенном состоянии, люди их бросили, а другие не могут их взять т.к. они в собственности.
Юрист, г. Одесса, 33 года опыта
Нет, не должны прописывать. Решение это сугубо тот документ, которым фиксируется согласие ОТГ на передачу в собственнось или пользование того или иного земельного участка. Это не инструкция по пользованию землей и Земельный кодекс НЕ содержит требований указывать в Решении порядок пользования земельным участком его владельцами. Такое требование априори будет незаконным, несмотря на его благие намерения.
Порядок пользования земельным участком, возможные ограничения по пользованию и ответственность за нарушение порядка ипользования земли устанавливается ИСКЛЮЧИТЕЛЬНО Законом, т.е. тем же Земельным Кодексом, Уголовным кодексом (ст. 239, 254), Кодексом об административных нарушениях и другим законами в природоохранной сфере .
Так, например ст. 96 ЗК гласит:
Стаття 96. Обов'язки землекористувачів
1. Землекористувачі зобов'язані:
а) забезпечувати використання землі за цільовим призначенням та за свій рахунок приводити її у попередній стан у разі незаконної зміни її рельєфу, за винятком випадків незаконної зміни рельєфу не власником такої земельної ділянки;
б) додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля;
в) своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату;
г) не порушувати прав власників суміжних земельних ділянок та землекористувачів;
ґ) підвищувати родючість ґрунтів та зберігати інші корисні властивості землі;
д) своєчасно надавати відповідним органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування дані про стан і використання земель та інших природних ресурсів у порядку, встановленому законом;
е) дотримуватися правил добросусідства та обмежень, пов'язаних з встановленням земельних сервітутів та охоронних зон;
є) зберігати геодезичні знаки, протиерозійні споруди, мережі зрошувальних і осушувальних систем.
2. Законом можуть бути встановлені інші обов'язки землекористувачів
Помимо указанной статьи, есть ст. 144, где указан перечень оснований для прекращения права собственности на землю, а также Глава 26 Завдання, зміст і порядок охорони земель, где прописан ряд требований к земелпользователям, Глава 32 Контроль за використанням та охороною земель, Глава 37 Відповідальність за порушення земельного законодавства (в частности ст. 211) и т.д.
Адвокат, г. Киев, 25 лет опыта
Общаться в чатеЗемельный кодекс Украины обязывает владельцев земельных участков и землепользователей использовать земли в соответствии с их назначением, осуществлять мероприятия по охране земель (ст. 40), сохранять и повышать плодородие почв, защищать земли от водной и ветровой эрозии, от зарастания кустарниками (ст. 84 ).
Земельный кодекс Украины
Статья 211. Ответственность за нарушение земельного законодательства
1. Граждане и юридические лица несут гражданскую, административную или уголовную ответственность в соответствии с законодательством за следующие нарушения:
а) заключение соглашений с нарушением земельного законодательства;
б) самовольное занятие земельных участков;
в) порча сельскохозяйственных угодий и других земель, их загрязнение химическими и радиоактивными веществами и сточными водами, засорение промышленными, бытовыми и другими отходами;
г) размещение, проектирование, строительство, ввод в действие объектов, негативно влияющих на состояние земель;
ґ) невыполнение требований по использованию земель по целевому назначению;
д) нарушение сроков возврата временно занятых земель или невыполнение обязанностей по приведению их в состояние, пригодное для использования по назначению;
е) уничтожение межевых знаков;
є) сокрытие от учета и регистрации и искажение данных о состоянии земель, размерах и количестве земельных участков;
ж) непроведение рекультивации нарушенных земель;
з) уничтожение или повреждение противоэрозийных и гидротехнических сооружений, защитных насаждений;
и) невыполнение условий съема, хранения и нанесения плодородного слоя почвы;
і) отклонение от утвержденных в установленном порядке проектов землеустройства; использование земельных участков сельскохозяйственного назначения для ведения товарного сельскохозяйственного производства без утвержденных в случаях, определенных законом, проектов землеустройства, обеспечивающих эколого-экономическое обоснование севооборота и благоустройство угодий;
ї) уклонение от государственной регистрации земельных участков и предоставление недостоверной информации о них;
й) нарушение сроков рассмотрения заявлений по отведению земельных участков;
к) нарушение срока выдачи государственного акта на право собственности на земельный участок.
2. Законом может быть установлена ответственность и за другие нарушения земельного законодательства.
Ст. 144 Земельного кодекса опреде-лен порядок прекращения права пользования участками в случае нарушения земельного законодательства. Уголовным кодексом (далее – УК) предусмотрена также уголовная ответственность, а именно: ст. 197-1 – за самовольное строительство и занятие участка; ст. 239 – за загрязнение или порчу земель; ст. 254 – за бесхозное использование земель и пр.